Uchwała Nr XX/114/04

                                    

UCHWAŁA  NR XX/114/04

 

Rady Gminy Damnica

z dnia 9 lipca 2004r.

 

w sprawie  gminnej strategii integracji  i polityki społecznej w latach 2004- 2010

 

         

                Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.15 ustawy o samorządzie gminnym    / tekst jednolity z 2001r. Dz.U.Nr 142, poz. 1591, zmiany  z 2002r. Dz.U. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558,Nr 113, poz.984,  Nr 153 poz.1271, Nr 214,poz. 1806; z 2003r. Dz.U.Nr 80, poz.717, Nr 162,poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 12.03  / oraz art. 17 ust. 1 i art. 110 ust. 4  ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64, poz. 593)  Rada  Gminy  Damnica

 

   uchwala,  co następuje:

 

                                                           § 1.

 

 

Zatwierdza się  strategię  integracji  i polityki społecznej  dla  gminy Damnica  w latach

2004 - 2010   obejmującą  w szczególności programy pomocy społecznej,polityki prorodzinnej,ochrony zdrowia, programu profilaktyki i rozwiązywania  problemów alkoholowych, narkomanii, budownictwa socjalnego i edukacji  publicznej.

 

                                                            § 2.

 

 

Wykonanie  uchwały   powierza  się   Wójtowi  Gminy  Damnica.

 

                                                            § 3.

 

 

Uchwała  wchodzi w życie  z dniem podjęcia.

 

 

 

 

                                                                                             Przewodniczący

          Rady Gminy

 

                                                                                             Ryszard   Moskal        


                                                                                              Załącznik Nr 1

                                                                                                do uchwały Nr XX/114/04

                                                                                                Rady Gminy Damnica

                                                                                                z dnia 9 lipca 2004r.

 

 

 

 

 

 

S T R A T E G I A

 

INTEGRACJI  I  POLITYKI  SPOŁECZNEJ

 

W  GMINIE  DAMNICA

 

NA  LATA  2004  -  2010

 

 

 

 

                                                                 

                                                              1.

 

 

 

Spis  treści :

 

Rozdział I. Wstęp                                                                                      

 

Rozdział II.  Charakterystyka  gminy  Damnica.

 

Rozdział III. Diagnoza stanu.

 

Rozdział IV. Analiza  SWOT.

 

Rozdział V. Misja.

 

Rozdział VI. Priorytety  i  cele  strategiczne.

 

Rozdział VII. Podsumowanie

 

 

Literatura.

 

 

 

  

                                                                  2.

 

 

Rozdział  I.  Wstęp

 

      

                  Polityka  społeczna  to celowa działalność  w dziedzinie   kształtowania  warunków  życia i pracy ludzi  ; ma na celu  zapewnienie przede wszystkim bezpieczeństwa socjalnego.

 

                                      Strategia  niniejsza  określa   cele i kierunki  działania  w sferze polityki społecznej w gminie  na najbliższe  lata i ma na celu  zapewnienie   pomocy i wsparcia  w trudnych sytuacjach życiowych  mieszkańcom  gminy, a  w szczególności osobom   podlegającym wykluczeniu  społecznemu / osobom bezdomnym,uzależnionym  od alkoholu i narkotyków,  chorym psychicznie,  długotrwale bezrobotnym  i zwalnianym z zakładów  karnych /.

 

Strategia obejmuje  zagadnienia :

-         pomocy społecznej,

-         polityki  prorodzinnej,

-         ochrony zdrowia,

-         profilaktyki  i rozwiązywania  problemów alkoholowych oraz  narkomanii,

-         budownictwa socjalnego,

-         edukacji publicznej.

 

                                                                                                                                               

 

Rozdział II.  Charakterystyka gminy Damnica.

 

 

            Gmina  Damnica  położona jest  w północno- zachodniej  części woj. pomorskiego i we wschodniej  części powiatu  słupskiego przy  głównym szlaku   komunikacyjnym   Szczecin- Gdańsk.  Jest to gmina  o charakterze  typowo rolniczo- leśnym.Funkcje  ośrodka gminnego, obsługę  rolnictwa i ludności  pełni  miejscowość  Damnica  położona  w środkowej części gminy  i zamieszkała   przez około 20 % ludności gminy.

            W  gminie Damnica zamieszkuje   6.348  osób / dane na 31.12. 2003r./ w 28 miejscowościach .                                                           

 

 

3.

