UCHWAŁA Nr XXIX/212/08 z dnia 18 grudnia 2008r. w sprawie zatwierdzenia ?Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Damnica na 2009 r.?

 
 
 
 
UCHWAŁA Nr XXIX/212/08
 Rady Gminy Damnica
   z dnia 18 grudnia 2008r.
 
 
 
w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Damnica na 2009 r.”
 
 
 
               Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 roku Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, z 2003 roku, Nr 214, poz. 1806, Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r Nr 153, poz. 1271, Nr 116, poz. 1203 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 175, poz. 1457, Nr 102, poz. 1055 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r Dz.U. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 r Dz. U. Nr 180 poz. 1111 ) oraz art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity: Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473; zmiany Dz.U. Nr 115, poz. 793, Nr 176 poz. 1238) 
Rada Gminy Damnica
 
         uchwala co następuje:
 
§ 1.
 
Zatwierdza się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Damnica na 2009 r” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
 
 
§ 2.
 
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
 
 
§ 3.
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 r.
 
 
 
 
                                                                                                            Przewodniczący
                                                                                                            Rady Gminy Damnica
 
                                                                                                          Zdzisław Kwaśniewski  
                                                                                                                              
 
 
 
 
 
Załącznik Nr 1
do uchwały NrXXIX/212/08
Rady Gminy Damnica
z dnia 18 grudnia 2008r.
 
 
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH NA 2009r.
 
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.) jest podstawą wszystkich działań dotyczących rozwiązywania problemów alkoholowych oraz innych uzależnień. Zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należą do zadań własnych gminy i winny być realizowane w ramach corocznie przyjętego gminnego programu.
Alkoholizm- uzależnienie od alkoholu, jest chorobą, która zaczyna się i rozwija podstępnie, bez świadomości zainteresowanej osoby. Polega na niekontrolowanym piciu napojów alkoholowych i może doprowadzić nawet do przedwczesnej śmierci.
Alkohol jest przyczyną wielu różnorodnych problemów społecznych i zdrowotnych, których rozpowszechnianie jest ściśle związane z wielkością spożycia.
Rzeczywiste spożycie alkoholu w Polsce jest szacowane w ostatnich latach na 9.5-10.0 litrów 100% alkoholu na jednego mieszkańca. Spożycie rejestrowane jest zwykle niższe o 20-30% i wynosi około 6.8 litra.
Skala problemów alkoholowych zależy od postaw społecznych wobec alkoholu, wiedzy na temat zagrożeń wynikających z picia, a także od wielkości spożycia napojów alkoholowych. W ostatnich dziesięcioleciach odnotowuje się gwałtowny wzrost spożycia i produkcji napojów alkoholowych. Niepokojących wyników dostarczają liczne badania, które wskazują na to, że co roku wyraźnie obniża się wiek inicjacji alkoholowej pośród młodzieży oraz wzrasta wskaźnik intensywności picia, liczebności osób pijących nawykowo i systematycznie.
Alkohol jest najłatwiej dostępnym i przez to najczęściej używanym ze środków odurzających, a powszechne przyzwolenie sprawia, ze piją nie tylko dorośli, ale również młodzież i coraz to częściej dzieci, gdyż wzorce postępowania czerpią z zachowania dorosłych.
Alkohol stanowi groźny czynnik kryminogenny, ma istotny wpływ na sposób dokonania czynu zabronionego, wielokrotnie staje się motywem jego popełnienia.
W Gminie Damnica zamieszkuje 6345 osób. Do szkół podstawowych i gimnazjów uczęszcza 805 dzieci i młodzieży.
Na terenie gminy jest 28 punktów sprzedaży alkoholu:
-zezwolenia typu A (do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo posiada 28 punktów)
-zezwolenia typu B (od 4,5 do 18% zawartości alkoholu posiadają 26 punkty)
-zezwolenia typu C (powyżej 18% zawartości alkoholu posiada 13 punktów)
Na jeden punkt sprzedaży napojów alkoholowych a naszej Gminie przypada 226,6 mieszkańców.
Część zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowi kontynuację działań podjętych w latach poprzednich. Zgodnie z art.4¹ ustawy działania napisane są w formie zadań, które GKRPA przyjęła do realizacji w roku 2009.
 
ZADANIE I - zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu.
  1. Prowadzenie rozmów mających na celu motywowanie do dobrowolnego podjęcia leczenia odwykowego przez osoby z problemem alkoholowym.
  2. Realizacja podstawowej oferty terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu w :
- Oddziale Leczenia Odwykowego w Lubuczewie,
- Poradni Terapii Uzależnienia od Alkoholu w Słupsku, ul.W.Polskiego 50.
  1. Realizacja zajęć terapeutycznych:
- kontynuujących trzeźwienie (po podstawowym programie leczenia odwykowego),
- z nawrotami choroby alkoholowej.
  1. Przekazywanie aktualnych informacji o możliwościach kontynuowania trzeźwienia w grupie wsparcia działającej na terenie gminy lub miasta Słupsk
 
ZADANIE II- udzielenia rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
 
  1. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu tj.:
- przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu z jednoczesnym wystąpieniem przesłanek z art. 24 ustawy (rozkład życia rodzinnego, demoralizacja małoletnich, uchylanie się od pracy, zakłócanie spokoju lub porządku publicznego),
- wezwanie na rozmowę osoby, co do której wpłynęło zgłoszenie i pouczenie jej o konieczności zaprzestania działań wymienionych w art. 24 i poddanie się leczeniu odwykowemu,
- w przypadku, gdy osoba wezwana nie zgodzi się na dobrowolne leczenie skierowane jej na badanie przez biegłych (psycholog i psychiatra),
- przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym w raz z opinią biegłego (art. 26 ust. 3 ustawy)
  1. Prowadzenie i finansowanie świetlic opiekuńczo- wychowawczych dla dzieci.
  2. Finansowanie prowadzenia zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci.
  3. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych zmierzających do podniesienia kwalifikacji osób mających kontakt w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym dla pedagogów, psychologów, nauczycieli.
  4. Zwiększenie dostępności pomocy psychologicznej dla osób doznających przemocy domowej (usługi psychologiczne)
  5. Realizacja programów dotyczących przemocy domowej i agresji.
  6. Współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
- sporządzenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu,
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
  1. Organizacja i finansowanie wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, podczas którego realizowane są programy profilaktyczne .
 
ZADANIE III – prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
 
  1. Wdrażanie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i gimnazjach.
  2. Dofinansowanie działań podejmowanych przez społeczności lokalne dotyczących realizacji rodzinnych imprez bezalkoholowych (festyny, zawody sportowe, konkursy), na podstawie załączonego przez organizatora programu imprezy promującej zabawę bez używek.
  3. Uzupełnienie oferty bibliograficznej GKRPA w celu zaktualizowania wiedzy na temat profilaktyki i problemów związanych z uzależnieniami.
  4. Udostępnianie materiałów edukacyjnych dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę na tematy związane z uzależnieniami.
  5. Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
  6. Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.
  7. Nawiązanie współpracy z policją w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości.
  8. Podejmowanie działań interwencyjnych w zakresie rozwiązywanie problemów alkoholowych.
ZADANIE IV – wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
  1. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Damnicy w zakresie
udostępniania i doposażenia obiektów świetlic wiejskich.
  1. Współpraca ze szkołami z terenu Gminy Damnica w zakresie realizacji programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
  2. Współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie sporządzania opinii dotyczących osób nadużywających alkoholu oraz informowania osoby nadużywające alkoholu i ich rodziny o możliwości uzyskania pomocy z komisji.
  3. Współpraca z Zespołem Kuratorskiej Służby Sądowej w zakresie zintegrowanej pomocy osobom z rodzin dysfunkcyjnych.
  4. Współpraca z dzielnicowymi Komisariatu Policji w Damnicy w zakresie działań komisji.
 
ZADANIE V – podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 ¹ i 15 ustawy oraz występowania przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
  1. Podejmowanie przez upoważnionych przez wójta pracowników oraz GKRPA kontroli i interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz uchwał Rady Gminy wydanych na podstawie tej ustawy.
  2. Opiniowanie wniosków przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w zakresie zgodności z uchwałami Rady Gminy.
  3. Organizowanie szkoleń dla sprzedawców i właścicieli punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholwych w zakresie przestrzegania ustawy.
 
ZADANIE VI – zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1.      Ustala się miesięczne wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przewodniczącej komisji za pracę na rzecz i z ramienia komisji (m.in. posiedzenia robocze, kontrola placówek handlowych posiadających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, motywowanie do podjęcia leczenia odwykowego, opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, uczestnictwo w organizowanych imprezach przez komisję i inne organizacje) w wysokości:
            - przewodniczący-150,00 zł
- członkowie-120,00 zł
  1. Za nieobecność w posiedzeniu komisji potrąca się 50% miesięcznego wynagrodzenia.
  2. Podstawą do wypłacenia wynagrodzenia jest miesięczna lista płac sporządzona przez pracownika obsługującego komisję.
  3. Wypłata wynagrodzenie, o którym mowa w punkcie 3 następuje pomiędzy piątym a dziesiątym dniem miesiąca za miesiąc poprzedni, w kasie GOPS lub przelewem na konto.
PRELIMINARZ WYDATKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2009 r.
 
Lp.
Zadanie i formy realizacji
Kwota zł
1.
Prowadzenie bieżącej działalności świetlicy środowiskowo-opiekuńczej przy Zespole Szkół w Damnie (w tym dożywianie dzieci):
-umowa zlecenie z osobami pracującymi w świetlicy,
-zakup materiałów papierniczych, książek i czasopism, gier edukacyjnych itp.
7.500,00
2.
Prowadzenia bieżącej działalności świetlicy środowiskowo-opiekuńczej przy Szkole Podstawowej w Domaradzu (w tym dożywianie dzieci):
-umowa zlecenie z osobami pracującymi w świetlicy,
-zakup materiałów papierniczych, książek i czasopism, gier edukacyjnych itp.
5.500,00
3.
Koszty postępowanie sądowego- opłaty sądowe od wniosku o wszczęcie postępowania nieprocesowego.
1.000,00
4.
Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii:
-opinie psychologiczne i psychiatryczne.
5.600,00
 
5.
Wynagrodzenia przewodniczącej i członków GKRPA.
6.120,00
6.
Zakup materiałów i wyposażenia na potrzeby komisji, świetlic wiejskich i biblioteki:
-gry planszowe i edukacyjne, materiały papiernicze, biurowe, piłki itp.
300,00
7.
Szkolenie osób zaangażowanych w gminny program w tym członkowie komisji, pedagodzy szkolni, sprzedawcy alkoholu, pracownicy świetlic.
3.000,00
8.
Prowadzenie programów profilaktycznych dla uczniów szkół z terenów szkół w Gminie Damnica
2.500,00
9.
Cykliczne imprezy integracyjne organizowane na terenie Gminy Damnica:
- „Asy z I klasy”
- „Spotkanie integracyjne klas 0
 
               300,00
               300,00
10.
Lokalne imprezy bezalkoholowe (festyny, zawody sportowe, konkursy, Mikołajki, Dzień Dziecka).
- Turniej im. M. Czarnucha
- Amator Strong Man
- Bieg pod dębem
- Mistrzostwa WL powiatu. Słupskiego
gimnazjalistów
- Polska Biega
- Dzień Krokusa- dniem trzeźwości
- festyny, konkursy,Mikołajki
 
 
 
300,00
300,00
300,00
300,00
 
300,00
2.000,00
1.380,00
 
11.
Organizacja i finansowanie wypoczynku letniego z programem profilaktycznym dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych często alkoholowych.
11.000
12.
Pokrycie kosztów przejazdu osób uzależnionych korzystających z usług Poradni Lecznictwa Odwykowego
200,00
13.
Zakup usług terapeutycznych
6.000,00
14.
Spektakle teatralne jako jedna z form profilaktyki
1.500,00
15.
Usługi transportowe
300,00
16
Razem:
56,000,00
 
 
                                                                                                    
Wytworzył:
Teresa Jaworska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-12-31 12:38:33)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-12-31 12:39:27)