ZARZĄDZENIE NR 5/2016

WÓJTA GMINY DAMNICA
z dnia 20 stycznia 2016 roku

 

w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA)
na terenie gminy Damnica

 

Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7, art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku poz. 827 ze zm.), art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku poz. 1515 ze zm.) §3 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 roku Nr 96, poz. 850) oraz w oparciu o wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 roku w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach, jak również o wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 roku w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej, zarządzenia Nr 245/2015 Wojewody Pomorskiego z dnia 3 września 2015 roku w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie województwa pomorskiego, a także zarządzenia Nr 116/2015 Starosty Słupskiego w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie powiatu słupskiego z dnia 15 grudnia 2015 roku

 

zarządza się, co następuje:

§ 1. W celu realizacji zadań związanych z wykrywaniem, identyfikacją i monitorowaniem różnego rodzaju zagrożeń, przekazywaniem informacji o ich zaistnieniu, ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o możliwości ich wystąpienia oraz informowaniem o zasadach zachowania się po ich wystąpieniu, organizuje się na terenie gminy Damnica następujące systemy:

  1. system wczesnego ostrzegania, zwany dalej „SWO” – funkcjonujący w stanie stałej gotowości obronnej państwa;

  2. system wykrywania i alarmowania, zwany dalej „SWA” – działający w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny.

 

 

 

 

 

§ 2. Do głównych zadań realizowanych przez wspomniane systemy należy:

  1. wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie wszelkiego rodzaju zagrożeń, umożliwiające śledzenie jego przebiegu i podejmowanie decyzji z tym związanych;

  2. wzajemne powiadamianie się organów administracji publicznej o przewidywanych i zaistniałych zagrożeniach;

  3. ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed, w trakcie i po ich wystąpieniu;

  4. zapewnienie obiegu informacji o zagrożeniach za pomocą dostępnych i powszechnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;

  5. opracowanie ocen eksperckich dotyczących zagrożeń oraz przygotowanie proponowanych zaleceń postępowania ochronnego i zapobiegawczego;

  6. doradztwo specjalistyczne w zakresie ograniczenia zasięgu i skutków oddziaływania zagrożeń;

  7. uruchamianie działań interwencyjnych po wystąpieniu zagrożeń.

§ 3. Użyte w zarządzeniu lub powiązane z tematem określenia oznaczają:

  • alarm – sygnał z dowolnego źródła informujący, że zostało wykryte zagrożenie lub że wystąpiła sytuacja kryzysowa, które zaistniały na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;

  • alarmowanie – działania mające na celu natychmiastowe przekazanie sygnału do właściwych władz, służb i do ludności na danym terenie, informującego o możliwości wystąpienia lub sytuacji kryzysowej, które zaistniały na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;

  • formacja obrony cywilnej – powołana aktem prawnym jednostka organizacyjna, która po stosownym wyposażeniu i przeszkoleniu może być wykorzystana w stanach nadzwyczajnych do realizacji zadań obrony cywilnej, w tym zadań związanych z wykrywaniem różnego rodzaju zagrożeń, alarmowaniem i ostrzeganiem przed nimi;

  • monitoring zagrożeń – systematyczna obserwacja prowadzona w celu wykrywania zagrożeń (czasu, miejsca i rodzaju) oraz ich dalsze śledzenie w celu stwierdzenia zmian stopnia ich negatywnego oddziaływania;

  • ostrzeganie – działania mające na celu przekazanie komunikatów i informacji uprzedzających o prawdopodobnych zagrożeniach i zalecających podjęcie działań zabezpieczających i ochronnych oraz instruujące o sposobach wykonania takich działań;

  • powiadamianie – przekazanie, przy użyciu wszelkich dostępnych środków, określonych informacji mających na celu zaalarmowanie właściwych władz i ludności o możliwości wystąpienia zagrożenia, o jego wystąpieniu lub ustąpieniu oraz przekazanie informacji dotyczących sposobu postępowania w danym przypadku;

  • prognozowanie – dokonywanie oceny rozwoju sytuacji będącej następstwem zaistniałego zagrożenia z jednoczesnym przewidywaniem i przedstawianiem możliwych skutków tego zagrożenia dla środowiska naturalnego, w szczególności gruntu, wody, powietrza, dla ludzi i zwierząt, a także określanie wynikających z tego skutków dla funkcjonowania sfery publicznej i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

  • rozpoznanie skażeń – działanie mające na celu stwierdzenie obecności substancji promieniotwórczych, środków chemicznych lub biologicznych, jak również uzupełnienie i potwierdzenie wstępnych meldunków o ich zaistnieniu;

  • skażenie – zanieczyszczenie środowiska, w szczególności gruntu, wody, powietrza, roślin oraz powierzchni ciał ludzi lub zwierząt, niebezpiecznymi substancjami chemicznymi lub materiałami promieniotwórczymi, niezależnie od ich rodzaju i czasu ich oddziaływania;

  • systemy – systemy wykrywania, obserwacji, pomiarów, analiz i prognozowania różnego rodzaju zagrożeń i powiadamiania o nich, funkcjonujące lub uruchamiane w razie wystąpienia zagrożeń powstałych na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;

  • zakażenie – skutki oddziaływania zakaźnych czynników biologicznych na ludzi, zwierzęta lub rośliny;

  • zagrożenie – sytuacja kryzysowa powstała na skutek zaistnienia katastrofy naturalnej, awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego i wojny (w tym skażenie chemiczne, promieniotwórcze i biologiczne), która może stanowić poważne niebezpieczeństwo dla ludzi, zwierząt i roślin oraz środowiska naturalnego.

§ 4. 1.Gminne SWO tworzą jednostki organizacyjne, które zapewniają codzienne funkcjonowanie gminy w stanie stałej gotowości obronnej państwa.

2. Zgodnie z zaleceniami zarządzenia Wojewody Pomorskiego i Starosty Słupskiego na terenie gminy Damnica System Wczesnego Ostrzegania tworzą:

  1. Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK);

  2. System Stałych Dyżurów;

  3. 50% obsady drużyny wykrywania i alarmowania;

  4. 50% obsady GPA;

  5. komórki organizacyjne (osoby funkcyjne) z terenu gminy Damnica, właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej;

  6. stanowiska dyżurne lub operacyjne jednostek organizacyjnych, podległych Komendantowi Miejskiemu Policji w Słupsku;

  7. stanowiska dyżurne lub operacyjne jednostek organizacyjnych, podległych Komendantowi Miejskiemu Państwowej Straży Pożarnej;

3. Do podstawowych zadań SWO należy:

  1. zbieranie i weryfikacja oraz wstępna analiza informacji o możliwości wystąpienia różnego rodzaju zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt oraz mienia i środowiska naturalnego;

  2. wymiana informacji o możliwych i zaistniałych zagrożeniach z jednostkami nadrzędnymi, podległymi, współdziałającymi i sąsiednimi;

  3. pozyskiwanie, przekazywanie i wymiana informacji odnośnie rodzaju, miejsca, czasu i skali przewidywanych i zaistniałych zagrożeń;

  4. określanie i oznaczanie stref niebezpiecznych;

  5. opracowywanie wniosków i propozycji dla szefów obrony cywilnej właściwego szczebla administracji publicznej;

  6. ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach oraz informowanie o możliwych zasadach zachowania się;

  7. powiadamianie i uruchamianie sił ratowniczych, adekwatnych do zaistniałych zagrożeń;

  8. uruchamianie i koordynacja likwidacji skutków zaistniałych zagrożeń.

4. Jednostki i instytucje wchodzące w skład SWO zobowiązane są do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej, codziennej działalności statusowej i mających związek z wystąpieniem wszelkiego rodzaju zagrożeń dla ludności, zwierząt, mienia i środowiska. Zgodnie z zasadami ustawy o zarządzaniu kryzysowym, jednostki zaangażowane w sprawy zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom (w tym SWO) wzajemnie informują się o przewidywanych lub stwierdzonych zagrożeniach, przesyłając również informację do właściwych terenowo organów administracji publicznej (obrony cywilnej).

5. SWO funkcjonując całodobowo, jest systemem spójnym całościowo i organizacyjnie działając bez doraźnych aktów prawa powołujących go do działania. Funkcjonowanie wszystkich wymienionych jednostek w SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania ani zakresu realizowanych przez nie zadań.

6. Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWO zapewnia Wójt Gminy jako Szef Obrony Cywilnej Gminy przy pomocy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i pracownika właściwego ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

§ 5. 1.Gminny SWA rozwijany jest w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny oraz w czasie pokoju – w celu przeprowadzenia kontroli, ćwiczeń i treningów. W skład SWA wchodzi funkcjonujący w czasie pokoju w trybie ciągłym SWO, a ponadto formacje obrony cywilnej, tworzone przez niektóre organy administracji publicznej i zakłady pracy.

Do formacji tych należy na szczeblu gminy:

  1. Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA);

  2. Gminny Punkt Alarmowania (GPA).

2. DWA tworzona jest przez wójta – szefa obrony cywilnej gminy, głównie na bazie pracowników urzędu gminy i jednostek organizacyjnie podległych.

3. GPA tworzony jest przez Wójta – szefa obrony cywilnej gminy:

  1. na bazie GZZK - głównie w oparciu o pracowników gminy i jednostek organizacyjnie podległych;

  2. w sołectwach (osiedlach), na bazie stacjonarnych i mobilnych urządzeń alarmowych jakie się w nich znajdują lub zostaną im przekazane – głównie w oparciu o obsługujące je osoby funkcyjne, sołtysów i członków ich rodzin.

4. Tworzenie powyższych formacji odbywa się poprzez nadanie przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych ich członkom przez organy tworzące te formacje, po uzgodnieniu z Komendantem Wojskowej Komendy Uzupełnień w Słupsku.

5. Przy tworzeniu powyższych formacji należy kierować się potrzebami wynikającymi z lokalnej specyfiki zagrożeń, własnymi możliwościami kadrowymi, finansowymi i organizacyjnymi oraz „Wytycznymi Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 roku w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej”.

6. Włączenie jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach SWO do gminnego SWA i/lub nałożenie na niektóre z nich obowiązku utworzenia formacji obrony cywilnej, nie zmienia ich służbowego podporządkowania ani zakresu realizowanych przez nie zadań w codziennej działalności.

7. W przypadku zagrożenia uderzeniami z powietrza, gminny SWA wchodzi w skład krajowego systemu powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, nadzorowanego przez Ministra Obrony Narodowej.

8. Do podstawowych zadań SWA należy:

  • wykrywanie i rozpoznanie wszelkiego rodzaju zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, w tym skażeń chemicznych, promieniotwórczych i biologicznych;

  • pobieranie próbek i określanie rodzaju i stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej, wód powierzchniowych, gleby i powietrza w ramach posiadanych środków lub wnioskowanie o udzielenie pomocy w tej materii do powiatowego SWA;

  • wykrywanie i określanie parametrów uderzeń Bronią Masowego Rażenia (BMR) oraz awarii w zakładach z toksycznymi środkami przemysłowymi (TŚP) lub obiektach energetyki jądrowej (EJ) – w miarę możliwości;

  • określanie i oznaczanie stref niebezpiecznych;

  • prowadzenie obserwacji i nasłuchu radiowego o zagrożeniu uderzeniami z powietrza;

  • określanie skutków zaistniałych zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju;

  • wymiana informacji o zaistniałych zagrożeniach z jednostkami nadrzędnymi, podległymi, współdziałającymi i sąsiednimi;

  • ostrzeganie i alarmowanie ludności o zaistniałych zagrożeniach oraz informowanie o zalecanych sposobach postępowania;

  • uprzedzanie ludności o zagrożeniach, które mogą wystąpić w najbliższym czasie oraz o zalecanych sposobach zachowania się;

  • powiadamianie i uruchamianie sił ratowniczych, adekwatnych do zaistniałych zagrożeń;

  • opracowywanie wniosków i propozycji dla szefów obrony cywilnej danego szczebla administracji publicznej;

  • realizacja zadań postawionych przez centralne organy administracji rządowej, wynikające z bieżącej sytuacji kryzysowej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku braku technicznych możliwości do wykonania powyższych zadań należy wnioskować do powiatowych struktur SWA o udzielenie pomocy w tej materii.

9. Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWA zapewnia na szczeblu gminy – Wójt przy pomocy DWA, oraz komórki organizacyjnej (osób funkcyjnych) właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, funkcjonującej w czasie pokoju.

10. Za przygotowanie i zapewnienie warunków do prawidłowego działania wszystkich elementów SWA, odpowiedzialni są kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład, poprzez:

  1. działalność organizacyjną, polegającą na zapewnieniu odpowiednich warunków lokalowych i socjalnych oraz odpowiedniego sprzętu i wyposażenia dla stanów osobowych;

  2. działalność planistyczną, polegającą na utworzeniu i aktualizowaniu bazy danych dotyczących zagrożeń, które mogą wystąpić na danym terenie, katalogu procedur postępowania po ich stwierdzeniu oraz doskonaleniu wymiany informacji o przewidywanych lub zaistniałych zagrożeniach;

  3. działalność szkoleniową, polegającą na doskonaleniu osób funkcyjnych w znajomości zagadnień merytorycznych i stanu prawnego w tym obszarze oraz na organizowaniu i prowadzeniu treningów i ćwiczeń doskonalących w tym zakresie.

11. W zależności od rodzaju i skali zagrożenia, a także w celu przeprowadzenia kontroli, ćwiczeń i treningów, gminny SWA rozwijany jest na polecenie Wójta - Szefa Obrony Cywilnej Gminy.

12. Szef Obrony Cywilnej niższego szczebla zawsze powiadamia szefa wyższego szczebla o fakcie i przyczynach samodzielnego uruchomienia SWA na administrowanym terenie.

§ 6. 1.Wymiana informacji o zagrożeniach pomiędzy elementami SWO i SWA odbywa się z wykorzystaniem następujących systemów łączności: wojewódzkiej, powiatowych i gminnych sieci radiotelefonicznych, sieci radiotelefonicznej koordynacji ratownictwa, telefonicznych sieci bezprzewodowych i przewodowych oraz poczty elektronicznej. W systemy te wyposażone są odpowiednio wszystkie elementy wchodzące w skład SWO i SWA. Obowiązuje generalna zasada, że wszystkie jednostki organizacyjne stanowiące elementy SWO i SWA, mają obowiązek przekazywania informacji o przewidywanych lub stwierdzonych zagrożeniach do właściwych terenowo organów administracji publicznej (obrony cywilnej).

2. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach odbywa się poprzez:

  1. system syren alarmowych OSP, zlokalizowanych na terenie gminy;

  2. system powiadamiania o zagrożeniach;

  3. sieć internetową oraz telefonię komórkową i stacjonarną;

  4. urządzenia nagłaśniające stacjonarne i ruchome na pojazdach służb ratowniczych, porządku publicznego i służb komunalnych;

  5. komunikaty i ostrzeżenia przekazywane przez Regionalny System Ostrzegania (RSO).

3. W ostrzeganiu i alarmowaniu ludności o zagrożeniach należy posługiwać się sygnałami alarmowymi i komunikatami ostrzegawczymi oraz sposobami ich przekazywania, określonymi w załączniku do „Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 roku w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach”.

4. Zasady wykorzystania mediów publicznych tj. telewizji, radia, prasy, telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz urządzeń nagłaśniających w procesie ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach, należy regulować na podstawie stosownych porozumień zawieranych pomiędzy terenowymi szefami obrony cywilnej a kierownikami wspomnianych podmiotów, funkcjonujących na danym terenie lub będących ich właścicielami.

5. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze mogą być wykorzystane wyłącznie w sytuacji zaistnienia rzeczywistego zagrożenia. Decyzję o ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego, a także o ich odwołaniu podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej, będący jednocześnie organem obrony cywilnej na tym terenie.

6. Użycie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach ćwiczeń i treningów oraz syren alarmowych w celach innych niż alarmowanie, możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu z 24 godzinnym wyprzedzeniem w środkach masowego przekazu, przez właściwy terytorialne organ administracji publicznej (obrony cywilnej). Ogłoszenie powinno zawierać informację o celu, zakresie, zasięgu terytorialnym i czasie mającego się odbyć przedsięwzięcia.

7. W celu doskonalenia poziomu funkcjonowania SWO i SWA w gminie, zaleca się prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych nie rzadziej niż:

  1. testowanie syren alarmowych bez ich uruchamiania – raz w miesiącu;

  2. przeprowadzenie głośnej próby syren alarmowych – raz w roku;

  3. sprawdzenie łączności w poszczególnych sieciach radiotelefonicznych – w dni pracy Urzędu Gminy Damnica;

  4. udział w treningu ostrzegania o zagrożeniu uderzeniami z powietrza – raz w miesiącu;

  5. trening SWO i SWA na szczeblu powiatu – raz w roku;

  6. trening SWO i SWA na szczeblu województwa – raz w roku;

  7. udział w treningu SWO i SWA na szczeblu kraju – raz w roku;

  8. udział w ćwiczeniach z użyciem SWO i SWA na szczeblu kraju – raz na trzy lata.

§ 7. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Damnica.

§ 8. Ustala się osiągnięcie gotowości gminnego SWO i SWA zgodnie z regulacjami zawartymi w zarządzeniu, na dzień 1 lutego 2016 roku.

§ 9. Traci moc Zarządzenie Nr 3/OC/2012 Wójta Gminy Damnica – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w Gminie Damnica.

§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Wójt

inż. Grzegorz Jaworski
 

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Zagórowska Monika
(2016-01-20 15:31:34)
Ostatnio zmodyfikował:
Zagórowska Monika
(2016-01-21 07:56:15)