PROTOKÓŁ NR VII/07 w dniu 12 kwietnia 2007r.

PROTOKÓŁ NR VII/07
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 12 kwietnia 2007r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący Rady odczytał wniosek Wójta Gminy Damnica o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr V/27/07 Rady Gminy Damnica z dnia 15 lutego 2007r. w sprawie utworzenia nowych sołectw, nadania im statutów, zmian granic sołectw oraz zmian ich statutów.
 
Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie wprowadziła do porządku obrad sesji wnioskowany projekt uchwały.
 
Porządek obrad po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø       otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø       przyjęcie porządku obrad,
Ø       przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu za 2006 rok.
4.      Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok oraz udzielenia absolutorium z tego tytułu.
5.      Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego do poinformowania o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych.
6.      Projekt uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy.
7.      Projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na teranie gminy Damnica.
8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
9.      Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2006 rok.
10.Projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr V/27/07 Rady Gminy Damnica z dnia 15 lutego 2007r. w sprawie utworzenia nowych sołectw, nadania im statutów, zmian granic sołectw oraz zmian ich statutów.
11.Interpelacje i zapytania radnych.
12.Wolne wnioski i informacje.
13.Zakończenie Sesji.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
 
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
 
Wójt Gminy przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do protokołu.
 
W.Cymek – podziękował Pani Wójt za wspieranie inicjatyw obywatelskich. Dzięki temu OSP w Damnicy pozyskała kwotę 4.000 zł. W szkoleniu, o którym wspomniała Pani Wójt uczestniczyło 14 strażaków z OSP Damnica i 14 strażaków z OSP Potęgowo. Nasi strażacy egzamin zdali z wynikiem bardzo dobrym, natomiast z Potęgowa 5 strażaków nie zdało egzaminu.
Jak wygląda sprawa przygotowania boiska dla młodzieży na osiedlu w Damnicy?
 
Sekretarz – wystąpiliśmy do Agencji o przekazanie tej działki na mienie gminy i do dziś nie mamy żadnej odpowiedzi czy nam przekażą te działkę. Wobec tego nie możemy tam nic robić.
 
Przewodniczący – czy to prawda, że w Damnie było otwarcie szatni?
 
Wójt – byłam w Damnie na inauguracji sezonu a oficjalnego otwarcia szatni nie było.
 
 
Ad. 3  Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu za 2006 rok.
 
Przewodniczący – realizację tego punktu proponuję przeprowadzić w następujących etapach:
1)     przedstawienie przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok,
2)     opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku do sprawozdania z wykonania budżetu – opinia ta stanowi materiał, który radni powinni uwzględnić w swoich analizach, jednak nie ma ona ze swej istoty charakteru wiążącego. Suwerenna decyzja w sprawie absolutorium przynależy do Rady Gminy.
3)     przedstawienie opinii poszczególnych Komisji Rady – istotą opinii, dyskusji powinna być celowość, rzetelność i gospodarność budżetu za 2006r. Zgodnie z przepisami tylko Komisja Rewizyjna jest uprawniona do wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium.
4)     przedstawienie opinii oraz wniosku Komisji Rewizyjnej,
5)     opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku dot. wniosku Komisji Rewizyjnej,
6)     dyskusja.
Przystępujemy zatem do realizacji.
 
Wójt Gminy odczytała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2006 rok.
Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
 
Sekretarz Gminy odczytała uchwałę Nr 32/III/2007 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 23 marca 2007r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok.
Uchwała w załączeniu do protokołu.
 
Przewodniczący poszczególnych Komisji przedstawili opinie Komisji do sprawozdania z wykonania budżetu za 2006r.
 
Komisja Budżetu i Finansów
Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2006r. Analizując sprawozdanie Komisja zwróciła uwagę na wysokie zaległości z tytułu płatności podatków i opłat, wobec czego należy zwiększyć skuteczność egzekwowania tych należności. Przewodniczący Komisji poinformował, że w dziale Bezpieczeństwo Publiczne środki na OSP wykorzystane zostały tylko w 97%, ponieważ nie było możliwości przeniesienia środków na inny paragraf. Potrzeby straży są duże i gdyby taka możliwość była to środki z pewnością wykorzystano by w 100%.
 
Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji
Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2006r.
 
Komisja Oświaty i Spraw Społeczno – Socjalnych
Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu za 2006r. Analizując sprawozdanie Komisja także zwróciła uwagę na wysokie zaległości z tytułu płatności podatków i opłat.
 
