UCHWAŁA NR XLVI/349/18

RADY GMINY DAMNICA

z dnia 17 lipca 2018r.

 

w sprawie  powołania Gminnej Rady Seniorów w Damnicy oraz nadania jej statutu

 

 

 

Na podstawie art. 5c  ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2018r., poz. 994 z późn.zm.)

 

uchwala się, co następuje:

 

§ 1. W celu zapewnienia seniorom wpływu na sprawy dotyczące lokalnej społeczności,              a zwłaszcza  najstarszego pokolenia mieszkańców Gminy Damnica, powołuje się Gminną Radę Seniorów w Damnicy.

§ 2. Nadaje się Statut Gminnej Radzie Seniorów w Damnicy w brzmieniu stanowiącym  załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      Przewodniczący       

Rady Gminy Damnica  

                                                                                                                                    Kazimierz  Kozina    

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik

do Uchwały Nr XLVI/349/18

Rady Gminy  Damnica

z dnia 17 lipca 2018r.

 

 

STATUT GMINNEJ RADY SENIORÓW W DAMNICY

 

 

Rozdział I.

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

  1. Gminna Rada Seniorów w Damnicy, zwana dalej „Radą”, jest przedstawicielstwem ludzi    starszych – w wieku poprodukcyjnym, określonych mianem „seniorów”, skupiającym   reprezentantów  osób starszych w celu zapewnienia seniorom wpływu na sprawy lokalnej      społeczności.

 

  1. Gminna Rada Seniorów jest organem  stanowiącym forum  współdziałania w różnych sferach życia seniorów mających charakter  konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.

 

  1. Statut określa cele, strukturę i kompetencje Rady, tryb wyboru jej członków, ich prawa          i obowiązki oraz zasady działania i finansowania.

 

§ 2.

 

  1. Siedzibą Rady jest miejscowość Damnica, a  terenem działania obszar Gminy Damnica.

 

  1. Kadencja  Rady Seniorów trwa 3 lata licząc od dnia powołania jej członków w skład Rady.

 

  1. Informacje o działalności Rady Seniorów zamieszczane są na stronie internetowej Gminy Damnica  oraz gminnych tablicach ogłoszeń.

 

Rozdział II.

Cele i zadania

 

§ 3.

 

  1. Głównym celem działania Gminnej Rady Seniorów jest podejmowanie działań zmierzających do integracji środowisk senioralnych na terenie Gminy Damnica oraz wzmacnianie funkcjonowania osób starszych w życiu społeczności lokalnej.

 

  1. Do zadań Rady należy w szczególności:
  1. współpraca z organami gminy przy opiniowaniu i rozstrzyganiu istotnych problemów dotyczących potrzeb i oczekiwań osób starszych;
  2. inicjowanie działań dotyczących życia seniorów, wspieranie i upowszechnianie różnorodnych form wypoczynku, dostępu do edukacji i kultury;
  3. zapobieganie marginalizacji seniorów w społeczności gminnej, wzmacnianie ich autorytetu;
  4. monitorowanie potrzeb seniorów;
  5. współpraca z organizacjami i instytucjami, które zajmują się problemami osób starszych.

Rozdział III.

Tryb  wyboru członków Gminnej Rady Seniorów

 

§ 4.

 

1.    Gminna Rada Seniorów liczy  7 członków,  zwanych   dalej „ radnymi seniorami”.

 

2.   Członkowie Rady powoływani są zarządzeniem Wójta, przy czym w skład  Rady wchodzą:

     1)  2 osoby zgłoszone przez Wójta,

     2)  5 osób  będących reprezentantami osób starszych oraz przedstawicielami podmiotów       działających na rzecz osób starszych, których kandydatury zostały zgłoszone przez:

                        a) stowarzyszenia działające na terenie Gminy Damnica,

                        b) inne organizacje mające na celu wspieranie  osób starszych,

                        c) co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców gminy.

 

3.  Kandydatami na członków Rady mogą być wyłącznie osoby, które ukończyły 60 rok życia najpóźniej w dniu poprzedzającym wybory, zamieszkują na terenie Gminy Damnica oraz mają czynne prawo wyborcze do Rady Gminy  Damnica.

 

4. W przypadku zgłoszenia  większej liczby  kandydatów  niż określona w ust.2 pkt. 2 przeprowadza się  wybory .

 

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku zebrania wyborczego powinno zostać ogłoszone co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem zebrania wyborczego.

 

6.  Zebranie wyborcze prowadzi Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

 

7.  W zebraniu z prawem do głosowania uczestniczą  wszyscy zgłoszeni kandydaci do Rady oraz osoby w wieku 60+ obecne na zebraniu, będące mieszkańcami Gminy.

 

8.   Wyboru dokonuje się w głosowaniu jawnym.

 

 

                                                                                                                                  § 5.

 

1.   Wójt Gminy w drodze zarządzenia:

     1) ustala termin i miejsce wyborów,

     2) ustala termin i miejsce składania zgłoszeń kandydatów;

     3) określa wzór formularza karty zgłoszeniowej,

     4) podaje do wiadomości publicznej wyniki wyborów.

