PROTOKÓŁ NR XX/08 W dniu 24 kwietnia 2008r.

PROTOKÓŁ NR XX/08
Sesji Rady Gminy Damnica
W dniu 24 kwietnia 2008r.
 
 
Na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych.
Nieobecny radny: K.Kozina.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
Sesję Rady otworzył o godz. 1100 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski zwrócił się do radnych z pytaniem, czy maja uwagi lub wnioski do porządku obrad?
 
Radny W.Cymek – w związku z tym, że Pani Wójt spieszy się na spotkanie w Starostwie Powiatowym proponuję, aby po omówieniu punktu 2 przejść do sprawozdania z wykonania budżetu za 2007r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – kto z radnych jest za przyjęciem wniosku radnego W.Cymka?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie przyjęła wniosek radnego W.Cymka dotyczący zmian w porządku obrad.
 
Po wprowadzeniu zmian porządek obrad Sesji przedstawia się następująco:
 
1.      Sprawy regulaminowe:
- otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
- przyjęcie porządku obrad,
- przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Aktywizacja bezrobotnych mieszkańców gminy Damnica oraz możliwości uzyskania pomocy na działalność gospodarczą ze środków funduszu pracy – informację przedstawi dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Słupsku.
3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
4.      Sprawozdanie Wójta Gminy Damnica z wykonania budżetu gminy za 2007r.
5.      Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz udzielenia absolutorium z tego tytułu.
6.      Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r.
7.      Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych nie znajdujących pokrycia w dochodach własnych budżetu gminy.
8.      Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego.
9.      Projekt uchwały w sprawie zawarcia umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia i zabezpieczenia w formie weksla „in blanco”.
10.Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych w celu określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Damnica.
11.Projekt uchwały w sprawie nadania sztandaru Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Damnie.
12.Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/138/08 Rady Gminy Damnica z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie nie wykonania przysługującego Gminie prawa pierwokupu.
13.Projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie ustalania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Damnica.
14.Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości.
15.Przyjęcie planu remontów i modernizacji dróg gminnych na 2008r.
16.Sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2007r.
17.Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r.
18.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2007r.
19.Interpelacje i zapytania radnych.
20.Wolne wnioski i informacje.
21.Zakończenie Sesji.
 
Protokół w poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w gminie naszej spada liczba bezrobotnych. Niemniej jednak w dalszym ciągu jest duża ilość osób bez pracy a szczególnie kobiet. Z ofertami pracy z naszego terenu występują głównie firmy duże. Zależy nam również, aby rozwijały się także małe i średnie podmioty gospodarcze. Chcemy, aby te firmy korzystały również z form wsparcia jakie oferuje Powiatowy Urząd Pracy w Słupsku. Dlatego też główny temat dzisiejszej Sesji to „Aktywizacja bezrobotnych mieszkańców gminy Damnica oraz możliwości uzyskania pomocy na działalność gospodarczą ze środków funduszu pracy”. O przedstawienie informacji w tym temacie bardzo proszę dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Słupsku Pana Janusza Chałubińskiego.
 
Dyrektor PUP w Słupsku J.Chałubiński – od kilku lat na terenie gminy Damnica obserwuje się spadek bezrobocia. Obecnie w gminie zarejestrowanych jest 369 osób bezrobotnych, w tym 265 kobiet. Najliczniejszą grupą osób na terenie gminy Damnica są kobiety długotrwale bezrobotne, nie posiadające kwalifikacji zawodowych, często w tej grupie mieszczą się także matki samotnie wychowujące dzieci. W grupie osób bezrobotnych 70 osób są to osoby do 25 roku życia, 74 osoby powyżej 50 roku życia. Sytuacja pod względem ofert pracy powoli się poprawia. Powiatowy Urząd Pracy współpracuje z podmiotami gospodarczymi z terenu gminy oferując różne formy wsparcia dla pracodawców – staże, prace interwencyjne, przygotowania zawodowe, doposażenie miejsc pracy. Nadal głównym pracodawcą na terenie gminy jest „Wosana”. Następnie firma FARM FRITES POLAND oraz KOSPEL i POLTAREX. Z osobami z terenu gminy prowadzi zajęcia doradca zawodowy oraz lider klubu pracy. W 2008r. odbyły się już dwie wizyty doradczy zawodowego, który udzielił ogółem 80 porad indywidualnych.
Ze środków Funduszu Pracy wydatkowano dla gminy Damnica w 2007r.:
-         prace interwencyjne – 18 osób na kwotę 60.940,71 zł.
-         prace społecznie użyteczne – 15 osób na kwotę 18.332,16 zł.
-         staż dla bezrobotnych – 18 osób na kwotę 56.207,65 zł.
-         przygotowanie zawodowe – 19 osób na kwotę 58.962,96 zł.
-         refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego – 2 osoby na kwotę 27.034,00 zł.
-         przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej – 3 osoby na kwotę 38.912,55 zł.
Ogółem w 2007 roku wydatkowano 260.390,00 zł. na potrzeby 75 mieszkańców gminy Damnica.
 
