PROTOKÓŁ NR XXXVIII/13 w dniu 28 listopada 2013r.
PROTOKÓŁ NR XXXVIII/13
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 28 listopada 2013r.
Na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych.
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokółowała – Barbara Imińska
Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał oraz przedstawił następujący porządek obrad:
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Sprawy regulaminowe:
Ø otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø przyjęcie porządku obrad,
Ø przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
3. Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
4. Projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta, jako podstawy wymiaru podatku rolnego na 2014 rok.
5. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2014r.
6. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnienia od tego podatku w 2014r.
7. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia na 2014 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzone do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Damnica.
8. Projekt uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
9. Projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, w tym terminu i miejsca składania deklaracji.
10. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Rocznego programu współpracy Gminy Damnica na rok 2014 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.
11. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr XXXIII/238/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1140G w miejscowości Łebień i Bobrowniki.
12. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
13. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
14. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres lat trzech dzierżawy nieruchomości.
15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2013r.
16. Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013-2022.
17. Projekt uchwały w sprawie upoważnienia kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego.
18. Plan zimowego utrzymania dróg gminnych w sezonie zimowym 2013/2014.
19. Interpelacje i zapytania radnych.
20. Wolne wnioski i informacje.
21. Zakończenie Sesji.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji tj. 30 października 2013r.?
Radni nie wnieśli uwag do protokołu.
Ad. 2
Wójt G.Jaworski przestawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – Załącznik Nr 1
W uzupełnieniu przedstawionej informacji Wójt G.Jaworski poinformował, iż Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie w odpowiedzi na wniosek złożony przez radną A.Gajewską-Płatkowską przekazał informację, że nie widzi sprzeciwu w lokalizacji przystanku kolejowego w Łebieniu pod warunkiem, że gmina na własny koszt zrobi wszystkie uzgodnienia i zrealizuje inwestycję. Wartość zadania około 500 tys.zł.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 3
Informację z realizacji wniosków i zapytań zgłoszonych na poprzedniej Sesji wszyscy radni otrzymali.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – Załącznik Nr 2
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do przedstawionej informacji.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta, jako podstawy wymiaru podatku rolnego na 2014 rok wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/278/13 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta, jako podstawy wymiaru podatku rolnego na 2014 rok.
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2014r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/279/13 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2014r.
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnienia od tego podatku w 2014r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/280/13 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnienia od tego podatku w 2014r.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia na 2014 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzone do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytał Dyrektor ZGK w Damnicy G.Grabowski.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radny T.Myszke – proponowane stawki znacznie wzrastają, szczególnie za ścieki. Stawki za wodę 2,5%. Należy analizować koszty, dążyć do ich obniżenia tak, aby stawki były jak najniższe. Ponadto uważam, że należy doprowadzić, aby wszyscy mieszkańcy posiadali wodomierze.
Dyrektor G.Grabowski – w myśl cytowanej w projekcie uchwały ustawy przedstawiam Państwu propozycję stawek, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2014r. na podstawie przewidywanych wydatków w 2013r. Stawka za wodę wzrasta o 3% czyli generalnie o wskaźnik inflacji a ścieki tak jak przedstawiałem na Komisjach o 7% z wodomierzem a 12% bez wodomierza. Wszystkie koszty związane z utrzymaniem Zakładu Gospodarki Komunalnej nie wzrosły powyżej wskaźnika inflacji.
Radna M.Wasiak – stawka za ścieki dla osób, które nie mają wodomierzy jest bardzo wysoka. Czy można zmniejszyć wzrost tej stawki z 12% na 7%?
Wójt G.Jaworski – to jest kwestia opomiarowania. Jeżeli ktoś nie ma opomiarowania płaci wyższe stawki za wodę i ścieki. Zróżnicowanie stawki jest po to, aby mobilizować mieszkańców do montowania wodomierzy. Są przypadki, że celowo nie montują wodomierzy, ponieważ wówczas płacą ryczałtowo i pobierają wodę bez ograniczeń.
Radna M.Wasiak – wobec tego mam pytanie, czy jest możliwość zamontowania nieodpłatnie wodomierza tem gdzie go nie mają?
Dyrektor G.Grabowski – na posiedzeniach Komisji przedstawiłem, jakie są ceny wody i ścieków na terenie naszego rejonu. Nasza cena ścieków jest najniższa w rejonie i jedna z najniższych w kraju. Dla posiadających wodomierze za m3 3,34 zł już z proponowaną podwyżką. Natomiast w gminie Dębnica Kaszubska 5,10 zł., w gminie Główczyce 6,47 zł, w gminie Kobylnica 7,60 zł. Jeżeli któraś gmina dopłaca do wody i ścieków to oczywiście dopłaca kosztem czegoś. 85% pobierających wodę posiada wodomierze a 15% wodomierzy nie ma. Na posiedzeniach Komisji ustaliliśmy stałą opłatę abonamentową w wysokości 2,50zł. bez wskaźnika wzrostu. Opłata abonamentowa stanowi zwrot kosztów związanych z gotowością dostarczenia wody. Różne są jej interpretacje. Gminy, które mają wysokie stawki za wodę zrezygnowały z tej opłaty, ponieważ wkomponowały ją w cenę. Na Komisjach tłumaczyłem, z czym to jest związane. Jako Zakład Gospodarki Komunalnej mamy najniższe koszty jednostkowe ludzkie na wyprodukowanie 1 m3 wody i ścieków. W większości bazujemy na pracownikach, którzy są zarejestrowani w Urzędzie Pracy i to obniża nam koszty. Jeżeli chodzi o wodomierze to obowiązek zamontowania leży po stronie osoby, z która podpisujemy umowę, natomiast ZGK pokrywa koszty wymiany wodomierzy w okresie użytkowania.