 

2.         Karta zgłoszenia powinna zawierać:

            1) imię i nazwisko osoby zgłaszającej lub nazwę podmiotu zgłaszającego i podpis osoby,

            2) imię i nazwisko kandydata  na członka Rady,

            3) krótkie uzasadnienie  zgłoszenia  kandydata,

            4) oświadczenie kandydata na członka Rady Seniorów o niekaralności za przestępstwa   umyślne,

            5) oświadczenie kandydata na członka Rady  o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz pisemną zgodę na przetwarzanie  danych osobowych,

            6) podpis zgłaszającego.

 

 

3.         Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje:

       1) w przypadku rezygnacji,

       2) w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie,

            3) w razie śmierci.

 

4.  W razie wygaśnięcia mandatu członka Rady uzupełnienia składu Rady dokonuje Wójt, wówczas zapisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

 

 

 

Rozdział IV.

Organizacja  i tryb działania Gminnej Rady Seniorów w Damnicy

 

§ 6

 

1.         Pierwsze posiedzenie Gminnej Rady Seniorów zwołuje Wójt Gminy Damnica lub wyznaczona przez niego osoba, która przewodniczy temu posiedzeniu.

 

2.  Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza. Z wyborów  sporządza się protokół.

 

3.         Odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Gminnej Rady Seniorów może nastąpić na wniosek co najmniej 1/4 składu Gminnej Rady Seniorów, złożony na piśmie nie później niż na 14 dni przed posiedzeniem Rady Seniorów, na którym ma być rozpatrywany.

 

4.         Pracami Rady kieruje jej Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący.

 

5.         Do zadań Przewodniczącego Gminnej Rady Seniorów należy:

  1. reprezentowanie Rady Seniorów na zewnątrz;
  2. kierowanie bieżącymi sprawami Rady;
  3. ustalanie terminu i porządku sesji Rady;
  4. zwoływanie posiedzeń i prowadzenie obrad;
  5. zapraszanie na posiedzenia Rady Seniorów przedstawicieli organizacji i podmiotów, które nie mają swojej reprezentacji w Gminnej Radzie Seniorów.

 

6.    Do zadań Sekretarza Rady należy:

       1)   sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady Seniorów,

       2)   prowadzenie dokumentacji Rady Seniorów;

       3)   zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady i odpowiedniego przepływu informacji.

 

7.   Protokół   z posiedzenia Rady powinien zawierać:

     1)   kolejny numer, datę i miejsce posiedzenia;

     2)   imiona i nazwiska  radnych obecnych na posiedzeniu;

     3)   porządek obrad;

     4)   streszczenie referowanych spraw oraz oświadczenia złożone do protokołu;

     5)   wnioski spisane w pełnym brzmieniu;

     6)   wyniki  głosowania.

 

8.    Protokół podpisuje Przewodniczący i Sekretarz.

 

9.    Do protokołu załącza się listę obecności na posiedzeniu.

 

§ 7

 

1.    Gminna Rada Seniorów wyraża swoje stanowisko w formie protokołu.

 

2.    Postanowienia  zapadają zwykłą większością głosów w obecności  co najmniej połowy składu       Rady.

 

3.    Głosowania są jawne. Na wniosek  członka Rady Przewodniczący  może zarządzić głosowanie tajne.

 

4.    Obsługę Rady Seniorów prowadzi osoba wyznaczona przez Wójta Gminy Damnica.

 

5.    Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.

 

6.    Rada Seniorów  nie dysponuje  samodzielnym budżetem.

 

 

§ 8

 

  1. Gminna Rada Seniorów obraduje na posiedzeniach zwoływanych w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

 

  1. Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Rady.

 

  1. Najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia Przewodniczący Rady zawiadamia o terminie i miejscu posiedzenia pisemnie:
  1. członków Gminnej Rady Seniorów;
  2. Wójta Gminy Damnica;
  3. Radę Gminy Damnica.

 

  1. Informację o zwołaniu posiedzenia Przewodniczący Rady Seniorów podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem strony internetowej Gminy Damnica.

 

  1. Na posiedzeniach Rady Seniorów mogą być obecne osoby nie będącej jej członkami.

 

  1. Porządek obrad powinien przewidywać, jako punkty stałe:
  1. przedstawienie porządku obrad;
  2. przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
  3. proponowane do omawiania interpelacje i wnioski członków Gminnej Rady.

 

7.    Gminna Rada Seniorów ma prawo kierować wnioski do Rady Gminy Damnica oraz Wójta             Gminy  Damnica, szczególnie w sprawach dotyczących seniorów.

 

 

 

 

 

Rozdział VI.

Postanowienia końcowe

 

§ 9

 

Zmian w niniejszym Statucie  dokonuje Rada Gminy Damnica z własnej inicjatywy, na wniosek Gminnej Rady Seniorów w Damnicy lub na wniosek Wójta Gminy Damnica w trybie przewidzianym dla jego nadania.

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Schulz Krzysztof
(2018-07-19 13:06:27)
Ostatnio zmodyfikował:
Schulz Krzysztof
(2018-07-19 13:07:12)