PROTOKÓŁ NR XXXVIII/09 w dniu 24 czerwca 2009r.
PROTOKÓŁ NR XXXVIII/09
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 24 czerwca 2009r.
Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: E.Gerula, J.Kornecka, A.Zaryczański.
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 13:00 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski przywitał Pana Romualda Krasowskiego, który został wyróżniony honorowym tytułem „Zasłużony dla Gminy Damnica”. Pan R.Krasowski w czasie uroczystej Sesji, na której wręczano osobom wyróżnionym honorowe tytuły uczestniczył w zjeździe byłych żołnierzy i nie mógł odebrać wyróżnienia.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski oraz Wójt Gminy M.Janusz wręczyli Panu Romualdowi Krasowskiemu honorowe wyróżnienie „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
Pan Romuald Krasowski podziękował Radzie Gminy oraz Wójtowi Gminy za przyznanie wyróżnienia.
Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy mają uwagi lub wnioski do porządku obrad?
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Sprawy regulaminowe:
1 otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
2 przyjęcie porządku obrad,
3 przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3. Informacja na temat realizacji Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Damnica za lata 2007 – 2008.
4. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2009r.
5. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansów instytucji kultury za 2008r.
6. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia / nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010r.
7. Projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica
8. Projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy Damnica.
9. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
10.Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
11.Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
12.Interpelacje i zapytania radnych.
13.Wolne wnioski i informacje.
14.Zakończenie Sesji.
Protokoły z poprzednich Sesji tj. z 25 maja 2009r. oraz z 29 maja 2009r. zostały przyjęte jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do ich treści.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w protokole z Sesji Rady z dnia 25 maja 2009r. zawarta jest wypowiedź Pani Wójt na temat przeprowadzonych kontroli w Urzędzie Gminy następującej treści „… chciałabym przekazać informacje, które dotyczą nas wszystkich. Przeprowadzone zostały w Urzędzie Gminy dwie kontrole. Jedna dotyczyła gruntów przejętych ze Skarbu Państwa, są to te działki, które przejmujemy za darmo ale mają one klauzulę, że nie można ich zbyć przez okres 10 lat. Kontrola wykazała zbycie działek niezgodnie z prawem. Skutki finansowe tego są strasznie, ponieważ dotyczy do działki około 5 ha w miejscowości Domaradz. Z tej działki został sprzedany kawałek na powiększenie siedliska na rzecz osoby prywatnej. Podobna sytuacja miała miejsce w Mianowicach, gdzie także sprzedano część działki na rzecz osoby prywatnej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Agencja Nieruchomości Rolnych zażądała zwrotu równowartości przekazanej ziemi tj. przy obecnych cenach jest to minimum 30.000 zł. za 1 ha a przejęliśmy 5 ha i daje to kwotę 150.000 zł. kary za działania niezgodne z prawem. Chciałabym poinformować, że te 150.000 zł. zostały uratowane. Skończyło się tym, że pierwsza rozpoczęłam negocjacje z Agencją Nieruchomości Rolnych w Słupsku, aby uzyskać od nich pozytywną opinię. Nie można tego umorzyć. Nie można też powiedzieć, że zostało to zrobione nieświadomie, ponieważ zapis w akcie notarialnym jest jednoznaczny. Kolejna wizyta u dyrektora Agencji w Pruszczu Gdańskim. Pozwoliła na pozytywne załatwienie tylko dlatego, że dało się wciągnąć Damnicę do zespołu negocjacyjnego dot. tarczy w Redzikowie. Sprawa oparła się aż o Ministerstwo Obrony Narodowej. Udało się zejść z 5 ha do 5 arów i zapłacimy tylko za sprzedane 5 arów a te 150 tys. pozostanie w budżecie.