Radny A.Krzymiński – wzrost stawki za wodę 2,5% jest duży i powinnyśmy się zastanowić. Sprawa wodomierzy. Tak jak rozmawialiśmy z Panem Dyrektorem na posiedzeniu Komisji 2,67 x 60 miesięcy daje nam kwotę 160 zł. Gdyby była podjęta uchwała, że mieszkaniec wyraża zgodę na założenie wodomierza to ZGK zyska na tym a koszt zakupu wodomierza w ciągu 5 lat się zwróci. Proszę Pana Dyrektora, aby to przemyślał tę sprawę i na początku roku przedstawił nam.
Dyrektor G.Grabowski – Proszę Państwa chciałbym wyjaśnić. Zgodnie z par. 2 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków stawka opłaty abonamentowej to wielkość wyrażona w jednostkach pieniężnych na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy. Odbiorca usług jest obowiązany zapłacić ją przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu za utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz jednostkę usugi odczytu wodomierza i urządzenia pomiarowego i rozliczenia należności za ilość dostarczonej wody lub ilość odprowadzonych ścieków. Elementami stanowiącymi podstawę kalkulacji stawki opłaty abonamentowej są koszty utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych, koszt odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego oraz koszty rozliczenia należności za wodę lub ścieki. W praktyce przyjęło się w kosztach odczytu uwzględnić koszt pracy inkasentów, wyposażenia ich w stosowne urządzenia oraz koszty dojazdu do nieruchomości odbiorców usług, koszty pracowników księgowości dokonujących rozliczeń i wystawiających faktury, koszty zakupu i funkcjonowania oprogramowania służącego do tego celu, wreszcie koszty biurowe i pocztowe związane z fakturami i ich dostarczeniem odbiorcom usług,
Wójt G.Jaworski - w okresie, kiedy funkcjonował Zakład Usług Wodnych była dużo rozbieżność w wysokości stawek za wodę dla odbiorców z wodomierzami i bez wodomierzy. ZUW zaproponował, że zamontuje wodomierze wszystkim, którzy ich nie posiadają a koszty zakupu poniesie gmina. Ówczesna Rada nie zgodziła się na to. Jeżeli ktoś nie ma możliwości założenia wodomierza to jest taka możliwość, że zakupi a ZGK zamontuje.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/281/13 w sprawie zatwierdzenia na 2014 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzone do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych na terenie gminy Damnica.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor B.Obert.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radna U.Osińska – na posiedzeniach Komisji zgłosiliśmy propozycję niższych stawek, więc dlaczego w projekcie uchwały zawarte są wyższe stawki?
Sekretarz A.Harmacińska – żadna Komisja na posiedzeniu nie wypracowała w tym temacie wniosku.
Radny A.Krzymiński – na posiedzeniach Komisji wypowiadałem się, że proponowane stawki są wysokie i są nie do przyjęcia. Mieszkańcy są oburzeni takimi stawkami. Byliśmy za stawką 8 zł. za segregowane i 12 zł za niesegregowane.
Sekretarz A.Harmacińska – na posiedzeniach Komisji były różne zdania, co do wysokości stawek, jednak żadna Komisja nie zgłosiła wniosku z propozycją innych stawek niż w projekcie uchwały. Zgodnie ze Statutem wniosek powinien być przyjęty większością głosów członków Komisji. Wnioskiem Komisji nie jest wypowiedź poszczególnych członków Komisji.
Wójt G.Jaworski – na posiedzeniach Komisji zdania były podzielone. Nie było jednoznacznego stanowiska Komisji, co do niższych stawek. Nie mogę zaproponować niższej stawki niż wychodzi z kalkulacji kosztów a tym samym rezygnować z dochodów. Jeżeli Rada nie przyjmie mojej propozycji wówczas będzie przeprowadzone głosowanie nad niższymi stawkami.
Radny A.Krzymiński – na posiedzeniu, jakiej Komisji przyjęte zostały wyższe stawki? Na Komisji Budżetu i Finansów większość radnych była zdania, że stawki są za wysoki i należy je obniżyć.
Radna B.Krawczewska – na posiedzeniu Komisji Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych dyskutowaliśmy nad projektem uchwały i stawkami przedstawionymi przez Wójta. Komisja zaakceptowała propozycję stawek przedstawioną przez Wójta.
Radny R.Zieliński – część kosztów wywozu odpadów przeniesiona została na mieszkańców m.in. za wywóz plastików i szkła. Wcześniej koszty te ponosiła gmina.
Radny R.Nieradko – na posiedzeniu Komisji Komunalnej padła propozycja stawki 8 zł. i 12zł. Taką informację przekazałem mieszkańcom. Na posiedzeniu Komisji nie przedstawiono nam propozycji stawek 9 zł. i 13 zł.
