Uchwała Nr XX/114/04
UCHWAŁA NR XX/114/04
Rady Gminy Damnica
z dnia 9 lipca 2004r.
w sprawie gminnej strategii integracji i polityki społecznej w latach 2004- 2010
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.15 ustawy o samorządzie gminnym / tekst jednolity z 2001r. Dz.U.Nr 142, poz. 1591, zmiany z 2002r. Dz.U. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558,Nr 113, poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 214,poz. 1806; z 2003r. Dz.U.Nr 80, poz.717, Nr 162,poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 12.03 / oraz art. 17 ust. 1 i art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593) Rada Gminy Damnica
uchwala, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się strategię integracji i polityki społecznej dla gminy Damnica w latach
2004 - 2010 obejmującą w szczególności programy pomocy społecznej,polityki prorodzinnej,ochrony zdrowia, programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, budownictwa socjalnego i edukacji publicznej.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy
Ryszard Moskal
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XX/114/04
Rady Gminy Damnica
z dnia 9 lipca 2004r.
S T R A T E G I A
INTEGRACJI I POLITYKI SPOŁECZNEJ
W GMINIE DAMNICA
NA LATA 2004 - 2010
1.
Spis treści :
Rozdział I. Wstęp
Rozdział II. Charakterystyka gminy Damnica.
Rozdział III. Diagnoza stanu.
Rozdział IV. Analiza SWOT.
Rozdział V. Misja.
Rozdział VI. Priorytety i cele strategiczne.
Rozdział VII. Podsumowanie
Literatura.
2.
Rozdział I. Wstęp
Polityka społeczna to celowa działalność w dziedzinie kształtowania warunków życia i pracy ludzi ; ma na celu zapewnienie przede wszystkim bezpieczeństwa socjalnego.
Strategia niniejsza określa cele i kierunki działania w sferze polityki społecznej w gminie na najbliższe lata i ma na celu zapewnienie pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych mieszkańcom gminy, a w szczególności osobom podlegającym wykluczeniu społecznemu / osobom bezdomnym,uzależnionym od alkoholu i narkotyków, chorym psychicznie, długotrwale bezrobotnym i zwalnianym z zakładów karnych /.
Strategia obejmuje zagadnienia :
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- ochrony zdrowia,
- profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz narkomanii,
- budownictwa socjalnego,
- edukacji publicznej.
Rozdział II. Charakterystyka gminy Damnica.
Gmina Damnica położona jest w północno- zachodniej części woj. pomorskiego i we wschodniej części powiatu słupskiego przy głównym szlaku komunikacyjnym Szczecin- Gdańsk. Jest to gmina o charakterze typowo rolniczo- leśnym.Funkcje ośrodka gminnego, obsługę rolnictwa i ludności pełni miejscowość Damnica położona w środkowej części gminy i zamieszkała przez około 20 % ludności gminy.
W gminie Damnica zamieszkuje 6.348 osób / dane na 31.12. 2003r./ w 28 miejscowościach .
3.
Gmina terytorialnie podzielona jest na 15 sołectw tj. :
nazwa sołectwa |
wykaz miejscowości |
liczba mieszkańców |
Bobrowniki |
Bobrowniki Łojewo Skibin |
640 206 34 |
Bięcino |
Bięcino |
214 |
Damnica |
Budy Damnica Dębniczka |
129 1201 44 |
Damno |
Damno Głodowo Wiatrowo |
632 14 79 |
Dąbrówka |
Dąbrówka Jeziorka Świtały Wiszno |
146 32 242 26 |
Domaradz |
Domaradz |
264 |
Karżniczka |
Karżniczka Łężyca |
394 6 |
Łebień |
Łebień |
231 |
Mianowice |
Mianowice |
317 |
Sąborze |
Paprzyce Sąborze |
96 187 |
Stara Dąbrowa |
Stara Dąbrowa |
200 |
Strzyżyno |
Strzyżyno |
240 |
Święcichowo |
Mrówczyno Święcichowo |
55 242 |
Wielogłowy |
Wielogłowy |
157 |
Zagórzyca |
Zagórzyca Zagórzyczki |
287 33 |
W kilku miejscowościach zanotowano w ostatnim okresie brak urodzeń /Dębniczka, Mrówczyno, Skibin / , w niektórych znaczny spadek liczby urodzeń / Budy, Damnica, Wiszno , Wielogłowy, Bięcino, Strzyżyno /. Według danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002r. najwięcej osób jest w wieku produkcyjnym – prawie 58 % ogółu mieszkańców, dzieci i młodzież w wieku do 18 lat stanowią 31 % ogółu , a osoby w wieku poprodukcyjnym – 11 % ogółu mieszkańców.