Druga kontrola przeprowadzona została na oczyszczalni ścieków w Damnicy i tu także udało się nam uratować kolejne środki. Kontrola wykazała niewykonane badania z 2004r. Po przeprowadzonej kontroli Wydział Ochrony Środowiska nałożył karę za niewykonane badania. W 2007r. wykonane zostały 4 badania i kolejnym roku także 4 badania. Jednak jest to za mała liczba, aby pokryć to co nie zostało wykonane. Nie jesteśmy jednak w stanie zrobić teraz tego, co nie zostało zrobione w latach wcześniejszych. Sprawa ta oparła się aż o Warszawę i kara nie zostanie nałożona. Naszym argumentem było to, że podejmujemy działania na rzecz ochrony środowiska budując oczyszczalnię ścieków, budując kanalizację. Wskazaliśmy realizację inwestycji na ulicy Szkolnej w Damnicy w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Wartość prowadzonej przez nas inwestycji przewyższa wysokość kary i tym samym po zamknięciu inwestycji i przekazaniu informacji z końcem 2009r. temat zostaje zamknięty. W związku z tym kwota łącznie 200 tys.zł. zostaje zaoszczędzona w budżecie…” Stawiam wniosek o sprawdzenie dokumentów w powyższej sprawie przez Komisję Rewizyjną, ponieważ niektóre wypowiedzi są to pomówienia byłego Wójta i radnych poprzedniej kadencji. Osobiście czuje się urażony, ponieważ byłem radnym w poprzedniej kadencji. Posiadam informację z Agencji Nieruchomości Rolnych, iż sprzedaż części działki na polepszenie warunków bytowych mieszkańców, którzy pracowali w PGR dopuszcza się i nie jest obciążana żadną karą. Ponadto nie ma i nie było żadnych podstaw, aby obciążać gminę za całą powierzchnię działki. Ani kwota 150 tys.zł. ani kwota 200 tys.zł. nie pozostanie w budżecie gminy, bo takiego wydatku nie planowano i nie ma. Nie wchodzą w rachubę z tego tytułu żadne oszczędności. Dlatego też stawiam wniosek o przeprowadzenie szczegółowej analizy dokumentów w tej sprawie przez Komisję Rewizyjną. Czy ktoś z radnych chciałby w tej sprawie jeszcze coś dodać?
Radny I.Kopczyk - czy Komisja Rewizyjna ma prawo oceniać wypowiedzi Wójta dot. pomówień?
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada Gminy. Wszelkie działania Wójta mogą być przedmiotem kontroli przez Rady Gminy a szczególnie przez Komisję Rewizyjną.
Wójt M.Janusz – jestem za wnioskiem Pana Przewodniczącego dotyczącym szczegółowego sprawdzenia dokumentów w powyższej sprawie, tak aby nie tylko Komisja Rewizyjna ale wszyscy radni mieli możliwość zapoznania się z dokumentacja dotyczącą tych dwóch spraw. Wnioski o pomówienie są chyba przedwczesne. Takie wnioski możemy wysuwać dopiero po zapoznaniu sie z pełną dokumentacją. Rada Gminy to nie jest miejsce na przypuszczenia, powinniśmy operować informacjami sprawdzonymi i wiarygodnymi. Jestem za przeprowadzeniem kontroli. Komisja Rewizyjna szczególną uwagę winna zwrócić na protokoły pokontrolne i zawarte w nich zalecenia. Poproszę o szczegółowy raport z tej sprawy.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – przystąpimy do głosowania. Kto z radnych jest za wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Komisję Rewizyjną?
Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie postanowiła zlecić Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli dokumentów dotyczących sprzedaży działek w Domaradzu i Mianowicach.
Ad. 2
Wójt M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 3
Wójt M.Janusz przedstawiła Informację na temat realizacji Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Damnica za lata 2007 – 2008.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Dyrektor ZGK A.Tkacz – w bieżącym roku w budżecie gminy przeznaczono na remonty mieszkań komunalnych kwotę 20.000 zł. Remont wykonano w 3 mieszkaniach: w Damnie – wymiana podłogi i odnowienie ścian, , w Mianowicach – remont sufitu poprzez podwieszenie płyt. Obecnie w lokalu w Paprzycach gdzie mieszka rodzina 12-osobowa trwa wymiana podłóg.
Wójt M.Janusz – zwracam się do Rady Gminy o wytypowanie spośród radnych jednej osoby, która będzie brała udział w pracach komisji weryfikującej podania o przydział lokali socjalnych oraz wyroków eksmisyjnych. Chcę, aby w składzie komisji był przedstawiciel Rady Gminy, pomocy społecznej, ZGK oraz pracownik merytoryczny z Urzędu Gminy. Komisja ta prowadziłaby także przegląd warunków w mieszkaniach komunalnych.
Radny W.Cymek – z wypowiedzi Pana dyrektora ZGK wynika, że rodzina 12-osobowa mieszka w jednym mieszkaniu. Czy rodzina ta płaci czynsz mieszkaniowy oraz czy pobiera dodatek mieszkaniowy?
Dyrektor ZGK A.Tkacz - nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Mieszkanie to jest mieszkaniem komunalnym i bez względu na to czy rodzina płaci czynsz czy nie to musimy o ten lokal dbać. Nie możemy dopuścić do dewastacji lokalu.
