PROTOKÓŁ NR XXVI/08 w dniu 18 września 2008r.

ROTOKÓŁ NR XXVI/08
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 18 września 2008r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 13 radnych.
Nieobecni radni: K.Kozina, A.Zaryczański.
Spóźnił się radny W.Cymek.
 
            Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się do radnych z pytaniem czy mają uwagi lub wnioski do przedstawionego porządku obrad.
 
Radny Z.Pawłowski – zgodnie z § 24 Statutu Gminy przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowania powinien go przeczytać. Proszę Pana Przewodniczącego o stosowanie tego zapisu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wnioskuję o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr XXVIII/166/05 Rady Gminy Damnica w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Miejscowości Damnica. Wspólnie z sołtysem Panem Zbigniewem Zagórowskim stwierdziliśmy, że są sprawy na terenie sołectwa, które nie zostały ujęte w Planie. Dlatego należy go dopracować, wprowadzić wszystkie niezbędnie zapisy i dopiero wówczas przedstawić do zatwierdzenia Radzie Gminy na następnej Sesji.
 
Rada Gminy jednogłośnie postanowiła wycofać z porządku obrad Sesji projekt uchwały w zmieniającej uchwałę Nr XXVIII/166/05 Rady Gminy Damnica w sprawie zatwierdzenia Planu Rozwoju Miejscowości Damnica.
 
Po wprowadzeniu zmian porządek obrad przedstawia się następująco:
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø      otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø      przyjęcie porządku obrad,
Ø      przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy Damnica z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Informacja na temat aktywizacji Rad Sołeckich w zakresie inicjatyw lokalnych.
4.      Informacja Wójta Gminy Damnica z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r.
5.      Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r.
6.      Projekt zmieniającej uchwałę Nr XX/147/08 w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego.
7.      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Domaradz.
8.      Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
9.      Interpelacje i zapytania radnych.
10.Wolne wnioski i informacje.
11.Zakończenie Sesji.
 
Porządek obrad przyjęty został jednogłośnie.
 
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
 
Wójt Gminy przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do przedstawionej informacji.
 
Radny I.Kopczyk – zwrócił się z pytaniem, gdzie mógłby otrzymać informacje na temat pozyskania środków na zakup i montaż kolektorów słonecznych?
 
Wójt M.Janusz – informację taką otrzymali sołtysi a wszyscy zainteresowani mogą ją otrzymać w przerwie obrad Sesji.
 
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionej informacji.
 
Ad. 3
 
Wójt Gminy przedstawiła informację na temat aktywizacji Rad Sołeckich w zakresie inicjatyw lokalnych.
Aktywizacja Rad Sołeckich wszystkich sołectw z terenu gminy w 2008r. ukierunkowana była na stworzenie podstawowych dokumentów do aplikowania o środki unijne. Dokumentami takimi są Plany Odnowy Miejscowości. Niektóre sołectwa opracowały już takie Plany i przedstawiły do zatwierdzenia Radzie Gminy. Pozostałe sołectwa są na różnym etapie tworzenia tych Planów. Zaangażowanie Rad Sołeckich w stworzenie Planów w każdym sołectwie jest inne.
Sołectwa, które opracowały Plany Odnowy Miejscowości mają otwartą drogę do ubiegania się o środki unijne na potrzeby sołectwa.
 
 
Ad. 5
 
Sprawozdanie Wójta Gminy Damnica z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgodnie z ustawą o finansach publicznych Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy w terminie do 31 sierpnia informację z wykonania budżetu gminy za I półrocze. Radni otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r. na poprzedniej Sesji. Proszę Panią Skarbnik o przedstawienie sprawozdania.
 