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Barbara Jarzmicka odczytała opinię Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy Damnica za 2006 rok oraz uchwałę Komisji Rewizyjnej w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Damnica za 2006 rok.
Opinia i uchwała Komisji Rewizyjnej w załączeniu do protokołu.
 
Inspektor ds. obsługi Rady Gminy odczytała uchwałę Nr 53/III/2007 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 4 kwietnia 2007r. w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej.
Uchwała w załączeniu do protokołu.
 
D y s k u s j a
 
Przewodniczący – w sprawozdaniu Wójta z wykonania budżetu za 2006 rok brak jest rocznych sprawozdań finansowych wszystkich jednostek organizacyjnych. Załączono tylko sprawozdania Biblioteki i GOKiS-u a nie ma sprawozdań szkół i GOPS. Uważam, że jest to istotna sprawa i proponuję, aby w latach następnych do informacji dołączyć wszystkie sprawozdania.
 
J.Janicka – na dzień dzisiejszy w procedurze uchwalania budżetu nie ma obowiązku dołączania takich sprawozdań. Od 2008 roku wejdzie w życie ustawa, która ureguluje ten temat.
 
Przewodniczący –uważam,że nie stanowi to problemu, ponieważ jednostki składają takie sprawozdania i można je załączyć.
 
Ad. 4
 
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia z wykonania budżetu za 2006 rok oraz udzielenia absolutorium z tego tytułu odczytała Sekretarz Gminy.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/39/07 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok oraz udzielenia absolutorium z tego tytułu.
 
Ad. 5
 
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego do poinformowania o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych odczytała Sekretarz Gminy.
 
Sekretarz – zmiany do ustawy weszły w życie z dniem 15 marca 2007r. i w terminie 30 dni od wejścia w życie zmian organy wskazane w ustawie mają obowiązek poinformowania o obowiązku złożenie oświadczeń lustracyjnych. Rada Gminy musi upoważnić Przewodniczącego do poinformowania o takim obowiązku Sekretarza i Skarbnika Gminy.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/40/07 uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego do poinformowania o obowiązku złożenia oświadczeń lustracyjnych.
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy odczytała Wójt Gminy.
 
Wójt – ogłoszony został konkurs ofert. Złożone zostały 3 oferty. Z kandydatami przeprowadzono rozmowę kwalifikacyjną i wybrano kandydaturę Pani Jadwigi Janickiej. Pani Janicka posiada wymagane kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe. Wobec powyższego wnoszę o powołanie Pani Janickiej na stanowisko Skarbnika Gminy Damnica.
 
Przewodniczący – na stronie internetowej Urzędu jest informacja następującej treści „Zawiadamiam, że w wyniku przeprowadzonego naboru na stanowisko Skarbnika Gminy została wybrana Pani Jadwiga Janicka”. Jest to uchybienie, ponieważ art. 18 ustawy o samorządzie mówi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy na wniosek Wójta.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/41/07 w sprawie powołania Skarbnika Gminy.
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Damnica odczytała Sekretarz Gminy.
 
M.Haładej – w § 13 określona jest częstotliwość usuwania odpadów. Czy jest to uregulowane przepisami?
 
Wójt – częstotliwość wywozu odpadów zawiera się w indywidualnych umowach z przedsiębiorstwem. Wskazany jest jednak wywóz odpadów 1 raz w miesiącu.
 
M.Haładej – jeżeli ktoś podpisał już umowę na wywóz 1 raz na dwa miesiące to będzie musiał zmieniać umowę?
 
Sekretarz - we wcześniejszych przepisach nie było określenia jak często powinien następować wywóz. Po uchwaleniu regulaminu firmy zostaną powiadomione i będą musiały się dostosować.
 
J.Kornecka – regulamin był omawiany na posiedzeniach Komisji i takie pytania należało wyjaśniać na Komisjach a nie teraz.
 
M.Haładej – nie uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji, ponieważ zawiadomienie otrzymałem dzień po posiedzeniu.
W § 6 wprowadza się zakaz mycia pojazdów mechanicznych. Należy się zastanowić czy nie zmienić tego punktu.
 
Wójt – zakaz ten będzie dotyczył nieruchomości publicznych jak place chodniki. Na prywatnym podwórku zakaz ten nie będzie obowiązywał.
 