Radny R.Dziubek – ile mieszkań powstanie z adaptacji przejętych pomieszczeń w Karzniczce?
Wójt M.Janusz – informację na ten temat będę mogła przekazać dopiero po wykonaniu projektów na lokale socjalne. Dziś jest trochę za wcześnie, aby określić ile będzie lokali. Wszystko idzie w dobrym kierunku i będzie ich więcej niż wstępnie zakładaliśmy.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w dalszym ciągu należy dążyć, aby zbywać lokale komunalne.
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r, wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik D.Bałukonis.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radny W.Cymek – proszę o wyjaśnienie kwestii dodatkowych środków finansowych na realizację boiska wielofunkcyjnego w Zagórzycy.
Skarbnik D.Bałukonis – w związku z wykonanymi dodatkowymi pracami w trakcie realizacji inwestycji wystąpiliśmy do Ministerstwa o zwiększenie dofinansowania. Wniosek nasz został uwzględniony i otrzymaliśmy dodatkowe środki.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/173/09 w sprawie zmian w budżecie na 2009r.
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansów instytucji kultury za 2008r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik D.Bałukonis.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/174/09 w sprawie zatwierdzenia bilansów instytucji kultury za 2008r.
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik D.Bałukonis.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Przed Sesją Rady odbyło się spotkanie z sołtysami, na którym Pani Wójt oraz Pani Skarbnik omówiły zasady funkcjonowania funduszu sołeckiego. Sołtysi jednogłośnie opowiedzieli się za utworzeniem funduszu sołeckiego w 2010r.
Czy Radni mają jeszcze pytania do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/175/09 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010r.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze pytania do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/176/09 w sprawie zmiany regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica.
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy Damnica odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Sekretarz A.Harmacińska zwróciła się do Rady z pytaniem, czy odczytać treść Statutu w całości.
Radni jednogłośnie postanowili, aby nie czytać treści Statutu Gminy.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt Statutu Gminy został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Komisje przyjęły zaproponowane zmiany do Statutu Gminy. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/177/09 w sprawie Statutu Gminy Damnica.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/178/09 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/179/09 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
Ad. 11
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/180/09 zmieniającą uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
Ad. 12
Radny W.Cymek – 1) kiedy zostanie wykonane oznakowanie ulic w Damnicy? Temat ten zgłosiłem już bardzo dawno i do dnia dzisiejszego nie jest zrealizowany.
2) jaka decyzja zapadła w temacie lokalizacji wieży przekaźnikowej telefonii komórkowej w Damnicy?
3) co robi się w temacie budowy dróg gminnych? Czy rozpoczęto już jakieś prace?
4) kiedy będzie realizowane uzupełnienie oświetlenia ulicznego w poszczególnych miejscowościach?
5) czy zapadła już decyzja w temacie budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy?
Wójt M.Janusz – w temacie oznakowania ulic wykonane zostały tablice i wymagają tylko zamontowania. Oczekujemy odpowiedzi od firmy kiedy i w jaki sposób zostanie to wykonane. Firma ubiegająca się o zezwolenie na budowę wieży otrzymała negatywną decyzję. W zakresie budowy dróg gminnych oczekujemy do 30.06.2009r. na decyzję Urzędu Marszałkowskiego w temacie dofinansowania budowy dróg transportu rolniczego. Po otrzymaniu informacji będziemy wiedzieli którą drogę robimy w ramach dofinansowania a które będziemy robić z własnych środków. W zakresie uzupełnienia oświetlenia ulicznego podpisana została już umowa z wykonawcą na realizację zadania. Na chwilę obecną ta realizacja ma charakter papierkowy.
Jeżeli chodzi o elektrownie wiatrowe to na chwilę obecną zakończono najdłuższy okres jakim jest proces uzgodnień dotyczący studium jak i planu. Skierowano pismo do Komisji Urbanistycznej o wyznaczenie terminy zaopiniowania projektu. Opiniowanie wykonywanie jest przez 17 instytucji i dochodzimy obecnie do końca tego procesu.
Radny Z.Pawłowski – mam pytanie do Pana dyrektora ZGK. Rozmawialiśmy na temat utwardzenia wysepki przy przystanku w Zagórzycy i nie zostały poczynione w tym kierunku żadne działania. Czy wiadomo kiedy zostanie to zrobione?