Skarbnik J.Janicka – odczytała zarządzenie Nr 74/2008 Wójta Gminy Damnica z dnia 18 sierpnia 2008r. w sprawie przedstawienia sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2008r. oraz uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 095/g220/B/III/2008 z dnia 9 września 2008r. w sprawie opinii o przedłożonej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Damnica za I półrocze 2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – radni dokonali analizy sprawozdania, na posiedzeniach Komisji radni dyskutowani na ten temat. Czy są jeszcze uwagi do sprawozdania? Skoro radni nie mają uwag przedstawię własne spostrzeżenia.
Opracowanie sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2008r. jest bardzo dobre, przejrzyste i czytelne. Realizacja bieżąca budżetu jest dobra. Natomiast realizacja zadań inwestycyjnych jest bardzo słaba. Uważam, że w tym zakresie jest ogólny chaos, brak ciągłej pracy. Nie oczekuję w tej kwestii wyjaśnień. Stwierdzam tylko fakt. Uważam, że bezzasadne było planowanie rozbudowy OSP, jeżeli nie ma załatwionej działki. Proszę o odpowiedź na pytanie – kiedy będzie realizowane docieplenie budynku OSP?
Nierozpoczęta budowa kanalizacji w Domaradzu i Starej Dąbrowie. Nie oczekuję odpowiedzi na to pytanie.
Co oznacza zapis na stronie 53 – zmniejszono wartość zadania dotyczącego modernizacji stadionu sportowego w Damnicy o 8.000 zł.?
Ile kosztowała strategia rozwoju gminy, która praktycznie nie jest jeszcze zatwierdzona przez Radę?
 
Wójt M.Janusz – odpowiedzi na przedstawione pytania udzielę na następnej Sesji. Jeżeli chodzi o docieplenie budynku OSP w Damnicy to nie jest prosta sprawa i nie jest zależna tylko od nas. Budynek jest tak usytuowany, że część budynku jest posadowiona na działce stanowiącej własność Poczty Polskiej. Prowadzimy starania zmierzające do pozyskania tej działki do mienia komunalnego. W roku bieżącym uzyskałam informację, że działka ta będzie przeznaczona do sprzedaży w drodze przetargu i będziemy mogli do niego przystąpić. Z chwilą uregulowania stanu prawnego działki będzie można przystąpić do realizacji inwestycji. Zgadzam się, że zadania inwestycyjne mają niski procent wykonania. Dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniach Komisji. Realizacja zadań inwestycyjnych na koniec roku będzie znacznie lepsza. Z informacji z pracy w okresie międzysesyjnym, którą przedstawiłam wynika, że większość przetargów na zadania inwestycyjne musieliśmy unieważnić i to nie z naszej winy. Jest to niepokojące. Jednak niektóre zadania są już zakończone w stu procentach a nie SA wykazane w sprawozdaniu, ponieważ sprawozdanie sporządzone jest na dzień 30 czerwca br.
 
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008r.
 
Radny R.Nieradko – zgłaszam wniosek o wycofanie z projektu uchwały kwoty 60.000 zł. przeznaczonej na remont Urzędu Gminy.
 
Radny Z.Pawłowski – przypominam zapis Statutu Gminy, który mówi, że przewodniczący powinien czytać treść wniosków.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zapis ten dotyczy wniosków a nie projektów uchwał. Proszę Panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Gminy J.Janicka odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy radny Nieradko podtrzymuje swój wniosek?
 
Radny R.Nieradko – tak, podtrzymuję.
 
Radny I.Kopczyk – Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały. Jak wobec tego mamy głosować?
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w pierwszej kolejności pod głosowanie poddany zostanie wniosek najdalej idący, czyli projekt uchwały przygotowany przez Wójta a następnie drugie głosowanie - wniosek zgłoszony przez radnego Nieradko, czyli projekt uchwały bez 60.000 zł.
 
Radny M.Haładej – proszę, aby przewodniczący Komisji przedstawili wypracowane stanowisko Komisji w temacie tego projektu uchwały.
 
Wójt M.Janusz – pragnę wyjaśnić, iż w budżecie gminy są dwie rezerwy: celowa do dyspozycji Rady i ogólna do dyspozycji Wójta. Zwiększenie środków na remont Urzędu pochodzi z rezerwy ogólnej. Zadanie to zatwierdziliście Państwo w załączniku inwestycyjnym. W związku z tym, przydzielone zostały środki finansowe, ale zadanie nie będzie realizowane ze względu na niewystarczające środki a tym samym nie będzie realizowany załącznik inwestycyjny.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proszę przewodniczących poszczególnych Komisji o przedstawienie stanowiska Komisji w temacie projektu uchwały.
 