Wójt G.Jaworski – na posiedzeniach Komisji przedstawiłem propozycje stawek, które należało zaokrąglić do pełnych złotych. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji Oświaty, aby nie tracić dochodów zaproponowano zaokrąglenie stawek w górę do 9 zł. i 13 zl. od osoby. Natomiast na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów zdania, co do wysokości stawek były podzielone.
Radny T.Myszke – jestem za niższą stawką za segregowanie odpadów, czyli 8zł. Na posiedzeniu Komisji Komunalnej zgłaszałem, że stawka za odpady niesegregowane powinna być bardziej dotkliwa i znacznie wyższa od stawki za odpady segregowane. W obecnej propozycji między tymi stawkami jest tylko 5 zł. różnicy. Jeżeli różnica będzie większa wówczas mieszkańcy będą segregować odpady, aby płacić mniej. Jeżeli w gminie nie będzie segregacji i odzysku odpadów wówczas będziemy płacić kary.
Radny Z.Kwaśniewski – obie przedstawione wersje stawek przy segregacji odpadów są zbliżone. Rodziny wieloosobowe, już od 5 osób będą płaciły mniej. Uważam, że kolejne stawki powinny być wielokrotnością stawki wyjściowej. Jeżeli przyjmiemy stawkę 8 zł. za odpady segregowane wówczas będzie to najniższa stawka w regionie słupskim.
Radna M.Wasiak – jeżeli podwyższymy stawki to będzie więcej osób, które nie będą płaciły, bo nie będzie ich na to stać.
Sekretarz A.Harmacińska – w sytuacji, gdy przyjęte zostaną niższe stawki gmina będzie musiała dopłacać do gospodarki odpadami kosztem innych zadań. Żadna Komisja nie złożyła wniosku w sprawie niższych stawek. Wniosek Komisji winien być przegłosowany i przyjęty większością głosów członków Komisji. Na podstawie Państwa sugestii przygotowany został drugi projekt uchwały z niższymi stawkami.
Wójt – każdy mieszkaniec ma wybór. Jeżeli nie chce płacić wyższej stawki wówczas będzie segregował odpady i płacił niższą stawkę. Do tej pory obowiązywała stawka 8,63 zł. a powinnyśmy byli brać zaokrągloną do 9 zł. Proponowane stawki są nieco wyższe dla rodzin do 3 osób a niższe dla rodzin 4-osobowych i większych.
Przewodniczący W.Kisiel poddał pod głosowanie projekt uchwały przedstawiony przez Wójta Gminy z następującymi stawkami:
1) stawki za odpady segregowane:
- gospodarstwo 1-osobowe – 9,00 zł.
- gospodarstwo 2-osobowe – 18,00 zł.
- gospodarstwo 3-osobowe – 26,00 zł.
- gospodarstwo 4-osobowe – 35,00 zł.
- gospodarstwo 5-osobowe – 42,00 zł.
- gospodarstwo 6-osobowe i większe – 45 zł.
2) stawki za odpady niesegregowane:
- gospodarstwo 1-osobowe – 13,00 zł.
- gospodarstwo 2-osobowe - 26,00 zł.
- gospodarstwo 3-osobowe – 39,00 zł.
- gospodarstwo 4-osobowe – 52,00 zł.
- gospodarstwo 5-osobowe – 65,00 zł.
- gospodarstwo 6-osobowe i większe – 78, 00 zł.
Rada Gminy w składzie 15 radnych – 4 głosami „za” projektem uchwały, 10 głosami „przeciw” i 1 głosem „wstrzymującym”, nie przyjęła projektu uchwały przedstawionego przez Wójta Gminy.
W związku z powyższym Przewodniczący W.Kisiel poddał pod głosowanie drugi projekt uchwały ze stawkami:
2) stawki za odpady segregowane:
- gospodarstwo 1-osobowe – 8,00 zł.
- gospodarstwo 2-osobowe – 17,00 zł.
- gospodarstwo 3-osobowe – 25,00 zł.
- gospodarstwo 4-osobowe – 33,00 zł.
- gospodarstwo 5-osobowe – 40,00 zł.
- gospodarstwo 6-osobowe i większe – 46 zł.
2) stawki za odpady niesegregowane:
- gospodarstwo 1-osobowe – 13,00 zł.
- gospodarstwo 2-osobowe - 26,00 zł.
- gospodarstwo 3-osobowe – 39,00 zł.
- gospodarstwo 4-osobowe – 52,00 zł.
- gospodarstwo 5-osobowe – 65,00 zł.
- gospodarstwo 6-osobowe i większe – 78, 00 zł.
Rada Gminy w składzie 15 radnych – 10 głosami „za” i 5 głosami „przeciw” (przeciw głosowali m.in. radni A.Krzymiński i R.Nieradko) podjęła uchwałę Nr XXXVIII/282/13 w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, w tym terminu i miejsca składania deklaracji wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor B.Obert.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/183/13 w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, w tym terminu i miejsca składania deklaracji.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Rocznego programu współpracy Gminy Damnica na rok 2014 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/184/13 w sprawie przyjęcia „Rocznego programu współpracy Gminy Damnica na rok 2014 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.
Ad. 11
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr XXXIII/238/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1140G w miejscowości Łebień i Bobrowniki wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/185/13 zmieniającą uchwałę nr XXXIII/238/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1140G w miejscowości Łebień i Bobrowniki.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/186/13 w sprawie wyrażenia woli na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/187/13 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres lat trzech dzierżawy nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/188/13 w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres lat trzech dzierżawy nieruchomości.
Ad. 15
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2013r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/189/13 w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2013r.
Ad. 16
Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013-2022 wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/190/13 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013-2022.
Ad. 17
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVIII/191/13 w sprawie upoważnienia kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej dotyczących zryczałtowanego dodatku energetycznego.
Ad. 18
Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy G.Grabowski przedstawił informację na temat planu zimowego utrzymania dróg gminnych w sezonie zimowym 2013/2014.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – załącznik Nr 3.
W dalszej części wystąpienia Dyrektor G.Grabowski odpowiadał na pytania radnych.
Ad. 19
Radny A.Krzymiński – na jakim etapie jest realizacja funduszu sołeckiego w Domaradzu? Kto odpowiada za jego realizację?
Wójt G.Jaworski - dysponentem funduszu sołeckiego jest sołectwo. Mieszkańcy sołectwa każdego roku do 30 września na zebraniu wiejskim ustalają zakres rzeczowy do realizacji na rok następny. Natomiast za realizację tego, co ustali zebranie wiejskie odpowiada Urząd Gminy tzn. dokonuje zakupów, zleca roboty i je rozlicza. W bieżącym roku w ramach tych środków zakupiono nawozy mineralne, trawę do podsiewu. Zlecono wałowanie boiska. Rekultywacji dokona się wczesną wiosną poprzez intensywne nawożenia i podsiew traw oraz wyrównanie powierzchni.
Radny A.Krzymiński - w Domaradzu przeznaczona została do sprzedaży działka gminna a są nieuregulowane kwestie dróg konkretnie drogi w kierunku gorzelni. Pan Ruszkowski występował do Urzędu Gminy o zamianę działki, ponieważ przez jego działkę prowadzi droga, z której korzystają mieszkańcy tamtej części wsi. Może należałoby wstrzymać sprzedaż tej działki i przeznaczyć ja na zamianę. Jeżeli Pan Ruszkowski ogrodzi działkę i zamknie drogę to wieś zostanie podzielona na pół. Nie będzie dojazdu do posesji Państwa Stadnickich i Jakiel. Czy gmina wykupi drogę od Pana Ruszkowskiego? Sprzedamy działkę a problem pozostanie, więc należy się dokładnie przyjrzeć tej sprawie. Sprawę te zgłosili mi mieszkańcy tzw. gorzelni i przekazuję ją Panu Wójtowi.
Inspektor M.Boryła – zamiany nieruchomości możemy, jeżeli są o zbliżonej wartości. Pytanie jest, czy w przypadku zamiany Pan Ruszkowski dopłaci nam do działki. Gmina nie może tracić na zamianie nieruchomości. Mamy już przygotowaną wycenę działki przeznaczonej do sprzedaży ok. 30.000 zł., wykaz do sprzedaż jest opublikowany. Drogi publiczne w Domaradzu są sklasyfikowane. Droga, o której Pan mówi jest drogą zwyczajową i po prostu mieszkańcy przyzwyczaili się chodzić tędy na skróty. Należy zastanowić się, czy jest sens przejmować wszystkie drogi, które wskażą mieszkańcy. To nie jest tak, że do tych posesji nie ma innej drogi.
Radny A.Krzymiński – sprawa drogi w Domaradzu od szkoły do świetlicy ok. 200m. Wysypać ją czymś i utwardzić, gdyż obecnie jest w strasznym stanie. Wysypano tam coś niby piach niby glina. Czegoś takiego nie wysypuje się na drogi we wsi. Teraz w lepszym stanie są drogi w lesie niż ta w centrum wsi.
Wójt G.Jaworski – przy drodze tej były wykopy pod kanalizację i zanim będzie można coś robić należy odczekać, aby grunt dobrze osiadł. Sołectwo Domaradz przeznaczyło część funduszu sołeckiego na 2014r. na poprawę infrastruktury drogowej. Możemy wspomóc sołectwo w realizacji tego zadania przeznaczając z budżetu także pewną kwotę środków. W ten sposób można poprawić stan drogi na pewnym odcinku.
Radna M.Wasiak – w Mianowicach część mieszkańców podłączyła się do kanalizacji a nie ponosi z tego tytułu opłat. Należy to sprawdzić, ponieważ mieszkańcy mają pretensje, że jedni płacą a inni nie. Osobiście nie wiem, kto ale takie uwagi zgłaszają mieszkańcy.
Dyrektor G.Grabowski – temat jest mi znany. Systematycznie sprawdzamy sprawę podłączeń do kanalizacji i wzywamy do uregulowania.
Radny T.Myszke – należy zająć się sprawą bezpańskich psów. Ktoś podrzuca psy i jest z nimi problem we wsi. Takich psów jest coraz więcej i trzeba coś z tym zrobić.
Inspektor M.Boryła – schronisko w Słupsku żąda 1.200 zł. za każdego dostarczonego psa. Problem w tym, że nie ma już na ten cel pieniędzy, ponieważ zaplanowane w budżecie środki na utrzymanie bezpańskich psów zostały wyczerpane. W samej Karzniczce zgłoszone zostały 3 psy a ponadto jeszcze w Świecichowie. Może dobrym rozwiązaniem byłoby, aby w funduszach sołeckich zabezpieczyć środki na bezpańskie psy. Na dzień dzisiejszy stanowi to duży problem.
Wiceprzewodniczący K.Kozina – prośba do Dyrektora G.Grabowskiego, aby utwardzić zatoczkę dla autobusów w Świtałach na końcu wsi. Ze swojej strony przekażę materiał na wykonanie i dowóz materiału.
Dyrektor G.Grabowski – oczywiście zostanie to wykonane.
Ad. 20
Sołtys T.Bubniak – PKS w Słupsku wystąpił z propozycją wprowadzenia kursu autobusowego przez miejscowości Zagórzyca i Karzniczka i mają na to stosowne pozwolenia. Jednak po tym jak do PKS-u wpłynęło pismo z podpisami mieszkańców Zagórzycy, że nie chcą tych kursów PKS wycofał się z tego. Mieszkańcy nie zostali właściwie poinformowani a wręcz wprowadzeni w błąd. Część mieszkańców jest innego zdania i chcą wprowadzenia kursu przez Zagórzycę. Radna sama przeprowadziła akcję zbierania podpisów jak dowiedziała się o propozycji wprowadzenia tych kursów. Jeżeli PKS wystąpił z taką propozycja to powinniśmy się z tego cieszyć, bo jest to dla dobra mieszkańców dojeżdżających autobusami do pracy i dla młodzieży uczącej się. Nie możemy się z tego wycofać. Rozmawiałem w PKS-ie i są nadal otwarci w tej sprawie i czekają na odpowiedź gminy.
Inspektor M.Boryła – do Urzędu wpłynęło pismo mieszkańców Zagórzycy przekazane przez radną U.Osińską. W piśmie tym mieszkańcy piszą, że są przeciwni wprowadzeniu kursów przez miejscowość Zagórzyca.
Radna U.Osińska – w kwestii uruchomienia tych kursów zabrakło właściwej informacji. Mieszkańcy byli zaskoczeni. Prawda jest taka, że mieszkańcy nie chcą tych kursów przez Zagórzycę. Lista z podpisami powstała na wniosek mieszkańców, jest na niej 120 podpisów osób dorosłych. Rozmawiałam telefonicznie z przedstawicielem PKS, który stwierdził, że nikt nie chce jeździć ta trasą. Osoby podpisujące się na liście były świadome tego, co podpisują. Mieszkańcy oczekują odpowiedzi od Pana Wójta na złożone pismo.
Inspektor M.Boryła – Wójt nie występował do PKS o uruchomienie takich kursów była to wyłącznie inicjatywa PKS w Słupsku. PKS sprawdził trasę kursu i stwierdził, że autobus może dobrze kursować. Mieszkańcy Zagórzycy dzwonili do mnie i pytali ile będzie tych autobusów, że Pani radna przedstawiła im, że będzie ich dużo zajeżdżać. Informację taką potwierdza też Dyrektor R.Nowak ze szkoły w Zagórzycy. Osobom tym wyjaśniałam, że będzie to próbna linia. Wyjazd z Zagórzycy o godz. 7 rano i o godz. 16 po południu powrót ze Słupska.
Wójt G.Jaworski – są to zasady wolnej konkurencji. Jeżeli PKS utrzyma taki kurs to niech go wprowadza.
Radna A.Gajewska-Płatkowska – na ręce Wójta Gminy przekazuję wnioski następującej treści:
1) w imieniu mieszkańców podróżujących pociągiem ze Strzyżyna zwracam się o wystąpienie do PKP o położenie polbruku lub płyt chodnikowych na peronie w Strzyżynie,
2) w imieniu własnym i dzieci zwracam się z prośbą o posadowienie wiaty na przystanku autobusowym w Łebieniu koło Państwa Pszczołów.
Jednocześnie proszę Pana Przewodniczącego o egzekwowanie ustaleń z posiedzeń Komisji, że interpelacje i wnioski mają być zgłaszane na piśmie.
Przewodniczący W.Kisiel poinformował, że Wójt Gminy Damnica zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty przekazał Radzie Gminy informację o stanie realizacji zadań oświatowych gminy Damnica za rok szkolny 2012/2013.
Informacja znajduje się na stanowisku ds. obsługi Rady Gminy.
Zainteresowani radni mogą się z nią zapoznać.
Następnie Przewodniczący W.Kisiel odczytał pismo Wójta Gminy Damnica z dnia 20 listopada 2013r. skierowane do Rady Gminy Damnica następującej treści:
„W związku z wypowiedzią radnego Pana Ryszarda Nieradko, która miała miejsce podczas ostatniej sesji Rady Gminy Damnica (w dniu 30 października 2013 r.), dotyczącej rzekomego braku konsultacji Wójta Gminy Damnica z Radą Gminy Damnica, w zakresie wykonania przedłużenia chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Świtały, z materiału przekazanego przez ZDP w Słupsku, wnioskuję o zobowiązanie radnego Pana Ryszarda Nieradko do sprostowania tejże nieprawdziwej wypowiedzi na najbliższej sesji
Rady Gminy Damnica oraz zamieszczenie poniższego wyjaśnienia w protokole z tejże sesji.
Nie jest bowiem prawdą twierdzenie radnego Nieradko, iż Wójt Gminy Damnica
nie konsultuje z Radą, planowanych w gminie przedsięwzięć, w szczególności w zakresie modernizacji dróg. Bezspornym zaprzeczeniem słów Radnego Nieradko stanowi między innymi odpowiedź na wniosek Komisji Rady Gminy Damnica oraz przebieg sesji Rady Gminy Damnica w dniu 26 czerwca 2013 r.
Mianowicie, w dniu 22 maja 2013 r., Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa
i Inwestycji zwróciła się do Wójta Gminy Damnica z wnioskiem (posiedzenie Komisji w dniu
21 maja 2013 r.) o przygotowanie i przekazanie radnym Gminy Damnica informacji na temat planów w zakresie modernizacji dróg gminnych na rok bieżący i najbliższe lata.
W odpowiedzi na złożony wniosek, Wójt przedłożył w dniu 19 czerwca 2013 r., Przewodniczącemu Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji Panu Zbigniewowi Zielińskiemu plan modernizacji dróg (kserokopia w załączeniu). Wskazana Komisja nie wniosła uwag, co do planu przedłożonego przez Wójta Gminy.
Ponadto, plan modernizacji dróg gminnych i powiatowych na 2013 r., przedłożony Komisji Komunalnej został również szczegółowo omówiony przez Wójta Gminy Damnica
w punkcie 20 sesji Rady Gminy Damnica odbywającej się w dniu 26 czerwca 2013 r. (radni otrzymali również przedmiotowy plan w formie zestawienia w wersji papierowej).
Wypowiedź Wójta zawierała między innymi informację:
„…W zakresie dróg powiatowych, wspólnie z powiatem realizowane są następujące zadania:
• Wykonano przebudowę chodnika przy drogach powiatowych w miejscowości Mianowice i Bobrowniki. W ramach pozostałych środków planuje się wykonać przedłużenie chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Świtały…”
W trakcie dyskusji, jaka miała miejsce na sesji Rady Gminy, po przedstawieniu powyższej informacji przez Wójta, nikt z radnych nie wnosił uwag ani zastrzeżeń, co do planowanego zadania w miejscowości Świtały.
Potwierdzeniem przedstawionego powyżej stanu rzeczy jest między innymi protokół
nr XXXIV/13 z sesji Rady Gminy Damnica w dniu 26 czerwca 2013 r., zawierający szczegółowy opis informacji przedstawionej przez Wójta Gminy Damnica, w zakresie modernizacji dróg gminnych i powiatowych na 2013 r. (w załączeniu kserokopia protokołu), który następnie bez uwag ze strony radnych został przyjęty na sesji Rady Gminy Damnica w dniu 19 września 2013 r. (w załączeniu kserokopia protokołu nr XXXVI/13).
Dlatego też, za bezzasadną i nieprawdziwą należy uznać wypowiedź radnego Ryszarda Nieradko w przedmiocie sprawy i koniecznym jest dokonanie jej sprostowania przez radnego oraz uwzględnienie owego sprostowania w protokole najbliższej sesji.”
Pismo wraz z załącznikami w załączeniu do niniejszego protokołu.
Wójt G.Jaworski– Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji wystąpiła z wnioskiem o sporządzenie informacji o planowanych zadaniach na drogach gminnych w 2013r. Informację taką przygotowałem w formie zestawienia i Państwo ją otrzymali. Natomiast na Sesji w dniu 26 czerwca br. szczegółowo omówiłem planowane zadania na drogach gminnych i powiatowych. Przy zadaniu pn. „Pomoc rzeczowa na budowę chodnika przy drogach powiatowych w Mianowicach i Bobrownikach” w uwagach zapisałem, że w ramach pozostałych środków planuje się wykonać przedłużenie chodnika przy drodze powiatowej w Świtałach. Na powyższe zadanie Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych przekazał materiał a my we własnym zakresie wykonaliśmy. Uważam, że zarzut radnego R.Nieradki, że Rada nie została poinformowana o zadaniu jest bezzasadny.
Następnie Przewodniczący W.Kisiel udzielił głosy radnemu R.Nieradko.
Radny R.Nieradko przedstawił swoje stanowisko w sprawie wykonania przedłużenia chodnika w miejscowości Świtały następującej treści:
W związku z pismem Wójta Gminy Damnica z dnia 20 listopada 2013r. skierowanym do rady Gminy Damnica dotyczącym mojego zapytania i wypowiedzi w sprawie chodnika w Świtałach nie tylko odmawiam dokonania sprostowania mojej wypowiedzi, ale wnioskuję o szczegółowe zapoznanie Rady Gminy z realizacją zadania polegającego na przedłużeniu w/w chodnika.
1. W pierwszej kolejności należy wyjaśnić i zdefiniować, czym jest przedłużenie chodnika w Świtałach, czy jest to budowa, odbudowa, rozbudowa, nadbudowa a może inne roboty budowlane, przebudowa, montaż a może remont?
Jedno jest pewne nie jest to modernizacja jak nazywa ja Pan Wójt, gdyż pojęcie modernizacji zostało wykreślone z art. 3 pkt. 7 ustawy – Prawo budowlane ponad 10 lat temu – 1 stycznia 1999r.