4.
W gminie jest 1739 osób w wieku powyżej 19 lat, które najczęściej posiadają wykształcenie podstawowe i podstawowe nieukończone ; wyższe wykształcenie posiadają jedynie 193 osoby .
W gminie zamieszkuje 686 osób niepełnosprawnych / tj. 11% / , w tym 356 mężczyzn i 330 kobiet . Biorąc pod uwagę wiek osoby niepełnosprawne to bardzo często dzieci – aż 95 osób, emeryci - 220 osób i 371 osób w wieku produkcyjnym . Ponad połowa niepełnosprawnych ma wykształcenie tylko podstawowe .Spośród osób z orzeczoną niepełnosprawnością 129 jest aktywnych zawodowo , 555 – to osoby nie pracujące / renciści, emeryci,dzieci, klienci pomocy społecznej /.
W gminie Damnica funkcjonują następujące placówki oświatowo-edukacyjne:
Zespół Szkół w Damnicy
- Przedszkole,
- Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II,
- Gimnazjum im.M.Curie-Skłodowskiej.
Zespół Szkół w Damnie
- Szkoła Podstawowa im.Jana Brzechwy
- Gimnazjum im.Noblistów Polskich.
Zespół Szkół w Zagórzycy
- Szkoła Podstawowa,
- Gimnazjum /utworzone od 1.09.2003r./.
Szkoła Podstawowa im.W.Chotomskiej w Domaradzu
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Damnicy
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Damnicy
Biblioteka Gminna w Damnicy z filią w Damnie.
Większe zakłady pracy to m.in.
*Zakład Przemysłu Drzewnego „POLTAREX”,
*Zakład Przemysłu Spożywczego „WOSANA”,
5.
* Zakład Przemysłu Metalowego „IRMET” ,
* Nadleśnictwo Damnica
*„FARM FRITES POLAND II”,
* „RĘDZINA” Rędzikowo,
* SDOO Karżniczka,
* OHZ Bobrowniki,
* Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska”.
Zarejestrowanych jest 181 podmiotów gospodarczych; prowadzone są 432 gospodarstwa rolne o powierzchni powyżej 1 ha , z tego o powierzchni powyżej 10 ha jest 80 gospodarstw . Podstawową opiekę zdrowotną zapewniają ośrodki zdrowia - w Damnicy, Bobrownikach i Starej Dąbrowie .
Wysokie bezrobocie wśród mieszkańców i tym samym zła sytuacja materialna rodzin jest największym problemem społecznym w gminie .
Tabela 1.