Dyrektor ZGK A.Tkacz – przystanek autobusowy w Zagórzycy zostanie odnowiony łącznie z poprawieniem wysepki w przyszłym tygodniu.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w Kurierze Słupskim ukazała się informacja, że Dni Damnicy zostały zorganizowanie po raz trzeci. Wiemy wszyscy, że Dni Damnicy odbyły się już po raz szósty. Informacja ta pochodzi od pracownika Urzędu i powinna to być informacja wiarygodna. Następna kwestia to w informacji Pani Wójt mówi o kosztach oświetlenia ulicznego w poszczególnych miejscowościach. Powinno się oszczędzać ale miejscowość taka jak Damnica powinna być oświetlona. Uważam, że w Damnicy należy włączyć oświetlenie w porze nocnej. Wyłączenie oświetlenia ulicznego po godzinie 24 sprzyja wszelkim kradzieżom, rozbojom itp. Są sygnały włamań do samochodów właśnie z tego powodu. Nie powinno stosować sie tak drastycznych pociągnięć, nie są to te czasy. Dlatego uważam, że w Damnicy należałoby włączyć oświetlenie. Nie chodzi o całą Damnicę, ponieważ w części Damnicy pali się oświetlenie, natomiast połowa Damnicy nie jest oświetlona. Pani Wójt jest decydentem w tej sprawie i mam prośbę, aby rozpatrzyć kwestię oświetlenia Damnicy. Zdarza mi sie przejeżdżać przez miejscowości poza naszą gminą nawet po godzinie 24:00 i praktycznie wszystkie miejscowości są oświetlone. W budżecie mamy mało pieniędzy i zawsze będzie mało ale jestem za tym, aby aż tak nie oszczędzać i włączyć oświetlenie w porze nocnej w miejscowości gminnej przede wszystkim.
Wójt M.Janusz – w gminach różnie stosuje się temat oświetlenia ulicznego. W wielu gminach także stosuje sie oszczędności i wyłącza się w porze nocnej. Problemem jest decyzja, gdzie to oświetlenie ma być włączone a gdzie nie. Czy mamy traktować wszystkich mieszkańców jednakowo czy nie. Czy też przyjąć zasadę, że oświetlenie będzie włączone tylko w wybranych miejscowościach. Jest to temat bardzo kontrowersyjny. Obojętnie jaka zapadnie decyzja nie zadowolimy wszystkich. Jeżeli przyjmiemy zasadę, że wszystkich traktujemy jednakowo wówczas będą to wyłączenia po godzinie 24 we wszystkich miejscowościach. Natomiast jeżeli przyjmiemy zasadę, że jednak w wybranych miejscowościach oświetlenie nie będzie wyłączone wówczas z pewnością odezwą się głosy niezadowolenia. Rozmawiałam z policją, czy w związku z wyłączeniem oświetlenia w porze nocnej zauważyli większą liczbę włamań. Nie zostało to potwierdzone, nie było więcej włamań, dotyczy to tylko wandalizmu.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – przedstawiłem tylko opinię mieszkańców Damnicy na ten temat. Wskazane byłoby, aby w okresie wakacji oświetlenie uliczne zostało włączone. Młodzież i nie tylko młodzież bardzo długo przebywa na terenie wsi Damnica. Dlatego wskazane byłoby, aby Pani Wójt przemyślała te kwestię i podjęła właściwą decyzję. Chciałbym przekazać Radzie informację w następującej sprawie. Starostwo Powiatowe w Słupsku wydało zezwolenie Panu Kazimierzowi Sadowskiemu na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zbierania odpadów - żelazo i stal. Decyzja ta obowiązuje do 14 maja 2014 roku. Pani Eda Sycha zwróciła sie do mnie ze skargą na te działalność. Muszę stwierdzić, że pani ta jest niezwykle zdesperowana ta sytuacją, ponieważ trzeba przyznać, że jest to działalność bardzo uciążliwa dla mieszkańców. Dlatego też kieruję pytanie do Pani Wójt, czy Pani Wójt jako gospodarz gminy widzi jeszcze możliwość, żeby jakoś pomóc tym Państwu w rozwiązaniu konfliktu.