M.Haładej – w § 4 pkt 4 proponuję dopisać także drzewa chore, ponieważ jeżeli zostanie taki zapis to nie będzie możliwości wycięcia drzewa chorego, które bardzo długo usycha.
 
Sekretarz – jest to słuszna uwaga i zapis taki zostanie wprowadzony.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/42/07 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Damnica.
 
Ad. 8
 
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego odczytała Sekretarz Gminy.
 
Wójt – jest to odcinek ulicy Leśnej od posesji P.Haładeja do skrzyżowania w kierunku bloków.
 
W.Cymek – wnioskowałem o przejęcie drogi osiedlowej a nie tej.
 
Wójt – przejęcie tego odcinka drogi jest niezbędne, aby móc przystąpić do remontu. Rozpoczęty jest kolejny etap przejmowania. Prowadzone są wstępne rozmowy w temacie przejęcia drogi osiedlowej.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/43/07 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Ad. 9
 
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2006 rok przedstawiła kierownik Ośrodka Beata Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
 
B.Jarzmicka – czy kwota 106.391 zł. dotyczy dożywiania w jednej szkole w Słupsku?
 
B.Orlicka – uczniowie są dożywiani w wszystkich szkołach na terenie gminy oraz w jednej szkole w Słupsku, do której uczęszczają dzieci z naszego terenu. Kwota ta dotyczy dożywiania w tych szkołach.
 
J.Kornecka – środki dla rodzin rolniczych dotkniętych suszą – inna kwota jest w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006r. i inną podaje Pani kierownik w swoim sprawozdaniu. Która jest właściwa?
 
B.Orlicka – środki te przyszły w dwóch transzach. Kwota, którą podałam jest właściwa.
 
Wójt – w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006r. wysokość tych środków jest taka sama tylko podana w dwóch kwotach na stronie 3 i 4 sprawozdania.
 
J.Kornecka – jaka jest częstotliwość przyznawania zasiłków dla poszczególnych rodzin? Są rodziny, które korzystają z pomocy systematycznie przez kilka lat. Sporządzić analizę – jakie osoby, jak często i jaką pomoc otrzymują.
 
B.Orlicka - pomoc przyznawana jest na wniosek rodziny i trudno określić częstotliwość przyznawania pomocy. Po wpłynięciu podania pracownik socjalny ma obowiązek przeprowadzić wywiad środowiskowy. Nie możemy odmówić przyjęcia podania i jeżeli rodzina kwalifikuje się do udzielenia pomocy musimy ją przyznać. Występujemy także do Urzędu Pracy o potwierdzenie czy dana osoba jest bezrobotna. Liczba osób korzystających z pomocy z tytułu bezrobocia maleje. Osoby, które korzystają z pomocy nie mają wykształcenia, są bez zawodu i nie są atrakcyjne dla pracodawcy.
 
Wójt – największą grupę osób, które korzystają z pomocy to grupa osób trwale bezrobotnych. Kwestia aktywizacji tych osób jest kolejnym etapem pracy specjalnego zespołu.
 
W.Cymek – nie należy dawać pieniędzy za darmo, ludzie przyzwyczajają się do tego. Powinni odpracowywać przyznaną pomoc.
W Ośrodku zatrudnionych jest 3 pracowników socjalnych, 2 inspektorów. Dlaczego tak dużo pracowników? Jakie zadania wykonują inspektorzy?
 
B.Orlicka – zgodnie z ustawą na 2.000 mieszkańców musi być zatrudniony jeden pracownik socjalny. Natomiast inspektorzy są to pracownicy biurowi zatrudnieni w dziale świadczeń rodzinnych. Przyjmują i realizują wnioski na dodatki mieszkaniowe oraz świadczenia rodzinne, z których korzystają praktycznie wszyscy mieszkańcy gminy. Na wszystko wydawane są decyzje, w ciągu roku w dziale tym wydaje się decyzje na kwotę ok. 2 mln.zł.
 
Ad. 10
 
Projekt uchwały w  sprawie zmiany uchwały Nr V/27/07 Rady Gminy Damnica z dnia 15 lutego 2007r. w sprawie utworzenia nowych sołectw, nadania im statutów, zmian granic sołectw oraz zmian ich statutów odczytała Sekretarz Gminy.
 