Liczba osób bezrobotnych z gminy Damnica zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Słupsku stan na 31 grudzień 2003r. według wieku ,poziomu wykształcenia i czasu pozostawania bez pracy
Wyszczególnienie |
Liczba bezrobotnych ogółem |
z tego wg czasu pozostawania bez pracy w miesiącach | ||||||
Do 1 |
1-3 |
3-6 |
6-12 |
12-24 |
Pow.24 | |||
Wiek w latach |
18-24 |
237 |
14 |
41 |
35 |
43 |
51 |
53 |
25-34 |
324 |
9 |
53 |
51 |
55 |
58 |
98 | |
35-44 |
301 |
8 |
46 |
47 |
33 |
46 |
121 | |
45-54 |
203 |
1 |
24 |
10 |
35 |
33 |
100 | |
55-59 |
14 |
1 |
- |
2 |
2 |
1 |
8 | |
60 i więcej |
5 |
- |
- |
- |
- |
1 |
4 | |
Suma: |
1 084 |
33 |
164 |
145 |
168 |
190 |
384 | |
wykształcenie |
Wyższe |
15 |
1 |
3 |
1 |
7 |
2 |
1 |
Policealne i średnie zawodowe |
82 |
2 |
16 |
9 |
15 |
14 |
26 | |
Średnie ogólnokszt. |
31 |
- |
7 |
6 |
6 |
6 |
6 | |
Zasadnicze |
379 |
14 |
64 |
63 |
62 |
58 |
118 | |
Podstawowe i niepełne podstawowe |
577 |
16 |
74 |
66 |
78 |
110 |
233 | |
Suma: |
1 084 |
33 |
164 |
145 |
168 |
190 |
384 |
6.
Z powyższych danych statystycznych wynika , że najczęściej pracy nie mają osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym i jest to stan długotrwały powyżej 24 miesięcy. Brak pracy jest też najczęstszym powodem korzystania z pomocy społecznej .
W 2003r. z pomocy materialnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej korzystało 585 rodzin o łącznej liczbie osób w rodzinie 2.220.
Obok bezrobocia dominującym powodem ubiegania się o pomoc była :
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego - 239 rodzin,
w tym z powodu wielodzietności - 97 rodzin
samotnego wychowywania dzieci – 83 rodziny,
- niepełnosprawność – 184 osoby i rodziny,
- długotrwała choroba -91 osób i rodzin,
- potrzeba ochrony macierzyństwa - 63 rodziny,
- alkoholizm – 20 osób i rodzin.
Najczęściej udzielaną formą pomocy materialnej były :
* zasiłki celowe na zakup żywności , opału, lekarstw, odzieży, obuwia i art. szkolnych – korzystało 349 rodzin i osób na kwotę 154.427.-zł.
* zasiłki macierzyńskie z tytułu urodzenia dziecka – 63 osoby otrzymały łącznie 76.814.-zł,
* zasiłki stałe dla osób wychowujących niepełnosprawne dziecko – 40 osób pobrało 160.930.-zł ,
* zasiłki stałe wyrównawcze z powodu wieku lub stanu zdrowia uniemożliwiającego podjęcie pracy – 35 osób otrzymało 85.174.-zł ,
* dożywianie dzieci w szkołach – 697 dzieci otrzymywało posiłki finansowane przez Ośrodek w łącznej kwocie 115.973.-zł .
Z powodu trudnej sytuacji materialnej i wysokich kosztów utrzymania mieszkania jest możliwość otrzymania pomocy w postaci dodatku mieszkaniowego .W 2003r. wpłynęło 286 wniosków o dodatek i wypłacono 1.563 świadczenia na łączną kwotę 147.504.-zł ,/ w tym 83.272.-zł z budżetu centralnego i 64.232.-zł z budżetu gminy/. Średnia wysokość świadczenia wyniosła 94.-zł.
Bardzo ważną formą pomocy świadczonej przez GOPS są usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. Z nieodpłatnej pomocy specjalistycznej korzystały 3 rodziny mające osobę niepełnosprawną z zaburzeniami psychicznymi . Ponadto osoby starsze , chore i samotne otrzymywały do pomocy opiekunki zatrudnione w ramach robót publicznych lub interwencyjnych w Ośrodku Pomocy i Urzędzie Gminy.
7.