2. Zapisy w dokumentach przygotowanych przez Urząd Gminy takich jak: załącznik Nr 3 do uchwały budżetowej z grudnia 2012r., w którym jest zapis nazwy zadania inwestycyjnego na rok 2013. Modernizacja dróg gminnych, chodników i mostów świadczą o tym, że Wójt i pracownicy odpowiedzialni merytorycznie nie zapoznali się ze zmianą ustawy Prawo budowlane i są dowodem popełnianych błędów w pracy urzędu.
3. Kolejne informacje Wójta na ten temat mówią, że został przeprowadzony remont chodnika, co jest kolejnym błędem, gdyż definicję remontu podaje art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane i zgodnie z tym remontem są roboty budowlane wykonane na istniejącym obiekcie polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego.
Czyżby Pan wójt chciał mnie i całej radzie dowieść, że ten nowy chodnik już tam istniał a my go wszyscy do tej pory po prostu nie widzieliśmy?
Kolejne wyjaśnienie. Nie mamy do czynienia z remontem, jeśli roboty budowlane polegają na wykonaniu faktycznie nowego obiektu budowlanego, choć z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych pozostałych po innym obiekcie budowlanym, który uległ zniszczeniu. Wówczas inwestor dokonuje odbudowy, która zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 6 powyższej ustawy zalicza się do budowy ze wszystkimi tego konsekwencjami, w tym obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, jak również ze skutkami prawnymi niedopełnienia wymaganych formalności.
4. Czy Wójt występował do odpowiednich organów o pozwolenie na budowę lub dokonywał zgłoszenia robot budowlanych? Jeżeli tak to wnoszę o zapoznanie rady z tymi dokumentami. Jeżeli nie to należy dokonać zawiadomienia do odpowiednich organów.
5. Wniosek jest jeden, obojętnie jak nazwane będzie przedłużenie chodnika w Świtałach, czy odbudowa, przebudowa, montaż, remont to i tak wszystkie te postępowania są rozpatrywane zgodnie z prawem budowlanym, jako inwestycje.
6. Jeżeli jest to inwestycja to powinna być prawidłowo zapisana w zadaniach inwestycyjnych na rok 2013 a zmiana takiego załącznika wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy.
7. Kolejna uwaga dotycząca planu w zakresie modernizacji dróg gminnych na rok bieżący przesłana do Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji dnia 19 czerwca 2013r. W tym, że to planie nie ma pozycji pod nazwą przedłużenie chodnika w Świtałach.
8. Jeżeli chodzi o szczegółowe informacje udzielone przez Wójta podczas sesji dnia 26 czerwca 2013r. dotyczą planów a nie przyjętych zmian w realizacji budżetu i zadań inwestycyjnych (cytat: w ramach pozostałych środków planuje się wykonać przedłużenie chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Świtały). Plany to jedno a obowiązująca procedura przy zmianach budżetowych i realizacji inwestycji na dany rok to zupełnie inna sprawa.
9. Ostatnia kwestia dotycząca przyjęcia bez uwag przez Radę Gminy protokołu z sesji w dniu 19 września 2013r. Przyjęcie protokołu z obrad sesji nie jest ani podstawą prawną ani też usprawiedliwieniem, co do naruszenia obowiązujących przepisów w zakresie ustawy Prawo budowlane lub prawidłowej realizacji budżetu, w tym zadań inwestycyjnych na dany rok.
Radny R.Nieradko stwierdził, iż nie jest przeciwny inwestycjom w naszej gminie. Ale na podjęcie takiej decyzji przez Pana Wójta radni powinni reagować. Pan Wójt wybudował chodnik w miejscowości Świtały na odcinku od posesji Pana Koziny w kierunku sklepu. Radni o tej inwestycji zostali poinformowani na sesji Rady Gminy miesiąc po wykonaniu. Od trzech lat radni apelują do Pana Wójta o przebudowę chodnika w Damnie od szkoły do figurki. Dlaczego Pan Wójt nie podjął takiej decyzji, żeby w pierwszej kolejności zrobić chodnik w Damnie. Po tym chodniku codziennie chodzą setki dzieci i ich rodzice.
Radny Z.Zieliński – w związku z zaistniałą sytuacją Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji składa wniosek następującej treści:
„Podczas wyjazdu do miejscowości Świtały Komisja Komunalna stwierdziła budowę nowego chodnika przy drodze powiatowej nr 1138G. Budzi to wątpliwości, co do prawidłowego przeprowadzenia tej inwestycji”.
Wniosek ten przekazuję na ręce Przewodniczącego w celu dalszego wyjaśnienia.
Radny T.Myszke – widziałem wykonanie chodnika w Świtałach. Nie jest on położony do posesji Wiceprzewodniczącego tylko do bloków. Kiedyś był tam chodnik a teraz położono tam stare płytki i nie jest to inwestycja. Robimy coś dla społeczeństwa, dla mieszkańców tej wsi i nie powinno być z tego powodu problemu.
Radny Z.Zieliński – są pilniejsze potrzeby w gminie chociażby chodnik w Damnie, po którym chodzą setki dzieci do szkoły.
Radny R.Nieradko – wykonanie chodnika w Damnie jest zasadne. Od 3 lat ten temat poruszamy a Pan Wójt robi w Świtałach, bo mieszkańcy chcieli. Dlaczego nie podjął Pan decyzji, aby w pierwszej kolejności zrobić chodnik w Damnie?
Wójt G.Jaworski – za środki, które pozostały do dyspozycji po zakończeniu budowy chodników w Mianowicach i Bobrownikach nie zrobiłoby się chodnika w Damie. Drogi buduje się na pozwolenie i na zgłoszenie. Nie w każdym przypadku budowy drogi i chodnika wymagane jest pozwolenie na budowę. Dodatkowo wyjaśniam, że pojęcie modernizacji dróg dalej istnieje (wykreślone zostało tylko z ustawy – prawo budowlane). W innych ustawach dalej funkcjonuje i ma zastosowanie: prawo podatkowe. W wszystkie drogi transportu rolniczego są realizowane w ramach modernizacji i takie umowy mamy podpisane z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowane realizacji tych inwestycji.
Dyrektor G.Grabowski – proszę Państwa to ja jestem winowajcą, że mamy o kilkadziesiąt metrów chodnika w gminie Damnica więcej. Jestem winowajcą, bo zgłosiłem do Dyrektora ZDP w Słupsku możliwości przerobowe i wziąłem na swój obowiązek przełożenie i częściową modernizację chodnika w Damnie. Nie było to ani zadanie powiatu ani zadanie gminy a było to zadanie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców miejscowości Damno. Dyrektor ZDP w Słupsku wyraził zgodę i przekazał do Zakładu Gospodarki Komunalnej materiał, czyli płytki chodnikowe 50-tki z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa chodników na terenie gminy Damnica. Chodnik od szkoły do kapliczki, czyli do posesji radnego Zielińskiego nie mógł być w ogóle brany pod uwagę przy płytkach 50-tkach, bo w planach ZDP jest ułożenie na tym odcinku bezpiecznego chodnika z polbruku łącznie z barierkami a kiedy będzie wykonany to już pytanie do Dyrektora ZDP. Zdecydowana większość pracowników, która pracowała przy chodniku w Damnie opłacana była przez Powiatowy Urząd Pracy. Część płytek w chodniku była wymieniona a część tylko przełożona i okazało się, że część przekazanych płytek została. Powstała sprawa albo oddam albo wykorzystam na rzecz gminy Damnica. W związku z tym, że była prośba mieszkańców miejscowości Świtały o odtworzenie części chodnika, który został zniszczony podczas prowadzenie kanalizacji. Obowiązkiem inwestora było, aby zostawił stan nie gorszy jak zastał. W związku z tym podjąłem decyzję, aby pozostałe płytki chodnikowe wykorzystać do naprawy tego chodnika. Nie sądziłem, że będzie to stanowiło taki problem i jeżeli macie Państwo radni jakieś pretensje to tylko do mnie a Wójta zostawcie w spokoju, ponieważ Pan Wójt żadnej decyzyjności w tej sprawie nie brał.
Radny R.Nieradko – powiedział Pan, że otrzymał Pan materiał a poprawę bezpieczeństwa chodników, ale nie na inwestycję. Komisja była w terenie i widziała, że nie było tam wcześniej żadnego chodnika, więc nie była to naprawa, przedłużenie tylko inwestycja.
Wiceprzewodniczący K.Kozina – cała ta sytuacja związana z chodnikiem w Świtałach wiąże się tylko i wyłącznie z moją osobą. Oczywiście zasadne jest wykonanie chodnika w Damnie ale skoro radny Z.Zieliński uszkodził chodnik to winien go naprawić.
Radny Z.Zieliński – otrzymałem zgodę Dyrektora ZDP w Słupsku na wjazd z drogi powiatowej na moja posesję oraz uzgodniłem z Dyrektorem ZGK jak wjechać.
Sekretarz A.Harmacińska – zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym działalność Wójta i jednostek organizacyjnych kontroluje Rada Gminy.
Radny A.Krzymiński – uczestniczyłem w komisji wyjazdowej do Świtał i jest tam wykonany chodnik. Nie wiem, czy został on przedłużony, nie potrafię powiedzieć, czy był tam kiedyś chodnik czy nie. Nie jestem w stanie określić, co tam było wcześniej.
Wójt G.Jaworski – jeżeli takie jest podejście Komisji do tej sprawy, to praktycznie w każdej sprawie powinienem zwoływać sesję i pytać Radę np. chociażby postawienia wiaty przystankowej. Jestem otwarty, informuję Państwa o wszystkich przedsięwzięciach.
Radny Z.Kwaśniewski – organem kontrolnym dla Wójta jest Rada Gminy i Komisja Rewizyjna może podjąć kontrolę. Inne organy nie rozpatrzą tej sprawy.
Przewodniczący W.Kisiel – sposób rozstrzygnięcia tej sprawy należy uzgodnić z prawnikiem a teraz zamykam dyskusję na ten temat.
Sołtys R.Zieliński – problem bezpańskich psów jest w każdej miejscowości, jest coraz więcej podrzucanych psów, więc należałoby zabezpieczyć więcej środków, aby je odwozić do schroniska.
Ad. 21
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący W.Kisiel o godz. 16:20 zamknął obrady XXXVIII Sesji Rady Gminy Damnica.
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała Przewodniczący
Barbara Imińska Włodzimierz Kisiel