Kierownik ds. Rynku Pracy Jan Mołdoch – przedstawił Radzie informacje na temat dotacji na podjęcie działalności gospodarczej oraz na dofinansowanie wyposażenia miejsc pracy.
 
Szczegółowa informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zakłady pracy z terenu gminy składają oferty pracy i faktycznie zatrudniają kierowanych bezrobotnych z naszego terenu. Czy są pytania do pana dyrektora.
 
Radny W.Cymek – w 2007r. organizowane były staże dla bezrobotnych. Kto płaci za te staże?
 
Dyrektor J.Chałubiński – staż pracy to inaczej wypożyczenie osoby z ewidencji Urzędu Pracy. Na odbycie stażu kierowani są przede wszystkim absolwenci szkół średnich i uczelni wyższych. Staż trwa 12 miesięcy. Stażysta otrzymuje 700 zł. wynagrodzenia. W trakcie stażu prowadzony jest dziennik, gdzie wskazuje się czynności wykonywane przez stażystę. Pracodawca może wskazać z imienia i nazwiska osobę, którą chce przyjąć na staż. Stażysta jednak nie może zastąpić pracownika, powinien nauczyć się różnych czynności.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski podziękował dyrektorowi PUP J.Chałubińskiemu i J.Mołdochowi za przedstawienie informacji.
 
 
Ad. 3
 
Wójt Gminy M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Wójt Gminy M.Janusz odczytała pismo Fundacji Słupskie Skrzydła z dnia 11 kwietnia 2008r. Fundacja poszukuje miejsca pod budowę rejestrowego lądowiska, a w dalszym etapie lotniska sportowo-turystycznego. Zainteresowani są lokalizacją lotniska na terenie Gminy Damnica a konkretnie na gruntach w okolicy Domaradza. Grunty te są własnością Agencji Nieruchomości Rolnych i są użytkowane rolniczo. We wstępnych rozmowach dzierżawca gruntów wyraził chęć nieodpłatnego przekazania tych terenów na cele związane z utworzeniem i działalnością lotniska. Fundacja deklaruje gotowość zajęcia się organizacją lądowiska, co nie powodowałoby obciążenia dodatkowymi kosztami Gminy. Przejęcie gruntów przez Gminę Damnica z celem utworzenia lądowiska sprzyjać będzie poprawie jakości życia mieszkańców gminy. Spowoduje powstanie nowych miejsc pracy. Lądowisko zwiększyłoby także wpływy budżetu Gminy. Fundacja deklaruje także gotowość poniesienia kosztów opracowania zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
 
Radny W.Cymek – zebrania wiejskie odbywały się przy bardzo małej frekwencji mieszkańców. W sołectwie Damnica, które obejmuje także miejscowości Budy i Dębniczka na zebranie przyszło kilkanaście osób. Dzieje się coś niedobrego.
 
Radny M.Haładej – jakiej powierzchni gruntów dotyczyłoby wyłączenie?
 
Wójt M.Janusz – ok. 44 ha w Domaradzu w kierunku Łabiszewa. Informacja ta jest z pewnością zaskoczeniem dla wszystkich. Rozmowy prowadzone były od dłuższego czasu, ale do pewnego etapu uzgodnień informacji nie można było przekazać. Inwestorzy są zainteresowani inwestowaniem od zaraz jednak procedura przekształcenia trochę trwa. Gruntu są własnością Agencji.
 
 
Ad 4
 
Wójt Gminy Maria Janusz przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007r.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Inspektor d.s obsługi Rady Gminy odczytała uchwałę Nr 016/g220/R/III/08 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 26 marca 2008r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007r.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Komisja Rewizyjna jest uprawniona do wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy. Proszę przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Barbara Jarzmicka odczytała pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz wniosek Komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.
Opinia i wniosek Komisji Rewizyjnej w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Inspektor ds. obsługi Rady Gminy odczytała uchwałę Nr 022/g220/A/III/08 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 27 marca 2008r. w sprawie pozytywnej opinii do wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Damnica o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2007 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2007 rok.
 
