UCHWAŁA Nr XLIX/373/18
RADY GMINY DAMNICA
z dnia 30 października 2018r.
w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargi Prokuratora Rejonowego w Słupsku wraz z odpowiedzią na skargę
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.[1]), w związku z art. 54 § 1 i § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz.U.z 2018r., poz. 1302 )
uchwala się, co następuje:
§ 1. Przekazać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę z dnia 4 października 2018 r. Prokuratora Rejonowego w Słupsku dotyczącą stwierdzenia nieważności uchwały Nr XL/304/18 Rady Gminy Damnica z dnia 08 lutego 2018r.w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Damnica na 2018r.” wraz z odpowiedzią na skargę nie uwzględniając jej zarzutów.
§ 2. Treść odpowiedzi na skargę o której mowa w § 1, zawiera załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
§ 4. Wójt Gminy Damnica jest ustanowiony do ustanowienia pełnomocnika procesowego, który będzie reprezentował Radę Gminy Damnica przed właściwym sądem administracyjnym.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
Kazimierz Kozina
Załącznik
do Uchwały Nr XLIX/373/18
Rady Gminy Damnica
z dnia 30 października 2018r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
al. Zwycięstwa 16/17
80-219 Gdańsk
Skarżący : Prokurator Rejonowy w Słupsku
ul. Leszczyńskiego 10, 76-200 Słupsk
Strona przeciwna : Rada Gminy Damnica
ul. Górna 1
76-231 Damnica
Odpowiedź na skargę
Na podstawie art. 54 § 1 i § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U z 2018 r. poz. 1302 z późn.zm. ) w imieniu Rady Gminy Damnica, przekazuję skargę Prokuratora Rejonowego w Słupsku z dnia 4 października 2018r.(data wpływu do Urzędu Gminy 8 października 2018 r.), znak PR Pa 100.2018, wnosząc o :
- Oddalenie przedmiotowej skargi w całości.
- Zasądzenie od skarżącego na rzecz Organu kosztów postepowania według norm przepisanych.
- Przeprowadzenie rozprawy również pod nieobecność przedstawiciela Rady Gminy Damnica.
Uzasadnienie
Na sesji w dniu 08 lutego 2018r. Rada Gminy Damnica podjęła uchwałę Nr XL/304/18 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Damnica na 2018r.”
Organ nadzoru - Wojewoda Pomorski nie wniósł do w/w uchwały żadnych zastrzeżeń. Uchwała ta już kilka miesięcy funkcjonuje w obrocie prawnym i nie wzbudza kontrowersji w gminnej społeczności lokalnej.
Prokurator Rejonowy w Słupsku pismem z dnia 4 października 2018r. zaskarżył uchwałę i wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości. Skarżący zarzuca, uchwale rażące naruszenie przepisów prawa poprzez zaniechanie publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego oraz zbędne i niedopuszczalne powtórzenie w punktach 5 i 6 paragrafu 1 załącznika do uchwały definicji: „zwierzęta bezdomne” oraz „zwierzęta domowe”.
Należy zauważyć, że kwestionowana uchwała weszła w życie z dniem podjęcia tj. 8 lutego 2018r. Skargę zaś wniesiono 8 października 2018r. (data wpływu do Urzędu Gminy w Damnicy) a więc po upływie terminu, o którym mowa w treści art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - p.p.s.a. Ponadto należy zauważyć, że Rada Gminy Damnica nie została przez skarżącego wezwana do ewentualnego usunięcia naruszenia przepisów prawa przed wniesieniem skargi.
Niezależnie od powyższych okoliczności nie sposób podzielić argumentacji skarżącego zarówno, co do trybu publikacji uchwały, jak i co do naruszenia obowiązku unikania w treści aktu powtórzeń ustawowych.
Nadzór nad zgodnością uchwał Rady Gminy Damnica sprawuje Wojewoda, który nie zakwestionował zapisu uchwały o jej wejściu w życie z dniem podjęcia a zatem dopuścił do jej wprowadzenia do obrotu prawnego. O przypadku w tym zakresie, czy też niedopatrzeniu ze strony organu nadzoru mowy być nie może, zważywszy, że zapis o wejściu w życie tego typu uchwał akceptowany był w latach poprzednich.
Co do użycia w treści uchwały zawartych w ustawie zapisów dotyczących definicji „zwierząt bezdomnych” i „zwierząt domowych” należy wskazać, że nie może to stanowić ewentualnego „istotnego” naruszenia prawa.
Ponadto ze względów pragmatycznych i informacyjnych powtórzenie w uchwale ustawowych pojęć definicyjnych miało sprzyjać lepszej efektywności przyjętych przepisów, których adresatem jest lokalna społeczność gminy.
Uwzględniając powyższe, wnoszę jak na wstępie.
Załączniki ;
- Skarga Prokuratora Rejonowego w Słupsku z dnia 4 października 2018 r.
- Uchwała Rady Gminy Damnica Nr XLIX/373/18 z dnia 30 października 2018r. w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargi Prokuratora Rejonowego w Słupsku wraz z odpowiedzią na skargę,
- Uchwała Rady Gminy Damnica Nr XL/304/18 z dnia 08 lutego 2018r. w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Damnica na 2018r.”