Radny R.Nieradko – Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji po zapoznaniu się z propozycją zmian w budżecie głosowała następująco: 2 głosy „za” projektem uchwały i 3 głosy „wstrzymujące”.
 
Radna B.Jarzmicka – Komisja Rewizyjna i Komisja Budżetu i Finansów nie wypracowały jednoznacznego stanowiska w temacie projektu uchwały.
 
Radna J.Kornecka – Komisja Oświaty i Spraw Społeczno – Socjalnych prowadziła dyskusje w temacie proponowanych zmian w budżecie. Były uwagi dotyczące prowadzonego remontu Urzędu Gminy. Uważam, że skoro remont jest już rozpoczęty to musimy go zakończyć i przeznaczyć te dodatkowe środki. Nawet, jeżeli w przyszłości Urząd Gminy przeniesie się do innego obiektu to ten obiekt nadal zostanie obiektem komunalnym i powinniśmy go dostosować do obowiązujących wymagań. W zakresie Ośrodka Zdrowia w Bobrownikach są zalecenia SANEPID-u zobowiązujące gminę do wykonania podjazdów dla niepełnosprawnych do końca 2008r. Na Komisji Oświaty Pani Wójt przedstawiła propozycję budowy nowego obiektu, w którym mieściłby się ośrodek zdrowia, biblioteka i świetlica. Jest to bardzo dobry pomysł, ale termin realizacji jest odległy. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, że w Bobrownikach nie będzie ośrodka.
 
Wójt M.Janusz – sprawa ośrodka zdrowia w Bobrownikach przedstawia się następująco: zalecenia SANEPID-u związane były z tym, że do stycznia 2009r. należało wykonać prace polegające na dostosowaniu obiektu do wymogów unijnych. Wiemy już, że termin ten został przesunięty do roku 2010. Mamy gwarancję, że przez najbliższe dwa lata ośrodek zdrowia będzie funkcjonował bez żadnych zmian w obecnym stanie. Najlepszym rozwiązaniem dla mieszkańców korzystających z tego ośrodka byłoby, aby właścicielem obiektu była gmina. Remont w obecnym obiekcie ośrodka jest bardzo kosztowny i nieopłacalny. Dlatego rozwiązaniem korzystnym jest wybudowanie parterowego obiektu na potrzeby ośrodka zdrowia. Musimy skupi ć się, aby do 2010 roku rozpocząć to zadanie.
 
Radny I.Kopczyk – budynek Urzędu Gminy od wielu lat nie był remontowany i dlatego teraz konieczny jest taki szeroki zakres remontu. Ponadto zgodnie ze Statutem Gminy każda Komisja powinna wydać opinię w temacie projektu uchwały.
 
Wójt M.Janusz – już w momencie przyjmowania tego zadania były kontrowersje. Pragnę udzielić informacji, które pomogą Państwu w podjęciu decyzji.
 
Wójt M.Janusz odczytała protokół z kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Sanitarną w Słupsku oraz postanowienie Pomorskiego Komendanta OSP w Gdańsku.
 
Wójt M.Janusz – jest to protokół i zalecenia dotyczące budynku Urzędu Gminy z 2002r. Dlaczego wówczas nikt z obecnych władz nie podjął decyzji o realizacji zaleceń? Nie możemy uciekać przed problemem. Przed pracownikami samorządowymi stawiane są coraz większe wymagania. Wprowadzono obowiązek elektronicznego obiegu dokumentów. Jesteśmy narażeni na utratę danych, ponieważ instalacja komputerowa jest podłączona razem z instalację elektryczną, wszystko pracuje na jednym systemie. Instalacja jest przeciążona. Serwer usytuowany jest w nieodpowiednim miejscu, w pokoju gdzie pracują pracownicy. Zdaję sobie sprawę, że środki na remont są duże. Prace remontowe są bardzo drogie, ale można to było zrobić już w 2003r.
 
