PROTOKÓŁ NR XXXI/09 w dniu 29 stycznia 2009r.

                                                                                               
PROTOKÓŁ NR XXXI/09
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 29 stycznia 2009r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski odczytał wniosek Wójta Gminy Damnica o wprowadzenie do porządku obrad Sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – radni zapoznali się z projektem uchwały na posiedzeniach Komisji. Kto jest za wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad dzisiejszej Sesji?
 
Rada jednogłośnie postanowiła wprowadzić wnioskowany projekt uchwały do porządku obrad Sesji Rady Gminy.
 
Po wprowadzeniu zmian porządek obrad przedstawia się następująco:
 
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø      otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø      przyjęcie porządku obrad,
Ø      przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
4.      Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Damnicy, stanowiącym jednostkę organizacyjną Gminy Damnica.
5.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Damnica.
6.      Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/136/08 w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów.
7.      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2009 rok”.
8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy.
9.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy.
 
10.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Stara Dąbrowa na lata 2009 – 2015.
11.Sprawozdanie z pracy Komisji Rady za 2008 rok.
12.Zatwierdzenie planów pracy Komisji Rady na 2009 rok.
13.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok.
14.Zatwierdzenia planu pracy Rady Gminy Damnica na 2009 rok.
15.Interpelacje i zapytania radnych.
16.Wolne wnioski i informacje.
17.Zakończenie Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – na ostatniej sesji nie przyjmowaliśmy protokołu z sesji w dniu 18 grudnia 2008r. Wobec tego dziś powinniśmy przyjąć dwa protokoły tj. z 18 grudnia oraz z 30 grudnia.
Czy są uwagi lub wnioski do w/w protokołów?
Kto z radnych jest za przyjęciem protokołu z Sesji Rady Gminy w dniu 18.12.2008r.?
 
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z Sesji Rady Gminy dnia 18.12,2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – kto z radnych jest za przyjęciem protokołu z Sesji Rady Gminy w dniu 30.12.2008r.
 
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z Sesji Rady Gminy w dniu 30.12.2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zanim przystąpimy do realizacji porządku obrad proszę Panią Wójt o przedstawienie zmian organizacyjnych.
 
Wójt M.Janusz – w związku z tym, że nastąpiła zmiana na stanowisku Sekretarza Gminy chciałabym podziękować Pani Marii Boryła za lata pracy na stanowisku Sekretarza Gminy, za zaangażowanie w pracy na rzecz gminy Damnica.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski podziękował Pani Marii Boryła za współpracę z Radą Gminy Damnica obecnej kadencji oraz poprzednich kadencji. Podkreślił, iż radni Gminy Damnica doceniają i dziękują za pomoc w rozwiązywaniu, ich problemów związanych z pełnieniem mandatu radnego.
 
Wójt Gminy M.Janusz przedstawiła Radzie Gminy Panią Andżelikę Harmacińską zatrudnioną na stanowisko Sekretarza Gmin oraz Pana Adama Tkacz kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy.
 
Ad. 2
 
Wójt Gminy M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
 
Ad. 3
 
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2009r. odczytała Skarbnik J.Janicka.
 
Skarbnik J.Janicka – otrzymaliśmy decyzję o przyznaniu premii termo modernizacyjnej na zadanie inwestycyjne pn. modernizacja c.o. w budynku Urzędu Gminy. W związku z tym należy uruchomić kredyt w kwocie 54.384 zł. na powyższe przedsięwzięcie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze pytania do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/227/09 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2009r.
 
Ad. 4
 
Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Damnicy, stanowiącym jednostkę organizacyjną Gminy Damnica odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - – projekt uchwały także był omawiany na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze pytania do projektu uchwały?
 
Wójt M.Janusz – wartość jednego punktu nie ma wpływu na wysokość opłat za wodę i ścieki.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/228/09 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości jednego punktu w złotych dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Damnicy, stanowiącym jednostkę organizacyjną Gminy Damnica.
 
Ad. 5
 
Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Damnica odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są pytania do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/229/09 w sprawie zmian w Statucie Gminy Damnica.
 
 
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/136/08 w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – punkt 4 uchwały brzmiał „ wysokość zryczałtowanej diety ustalonej w ust. 1 ulega obniżeniu o 25% w razie nieobecności sołtysa na Sesjach Rady Gminy lub naradach organizowanych przez Wójta Gminy”.
 
Radny W.Cymek – omawiając projekt uchwały na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby, aby sołtysi także otrzymywali komplet materiałów na Sesję Rady Gminy. W związku z tym, że jednak nie wszyscy sołtysi uczestniczą w Sesji doszliśmy do porozumienia, że kilka kompletów materiałów będzie wykładanych w dniu Sesji na stole sołtysów.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/230/08 zmieniającą uchwałę Nr XVIII/136/08 w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów.
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2009 rok” odczytała kierownik GOPS w Damnicy Pani Beata Orlicka.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji.
Czy są pytania do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/231/09 w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2009 rok”.
 