Radny W.Cymek – Komisja Rewizyjna analizując sprawozdanie z wykonania budżetu za 2007r. brała pod uwagę całość zagadnienia. W każdym sprawozdaniu są jakieś kwestie wymagające wyjaśnienia tak i w tym sprawozdaniu były pewne zastrzeżenia, które zostały nam wyjaśnione. Chciałbym zwrócić uwagę, że zaległości z tytułu podatków i opłat zaczynają się zmniejszać, ponieważ zatrudniona została firma windykacyjna, która skutecznie ściąga należności. Były lata, że zaległości te z roku na rok wzrastały teraz natomiast zmniejszają się.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - środki finansowe pozyskane z innych źródeł w 2007r. są wyjątkowo małe. W sprawozdaniu wykazano kwotę 670.264 zł. która obejmuje rekompensatę z tytułu utraconych dochodów w podatkach i opłatach w wysokości 106 tys.zł. oraz 450 tys.zł. pozyskane na dofinansowanie Centrum Edukacyjno-Kulturalnego w latach wcześniejszych. Rzeczywista kwota środków pozyskanych w 2007r. to kwota 114.256 zł. Są to stanowczo za małe środki pozyskane z innych źródeł.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – skoro nie ma więcej uwag przystępujemy do głosowania wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenia absolutorium Wójtowi.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie przyjęła wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2007r.
 
 
Ad. 5
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/144/08 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2007 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
 
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r. odczytała Wójt M.Janusz.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady. Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Radny R.Dziubek – nie popieram tej uchwały. W budżecie gminy na 2008r. zapisano środki w wysokości 130 tys.zł. na zakup gruntów pod budownictwo. W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie środki te przeznacza się na inny cel. Gmina obecnie nie ma żadnych środków na pozyskanie takich gruntów. Musimy zastanowić się jak nasza gmina będzie wyglądała za kilka lub kilkanaście lat, czy będzie się rozwijała. Ostatnie osiedle mieszkaniowe w gminie powstało 25 lat temu. Musimy pozyskać grunty pod budownictwo, aby stworzyć młodym ludziom warunki rozwoju. Jeżeli nie stworzymy im takich warunków nie zostaną w gminie pójdą tam, gdzie będą mogli wybudować dom, warsztat i inwestować. Dla kogo będą te piękne boiska, które chcemy budować. Zwracam się do radnych i Pani Wójt, aby w przyszłorocznym budżecie zaplanowań środki na zakup gruntów i konsekwentnie do tego dążyć. Nie jestem przeciwny podwyżkom płac dla pracowników. Wprowadzamy do budżetu modernizację budynku GOKiS-u ale zróbmy to porządnie. Należy opracować projekt, pozyskać środki zewnętrzne i zrobić kompleksową modernizację.
 
Wójt M.Janusz – zmiany w budżecie wynikły m.in. ze zmian wynagrodzeń w oświacie oraz wniosków radnych na podstawie, których dokonano podziału wolnych środków. Wykonanie kompleksowego remontu na dzień dzisiejszy nie jest możliwe.
 
Radny W.Cymek – będę głosował za zmianami w budżecie przeciwnie jak radny R.Dziubek. Zaproponowany podział wolnych środków jest zasadny. Wykonać należy tablicę informacyjną w Damnicy. Zaproponowane środki na uzupełnienie brakujących lamp nie wystarczą, jednak w miarę możliwości trzeba je uzupełniać. W latach wcześniejszych także były podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli, rząd zatwierdził, ale nie zabezpieczył środków. Z budżetu gminy dokładamy 10o tys.zł. Podwyżki dla pracowników socjalnych są potrzebne. W przyszłym budżecie należy zabezpieczyć środki finansowe na zakup gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Dobrze, że znalazł się gospodarz obiektu GOKiS-u, remontu nie możemy odkładać. Należy określić dokładnie, co należy zrobić, aby nie było łatania dziur.
 
Radna B.Jarzmicka – w uchwale ujęto zadanie „modernizacja stadionu w Damnicy”. Proszę o wyjaśnienie skąd taka kwota.
 
Wójt M.Janusz – dokumentacja projektowa wykonana została przez projektanta wyłonionego w drodze przetargu. W ogłoszeniu określono to, co projekt miałby zawierać. Przygotowany jest tak, aby można go było dzielić i składać do kilku programów. Udało się wprowadzić modernizację stadionu w Damnicy do RPO Województwa Pomorskiego, jako infrastrukturę wojewódzką. Daje nam to możliwość ubiegania się o środki na etapie województwa. Zabezpieczeniem tego zadania jest ujecie go w planach lokalnych. Pod plany lokalne możemy wybrać z projektu elementy, które chcemy realizować. Projekt ten zawiera praktycznie nasze marzenia, to, co chcielibyśmy mieć. Natomiast teraz trzeba ten projekt urealnić do naszych możliwości. To są tylko założenia projektowe, które nie muszą być realizowane.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wykonawca projektu otrzymał 100 tys.zł. za projekt, który nie jest do wykorzystania. Rozmawiając nad koncepcja modernizacji powiedziałem, ze nie jest to możliwe do realizacji. Projekty opiewające powyżej 3 mln.zł. nie mają szans na dofinansowanie. Dofinansowanie otrzymają projekty do 1.200 tys.zł. Wnioskuje, aby tematem tym zajęła się Komisja Rewizyjna.
 