Rozdział III . Diagnoza stanu
Jednostką organizacyjną gminy zajmującą się pomocą społeczną jest Ośrodek Pomocy Społecznej . Innych placówek stacjonarnych powołanych do tego rodzaju działalności nie ma. Miejscowy Specjalny Ośrodek Szkolno –Wychowawczy zajmuje się szkolnictwem specjalnym dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym na szczeblu podstawowym i gimnazjalnym, zapewnia też pobyt uczniom w internacie.
Ośrodek Pomocy Społecznej wykonuje swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartymi m.in. w ustawach:
1. o pomocy społecznej ;
2. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
3. o działaności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4. o zatrudnieniu socjalnym;
5. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Osoby wymagające stałej opieki z powodu niepełnosprawności, długotrwałej choroby czy upośledzenia kierowane są w miarę potrzeb do placówek prowadzonych przez powiat , m.in.
· Dom Pomocy Społecznej w Machowinie dla upośledzonych umysłowo mężczyzn,
· Dom Pomocy Społecznej w Przytocku dla upośledzonych umysłowo chłopców,
· Dom Pomocy Społecznej w Lubuczewie dla osób przewlekle psychicznie chorych.
W 2003 roku trzy osoby z terenu naszej gminy zostały skierowane do domu pomocy społ. na starych zasadach odpłatności za pobyt. Od stycznia 2004r. obowiązują nowe przepisy , według których odpłatność za pobyt w dps ponosi:
-osoba kierowana w wysokości do 70 % swojego dochodu ,
-rodzina tej osoby w miarę swoich możliwości
- oraz gmina, z której osoba jest kierowana .Gmina ponosi koszty w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w dps / ok.2000 zł /, a opłatami wnoszonymi przez osobę kierowaną i rodzinę . W praktyce może się okazać , że gmina będzie zmuszona ponosić 75 % całkowitego kosztu pobytu .
Dzieci całkowicie lub częściowo pozbawione opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej kierowane są na podstawie orzeczenia sądowego do Domu Dziecka w Ustce. W 2003r. nie było sytuacji skierowania dziecka z naszej gminy do tej placówki.
8.
Zgodnie z danymi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku , które zajmuje się organizacją opieki nad dziećmi i małoletnimi pozbawionymi opieki rodzicielskiej w naszej gminie są 4 rodziny zastępcze .
Niepokojąco duża jest liczba nadzorów kuratora zawodowego nad nieletnimi orzeczonych przez Sąd Rejonowy w Słupsku.
22 osoby nieletnie dokonały czynu karalnego lub demoralizacji i w związku z tym m.in. skierowane są do Ośrodka Kuratorskiego w Zagórzycy.Kurator zawodowy prowadzi również nadzór nad 22 rodzinami, w których stwierdzono zaniedbania w wykonywaniu władzy rodzicielskiej np.brak zainteresowania edukacją dziecka, alkoholizm . Najbardziej zagrożonymi miejscowościami biorąc pod uwagę liczbę nadzorów i liczbę mieszkańców są Wielogłowy i Domaradz. Natomiast w Zagórzycy i Starej Dąbrowie nie ma tego typu spraw.
W gminie Damnica 10 osób dorosłych jest ubezwłasnowolnionych i opiekę prawną sprawują członkowie rodziny / 9 osób/ lub osoba obca/ 1/. Najczęstszym powodem jest choroba psychiczna lub upośledzenie umysłowe od dzieciństwa.
W stosunku do 5 osób Sąd Rejonowy orzekł obowiązek leczenia odwykowego.
W 2003r. miejscowa policja prowadziła 9 spraw o znęcanie się nad rodziną i 5 spraw z powodu nie płacenia alimentów orzeczonych sądownie, 2 sprawy prowadzone były w ramach „Niebieskiej Karty” w przypadku zgłoszonej przemocy w rodzinie.