Sekretarz – odczytała pismo nadzoru Wojewody wskazujące uchybienia w podjętej uchwale z zaleceniem wprowadzenia zmian.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/44/07w sprawie zmiany uchwały Nr V/27/07 Rady Gminy Damnica z dnia 15 lutego 2007r. w sprawie utworzenia nowych sołectw, nadania im statutów, zmian granic sołectw oraz zmian ich statutów.
 
Ad. 11
 
B.Jarzmicka – sołtys wsi Domaradz złożył pismo do Pani Wójt i nie otrzymał jeszcze odpowiedzi.
 
Wójt – odpowiedzi na to pismo udzieliłam sołtysowi w dniu dzisiejszym.
 
Z.Zagórowski – chcę poruszyć temat śmieci w Damnicy. Osoby spożywające alkohol w krzakach pozostawiają tam śmieci. Trzeba coś z tym zrobić, ponieważ w Damnicy wszędzie są śmieci. Niech te osoby spożywają alkohol przy sklepach i wrzucają śmieci do pojemników.
 
Przewodniczący – w miejscach publicznych jest zakaz spożywania alkoholu. Jeżeli ktoś spożywa alkohol w miejscu publicznym to rolą sołtysa jest zgłosić taką sytuację policji. Jeżeli natomiast sytuacja taka ma miejsce na prywatnej posesji to nie można nic zrobić.
 
W.Cymek - podziękował za dodatkowe pojemniki na surowce wtórne na osiedlu. Jest to częściowe rozwiązanie problemu zgłoszonego przez sołtysa. Proponuję, aby działkę, na której spożywany jest alkohol uprzątnąć z krzaków to wówczas nikt nie będzie tam chodził. Ludzie z zewnątrz także zwracają uwagę na ten temat. Na Komisjach Pani Wójt mówiła o powołaniu straży gminnej. Uważam, że jest to konieczne, gdyż będzie ktoś, kto będzie sprawdzał porządek.
 
Z.Zagórowski – gdyby nasza policja chodziła po wsi pieszo to wszystko by widziała.
 
A.Zaryczański – uważam, że jeżeli na osoby, które zaśmiecają zostaną nałożone mandaty to i tak nie będą płacić i nadal będą śmiecić.
 
B.Jarzmicka – ustawić dodatkowe pojemniki na surowce wtórne w Domaradzu i na kolonii Domaradz.
 
 
 
Ad. 12
 
M.Wasiak – w miejscowości Mianowice w budynku wielorodzinnym jedna z rodzin trzyma w domu kilka psów. Psy te są bardzo głośnie w dzień i w nocy, zakłócają spokój pozostałym mieszkańcom. W jednym z mieszkań mieszka starsza osoba i jest to dla niej bardzo uciążliwa sytuacja. Zgłaszała sprawę na policji, ale policja twierdzi, że skoro psy są w mieszkaniu prywatnym to nic nie mogą zrobić. Jak można rozwiązać tę sytuację.
 
Wójt – w takiej sytuacji pozostaje tylko założenie sprawy cywilnej w Sądzie.
 
B.Krawczewska – na poprzedniej Sesji zapowiedziane zostało zebranie sołtysów. Nie byłam na Sesji i nie zostałam powiadomiona o zebraniu. Na zebraniu podzielono środki dla sołectw. Uważam, że środki podzielono niesprawiedliwie, ponieważ sołectwo Bobrowniki otrzymało tylko 1.200 zł. a mniejsze sołectwa dużo więcej. Podziału należało dokonać wg ilości mieszkańców w sołectwie, ale Pani Wójt poinformowała mnie, że tak zdecydowali sołtysi. Między sołectwem Bobrowniki a sołectwem Damno jest różnica zaledwie 50 mieszkańców a w wysokości przyznanych środków różnica jest ogromna.
 
Przewodniczący – na poprzedniej Sesji podana była informacja, że zostanie zwołane zebranie sołtysów – kiedy i gdzie. Nie wszyscy sołtysi uczestniczyli w Sesji. Urząd Gminy powinien zrobić analizę listy obecności i zawiadomić sołtysów nieobecnych na Sesji.
 
R.Dziubek – bardzo często jest tak, że nie wiemy, kogo i o co możemy w Urzędzie zapytać. Kompetencje pracowników są określone teoretycznie. Często w Urzędzie Gminy czuję się jak intruz. Podobnie GOKiS – dla kogo on jest? Nie wiemy czy festyny sołeckie mamy robić sami, czy z GOKiS-em. Jestem radnym i chcę, aby sprawy radnych i mieszkańców załatwiane były dobrze i sprawnie.
 