Ad. 8
 
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy – nieruchomość Nr 225/3 położona w m. Damnica - odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Radny W.Cymek – Komisje wyraziły zgodę na przejęcie tej nieruchomości, ale prawdopodobnie temat ten jest już nieaktualny.
 
Wójt M.Janusz – jeżeli sprzedaż działki nastąpi w obrocie prywatnym mimo podjętej uchwały to nie ma tu żadnego zagrożenia dla naszych wierzytelności. Spłata wówczas nastąpi w formie gotówkowej i będzie znacznie mniej procedur z tym związanych.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/232/09 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy.
 
Ad. 9
 
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy – nieruchomość Nr 23/1 położona w m. Mianowice – odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są pytania do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/233/09 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego gminy.
 
 
Ad. 10
 
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Stara Dąbrowa na lata 2009 – 2015 odczytała Sekretarz Gminy A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – radni zapoznali się z Planem. Czy są uwagi?
 
Sołtys J.Szarko – zebranie wiejskie przyjęło Plan Odnowy dla Sołectwa Stara Dąbrowa i podjęło stosowną uchwałę.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęło uchwałę Nr XXI/234/09 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Sołectwa Stara Dąbrowa na lata 2009 – 2015.
 
Ad. 11
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proszę przewodniczących Komisji o przedstawienie sprawozdań z pracy Komisji za 2008 rok.
 
Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych – sprawozdanie przedstawił wiceprzewodniczący Komisji Pan Z.Kozina.
Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
 
Komisja Budżetu i Finansów – sprawozdanie przedstawił przewodniczący Komisji Pan W.Cymek.
Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
 
Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji – sprawozdanie przedstawił przewodniczący Komisji Pan R.Nieradko.
Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
 
Rada Gminy nie wniosła uwag do przedstawionych sprawozdań z prac Komisji za 2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgodnie ze Statutem Gminy Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie z pracy do 30 marca każdego roku. W związku z tym przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zadeklarowała, że złoży sprawozdanie z pracy Komisji na następnej Sesji.
 
Ad. 12
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proszę przewodniczących Komisji o przedstawienie planów pracy Komisji na 2009r.
 
Przewodniczący poszczególnych Komisji odczytali plany pracy Komisji na 2009 rok.
Plany pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada Gminy nie wniosła uwag do przedstawionych planów pracy Komisji na 2009r.
 
Ad. 13
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej oraz plan pracy na 2009r. odczytała przewodnicząca Komisji B.Jarzmicka.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXI/235/09 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok
 
Ad. 14
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski przedstawił plan pracy Rady Gminy Damnica na 2009 rok
Plan pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie przyjęła plan pracy Rady Gminy Damnica na 2009 rok.
 
Ad. 15
 
Radna J.Kornecka – chcę podziękować Pani Sekretarz za przygotowanie dla radnych informacji na temat stanowisk pracy w Urzędzie Gminy. Muszę powiedzieć, że sprawa ta nie była poruszana na posiedzeniach Komisji tylko ja rozmawiałam z Panią Sekretarz na ten temat w sekretariacie. Poprosiłam Panią Sekretarz, aby przygotowała nam taka informację jak już w Urzędzie organizacyjnie wszystko będzie zakończone. Dziś już otrzymaliśmy informację. Jest ona bardzo ładnie i czytelnie opracowana. Mam jeszcze pytanie do Pani Wójt. W ubiegłym roku opracowana została strategia rozwoju gminy Damnica., opracowywał ją wówczas Pan Gontek. Po analizie na poszczególnych Komisjach wniesione były uwagi do strategii. Do dnia dzisiejszego, a jak dobrze pamiętam miała być opracowana do września 2008r., nie otrzymaliśmy poprawionej strategii. Miała być poprawiona kierownikom jednostek, aby wnieśli swoje uwagi i ponownie przedstawiona radnym. Co się dzieje z tą strategią?
 
Wójt M.Janusz – strategia rozwoju gminy Damnica zostanie przedstawiona wraz ze wszystkimi zmianami m.in. dotyczącymi zakresu organizacyjny pracy Urzędu Gminy. Placówki dodatkowe, czyli inne instytucje w roku ubiegłym zostały powiadomione o możliwości wnoszenia uwag do strategii. Na chwilę obecną poprawki są naniesione i myślę, że na następną Sesję ta strategia będzie poprawiona i uzupełniona z poszczególnych stanowisk. Uzupełniona zostanie jeszcze o zmiany, które miały miejsce pod koniec 2008 roku i do końca I kwartału 2009r. przyjmiemy strategię w formie uchwały.     Strategia nie blokuje nas przed jakimkolwiek działaniem, więc przyjęcie jej w okresie najbliższym skutkuje tym, że wszystkie prace planowane w zakresie pozyskania środków unijnych jak i z innych źródeł finansowania nie są w żaden sposób zagrożone, ponieważ wszystkie dokumenty zostały przygotowane wcześniej.
 
Radna J.Kornecka – Pani Wójt. Rozumiem, że zanim strategia trafi na Sesję najpierw otrzymają ją Komisje.
 
Wójt M.Janusz – tak.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – strategia była omawiana na poszczególnych Komisjach i decyzją Komisji strategia została wycofana do poprawki i uzupełnienia, ponieważ były w niej błędy i niejasności. Na którejś z kolejnych Sesji pytałem Panią Wójt czy zapłacono za wykonanie tej strategii i ile zapłacono. Nie otrzymałem wówczas odpowiedzi i dlatego ponawiam dziś pytanie. Chcielibyśmy wiedzieć czy rzeczywiście zapłacono za tą strategię i ile.
 
Wójt M.Janusz – w tej chwili nie jestem w stanie odtworzyć dokładnej kwoty a nie chciałabym podać kwoty nieprecyzyjnie, dlatego na następnej Sesji odpowiem, jaka to jest wartość. Podpisaliśmy umowę z firmą, która strategię przygotowywała. Pracownik merytorycznie odpowiedzialny wówczas Pan Jan Gontek czuwał nad koordynacją, aby ta strategia była odpowiednio wykonana. Pracownik pod względem merytorycznym przyjął tę strategię, ale dowód jest na to, że strategia nie została dostatecznie sprawdzona. Dlatego po wycofaniu jej przez Komisje zgłosiliśmy do firmy, która ją wykonywała o naniesienie poprawek. Podjęliśmy także działania, aby poszczególni pracownicy merytoryczni dokonywali poprawek i teraz za przyjęcie strategii nie jest odpowiedzialna jedna osoba tylko zostało to zrobione z podziałem na poszczególne stanowiska np. jeżeli oświata to pracownik odpowiedzialny za oświatę. W dalszym ciągu trwa nanoszenie poprawek i jest to wykonywane w ramach zapłaty, która została dokonana nie będzie w tym zakresie dodatkowych kosztów.
 
Radna B.Jarzmicka – chciałabym, aby jeszcze raz ponowić prośbę doGeneralnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o wykonanie zjazdu w drogę do Starej Dąbrowy. Wiem, że wcześniej odpisali, że tam jest proste skrzyżowanie i dobrze widoczne. Może teraz przy okazji igrzysk, które będą w 2012r. w Gdańsku można by coś zyskać, jest taka tendencja do poprawiania stanu dróg. Druga sprawa – mieszkańcy Domaradza i Starej Dąbrowy nie chcą słyszeć już „poczekajcie będą pieniądze będzie kanaliza”. Oni chcą tej kanalizy już teraz. Mnie, jako radnej i sołtysowi ze Starej Dąbrowy obrywa się od mieszkańców najwięcej. Stara Dąbrowa chce kanalizy a w Domaradzu jest jeszcze kwestia wody, która jest dopuszczona do 2011 r.
Mieszkańcy są już zdenerwowani tą sytuacją. Oczekują konkretnych działań, konkretnych informacji, aby wiedzieli, że w lutym czy marcu to ruszy.
 
Wójt M.Janusz – sprawa kanalizacji wpisana jest w wieloletnim planie inwestycyjnym a wiedza na temat, kiedy będzie realizowana jest identyczna zarówno Państwa jak i moja. Realizacja tego zadania jest związania z terminem ogłoszenia konkursu na pozyskanie środków unijnych. Ja niestety nie mam takiego wpływu, aby dokonywać oddziaływań zarówno na etap wojewódzki jak i państwowy, żeby ogłosili termin w tym konkretnym działaniu. Dwa dni temu pracownik merytoryczny od pozyskiwania środków unijnych przywiózł informację o kolejnych zmianach aplikacji do środków unijnych m.in. z działań dot. kanalizacji. Nikt nie ma na to wpływu. Dlatego takie pytanie należałoby zadać jedynie w departamencie do spraw pozyskiwania środków unijnych, ponieważ tam ta informacja jest najbardziej wiarygodna. Mogę podać jedynie informację, która po raz kolejny została przywieziona z Urzędu Marszałkowskiego, że podany zostanie plan aplikacji środków na 2009r. Dzieje się tak już kolejny raz. Już raz otrzymaliśmy plan, który był planem przełomowym na lata 2008 i 2009. Wielokrotnie uczestniczyłam w spotkaniach na etapie Słupska, powiatu i województwa skąd przywoziłam wersje papierowe terminów ogłoszenia konkursów RPO, PROW. Znowu okazuje się, że terminy te nie są wiarygodne. Dlatego mogę tylko przekazać informacje z etapu województwa, że jest to planowane na pierwszą połowę 2009r. ale czy to nie zostanie przesunięte nie mam najmniejszego wpływu ani też pewności, że w tym terminie konkurs zostanie ogłoszony. Proszę Państwa. To jest także nasze zadanie, aby mieszkańcom wytłumaczyć, że nie tylko od naszych działań zależy uruchomienie tej inwestycji. Za pośrednictwem Starosty Słupskiego przesłane zostało pismo do Wojewody Pomorskiego informujące o niesprawiedliwości podziału funduszy w ramach RPO. Oznacza to, że gdybyśmy nawet złożyli wniosek najlepiej przygotowany pod względem merytorycznym to praktycznie nie mamy, po co go składać, ponieważ wskaźniki nie pozwalają nam złożyć tego wniosku. Na odpowiednią ilość tzw. zrzutu musi być odpowiednia liczba mieszkańców. Nie stworzymy dodatkowych miejscowości dla kanalizacji Stara Dąbrowa-Domaradz. Nie zwiększymy liczby ludności do 20.000 a takie zasady obowiązują przy podziale środków w ramach RPO. Dlatego pozostają nam pewniejsze programy tj. Odnowa Wsi i PROW.
 
Radny W.Cymek – swoją wypowiedź chciałbym skierować do Pana dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej a związana z zimą. Tegoroczna zima mimo, iż trwała krótko stała się bardzo niewdzięczna ze względu na to, że odśnieżać zaczęto dopiero na trzeci dzień. Śnieg na drogach i chodnikach był już ubity i wysyłanie w tym czasie spychacza było niepotrzebne. Dopiero na 3 czy 4 dzień sypano piach na drogach i chodnikach. Musimy na to zwrócić szczególną uwagę, ponieważ jako gmina będziemy płacić duże odszkodowania.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – zima zaskoczyła nie tylko w gminie Damnica ale wszystkich. To nie jest tak, że odśnieżanie zaczęliśmy trzeciego czy czwartego dnia. Opady śniegu rozpoczęły się w piątek około godziny dwunastej. Natomiast pierwsze pługi zostały uruchomione już o godzinie siedemnastej. Na terenie gminy jest około 150 km. samych dróg do odśnieżania i nie są to drogi w jednym pasie tylko trzeba do nich dojechać. Są to kolejnie kilometry. Nie ma możliwości fizycznej, aby w ciągu przynajmniej pięciu do sześciu godzin wszystkich dróg odśnieżyć. Odśnieżenie wszystkich dróg to jest kwestia ośmiu godzin na dwa ciągniki. W chwili obecnej gmina nie dysponuje sprzętem do odśnieżania, do dyspozycji mamy tylko ciągnik z przyczepą. Zadaniem Zakładu Gospodarki Komunalnej jest utrzymanie czystości i przejezdności dróg, ale mając do dyspozycji tylko ciągnik z przyczepą nie jesteśmy w stanie tego zapewnić. W tym roku było 11 dni z opadem śniegu, gdzie na bieżąco odśnieżano. Dysponując takimi środkami, jakie mamy nie można czasami wymagać rzeczy, które są niemożliwe do zrealizowania. Będziemy się jednak starać, aby było to robione jak najlepiej. Aby utrzymywać stan dróg na odpowiednim poziomie powinniśmy zakupić przynajmniej dwa ciągniki, dwa urządzenia spychające oraz dodatkowo piaskarkę. Są to bardzo duże nakłady finansowe na to, aby pozyskać taki sprzęt. Ze swojej strony będę robił tyle, aby jak najwięcej środków zaoszczędzić, aby móc wyposażyć Zakład Gospodarki Komunalnej w niezbędny sprzęt, który pozwoli utrzymać czystość na terenie gminy na odpowiednim poziomie.
 
Radny W.Cymek – mieszkam na ulicy Akacjowej w Damnicy i stwierdzam, że mieszkańcy tej ulicy oraz ulic; Różanej, Ogrodowej są najbardziej poszkodowani, jeżeli chodzi o odśnieżanie. Ulice te nie były odśnieżane ani posypywane piaskiem. W ulicę Akacjowa nie można było w ogóle wjechać samochodem. Dopiero jak ksiądz zaczął chodzić po kolędzie zaczęto posypywać piaskiem.
 
Wójt M.Janusz – proszę Państwa. Obaj panowie zarówno pan radny jak i pan dyrektor mają rację. Harmonogram załączony do umowy na odśnieżanie wykazuje drogi do odśnieżania w pierwszej kolejności. Są to przede wszystkim drogi transportu szkolnego oraz drogi dojazdowe do miejscowości i faktycznie na samym końcu zostają ulice w Damnicy. Rzeczywiście było tak, że drogi dojazdowe odśnieżane były już po kilku godzinach a ulice w Damnicy po kilku dniach. Stosunek roszczeniowy mieszkańców naszej gminy do akcji odśnieżania jest niesamowity a zwłaszcza, że czasami jest na odwrót. Co do dróg nie ma najmniejszej wątpliwości. Natomiast, jeżeli chodzi o chodniki to, jeżeli stałoby się coś w obrębie danej nieruchomości to właściciel płaci odszkodowanie. Zgodnie z naszym prawem utrzymanie chodnika jest obowiązkiem właściciela nieruchomości, do której przylega a nie gminy.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – docierały do mnie także uwagi i spostrzeżenia, o których mówił radny W.Cymek . Mieszkańców nie tylko Damnicy, ale i także pozostałych miejscowości nie interesują wszelkiego rodzaju argumenty tutaj przedstawione. Muszą być efekty działania. Najbardziej dotkliwa w momencie, kiedy sypnęły śniegi była kwestia chodników, które praktycznie były nie do przejścia. Głównie chodzi o miejsca publiczne. Uważam, że odśnieżanie dróg gminnych wykonuje ktoś, kto wygrał przetarg. Podobnie powinien być ktoś odpowiedzialny za odśnieżanie chodników w miejscach publicznych i powinien być przygotowany na ewentualne opady śniegu. Natomiast, jeżeli chcemy usprawiedliwić mieszkańców, że nie odśnieżają przy posesjach to uważam, że, mimo iż mieszkańcy niby wiedzą to przed sezonem zimowym nie zaszkodzi wysłać do mieszkańców pisma przypominające a jednocześnie informujące, co grozi w sytuacji nie wykonywania tego obowiązku. Takie czynności trzeba po prostu robić i mam nadzieję, że pan dyrektor podejmie tego typu działania w nowym sezonie zimowym. W chwili obecnej trudno wszystko zwalać na pana dyrektora, ponieważ pierwsze dni stycznia związane były z organizacją Zakładu Gospodarki Komunalnej, ale wcześniej ktoś za to odpowiadał.
 
Radna J.Kornecka – na którejś sesji poruszałam kwestię oświetlenia stadionu w Damnicy. Była mowa o tym, że niepotrzebnie tam te światła się palą. Miała być ta sprawa załatwiona, ale do dnia dzisiejszego lampy się palą.
 
Wójt M.Janusz – jeżeli światła nadal się palą to zgodnie z tym, co było mówione pracownik merytoryczny otrzymał polecenie zainteresowania się, w jakich godzinach palą się światła na stadionie. W tej chwili oświetlenie przeszło pod Zakład Gospodarki Komunalnej, ale jak najszybciej sprawdzę jak ustawione są zegary i w jakim okresie się palą. Było wyłączenie całkowite, ale ze względu na petycję mieszkańców, co do włączenia oświetlenia w Damnicy zostało ono włączone. Szczegółowo ten temat wyjaśnię na następnej Sesji, dlaczego zostały włączone, ponieważ one w ogóle nie powinny się palić.
 
Radna J.Kornecka – ze względu na mieszkańców, którzy mieszkają za stadionem 2 lampy należałoby zostawić.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – na stadionie są cztery lampy i uważam, że dwie w zupełności wystarczą. Nasz stadion damnicki to nie „Orlik” w związku z powyższym, co najmniej dwie lampy można wyłączyć.
 
Radny M.Haładej – tam na końcu miejscowości jest budynek mieszkalny. Mieszkańcy stanowią zagrożenie, bo droga jest bez pobocza. Chodzą skrótem przez stadion, więc jest to bezpieczne poruszanie się. Uważam, że powinny się tam palić wszystkie światła.
 
B,.Jarzmicka – w Domaradzu przy całej trasie E-4 są tylko cztery lampy.
 
Radny R.Nieradko – trzy miesiące temu zgłaszałem temat pojemników na surowce wtórne do miejscowości Skibin. Nic do dnia dzisiejszego nie zostało zrobione. Chciałbym zapytać czy poczynione zostały jakieś kroki w temacie oświetlenia w Bobrownikach. Trzy miesiące temu zgłosiłem do Pana Sabisza i nic nie zostało ruszone a pięć lamp nadal się nie świeci. Wczoraj wieczorem sprawdzałem osobiście i nie palą się. Ponadto należy częściej opróżniać pojemniki na surowce wtórne, obecnie wywożone są bardzo rzadko….
 
Wójt M.Janusz – jeżeli chodzi o opróżnianie pojemników na surowce wtórne to Gmina Damnica ma podpisaną umowę z Firmą ELWOZ z Sierakowic. Wywóz śmieci odbywa się zgodnie z harmonogramem zawartym w umowie. Dlatego w trakcie trwania umowy trzeba by negocjować zmiany umowy, jeżeli chodzi o dostarczenie nowych pojemników jak i w zakresie częstotliwości wywozu. Odnośnie zwiększenia ilości pojemników poszło zapytanie. Zwiększenie ilości pojemników wiąże się wypłacanymi opłatami za wywóz. Można to zrobić, ale w momencie regulacji od nowego roku na. W tym momencie wskazujemy liczbę i miejsce gdzie mają być dostawione pojemniki i wówczas będzie to ujęte w harmonogramie wywozu. Natomiast tego typu działania, że tu zgłaszamy, tam zgłaszamy one są zbierane do końca roku i są ujmowane w harmonogramie na rok kolejny. Dlatego nie ma możliwości, aby dokonywać częstych zmian w odniesieniu do jednej miejscowości. To jest teren całej gminy i to są skutki finansowe, które mają swoje odzwierciedlenie w budżecie. Natomiast, jeżeli chodzi o oświetlenie to sprawa ta była już zgłaszana wczoraj na Komisji. Okazuje się, że pracownik odpowiedzialny kilka razy podejmował działania, jeżeli chodzi o oświetlenie w Bobrownikach. Było ono naprawiane zarówno przez naszych pracowników jak i przez Zakład Energetyczny. Jeżeli lampy jeszcze nie palą się to znaczy, że trzeba po raz kolejny wezwać żeby zostało to usunięte.
 
Radny R.Nieradko – lampy te od trzech miesięcy nie świecą, jeżdżę co noc i sprawdzam i nikt tego nie naprawiał. Zgłaszałem już problem we wrześniu i można było to ująć w nowym budżecie.
 
Wójt M.Janusz – zmiana umowy wynikającej z przetargu wymaga zachowania procedury przetargowej. Wiem, że procedury przetargowe dla wielu osób są procedurami obcymi. Każda zmiana umowy wyłonionej w drodze przetargu wymaga powiadamiania wszystkich stron uczestniczących w przetargu. To nie jest tak jak ze zwykłą umową, którą można bardzo prosto zmienić. Samo Państwo dokonywaliście kontroli, jeżeli chodzi o zachowanie procedur przetargowych. Procedury są skomplikowane. W tym przypadku takie proste rozwiązanie nie ma zastosowania. Proszę nie odbierać tego, że nikt nie zareagował od września do tej pory ale to również związane jest z zachowaniem procedur prawnych. To jest zbyt mała przesłanka, aby dokonać zmiany umowy.
 
 
Ad. 15
 
Sołtys W.Francuz – w sprawie oświetlenia, w Dąbrówce także była zgłoszona w listopadzie lampa i nadal się nie świeci. Jeżeli chodzi o śmieci to Elwoz nie wiem jak oni to robią ale rano pojemniki są pełne a wieczorem są już opróżnione. Taka firma jak Elwoz w Sierakowic powinna obsługiwać całą gminę. Następna sprawa to temat odśnieżania. Panie dyrektorze, nie można używać takich słów, że zima nas zaskoczyła. Tak jak powiedział Pan Przewodniczący w dzisiejszych czasach powinniśmy być przygotowania na taka pogodę. Kolejna sprawa to powstał Zakład Komunalny i nie ma sprzętu. Panowie radni mówili, że odśnieżanie w Damnicy rozpoczęto po dwóch dniach a do Dąbrówki kolonii po czterech dniach przyjechali. Przede wszystkim trzeba przyjrzeć się sprzętowi, który staje do przetargu. Przyjechał ciągnik na Wiszno i okazało się, że paliwa zabrakło. Przecież takich sytuacji nie powinno być. Dwa lata temu odśnieżał Pan Piskuła i nie było żadnych problemów a to, co robi się teraz to zwykłe marnowanie pieniędzy. Kolejna sprawa to mam prośbę do Pani Wójt. W Dąbrówce wiata po byłym SKR-rze. Wiatę tę kupił Pan Osiewicz bez żadnego zagospodarowania. Wiata jest w złym stanie, są tam betonowe belki i stwarza zagrożenie. Gmina mogłaby w zamian za podatki rozebrać tę wiatę. Zgłaszałem już, że od strony Potęgowa zniszczona jest tablica z napisem „Gmina Damnica” . Teraz już w ogóle jej nie ma a należałoby ją postawić, aby wiadomo było gdzie zaczyna się Gmina Damnica.
 
Radny R.Nieradko – popieram wypowiedź sołtysa dotyczącą sprawności sprzętu do odśnieżania. Należy zwrócić uwagę, jakim sprzętem dysponuje osoba przystępująca do przetargu na odśnieżanie. Kiedy odśnieżał Pan Piskuła to potrafił przyjechać w nocy i wszystkie drogi były odśnieżone, nie było żadnego problemu.
 
Wójt M.Janusz – sprawa odśnieżania jest tematem bardzo często poruszanym. Mam do Państwa pytanie. Czy wiedzą Państwo, kto przystąpił do przetargu na odśnieżanie w sezonie 2008/2009? W tym jest cały problem. Usługi te wykonywane są na rzecz gminy i można tu podać nazwiska. Odśnieżanie wykonuje Pan Maciąg i Pan Czarnowski. Były to jedyne osoby, które zgłosiły się do odśnieżania. Sama obdzwoniłam teren innych gmin. Skontaktowałam się z Panem, który odśnieża teren gminy Główczyce czy nie zechce przystąpić do przetargu na odśnieżanie naszej gminy, ponieważ wiem, że dysponuje bardzo dobrym sprzętem. Przecież nie mogę zmusić tego człowieka, aby odśnieżał teren naszej gminy. Nie było nikogo innego tylko te dwie osoby a my zachowujemy się tak jak mielibyśmy do wyboru wielu oferentów i dokonujemy wyboru lepszego lub gorszego. Jeżeli są tak źle świadczone usługi a są źle świadczone, o czym świadczy sprzęt i pretensje mieszkańców to tak jak powiedział Pan dyrektor trzeba zakupić odpowiedni sprzęt i robić to samemu, nie płacić. Czy Państwo wiecie ile kosztuje jedna godzina odśnieżania? Proszę Pana dyrektora, aby przedstawił Państwu informację.
Dyrektor ZGK w Damnicy A.Tkacz – średnio godzina pracy dwóch ciągników z pługiem wynosi 140 zł.
 