Pomoc społeczna może być również finansowana poprzez dotacje celowe z funduszów rządowych oraz źródła uzupełniające np. spadki, darowizny,zbiórki publiczne, imprezy dochodowe.Nasza gmina korzystała z dotacji rządowej na dożywianie uczniów , wyprawki szkolne dla uczniów I klas ,dotacji na pomoc dla rolników z powodu klęski suszy oraz z dofinansowania Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział w Gdańsku na dożywianie uczniów z rodzin byłych pracowników pgr.Agencja Nieruchomości Rolnych oraz Kuratorium Oświaty w Gdańsku finansują również kolonie letnie dla dzieci , natomiast Tczewski Bank Żywności udzielał pomocy w formie puszek mięsnych. Ponadto Ośrodek jest wspomagany przez uczniów – wolontariuszy i mieszkańców gminy w formie bezpłatnie przekazywanej odzieży, obuwia , zabawek , art.szkolnych oraz art.chemicznych. Współpracuje również z miejscowym Stowarzyszeniem „Promyk” w zakresie pozyskiwania za symboliczną odpłatnością odzieży oraz wypożyczania mieszkańcom gminy prostego sprzętu do rehabilitacji .
9.
Największe problemy społeczne , z jakimi spotykają się pracownicy pomocy społecznej to:
1.Bezrobocie
Najbardziej obciąża budżet Ośrodka bezrobocie wieloletnie. Osoby wykorzystują świadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy w maksymalnym okresie, niektórzy zatrudniają się „na czarno”, są wyzyskiwani przez nieuczciwych pracodawców , nie mają opłacanych składek na ubezpieczenie i później prawa do świadczeń z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych .
Miejscowości dotknięte największym bezrobociem to Bobrowniki, Damno, Domaradz, Dąbrówka, Jeziorka, Łojewo,Mianowice , Wiatrowo i Wielogłowy.
W 2003r. 104 rodziny korzystające z pomocy Ośrodka nie posiadało żadnych środków utrzymania , a następne 134 rodziny utrzymywały się wyłącznie ze świadczeń obligatoryjnych z Ośrodka Pomocy Społ., Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Urzędu Gminy.
2.Niezaradność życiowa
Związana jest najczęściej z brakiem pracy, wykształcenia , wielodzietnością patologią alkoholową, schorzeniami i upośledzeniami psychicznymi . Świadczenia należne kobietom w ramach ochrony macierzyństwa
przyczyniają się do większej liczby konkubinatów, wolnych związków, rodzin niepełnych .
3.Bieda dziedziczona
Osoby z tego obszaru to grupa najbardziej nastawiona roszczeniowo i agresywnie, żądająca „opieki”. Są to ludzie niesamodzielni, nie szukający innych rozwiązań swoich problemów , czasem nawet nie potrafiąca samodzielnie napisać najprostszego pisma. Niestety są to także ludzie młodzi , powielający sposób na życie swoich rodziców.
4.Ubóstwo ludzi starszych
Osoby otrzymujące świadczenia emerytalno- rentowe bardzo często nie mogą zaspokoić swoich potrzeb bytowych / zakupić lekarstwa , opał, wyjechać do sanatorium /. Jest to spowodowane niską wysokością świadczeń , a także brakiem wsparcia ze strony dorosłych bezrobotnych
10.
dzieci i wnuków. W gminie mieszkają rodziny , w których osobą utrzymującą dom jest ojciec – emeryt czy matka- rencistka.
5. Brak perspektyw dla młodych ludzi
Jak wynika z wcześniej podanych danych statystycznych młodzi bezrobotni mieszkańcy gminy posiadają wykształcenie podstawowe lub niepełne podstawowe / 577 osób z wszystkich zarejestrowanych 1084 osób / lub zasadnicze / 379 osób /.Brak wykształcenia powoduje m.in.brak pracy, a to z kolei prowadzi do braku własnych środków utrzymania , mieszkania , rozwijania się, korzystania z dóbr kultury , utraty zdrowia .
Ze względu na brak tworzonych nowych miejsc pracy osoby młode , posiadające lepsze wykształcenie wyjeżdżają do większych ośrodków w kraju i zagranicą .
11.
Rozdział IV. Analiza SWOT
Pozytywy |
Negatywy |
mocne strony |
słabe strony |
1.Położenie przy trasie krajowej Szczecin - Gdańsk 2.Wolne zasoby siły roboczej 3.Wykwalifikowana kadra pomocy społecznej 4.Baza oświatowa 5.Dobra sieć telefoniczna 6.Dobra współpraca z władzami gminy |
1.Brak prężnych organizacji pozarządowych 2.Wysoki poziom bezrobocia 3.Brak mieszkań socjalnych 4.Niewystarczające środki finansowe na pomoc społeczną 5.Ubożenie społeczeństwa powodujące nierówne szanse rozwoju dzieci i młodzieży 6.Niska świadomość społeczna 7.Brak aktywności i wspólnych tradycji mieszkańców 8.Roszczeniowy stosunek do życia i władzy |
szanse |
zagrożenia |
1.Sprzyjające położenie geograf. dla rozwoju gminy 2.Wolne tereny do inwestycji 3.Czyste środowisko 4.Możliwość adaptacji nieruchomości z zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych na lokale socjalne 5.Integracja z Unią Europejską 6.Bliskość miast Słupska i Lęborka 7.Ochrona osób niezaradnych życiowo i ich integracja ze społeczeństwem 8.Organizacja zajęć dla dzieci i młodzieży poza lekcjami 9.Wykorzystanie wolontariatu do działań społecznie użytecznych |
1.Wzrost liczby zadań gminy bez odpowiedniego zabezpieczenia finansowego 2.Stale utrzymujące się wysokie bezrobocie 3.Zróżnicowanie socjalne mieszkańców 4.Zaległości w opłatach za prąd, wodę, ścieki 5.Wzrost chuligaństwa i demoralizacji nieletnich 6.Migracja osób wykształconych 7.Stan zdrowia ludności 8.Niepewność finansowania 9.Brak stabilności |
12.
Rozdział V. Misja
Misją proponowanej strategii jest postrzeganie naszej gminy w
przyszłości jako gminy :
ze zmniejszonym bezrobociem, aktywnym i wykształconym społeczeństwem , z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rozwoju i poprawy sytuacji bytowej mieszkańców, dobrze rozwiniętą siecią placówek wspierających osoby i rodziny znajdujące się czasowo lub trwale w trudnej sytuacji materialnej lub mającej problemy wychowawcze z dziećmi, dostępnymi usługami zdrowotnymi, szeroko rozwiniętą siecią poradnictwa zawodowego, pedagogicznego i psychologicznego, zabezpieczonymi potrzebami mieszkaniowymi ludności ,placówkami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych ,starych i samotnych.
Rozdział VI. Priorytety i cele strategiczne
Zasadniczą strategią walki z problemami społecznymi jest stymulowanie mechanizmów korekcyjnych, których zadaniem jest przywrócenie stanu równowagi i integracji społeczeństwa. Zgodnie z wiedzą uzyskaną na podstawie analiz problemów społecznych dotykających klientów Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy niektóre można określić jako priorytetowe i wymagające planowych,kierunkowych działań skierowanych na ich wyeliminowanie.
Priorytet I - podniesienie jakości usług na rzecz potrzebujących
mieszkańców
Cel 1:
prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie wyspecjalizowanej pomocy skierowanej do grup największego ryzyka.
Działania:
-Aktywizowanie osób, grup i ich lokalnego otoczenia jako praca socjalna
umożliwiająca rozwiązywanie lokalnych problemów.
- Tworzenie poczucia przynależności do danego miejsca i lokalnej grupy.
- Organizowanie lokalnej informacji i edukacji obywatelskiej .
-Pozyskiwanie środków zewnętrznych na szkolenie kadry.
Cel 2:
przeciwdziałanie skutkom społecznego wyłączenia ludzi niepełnosprawnych.
13.
Działania:
-Utworzenie Środowiskowego Domu Samopomocy w Damnicy jako placówki wsparcia.
-Zaangażowanie wolontariuszy do pracy z osobami niepełnosprawnymi.
-Likwidacja barier architektonicznych w placówkach użyteczności publicznej.
-Zwiększanie aktywności zawodowej i społecznej m.in. poprzez ułatwianie podnoszenia kwalifikacji, szkolenia, staże.
Cel 3 :
organizowanie i zapewnienie usług opiekuńczych dla osób starszych, samotnych , chorych.
Działania:
-Rozwój sieci usług opiekuńczych zgodnych z zapotrzebowaniem mieszkańców traktując instytucje stacjonarne /domy pomocy społecznej/ jako zupełnie ostateczną formę opieki.
-Wykorzystanie możliwości zatrudnienia socjalnego.
Priorytet 2 – poprawa warunków mieszkaniowo-bytowych
Cel 1.
Sprawny system ochrony zdrowia .
Działania:
-Promowanie „Powiatowego Programu Zdrowego Stylu Życia na lata 2003- 2006 „ mającego na celu m.in. zwiększenie aktywności fizycznej ludności, poprawę sposobu żywienia, zmniejszenie zjawiska uzależnień, zapobieganie chorobom zakaźnym, edukację zdrowotną , wczesną diagnostykę chorób nowotworowych .
Cel 2.
Zaspokojenie podstawowych potrzeb mieszkaniowych najsłabszych grup społecznych gminy.
Działania:
-Tworzenie mieszkań komunalnych dla osób i rodzin niezamożnych.
-Wyznaczenie lokali socjalnych dla osób i rodzin spełniających przesłanki prawne do takiego lokalu.
14.
-Pomoc sprzyjająca samodzielnemu zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych przez osoby i rodziny .
-Zachęcanie mieszkańców do osiedlania się w wiekszych miejscowościach, z dobrą komunikacją i infrastrukturą .
-Pozyskiwanie środków na remonty istniejących zasobów mieszkaniowych.
-Tworzenie programów wychodzenia z bezdomności w przypadku osoby długotrwale bezdomnej i bez środków utrzymania.
- Przejęcie z Agencji Nieruchomości Rolnych z Gdańska mieszkań do adaptacji na lokale socjalne i komunalne.
- Uczestnictwo mieszkańców w Programie „Praca za czynsz”.
Priorytet 3 – wzmocnienie funkcji rodziny .
Cel 1.
Zaspokojenie podstawowych potrzeb egzystencjalnych mieszkańców.
Działania:
-Tworzenie warunków sprzyjających ograniczaniu bezrobocia poprzez promocję gminy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości, promowanie pracodawców zatrudniających pracowników na stałe.
-Organizowanie robót publicznych i prac interwencyjnych.
-Wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej .
-Pozyskiwanie środków z Programu „Rozwój Zasobów Ludzkich „ z Europejskiego Funduszu Społecznego.
-Wspieranie samozatrudnienia wśród młodzieży poprzez udzielanie pomocy finansowej na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Cel 2.
Wzrost rangi działań profilaktycznych .
Działania:
-Motywacja do działania w celu usamodzielnienia się.
-Edukacja animatorów lokalnej społeczności.
-Umożliwianie jak najszerszej grupie osób dostępu do internetu.
-Informowanie mieszkańców, a szczególnie młodzieży, o konsekwencjach
pochopnych ,nieprzemyślanych działań i zachowań.
-Zapewnianie atrakcyjnych ofert organizacji czasu wolnego w celu rozwinięcia talentów dzieci, zainteresowań i umiejętności, pomocy w nauce,stworzenia szansy na normalny rozwój, przełamanie izolacji,
nauczenie prawidłowych reakcji pomiędzy dziećmi a rodzicami, szkołą i rówieśnikami.
15.
Cel 3.
Powszechny dostęp do poradnictwa prorodzinnego.
Działania:
-Utworzenie na terenie gminy punktu zajmującego się poradnictwem prorodzinnym
Priorytet 4 - edukacja .
Cel 1.
Podnoszenie świadomości mieszkańców .
Działania:
-Przeprowadzanie wszelkiego rodzaju szkoleń,spotkań i programów specjalnych np. o świadomym planowaniu rodziny.
-Organizowanie imprez integracyjnych połączonych z upowszechnianiem informacji na dany temat np. o możliwościach podjęcia pracy zagranicą.
Cel 2.
Podnoszenie kwalifikacji i umiejętności.
Działania:
-Programy edukacyjne dla młodzieży ze środowisk dotkniętych ubóstwem podnoszące kwalifikacje i ukazujące możliwości innego życia aniżeli to dotychczas.
-Spotkania edukacyjne dla osób bezrobotnych mające na celu nabycie umiejętności społecznych, które zwiększyłyby szanse uczestników na rynku pracy .
-Wspieranie osób z trudnościami w nauce, aby nie porzucały szkół oraz ułatwianie im powrotu do systemu kształcenia.
Priorytet 5 – przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym
Cel 1.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Działania:
-Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
16.
-Prowadzenie świetlic terapeutycznych i środowiskowych dla dzieci.
-Prowadzenie działań na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapetycznych.
-Upowszechnianie zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci z problemem alkoholowym.
-Szkolenie pedagogów, psychologów ,nauczycieli i innych osób w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym
Cel 2.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.
Działania:
-Prowadzenie na terenie szkół programów profilaktycznych.
-Spektakle teatralne jako jedna z form profilaktyki.
-Prowadzenie programów edukacyjnych dotyczących różnych rodzajów środków uzależniających od tytoniu,narkotyków, alkoholu.
-Organizacja lokalnych imprez profilaktycznych : festyny,zawody sportowe,konkursy.
-Skuteczna i konsekwentna kontrola punktów sprzedaży.
-Organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową.
-Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.
-Stworzenie sieci punktów informacyjnych dotyczących możliwości otrzymania pomocy na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.
-Współpraca z Policją w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości.
17.
Rozdział VII. Podsumowanie.
Powyższa strategia w zakresie polityki społecznej ma spowodować, że gmina Damnica będzie „przyjazna” dla swoich mieszkańców , a ich potrzeby i problemy będą mogły być – w miarę możliwości finansowych –rozwiązane na szczeblu lokalnym.
Gwarancją pomyślnego osiągnięcia wyznaczonych celów jest bardzo szeroka współpraca organów powołanych do wypełniania określonych zadań tj. Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy w Słupsku, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku , Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, sądów , szkół , ośrodków zdrowia , radnych , sołtysów oraz organizacji pozarządowych działających w gminie i poza gminą . Najważniejszym jednak podmiotem i „motorem” wszelkich zmian powinni być sami mieszkańcy .
Literatura:
1.”W kręgu problematyki bezdomności polskiej „ – praca zbiorowa pod redakcją dr Anny Duracz –Walczak , Warszawa, Gdańsk 2001/ 2002
2.Sprawozdania roczne GOPS Damnica z udzielonych świadczeń pomocy społecznej –pieniężnych, w naturze i usługach za 2002 i 2003r.
3.Sprawozdanie PUP w Słupsku o rynku pracy za grudzień 2003r.
4.”Powiatowy program zdrowego stylu życia na lata 2003-2006” – załącznik do uchwały Starostwa Powiatowego w Słupsku.
5.Materiały informacyjne Urzędu Gminy w Damnicy.
6.Strategia rozwiązywania problemów społecznych w powiecie słupskim 2002- 2012.
7.Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań z 2002r.
Materiały opracowała Beata Orlicka – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy.
Damnica , maj 2004r.