Radny M.Haładej – cieszy mnie, że radni uważają, iż remont Urzędu Gminy powinien być zrobiony. Wobec tego przeznaczmy dodatkowe środki i zróbmy ten remont raz i porządnie, aby przez najbliższe lata nie wracać do tego problemu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – skoro nie ma więcej uwag do projektu uchwały przystępujemy do głosowania. W pierwszej kolejności głosujemy projekt uchwały przygotowany przez Wójta Gminy.
Kto z radnych jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r. w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy?
 
G ł o s o w a n i e – 8 głosów „za”, 4 głosy „wstrzymujące się”.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych wyniku głosowania – 8 głosów „za” i 4 głosy „wstrzymujące się” podjęła uchwałę Nr XXVI/183/08 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2008r.
 
Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwy.
Po przerwie na salę obrad przybył radny W.Cymek.
Stan Rady – 13 radnych.
 
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XX/147/08 w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego odczytała Skarbnik Gminy J.Janicka.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/184/08 zmieniającą uchwałę Nr XX/147/08 w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego.
 
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Domaradz odczytała Sekretarz Gminy M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/185/08  w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Domaradz.
 
 
Ad. 8
 
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego odczytała Sekretarz Gminy M.Boryła.
 
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji.
Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/186/08 zmieniającą uchwałę Nr XXII/170/08 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Ad. 9   Interpelacje i zapytania radnych
 
Radny Z.Pawłowski – Pani Wójt czy poczyniła Pani coś w kierunku doprowadzenia do likwidacji dzikich wysypisk śmieci? Czy unormowano sprawy związane z wysypywaniem śmieci w miejscach publicznych?
 
Wójt M.Janusz – temat śmieci w miejscach publicznych powtarza się od dłuższego czasu. Na początku tego roku odbyło się spotkanie z Komisją Komunalną w temacie jak poradzić sobie z problemem śmieci. Jednym z ustaleń ze spotkania było upomnienie wszystkich mieszkańców, którzy nie mają legalnych dowodów na to, co robią ze śmieciami o obowiązku  podpisania umów z firmami zajmującymi się wywozem śmieci. Wobec tego ustalenia przygotowano informację przypominającą o obowiązku podpisania umów i przekazano ją wszystkim sołtysom w celu rozpowszechnienia wśród mieszkańców sołectwa. Skutek tego jest jednak niewielki. Następnym krokiem miało być powołanie przez Komisję Komunalną wspólnej komisji z przedstawicielem policji, która ma uprawnienia do wejścia na teren prywatnej posesji i dokonanie sprawdzenia, co robi się ze śmieciami. Niestety do dnia dzisiejszego taka komisja nie powstała i przeglądu nie przeprowadzono.
 
Radna J.Kornecka – Pani Wójt dotarła do mnie informacja, że są dowożone dzieci z obrębu gminy Potęgowo do naszej szkoły w Domaradzu. Czy są noty obciążające gminę Potęgowo za dowóz ich dzieci do naszej szkoły. Uważam, że gmina Potęgowo powinna ponosić koszty dowozu swoich dzieci.
 
Radna B.Jarzmicka – autobus nie dojeżdża po dzieci do samej miejscowości, dochodzą one do przystanku przy CPN w Nowej Dąbrowie.
 
Wójt M.Janusz – w kwestii tej udzielę odpowiedzi na następnej Sesji.
 
Radny W.Cymek – w ubiegłym roku i w tym roku składałem wnioski i interpelacje w tej sprawie. Proszę o przedstawienie jak wygląda temat przejęcia drogi na osiedlu leśnym w Damnicy. Wiem, że są w tym zakresie procedury, ale w drodze tej są nasze urządzenia – wodociąg, kanalizacja. Mieszkańcy osiedla chcą, aby wyremontować tę drogę i trzeba do tej sprawy wrócić.
 
Wójt M.Janusz -  w temacie tym należy sprawdzić uregulowania prawne dotyczące przejęcia nieruchomości z zasobów Lasów Państwowych.
 
Radna B.Jarzmicka – mam pytanie do zarządzenia Wójta Gminy Nr 31/08 z 9 maja 2008r. w sprawie ogłoszenia do publicznej wiadomości wykazów osób fizycznych i prawnych, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń i umorzeń. W wykazie dot. udzielonych odroczeń są nazwiska, ale nie ma kwot.
 
Skarbnik J.Janicka - odroczenie nie jest zaległością podatkową, jest to przesunięcie terminu płatności. Kwot nie ma, ponieważ zostanie wpłacona w terminie późniejszym.
 
Radny M.Haładej – Panie Przewodniczący na jednej z wcześniejszych Sesji Rady prosiłem o ponowne zajęcie się sprawą powołania Straży Gminnej. Pan Przewodniczący wspomniał, że sprawa ta wróci na posiedzenia Komisji i zajmiemy się tematem. Proszę, aby temat ten wrócił i przedyskutować na poszczególnych Komisjach sprawę utworzenia Straży.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie przewodniczących poszczególnych Komisji i ustalimy, kiedy zajmiemy się tym tematem.
 
Radny R.Dziubek – jednym z zadań na 2008r. było położenie chodnika wzdłuż drogi powiatowej w Damnie. Czy jakiś krok w tym kierunku został zrobiony?
 
Wójt M.Janusz – zostało skierowane pismo do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o kompleksowe rozwiązanie skrzyżowania dróg w Damnie dotyczące także odpowiedniego oznakowania. Powołana została komisja, która na miejscu w Damnie wskazała takie rozwiązanie do realizacji wspólnie powiat i gmina. Zadanie to nie zostało przyjęte do zadań inwestycyjnych i realizacja uzależniona jest od posiadanych środków finansowych po zakończeniu planowanych zadań inwestycyjnych. Zadanie to będzie realizowanie prawdopodobnie w 2009r. razem z powiatem.
 
 
Ad. 10  Wolne wnioski i informacje
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – podziękował Panu Michałowi Folusiak dyrektorowi Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu za pomysł i realizację festynu dla dzieci na zakończenie wakacji. Tego typu impreza powinna wejść na stałe do kalendarza imprez GOKiS-u.
 
Wójt M.Janusz – zgodnie z zobowiązaniem z poprzedniej Sesji Rady chcę przedstawić opinię prawną dotyczącą procedury przyjęcia planu remontu dróg gminnych.
Treść opinii – „Opinia prawna w temacie rozbieżności dot. wykonawstwa remontu dróg gminnych w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy Damnica i wersji zgłoszonych przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji RG Damnica oraz wersji wynikającej z protokołu Sesji Rady Gminy Damnica z dnia 24.04.2008r.
Przy rozstrzyganiu wątpliwości, co do sposobu realizacjo uchwał Rady Gminy należy uwzględnić ustawowy rozdział kompetencji pomiędzy organem stanowiącym, którym jest Rada, a organem wykonawczym gminy, którym jest Wójt Gminy.
Rada w ramach swoich kompetencji stanowiących uchwaliła budżet m.in. z przeznaczeniem i wydzieleniem określonych środków finansowych na remonty dróg gminnych.
Realizacja tego budżetu, w tym określenie sposobu wykonania uchwały Rady należy jednak do wyłącznej kompetencji Wójta Gminy, o czym przesądza art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Jeśli zatem istnieją rozbieżności w zakresie listy przeznaczonych do remontu dróg gminnych w wersji przedłożonej przez Wójta oraz w wersji proponowanej przez Komisję i Radę część remontu wykraczająca poza propozycję Wójta, mogłaby być przyjęta do realizacji tylko po wskazaniu przez Radę środków finansowych przeznaczonych na ten cel”.
 
Wójt M.Janusz - zgodnie z przedstawiona opinią uchwała Rady w sprawie planu modernizacji dróg gminnych na 2008r. przyjęta została z błędem prawnym. Państwo, jako Rada macie pełne prawo złożyć własne propozycje dróg, ale w tym zakresie trzeba wskazać skąd wziąć środki finansowe.
 