Wójt M.Janusz - Pani Sycha złożyła za naszym pośrednictwem odwołanie od decyzji. Wznowiono jeszcze raz kontrolę przez Ochronę Środowiska. Starostwo Powiatowe na podstawie tej kontroli utrzymało decyzję w mocy. W chwili obecnej istnieje możliwość kolejnego odwołania od decyzji Ochrony Środowiska. Wyszłam w tym temacie z inną propozycją, ponieważ ciągłe przekazywanie pism w obie strony od dłuższego czasu nie przynosi żadnego rezultatu. Dlatego też na piątek 26.06.09r. ustaliłam spotkanie obu stron i mam nadzieję na rozstrzygnięcie konfliktu bez udziału administracyjnego. Jeżeli te negocjacje nie przyniosą oczekiwanego efektu wówczas pozostaje tylko droga sądowa, ponieważ i Pani i Pan są właścicielami tej nieruchomości.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jak postępują działania w zakresie przejęcia działki przy ulicy Konopnickiej w Damnicy?
Wójt M.Janusz – w ostatni piśmie zostaliśmy poinformowani przez Urząd Wojewódzki, że nie ma decyzji na temat komunalizacji działki, ponieważ Urząd Wojewódzki nie otrzymał odpowiedzi od instancji wyższego szczebla, cały czas monitujemy w tej sprawie. Oczekujemy na decyzję Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - kolejna sprawa, którą chciałbym poruszyć to temat wyrobiska piasku w Łebieniu. Odpowiedź Pani Wójt w tej kwestii brzmi następująco, cytuję treść pisma " ...
W ślad za tą odpowiedzią na Sesji Rady 25.05.09r. Pani Wójt powiedziała, że wyrobisko pozostaje do wyłącznego korzystania dla mieszkańców gminy. Konieczne jest uregulowanie stanu prawnego wyrobiska. Natomiast Pan dyrektor Tkacz stwierdził, że gmina ma prawo gospodarzyć tym terenem na tyle, aby wiedzieć kto i ile bierze piasku. W związku z powyższym mam pytanie. Na jakich zasadach mieszkańcy gminy mogą korzystać z wyrobiska pisaku w Łebieniu? Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym art. .. ust... pkt... do zadań Wójta należy gospodarowanie mieniem gminnym. W związku z takimi wyjaśnieniami bardzo proszę o konkretne określenie na jakich zasadach mieszkańcy gminy mogą korzystać z tego wyrobiska, ponieważ temat jest nieuregulowany a mieszkańcy pytają się.
Wójt M.Janusz - są to te same zasady, które obowiązują od bardzo dawna bez pobierania opłaty. Mieszkańcy jeżeli wjeżdżają na teren wyrobiska to musi być zgłoszenie. Musimy wiedzieć, że ktoś tam jest i pobiera piach. Bardzo dobrze wiemy, ze od wielu lat sytuacja ta nie zmieniła się. Nie ma problemu, jeżeli ktoś weźmie trochę piasku na własne potrzeby. Jeżeli w grę wchodzi np. taczka piasku to nie ma mowy o żadnym rozliczeniu. Natomiast jeżeli ktoś pobiera 3 - 4 wywrotki piaski to nie ma takiej możliwości, nie ma możliwości wydania zezwolenia na sprzedaż piasku. Informacja na ten temat została przekazana na zebraniach sołeckich, aby mieszkańcy wiedzieli czy mogą pobierać piach i czy muszą płacić.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - kolejna kwesta. Mieszkańcy Sąborza Pan Kostrubiec i Pan Formela zwrócili się w sprawie zmian w obrębie geodezyjnym Paprzyce, Mianowice i Zagórzyca Czytaliśmy pismo i odpowiedź na poprzedniej Sesji. Chciałbym ten temat ponownie przeanalizować. Rolnicy ci nie mają stabilizacji, ponieważ nie mają możliwości wykupienia dzierżawionych gruntów i zarazem powiększenia gospodarstwa. Plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tych obrębach zabudowę mieszkaniową. W piśmie Pani Wójt jest stwierdzenie "... w kompetencji Rady Gminy leży inicjatywa związana ze zmianą aktualnie obowiązującego studium oraz stworzeniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego….”. Pragnę w tym miejscu stwierdzić, że w kompetencji Rady leży uchwalenie studium i planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast do zadań Wójta należy przygotowanie projektów uchwał m.in. także w tym zakresie. Obowiązujące studium w obrębie Paprzyce i Zagórzyca opracowane zostało 10 lat temu i nie odzwierciedla obecnej sytuacji tj. przystąpienie naszego kraju do UE, dopłaty do produkcji rolniczej oraz usytuowanie tarczy przeciwrakietowej. Ponadto grunty w obrębie, o którym mówimy …….. Dlatego zasadne byłoby, aby zastanowić się czy stać nas na przeznaczenie tych gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Wobec powyższego stawiam wniosek następującej treści: dokonać oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla obrębów geodezyjnych Paprzyce, Mianowice i Zagórzyca. Uwzględniając strategię rozwoju gminy oraz Plany Odnowy Miejscowości. Z oceny tej powinno wynikać, czy obecne studium wystarczy zaktualizować, czy należy przystąpić do opracowania nowego studium. W związku z powyższym bardzo proszę Radę Gminy o pozytywnie ustosunkowanie się do tego wniosku, aby organ wykonawczy jakim jest Wójt dokonał oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Wójt M.Janusz – uważam, że wniosek dotyczący aktualizacji studium tylko dla tych obrębów jest bezzasadny. Wszyscy wiemy, że obecnie obowiązujące studium wymaga aktualizacji. Opracowane zostało w 2000r. Zmiana przepisów o gospodarce przestrzennej miała już miejsce wcześniej. W tym roku po raz kolejny zmieniła się ustawa o gospodarce gruntami. Odpowiedź w tym zakresie jest jedna. Albo przystępujemy do całościowego opracowania nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego albo robimy aktualizację małymi wycinkami. Są dwie drogi. Aktualizację studium robimy ciągle poprzez podejmowanie uchwał wprowadzających zmiany do studium w poszczególnych obrębach m.in. pod potrzeby ferm wiatrakowych. Jeżeli będzie decyzja, że przystępujemy do całościowego opracowania studium to potrzebne będą na to duże pieniądze. Koszt wykonania aktualizacji tylko dla 3 obrębów wynosi ok. 10.000 zł. Jeżeli chcielibyśmy to zrobić dla wszystkich obrębów to powinniśmy te kwotę odpowiednio pomnożyć, jaka byłaby to kwota nie jestem w stanie powiedzieć. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że obecne studium jest nieaktualne i powinniśmy się zastanowić czy stać nas na opracowanie nowego studium.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - wniosek taki skierowałem na podstawie ostatniego zdania z pisma Pani Wójt ".... w kompetencji Rady Gminy leży inicjatywa związana ze zmiana aktualnie obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego..." Należy przeanalizować czy robimy nowe studium czy tez robimy to wycinkowo. Dlatego zasadnym jest sporządzenie oceny aktualności obowiązującego studium.
Wójt M.Janusz - na chwilę obecną studium mamy nieaktualne. Nie wynika to z oceny tylko ze zmieniających sie przepisów. Nie jest aktualne od 2004r. i nie jest dostosowane do obowiązujących wymogów. W tej chwili nie powinniśmy sie zastanawiać mamy czy nie mamy. Powinniśmy zastanowić się czy zmieniamy całościowo czy robimy to wycinkami. Konkret w tym zakresie będzie w projekcie budżetu. Jeżeli w projekcie budżetu znajdą się środki wówczas będzie to odpowiedź na pytanie. Jeżeli będzie to robione wycinkowo to także w projekcie budżetu powinny znaleźć się odpowiednie kwoty.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - rozumiem, że nastąpi to jeszcze w tym roku i mogę poinformować tych rolników, że studium umożliwi im wykupienie w przyszłości tych gruntów.
Wójt M.Janusz - spotkałam sie z tymi rolnikami. Ostatnia nasza rozmowa miała miejsce wczoraj. Poinformowałam jakie mają możliwości. Podobnie jak inwestorzy ferm wiatrakowych maja możliwość złożenia wniosku o zmianę w planie dla określonego obrębu geodezyjnego. Jeżeli ich rozmowy w Agencji będą bezskuteczne wówczas przystąpimy do takiego sposobu realizacji. Wielu rolników chce skorzystać jeszcze w tym okresie z preferencyjnego kredytu na zakup ziemi na powiększenie gospodarstwa. Jest to sprawa terminowa i na chwilę obecną, aby umożliwić rolnikom zakup ziemi pozostaje zmiana wycinkowa studium.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - jeżeli kwestie te tak sie potoczą to będzie dobrze. Jednak pozostaję przy ostatnim zdaniu z pisma, że to do Rady Gminy należy inicjatywa zmiany.
Radny R.Dziubek - z tego, co się słyszy prędzej czy później każda gmina będzie musiała posiadać plan zagospodarowania przestrzennego a żeby to zrobić musi być aktualne studium.
Wójt M.Janusz - jest to coś czego nie unikniemy. Każda gmina powinna posiadać plan zagospodarowania przestrzennego, Jeżeli nawet zrobimy teraz zmianę wycinka to już coś będzie. Studium jest to temat rzeka ale dobrze byłoby, aby gmina posiadała aktualne .
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej B.Jarzmicka odczytała protokół z przeprowadzonej kontroli w Urzędzie Gminy w temacie dofinansowania dokształcania pracowników Urzędu w latach 2007-2008 oraz wniosków na pozyskanie środków zewnętrznych.
Ponadto przewodnicząca Komisji B.Jarzmicka przedstawiła wnioski Komisji z przeprowadzonej kontroli oraz odpowiedź Wójta w tym zakresie.
Radna B.Jarzmicka - czy jest możliwość częstszego opróżniania małych koszy na śmieci?
Dyrektor ZGK A.Tkacz - jeżeli macie Państwo takie sygnały to proszę nam zgłaszać a postaramy się realizować.
Radny Z.Pawłowski – mam prośbę do Pana dyrektora ZGK, aby ustawić jeszcze jeden kosz na śmieci przy boisku wielofunkcyjnym w Zagórzycy. Przyjeżdżają tu mieszkańcy praktyczne z całej gminy i jeden mały kosz to trochę za mało.
Ad. 13
Przewodniczący Z.Kwaśniewski odczytał odpowiedź Wójta Gminy na wniosek rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola w Damnicy w sprawie placu zabaw następującej treści:
" w odpowiedzi na pismo Nr RO-0562/8/09 z dnia 28.05.2009r. w sprawie utworzenia przy Przedszkolu w Damnicy placu zabaw informuję, iż wniosek ten zostanie rozpatrzony przy planowaniu budżetu na 2010r.”
Wójt M.Janusz - spotkałam się w tym temacie z dyrektorem Zespołu Szkół w Damnicy. Jest szansa pozyskania na ten cel środków z Ministerstwa. Złożony zostanie wniosek i może być zrealizowany będzie bez udziału budżetu gminy.
Wiceprzewodniczący R.Dziubek odczytał następujące pisma:
1) pismo Pana Jana Tytko zam. Damno w sprawie realizacji orzeczenia Sądu w zakresie eksmisji i przydzielenia lokalu socjalnego Pani Sylwii Gabor.
Sekretarz A.Harmacińska – jeżeli chodzi o sprawę realizacji orzeczenia o eksmisji i przydziału lokalu socjalnego to wyrok ten będzie mógł zostać zrealizowany po pozyskaniu przez gminę lokalu socjalnego. Natomiast jeżeli chodzi o „mataczenie” to w piśmie nie wskazano o jakiego pracownika chodzi oraz o jakie mataczenie. Więc nie możemy się do tego ustosunkować.
Wójt M.Janusz - sprawa ta praktycznie ma już swój finał. Pani Sylwia Gabor wyprowadzi sie z tego lokalu, potrzebuje tylko trochę czasu na przygotowanie nowego lokum.
2) uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku Nr 170/g220/S/09 z dnia 18 czerwca 2009r. orzekającego o nieważności uchwały Nr XXXVI/257/09 Rady Gminy Damnica z dnia 25 maja 2009r. w sprawie wyrażenia woli udzielenia pożyczki na rzecz Fundacji Partnerstwo Dorzecze Słupi na prefinansowanie projektu: „Remont i adaptacja budynku szkoły na Centrum Partnerstwa Lokalnego w Krzyni”.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - Rada Gminy winna w tym zakresie tylko wyrazić tylko wolę udzielenia pomocy finansowej i określić maksymalną jej wysokość a nie określać zasad udzielenia tej pomocy.
Wójt M.Janusz - projekt uchwały pochodzi z Partnerstwa i został przekazany do wszystkich gmin jednakowy. Praktycznie wszystkie gminy skupione w partnerstwie podjęły takie uchwały.
Radny W.Cymek - poproszony zostałem o interwencje przez Pana Mieleszczuka mieszkańca ulicy Akacjowej w Damnicy oraz do przedstawienia tematu na Sesji Rady. Sprawa ta dotyczy kanalizacji ściekowej na ulicy Akacjowej. Pan Mieleszczuk nie wyraził zgody na przejście przez jego działkę i sieć idzie drogą. Druga nitka położona została przez posesję Pana Mieleszczuka, który twierdzi, że wyraził zgodę na przejście do dwóch posesji. Nie ma tego jednak na piśmie. Twierdzi, że podłączenia są źle zrobione, na dziko. Trzeba tę sprawę wyjaśnić.
Wójt M.Janusz - nie będę dziś w tym temacie wypowiadać się. Mogę rozmawiać w tej sprawie tylko ze stroną a nie za pośrednictwem radnego. Nie powinniśmy na Sesji rozstrzygać indywidualnych spraw mieszkańców. Także forma przekazania tej informacji budzi wiele nieścisłości. Należało sprawdzić temat przed Sesją. Natomiast na Sesji poruszamy ważne sprawy a nie sprawy podłączeń do kanalizacji poszczególnych mieszkańców. W chwili obecnej nie mogę sie ustosunkować, ponieważ nie znam sprawy i nie otrzymałam nic na piśmie.
Radny W.Cymek - nie wymagam odpowiedzi na piśmie, wystarczy mi odpowiedź udzielona przez Panią Wójt.Jako radny muszę reagować na takie sygnały mieszkańców.
A.Pałucki – każdego roku w tym samym miejscu na mojej działce wysypywana jest szlaka. Niestety ale trzebmy tę szlakę stąd usunąć. Druga sprawa – jesteśmy jedyną gminą w kraju, która może poszczycić się takimi wynikami w sporcie. Panie przewodniczący mam pytanie, czy znajdą się środki finansowe na wyróżnienia dla zawodników klubu bokserskiego?
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - decydentem w tej kwestii jest Wójt Gminy. Także uważam, że trzeba dziękować tym, którzy rozsławiają gminę Damnica. Trzeba przyznawać nagrody, wyróżnienia. Przewodniczący Rady nie ma środków na realizację tego typu przedsięwzięć. Powiedziałem, że będę rozmawiał z Panią Wójt, aby wyróżnić takie osoby. Miało odbyć sie spotkanie w Urzędzie Gminy, na które miały być zaproszone osoby osiągające wyniku w sporcie. Nie wiem, czy się odbyło. Przewodniczący rady nie ma możliwości wydatkowania środków.
Wójt M.Janusz - zarówno Rada Gminy jak i Wójt Gminy mamy takie same możliwości wydatkowania środków. Realizuję wydatki tak jak zapisane zostały w budżecie. Nie mam innej możliwości wydatkowania środków. Nie widzę potrzeby organizowania spotkania w Urzędzie Gminy. Klub bokserski bardzo często spotyka się i każdy, kto chce spotkać się z zawodnikami ma taką możliwość. Na meczach bokserskich jestem sama, nie ma nikogo z Rady. Jest bardzo małe zainteresowanie uczestnictwem w zawodach. Byłam w takiej sytuacji, że w Zespole Szkół w Zagórzycy na turnieju piłki siatkowej nie było, komu wręczyć pucharu mimo, iż zaproszonych zostało wiele osób. A jeżeli chodzi o wyróżnienia to złożyłam wniosek do kapituły o przyznanie odznaczenia 'Zasłużony dla Gminy Damnica" dla trenerów klubu bokserskiego. Odznaczenie to nie zostało w tym roku przyznane.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - nadal uważam, że powinno sie przyznawać wyróżnienia dla zawodników osiągających wysokie wyniki w sporcie. Powinno to sie odbyć na spotkaniu w Urzędzie Gminy z obecnością Wójta, Przewodniczącego, radnych. Powinniśmy wie wzorować na Prezydencie Słupska, który takie spotkania organizuje.
Radny Z.Pawłowski - podziękował wszystkim, którzy w jakiś sposób przyczynili się do powstania i otwarcia boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół w Zagórzycy.
Sołtys T.Malessa - zwracałam się o wykoszenie trawy w miejscowości Damno, szczególnie przy blokach i przy drodze na cmentarz. Nie palą się wszystkie lampy. Przed świętem Bożego Ciała nie zostało wykoszone, przy drodze stały worki ze śmieciami.
Dyrektor ZGK A.Tkacz - przed świętem w Damnie zostało posprzątane. Opróżnione zostały kosze na śmieci oraz pozbierano śmieci z poboczy dróg.
Wójt M.Janusz - zgodnie z prawem za porządek przy blokach odpowiada właściciel. Tak więc wykaszanie trawy należy do obowiązków współwłaścicieli.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - odczytał zaproszenie dla radnych i sołtysów na piknik "Bezpieczne wakacje" organizowany przez GOKiS w Damnicy dnia 27 czerwca br.
Ad. 14
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:30 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski zamknął obrady XXXVIII Sesji Rady Gminy Damnica.
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała Przewodniczący
Barbara Imińska Zdzisław Kwaśniewski
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-08-27 08:26:27)
Ostatnio
zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-08-27 08:29:05)