Wójt M.Janusz – są to olbrzymie kwoty obciążające budżet gminy. Musi tu być jakieś wypośrodkowanie. Wiemy, że mieszkańcy są niezadowoleni ale nie możemy w sposób nieograniczony iść w tym kierunku. Odpowiadamy za budżet gminy i dlatego nie możemy wynająć usługi tak, aby ciągnik jeździł non stop. Jeżeli będzie ktoś inny, kto będzie chciał wystartować w tym przetargu to czekamy z otwartymi ramionami. Chciałabym podziękować Panu Bogdanowi Piskuła, który nie startował w żadnym przetargu a wspomagał nas w tym roku i odśnieżał w swojej okolicy. Nie pytał nikogo czy ma jechać, czy mu ktoś zapłaci tylko była potrzeba to jechał i odśnieżał. Jest to postawa godna naśladowania.
 
Dyrektor ZGK w Damnicy A.Tkacz – wspomniałem, że trzeba kupić sprzęt do odśnieżania. Środki finansowe przeznaczone w budżecie na odśnieżanie nie wystarczają przy takich cenach usług a była to tylko kwestia dziesięciu dni. Jeżeli śnieg będzie padał przez miesiąc to za wydatki na odśnieżanie będzie można kupić ciągnik z pługiem. Odśnieżanie własnym ciągnikiem będzie kosztowało tyle, co kierowca i paliwo. Jestem także użytkownikiem dróg i chciałbym, aby były we właściwym czasie odśnieżone, aby chodniki były odśnieżone. Jako Zakład Gospodarki Komunalnej dysponuję odpowiednią kwotą środków na ten cel i nikt mi więcej nie da. Do tej pory wydałem na odśnieżanie 15.000 zł. tzn. tyle ile w budżecie gminy przeznaczono środków na ten cel a śnieg może jeszcze padać w lutym, marcu i w grudniu.
 
Wójt M.Janusz – chciałabym przekazać Państwu informację i uzupełnienie odpowiedzi na wnioski z poprzedniej Sesji. Było zapytanie dotyczące mienia komunalnego na ulicy Kolejowej w Damnicy. Mieszkańcy mieszkań kolejowych już otrzymali i otrzymują sukcesywnie propozycje wykupu tych mieszkań. Dlatego sprawa przejęcia tych mieszkań przez gminę i sprzedaż mieszkańcom jest już sprawą nieaktualną. Był też wniosek, aby zainteresować się wieżą ciśnień przy torach. Temat ten jest niewykonalny, ponieważ przepisy w tym zakresie mówią, że budynki w najbliższej odległości od torów jak np. dworce domki dróżników zawsze pozostaną w zasobie PKP. Więc nie ma sensu występowania o przekazanie nam wieży ciśnień. Następna sprawa to na dzień 11 lutego br. na godz. 1700 planowane jest zebranie sołtysów m.in. w sprawie wydatków sołeckich na 2009r. Kolejna sprawa to w Centrum odbędzie się spotkanie w piątek o godzinie 1400 w sprawie ustalenia kalendarza imprez na 2009r. i jeżeli są osoby chętne, które chciałyby wnieść jakieś propozycje to serdecznie zapraszam. Dnia 6 lutego br. w budynku Centrum odbędą się wybory sołtysa w sołectwie Świtały. Spotkanie to zostanie połączone ze spotkaniem wszystkich zainteresowanych wiatrakami w obrębach geodezyjnych Łebień, Dąbrówka, Świtały.
 
Radna B.Jarzmicka – mam prośbę do Pana dyrektora Zakładu Komunalnego. W Domaradzu po prawej stronie w kierunku na Lębork jest przystanek niezabezpieczony, jest on tylko postawiony. Wiatr zwiał go na szczęście nie na szóstkę tylko do rowu. Trzeba go przymocować może dojść do nieszczęścia.
 
Sołtys K.Kosidlak – od dłuższego czasu brak jest kierunkowskazu do miejscowości Łężyca. Jest to mała wieś i praktycznie zapomniana przez wszystkich. Należałoby postawić tam kierunkowskaz, aby wiadomo było, że jest taka miejscowość.
 
Wójt M.Janusz – już był omawiany na koniec roku ten sam problem uzupełnienia znaku i nie dotyczy tylko Łężycy ale były jeszcze wymagające uzupełnienia. Na koniec roku poszło pismo do Zarządu Dróg Powiatowych o uzupełnienie znaków i oczekujemy na realizację.
 
Sołtys B.Kubicki – sołtysi przez cały ubiegły rok byli karani za nieobecność na Sesjach i potrącano nam z diet. Potrącenia te były robione bezprawnie i nie powinno ich być. Uważam, że skoro podjęto uchwałę o odstąpieniu od potrąceń to należy sołtysom zwrócić kwoty, które nam zabrano. Sołtysi załatwiają różne sprawy dla sołectwa i nieraz może się zdarzyć, że nie można uczestniczyć w Sesji.
 
Sołtys S.Stefaniuk – sołtysi nie opuszczają Sesji celowo. Sesja jest dla nas ważnym dniem i staramy się zawsze uczestniczy. Jednak bywają różne sytuacje, często niezależne od nas.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – prawda jest taka, że sołtys nie ma obowiązku uczestniczyć w Sesji. Zapis o potrąceniach został wprowadzony do uchwały niefortunnie. Szkoda, że tak się stało, że radca prawny nie wskazał sprzeczności, ponieważ radni nie zawsze wiedzą, czy pod względem prawnym tak może być czy nie. Mam nadzieję, że Pani Wójt rozpatrzy ten temat.
 
 Wójt M.Janusz - jako organ wykonawczy muszę realizować uchwały Rady Gminy i nie mogę dokonać innej interpretacji uchwały oprócz jej brzmienia. Jest kolejna zasada obowiązująca a mianowicie, że prawo nie działa wstecz. Dlatego jako organ wykonawczy nie mogę dokonać zmiany w uchwale i wykonać tego. Jest to niemożliwe do wykonania pod względem podziału kompetencji. Wprowadzenie uchwały w życie należy do kompetencji Wójta i jako Wójt nie mogę cofnąć skutków podjętej uchwały.
 
Sołtys W.Francuz - skoro w Urzędzie Gminy jest radca prawny to powinien dokładnie wszystko sprawdzać a nie wprowadzać w błąd. Za co płacimy radcy, nie za wydawanie błędnych opinii, taki radca nie jest nam potrzebny.
 
Wójt M.Janusz – takimi wypowiedziami można zrobić komuś krzywdę pomawiając go o coś, czego nie zrobił. Obecny radca prawny nie mógł tego zrobić, ponieważ w momencie podejmowania tamtej uchwały prawdopodobnie była jeszcze Pani radczyni. Dlatego nie można obarczać tym kogoś, kto nie miał z tym nic do czynienia. Aby nie pojawiał się już więcej problem nieobecności radcy prawnego na sesjach dlatego zwracam się o przesunięcie terminów odbywania sesji na środę. Wówczas pasuje to z godzinami urzędowania radcy prawnego i nie będzie problemu z jego udziałem w sesjach.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – po zakończeniu Sesji proszę radnych o pozostanie i rozstrzygniemy tę kwestię.
 
Sołtys K.Kosidlak – zgłaszałem do wycięcia suche drzewo w Karzniczce. Była komisja, która miała ocenić czy drzewo kwalifikuje się do wycinki. Do dnia dzisiejszego nie zostało wycięte.
 
Sołtys B.Kubicki – także zgłaszałem potrzebę wycięcia drzewa w Wielogłowach, które zagraża bezpieczeństwu mieszkańców. W ubiegłym roku otrzymałem informację, że do końca lutego może być wycięte i jeszcze nie zostało wycięte.
 
Wójt M.Janusz – wycinka drzew realizowana jest zgodnie ze zgłoszeniami. Bardzo szybko podejmujemy działania, jeżeli chodzi o ocenę. Natomiast kwalifikacja do wycinki jest robiona przez pracowników Starostwa. Podjęcie decyzji o zakwalifikowaniu drzewa do wycinki nie oznacza, że zostanie ono od razu wycięte. Jeżeli drzewo stwarza zagrożenie życia np. w czasie wichury spadnie gałąź to mamy prawo wezwać straż i dokonać usunięci bez ponoszenia kosztów. Wszystkim zgłoszeniom nadaje się bieg i trzeba czekać na realizację.
 
Radna B.Jarzmicka – w Domaradzu jak się jedzie w kierunku kościoła pierwszym wjazdem od drogi krajowej są zadbane obejścia, jest szkoła. W głębi drogi w kierunku kościoła po prawej stronie są działki gminne, ugór czy sad a po lewej jest ta nieszczęsna baszta. Baszta ta jest zabytkiem, została wykupiona i nikt się nią nie interesuje. Jest strasznie zdewastowana i nadal niszczeje. Czy ze strony Urzędu Gminy można coś zrobić?
 
Wójt M.Janusz – sprawa dotycząca własności prywatnej bardzo często jest przypisywana pod zadania gminy. Jest to postępowanie bardzo ciężkie, ponieważ prawo własności nie pozwala na jakąkolwiek interwencję nawet, jeżeli jest to budynek zabytkowy. Jedynym organem, który może działać w tym zakresie jest Konserwator Zabytków. Oddziaływania Konserwatora na tego typu działania są bardzo znikome, ograniczaj ą się do wezwań, ponagleń. Sprawa ta była już poruszana i przekazana do Konserwatora przy okazji opracowywania studium. żadnych innych działań nie możemy podejmować, jest to własność prywatna i tylko właściciel na prawa do obiektu.
 
Ad. 16
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1600 Przewodniczący Z.Kwaśniewski zamknął obrady XXXI Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała                                                                             Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                 Zdzisław Kwaśniewski
 
 
 
 
 
 
 
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-02-27 13:48:51)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-02-27 13:49:15)