Radny R.Dziubek – z tego wynika, że jeżeli będziemy mieli inne propozycje wówczas musimy wskazać skąd środki na realizację?
 
Wójt M.Janusz – budżet, który zatwierdza Rada zakłada środki m.in. na drogi. Natomiast szczegółowy podział, na co mają być te środki, na jakie odcinki dróg przedstawia propozycje Wójt. Propozycje Komisji lub poszczególnych radnych wpływają nie bezpośrednio do Rady, lecz do Wójta. Razem ustalamy propozycję, którą następnie Państwu przedstawiam. Państwo, jako Rada możecie tę propozycję przyjąć albo ją odrzucić. Nie możecie Państwo wprowadzić własnej propozycji tylko wspólne wypracowujemy kolejną propozycję i przedstawiamy ponownie Radzie. Jeżeli natomiast propozycje Rady wykraczają poza propozycje Wójta tak jak zostało to zrobione to jeszcze należy wskazać źródło finansowania.
 
Radna J.Kornecka – Pani Wójt. Na Sesji Rady zatwierdziliśmy, że w Strzyżynie będzie robiony odcinek drogi do P.Cieślika a zrobiła Pani o 70 m. więcej, więc także koszty tej drogi wzrosły. Sama podjęła Pani taką decyzję. Propozycja Komisji Komunalnej była inna. Rada na Sesji przyjęła propozycję Komisji Komunalnej większością głosów.
 
Wójt M.Janusz – Szanowna Rado! Kolejny raz przypominam, że uchwała o drogach przyjęta została z błędem prawnym. Przyjęliście Państwo zadanie, które należą do kompetencji Wójta. Protokół z posiedzenia Komisji Komunalnej z dnia 18 kwietnia br., w którym opisane są propozycje Komisji w zakresie remontu dróg, następnie wyciąg z protokołu Sesji Rady Gminy w dniu 24 kwietnia br. w zakresie przyjętych propozycji remontu dróg. Między posiedzeniem Komisji a Sesją Rady pojawiła się propozycja drogi w Domaradzu. Komisja Komunalna powinna była skierować propozycje do Wójta a nie bezpośrednio do Rady. Wójt jest jedynym organem, który może przedstawić Państwu propozycje. Komisja Komunalna przejęła kompetencje Wójta. Dlatego uchwała o drogach od samego początku jest źle przyjęta. Wykonałam wszystkie zadania przyjęte przez Radę a nawet więcej w ramach przyznanych środków. Rozliczenie dróg następuje po całkowitym zakończeniu inwestycji. To, że są wskazanie jakiekolwiek metry wynika tylko z przybliżeń i można tego nie podawać. Dlatego, że inwestycje zamykają się w zgłoszeniu lub decyzji pozwolenia na budowę. W decyzji nie są podawane wartości w metrach tylko podawane są wielkości określające działkę. Żadna z inwestycji realizowanych w 2008r. nie wykracza poza działkę. Kolejna sprawa to nie została naruszona w żaden sposób dyscyplina środków finansowych. Czyli to, co zostało wskazane wykonałam a ramach posiadanych środków, które Państwo wskazaliście zrobiłam więcej. Remont drogi w Strzyżynie nie wykracza poza działkę. W celu rozliczenia inwestycji powołujemy komisję do odbioru, dokonuje pomiaru i wprowadza się, jako środek trwały.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Wysoka Rado! Nie zgadzam się z tym, co Pani Wójt mówi. Radca prawny, któremu Wójt płaci wystawił opinię, jaką Wójt chce. Na poprzedniej Sesji stwierdziłem, że Wójt proponuje zadania inwestycyjne a o realizacji decyduje Rada Gminy. Robienie dróg jest także inwestycją. Nie można mówić, że Rada nie ma nic do powiedzenia. Ostateczną decyzję, jakie inwestycje będą robione w gminie podejmuje Rada Gminy.
 
