PROJEKT

UCHWAŁA NR ……/……/……
RADY GMINY DAMNICA
z dnia …………………… r.

w sprawie  regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica

 


Na podstawie  art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.1) oraz art.4 ust.1, 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach  (tekst jednolity:  Dz. U. z 2016 r.  poz. 250 ze zm.2) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego dla miasta i powiatu słupskiego,


uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXXIV/241/17 Rady Gminy Damnica z dnia 29 czerwca 2017 roku w sprawie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica.

§ 3. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia 2018 roku.

 

 

 


UZASADNIENIE
do projektu uchwały Rady Gminy Damnica

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnic

 

Podjęcie uchwały w zakresie przyjęcia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica”, zostało podyktowane koniecznością dostosowania istniejącego regulaminu do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 roku poz. 19), które weszło w życie z dniem 01 lipca 2017 roku.


sporządził(a):
Bogumiła Obert

 


 

 

 

Załącznik
do Uchwały Nr ......./........./2017
Rady Gminy Damnica
z dnia .......... 2017 r.

REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY DAMNICA


Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica, dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2

Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:
1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
2) ustawy o odpadach,
3) ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
4) ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich,
5) ustawy o ochronie zwierząt,
6) w zapisach Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022.

Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych.
2. Z obowiązku wymienionego w ust. 1 zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia procesu inwestycyjnego.
3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do selektywnego gromadzenia i przekazania odpadów z papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metalu, opakowań wielomateriałowych oraz powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne oraz zużytych opon, a także odpadów ulegających biodegradacji w tym odpadów zielonych.
4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku poprzez:
a) zebranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów zmieszanych i segregowanych do pojemników, worków, kontenerów służących do ich gromadzenia;
b) zapewnienie podmiotowi uprawnionemu odbierającemu odpady komunalne, w tym również odpady zbierane selektywnie dostęp do pojemników, worków, kontenerów zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów, w sposób nie stwarzający zagrożenia dla osób trzecich i ich mienia.

 


§ 4

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego poprzez:
a) uprzątnięcie mechaniczne,
b) usunięcie za pomocą środków chemicznych, jeżeli środki te zostały do tego celu prawnie dopuszczone.
2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek uprzątnąć zanieczyszczenia wskazane w ust. 1 w sposób niezanieczyszczający jezdni lub ścieżek rowerowych, a w przypadku usuwania śniegu lub lodu z użyciem środków określonych w ust. 1 lit. b, w sposób uniemożliwiający przedostanie się tych środków do korzeni roślin.

§ 5

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej posesji przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej  wody bez detergentów.
2. Mycie pojazdów na własnej posesji może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej nadwozie pojazdu.
3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych samochodów oraz pod warunkiem:
a) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin;
b) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;
c) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.

Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6

1. Ustala się następujące rodzaje pojemników, koszy i kontenerów do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:
a) pojemniki o pojemności 60 l;
b) pojemniki o pojemności 110 l;
c) pojemniki i pojemności 120 l;
d) pojemniki o pojemności 240 l;
e) pojemniki o pojemności 1100 l;
f) kontenery o pojemności od 5 m3 do 9 m3;
g) kosze uliczne o pojemności 60 l.
2. Ustala się następujące rodzaje pojemników, worków i kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych segregowanych na terenie nieruchomości oraz na terenach użytku publicznego:
1) worki z folii LDPE i pojemniki o pojemności co najmniej 60 l oznaczone odpowiednimi kolorami oraz opisem w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego z przeznaczeniem na:
a) tworzywa sztuczne i metale – worki i pojemniki koloru żółtego oznaczone napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
b) szkło – worki i pojemniki koloru zielonego oznaczone napisem „Szkło”;
c) papier – worki i pojemniki koloru niebieskiego oznaczone napisem „Papier”;
d) odpady ulegające biodegradacji – worki i pojemniki koloru brązowego oznaczone napisem „Bio”.

§ 7

1. Pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb właściciela, jednakże ustala się minimalną pojemność pojemników:
1) dla właścicieli nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej:
a) do 4 osób – pojemnik 120 l
b) powyżej 4 osób – pojemnik 240 l
2. Pojemność pojemników do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych
w przypadku nieruchomości niezamieszkałych powinna być dostosowana i wyliczona na podstawie tygodniowego wskaźnika wytwarzania odpadów:
1) w przypadku budynków użyteczności publicznej oraz placówek oświatowych tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów to 1 l na każdego pracownika oraz ucznia;
2) dla lokali handlowych tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów to 30 l na każde 15 m2 powierzchni użytkowej oraz konieczność posiadania co najmniej jednego pojemnika 110 l;
3) w przypadku lokali gastronomicznych tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów to 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne oraz konieczność posiadania co najmniej jednego pojemnika 110 l; dotyczy to także miejsc w ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
4) w przypadku pomieszczeń biurowych, zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych i usługowych tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów przez jednego zatrudnionego wynosi 5, 10 lub 12 l; najczęściej stosuje się wymóg posiadania jednego lub co najmniej jednego pojemnika 110 l lub 120 l;
5) w przypadku hoteli, domów opieki oraz innych nieruchomości o podobnej funkcji stosuje się wskaźnik wytwarzania odpadów w wysokości 20 l na jedno łóżko;
6) w przypadku przychodni lekarskich tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów to 3 l na pacjenta;
7) w przypadku cmentarzy tygodniowy wskaźnik wytwarzania odpadów to 3 l na jeden nagrobek.

§ 8

1. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:
a) wrzucanie do pojemników o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,
b) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych,
c) poddawanie pojemników co najmniej dwa razy w roku czyszczeniu preparatami usuwającymi drobnoustroje, owady oraz nieprzyjemne zapachy,
d) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb w celu niedopuszczenia do przeciążenia pojemników.

Rozdział 4
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości

§ 9

1. Częstotliwość pozbywania się komunalnych odpadów zmieszanych z nieruchomości winna być dostosowana do ilości powstających na niej odpadów, nie może jednak wynosić mniej niż: 
1) w przypadku nieruchomości zamieszkałych– raz w miesiącu;
2) w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, takich jak: placówki oświatowe:  szkoły, żłobki, przedszkola oraz lokale gastronomiczne, hotele a także nieruchomości o podobnej funkcji, domy opieki – raz na dwa tygodnie.
3) w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, takich jak: lokale handlowe, obiekty użyteczności publicznej, zakłady produkcyjne, rzemieślnicze i usługowe, przychodnie lekarskie, pomieszczenia biurowe, cmentarze – raz w miesiącu.
2. Częstotliwość pozbywania się odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych:
1) w przypadku nieruchomości zamieszkałych– raz w miesiącu;
2) w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, takich jak: placówki oświatowe:  szkoły, żłobki, przedszkola oraz lokale gastronomiczne, hotele a także nieruchomości o podobnej funkcji, domy opieki – raz na dwa tygodnie.
3) w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, takich jak: lokale handlowe, obiekty użyteczności publicznej, zakłady produkcyjne, rzemieślnicze i usługowe, przychodnie lekarskie, pomieszczenia biurowe, cmentarze – raz w miesiącu.
3. Częstotliwość pozbywania się segregowanych odpadów typu tworzywa sztuczne i metale:
1) nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości niezamieszkałe – raz w miesiącu.
4. Częstotliwość pozbywania się segregowanych odpadów typu szkło:
a) w przypadku nieruchomości zamieszkałych  i niezamieszkałych - raz na trzy miesiące,
5. Częstotliwość pozbywania się segregowanych odpadów typu papier:
a) w przypadku nieruchomości zamieszkałych  i niezamieszkałych -  raz na trzy miesiące,
6. Zbiórkę odpadów wielkogabarytowych ustala się minimum raz w roku.

§ 10

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnego zbierania innych odpadów w następujący sposób:
1) tworzywa sztuczne oraz metale, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach i workach bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstały lub dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (zwanym dalej PSZOK);
2) szkło należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach
i workach bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstały lub dostarczyć do PSZOK;
3) papier, w tym tektura, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu
w pojemnikach i workach bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstały lub dostarczyć do PSZOK;
4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone należy gromadzić
w przeznaczonych do tego celu pojemnikach i workach bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstały lub dostarczyć do PSZOK; dopuszcza się prowadzenie kompostowania odpadów na własne potrzeby, przy czym nie może to powodować uciążliwości dla użytkowników sąsiedniej nieruchomości;
5) przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu
i specjalnie oznakowanych pojemnikach, znajdujących się na terenie aptek lub przekazać bezpośrednio do PSZOK;
6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powinien być pozostawiony
w placówkach handlowych (w przypadku zakupu nowego sprzętu
i pozostawienia starego), dostarczony do PSZOK lub oddany podczas objazdowej zbiórki odpadów w terminie wyznaczonym w harmonogramie wywozu;
7) zużyte akumulatory należy dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę lub oddać do PSZOK;
8) zużyte baterie należy umieszczać w pojemnikach na baterie znajdujących
w placówkach oświatowych lub dostarczać do PSZOK;
9) opakowania po chemikaliach należy dostarczać do PSZOK;
10) zużyte opony należy pozostawiać w punktach wymiany opon lub dostarczyć do PSZOK;
11) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne należy dostarczyć do PSZOK;
12) meble i inne odpady wielkogabarytowe powinny być oddane podczas objazdowej zbiorki odpadów w terminie wyznaczonym w harmonogramie wywozu lub dostarczone do PSZOK.
2. Wystawianie worków lub pojemników z odpadami komunalnymi w miejsca, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, następuje co najwyżej na jeden dzień przed terminem odbioru określonym w harmonogramie.

§ 11

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych 
z terenu nieruchomości, co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.
3. Nieczystości ciekłe odbierane są przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Wójta Gminy Damnica na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, a następnie przekazywane do stacji zlewnej.
4. Właściciele nieruchomości wyposażeni w przydomowe oczyszczalnie ścieków bytowych obowiązani są do usuwania osadów ściekowych zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni i przekazania osadów do stacji zlewnej.


Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 12

1. Właściciele nieruchomości, w celu ograniczenia ilości i zmniejszenia objętości wytwarzanych odpadów powinni, w miarę możliwości:
a) minimalizować używanie toreb (opakowań) jednorazowych,
b) opróżniać opakowania z pozostałości produktu przed umieszczeniem  w pojemniku, worku czy kontenerze na odpady,
c) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemnika, worka czy kontenera.

Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 13

1. Nieruchomość, na której przebywają swobodnie zwierzęta domowe winna być ogrodzona i zabezpieczona w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierząt poza jej obszar.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawować nad nimi nadzór w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt.
3. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.
4. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je na smyczy, a psy zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu.
5. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
6. Przepis ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

§ 14

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osoby niepełnosprawne.

Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

1. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy wielolokalowej.
2. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonym nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości.
3. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości w sąsiedztwie.

Rozdział 8
Obszary obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

1. Obowiązkowej deratyzacji podlega cały obszar Gminy Damnica.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana dwukrotnie w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja i od 15 października do
15 listopada oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości. 


 

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Sipajło Tomasz
(2017-08-31 07:59:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Sipajło Tomasz
(2017-09-06 14:50:26)