Wójt – w terminie do 20 kwietnia br. sołtysi wraz z radami sołeckim i wypracują propozycję podziału przyznanych środków i zaproponują, na co chcą je wydać. Na zebraniu sołtysów z mojej strony padły dwie propozycje podziału środków. W trybie głosowania sołtysi przyjęli zasadę podziału kwotowego a nie na mieszkańca. Uszanujmy, więc demokratyczną decyzję zebrania. Jeżeli są sytuacje, że nie docierają zawiadomienia należy to zgłaszać i wyjaśniać. Sołtysów obowiązuje udział w Sesjach Rady gdzie są przekazywane dla nich informacje. Sprawdzanie listy obecności nie zdaje egzaminu, ponieważ ktoś może wyjść wcześniej.
 
Przewodniczący – Urząd pełni rolę służebną wobec mieszkańców. Mam nadzieję, że taka sytuacja nie powtórzy się.
 
W.Francuz – remont dróg żużlowych równiarką nie został dobrze wykonany. Droga przez Wiszno jest teraz w gorszym stanie, usypane zostały wysokie pobocza. Każdego roku jest taka sama sytuacja, naprawa dróg równiarką to wyrzucanie pieniędzy. Pan Gontek nie słucha naszych uwag.
W Dąbrówce w sieci jest bardzo słabe ciśnienie wody, problem ten zgłaszam od kilku lat i nic się w tym kierunku nie robi. Pan Gontek mierzył ciśnienie i twierdzi, że jest dobra, ale tak nie jest. W okresie letnim nie wszyscy mają wodę. Ponadto zniszczone zostały tablice z nazwa miejscowości i trzeba je wymienić.
 
Wójt – przyglądałam się pracy na drogach, byłam dziś w terenie. Potwierdzam, że wykorzystanie równiarki na dwóch drogach było bezsensowne i drogi te są do całkowitej poprawy. Podjęta została decyzja, że jeżeli na terenie sołectwa będzie robiona jakaś droga to będzie informowany o tym sołtys. Pracownik odpowiedzialny za drogi będzie konsultował z sołtysem, co z daną droga robić. Wprowadzone zostaną zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu polegające na tym, że zlikwidowany zostanie referat komunalny a utworzone zostaną samodzielna stanowiska.
 
B.Kubicki – tablice informacyjne przekazane do sołectw nie są dobre – są twarde i nie można wpiąć pinezki.
 
Wójt – zdecydowaliśmy się na takie tablice, ponieważ drewniane ze szkłem nie zdały egzaminu.
 
Sekretarz – otrzymaliśmy kilka ofert na wykonanie tablic informacyjnych. Są to oferty bardzo drogie np. 1.000 zł. Można podjąć decyzję o zakupie lepszych, droższych tablic, ale skąd wziąć na to pieniądze. Jest 15 sołectw a w niektórych sołectwach należy ustawić 2 lub 3 tablice.
 
W.Frasncuz – źle został wykonany daszek na tablicy i w czasie deszczu zacieka woda.
 
M.Wasiak – w Mianowicach potrzebna jest jeszcze jedna tablica.
 
Sekretarz – niech sołtysi zgłoszą gdzie są potrzebne jeszcze tablice.
 
Wójt – sołectwa mogą dołożyć z własnych środków i zakupimy wówczas lepsze tablice.
 
B.Kubicki - w Wielogłowach koło byłego przedszkola nie uprzątnięto jeszcze śmieci.
 
Wójt – śmieci są systematycznie sprzątane, więc proszę sołtysa o trochę cierpliwości.
 
B.Kubacki – poprawić plac zabaw w Wielogłowach, huśtawki dla dzieci są popsute.
 
W.Cymek – do remontu dróg zatrudnić dobrego fachowca z równiarką. Obecny wykonawca praktycznie niszczy drogi. Zatrudnić sprawdzoną firmę.
 
Wójt – nie zawsze mam wpływ na to, kto remontuje drogi. Obowiązują nas zamówienia publiczne i tylko w drodze przetargu można wybrać wykonawcę. Komisja rozpatruje oferty i jak stwierdzić czy jest to dobry fachowiec. Obecnie możemy tylko egzekwować poprawę źle wykonanego remontu.
 
K.Kosidlak – nie mam jeszcze na budynku tabliczki „Sołtys”.
 
Wójt – takie sprawy należy wcześniej nam zgłaszać, bo nie o wszystkim wiemy.
 
A.Zaryczański – wykonawcy mają stary sprzęt np. odśnieżanie dróg wykonywane jest złym, starym sprzętem. Należy szukać wykonawcy, który ma dobry sprzęt.
 
Wójt – nie możemy zmusić nikogo do złożenia oferty. Jeżeli jest tylko jedna oferta to nie mamy wyboru.
 
K.Kozina – takie sprawy, jakie zgłaszają dziś sołtysi i radni należy zgłaszać bezpośrednio odpowiednim pracownikom Urzędu.
 
Przewodniczący – radny Kozina ma rację. Proste sprawy należy zgłaszać pracownikom a jeżeli nie zostaną załatwione dopiero wówczas zgłaszać na Sesji.
 
Sekretarz – przedstawiła informację na temat bieżącego zatrudnienia. W ramach prac społecznie użytecznych zatrudnionych jest 15 osób z tego 7 mężczyzn przy pracach porządkowych, 3 kobiety przy dowozie uczniów i 5 osób do opieki nad osobami samotnymi. W ramach prac interwencyjnych zatrudniono 2 osoby do dowozu dzieci. Obecnie szkoli się 5 osób w ramach przygotowania do zawodu i zostaną zatrudnieni od 15 maja br. W ramach programu Gryf zatrudnione zostaną 3 osoby.
 
R.Dziubek – czy w Urzędzie Gminy jest osoba, która odpowiada za odbiór wykonywanych prac?
 
Wójt – jeżeli jest to inwestycja odbioru wykonania dokonuje komisja. Natomiast, jeżeli są to prace, które mieszczą się w zakresie obowiązków poszczególnych pracowników za odbiór prac odpowiada kierownik referatu i pośrednio pracownik. Po wprowadzeniu planowanych zmian w strukturze Urzędu za odbiór prac będzie odpowiadał bezpośrednio pracownik.
 
Przewodniczący – zwracam się z prośbą, aby w sytuacji powoływania radnego do składu jakiejś komisji zwracać się do Przewodniczącego o akceptację kandydatury radnego do danej komisji. Przewodniczący wówczas uzgodni z radnymi kandydaturę.
 
Wójt – powołałam komisję ds. stypendiów socjalnych do składu, której powołałam przewodniczącą Komisji Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych. Zasadą z lat wcześniejszych było, że w pracy tej komisji uczestniczył przewodniczący Komisji Oświaty wiec i teraz tak postąpiono.
 
Przewodniczący – w czerwcu na Sesji będziemy rozmawiać o przebiegu zebrań sołeckich. Wnioskuję o powołanie komisji, która opracuje nowy statut sołectwa gdyż jest taka potrzeba. Proponuję 3 osobowy skład komisji: Sekretarz M.Boryła, Z.Kwaśniewski i W.Kucharska.
 
Rada jednogłośnie zaakceptowała powołanie komisji w zaproponowanym składzie.
 
Wójt – poinformowała, że 14 kwietnia br. w Starostwie w Słupsku odbędzie się spotkanie Izby Rolnej z prośbą o poinformowanie rolników, którzy chcieliby w tym spotkaniu uczestniczyć.
W związku z tym, iż zbliża się termin uroczystości obchodów 600-lecia Damnicy w czasie, której będzie nadawany tytuł zasłużonego dla gminy Pani Wójt informuje, że wnioski są dostępne w Urzędzie Gminy i należy je składać do kapituły.
 
Przewodniczący odczytał pismo Pana Zbigniewa Sofińskiego skierowane do Rady Gminy w sprawie udzielenia informacji.
 
Rada Gminy upoważniła Przewodniczącego do udzielenia odpowiedzi na w/w pismo.
 
Wiceprzewodniczący odczytał pismo:
1)     Rady Rodziców przy Zespole szkół w Damnicy w sprawie budowy chodnika przy ulicy M.Konopnickiej,
2)     Państwa I.R.Brzykcy w sprawie remontu ulicy Dębowej.
 
Plan modernizacji dróg gminnych na 2007 rok
 
Przewodniczący – proponuję, aby Komisje zebrały się jeszcze w kwietniu i zdecydowały, które drogi będziemy w roku bieżącym remontować.
 
Wójt – proszę o szybką decyzję w tym temacie, ponieważ są zatrudnieni pracownicy do remontu dróg a ponadto procedury przetargowe też są długie.
 
J.Kornecka – czy wiadomo już, jakie będzie dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego?
 
Wójt – nie mamy jeszcze potwierdzenia na piśmie, ale możemy przyjąć już kwotę 45.000 zł.
 
R.Nieradko – proponuję rozpatrzyć ten temat dziś.
 
Wójt – moją zasadą jest, aby zakończyć to, co zostało rozpoczęte i nie jest zakończone. Podtrzymuję swoją propozycje przedstawioną na Komisjach.
 
Po przeprowadzonej konsultacji Rada Gminy jednogłośnie zatwierdziła następujący plan remontów dróg gminnych na 2007 rok:
1)     Mianowice – od drogi E-6 do starej szkoły,
2)     Domaradz – w kierunku posesji P.Minko,
3)     Łojewo – stara wieś od drogi powiatowej do bruku,
4)     Bobrowniki osiedle – chodnik w kierunku bloków.
 
R.Dziubek – jeżeli będą jakieś oszczędności wylać betonem odcinek chodnika w Bięcinie.
 
A.Zaryczański - zaangażować mieszkańców do budowy dróg, aby w ten sposób zaoszczędzić trochę środków.
 
Wójt – brakuje fachowców, którzy wykonują remonty dróg. Nikt z nas nie zdecyduje czy na danej drodze lepszy będzie cement czy asfalt. Dlatego temat ten będę konsultowała z osobą, która jest fachowcem w zakresie budowy dróg.
 
Wyrażenie woli utworzenia straży międzygminnej.
 
Wójt – zwracam się z prośbę do Rady o wyrażenie woli utworzenia straży międzygminnej. Wyrażenie takiej woli umożliwi mi prowadzenie dalszych czynności związanych z opracowaniem analizy funkcjonowania straży, przygotowanie odpowiednich dokumentów oraz sporządzenie symulacji kosztów. Dopiero po zapoznaniu się z przygotowanymi materiałami Rada podejmie decyzję o utworzeniu.
 
Przewodniczący – kwestię tę należy bardzo dobrze rozważyć. Czy jest nam potrzebna straż i czy stac nas na jej utrzymanie?
 
M.Haładej – wyrażenie woli nie  blokuje. Uważam, że powinniśmy przegłosować na „tak”.
 
R.Dziubek – czy w celu przygotowaniu dokumentów, o których mówi Pani Wójt potrzebna jest uchwała?
 
Wójt – bez woli Rady  wszystkie moje działania w tym zakresie są bezpodstawne.
 
Przewodniczący – dobrze byłoby, aby taka wole wyrazić, ale tylko w celu przygotowania przez Wójta analizy funkcjonowania straży, kosztów utrzymania. Uważam, że powinniśmy wzmocnić kompetencje sołtysa. Jest to najważniejsza osoba we wsi i to właśnie sołtys powinien pilnować spraw porządkowych. Od dłuższego czasu mówi się o porządku na działce w Damnicy od Posterunku Policji w kierunku rzeki. U właścicieli działki nikt nie był ani z Urzędu ani sołtys, nikt nie zwrócił jej uwagi żeby tam posprzątała. Należy zwiększyć skuteczność sołtysów.
 
J.Janicka – uważam, ze w każdej gminie powinna być straż gminna. W gminie Potęgowo już od kilku lat funkcjonuje z korzyścią dla gminy i mieszkańców. Straż m.in. kontroluje sprawy porządku i ma możliwość karania mandatami.
 
Przewodniczący – aby karać nie musi być straż, robi to policja lub Wójt może skierować sprawę do sądu.
 
Wójt – nie mam umocowania prawnego, aby wejść na posesję i stwierdzić brak porządku. Muszę czekać na wskazanie.
 
M.Haładej -  proponuję przegłosować temat.
 
Przewodniczący – kto z radnych jest za tym, aby Pani Wójt przygotowała kalkulację kosztów utworzenia i funkcjonowania straży międzygminnej?
 
Rada Gminy jednogłośnie upoważniła Wójta do przygotowania kalkulacji kosztów utworzenia i funkcjonowania straży międzygminnej.
 
 
 
 
 
 
Ad. 14
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1700 Przewodniczący Rady zamknął obrady VII Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                 Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                  Zdzisław Kwaśniewski
 
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2007-05-07 11:34:12)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2007-05-07 11:35:06)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki