projekt
UCHWAŁA NR …………………..
Rady Gminy Damnica
z dnia ………………………… 2016 roku
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Damnica
i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz na podstawie art. 6r ust. 3 i 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego dla miasta i powiatu słupskiego,
uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, zwanych dalej „właścicielami nieruchomości” i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2. Ustala się, iż:
1) od właścicieli nieruchomości należy odbierać każdą zebraną przez niego ilość odpadów komunalnych,
2) odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości będzie prowadzone z częstotliwością jeden raz w miesiącu,
3) odbieranie szkła białego i kolorowego u źródła w workach zielonych z folii LDPE prowadzone będzie z częstotliwością jeden raz na kwartał,
4) odbieranie odpadów z tworzywa sztucznego, plastiku i zmieszanych odpadów wielomateriałowych u źródła w workach żółtych z folii LDPE prowadzone będzie z częstotliwością jeden raz w miesiącu,
5) odbiór odpadów wielkogabarytowych będzie miał miejsce w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z częstotliwością jeden raz w roku.
6) przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe
i samochodowe,odpady budowlane i rozbiórkowe oraz zużyte opony powstałe w gospodarstwach domowych, papier i tekturę, metale, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte świetlówki
i żarówki, odpady zielone należy na bieżąco przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK Karzniczka), który czynny jest w każdą sobotę w w godz. 10-15.
§ 3. 1. Gmina zapewnia odbiór wszystkich odpadów komunalnych powstałych
w gospodarstwie domowym w pojemnikach, o których mowa w § 8 regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Damnica.
2. Odpady powstałe na terenie nieruchomości posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Damnica przy jednoczesnym zadeklarowaniu selektywnego zbierania odpadów, będą traktowane jako odpady zmieszane, a przy kolejnej zgłoszonej nieprawidłowości dotyczącej gromadzenia odpadów naliczona zostanie opłata jak za odbiór odpadów zmieszanych.
§ 4. Przypadki niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz prowadzącego Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych należy zgłaszać do Urzędu Gminy w Damnicy, ul. Górna 1 pisemnie lub telefonicznie.
§ 5. Odpady komunalne odebrane od właścicieli nieruchomości w ramach gminnego systemu gospodarki odpadami przekazywane są do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Chlewnicy, w celu poddania procesom odzysku i unieszkodliwiania zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 6. Traci moc Uchwała Nr XXVI/186/12 z dnia 06 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
Kazimierz Kozina
Uzasadnienie do uchwały:
Zgodnie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym
do wyłącznej właściwości rady gminy należy między innymi stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Art. 6r ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządków
w gminach nakłada na radę obowiązek podjęcia uchwały w sprawie szczegółowego sposobu
i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w szczególności ilość tych odpadów odbieranych od właściciela nieruchomości,częstotliwość ich odbierania i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Podjęcie w/w uchwały zostało podyktowane koniecznością podjęcia nowej uchwały po zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U z 2015 r poz. 87), , która weszła w życie w dniu 01 lutego 2015 roku. Art. 11 ustawy nakłada na gminy obowiązek podjęcia nowych uchwał w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia
w życie w/w ustawy. (akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez
18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy).
Sporządziła:
Bogumiła Obert