Radny M.Haładej – Panie Przewodniczący, w jakiś sposób czuję się winny tego zamieszania. Propozycje przedstawione przez Wójta mogliśmy na Sesji albo przyjąć albo odrzucić. Natomiast my do propozycji Wójta dopisaliśmy jeszcze własne propozycje. Jest to nasz błąd, Komisji Komunalnej. Powinniśmy byli wypracować własną propozycję, skonsultować ją z Wójtem i dopiero wtedy poddać pod głosowanie.
 
Radny R.Dziubek – każdy radny zna swój teren, zna potrzeby i oczekiwania mieszkańców. Dlatego stara się załatwić interes swoich mieszkańców. Dróg na terenie gminy zrobiono już bardzo dużo. Są miejscowości, gdzie zrobiono już wszystkie drogi. Uważam, że każdy radny powinien mieć możliwość zgłoszenia własnej propozycji w zakresie remontu dróg.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – tak jak temat interpretuje radny Haładej to gdybyśmy dziś zmiany w budżecie przegłosowani inaczej i odrzucili te 60 tys.zł. to uchwała też nie byłaby ważna? Czy też uchwała ta wróciłaby na Komisje?
 
Wójt M.Janusz – odczytałam tylko opinię prawną osoby, która ma ku temu uprawnienia. Nie można podważać niezawisłości opinii ani Sądu ani innych instytucji prawnych. Opinię taką wyraził nie Wójt Gminy Damnica tylko radca prawny Waldemar Piastowski. Jeżeli Pan się nie zgadza z opinią proszę sprawę kierować przeciwko Panu Piastowskiemu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – już się w tej gminie utarło, że jeżeli są trudne tematy to najczęściej się tłumaczy, że to nie ja to Rada Gminy zdecydowała. Nie można wszystkich uwag kierować do Rady Gminy. Nadal podtrzymuję z całą odpowiedzialnością, że o ostatecznym kształcie inwestycji w gminie decyduje Rada Gminy. Jako radny dwóch kadencji przeszedłem wiele szkoleń, spotkań Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów i z taką interpretacją przepisu nigdzie się nie spotkałem.
 
Radny M.Haładej – Panie Przewodniczący. Z tego wynika, że Rada sama składa propozycje i sama je zatwierdza?
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Panie radny, tak jak powiedziałem wszystkie propozycje przygotowuje Wójt a o ostatecznym kształcie inwestycji decyduje Rada Gminy.
 
Radny W.Cymek – w kwietniu na Sesji Rady była Pani Radca, dlaczego wówczas nie wskazała jak powinno wyglądać przyjęcie planu modernizacji dróg? Nie możemy w ten sposób rozmawiać. Powinniśmy podać sobie ręce i doprowadzić do zgody.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proponuję zamknąć dyskusję w tym temacie.
 
Sołtys R.Zieliński – w Świecichowie miała być robiona droga w pierwszej kolejności, zrobiono podsypkę z piasku i miała być remontowana. Trwa to już trzy lata. Mieszkańcy nie mogą dojechać do swoich posesji, samochody zostawiają przy blokach. Była propozycja Pani Wójt, aby robić tę drogę, ale została odrzucona przez Radę. Nie można w ten sposób robić.
 
Radny W.Cymek – Panie sołtysie. Rada Gminy zatwierdziła w 2008r. 300 tys. zł. na budowę drogi powiatowej przez miejscowość Świecichowo. Są to bardzo duże pieniądze i nie możemy wszystkich środków kierować do Świecichowa. W przyszłości na pewno droga ta zostanie zrobione, w gminie są inne miejsca, gdzie także trzeba remontować drogi.
 
T.Kozłowska – chciałabym się dowiedzieć, kiedy będzie przetarg na sprzedaż działki przy ulicy Lipowej na rzecz mieszkańców. Gmina przejęła już działkę od Nadleśnictwa. Ustalenia z października 2007r. były takie, że z chwilą przejęcia działki przez gminę zostanie ogłoszony przetarg.
 
Wójt M.Janusz – działka została już przejęta i gmina jest jej właścicielem. Propozycja rozwiązania tematu została przedstawiona radnym na posiedzeniach Komisji, którą radni zaakceptowali. Odbyło się spotkanie z mieszkańcami, na którym wyznaczono termin 7 dni na złożenie deklaracji kupna. Po terminie tym wpłynęły tylko 3 wnioski. Wstępne zainteresowanie było większe, dlatego była propozycja sprzedaży działki w przetargu ograniczonym na rzecz mieszkańców. W związku z tym, że zainteresowanych kupne jest tylko 3 mieszkańców jest propozycja podziału tej działki na dwie części. Pierwsza, większa część działki pozostałaby w zasobie gminy z przeznaczeniem na pas zieleni i budowę np. ośrodka rehabilitacyjnego. Druga część działki przeznaczona zostanie dla mieszkańców. W dniu dzisiejszym do osób zainteresowanych kupnem wysłane zostały pisma z propozycją podziału działki, aby mogli zapoznać się i wypowiedzieć. Następnie rozpocznie się procedura przygotowania działki do sprzedaży, w pierwszej kolejności Rada Gminy musi podjęć uchwałę o zbyciu tej działki.
 
Sekretarz M.Boryła - do czasu podjęcia uchwały przez Radę nie możemy nic robić. Po podjęciu uchwały zlecona zostanie wycena działki i rozpocznie się procedura przetargowa. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze żadnego podziału.
 
Skarbnik J.Janicka – sołtysi otrzymali druki propozycji do projekty budżetu na 2009r. Propozycje należy złożyć w terminie do 15 października br.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w temacie zmiany lokalizacji przepompowni ścieków w Domaradzu jest sugestia Pani Wójt, aby tematem tym zajęła się Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji. Wobec tego proszę przewodniczącego Komisji o zwołanie posiedzenia Komisji w tym temacie.
 
Dyrektor ZS w Zagórzycy R.Nowak – czy budowa boiska wielofunkcyjnego w Zagórzycy będzie kontynuowana w 2009r. Mam informacje, że terminy będą przedłużone.
 
Wójt M.Janusz – na inwestycję dofinansowanie z Ministerstwa w wysokości 152.000 zł. Umowa nie została jeszcze podpisana i z chwilą podpisywania będzie ona automatycznie anektowana do czerwca 2009r. Przyznane środki na tę inwestycję nie przepadną z końcem roku.
 
Sołtys B.Krawczewska - konieczny jest remont drogi w Bobrownikach na odcinku od skrzyżowania przez park do wsi.
 
Wójt M.Janusz – jest to droga powiatowa i musimy wnioskować o ujęcie jej w planie inwestycyjnym powiatu. W tym roku realizowana jest przebudowa drogi w Łebieniu a w następnych latach w planie jest remont drogi Łebień – Bobrowniki.
 
Sołtys W.Francuz -1) naprawić zniszczony przystanek autobusowy w Dąbrówce,
2) ustawić jednakowe godziny palenia lamp oświetlenia ulicznego we wszystkich miejscowościach. Obecnie są miejscowości, w których lampy zapalają się wcześniej a w niektórych później.
3) w drodze powiatowej w kierunku Dąbrówki  po prawej stronie na wysokości lasku zarwany jest asfalt.
 
Radna B.Jarzmicka – jako przewodnicząca Komisji Rewizyjnej zwracam się do Rady o wyrażenie zgody na przeprowadzenie przez Komisję Rewizyjną kontroli w zakresie umorzeń podatków za 2007r. w zakresie uprawnień Komisji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proszę o przegłosowanie, kto jest za zleceniem Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie w/w kontroli.
 
Rada Gminy w wyniku głosowania – 11 głosami „za”, 1 głosem „przeciw”, 1 głosem „wstrzymującym” postanowiła zlecić Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli w zakresie umorzeń podatków za 2007r.
 
 
 
Ad. 11
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1530 zamknął obrady XXVI Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                         Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                 Zdzisław Kwaśniewski
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-11-18 12:11:43)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2008-11-18 12:12:39)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki