w sprawie wyrażenia woli utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Sąborzu dla osób niepełnosprawnych intelektualnie

Uchwała
Rady Gminy Damnica
z dnia  18 grudnia 2008 roku
 
w sprawie wyrażenia woli utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Sąborzu  dla osób niepełnosprawnych intelektualnie
 
 
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity   z 2001 roku Dz. U.Nr 142, poz. 1591 ze zmianami : z 2002 roku Nr 23 poz.220,Nr 62 poz poz.558, Nr 113 poz. 984 Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 roku Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568 , z 2004 roku Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 roku Nr 172   poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, z 2006 roku Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007 roku Nr   48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 roku Nr 180   poz. 1111) oraz  art. 18 ust.1 pkt 5 oraz art. 51 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z 2008 roku Dz.U. Nr 115, poz. 728 z późniejszą  zmianą z 2008 roku Dz, U Nr 171 poz. 1056 )w związku z art. 1 ust. 1 oraz art. 9 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 ze zmianami z 1997 roku Nr 88 poz. 554, Nr   113 poz. 731,.z 1998 roku Nr 106 poz. 668, z 1999 roku Nr 11 poz. 95, z 2000 roku Nr 120 poz. 1268, z 2005 roku Nr 141 poz. 1183 , Nr 167 Nr 1398 ,Nr 175 poz. 1462, z 2007 roku Nr 112 poz. 766 i Nr 121 poz. 831 ) Rada Gminy  uchwala, co następuje:
 
§ 1
 
Wyraża się wolę utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób przewlekle psychicznie chorych lub   głębiej niepełnosprawnych intelektualnie  (upośledzonych umysłowo) z siedzibą w Sąborzu .
 
§ 2
 
 
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy..
 
§ 3
 
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uzasadnienie
 
Potrzeba podjęcia uchwały
 
W załączeniu kserokopia pisma Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy uzasadniające celowość podjęcia uchwały.
 
Skutki finansowe podjęcia uchwały:
 
Pod podjęciu uchwały wyrażającej wolę utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy   podjęte zostaną działania   wskazane w piśmie GOPS i wówczas zostaną określone środki finansowe niezbędne do uruchomienia powyższego zadania.
 
 
 
 
 
Załącznik do
Uchwały Nr XXXII/397/2008
Rady Miasta Siedlce
z dnia 29 sierpnia 2008 roku
 
Statut
Środowiskowego Domu Samopomocy w Siedlcach
dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i osób z autyzmem
 
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
1.      Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i osób          z autyzmem, zwany dalej Domem, działa na podstawieustawy z dnia 12 marca 2004 r.            o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn.zm.) oraz ustawy                               z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 z późn.zm.)
2.      Dom jest samodzielną jednostkę organizacyjną Miasta Siedlce działającą w formie jednostki budżetowej.
3.      Dom ma siedzibę w Siedlcach przy ul. Dzieci Zamojszczyzny 39.
 
Rozdział II
Cele i zadania Domu
 
§ 2
 
1.      Działalność Domu ma na celu w szczególności rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności społecznych i zaradności życiowej, niezbędnych do funkcjonowania                     w codziennym życiu, według indywidualnych możliwości psychofizycznych uczestników.
2.      Nabywanie umiejętności, o których mowa w ust. 1, realizowane jest poprzez:
-        zapewnienie dostępności do środowiskowych form oparcia społecznego,                      w szczególności dla osób z autyzmem,
-        pomoc w budowaniu poczucia własnej wartości, godności oraz wiary w siebie,
-        podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do codziennego życia,
-        aktywizację psychospołeczną tj. rozwój zainteresowań, indywidualnych uzdolnień poprzez udział w różnorodnych zajęciach,
-        przeciwdziałanie stygmatyzacji, dyskryminacji i nierównemu traktowaniu osób                           z problemami zdrowia psychicznego,
-        podnoszenie świadomości społecznej w zakresie problemów zdrowia psychicznego,
-        dążenie do pełnej integracji ze środowiskiem lokalnym i społecznej poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym,
-        utrzymywanie kontaktów i wspieranie rodzin osób z problemami psychicznymi.
 
 
 
 
§ 3
 
1.      Cele i zadania Domu realizowane są przez organizowanie i prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych w ramach postępowania wspierająco-aktywizującego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości psychospołecznych uczestników.
2.      Indywidualne zajęcia terapeutyczne, o których mowa w ust. 1 prowadzone będą                        w formie specjalistycznego poradnictwa, w szczególności: psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego, socjalnego.
3.      Grupowe zajęcia terapeutyczne, o których mowa w ust. 1 prowadzone będą                              w szczególności poprzez:
1)      treningi umiejętności samoobsługi, zaradności życiowej i funkcjonowania                     w codziennym życiu (m.in. trening w zakresie wyglądu zewnętrznego i higieny osobistej, trening umiejętności praktycznych, trening kulinarny, trening umiejętności spędzania wolnego czasu, trening relaksacyjny),
2)      trening umiejętności społecznych i interpersonalnych,
3)      terapię rekreacyjno – rehabilitacyjną,
4)      terapię kulinarną,
5)      terapię zajęciową,
6)      zajęcia komputerowe,
7)      zajęcia społeczno – kulturalne.
4.      Dom współpracuje z rodziną i opiekunami uczestnika, z placówkami służby zdrowia, oświaty, kultury oraz innymi osobami i podmiotami zaangażowanymi w proces terapeutyczny uczestników.
 
Rozdział III
Organizacja i zarządzanie Domem
 
§ 4
 
1.      Domem kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
2.      Dyrektor Domu składa sprawozdania z działalności Domu jednostkom nadzorującym.
3.      Dyrektor Domu wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Domu.
 
§ 5
 
Strukturę organizacyjną, szczegółowe zadania i zasady funkcjonowania Domu określa Regulamin Organizacyjny.
 
Rozdział IV
Gospodarka finansowa Ośrodka
 
§ 6
 
1.      Prowadzenie Domu jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez gminę.
2.      Dom prowadzi gospodarkę finansową jako jednostka budżetowa Miasta Siedlce, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa dotyczących finansów publicznych.
3.      Dom posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
4.      Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan finansowy zatwierdzony uchwałą budżetową Rady Miasta Siedlce.
 
Rozdział V
Postanowienia końcowe
 
§ 7
 
Dom używa pieczęci podłużnej z pełną nazwą i adresem Domu.
 
§ 8
 
Statut Domu uchwala Rada Miasta Siedlce.
 
§ 9
 
Zmiany Statutu Domu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
 
 
 
 
   Przewodniczący
      Rady Miasta
 
 Mariusz Dobijański
 
Wytworzył:
Maria Boryła
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-12-12 13:56:37)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-12-12 13:57:40)