Wójt M.Janusz – z jakiego programu będą dofinansowywane przedsięwzięcia do 1.200 tys.zł. Skąd takie informacje? Mam przed sobą dostępne programy w zakresie RPO, PROW – takich założeń w nich nie ma. Proszę podać nazwę tego programu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – nie znam nazwy programu. Informacje takie były publikowane. Projekt modernizacji na taką kwotę nie jest realny do zrealizowania.
 
Wójt M.Janusz – proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Wartość projektu nie ma nic wspólnego z wartością kosztorysową. Nie ma także znaczenia, na jaką kwotę opiewa projekt, bo za jego wykonanie i tak płacimy tyle samo. To tak samo jak u krawcowej sukienka – materiał za 200 zł. za uszycie 50 zł. – materiał za 100 zł. a za uszycie także 50 zł.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych – 11 głosami „za”, 2 głosami „przeciw” 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XX/145/08 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r.
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych nieznajdujących pokrycia w dochodach własnych budżetu gminy odczytała Wójt Gminy M.Janusz.
 
Projekt uchwały omówiony został szczegółowo na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/146/08 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych nie znajdujących pokrycia w dochodach własnych budżetu gminy.
 
 
Ad. 8
 
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego odczytała Sekretarz Gminy M.Boryła.
 
Projekt uchwały omówiony został szczegółowo na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – mówimy o kredycie, ale jeżeli w związku z tym jest możliwość uzyskania dotacji to jest to zasadne.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/147/08 w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego.
 
 
 
 
Ad. 9
 
Projekt uchwały w sprawie zawarcia umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia i zabezpieczenia w formie weksla „in blanco” odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały omówiony został szczegółowo na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/148/08 w sprawie zawarcia umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia i zabezpieczenia w formie weksla „in blanco”.
 
 
Ad. 10
 
Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych w celu określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Damnica odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – do Przewodniczącego Rady wpłynęło pismo ZNP Oddział w Damnicy z propozycją ustalenia wartości jednego punktu na 4 zł. oraz najniższego wynagrodzenia w wysokości 800 zł. W projekcie uchwały proponuje się wartość 1 punktu w wysokości 3,50 zł. dla pracowników oświatowych i 5,40 dla pracowników GOPS oraz najniższe wynagrodzenie w wysokości 750 zł. Komisje omawiając projekt uchwały zgłosiły inne propozycje. Proszę o przedstawienie.
 
Radna J.Kornecka – Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych oraz Komisja Rewizyjna proponuję podnieść wartość jednego punku dla pracowników oświaty na 4,00 zł.
 
Radny R.Nieradko – Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji także proponuje 4,00 zł.
 
Radny W.Cymek – Komisja Budżetu i Finansów także proponuje wartość jednego punktu dla pracowników oświaty w wysokości 4,00 zł.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – przegłosujemy obie zgłoszone propozycje.
 
Głosowanie:
I.       Propozycja Wójta Gminy zgodnie z projektem uchwały – 14 głosów przeciw
II.     Propozycja Komisji Rady – 13 głosów „za”, 1 głos „wstrzymujący”
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/149/08 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu w złotych w celu określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Damnica.
 
 
Ad. 11
 
Projekt uchwały w sprawie nadania sztandaru Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Damnie odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – nadanie sztandaru ma nastąpić w czasie uroczystej Sesji Rady Gminy w ramach obchodów Dni Damnicy. Uważam, że wręczenie sztandaru szkole jest bardzo ważną uroczystością całej społeczności szkolnej i powinno się to odbyć na odrębnej uroczystości szkolnej w obecności wszystkich uczniów. W czasie uroczystości Dni Damnicy ufundowana będzie również tablica upamiętniająca 300-lecie oświaty w Damnie. Pani Wójt sugeruje, aby tablica była usytuowana na placu przy kościele i są już w tym temacie uzgodnienia. W pierwszym etapie rozmów w sprawie Dni Damnicy zabrakło przedstawiciela Rady. Skoro mówi się o uroczystej Sesji wówczas w rozmowach na temat jej organizacji powinien uczestniczyć Przewodniczący Rady. Umiejscowienie tablicy pamiątkowej na posesji przy kościele nie jest właściwe. Kolebką oświaty jest obecna szkoła i tam jest miejsce na tablicę. Ponadto miejsce, gdzie ma być kamień z tablicą jest strasznie zaniedbanie.
 
Radny W.Cymek – nie pamiętam, aby kiedykolwiek wręczenie sztandaru odbywało się na Sesji Rady. Powinna to być uroczystość szkolna.
 
Dyrektor ZS w Damnie Z.Studziński – Projekt „DAMNO WCZORAJ I DZIŚ” realizowany jest już od początku roku szkolnego przez nauczycieli i uczniów a podsumowanie odbędzie 21 maja 2008r. Sprawa usytuowania kamienia i tablicy upamiętniającej 300 lat oświaty w Damnie dyskutowana była w różnych gremiach, a propozycje posadowienia kamienia zmieniały się na przestrzeni czasu. Najpierw kamień miał być osadzony na trawniku przy budynku Gimnazjum w Damnie, później po sugestiach Naczelnika Wydziału Oświaty w Starostwie, dla zachowania prawdy historycznej, w pobliżu miejsca, w którym w 1708 roku powstała pierwsza szkoła parafialna. 300 lat oświaty w Damnie to, moim zdaniem ważna rzecz dla gminy Damnica. Jednak nie upieram się, aby obchody 300-lecia oświaty w Damnie miały być w ramach DNI DAMNICY. Jestem kierownikiem jednostki organizacyjnej, mam swojego przełożonego i jestem zobowiązany uzgadniać z nim to, co dzieje się w jednostce.
 
Radna J.Kornecka – na posiedzeniu Komisji Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych dyrektor Studziński przedstawił plan obchodów 300-lecia oświaty w Damnie. Padło wówczas pytanie – dlaczego taka lokalizacja tablicy pamiątkowej? Pierwsze szkoły powstały przy parafiach i sugestia Pani Wójt była taka, aby tablicę umiejscowić przy kościele. Teren przy kościele nie jest zły, zostanie uporządkowany i sama miejscowość też na tym zyska. Natomiast napis na tablicy powinien być tylko w języku polskim.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – chciałem uczestniczyć w rozmowach, jednak nie miałem takiej możliwości. Moje propozycje nie znalazły poparcia. Jeżeli Rada widzi potrzebę rozmowy na ten temat, jeżeli radni mają inne zdanie wówczas trzeba spotkać się w tej kwestii.
Proponuję, aby odbyło się spotkanie przewodniczących Komisji, dyrektora oraz Pani Wójt. Uzgodnię termin z Panią Wójt i powiadomię przewodniczących Komisji.
 
Radny M.Haładej – jestem za tym, aby w spotkaniu tym uczestniczyli wszyscy radni.
 
Dyrektor Z.Studziński – proponuję, aby spotkanie odbyło się w szkole w Damnie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wobec tego spotkamy się w poniedziałek 28 kwietnia br. w szkole w Damnie.
Kto jest za przyjęciem projektu uchwały sprawie nadania sztandaru Gimnazjum w Damnie?
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/150/08 w sprawie nadania sztandaru Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Damnie.
 
 
Ad. 12
 
Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/138/08 Rady Gminy Damnica z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie nie wykonania przysługującego Gminie prawa pierwokupu odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/151/08 w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/138/08 Rady Gminy Damnica z dnia 28 lutego 2008r. w sprawie nie wykonania przysługującego Gminie prawa pierwokupu.
 
Ad. 13
 
Projekt uchwały w sprawie zmian w Regulaminie ustalania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Damnica odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/152/08 w sprawie zmian w Regulaminie ustalania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Damnica.
 
 
 
Ad. 14
 
Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości odczytała Sekretarz M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji Rady.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/153/08 w sprawie zbycia nieruchomości.
 
Ad. 15  Plan remontów i modernizacji dróg gminnych na 2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – do Rady Gminy zwrócił się z pismem Pan Bogdan Piskuła ze Strzyżyna w sprawie dokończenia budowy dróg gminnych w Strzyżynie.
Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji była w terenie i analizowała wszystkie propozycje dróg zgłoszonych do remontu.
Proszę Przewodniczącego Komisji o przedstawienie opinii.
 
Radny R.Nieradko – Komisja otrzymała propozycję dróg do remontu na 2008r. Sprawdziliśmy ich stan i wnioskujemy następująco. Drogi w Sąborzu i Dębniczce w związku z tym, że złożone zostały wnioski o dofinansowanie przyjmujemy do realizacji. Ponadto zasadnym jest remont drogi w Strzyżynie na odcinku do Pana Cieślika oraz w Łojewie na starą część wsi. Drogi w Świecichowie i Zagórzycy do realizacji na następny rok. Natomiast ramach pozyskanych środków w pierwszej kolejności wykonać remont drogi osiedlowej w Bobrownikach. W dalszej kolejności, jeżeli zostaną środki wykonać drogę w Domaradzu do Pana Kuleszy.
 
Radny W.Cymek – Komisja Budżetu i Finansów także analizowała propozycje dróg zgłoszonych do remontu i proponuje następująco: droga w Sąborzu i Dębniczce, następnie drogi w Strzyżynie, Łojewie i w Zagórzycy, ponieważ Pani Skarbnik stwierdziła, że na tę drogę środki w budżecie znajdą się. Ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego wykonać drogę osiedlową w Bobrownikach.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – drogi, na które złożono wnioski są do realizacji obligatoryjnie. W dalszej kolejności do realizacji drogi w Strzyżynie, Łojewie i Zagórzycy oraz droga osiedlowa w Bobrownikach.
 
Radny M.Haładej – czy w Bobrownikach wykonany zostanie cały odcinek drogi?
 
Sekretarz M.Boryła – należy sprawdzić mapy, ponieważ może okazać się, że niektóre działki nie są własnością gminy i nic tam nie zrobimy.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgłoszone zostały dwie propozycje dróg do remontu w 2008r. Przystępujemy do głosowania.
 
 
 
 
Propozycja Wójta Gminy:
1.     Damnica – Dębniczka II etap
2.      Sąborze – działka Nr 154 II etap
3.     Strzyżyno od drogi powiatowej do p.Cieślik
4.     Łojewo – stara wieś
W zależności od pozyskanych środków:
1.     Zagórzyca – działka Nr 105/2
2.     Świecichowo do stacji hydroforni
 
Głosowanie -  3 głosy „za”, 9 głosów „przeciw” , 2 głosy „wstrzymujące”
 
Propozycja Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji:
1.     Damnica – Dębniczka II etap
2.      Sąborze – działka Nr 154 II etap
3.     Strzyżyno od drogi powiatowej do p.Cieślik
4.     Łojewo – stara wieś
W zależności od pozyskanych środków:
1.     Bobrowniki – droga osiedlowa,
2.     Domaradz do p.Kulesza,
3.     Zagórzyca działka 105/2
 
Głosowanie – 10 głosów „za”, 3 głosy „przeciw” (M.Haładej), 1 głos „wstrzymujący”
 
Radny M.Haładej – proszę o zapisanie w protokole mojego sprzeciwu. Uważam, że bezzasadne jest robienie nawierzchni na drodze w Strzyżynie, aby po roku nie powiedziano, że Rada zrobiła drogę dla jednej osoby.
 
W wyniku głosowania Rada Gminy przyjęła plan remontów i modernizacji dróg gminnych na 2008 rok zaproponowany przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji.
 
 
Ad. 16
 
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2007r. przedstawiła kierownik B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
 
Ad. 17
 
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r. przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada nie wniosła uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
 
Ad. 18
 
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2007r. przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radna J.Kornecka – ile osób skorzystało z biletów na koncert? Ile osób uczestniczyło w szkoleniu i czy te szkolenia przynoszą efekty? Jeżeli jest mało uczestników to nie ma sensu organizować takie szkolenia.
 
Radna B.Jarzmicka – mam przykre doświadczenie z pomocą społeczną. W Domaradzu zmarła starsza, samotna pani. Nie mogłam doprosić się, aby opieka zainteresowała się tą panią. Zgłaszałam potrzebę skierowania tam opiekunki, ponieważ pani ta była chora, leżąca i nie była w stanie nic przy sobie zrobić.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – sytuacja przedstawiona przez radną jest mi znana. Otrzymałam informację na temat stanu tej pani. Pracownik socjalny ustalił , że pani ta faktycznie potrzebowała  opieki jednak nie była samotna. W tym samym budynku za ścianą mieszka jej wnuczka oraz niedaleko rodzina, z która pracownik skontaktował się. Na miejsce pracownik pojechał dwa dni po zgłoszeniu, ponieważ GOPS nie dysponuje własnym samochodem, jednak wcześniej kontaktował się z rodziną i pielęgniarką z ośrodka zdrowia. Rozmawialiśmy na temat pomocy sąsiedzkiej, ale nikt z sąsiadów nie zgodził się, ponieważ pani ta nie wpuszczała nikogo do domu, nawet wnuczki. Pracownik socjalny był kilka razy w domu tej pani. Uważam, że w pierwszej kolejności osoba taką powinna zająć się rodzina.
 
Radna B.Jarzmicka – pani ta wpuściła do domu mnie i inne osoby, które jej pomagały. Pracownicy opieki powinni wyjść w teren a nie pracować tylko z za biurka.
 
Radna J.Kornecka – to, ze GOPS nie ma samochodu nie może być tłumaczeniem tej sytuacji. Są jeszcze autobusy. GOPS podjął działania dopiero po interwencji radnej, sytuacja taka jest karygodna.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – nie chodziło tu o opiekę całodobową. Sytuacja ta ciągnęła się od dawna i jest tu jakieś zaniedbanie. Należało podjąć skuteczniejsze działania.
 
Dyrektor GOKiS M.Folusiak – nie można wszystkim obarczać opieki społecznej. Są jeszcze rodziny, sąsiedzi.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – od momentu otrzymania zgłoszenia do momentu zgonu tej pani upłynęły dwa tygodnie a przez tydzień była już tam opiekunka. Nie mogę na każde zgłoszenie od razu kierować opiekunki. W pierwszej kolejności muszę stwierdzić, czy faktycznie osoba ta wymaga opieki z naszej strony, czy może ma rodzinę, która powinna zająć się nią. Obowiązują mnie przepisy m.in. uchwała Rady Gminy o świadczeniach opiekuńczych.
 
 
 
 
 
Ad. 19  Interpelacje i zapytania radnych
 
1) Przewodniczący Z.Kwaśniewski - wnoszę o podjęcie uchwały zlecającej Komisji Rewizyjnej zbadanie zasadności wzrostu wartości zadania pt. Projekt modernizacji i rozbudowy stadionu sportowego w Damnicy.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/154/08 w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli dla Komisji Rewizyjnej.
 
2) Wójt Gminy chce powołać komisję do przeprowadzenia konkursów na dyrektorów szkół i należy zgłosić dwóch przedstawicieli Rady Gminy. Proponuję radną J.Kornecką oraz Z.Kwaśniewskiego.
 
Radny Z.Pawłowski – wnioskuję, aby w Komisji był radny z terenu działania szkoły, ponieważ lepiej orientuje w sytuacji szkoły i potrzebach środowiska.
Radny M.Haładej – popieram wniosek radnego Z.Pawłowskiego.
 
Sekretarz M.Boryła – proponuję, aby jedna osoba była stała a pozostałe zmienne w zależności jakiej szkoły dotyczy konkurs.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proponuję na stałą osobę do komisji Z.Kwaśniewskiego oraz Damno – J.Kornecka, Damnica – M.Haładej, Zagórzyca – Z.Pawłowski.
 
Rada Gminy jednogłośnie akceptuje zgłoszonych kandydatów do komisji konkursowych.
 
3) Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w materiałach radni otrzymali wzór insygniów władzy Przewodniczącego Rady. Koszt wykonania ok. 6.300 zł. – środki są w budżecie zabezpieczone. Czy radni akceptują wykonanie insygniów władzy Przewodniczącego – łańcucha wg przedstawionego wzoru?
 
Rada Gminy – 13 głosami „za” i 1 głosem „przeciw” akceptuje wykonanie insygniów wg przedstawionego wzoru.
 
 
Radny I.Kopczyk – chcemy wspólnie z sołtysem wybudować chodnik wzdłuż drogi powiatowej do Wielogłów. Teren wzdłuż drogi należy do Agencji. Wystąpić do Agencji o przekazanie tego terenu do mienia komunalnego gminy.
 
Radny W.Cymek – 6 maja br. nastąpi podpisanie aktu notarialnego przekazania działki przy ulicy Lipowej. Mieszkańcy zrozumieli potrzebę i rozebrali budynki gospodarcze. Tylko jedna osoba nie dostosowała się. Jeżeli gmina przejmie działkę w takim stanie będę głosował za innym jej zagospodarowaniem.
 
Radny M.Haładej - głosowaliśmy na temat powołania w gminie Straży Gminnej i nie została ona powołana. Wnioskuję, aby wystąpić do Pani Wójt o przedstawienie Radzie informacji na temat działania Straży w innej gminie tj. jakie środki wydatkowano z budżetu gminy na utworzenie i utrzymanie Straży oraz jakie gmina uzyskuje dochody wypracowane przez Straż. Gmina Potęgowo, w której Straż działa od kilku lat uzyskuje z jej działalności ok.800 tys.zł. dochodu rocznie i inwestuje te środki m.in. w budowę dróg.
 
Radny R.Nieradko – radny mówi, że gmina Potęgowo inwestuje a w miejscowości Zochowo nie ma sieci wodociągowej i ludzie noszą wodę ze źródełka.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Straż Gminna nie rozwiąże kwestii ładu i porządku. Przyjęliśmy regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. Za jakiś czas zapytamy Panią Wójt jak jest realizowany.
 
Radny M.Haładej – skoro w Potęgowie jest taka sytuacja to po prostu ktoś źle dysponuje budżetem. Wnioskuję o ponowne podjęcie dyskusji w Komisjach na temat powołania Straży Gminnej.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – przegłosujemy wniosek – kto jest za podjęciem dyskusji na temat utworzenia Straży Gminnej ?
 
W wyniku głosowania – 9 głosami „za”, 1 głosem „przeciw” , 3 głosami „wstrzymującymi” Rada Gminy postanowiła ponownie podjąć dyskusje na temat utworzenia Straży Gminnej.
 
 
Ad. 20 Wolne wnioski
 
1) Sekretarz M.Boryła poinformowała Radę, że w poniedziałek Urzędzie Gminy pracownik Urzędu Skarbowego będzie przyjmował roczne rozliczenia podatku i każdy mieszkaniec może z tego skorzystać oraz dnia 2 maja br. Urząd Gminy będzie nieczynny. Będzie tylko dyżur telefoniczny w Urzędzie Stanu Cywilnego.
 
2) Przewodniczący Z.Kwaśniewski przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych, termin upływa z dniem 30 kwietnia br.
 
3) Dyrektor GOKiS M.Folusiak – poinformował, że dnia 13 maja br. odbędzie się spotkanie w zakresie możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych.
 
4) Wiceprzewodniczący Rady R.Dziubek odczytał pismo Pani Elżbiety Kula w sprawie wyjaśnienia sprawy przejęcia przez gminę do zasobu mienia komunalnego działki Nr 294 na której znajduje się droga.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – rozmawiałem z Panią Wójt w tej kwestii i miała udzielić wyjaśnień na dzisiejszej Sesji.
 
Sekretarz M.Boryła – działka, o której mowa w piśmie jest własnością prywatną. Długość działki wynosi ok. 150 m. Korzysta z niej praktycznie tylko jedna rodzina. Aby przejąć ją na mienie komunalne gmina będzie musiała ponieść koszty podziału i wyceny. Przejęcie tej działki na mienie komunalne będzie wiązało się z koniecznością wykonania w przyszłości na tej drodze nawierzchni betonowej. Takich dróg na terenie gminy jest wiele m.in. w Mianowicach droga, którą zgłaszała do remontu radna K.Kołkowska.
 
Radny W.Cymek – myślałem, ze jest to niedokończona droga gminna, nie wiedziałem, że jest to działka prywatna. Jednak na każde pismo winno udzielić się odpowiedzi a z pisma tego wynika, że osoba ta nie otrzymała odpowiedzi.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – z pisma tego wynika, że Pani Wójt złożyła obietnice przejęcia działki, świadczą o tym słowa „Pani Wójt Maria Janusz powiadomiła mnie, że jeszcze w 2007r. Urząd Gminy rozpocznie procedury przejęcia drogi do gminnego zasobu komunalnego”.
 
Radny M.Haładej – nie wiemy, w jakim zakresie informacja ta jest prawdziwa. Ponieważ nie ma Pani Wójt nie możemy stwierdzić, że tak faktycznie było.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – nie można obiecywać czegoś, czego nie można zrealizować.
 
Sołtys W.Francuz – w gminie nie ma pracownika, który byłby fachowcem od budowy dróg. Jakość wykonania dróg betonowych jest zły, poziom jest nierówny i zbiera się woda. Droga Dąbrówka – Strzyżyno jest w strasznym stanie. Nie ma sensu puszczać tam równiarki, prosiłem o dowiezienie tam żużlu, ale nie dowieziono. Ciągle tylko obiecuje się. Oświetlenie uliczne w Dąbrówce i Wisznie zapala się o różnych porach lub w ogóle nie pali się. W innych miejscowościach pali się dłużej. Powołanie Straży Gminnej nic nie zmieni puli ludzi nie uświadomi się, ponieważ wyrzucają śnieci wszędzie – przy drogach, do lasu.
Sekretarz M.Boryła – wszystkie te sprawy wyjaśniłam sołtysowi w Urzędzie Gminy. W kwestii oświetlenia ulicznego jest propozycja, aby w okresie letnim ograniczyć czas palenia się lamp do 3 godzin. Płacimy bardzo wysokie rachunki za energię i musimy podjąć działania, aby ograniczyć wydatki na ten cel. Czy Rada akceptuje propozycję?
 
Radny A.Zaryczański – Zakład Energetyczny powinien zamontować żarówki energooszczędnie wówczas będą mniejsze wydatki.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proponuję, aby decyzje w ty temacie podjął pracownik Urzędu po konsultacji z sołtysem.
 
Sołtys Cz.Wysota – w Domaradzu będzie robiona kanalizacja. Przepompownia została zaplanowana w centrum wsi. Nie jest to dobra lokalizacja i chcemy, aby ją zmienić.
 
Sekretarz M.Boryła – pracownik Urzędu był w terenie, zbiera wnioski i można jeszcze wprowadzić zmiany.
 
Sołtys S.Stefaniuk – zabezpieczyć studzienki w Łojewie przy pałacu.
 
 
 
Ad. 21
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski o godz. 1600 zamknął obrady XX Sesji Rady Gminy Damnica
 
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                             Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                 Zdzisław Kwaśniewski
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-05-20 13:13:36)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-05-20 13:17:07)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki