UCHWAŁA Nr XVI/100/12 z dnia 26 stycznia 2012r. w sprawie uchwalenia ?Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica na lata 2012-2016?

 

UCHWAŁA Nr XVI/100/12
 
Rady Gminy Damnica
z dnia 26 stycznia 2012r.
 
w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica na lata 2012-2016„
 
Na podstawie  art. 18 ust. 1 w związku z art. 7 ust.1 pkt.1   ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym  (tekst  jednolity :  Dz. U z 2001 roku Nr  142, poz. 1591; zmiany   Dz. U. z 2002 roku Nr  23 poz. 220, Nr  62 poz. 558, N r 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 roku Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1475; z 2006 roku Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007 roku  Nr  48 poz. 327  , Nr 138 poz. 974, Nr 173, poz,1218 z 2008 roku Nr 180 poz. 1111 ,Nr  223  poz. 1458, z 2009 roku Nr  52 poz.  420 , Nr 157 poz. 1241, z 2010 roku Nr 28 poz.142 i 148 ,Nr 40 poz. 230,Nr 106 poz.675 , z 2011 roku Nr 21 poz. 113,Nr 117 poz.679 , Nr 134 poz. 777,Nr 149 poz. 887 , Nr 217 poz. 1281)oraz 21 ust. 1 pkt.1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku   o ochronie praw lokatorów , mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego   ( tekst jednolity   Dz.U z 2005 roku Nr 31 poz. 266 ; zmiany z 2006 roku Nr 86 poz, 602, Nr 94 poz. 657 , Nr 167 poz. 1193, Nr 249 poz. 1833 z 2007 roku Nr 128 poz. 902,Nr 173 poz. 1218 , z 2010 nr 3 poz.13 z 2011 roku Nr 224 poz.1342  ) Rada Gminy Damnica
 
uchwala, co następuje
 
§ 1.
 
Uchwala się „ Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Damnica na lata 2012-2016 „  stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2.
 
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
 
§ 3.
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
                                                                                                            Przewodniczący
                                                                                                            Rady Gminy Damnica
 
                                                                                                            Włodzimierz Kisiel
 
 
 
 
 
 

 
                                                                                    Załącznik Nr 1
 do Uchwały Nr XVI/100/12
                                                                                    Rady Gminy Damnica
                                                                                    z dnia 26 stycznia 2012 roku
 
WIELOLETNI PROGRAM   GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY DAMNICA NA LATA 2012-2016
 
I. Stan   techniczny   i prognoza zasobu mieszkaniowego .
 
 W skład mieszkaniowego zasobu gminy Damnica wchodzi 54 lokali mieszkalnych, w tym:
 - 50 lokali mieszkalnych o pow.2150  m²
 - 4 lokale   socjalne   o pow. 185   m²
Lokale komunalne znajdują się w budynkach administrowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Damnicy.
W latach 2007-2011 zbywane były kolejne lokale   komunalne na rzecz najemców z zastosowaniem bonifikaty wynikającej z Uchwały Nr  71/07 Rady Gminy Damnica z dnia 28 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Damnica do udzielania bonifikat pryz sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy .Pomimo bardzo korzystnych warunków nabycia   lokali , brak   jest zainteresowania nabyciem   zajmowanych lokali mieszkalnych . Sprzedaż lokali w ostatnich 5 –ciu lata przedstawia zestawienie ujęte w tabeli Nr 1 .
 
Tabela Nr 1   -Sprzedaż lokali w latach :
 

Rok sprzedaży lokalu
Ilość sprzedanych
 Lokali
2007
 
2
2008
 
3
2009
 
1
2010
3
 
2011
1
 

 
Lokale mieszkalne   stanowiące zasób mieszkań komunalnych stanowią lokale przejęte od Agencji Nieruchomości Rolnych   oraz od Państwowego Gospodarstwa Leśnego   Nadleśnictwo Damnica. Przejęte lokale były w złym stanie technicznym. Otrzymane   środki finansowe z ANR w całości przeznaczane zostały na remonty przejętych lokali mieszkalnych , głownie na wymianę okien , drzwi . 
W ostatnich latach   obserwowany jest zwiększony wpływ podań mieszkańców Gminy o przydział lokalu komunalnego lub lokalu socjalnego . Zmieniające się prawo nakłada na Gminę   nowe obowiązki mieszkaniowe dotyczące realizacji budownictwa   mieszkaniowego w tym lokali socjalnych .   W celu realizacji zadań własnych gminy w tym zakresie   podjęte zostały działania w zakresie modernizacji przejętych nieruchomości po SDOO Karzniczka   na lokale socjalne . Aktualnie trwa proces   opracowania dokumentacji technicznej  dotyczącej tego zadania . Rozpoczęcie prac adaptacyjnych planowane jest w roku bieżącym .Projektowana   inwestycja składać się będzie z 10 parterowych socjalnych lokali mieszkalnych dla 4-5 osobowych rodzin.
Utrzymanie dotychczasowego   sposobu zarządzania , w tym finansowania prac konserwacyjnych i remontowych , w najbliższych   latach pozwoli   jedynie zachować gminny zasób mieszkaniowy w stanie pierwotnym . Pozyskanie ewentualnych dotacji   na ten cel pozwoliłoby na przeprowadzenie   remontów, modernizacji   w wyniku których podniesiony zostałby standard lokali mieszkalnych .
 
II. Analiza potrzeb oraz plan remontów   i modernizacji mieszkaniowego   zasobu     Gminy Damnica na lata 2012-2016.
 
Gmina będąc właścicielem lokali mieszkalnych , musi rozwiązywać szereg problemów wynikających ze złego stanu technicznego i zaległości   w naprawach głównych ,czego wynikiem są zbyt niskie czynsze i nieregulowanie ich na bieżąco przez najemców .Sytuacja ekonomiczna gospodarstw domowych wielu najemców jest trudna , co powoduje dalszy wzrost zadłużeń.
Potrzeby remontowe budynków mieszalnych i lokali   wynikają z konieczności:
Ø      utrzymania stanu technicznego budynków i lokali na poziomie zapewniającym    bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie użytkowania,
Ø      ochrony zdrowia i życia   ludzi przebywających w tych obiektach,
Ø      zapewniania użytkowania budynków i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem zgodnie z przeznaczeniem.
W celu określenia zakresu prac remontowych i konserwacyjnych w zasobie komunalnym, które należy wykonać w kolejnych latach ,niezbędne jest sprecyzowanie szczegółowego zakresu obowiązków najemcy i wynajmującego .W odniesieniu do obowiązków wynajmującego i najemcy aktualnie obowiązują przepisy Kodeksu Cywilnego- art. 681 ,który odnosi się do drobnych nakładów obciążających   najemcę lokalu     oraz przepisy   rozdziału 2 ustawy   z dnia 21 czerwca 2001 roku   o ochronie   praw lokatorów ,mieszkaniowym zasobie   gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego określające prawa i obowiązki   właścicieli i najemców.
 
Tabela Nr 3 . Koszty remontów   lokali w latach   2012-2016
 

Wyszczególnienie
Ilość lokali po uwzględnieniu lokali sprzedanych
Koszt remontu pozostałych lokali
2012
 
45
36.000
2013
 
40
30.000
2014
 
35
30.000
2015
 
30
30.000
2015
 
25
30.000

 
Zmiany  cen materiałów i usług, a także   ewentualny brak środków   na remonty może skutkować zmianą zakresu prac lub   przesunięciem   terminu ich wykonania..
 
III. Planowana sprzedaż lokali w kolejnych   latach.
 
Sprzedaży podlegać będą wszystkie  lokale znajdujące się w gminnym zasobie mieszkaniowym za wyjątkiem lokali socjalnych.
Przewiduje się sukcesywne zbywanie lokali mieszkalnych poprzez ich sprzedaż w drodze bezprzetargowej najemcom ,którzy zgłoszą chęć wykupu zajmowanego   lokalu mieszkalnego na własność. Aby zachęci   najemców do zakupu lokali podejmowane   i prowadzone będą następujące działania:
Ø      zwiększenie zakresu informacji na temat zasad sprzedaży lokalu,
Ø      prowadzenie elastycznej polityki cenowej , w zależności  od popytu na rynku sprzedaży mieszkań.
Prywatyzacja   odbywa się na ogólnych zasadach i opiera się na przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami . Sprzedaż lokali   jest jednym z głównych założeń polityki mieszkaniowej.
Sprzedaż lokali jest jednym z głównych   zadań polityki   mieszkaniowej , głownie z uwagi na ich stan techniczny.    
 
 W celu uregulowania spraw własnościowych planowane są dalsze działania zmierzające   do sprzedaży lokali komunalnych na rzecz dotychczasowych najemców . Dynamikę sprzedaży lokali mieszkalnych przedstawia tabela Nr 2.
 
Tabela Nr 3  Dynamika   sprzedaży lokali mieszkalnych.
 

Rok sprzedaży   lokalu
Ilość sprzedanych   lokali
 
2012
 
 
5
2013
 
5
2014
 
5
2015
 
5
2016
 
5

 
 
IV Zasady polityki czynszowej.
 
Przyjmuje się do stosowania zasady polityki czynszowej:
- podwyższenie czynszu najmu nie może być dokonywane częściej niż co 6 m-cy,
Ustala się system zwyżek i zniżek w stosunku do stawki bazowej , określonej Uchwałą Nr 118 / 91 Zarządu Gminy Damnica z dnia 20 grudnia 2001 roku w sprawie określenia czynszu regulowanego za lokale mieszkalne   co przedstawiają tabele Nr 4 i 5.
Zmiana stawek czynszu najmu zostanie dokonana do końca I kwartału 2012 roku.
 
Tabela Nr 4 - Stawki bazowe czynszu najmu
 

Lp
Stawka czynszu
Miejscowości
 
1
0,77 zł
Damnica
 
2.
0,66 zł
Damno
 
3.
0,55 zł
Bięcino , Budy, Świecichowo, Mrówczyno, Wielogłowy, Sąborze, Paprzyce, Mianowice, Zagórzyca, Karzniczka, Stara Dąbrowa, Domaradz, Łebień, Strzyżyno, Bobrowniki, Dąbrówka, Łojewo , Wiszno ,Świtały
4.
0,28 zł
Wiatrowo, Zagórzyczki, Głodowo, Jeziorka, Skibin ,Łężyca
 

 
Tabela Nr 5 - oczynszowanie lokali
 

Lp.
Obniżki stawki bazowej
Wysokość zniżki w %
 
1,
Brak łazienki w lokalu
5%
 
2.
Brak   wc w mieszkaniu
 
5%
3.
Brak sieci kanalizacji
 
10%
4.
Brak sieci wodociągowej
20 %
 
5.
Mieszkanie położone w suterynie lub na strychu
10 %
 
6,
Mieszkanie o dużym stopniu zniszczenia, dawno nie remontowane
20%

 
 
V. Zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica w   latach 2012-2016
 
Mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica administruje Zakład Gospodarki Komunalnej w Damnicy 
Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych   wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu określone zostały w   Uchwale Nr XXXIX/285/09 Rady Gminy Damnica z dnia 31 sierpnia 2009  roku w sposób następujący:
1. Kryteria   wyboru osób, którym przysługuje   pierwszeństwo zawarcia umowy najmu   lokalu komunalnego na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego na czas oznaczony:
a)      pierwszeństwo wynajmu lokalu mieszkalnego przysługuje osobom, które
           - zamieszkują w budynku ,który ze względu na stan bezpieczeństwa zagraża
             bezpieczeństwu ludzi lub mienia,
          - utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej,
          - zamieszkują w lokalu w którym na osobę przypada mniej niż 5 m²ogólnej          
            powierzchni pokoi lub zamieszkują w lokalu uznanym za     niemieszkalny ,
        - opuściły dom dziecka   w związku z osiągnięciem pełnoletniości a nie
           mają możliwości powrotu do lokalu , w którym poprzednio mieszkały
Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego na czas nieokreślony jest średni miesięczny dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym w okresie 6-ciu miesięcy    poprzedzających datę złożenia wniosku nieprzekraczający 100% najniższej emerytury w gospodarstwach   jednoosobowych i 75% w gospodarstwach wieloosobowych
Komunalne lokale mieszkalne są przedmiotem najmu na czas nieoznaczony .
b)      pierwszeństwo najmu lokalu socjalnego przysługuje osobom, które:
           - nabyły prawo do lokalu na podstawie orzeczenia sądowego,
           - zamieszkują w lokalu , który został uznany za niemieszkalny,
           - zamieszkują w budynku który z uwagi na zły stan techniczny
             zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia,
           - utraciły lokal w wyniku klęski żywiołowej lub katastrofy budowlanej
Dochodem uprawniającym do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego na czas nieokreślony jest średni miesięczny dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym w okresie 6-ciu miesięcy    poprzedzających datę złożenia wniosku nieprzekraczający 75% najniższej emerytury w gospodarstwach   jednoosobowych i 50% w gospodarstwach wieloosobowych.
Umowę najmu na najem lokalu socjalnego zawiera się na 1 rok z możliwością przedłużenia na następny okres ,jeżeli najemca nadal znajduje się w   sytuacji   uzasadniającej   zawarcie takiej umowy.
Umowy najmu lokali mieszkalnych   na czas oznaczony i na czas nieoznaczony zawiera się z osobami ,które na stałe zamieszkują na terenie Gminy Damnica.
Zamiana lokali mieszkalnych znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy Damnica może odbywać się tylko za zgodą Wynajmującego.
Osoby, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę po jego śmierci   mogą złożyć wniosek o jego przyznanie   jeżeli osoby te nie mają możliwości samodzielnego zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych a wielkości i standard zajmowanego   mieszkania odpowiada ich zdolności finansowej .
 
VI. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej .
 
 Podstawowym źródłem finansowania zasobu mieszkaniowego są :
Ø      wpływy z tytułu czynszu najmu
Ø      dotacje z budżetu gminy
Aby ograniczyć środki z budżetu gminy na finansowanie   utrzymania mieszkaniowego zasobu mieszkaniowego, stawki czynszu   należałoby   urealnić do faktycznych kosztów utrzymania mieszkań. Należy dążyć do zabezpieczenia w   budżecie gminy środków na remont corocznie co najmniej jednego   lokalu mieszkalnego .
Prognozowane dochody   z tytułu czynszów najmu przedstawia tabela Nr 6.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tabela Nr 6 - prognoza dochodów:
 

Wyszczególnienie
 
Czynsz
2012
 
15 000
2013
 
16 000
2014
 
16 000
2015
 
16 000
 
2016
16 000

 
 
VII. Wysokość wydatków w kolejnych latach na utrzymanie   zasobu mieszkaniowego Gminy.
 
Wysokość środków finansowych   na gospodarkę mieszkaniową w poszczególnych latach   uzależniona   będzie o budżetu gminy , poziomu cen materiałów budowlanych , poziomu czynszów mieszkalnych oraz od windykacji zaległych opłat czynszowych.
Gmina popiera i stwarza warunki do przedsięwzięć mających wpływ na racjonalizację i poprawę    wykorzystania mieszkaniowego zasobu .Wyraża się to między innymi w następujących działaniach:
Ø      udzielanie   bonifikat dla najemców wykupujących mieszkania,
Ø      dokonywanie sprzedaży lokali na raty,
Ø      umożliwianie   zamian mieszkań pomiędzy najemcami,
Ø      przeznaczanie na   adaptacje na mieszkania obiektów stanowiących
                        własność Gminy.
 
VIII. Inne działania mające na celu   poprawę   wykorzystania i racjonalizacje gospodarowania  mieszkaniowym zasobem gminy.
 
Zwiększenie tempa prywatyzacji   zasobów jest niewątpliwie działaniem celowym , przy sprzedaży gminnych lokali mieszkalnych należy uwzględnić następujące    zagadnienia:
Ø      stan zasobu mieszkaniowego wymaga znacznych nakładów, a możliwości       budżetu Gminy Damnica są i zapewne w następnych latach będą nadal             ograniczone,
Ø      zbywanie lokali mieszkalnych najemcom nie może być rozpatrywane             wyłącznie przez pryzmat uzyskania dochodów gminy, każdy wolny lokal             mieszkalny posiada realną wartość materialną , a lokal wynajęty jest            mieniem o praktycznie „ujemnej” wartości . Czynsz nie pokrywa kosztów utrzymania lokalu, zaś jego odzyskanie – wobec znacznej     ochrony prawnej  lokatora – jest mało prawdopodobne,
Ø      aktualizować należy wysokość czynszu za najem lokali mieszkalnych do wysokości gwarantującej zwrot kosztów   ich remontów i eksploatacji.
 
 
Wytworzył:
Maria Boryła
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-02-03 15:16:29)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-02-03 15:17:06)