 

Gmina terytorialnie  podzielona jest na 15 sołectw  tj. :

 

nazwa sołectwa

wykaz miejscowości 

liczba mieszkańców

Bobrowniki

Bobrowniki

Łojewo

Skibin

   640

   206

   34

Bięcino

Bięcino

   214

Damnica

Budy

Damnica

Dębniczka

   129

   1201

   44

Damno

Damno

Głodowo

Wiatrowo

   632

   14

   79

Dąbrówka

Dąbrówka

Jeziorka

Świtały

Wiszno

   146

   32

   242

   26

Domaradz

Domaradz

   264

Karżniczka

Karżniczka

Łężyca

   394

   6

Łebień

Łebień

   231

Mianowice

Mianowice

   317

Sąborze

Paprzyce

Sąborze

   96

   187

Stara Dąbrowa

Stara Dąbrowa

   200

Strzyżyno

Strzyżyno

   240

Święcichowo

Mrówczyno

Święcichowo

   55

   242

Wielogłowy

Wielogłowy

   157

Zagórzyca

Zagórzyca

Zagórzyczki

   287

   33

                                              

 

W kilku    miejscowościach  zanotowano w ostatnim okresie  brak urodzeń /Dębniczka, Mrówczyno, Skibin / , w niektórych znaczny spadek  liczby urodzeń  /  Budy, Damnica, Wiszno , Wielogłowy, Bięcino, Strzyżyno /. Według danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002r. najwięcej osób  jest w wieku  produkcyjnym – prawie 58 % ogółu mieszkańców, dzieci i młodzież  w wieku do 18 lat stanowią   31 % ogółu  , a osoby w wieku  poprodukcyjnym – 11 % ogółu mieszkańców.

                                                                 4.

 

W  gminie  jest 1739 osób w wieku powyżej  19 lat, które  najczęściej posiadają  wykształcenie  podstawowe i podstawowe nieukończone ;  wyższe  wykształcenie  posiadają  jedynie    193 osoby .

 

        W  gminie zamieszkuje  686 osób niepełnosprawnych  / tj. 11% / , w tym 356 mężczyzn i  330 kobiet . Biorąc pod uwagę  wiek  osoby niepełnosprawne  to bardzo często  dzieci – aż 95 osób,  emeryci  - 220 osób i    371 osób  w wieku produkcyjnym .  Ponad  połowa   niepełnosprawnych   ma wykształcenie  tylko podstawowe .Spośród  osób z orzeczoną  niepełnosprawnością  129  jest aktywnych zawodowo , 555 –  to  osoby nie  pracujące / renciści, emeryci,dzieci, klienci pomocy społecznej /.

 

                                           

         W  gminie Damnica  funkcjonują następujące placówki oświatowo-edukacyjne:

 

Zespół  Szkół  w  Damnicy

-         Przedszkole,

-         Szkoła Podstawowa  im. Jana Pawła II,

-         Gimnazjum im.M.Curie-Skłodowskiej.

 

Zespół  Szkół  w Damnie

-         Szkoła Podstawowa  im.Jana Brzechwy

-         Gimnazjum  im.Noblistów Polskich.

 

Zespół  Szkół  w  Zagórzycy

     -    Szkoła  Podstawowa,

-         Gimnazjum /utworzone od 1.09.2003r./.

 

Szkoła Podstawowa im.W.Chotomskiej  w Domaradzu

 

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy  w Damnicy

 

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Damnicy

 

Biblioteka  Gminna w Damnicy z filią w  Damnie.

 

Większe zakłady pracy to m.in.

 

*Zakład Przemysłu Drzewnego    „POLTAREX”,

*Zakład Przemysłu  Spożywczego   „WOSANA”,

                                                               5.

 

* Zakład  Przemysłu Metalowego  „IRMET” ,

* Nadleśnictwo  Damnica

*„FARM FRITES POLAND II”,

* „RĘDZINA” Rędzikowo,

*  SDOO Karżniczka,

* OHZ Bobrowniki,

* Gminna  Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska”.

 

Zarejestrowanych   jest 181 podmiotów  gospodarczych;  prowadzone są  432  gospodarstwa rolne o powierzchni powyżej 1 ha , z tego  o powierzchni  powyżej  10 ha  jest 80 gospodarstw . Podstawową opiekę zdrowotną  zapewniają    ośrodki zdrowia  - w Damnicy, Bobrownikach i Starej Dąbrowie .

               Wysokie bezrobocie wśród  mieszkańców   i  tym samym  zła sytuacja materialna  rodzin   jest największym problemem  społecznym w gminie .

Tabela 1.

Liczba  osób bezrobotnych  z gminy Damnica   zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Słupsku   stan na 31 grudzień 2003r.  według  wieku ,poziomu wykształcenia   i czasu  pozostawania bez pracy

 

Wyszczególnienie   

Liczba bezrobotnych ogółem

z tego wg czasu  pozostawania bez pracy w miesiącach

Do 1

1-3

3-6

6-12

12-24

Pow.24

Wiek w latach

18-24

237

 14

 41

 35

 43

 51

 53

 25-34

324

   9

 53

 51

 55

 58

 98

 35-44

301

   8

 46

 47

 33

 46

 121

 45-54

203

   1

 24

 10

 35

 33

 100

 55-59

14

   1

 -

 2

 2

 1

  8

 60 i więcej

5

   -

 -

 -

 -

 1

  4

         Suma:

1 084

 33

164

145

168

190

 384

wykształcenie

Wyższe

15

1

3

1

7

2

1

Policealne i średnie  zawodowe

82

2

16

9

15

14

26

Średnie ogólnokszt.

31

-

7

6

6

6

6

Zasadnicze

379

14

64

63

62

58

118

Podstawowe i niepełne podstawowe

577

16

74

66

78

110

233

          Suma:

1 084

33

164

145

168

190

384

                                                              6.

 

Z powyższych danych statystycznych wynika , że   najczęściej pracy nie mają osoby  z wykształceniem  podstawowym  i zasadniczym   i jest to  stan długotrwały powyżej 24 miesięcy. Brak  pracy  jest też najczęstszym  powodem  korzystania z pomocy społecznej .

W 2003r. z pomocy materialnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  korzystało  585 rodzin o łącznej liczbie  osób w rodzinie  2.220.                                                                 

Obok bezrobocia   dominującym powodem  ubiegania się o pomoc  była :

- bezradność  w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu  gospodarstwa domowego  - 239 rodzin,

w tym  z powodu  wielodzietności   - 97 rodzin

            samotnego  wychowywania dzieci – 83 rodziny,

- niepełnosprawność – 184 osoby i rodziny,

- długotrwała choroba  -91 osób  i rodzin,

- potrzeba ochrony macierzyństwa  - 63 rodziny,

- alkoholizm – 20 osób i rodzin.

 

 Najczęściej  udzielaną formą pomocy  materialnej były :

* zasiłki celowe na zakup żywności , opału, lekarstw, odzieży, obuwia  i art. szkolnych – korzystało  349 rodzin i osób   na kwotę  154.427.-zł.

* zasiłki  macierzyńskie  z  tytułu urodzenia dziecka – 63 osoby   otrzymały łącznie  76.814.-zł,

* zasiłki stałe  dla osób wychowujących niepełnosprawne dziecko – 40 osób  pobrało  160.930.-zł ,

* zasiłki stałe wyrównawcze z powodu wieku lub stanu zdrowia uniemożliwiającego podjęcie pracy – 35 osób  otrzymało 85.174.-zł ,

* dożywianie dzieci w szkołach – 697 dzieci otrzymywało posiłki finansowane  przez Ośrodek w łącznej kwocie 115.973.-zł .

 

 Z powodu trudnej sytuacji materialnej i wysokich kosztów  utrzymania mieszkania jest możliwość  otrzymania  pomocy w postaci  dodatku mieszkaniowego .W 2003r. wpłynęło  286 wniosków o  dodatek i wypłacono  1.563 świadczenia  na łączną kwotę 147.504.-zł ,/ w tym  83.272.-zł z budżetu centralnego i 64.232.-zł z budżetu gminy/. Średnia wysokość świadczenia wyniosła 94.-zł.

Bardzo ważną  formą pomocy świadczonej przez GOPS  są usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. Z nieodpłatnej pomocy specjalistycznej korzystały 3 rodziny mające  osobę niepełnosprawną  z zaburzeniami psychicznymi . Ponadto  osoby starsze , chore i samotne  otrzymywały do pomocy opiekunki  zatrudnione w ramach robót publicznych lub interwencyjnych w Ośrodku Pomocy  i Urzędzie  Gminy.                                                      

 

                                                                  7.

 

Rozdział III . Diagnoza stanu

 

         Jednostką  organizacyjną  gminy zajmującą się  pomocą społeczną  jest Ośrodek Pomocy Społecznej . Innych  placówek stacjonarnych powołanych do tego rodzaju działalności  nie ma. Miejscowy  Specjalny Ośrodek Szkolno –Wychowawczy  zajmuje się  szkolnictwem specjalnym dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem  umysłowym na szczeblu podstawowym i  gimnazjalnym, zapewnia też pobyt uczniom w internacie.

        Ośrodek Pomocy Społecznej   wykonuje swoje zadania  zgodnie z  obowiązującymi   przepisami zawartymi  m.in. w ustawach:

1.     o pomocy społecznej ;

2.     o wychowaniu  w trzeźwości  i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi;

3.     o działaności  pożytku publicznego i o wolontariacie;

4.     o zatrudnieniu socjalnym;

5.     o promocji zatrudnienia  i instytucjach  rynku pracy.

 Osoby  wymagające  stałej opieki z powodu  niepełnosprawności, długotrwałej  choroby  czy upośledzenia  kierowane są  w miarę potrzeb do  placówek  prowadzonych przez  powiat  , m.in.

·        Dom Pomocy Społecznej w Machowinie dla upośledzonych umysłowo mężczyzn,

·        Dom Pomocy Społecznej w Przytocku dla upośledzonych  umysłowo chłopców,

·        Dom Pomocy Społecznej w Lubuczewie  dla osób przewlekle  psychicznie chorych.

                    

            W 2003 roku   trzy osoby z terenu naszej gminy zostały skierowane do domu pomocy społ. na  starych zasadach odpłatności  za pobyt. Od stycznia 2004r. obowiązują nowe przepisy , według których odpłatność za pobyt w dps ponosi:

     -osoba kierowana  w wysokości do 70 % swojego dochodu ,

     -rodzina  tej osoby w  miarę swoich możliwości

     - oraz  gmina, z której  osoba jest kierowana .Gmina ponosi  koszty w     wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w dps / ok.2000 zł /, a opłatami  wnoszonymi przez osobę  kierowaną i rodzinę . W praktyce może się okazać , że  gmina będzie zmuszona ponosić   75 % całkowitego kosztu pobytu .

Dzieci całkowicie  lub częściowo pozbawione  opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono  rodzinnej opieki zastępczej kierowane są na podstawie  orzeczenia sądowego do Domu Dziecka w Ustce. W 2003r.  nie było sytuacji skierowania   dziecka  z naszej gminy do tej placówki.  

 

                                                                8.

 

Zgodnie z danymi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku , które  zajmuje się organizacją opieki nad dziećmi i małoletnimi pozbawionymi  opieki rodzicielskiej  w naszej gminie są 4 rodziny zastępcze .

Niepokojąco duża jest liczba nadzorów kuratora zawodowego nad nieletnimi  orzeczonych przez  Sąd Rejonowy  w Słupsku.

22 osoby nieletnie  dokonały czynu karalnego lub  demoralizacji  i  w związku z tym m.in. skierowane są do Ośrodka Kuratorskiego w Zagórzycy.Kurator zawodowy prowadzi również nadzór nad 22  rodzinami,  w  których  stwierdzono zaniedbania  w wykonywaniu władzy rodzicielskiej np.brak zainteresowania  edukacją dziecka, alkoholizm . Najbardziej zagrożonymi  miejscowościami biorąc pod uwagę liczbę  nadzorów i liczbę  mieszkańców  są Wielogłowy i Domaradz. Natomiast w  Zagórzycy i Starej Dąbrowie  nie ma tego typu spraw.        

W gminie  Damnica 10 osób dorosłych jest ubezwłasnowolnionych i opiekę prawną sprawują członkowie rodziny  / 9 osób/ lub osoba obca/ 1/. Najczęstszym powodem  jest  choroba psychiczna  lub upośledzenie umysłowe od dzieciństwa.

W stosunku do 5 osób  Sąd Rejonowy orzekł   obowiązek leczenia odwykowego.

W 2003r. miejscowa  policja  prowadziła  9 spraw o znęcanie się nad  rodziną  i 5 spraw  z  powodu nie płacenia alimentów orzeczonych  sądownie, 2 sprawy prowadzone były w ramach „Niebieskiej Karty” w  przypadku zgłoszonej  przemocy w rodzinie.

                   Pomoc społeczna  może być również  finansowana  poprzez dotacje  celowe  z funduszów rządowych  oraz  źródła  uzupełniające  np. spadki, darowizny,zbiórki publiczne, imprezy dochodowe.Nasza gmina korzystała  z  dotacji rządowej na dożywianie uczniów , wyprawki szkolne  dla uczniów I klas  ,dotacji na  pomoc dla rolników z powodu  klęski suszy  oraz  z  dofinansowania  Agencji Nieruchomości Rolnych  Oddział w  Gdańsku   na dożywianie  uczniów z rodzin byłych pracowników pgr.Agencja Nieruchomości Rolnych  oraz  Kuratorium Oświaty w Gdańsku  finansują  również kolonie letnie dla dzieci , natomiast Tczewski Bank Żywności  udzielał pomocy w formie puszek mięsnych. Ponadto Ośrodek jest wspomagany  przez  uczniów – wolontariuszy  i mieszkańców  gminy   w formie  bezpłatnie przekazywanej odzieży, obuwia , zabawek  ,  art.szkolnych oraz  art.chemicznych. Współpracuje również z  miejscowym Stowarzyszeniem „Promyk” w zakresie pozyskiwania  za symboliczną odpłatnością odzieży oraz wypożyczania  mieszkańcom gminy prostego  sprzętu  do rehabilitacji .

 

                                                           

9.

 

Największe  problemy  społeczne  , z jakimi  spotykają się  pracownicy  pomocy społecznej to:

1.Bezrobocie

 

Najbardziej obciąża budżet  Ośrodka  bezrobocie wieloletnie. Osoby wykorzystują  świadczenie  z Powiatowego Urzędu Pracy w maksymalnym okresie,  niektórzy zatrudniają się   „na czarno”, są wyzyskiwani przez nieuczciwych pracodawców , nie mają  opłacanych składek na ubezpieczenie  i później  prawa do świadczeń  z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych .
Miejscowości  dotknięte  największym bezrobociem  to Bobrowniki, Damno, Domaradz, Dąbrówka, Jeziorka, Łojewo,Mianowice , Wiatrowo i Wielogłowy.

           W 2003r. 104  rodziny korzystające z pomocy Ośrodka  nie posiadało żadnych środków utrzymania  ,  a    następne 134 rodziny  utrzymywały się wyłącznie ze  świadczeń  obligatoryjnych  z Ośrodka Pomocy Społ., Zakładu Ubezpieczeń Społecznych  lub Urzędu Gminy.

 

2.Niezaradność   życiowa

 

Związana jest  najczęściej z brakiem pracy, wykształcenia , wielodzietnością  patologią alkoholową, schorzeniami  i upośledzeniami psychicznymi  .   Świadczenia należne kobietom w ramach ochrony macierzyństwa 

przyczyniają się do większej liczby konkubinatów, wolnych związków, rodzin  niepełnych .

 

3.Bieda  dziedziczona

 

Osoby  z tego obszaru to grupa  najbardziej nastawiona  roszczeniowo i agresywnie, żądająca  „opieki”. Są to ludzie niesamodzielni, nie szukający innych rozwiązań swoich problemów , czasem nawet  nie potrafiąca  samodzielnie napisać  najprostszego pisma. Niestety są to także ludzie młodzi , powielający sposób  na życie swoich  rodziców.

 

4.Ubóstwo  ludzi  starszych

 

Osoby otrzymujące świadczenia  emerytalno- rentowe  bardzo często  nie mogą zaspokoić  swoich potrzeb bytowych /  zakupić  lekarstwa , opał, wyjechać do sanatorium /. Jest to spowodowane  niską wysokością  świadczeń , a także  brakiem wsparcia  ze strony dorosłych    bezrobotnych 

 

                                                                  

10.

 

dzieci  i wnuków. W gminie mieszkają  rodziny , w których osobą utrzymującą dom   jest  ojciec – emeryt czy matka- rencistka.   

 

5. Brak perspektyw  dla młodych  ludzi

 

          Jak wynika z wcześniej  podanych danych statystycznych  młodzi   bezrobotni mieszkańcy gminy   posiadają  wykształcenie podstawowe  lub  niepełne podstawowe  / 577 osób z wszystkich  zarejestrowanych 1084 osób /  lub zasadnicze / 379 osób /.Brak  wykształcenia  powoduje  m.in.brak pracy, a to  z kolei  prowadzi do  braku własnych środków utrzymania , mieszkania , rozwijania się, korzystania z dóbr  kultury , utraty zdrowia .  

Ze względu na  brak tworzonych nowych miejsc pracy  osoby młode , posiadające lepsze wykształcenie   wyjeżdżają  do większych ośrodków  w kraju i zagranicą .

 

 

  

                                                            11.

 

Rozdział IV. Analiza  SWOT

 

 

     Pozytywy

     Negatywy

  mocne  strony

   słabe  strony

1.Położenie przy trasie  krajowej Szczecin  -  Gdańsk

2.Wolne zasoby siły roboczej

3.Wykwalifikowana kadra pomocy społecznej

4.Baza oświatowa

5.Dobra sieć telefoniczna

6.Dobra współpraca  z władzami gminy

1.Brak  prężnych organizacji pozarządowych

2.Wysoki poziom bezrobocia

3.Brak mieszkań socjalnych

4.Niewystarczające środki finansowe  na pomoc społeczną

5.Ubożenie społeczeństwa powodujące  nierówne szanse rozwoju dzieci i młodzieży

6.Niska świadomość społeczna

7.Brak aktywności i wspólnych tradycji mieszkańców

8.Roszczeniowy stosunek do życia i władzy

 szanse

  zagrożenia

1.Sprzyjające  położenie geograf.  dla rozwoju gminy

2.Wolne tereny  do inwestycji

3.Czyste środowisko

4.Możliwość  adaptacji nieruchomości z zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych na lokale socjalne

5.Integracja  z Unią Europejską

6.Bliskość miast  Słupska i Lęborka

7.Ochrona  osób  niezaradnych życiowo i ich integracja ze społeczeństwem

8.Organizacja zajęć dla dzieci i młodzieży  poza lekcjami

9.Wykorzystanie wolontariatu do działań społecznie użytecznych

 

1.Wzrost liczby zadań  gminy bez odpowiedniego zabezpieczenia  finansowego

2.Stale utrzymujące się wysokie bezrobocie

3.Zróżnicowanie socjalne mieszkańców

4.Zaległości w opłatach za prąd,

wodę, ścieki

5.Wzrost chuligaństwa i demoralizacji nieletnich

6.Migracja  osób wykształconych

7.Stan zdrowia  ludności

8.Niepewność  finansowania

9.Brak stabilności

 

                                                              12.

 

Rozdział V. Misja

 

      Misją   proponowanej  strategii  jest  postrzeganie naszej gminy  w

przyszłości  jako gminy :

ze zmniejszonym bezrobociem, aktywnym i wykształconym społeczeństwem , z organizacjami  pozarządowymi działającymi  na rzecz  rozwoju i poprawy sytuacji bytowej mieszkańców, dobrze  rozwiniętą  siecią placówek  wspierających  osoby i rodziny znajdujące się  czasowo lub  trwale  w trudnej sytuacji materialnej lub mającej problemy wychowawcze z dziećmi, dostępnymi usługami zdrowotnymi, szeroko rozwiniętą  siecią poradnictwa  zawodowego, pedagogicznego i psychologicznego, zabezpieczonymi potrzebami  mieszkaniowymi  ludności ,placówkami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych ,starych  i samotnych.

 

Rozdział VI. Priorytety   i cele strategiczne

 

           Zasadniczą  strategią walki z problemami społecznymi jest stymulowanie  mechanizmów korekcyjnych, których zadaniem  jest przywrócenie  stanu równowagi i integracji społeczeństwa. Zgodnie z wiedzą  uzyskaną  na podstawie analiz   problemów  społecznych dotykających klientów  Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Damnicy   niektóre można  określić  jako  priorytetowe  i wymagające  planowych,kierunkowych działań  skierowanych na ich wyeliminowanie.

 

Priorytet  I -  podniesienie  jakości usług na rzecz potrzebujących 

                        mieszkańców

 

Cel  1:

prowadzenie  działań profilaktycznych w zakresie  wyspecjalizowanej  pomocy skierowanej do grup największego  ryzyka.

 

Działania:

    -Aktywizowanie osób, grup i ich lokalnego otoczenia  jako praca socjalna     

     umożliwiająca  rozwiązywanie  lokalnych  problemów.

    - Tworzenie  poczucia przynależności do danego miejsca i lokalnej grupy.

    - Organizowanie  lokalnej informacji i edukacji  obywatelskiej .

-Pozyskiwanie środków  zewnętrznych  na szkolenie kadry.

 

Cel 2:

przeciwdziałanie skutkom  społecznego  wyłączenia  ludzi niepełnosprawnych.

                                                                  13.

 

Działania:

-Utworzenie  Środowiskowego  Domu Samopomocy  w Damnicy jako  placówki wsparcia.

-Zaangażowanie  wolontariuszy  do pracy  z osobami  niepełnosprawnymi.

-Likwidacja barier architektonicznych  w placówkach użyteczności publicznej.

-Zwiększanie  aktywności zawodowej i społecznej  m.in. poprzez  ułatwianie podnoszenia kwalifikacji, szkolenia, staże.

 

Cel 3 :

organizowanie  i zapewnienie  usług  opiekuńczych dla osób starszych, samotnych , chorych.

 

Działania:

-Rozwój sieci usług  opiekuńczych  zgodnych z zapotrzebowaniem mieszkańców traktując  instytucje stacjonarne /domy pomocy społecznej/ jako  zupełnie  ostateczną formę opieki.

-Wykorzystanie  możliwości  zatrudnienia socjalnego.

 

 

Priorytet 2 – poprawa   warunków  mieszkaniowo-bytowych

 

Cel 1.

Sprawny system  ochrony zdrowia .

 

Działania:

-Promowanie  „Powiatowego Programu Zdrowego   Stylu Życia na lata 2003- 2006 „ mającego na celu m.in. zwiększenie aktywności fizycznej ludności, poprawę sposobu żywienia, zmniejszenie zjawiska uzależnień, zapobieganie chorobom zakaźnym, edukację zdrowotną  , wczesną diagnostykę chorób  nowotworowych .

 

Cel 2.

Zaspokojenie  podstawowych potrzeb mieszkaniowych  najsłabszych  grup społecznych gminy.

 

Działania:

-Tworzenie mieszkań  komunalnych dla osób i rodzin  niezamożnych.

-Wyznaczenie  lokali  socjalnych  dla osób i rodzin   spełniających przesłanki prawne do takiego lokalu.

                                                                 

14.

 

-Pomoc  sprzyjająca  samodzielnemu zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych przez  osoby i rodziny .

-Zachęcanie  mieszkańców  do osiedlania się w wiekszych miejscowościach, z dobrą komunikacją  i  infrastrukturą .

-Pozyskiwanie środków   na remonty istniejących zasobów mieszkaniowych.

-Tworzenie programów  wychodzenia z bezdomności w przypadku osoby długotrwale bezdomnej i bez środków  utrzymania.

- Przejęcie   z Agencji Nieruchomości  Rolnych z Gdańska  mieszkań do adaptacji  na lokale socjalne i komunalne.   

- Uczestnictwo  mieszkańców  w Programie „Praca za czynsz”.

 

Priorytet 3 – wzmocnienie  funkcji  rodziny .

 

Cel 1.

Zaspokojenie  podstawowych  potrzeb egzystencjalnych  mieszkańców.

 

Działania:

-Tworzenie  warunków sprzyjających  ograniczaniu bezrobocia poprzez  promocję gminy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości, promowanie pracodawców zatrudniających  pracowników na stałe.

-Organizowanie robót publicznych i prac interwencyjnych.

-Wykonywanie  zadań  z zakresu pomocy społecznej .

-Pozyskiwanie środków z Programu „Rozwój  Zasobów Ludzkich „ z Europejskiego Funduszu Społecznego.

-Wspieranie samozatrudnienia  wśród  młodzieży  poprzez udzielanie pomocy  finansowej  na rozpoczęcie  działalności gospodarczej.

 

Cel 2.

Wzrost rangi działań  profilaktycznych .

 

Działania:

-Motywacja  do działania  w celu usamodzielnienia się.

-Edukacja animatorów lokalnej społeczności.

-Umożliwianie  jak najszerszej grupie osób dostępu do internetu.

-Informowanie  mieszkańców, a szczególnie młodzieży, o  konsekwencjach

pochopnych ,nieprzemyślanych działań i zachowań.

-Zapewnianie  atrakcyjnych ofert  organizacji czasu wolnego  w celu rozwinięcia  talentów dzieci, zainteresowań i umiejętności, pomocy w nauce,stworzenia  szansy na  normalny rozwój, przełamanie izolacji,                                                              

nauczenie prawidłowych  reakcji pomiędzy dziećmi a rodzicami, szkołą i rówieśnikami.

                                                                 15.

 

Cel 3.

Powszechny dostęp  do poradnictwa  prorodzinnego.

 

Działania:

-Utworzenie  na terenie gminy punktu  zajmującego się  poradnictwem  prorodzinnym

 

Priorytet  4 -  edukacja .

 

Cel 1.

Podnoszenie świadomości mieszkańców .

 

Działania:

-Przeprowadzanie  wszelkiego  rodzaju szkoleń,spotkań  i programów specjalnych np. o świadomym planowaniu rodziny.

-Organizowanie  imprez integracyjnych połączonych z  upowszechnianiem informacji na  dany temat np. o możliwościach podjęcia pracy zagranicą.

 

Cel 2.

Podnoszenie  kwalifikacji i umiejętności.

 

Działania:

-Programy  edukacyjne dla  młodzieży ze środowisk  dotkniętych ubóstwem podnoszące  kwalifikacje i ukazujące  możliwości innego życia aniżeli to dotychczas.

-Spotkania edukacyjne  dla osób bezrobotnych mające na celu nabycie umiejętności społecznych, które zwiększyłyby  szanse uczestników na rynku pracy .

-Wspieranie osób z trudnościami w nauce, aby nie porzucały szkół  oraz ułatwianie  im powrotu  do systemu  kształcenia.

 

Priorytet 5 – przeciwdziałanie  zjawiskom patologicznym

 

Cel 1.

Zwiększenie  dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych  od alkoholu.

 

Działania:

-Podejmowanie czynności  zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.

                                                                  16.

 

-Prowadzenie świetlic  terapeutycznych  i środowiskowych  dla dzieci.

-Prowadzenie  działań  na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających  w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych  i socjoterapetycznych.

-Upowszechnianie  zajęć i programów socjoterapeutycznych dla dzieci z problemem  alkoholowym.

-Szkolenie pedagogów, psychologów ,nauczycieli i innych osób w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym 

 

Cel 2.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej  i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania  problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.

 

Działania:

-Prowadzenie na terenie szkół  programów profilaktycznych.

-Spektakle teatralne jako jedna z form profilaktyki.

-Prowadzenie programów  edukacyjnych dotyczących różnych rodzajów środków  uzależniających od tytoniu,narkotyków, alkoholu.

-Organizacja lokalnych imprez profilaktycznych : festyny,zawody sportowe,konkursy.

-Skuteczna i konsekwentna  kontrola punktów sprzedaży.

-Organizacja  wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych  chorobą  alkoholową.

-Podejmowanie działań  edukacyjnych skierowanych do sprzedawców  napojów alkoholowych.

-Stworzenie  sieci punktów informacyjnych dotyczących możliwości otrzymania pomocy na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.

-Współpraca  z Policją w celu zwiększenia liczby  kontroli kierowców pod względem  trzeźwości.

 

 

                                                             

                                                                 17.                                                                                                                                       

 

Rozdział  VII.  Podsumowanie.

 

     Powyższa  strategia  w zakresie polityki społecznej ma spowodować, że  gmina  Damnica będzie  „przyjazna”  dla swoich mieszkańców , a ich potrzeby i  problemy  będą mogły być – w miarę możliwości finansowych –rozwiązane  na szczeblu lokalnym.

       Gwarancją pomyślnego osiągnięcia   wyznaczonych celów  jest bardzo szeroka współpraca organów  powołanych do wypełniania określonych zadań tj. Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy w Słupsku, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku , Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku, Zakładu  Ubezpieczeń Społecznych, sądów , szkół  , ośrodków  zdrowia , radnych , sołtysów  oraz organizacji pozarządowych działających w gminie i poza gminą . Najważniejszym  jednak podmiotem  i „motorem” wszelkich zmian  powinni być sami mieszkańcy .

 

 

 

 

 

Literatura:

1.”W kręgu  problematyki bezdomności polskiej „ – praca zbiorowa pod redakcją dr Anny Duracz –Walczak  , Warszawa, Gdańsk 2001/ 2002

2.Sprawozdania roczne  GOPS Damnica  z udzielonych świadczeń pomocy społecznej –pieniężnych, w naturze i usługach za 2002  i 2003r.

3.Sprawozdanie PUP w Słupsku o rynku pracy za grudzień 2003r.

4.”Powiatowy program  zdrowego stylu życia na lata 2003-2006” – załącznik do uchwały Starostwa Powiatowego w Słupsku.

5.Materiały informacyjne  Urzędu Gminy w Damnicy.

6.Strategia  rozwiązywania problemów społecznych w powiecie słupskim 2002- 2012.

7.Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań z 2002r.

 

   

 

Materiały  opracowała   Beata  Orlicka – Kierownik   Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Damnicy.

 

 

Damnica , maj   2004r.

 

Wytworzył:
Beata Orlicka
Udostępnił:
Buchholz Halina
(2004-07-29 11:33:08)
Ostatnio zmodyfikował:
Buchholz Halina
(2004-07-29 14:35:55)