PROTOKÓŁ NR XXXV/09
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 29 kwietnia 2009r.
 
 
Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: K.Kozina, B.Jarzmicka, K.Kołkowska.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał i przedstawił następujący porządek obrad:
 
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø przyjęcie porządku obrad,
Ø przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
4.      Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
5.      Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2009r.
6.      Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica.
7.      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z gminnego stadionu sportowego w Damnicy.
8.      Projekty uchwał w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
9.      Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2008r.
10. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008 rok.
11. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2008 rok.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie Sesji.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
 
Wójt Gminy przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji wniosków i interpelacji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny W.Cymek – proszę o wyjaśnienie informacji dot. budowy stacji bazowej telefonii komórkowej w Damnicy. Co to jest?
 
Wójt M.Janusz – są to tylko wnioski o wskazanie lokalizacji inwestycji.
 
Radny M.Haładej – sprawa wycinki drzew przy drodze Damnica-Dębniczka. Mieszkańcy maja pretensje, że sprzedaż wyciętych drzew prowadzona jest przez gminę po cichu.
 
Wójt M.Janusz – informację na ten temat chciałam dziś Państwu przekazać. Mieszkańcy oraz osoby, które mają pola przy drzewach przeznaczonych do wycinki kontaktowały się już dużo wcześniej o zezwolenie na wycinkę drzewa. Wszystkie drzewa przeznaczone do wycinki zostały wycenione przez fachowca i oznakowane. Cena kształtuje się różnie od 20zł. – 180zł. Jeżeli zgłosi się osoba chętna do wycinki drzewa to płaci za nie zgodnie z wyceną i otrzymuje zezwolenie na wycinkę. Wycinka tych drzew nie będzie wykonywana przez firmę specjalistyczną tylko przez mieszkańców na tej zasadzie.
 
Ad. 3
 
Wójt Gminy Maria Janusz przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008r.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Skarbnik Gminy D.Bałukonis odczytała uchwałę Nr 035/g220/R/III/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 3 kwietnia 2009r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Komisja Rewizyjna jest uprawniona do wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy. Proszę wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Ireneusz Kopczyk odczytał pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz wniosek Komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.
Opinia i wniosek Komisji Rewizyjnej w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej I.Kopczyk odczytał uchwałę Nr 036/g220/A/III/09
Składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 3 kwietnia 2009r. w sprawie pozytywnej opinii wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Damnica o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2008 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2008 rok.
 
Radny W.Cymek – dyskusja nad sprawozdaniem była na posiedzeniach poszczególnych Komisji i wszystkie niejasności zostały wyjaśnione przez Panią Skarbnik i Panią Wójt. Budżet roku 2008 był bardzo ciężki, było wiele zmian w ciągu roku. Praktycznie dyskusja nad budżetem toczyła się w ciągu całego roku przy okazji wprowadzania zmian. Uważam, że wykonanie budżetu jest dobre, nie mam uwag.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – mam następujące uwagi i spostrzeżenia do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu za 2008r.
Na stronie 14 – wykonanie wydatków inwestycyjnych, zadanie „Modernizacja drogi gminnej i chodnika w Zagórzycy”, koszty 302 zł. Uważam, że to żadna inwestycja. Tego typu wydatek powinien być zrealizowany z kosztów bieżących. W pozycji „ Przebudowa nawierzchni dróg gminnych” – wszystkie wykonane drogi finansowo zbite są w jednej pozycji. Uważam, że drogi te powinny być rozbite – chcemy wiedzieć ile kosztowały poszczególne odcinki dróg. W pozycji „Termomodernizacja GOKiS wraz ze świetlicami” wydatkowano kwotę 34.575,80zł. w opisie na stronie 76 dowiadujemy się, że tyle kosztował audyt. Jeżeli to tylko audyt to stwierdzam, że jest to stanowczo za duży koszt. Jeżeli w tej kwocie są też projekty to ta kwota jest adekwatna ale o tym nic nie mówi się w opisówce. W pozycji „Modernizacja wraz z rozbudową stadionu sportowego w Damnicy” wykonanie w 2008r. to 45.195zł. i jest to koszt projektu i projektu przyłącza energetycznego. Ja osobiście już nie wiem ile wydatkowano ogółem pieniędzy na projekty tego zadania. Uważam, że w opisie powinno się określić tą kwotę. W pozycji „budowa boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół w Zagórzycy” – wydatkowano kwotę 225.332 zł. Jak to rozumieć? W 2008r. nic nie zrobiono a wydatkowano taką kwotę. Jeżeli są to wydatki niewygasające to w opisie powinno być zapisane, że są to pieniądze zarezerwowane. Na stronie 57 – wykonanie dochodów majątkowych. Wpływy z tego tytułu 308.7333,39 zł. Uważam, że są to dochody dobre i należy za to pogratulować. Natomiast nie wiemy z tego sprawozdania czy w 2008r. sprzedano lokale mieszkalne i ile. Na stronie 65 – na obsługę długu publicznego wydano w 2008r. 111.361,45 zł. Moje spostrzeżenie – nie realizujemy znaczących inwestycji a już płacimy duże pieniądze za obsługę długu. Strona 72 – Kultura fizyczna i sport. Klub Sportowy DOMSTAR miał plan 10.000 zł. a wykonanie wyniosło 3.200 zł. Brak informacji dlaczego ten Klub tak mało wykorzystał środków finansowych. Strona 75 – Oświetlenie ulic, placów i dróg. Wykonano oświetlenie uliczne w Łojewie – 2 punktu za 27.640,79 zł. Uważam, że jest to bardzo dużo.
 
Skarbnik D.Bałukonis – wydatkowanie środków na inwestycje nie może następować z wydatków bieżących. Rozliczenie wydatków inwestycyjnych obejmuje wszystkie wydatki związane z inwestycją od wydanego grosza do zakończenia inwestycji. Wynika to z ustawy o finansach publicznych. Wydatek 302 zł. dotyczył inwestycji i zaksięgowany został na koncie wydatków inwestycyjnych.
 
Wójt M.Janusz – chciałabym ustosunkować się do kilku spraw poruszonych przez Pana Przewodniczącego. Pozyskanie środków zewnętrznych – w 2008 roku możemy wykazać tylko te środki, które zostały rozliczone. Dlatego nie możemy wykazać pozyskanych środków na boisko wielofunkcyjne w wysokości 150 tys.zł. ponieważ zakończenie i rozliczenie inwestycji nastąpi w czerwcu br. To samo dotyczy „Termomodernizacji GOKiS i świetlic”. Dlatego fizyczne pozyskanych środków jest znacznie więcej a nie mają odzwierciedlenia w sprawozdaniu. Będą one uwzględnione w sprawozdaniu za 2009r. Natomiast pozyskiwane środków uzależnione jest także od terminów ogłaszanych konkursów, z których wiele zostało przesuniętych z roku 2008 na rok 2009. Następna sprawa to środki na zadanie „budowa boiska wielofunkcyjnego w Zagórzycy”. Są to środki zarezerwowane na tę inwestycję czyli środki niewygasające. Spłata odsetek od kredytów dotyczy kredytów zaciągniętych na zadania inwestycyjne od roku 2003. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2008 rok widać, że zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek znacznie spadło, deficyt na koniec roku wynosi 362 tys.zł. i jest to deficyt naprawdę niski. Nie są to zobowiązania tylko roku 2008 ale także sprzed kilku lat. Wydatkowana kwota dotycząca „Termomodernizacji GOKiS i świetlic” dotyczy audytu oraz projektu, ponieważ projekt musi być zgodny z audytem. Dlatego kwota ta dotyczy także projektu technicznego.
 
Ad. 4
 
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu na 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu wraz z uzasadnieniem odczytał wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej I.Kopczyk.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/248/09 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
 
Ad. 5
 
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2009r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik D.Bałukonis.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/249/09 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2009r.
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/250/09 w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica.
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z gminnego stadionu sportowego w Damnicy wraz z uzasadnieniem odczytała Wójt M.Janusz.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy są uwagi do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXV/251/09 w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystanie z gminnego stadionu sportowego w Damnicy.
 
 
 
 
Ad. 8
 
Projekty uchwał w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Wójt M.Janusz.
 
1)      Nieruchomość Nr 3/9 i 3/15 położona w m. Wielogłowy
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/252/09 w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
2)      Nieruchomość Nr 114/6 położona w m. Bięcino
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/253/09 w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Ad. 9
 
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2008 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy są pytania do przedstawionego sprawozdania?
 
Radny W.Cymek – nie mam uwag do sprawozdania, jest ono dobrze napisane. Jednakże uważam, że zbyt duże środki przeznaczane są na opiekę społeczną. Jest to ponad 4 mln.zł. Za niewłaściwe uważam to, że wiele osób otrzymuje środki z opieki społecznej za darmo. Pieniądz powinien być zarobiony. Na terenie naszej gminy jest dużo osób, które otrzymują świadczenia z tytułu choroby alkoholowej i dostają te świadczenia za darmo. Uważam, że powinni zapracować na te pieniądze, na terenie gminy jest dużo pracy, którą mogliby wykonywać. Wiele z tych osób, które otrzymują takie świadczenia dla rodziny nic nie dają tylko przeznaczają na alkohol. Nasze państwo jest zbyt opiekuńcze. Jestem przeciwny rozdawaniu pieniędzy a my ciągle dajemy.
 
Radny A.Zaryczański –jest to zły przykład dla młodych ludzi, którzy twierdzą, że nie ma potrzeby pracować, kiedy można załatwić sobie rentę alkoholową.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – te uwagi powinniśmy kierować do naszych parlamentarzystów. Pani kierownik wykonuje tylko zadania ustawowe nałożone na ośrodki pomocy społecznej.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – Pan radny stwierdził, że 4 mln. Zł. przeznacza się na opiekę społeczną. To nie jest tak. Jest to ogólne kwota za 2008r. Z tego ok. 3 mln.zł. jest na świadczenia rodzinne, czyli na zasiłki dla rodzin wychowujących dzieci. Jest to realizowane z innej ustawy i dlatego, że świadczenia te wypłacane są w GOPS może tak się kojarzyć, ale to nie jest opieka społeczna. Taka jest polityka naszego państwa. Ponadto na kwotę tę składają się także dodatki mieszkaniowe, zaliczka alimentacyjna. Natomiast osoby, które pobierają świadczenia z tytułu choroby alkoholowej posiadają orzeczenie o niezdolności do pracy. Orzeczenia takie wydaje Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności w Słupsku. Jeżeli ktoś zgłosi się do mnie z takim orzeczeniem to ja nie mogę zmusić go do pracy, nie mogę nie wypłacić zasiłku stałego. Stosowaliśmy formę niepieniężną, ale także nie mieliśmy gwarancji, że dana osoba nie sprzeda zakupionych artykułów. Ponadto nie zawsze osoby te piją za pieniądze otrzymane w ramach zasiłku stałego.
 
Radny W.Cymek - nie kierowałem tych uwag do Pani Kierownik. Mam tylko zastrzeżenie, co do obowiązujących przepisów.
 
Radny A.Zaryczański – ile osób zarejestrowanych jest w gminie, które pobierają rentę alkoholową i jaka jest jej wysokość?
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – jest to zasiłek stały i wynosi w gminie 66 zł. Maksymalna kwota wynosi 444 zł. i wynika z ustawy. Jednak są rożne kryteria przyznawania tego zasiłku. Jeżeli jest to osoba samotna otrzymuje 444 zł., natomiast osoba w rodzinie 350 zł.
 
Ad. 10
 
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka zwróciła się do sołtysów, którzy będą organizowali w sołectwie imprezy a będą chcieli skorzystać ze środków Komisji, aby zgłaszali propozycje z pewnym wyprzedzeniem.
 
Radny Z.Pawłowski – w sprawozdaniu jest informacja, że Komisja przeprowadziła 5 kontroli, czyli w pięciu sklepach. Nie jest to zbyt dużo.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – kontrole takie przeprowadzane są każdego roku i Komisja nie stwierdza żadnych uchybień. Na kontrole Komisja wyjeżdża z policją oznakowanym samochodem. Wiadomość o kontroli błyskawicznie rozchodzi się wśród sprzedawców, więc z chwilą przyjazdu Komisji do sklepu wszystko jest w porządku.
 
Ad. 11
 
Sprawozdanie z realizacji Gminnego programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2008r. przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
 
Ad. 12
 
Radna J.Kornecka – zatrudnieni zostali pracownicy interwencyjni. Mam pytanie, czy prowadzone są już jakieś prace w zakresie remontu dróg?
 
Wójt M.Janusz – Jeżeli chodzi o zakres remontów to informacji udzieli Pan dyrektor ZGK, ponieważ zarówno wczoraj, jaki i dziś prowadzone są prace na drogach. Natomiast jeżeli chodzi o inwestycje drogowe to nie są jeszcze podejmowane. Na przełomie czerwca dzielone są środki finansowe w Urzędzie Marszałkowskim przeznaczone na dofinansowanie remontu dróg transportu rolniczego. W budżecie gminy na rok 2009 mamy zaplanowane środki na realizację tych zadań. W zależności od tego ile otrzymamy środków z Urzędu Marszałkowskiego wówczas przystępujemy do realizacji tych zadań.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – przystąpiliśmy już do remontu dróg asfaltowych. W dniu wczorajszym w ramach bieżących remontów wykonany został remont drogi między Zagórzyczkami a Starą Dąbrową. W dniu dzisiejszym wykonywany jest remont drogi między Damnicą a Starą Dąbrową. W najbliższych dniach, jeżeli dopisze pogoda wykonany zostanie remont drogi Świecichowo-Wiatrowo.
 
Radny Z.Pawłowski – jakość prowadzonych prac remontowych na drogach w porównaniu z latami wcześniejszymi jest znacznie lepsza. Jaki sprzęt jest wykorzystywany do remontu?
 
Dyrektor A.Tkacz – remont dróg żużlowych wykonywany jest tradycyjnie przy użyciu równiarki.
 
Radny M.Haładej – w trakcie budowy kanalizacji dla miejscowości Bięcino i Budy przerwana została ciągłość drogi betonowej w miejscowości Budy. Obecnie na wysokości posesji Państwa Nowak pęka beton na drodze. Należy podjąć działania, aby zahamować ten proces, ponieważ pęknięcia te będą rozchodzić się dalej i powodować większe zniszczenia.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – beton ma tendencje do pękania i z tym należy się liczyć. Uszkodzenia takie naprawia się przy użyciu specjalnego sprzętu, którym niestety nie dysponujemy.
 
Radny M.Haładej - wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o wykonanie bezpiecznego skrzyżowania ze zjazdem z ulicy Górnej w Damnicy na drogę powiatową. Jest to bardzo niebezpieczne miejsce, byłem świadkiem kilku groźnych sytuacji – kolizji. Zasadnym byłoby zamontowanie w tym miejscu lustra.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – droga leśna Damnica – Łebień będąca w zarządzie Lasów Państwowych jest w złym stanie i zachodzi konieczność remontu. Wspólnymi siłami z Nadleśnictwem Damnica na podstawie porozumienia wykonać remont tej drogi, ponieważ jest ona często uczęszczana przez mieszkańców Damnicy i Łebienia.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – także ta droga w dalszej kolejności będzie uzupełniana żużlem i gruzem.
 
Radny A.Zaryczański – nie został dokonany jeszcze odbiór kanalizacji w Bięcinie. W trakcie robót zniszczone zostało m.in. boisko. Należy zobowiązać wykonawcę, aby przywrócił boisko do stanu używalności.
 
Wójt M.Janusz - w odbiorze inwestycji będzie brał udział sołtys i Pan jako radny. W trakcie odbioru będzie miał Pan możliwość zgłoszenie swoich uwag i zastrzeżeń.
 
Ad. 13
 
Radny W.Cymek – w związku z trwającą suszą zwracam się o wydanie zarządzenie o ograniczeniu poboru wody w Damnicy do celów podlewania upraw i trawników. Mieszkańcy pobierają wodę do podlewania upraw przydomowych, plantacji i trawników. W Damnicy posesje położone wyżej już w chwili obecnej mają problemy z wodą. Problem ten dotyczy nie tylko Damnicy, ale całej gminy.
 
Radny R.Dziubek – popieram wniosek Pana Cymka. Mieszkańcy ostatnio bardzo często zgłaszają ten problem. Przy takiej eksploatacji  zasobów za 10-20 lat może wody zabraknąć. Mieszkańcy zauważają ten problem i sygnalizują go nam. Dotyczy to szczególnie miejscowości, gdzie firmy montują deszczownie do podlewania upraw.
 
Wójt M.Janusz – firmy korzystające z tzw. deszczowni posiadają stosowne zezwolenia na podstawie pozwolenia wodno prawnego. Wydanie takiego pozwolenie nie jest zależne od gminy. Zezwolenia wydawane są na czas określony a gmina może tylko wnioskować w odpowiednim momencie o nie wydawanie kolejnego zezwolenia ze względu na gospodarkę wodną. W chwili obecnej nie mamy możliwości ingerencji i jest to przykre, bo ponosimy tego konsekwencje. W ubiegłym roku musieliśmy zaangażować środki finansowe w Jeziorce mimo, iż planujemy z tej miejscowości zejść, ale nie możemy dopuścić, aby mieszkańcy zostali bez wody. Ograniczenie wody już nastąpiło, ciśnienie jest bardzo małe, ponieważ jest zbyt duży pobór wody. Będzie to zadanie dla przyszłego organu wykonawczego i uchwałodawczego, aby nie dopuścić do kolejnych pozwoleń na pobór wody ze źródeł. Ponadto jakość wody ciągle spada, wyniki badań są nieciekawe. Musimy wprowadzać ulepszenia, wykonywać kontrolne barania wody a to wszystko ma wpływ na budżet. W przyszłości trzeba na to zwrócić uwagę i sygnalizować, że takie są konsekwencje intensywnego poboru wody ze źródeł. Pocieszającym jest fakt, że umowy dzierżawne kończą się w tym lub przyszłym roku a były to umowy 10 – letnie i pozwolenia wodno prawne także kończą swoją ważność. W związku z tym w najbliższych latach będzie możliwość zareagowania na ten problem.
 
Radny W.Cymek – po wysłuchaniu wypowiedzi Pani Wójt proszę o przekazanie mojego wniosku w formie interpelacji, aby Pani Wójt mogła nadać sprawie bieg.
 
Radna J.Kornecka – popieram wniosek Pana Cymka, ale nie o ograniczenie tylko wprowadzenie zakazu. Niektórzy mieszkańcy podlewają plantacje truskawek i inne uprawy. Wodę pobierają nocą, ale pompy pracują non stop i z tego powodu dochodzi do częstych awarii. Ponadto są sytuacje, że woda pobierana jest z hydrantów przeciwpożarowych.
 
Wójt M.Janusz – uważam, że wnioski te są zasadne i w najbliższym czasie należy wprowadzić zakaz podlewania upraw. Zakaz zostanie wprowadzony jeszcze przed zbliżającymi się wolnymi dniami majowymi. Jeżeli chodzi o hydranty to w ubiegłym roku były one w zarządzie ZUW w Słupsku. Natomiast teraz, kiedy przejęliśmy gospodarkę wodną nie wyobrażam sobie możliwości wydania zezwolenia na pobór wody do podlewania z hydrantów.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – postawię dwa wnioski. Po ich przedstawieniu poproszę Radę o akceptację lub nie akceptację. Panią Wójt poproszę, aby przemyślała przedstawione wnioski i na następnej Sesji ustosunkowała się do nich.
Wniosek 1.
Składam oficjalny wniosek o podjęcie działań i przygotowanie do realizacji w naszej gminie „ORLIKA”. Wszyscy wiedzą, że jest to program Ministerstwa Sportu „Boisko w każdej gminie”. Dla przypomnienia informuję, że jest to obiekt wielofunkcyjny w skład, którego wchodzą:
- boisko piłkarskie 30x62m,
- boisko do siatki, koszykówki 18x32 m,
- zaplecze sportowo-socjalne,
- oświetlenie,
- piłkochwyty.
Wniosek o to przedsięwzięcie składam teraz, ponieważ należy przygotować teren oraz cały szereg innych zadań tak, aby w budżecie gminy na 2010r. zabezpieczyć środki finansowe na wkład własny. Ogólny koszt tego zadania to 1 mln.zł. Pewne środki zewnętrzne to 660 tys.zł. i trzeba z tego skorzystać. Z racji odpowiedniego bardzo korzystnego usytuowania boisk koszt wymieniony nie powinien być większy. Proponuję usytuować „Orlika” w Damnicy przy ulicy M.Konopnickiej koło Zespołu Szkół. Teren zasadniczy pod to zadanie jest gminny metrażowo spełnia wymagania. Mam nadzieję, iż w najbliższym czasie sfinalizowane zostanie przejęcie pozostałego terenu przy ulicy M.Konopnickiej ze Skarbu Państwa. Chodzi o drogę dojazdową do szkoły i lasek do niej przylegający. Po wykonaniu tego przedsięwzięcia byłby to piękny kompleks sportowo-rekreacyjny. Uważam, że to zadanie w niczym nie powinno przeszkodzić w modernizacji i rozbudowie stadionu w Damnicy. Uważam także, że Damnica jako gminna wieś powinna mieć dobry stadion i boisko „ORLIK”.
 
Radny R.Nieradko – nie zgadzam się z tym wnioskiem, nie jest to zasadne. Musimy podjąć rozsądną decyzję. W Damnicy byłyby realizowane dwie duże  inwestycje w zakresie budowy stadionów. Należy dobrze zastanowić się czy jest to nam potrzebna. Jeżeli będziemy inwestować w stadion i w ORLIKA to nie będziemy mieć środków na inne inwestycje w naszej gminie. Nie jestem przeciwny tym inwestycjom, ale musimy zdecydować czy powinny być realizowane w Damnicy, kiedy w innych miejscowościach mieszkańcy nie mają zwykłych boisk.
 
Radny Z.Pawłowski – uważam, że dziś jest za wcześnie, aby podejmować decyzję w sprawie ORLIKA. Posiadamy zbyt mało informacji np. kwestia lokalizacji, nie wiemy jeszcze do końca czy będzie to nasz teren. Proponuję do tego tematu wrócić na następnej Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wychodzę z tym wnioskiem wcześniej, aby był czas na uregulowanie wszystkich kwestii. Za rok może być za późno. Można przełożyć dyskusję na później. Na następnej Sesji Pani Wójt ustosunkuje się do przedstawionego wniosku i rozpatrzymy argumenty za i przeciw.
 
Wójt M.Janusz – proponuję, aby dyskusję w tym temacie odłożyć na miesiąc lipiec, ponieważ w tym czasie będą już pewne rozstrzygnięcia i dyskusja będzie bardziej merytoryczna.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wobec tego do tematy wrócimy w miesiącu lipcu.
Drugi wniosek, który chcę złożyć jest następujący:
Składam oficjalny wniosek o podjęcie działań, aby usytuować Zakład Gospodarki Komunalnej na terenie po byłej bazie OTL w Damnicy. Od 1 maja br. wymieniona baza będzie wolna. Usytuowanie i wyposażenie tej bazy pozwoli na lepsze funkcjonowanie jednostki organizacyjnej gminy, jaką jest Zakład Gospodarki Komunalnej. Uważam, że należy przemyśleć ten temat a Pani Wójt na następną Sesję przygotuje szczegółową informację. Proszę radnych o przegłosowanie, czy Rada akceptuje przedstawiony wniosek.
 
Wójt M.Janusz – jest to doskonałe miejsce na usytuowanie Zakładu Gospodarki Komunalnej. Od samego początku brałam pod uwagę to miejsce, jest tylko jedna rzecz do sprawdzenia. Baza ta została wskazana za pośrednictwem Nadleśnictwa Damnica na zabezpieczenie mienia zabużańskiego i z tego tytułu jest ustawowy zakaz zbywania. Należy to jednak sprawdzić i jeżeli to już minęło to mamy otwartą drogę. Możemy podjąć dyskusję w tym temacie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – rozmawiałem w tej sprawie z decydentem, informacje są potwierdzone. Proszę, aby Pani Wójt na następnej Sesji poinformowała nas czy to przedsięwzięcie może być zrealizowane.
 
Rada Gminy w wyniku głosowania – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” akceptuje wniosek złożony przez Przewodniczącego Z.Kwaśniewskiego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski poprosił Wiceprzewodniczącego Rady R.Dziubka o odczytanie pism, które wpłynęły do Rady Gminy.
 
Wiceprzewodniczący R.Dziubek odczytał następujące pisma:
 
1)      Pani Elżbiety Michałek zarządcy nieruchomości w miejscowości Damno 1 tzw. młyn w sprawie przydzielenia lokalu socjalnego dla Pana Jerzego Oklińskiego i jego rodziny, którzy zamieszkują w lokalu Damno 1 a posiadają wyrok eksmisji z tego lokalu i prawo do lokalu socjalnego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w związku z tym, iż przydział lokalu socjalnego leży w kompetencji Wójta przekażę powyższe pismo Pani Wójt w celu wyjaśnienia tego tematu.
 
Wójt M.Janusz –przedmiotowa nieruchomość sprzedana została przez Gminną Spółdzielnię „SCh” osobie prywatnej razem z mieszkańcami. Następnie osoba ta odsprzedała nieruchomość kolejnej osobie. Proszę Państwa prawo polskie jest takie a nie inne. Możemy dyskutować sobie o prawie do lokalu socjalnego. Okres oczekiwania na lokal socjalny zarówno w mieście jak i indziej gminie jest okresem kilkuletnim. Wyrok eksmisji w tej sprawie zapadł w 2008r. i to z powództwa prywatnego. Od nas oczekuje się natychmiastowego zabezpieczenia lokalu socjalnego. Jakie mamy zabezpieczenie w lokale socjalne doskonale wiemy. Od dwóch lat czynimy starania o przekazanie nam Karzniczki, gdzie planujemy lokale socjalne. Dla mnie jest to trochę nieodpowiedzialnie. Jeżeli zna się sytuację prawną i posiada informacje z Urzędu Gminy z czerwca ub.roku że nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć lokalu socjalnego a w styczniu następnego roku wprowadza obiekt do programu. Z tego wynika, że jest to działanie świadome. Nieruchomość została sprzedana z lokatorem, który twierdzi, że ma prawo do tego lokalu jako były pracownik. Jeżeli dojdzie do rozprawy sądowej to będziemy w tym uczestniczyć i będziemy się odwoływać. Zabezpieczenie lokalu socjalnego w ciągu kilku miesięcy jest niewykonalne na terenie całego województwa.
 
Radna J.Kornecka – czy gmina ponosi koszty, jeżeli osoba posiadająca wyrok eksmisji wynajmie sobie mieszkanie?
 
Wójt M.Janusz – tak, gmina w takiej sytuacji ponosi koszty związane z wynajmem.
 
2)      Pana Piotra Kostrubiec i Pana Stanisława Formela zamieszkałych w Sąborzu w sprawie podjęcia działań zmierzających do opracowania planu zagospodarowania dla obrębów geodezyjnych Paprzyce, Mianowice i Zagórzyca.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jest to problem dla tych rolników. Są to młodzi rolnicy, którzy rozwijają swoje gospodarstwa. Gmina ma Studium, ale ono praktycznie tylko wskazuje kierunki. Powinniśmy przemyśleć ten temat.
 
Wójt M.Janusz – nie jestem w stanie wypracować stanowiska w sprawie poruszanej w piśmie. Nie wiem, jakie były ustalenia z 1998r. Posiadamy Studium zatwierdzone w 2000r. W trakcie jego opracowywania organizowane były zebrania z rolnikami m.in. z Sąborza, Zagórzycy, Świecichowa. Mieli wówczas możliwość zgłaszania wniosków, które uwzględniono by w Studium. Niektórzy mieszkańcy zadbali o swój interes. Obecnie na konkretny wniosek można dokonać zmiany w Studium. W każdej chwili można wprowadzić takie zmiany, wystarczy wystąpić z wnioskiem. Więc nie widzę w tym zakresie żadnego problemu. Problem jest jedynie w tym, że uchwalone Studium jest nieaktualnie i na jego podstawie nie można wydawać zaświadczeń a nowe Studium jest jeszcze nie uchwalone, bo trwają uzgodnienia. Natomiast w tym roku kończą się preferencyjne warunki zakupu ziemi i w tym właśnie jest problem tych rolników.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – należy jednak rozważyć, co zrobić, aby pomóc tym rolnikom.
 
Wójt M.Janusz – należy poinformować zainteresowanych o tym, że mają możliwość złożenia wniosku o zmianę w Studium. Na ich wniosek można takie zmiany wprowadzić.
 
3)      Mieszkańców miejscowości Głodowo w sprawie naprawy drogi do wsi.
 
Wiceprzewodniczący R.Dziubek – wiem, że odbyło się spotkanie mieszkańców Głodowa w Panią Wójt i zapadły pewne uzgodnienia w tym temacie.
 
Radna J.Kornecka – odbyło się spotkanie z mieszkańcami tej miejscowości, w którym uczestniczyła Pani Wójt, sołtys i ja. Na spotkaniu ustalono, że droga ta w bieżącym roku zostanie poprawiona.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – temat tej drogi mam na uwadze i ustalenia z zebrania zostaną zrealizowane.
 
4)      Wójta Gminy Damnica w sprawie podjęcia decyzji w temacie propozycji odkupienia części działki od Pana Wiktora Puchała zam. Damno.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Pan Wiktor Puchała zam. Damno zwrócił się do Wójta Gminy z prośbą o odkupienie przez gminę części jego działki, przez którą przebiega sieć kanalizacji sanitarnej. Z kolei Pani Wójt przekazała pismo do Rady Gminy o przeanalizowanie tego tematu i podjęcie decyzji. Propozycję rozpatrzenia tej sprawy powinna przedstawić Radzie Pani Wójt. Jest to temat dla pracownika Urzędu Gminy a nie dla Rady Gminy. Jeżeli Pani Wójt wystąpi do Rady p przejecie tej działki to my się do tego ustosunkujemy.
 
Wójt M.Janusz – stanowisko w tej sprawie powinno być jednoznaczne. Aby mogło nastąpić nabycie musi być wola Rady Gminy. W związku z tym, że sprawą tą już raz się zajmowaliśmy, więc potraktowałam to, jako kontynuację. W tej chwili nie mogę Panu Puchała nic odpowiedzieć, ponieważ nie wiem, jakie będzie stanowisko Rady. Zależało mi na wypracowaniu jednakowego stanowiska organu wykonawczego i Rady. Wobec tego przygotuję i przedstawię temat na Komisjach Rady.
 
Radna J.Kornecka – kanalizacja w Damnie oddana została do użytku w 2001r. Dlaczego dopiero teraz porusza ten temat. Gdzie był w czasie budowy kanalizacji, kiedy był czas uregulowane takich spraw.
 
5)      Pismo Pana Wiesława Maciąga zam. Damnica skierowane do Wójta Gminy a do wiadomości dla Rady Gminy w sprawie przejęcia do zasobu gminy części działki Nr 244 położonej w Damnicy przy ulicy Polnej użytkowanej jako droga dojazdowa do posesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – sprawa ta była już raz przedmiotem dyskusji. Pani Wójt rozpatrzy sprawę i przedstawi Radzie propozycję, czy jest taka możliwość czy nie. Jeżeli uzna Pani Wójt, że jest taka możliwość to Rada wyrazi wolę przejęcia.
 
Wójt M.Janusz – od czasu pierwszych rozmów sytuacja trochę się zmieniła. Początkowo była propozycja właściciela nieruchomości wydzielenia i przekazania części działki na rzecz gminy. Obecnie na podstawie udzielonego pełnomocnictwa nie mogę podjąć w tym temacie rozmów z Panem Maciągiem, ponieważ pełnomocnictwo to nie ma mocy prawnej. Wobec tego uzgodniliśmy, że poprosimy Pana Maciąga o uzupełnienie lub podjęcie rozmów przez właścicielką tj. Panią Kula. Do udziału w tych rozmowach poproszę Pana Przewodniczącego oraz przewodniczących poszczególnych Komisji. W takim gronie będziemy mogli wypracować jednoznaczne stanowisko.
 
6)      Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Damnicy skierowane do Wójta Gminy a do wiadomości dla Rady Gminy w sprawie zwiększenia dotacji o kwotę 5.000 zł. z przeznaczeniem na pokrycie kosztów związanych z organizacją „Dni Damnicy”.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – dysponentem budżetu jest Pani Wójt. Jeżeli Pani Wójt znajdzie w budżecie takie środki to my, jako Rada zaakceptujemy.
 
Wójt M.Janusz – środki te zostaną przeznaczone na sfinansowanie występu gwiazdy, czyli Bartka Wrony i  myślę, że wszyscy mieszkańcy z tego skorzystają.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski udzielił głosu sołtysom i osobom uczestniczącym w Sesji.
 
Sołtys Z.Zagórowski – zaprosił wszystkich na wspólne ognisko, które odbędzie się w sobotę 2 maja br. o godz. 18:00 przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Będzie to spotkanie inauguracyjne powstania w Damnicy harcerstwa.
 
Sołtys K.Kosidlak – wspólnie z sołtysem z Damnicy chcielibyśmy prosić o wykonanie remontu drogi gminnej Damnica – Karzniczka. Jest to droga uczęszczana zarówno przez mieszkańców Karzniczki jak i Damnicy a stan jej wymaga bieżącego remontu.
 
Wójt M.Janusz –remont tej drogi jest w planach ZGK i zostanie także wykonany.
 
K.Kozłowski – chciałbym uzyskać informacje w temacie działki przy ulicy Lipowej w Damnicy. Zobowiązano nas tu uprzątnięcia tej działki, do rozbiórki pomieszczeń gospodarczych. Obecnie zaproponowano nam zakup działki, której nikt nie chce. Ja osobiście nie wyprowadzę się z tej działki nawet jeżeli sprawa miałaby trafić do Sądu. Przed ogłoszeniem przetargu zwróciłem się do Urzędu gminy o wskazanie działek, które są przeznaczone do sprzedaży. Jednak do dnia dzisiejszego nikt z pracowników nie pofatygował się. Zaproponowana działka nie spełnia wymogów pod zabudowę. Proponuje się nam teren bez dostępu do drogi, wąski 6-7 m i do tego pod górę. Nie ma tam możliwości wjazdu np. ciągnikiem z opałem.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wyjaśnień w tym temacie udzieli Pani Wójt.
 
Wójt M.Janusz – zgodnie z naszymi założeniami uregulowano stan prawnym tej działki i dokonano jej podziału. Podział nastąpił na trzy działki. Pierwsza do zabezpieczenia urządzeń komunalnych do dyspozycji gminy. Druga zgodnie z zapisem w Studium ma charakter budowlany i w związku z tym została przeznaczona na działkę budowlaną jako teren inwestycyjny. Trzecia część została przeznaczona do sprzedaży w przetargu ograniczonym dla mieszkańców budynku przy ulicy Lipowej. W związku z tym zebrano informację na temat osób zainteresowanych zakupem działki. Na początku zainteresowanie było duże i chcieliśmy podzielić działkę na 7 udziałów. Kiedy doszło do finalizowania okazało się, że zainteresowane są tylko dwie osoby. Ogłoszony został przetarg, jednak żaden z mieszkańców tego budynku nie wyraził chęci zakupu działki i zagospodarowanie jej pod garaż czy budynek gospodarczy. Część mieszkańców w związku z tym, że są współwłaścicielami terenu wokół budynku zlokalizowała sobie skład opału w tym miejscu. Jeżeli chodzi o przepisy przeciwpożarowe to ani gmina ani Rada tylko odpowiadają za to współwłaściciele. Wobec tego, że przetarg się odbył i nie było chętnych do zakupu to za jakiś czas trzeba będzie wrócić do punktu wyjścia. Myślę, że zasadne będzie ogłoszenie jeszcze raz procedury przetargowej i jeżeli nikt nie zgłosi się do zakupu tych działek to zasadnym będzie zmiana ich przeznaczenia. Działka przeznaczona do sprzedaży jest opalikowana przez geodetę i nie ma problemy wskazania granic. Z informacji przekazanych przez pracownika wynika, że nikt nie zgłosił się o wskazanie granic.
 
Dyrektor ZS w Zagórzycy R,Nowak – teren wokół pałacu w Karzniczce w chwili obecnej jest niezabezpieczony. Ogrodzenie jest popsute a miejscami w ogóle go nie ma. Wzdłuż fosy przy drodze nie ma żadnego zabezpieczenia i jest to duże zagrożenie szczególnie dla dzieci. Wystąpić do właściciela pałacu o wykonanie ogrodzenia lub innego zabezpieczenia terenu wokół pałacu.
 
Wójt M.Janusz – właścicielem nieruchomości i pałacu w Karzniczce jest osoba prywatna z okolic Gdańska i wystąpimy o naprawę ogrodzenia. Proszę o przekazanie informacji mieszkańcom, że jeżeli jest jeszcze ktoś zainteresowany zakupem drzew to należy kontaktować się z Panią Marią Boryła. Ponadto przyjmowane są wnioski o instalowanie kolektorów słonecznych. Dotyczy to zarówno instytucji jak i osób prywatnych. Wnioski składane są bezpośrednio do Starostwa Powiatowego a szczegółowe informacje znajdują się na naszej stronie internetowej. Rozpoczęliśmy przygotowania do organizacji obchodów Dni Damnicy. Szczegółowy program znajdzie się na plakatach a ponadto każdy mieszkaniec otrzyma ulotkę informującą o przebiegu uroczystości.
 
Sekretarz A.Harmacińska w imieniu Pana Zbigniewa Studzińskiego – radnego powiatu przekazała informację, iż począwszy od miesiąca maja w każdą środę w godzinach od 15:00 do 16:00 będzie pełnił dyżur w Urzędzie Gminy w pokoju Przewodniczącego Rady.
 
 
Ad. 14
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:00 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski zamknął obrady XXXV Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                   Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                               Zdzisław Kwaśniewski
 
 
PROTOKÓŁ NR XXXV/09
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 29 kwietnia 2009r.
 
 
Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: K.Kozina, B.Jarzmicka, K.Kołkowska.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał i przedstawił następujący porządek obrad:
 
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø przyjęcie porządku obrad,
Ø przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
4.      Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
5.      Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2009r.
6.      Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica.
7.      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z gminnego stadionu sportowego w Damnicy.
8.      Projekty uchwał w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
9.      Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2008r.
10. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008 rok.
11. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2008 rok.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie Sesji.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
 
Wójt Gminy przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji wniosków i interpelacji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny W.Cymek – proszę o wyjaśnienie informacji dot. budowy stacji bazowej telefonii komórkowej w Damnicy. Co to jest?
 
Wójt M.Janusz – są to tylko wnioski o wskazanie lokalizacji inwestycji.
 
Radny M.Haładej – sprawa wycinki drzew przy drodze Damnica-Dębniczka. Mieszkańcy maja pretensje, że sprzedaż wyciętych drzew prowadzona jest przez gminę po cichu.
 
Wójt M.Janusz – informację na ten temat chciałam dziś Państwu przekazać. Mieszkańcy oraz osoby, które mają pola przy drzewach przeznaczonych do wycinki kontaktowały się już dużo wcześniej o zezwolenie na wycinkę drzewa. Wszystkie drzewa przeznaczone do wycinki zostały wycenione przez fachowca i oznakowane. Cena kształtuje się różnie od 20zł. – 180zł. Jeżeli zgłosi się osoba chętna do wycinki drzewa to płaci za nie zgodnie z wyceną i otrzymuje zezwolenie na wycinkę. Wycinka tych drzew nie będzie wykonywana przez firmę specjalistyczną tylko przez mieszkańców na tej zasadzie.
 
Ad. 3
 
Wójt Gminy Maria Janusz przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008r.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Skarbnik Gminy D.Bałukonis odczytała uchwałę Nr 035/g220/R/III/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 3 kwietnia 2009r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Komisja Rewizyjna jest uprawniona do wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy. Proszę wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Ireneusz Kopczyk odczytał pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz wniosek Komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.
Opinia i wniosek Komisji Rewizyjnej w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej I.Kopczyk odczytał uchwałę Nr 036/g220/A/III/09
Składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 3 kwietnia 2009r. w sprawie pozytywnej opinii wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Damnica o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2008 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2008 rok.
 
Radny W.Cymek – dyskusja nad sprawozdaniem była na posiedzeniach poszczególnych Komisji i wszystkie niejasności zostały wyjaśnione przez Panią Skarbnik i Panią Wójt. Budżet roku 2008 był bardzo ciężki, było wiele zmian w ciągu roku. Praktycznie dyskusja nad budżetem toczyła się w ciągu całego roku przy okazji wprowadzania zmian. Uważam, że wykonanie budżetu jest dobre, nie mam uwag.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – mam następujące uwagi i spostrzeżenia do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu za 2008r.
Na stronie 14 – wykonanie wydatków inwestycyjnych, zadanie „Modernizacja drogi gminnej i chodnika w Zagórzycy”, koszty 302 zł. Uważam, że to żadna inwestycja. Tego typu wydatek powinien być zrealizowany z kosztów bieżących. W pozycji „ Przebudowa nawierzchni dróg gminnych” – wszystkie wykonane drogi finansowo zbite są w jednej pozycji. Uważam, że drogi te powinny być rozbite – chcemy wiedzieć ile kosztowały poszczególne odcinki dróg. W pozycji „Termomodernizacja GOKiS wraz ze świetlicami” wydatkowano kwotę 34.575,80zł. w opisie na stronie 76 dowiadujemy się, że tyle kosztował audyt. Jeżeli to tylko audyt to stwierdzam, że jest to stanowczo za duży koszt. Jeżeli w tej kwocie są też projekty to ta kwota jest adekwatna ale o tym nic nie mówi się w opisówce. W pozycji „Modernizacja wraz z rozbudową stadionu sportowego w Damnicy” wykonanie w 2008r. to 45.195zł. i jest to koszt projektu i projektu przyłącza energetycznego. Ja osobiście już nie wiem ile wydatkowano ogółem pieniędzy na projekty tego zadania. Uważam, że w opisie powinno się określić tą kwotę. W pozycji „budowa boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół w Zagórzycy” – wydatkowano kwotę 225.332 zł. Jak to rozumieć? W 2008r. nic nie zrobiono a wydatkowano taką kwotę. Jeżeli są to wydatki niewygasające to w opisie powinno być zapisane, że są to pieniądze zarezerwowane. Na stronie 57 – wykonanie dochodów majątkowych. Wpływy z tego tytułu 308.7333,39 zł. Uważam, że są to dochody dobre i należy za to pogratulować. Natomiast nie wiemy z tego sprawozdania czy w 2008r. sprzedano lokale mieszkalne i ile. Na stronie 65 – na obsługę długu publicznego wydano w 2008r. 111.361,45 zł. Moje spostrzeżenie – nie realizujemy znaczących inwestycji a już płacimy duże pieniądze za obsługę długu. Strona 72 – Kultura fizyczna i sport. Klub Sportowy DOMSTAR miał plan 10.000 zł. a wykonanie wyniosło 3.200 zł. Brak informacji dlaczego ten Klub tak mało wykorzystał środków finansowych. Strona 75 – Oświetlenie ulic, placów i dróg. Wykonano oświetlenie uliczne w Łojewie – 2 punktu za 27.640,79 zł. Uważam, że jest to bardzo dużo.
 
Skarbnik D.Bałukonis – wydatkowanie środków na inwestycje nie może następować z wydatków bieżących. Rozliczenie wydatków inwestycyjnych obejmuje wszystkie wydatki związane z inwestycją od wydanego grosza do zakończenia inwestycji. Wynika to z ustawy o finansach publicznych. Wydatek 302 zł. dotyczył inwestycji i zaksięgowany został na koncie wydatków inwestycyjnych.
 
Wójt M.Janusz – chciałabym ustosunkować się do kilku spraw poruszonych przez Pana Przewodniczącego. Pozyskanie środków zewnętrznych – w 2008 roku możemy wykazać tylko te środki, które zostały rozliczone. Dlatego nie możemy wykazać pozyskanych środków na boisko wielofunkcyjne w wysokości 150 tys.zł. ponieważ zakończenie i rozliczenie inwestycji nastąpi w czerwcu br. To samo dotyczy „Termomodernizacji GOKiS i świetlic”. Dlatego fizyczne pozyskanych środków jest znacznie więcej a nie mają odzwierciedlenia w sprawozdaniu. Będą one uwzględnione w sprawozdaniu za 2009r. Natomiast pozyskiwane środków uzależnione jest także od terminów ogłaszanych konkursów, z których wiele zostało przesuniętych z roku 2008 na rok 2009. Następna sprawa to środki na zadanie „budowa boiska wielofunkcyjnego w Zagórzycy”. Są to środki zarezerwowane na tę inwestycję czyli środki niewygasające. Spłata odsetek od kredytów dotyczy kredytów zaciągniętych na zadania inwestycyjne od roku 2003. W sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2008 rok widać, że zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek znacznie spadło, deficyt na koniec roku wynosi 362 tys.zł. i jest to deficyt naprawdę niski. Nie są to zobowiązania tylko roku 2008 ale także sprzed kilku lat. Wydatkowana kwota dotycząca „Termomodernizacji GOKiS i świetlic” dotyczy audytu oraz projektu, ponieważ projekt musi być zgodny z audytem. Dlatego kwota ta dotyczy także projektu technicznego.
 
Ad. 4
 
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu na 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu wraz z uzasadnieniem odczytał wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej I.Kopczyk.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/248/09 w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok oraz udzielenia absolutorium dla Wójta z tego tytułu.
 
Ad. 5
 
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2009r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik D.Bałukonis.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/249/09 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2009r.
 
Ad. 6
 
Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/250/09 w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego i funkcyjnego, wysokość dodatków za warunki pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego oraz nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych Gminy Damnica.
 
Ad. 7
 
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z gminnego stadionu sportowego w Damnicy wraz z uzasadnieniem odczytała Wójt M.Janusz.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy są uwagi do projektu uchwały?
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XXXV/251/09 w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystanie z gminnego stadionu sportowego w Damnicy.
 
 
 
 
Ad. 8
 
Projekty uchwał w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Wójt M.Janusz.
 
1)      Nieruchomość Nr 3/9 i 3/15 położona w m. Wielogłowy
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/252/09 w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
2)      Nieruchomość Nr 114/6 położona w m. Bięcino
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXV/253/09 w sprawie wyrażenia woli nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Ad. 9
 
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2008 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy są pytania do przedstawionego sprawozdania?
 
Radny W.Cymek – nie mam uwag do sprawozdania, jest ono dobrze napisane. Jednakże uważam, że zbyt duże środki przeznaczane są na opiekę społeczną. Jest to ponad 4 mln.zł. Za niewłaściwe uważam to, że wiele osób otrzymuje środki z opieki społecznej za darmo. Pieniądz powinien być zarobiony. Na terenie naszej gminy jest dużo osób, które otrzymują świadczenia z tytułu choroby alkoholowej i dostają te świadczenia za darmo. Uważam, że powinni zapracować na te pieniądze, na terenie gminy jest dużo pracy, którą mogliby wykonywać. Wiele z tych osób, które otrzymują takie świadczenia dla rodziny nic nie dają tylko przeznaczają na alkohol. Nasze państwo jest zbyt opiekuńcze. Jestem przeciwny rozdawaniu pieniędzy a my ciągle dajemy.
 
Radny A.Zaryczański –jest to zły przykład dla młodych ludzi, którzy twierdzą, że nie ma potrzeby pracować, kiedy można załatwić sobie rentę alkoholową.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – te uwagi powinniśmy kierować do naszych parlamentarzystów. Pani kierownik wykonuje tylko zadania ustawowe nałożone na ośrodki pomocy społecznej.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – Pan radny stwierdził, że 4 mln. Zł. przeznacza się na opiekę społeczną. To nie jest tak. Jest to ogólne kwota za 2008r. Z tego ok. 3 mln.zł. jest na świadczenia rodzinne, czyli na zasiłki dla rodzin wychowujących dzieci. Jest to realizowane z innej ustawy i dlatego, że świadczenia te wypłacane są w GOPS może tak się kojarzyć, ale to nie jest opieka społeczna. Taka jest polityka naszego państwa. Ponadto na kwotę tę składają się także dodatki mieszkaniowe, zaliczka alimentacyjna. Natomiast osoby, które pobierają świadczenia z tytułu choroby alkoholowej posiadają orzeczenie o niezdolności do pracy. Orzeczenia takie wydaje Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności w Słupsku. Jeżeli ktoś zgłosi się do mnie z takim orzeczeniem to ja nie mogę zmusić go do pracy, nie mogę nie wypłacić zasiłku stałego. Stosowaliśmy formę niepieniężną, ale także nie mieliśmy gwarancji, że dana osoba nie sprzeda zakupionych artykułów. Ponadto nie zawsze osoby te piją za pieniądze otrzymane w ramach zasiłku stałego.
 
Radny W.Cymek - nie kierowałem tych uwag do Pani Kierownik. Mam tylko zastrzeżenie, co do obowiązujących przepisów.
 
Radny A.Zaryczański – ile osób zarejestrowanych jest w gminie, które pobierają rentę alkoholową i jaka jest jej wysokość?
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – jest to zasiłek stały i wynosi w gminie 66 zł. Maksymalna kwota wynosi 444 zł. i wynika z ustawy. Jednak są rożne kryteria przyznawania tego zasiłku. Jeżeli jest to osoba samotna otrzymuje 444 zł., natomiast osoba w rodzinie 350 zł.
 
Ad. 10
 
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka zwróciła się do sołtysów, którzy będą organizowali w sołectwie imprezy a będą chcieli skorzystać ze środków Komisji, aby zgłaszali propozycje z pewnym wyprzedzeniem.
 
Radny Z.Pawłowski – w sprawozdaniu jest informacja, że Komisja przeprowadziła 5 kontroli, czyli w pięciu sklepach. Nie jest to zbyt dużo.
 
Kierownik GOPS B.Orlicka – kontrole takie przeprowadzane są każdego roku i Komisja nie stwierdza żadnych uchybień. Na kontrole Komisja wyjeżdża z policją oznakowanym samochodem. Wiadomość o kontroli błyskawicznie rozchodzi się wśród sprzedawców, więc z chwilą przyjazdu Komisji do sklepu wszystko jest w porządku.
 
Ad. 11
 
Sprawozdanie z realizacji Gminnego programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2008r. przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do sprawozdania.
 
Ad. 12
 
Radna J.Kornecka – zatrudnieni zostali pracownicy interwencyjni. Mam pytanie, czy prowadzone są już jakieś prace w zakresie remontu dróg?
 
Wójt M.Janusz – Jeżeli chodzi o zakres remontów to informacji udzieli Pan dyrektor ZGK, ponieważ zarówno wczoraj, jaki i dziś prowadzone są prace na drogach. Natomiast jeżeli chodzi o inwestycje drogowe to nie są jeszcze podejmowane. Na przełomie czerwca dzielone są środki finansowe w Urzędzie Marszałkowskim przeznaczone na dofinansowanie remontu dróg transportu rolniczego. W budżecie gminy na rok 2009 mamy zaplanowane środki na realizację tych zadań. W zależności od tego ile otrzymamy środków z Urzędu Marszałkowskiego wówczas przystępujemy do realizacji tych zadań.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – przystąpiliśmy już do remontu dróg asfaltowych. W dniu wczorajszym w ramach bieżących remontów wykonany został remont drogi między Zagórzyczkami a Starą Dąbrową. W dniu dzisiejszym wykonywany jest remont drogi między Damnicą a Starą Dąbrową. W najbliższych dniach, jeżeli dopisze pogoda wykonany zostanie remont drogi Świecichowo-Wiatrowo.
 
Radny Z.Pawłowski – jakość prowadzonych prac remontowych na drogach w porównaniu z latami wcześniejszymi jest znacznie lepsza. Jaki sprzęt jest wykorzystywany do remontu?
 
Dyrektor A.Tkacz – remont dróg żużlowych wykonywany jest tradycyjnie przy użyciu równiarki.
 
Radny M.Haładej – w trakcie budowy kanalizacji dla miejscowości Bięcino i Budy przerwana została ciągłość drogi betonowej w miejscowości Budy. Obecnie na wysokości posesji Państwa Nowak pęka beton na drodze. Należy podjąć działania, aby zahamować ten proces, ponieważ pęknięcia te będą rozchodzić się dalej i powodować większe zniszczenia.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – beton ma tendencje do pękania i z tym należy się liczyć. Uszkodzenia takie naprawia się przy użyciu specjalnego sprzętu, którym niestety nie dysponujemy.
 
Radny M.Haładej - wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o wykonanie bezpiecznego skrzyżowania ze zjazdem z ulicy Górnej w Damnicy na drogę powiatową. Jest to bardzo niebezpieczne miejsce, byłem świadkiem kilku groźnych sytuacji – kolizji. Zasadnym byłoby zamontowanie w tym miejscu lustra.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – droga leśna Damnica – Łebień będąca w zarządzie Lasów Państwowych jest w złym stanie i zachodzi konieczność remontu. Wspólnymi siłami z Nadleśnictwem Damnica na podstawie porozumienia wykonać remont tej drogi, ponieważ jest ona często uczęszczana przez mieszkańców Damnicy i Łebienia.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – także ta droga w dalszej kolejności będzie uzupełniana żużlem i gruzem.
 
Radny A.Zaryczański – nie został dokonany jeszcze odbiór kanalizacji w Bięcinie. W trakcie robót zniszczone zostało m.in. boisko. Należy zobowiązać wykonawcę, aby przywrócił boisko do stanu używalności.
 
Wójt M.Janusz - w odbiorze inwestycji będzie brał udział sołtys i Pan jako radny. W trakcie odbioru będzie miał Pan możliwość zgłoszenie swoich uwag i zastrzeżeń.
 
Ad. 13
 
Radny W.Cymek – w związku z trwającą suszą zwracam się o wydanie zarządzenie o ograniczeniu poboru wody w Damnicy do celów podlewania upraw i trawników. Mieszkańcy pobierają wodę do podlewania upraw przydomowych, plantacji i trawników. W Damnicy posesje położone wyżej już w chwili obecnej mają problemy z wodą. Problem ten dotyczy nie tylko Damnicy, ale całej gminy.
 
Radny R.Dziubek – popieram wniosek Pana Cymka. Mieszkańcy ostatnio bardzo często zgłaszają ten problem. Przy takiej eksploatacji  zasobów za 10-20 lat może wody zabraknąć. Mieszkańcy zauważają ten problem i sygnalizują go nam. Dotyczy to szczególnie miejscowości, gdzie firmy montują deszczownie do podlewania upraw.
 
Wójt M.Janusz – firmy korzystające z tzw. deszczowni posiadają stosowne zezwolenia na podstawie pozwolenia wodno prawnego. Wydanie takiego pozwolenie nie jest zależne od gminy. Zezwolenia wydawane są na czas określony a gmina może tylko wnioskować w odpowiednim momencie o nie wydawanie kolejnego zezwolenia ze względu na gospodarkę wodną. W chwili obecnej nie mamy możliwości ingerencji i jest to przykre, bo ponosimy tego konsekwencje. W ubiegłym roku musieliśmy zaangażować środki finansowe w Jeziorce mimo, iż planujemy z tej miejscowości zejść, ale nie możemy dopuścić, aby mieszkańcy zostali bez wody. Ograniczenie wody już nastąpiło, ciśnienie jest bardzo małe, ponieważ jest zbyt duży pobór wody. Będzie to zadanie dla przyszłego organu wykonawczego i uchwałodawczego, aby nie dopuścić do kolejnych pozwoleń na pobór wody ze źródeł. Ponadto jakość wody ciągle spada, wyniki badań są nieciekawe. Musimy wprowadzać ulepszenia, wykonywać kontrolne barania wody a to wszystko ma wpływ na budżet. W przyszłości trzeba na to zwrócić uwagę i sygnalizować, że takie są konsekwencje intensywnego poboru wody ze źródeł. Pocieszającym jest fakt, że umowy dzierżawne kończą się w tym lub przyszłym roku a były to umowy 10 – letnie i pozwolenia wodno prawne także kończą swoją ważność. W związku z tym w najbliższych latach będzie możliwość zareagowania na ten problem.
 
Radny W.Cymek – po wysłuchaniu wypowiedzi Pani Wójt proszę o przekazanie mojego wniosku w formie interpelacji, aby Pani Wójt mogła nadać sprawie bieg.
 
Radna J.Kornecka – popieram wniosek Pana Cymka, ale nie o ograniczenie tylko wprowadzenie zakazu. Niektórzy mieszkańcy podlewają plantacje truskawek i inne uprawy. Wodę pobierają nocą, ale pompy pracują non stop i z tego powodu dochodzi do częstych awarii. Ponadto są sytuacje, że woda pobierana jest z hydrantów przeciwpożarowych.
 
Wójt M.Janusz – uważam, że wnioski te są zasadne i w najbliższym czasie należy wprowadzić zakaz podlewania upraw. Zakaz zostanie wprowadzony jeszcze przed zbliżającymi się wolnymi dniami majowymi. Jeżeli chodzi o hydranty to w ubiegłym roku były one w zarządzie ZUW w Słupsku. Natomiast teraz, kiedy przejęliśmy gospodarkę wodną nie wyobrażam sobie możliwości wydania zezwolenia na pobór wody do podlewania z hydrantów.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – postawię dwa wnioski. Po ich przedstawieniu poproszę Radę o akceptację lub nie akceptację. Panią Wójt poproszę, aby przemyślała przedstawione wnioski i na następnej Sesji ustosunkowała się do nich.
Wniosek 1.
Składam oficjalny wniosek o podjęcie działań i przygotowanie do realizacji w naszej gminie „ORLIKA”. Wszyscy wiedzą, że jest to program Ministerstwa Sportu „Boisko w każdej gminie”. Dla przypomnienia informuję, że jest to obiekt wielofunkcyjny w skład, którego wchodzą:
- boisko piłkarskie 30x62m,
- boisko do siatki, koszykówki 18x32 m,
- zaplecze sportowo-socjalne,
- oświetlenie,
- piłkochwyty.
Wniosek o to przedsięwzięcie składam teraz, ponieważ należy przygotować teren oraz cały szereg innych zadań tak, aby w budżecie gminy na 2010r. zabezpieczyć środki finansowe na wkład własny. Ogólny koszt tego zadania to 1 mln.zł. Pewne środki zewnętrzne to 660 tys.zł. i trzeba z tego skorzystać. Z racji odpowiedniego bardzo korzystnego usytuowania boisk koszt wymieniony nie powinien być większy. Proponuję usytuować „Orlika” w Damnicy przy ulicy M.Konopnickiej koło Zespołu Szkół. Teren zasadniczy pod to zadanie jest gminny metrażowo spełnia wymagania. Mam nadzieję, iż w najbliższym czasie sfinalizowane zostanie przejęcie pozostałego terenu przy ulicy M.Konopnickiej ze Skarbu Państwa. Chodzi o drogę dojazdową do szkoły i lasek do niej przylegający. Po wykonaniu tego przedsięwzięcia byłby to piękny kompleks sportowo-rekreacyjny. Uważam, że to zadanie w niczym nie powinno przeszkodzić w modernizacji i rozbudowie stadionu w Damnicy. Uważam także, że Damnica jako gminna wieś powinna mieć dobry stadion i boisko „ORLIK”.
 
Radny R.Nieradko – nie zgadzam się z tym wnioskiem, nie jest to zasadne. Musimy podjąć rozsądną decyzję. W Damnicy byłyby realizowane dwie duże  inwestycje w zakresie budowy stadionów. Należy dobrze zastanowić się czy jest to nam potrzebna. Jeżeli będziemy inwestować w stadion i w ORLIKA to nie będziemy mieć środków na inne inwestycje w naszej gminie. Nie jestem przeciwny tym inwestycjom, ale musimy zdecydować czy powinny być realizowane w Damnicy, kiedy w innych miejscowościach mieszkańcy nie mają zwykłych boisk.
 
Radny Z.Pawłowski – uważam, że dziś jest za wcześnie, aby podejmować decyzję w sprawie ORLIKA. Posiadamy zbyt mało informacji np. kwestia lokalizacji, nie wiemy jeszcze do końca czy będzie to nasz teren. Proponuję do tego tematu wrócić na następnej Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wychodzę z tym wnioskiem wcześniej, aby był czas na uregulowanie wszystkich kwestii. Za rok może być za późno. Można przełożyć dyskusję na później. Na następnej Sesji Pani Wójt ustosunkuje się do przedstawionego wniosku i rozpatrzymy argumenty za i przeciw.
 
Wójt M.Janusz – proponuję, aby dyskusję w tym temacie odłożyć na miesiąc lipiec, ponieważ w tym czasie będą już pewne rozstrzygnięcia i dyskusja będzie bardziej merytoryczna.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wobec tego do tematy wrócimy w miesiącu lipcu.
Drugi wniosek, który chcę złożyć jest następujący:
Składam oficjalny wniosek o podjęcie działań, aby usytuować Zakład Gospodarki Komunalnej na terenie po byłej bazie OTL w Damnicy. Od 1 maja br. wymieniona baza będzie wolna. Usytuowanie i wyposażenie tej bazy pozwoli na lepsze funkcjonowanie jednostki organizacyjnej gminy, jaką jest Zakład Gospodarki Komunalnej. Uważam, że należy przemyśleć ten temat a Pani Wójt na następną Sesję przygotuje szczegółową informację. Proszę radnych o przegłosowanie, czy Rada akceptuje przedstawiony wniosek.
 
Wójt M.Janusz – jest to doskonałe miejsce na usytuowanie Zakładu Gospodarki Komunalnej. Od samego początku brałam pod uwagę to miejsce, jest tylko jedna rzecz do sprawdzenia. Baza ta została wskazana za pośrednictwem Nadleśnictwa Damnica na zabezpieczenie mienia zabużańskiego i z tego tytułu jest ustawowy zakaz zbywania. Należy to jednak sprawdzić i jeżeli to już minęło to mamy otwartą drogę. Możemy podjąć dyskusję w tym temacie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – rozmawiałem w tej sprawie z decydentem, informacje są potwierdzone. Proszę, aby Pani Wójt na następnej Sesji poinformowała nas czy to przedsięwzięcie może być zrealizowane.
 
Rada Gminy w wyniku głosowania – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” akceptuje wniosek złożony przez Przewodniczącego Z.Kwaśniewskiego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski poprosił Wiceprzewodniczącego Rady R.Dziubka o odczytanie pism, które wpłynęły do Rady Gminy.
 
Wiceprzewodniczący R.Dziubek odczytał następujące pisma:
 
1)      Pani Elżbiety Michałek zarządcy nieruchomości w miejscowości Damno 1 tzw. młyn w sprawie przydzielenia lokalu socjalnego dla Pana Jerzego Oklińskiego i jego rodziny, którzy zamieszkują w lokalu Damno 1 a posiadają wyrok eksmisji z tego lokalu i prawo do lokalu socjalnego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w związku z tym, iż przydział lokalu socjalnego leży w kompetencji Wójta przekażę powyższe pismo Pani Wójt w celu wyjaśnienia tego tematu.
 
Wójt M.Janusz –przedmiotowa nieruchomość sprzedana została przez Gminną Spółdzielnię „SCh” osobie prywatnej razem z mieszkańcami. Następnie osoba ta odsprzedała nieruchomość kolejnej osobie. Proszę Państwa prawo polskie jest takie a nie inne. Możemy dyskutować sobie o prawie do lokalu socjalnego. Okres oczekiwania na lokal socjalny zarówno w mieście jak i indziej gminie jest okresem kilkuletnim. Wyrok eksmisji w tej sprawie zapadł w 2008r. i to z powództwa prywatnego. Od nas oczekuje się natychmiastowego zabezpieczenia lokalu socjalnego. Jakie mamy zabezpieczenie w lokale socjalne doskonale wiemy. Od dwóch lat czynimy starania o przekazanie nam Karzniczki, gdzie planujemy lokale socjalne. Dla mnie jest to trochę nieodpowiedzialnie. Jeżeli zna się sytuację prawną i posiada informacje z Urzędu Gminy z czerwca ub.roku że nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć lokalu socjalnego a w styczniu następnego roku wprowadza obiekt do programu. Z tego wynika, że jest to działanie świadome. Nieruchomość została sprzedana z lokatorem, który twierdzi, że ma prawo do tego lokalu jako były pracownik. Jeżeli dojdzie do rozprawy sądowej to będziemy w tym uczestniczyć i będziemy się odwoływać. Zabezpieczenie lokalu socjalnego w ciągu kilku miesięcy jest niewykonalne na terenie całego województwa.
 
Radna J.Kornecka – czy gmina ponosi koszty, jeżeli osoba posiadająca wyrok eksmisji wynajmie sobie mieszkanie?
 
Wójt M.Janusz – tak, gmina w takiej sytuacji ponosi koszty związane z wynajmem.
 
2)      Pana Piotra Kostrubiec i Pana Stanisława Formela zamieszkałych w Sąborzu w sprawie podjęcia działań zmierzających do opracowania planu zagospodarowania dla obrębów geodezyjnych Paprzyce, Mianowice i Zagórzyca.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jest to problem dla tych rolników. Są to młodzi rolnicy, którzy rozwijają swoje gospodarstwa. Gmina ma Studium, ale ono praktycznie tylko wskazuje kierunki. Powinniśmy przemyśleć ten temat.
 
Wójt M.Janusz – nie jestem w stanie wypracować stanowiska w sprawie poruszanej w piśmie. Nie wiem, jakie były ustalenia z 1998r. Posiadamy Studium zatwierdzone w 2000r. W trakcie jego opracowywania organizowane były zebrania z rolnikami m.in. z Sąborza, Zagórzycy, Świecichowa. Mieli wówczas możliwość zgłaszania wniosków, które uwzględniono by w Studium. Niektórzy mieszkańcy zadbali o swój interes. Obecnie na konkretny wniosek można dokonać zmiany w Studium. W każdej chwili można wprowadzić takie zmiany, wystarczy wystąpić z wnioskiem. Więc nie widzę w tym zakresie żadnego problemu. Problem jest jedynie w tym, że uchwalone Studium jest nieaktualnie i na jego podstawie nie można wydawać zaświadczeń a nowe Studium jest jeszcze nie uchwalone, bo trwają uzgodnienia. Natomiast w tym roku kończą się preferencyjne warunki zakupu ziemi i w tym właśnie jest problem tych rolników.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – należy jednak rozważyć, co zrobić, aby pomóc tym rolnikom.
 
Wójt M.Janusz – należy poinformować zainteresowanych o tym, że mają możliwość złożenia wniosku o zmianę w Studium. Na ich wniosek można takie zmiany wprowadzić.
 
3)      Mieszkańców miejscowości Głodowo w sprawie naprawy drogi do wsi.
 
Wiceprzewodniczący R.Dziubek – wiem, że odbyło się spotkanie mieszkańców Głodowa w Panią Wójt i zapadły pewne uzgodnienia w tym temacie.
 
Radna J.Kornecka – odbyło się spotkanie z mieszkańcami tej miejscowości, w którym uczestniczyła Pani Wójt, sołtys i ja. Na spotkaniu ustalono, że droga ta w bieżącym roku zostanie poprawiona.
 
Dyrektor ZGK A.Tkacz – temat tej drogi mam na uwadze i ustalenia z zebrania zostaną zrealizowane.
 
4)      Wójta Gminy Damnica w sprawie podjęcia decyzji w temacie propozycji odkupienia części działki od Pana Wiktora Puchała zam. Damno.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Pan Wiktor Puchała zam. Damno zwrócił się do Wójta Gminy z prośbą o odkupienie przez gminę części jego działki, przez którą przebiega sieć kanalizacji sanitarnej. Z kolei Pani Wójt przekazała pismo do Rady Gminy o przeanalizowanie tego tematu i podjęcie decyzji. Propozycję rozpatrzenia tej sprawy powinna przedstawić Radzie Pani Wójt. Jest to temat dla pracownika Urzędu Gminy a nie dla Rady Gminy. Jeżeli Pani Wójt wystąpi do Rady p przejecie tej działki to my się do tego ustosunkujemy.
 
Wójt M.Janusz – stanowisko w tej sprawie powinno być jednoznaczne. Aby mogło nastąpić nabycie musi być wola Rady Gminy. W związku z tym, że sprawą tą już raz się zajmowaliśmy, więc potraktowałam to, jako kontynuację. W tej chwili nie mogę Panu Puchała nic odpowiedzieć, ponieważ nie wiem, jakie będzie stanowisko Rady. Zależało mi na wypracowaniu jednakowego stanowiska organu wykonawczego i Rady. Wobec tego przygotuję i przedstawię temat na Komisjach Rady.
 
Radna J.Kornecka – kanalizacja w Damnie oddana została do użytku w 2001r. Dlaczego dopiero teraz porusza ten temat. Gdzie był w czasie budowy kanalizacji, kiedy był czas uregulowane takich spraw.
 
5)      Pismo Pana Wiesława Maciąga zam. Damnica skierowane do Wójta Gminy a do wiadomości dla Rady Gminy w sprawie przejęcia do zasobu gminy części działki Nr 244 położonej w Damnicy przy ulicy Polnej użytkowanej jako droga dojazdowa do posesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – sprawa ta była już raz przedmiotem dyskusji. Pani Wójt rozpatrzy sprawę i przedstawi Radzie propozycję, czy jest taka możliwość czy nie. Jeżeli uzna Pani Wójt, że jest taka możliwość to Rada wyrazi wolę przejęcia.
 
Wójt M.Janusz – od czasu pierwszych rozmów sytuacja trochę się zmieniła. Początkowo była propozycja właściciela nieruchomości wydzielenia i przekazania części działki na rzecz gminy. Obecnie na podstawie udzielonego pełnomocnictwa nie mogę podjąć w tym temacie rozmów z Panem Maciągiem, ponieważ pełnomocnictwo to nie ma mocy prawnej. Wobec tego uzgodniliśmy, że poprosimy Pana Maciąga o uzupełnienie lub podjęcie rozmów przez właścicielką tj. Panią Kula. Do udziału w tych rozmowach poproszę Pana Przewodniczącego oraz przewodniczących poszczególnych Komisji. W takim gronie będziemy mogli wypracować jednoznaczne stanowisko.
 
6)      Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Damnicy skierowane do Wójta Gminy a do wiadomości dla Rady Gminy w sprawie zwiększenia dotacji o kwotę 5.000 zł. z przeznaczeniem na pokrycie kosztów związanych z organizacją „Dni Damnicy”.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – dysponentem budżetu jest Pani Wójt. Jeżeli Pani Wójt znajdzie w budżecie takie środki to my, jako Rada zaakceptujemy.
 
Wójt M.Janusz – środki te zostaną przeznaczone na sfinansowanie występu gwiazdy, czyli Bartka Wrony i  myślę, że wszyscy mieszkańcy z tego skorzystają.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski udzielił głosu sołtysom i osobom uczestniczącym w Sesji.
 
Sołtys Z.Zagórowski – zaprosił wszystkich na wspólne ognisko, które odbędzie się w sobotę 2 maja br. o godz. 18:00 przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Będzie to spotkanie inauguracyjne powstania w Damnicy harcerstwa.
 
Sołtys K.Kosidlak – wspólnie z sołtysem z Damnicy chcielibyśmy prosić o wykonanie remontu drogi gminnej Damnica – Karzniczka. Jest to droga uczęszczana zarówno przez mieszkańców Karzniczki jak i Damnicy a stan jej wymaga bieżącego remontu.
 
Wójt M.Janusz –remont tej drogi jest w planach ZGK i zostanie także wykonany.
 
K.Kozłowski – chciałbym uzyskać informacje w temacie działki przy ulicy Lipowej w Damnicy. Zobowiązano nas tu uprzątnięcia tej działki, do rozbiórki pomieszczeń gospodarczych. Obecnie zaproponowano nam zakup działki, której nikt nie chce. Ja osobiście nie wyprowadzę się z tej działki nawet jeżeli sprawa miałaby trafić do Sądu. Przed ogłoszeniem przetargu zwróciłem się do Urzędu gminy o wskazanie działek, które są przeznaczone do sprzedaży. Jednak do dnia dzisiejszego nikt z pracowników nie pofatygował się. Zaproponowana działka nie spełnia wymogów pod zabudowę. Proponuje się nam teren bez dostępu do drogi, wąski 6-7 m i do tego pod górę. Nie ma tam możliwości wjazdu np. ciągnikiem z opałem.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wyjaśnień w tym temacie udzieli Pani Wójt.
 
Wójt M.Janusz – zgodnie z naszymi założeniami uregulowano stan prawnym tej działki i dokonano jej podziału. Podział nastąpił na trzy działki. Pierwsza do zabezpieczenia urządzeń komunalnych do dyspozycji gminy. Druga zgodnie z zapisem w Studium ma charakter budowlany i w związku z tym została przeznaczona na działkę budowlaną jako teren inwestycyjny. Trzecia część została przeznaczona do sprzedaży w przetargu ograniczonym dla mieszkańców budynku przy ulicy Lipowej. W związku z tym zebrano informację na temat osób zainteresowanych zakupem działki. Na początku zainteresowanie było duże i chcieliśmy podzielić działkę na 7 udziałów. Kiedy doszło do finalizowania okazało się, że zainteresowane są tylko dwie osoby. Ogłoszony został przetarg, jednak żaden z mieszkańców tego budynku nie wyraził chęci zakupu działki i zagospodarowanie jej pod garaż czy budynek gospodarczy. Część mieszkańców w związku z tym, że są współwłaścicielami terenu wokół budynku zlokalizowała sobie skład opału w tym miejscu. Jeżeli chodzi o przepisy przeciwpożarowe to ani gmina ani Rada tylko odpowiadają za to współwłaściciele. Wobec tego, że przetarg się odbył i nie było chętnych do zakupu to za jakiś czas trzeba będzie wrócić do punktu wyjścia. Myślę, że zasadne będzie ogłoszenie jeszcze raz procedury przetargowej i jeżeli nikt nie zgłosi się do zakupu tych działek to zasadnym będzie zmiana ich przeznaczenia. Działka przeznaczona do sprzedaży jest opalikowana przez geodetę i nie ma problemy wskazania granic. Z informacji przekazanych przez pracownika wynika, że nikt nie zgłosił się o wskazanie granic.
 
Dyrektor ZS w Zagórzycy R,Nowak – teren wokół pałacu w Karzniczce w chwili obecnej jest niezabezpieczony. Ogrodzenie jest popsute a miejscami w ogóle go nie ma. Wzdłuż fosy przy drodze nie ma żadnego zabezpieczenia i jest to duże zagrożenie szczególnie dla dzieci. Wystąpić do właściciela pałacu o wykonanie ogrodzenia lub innego zabezpieczenia terenu wokół pałacu.
 
Wójt M.Janusz – właścicielem nieruchomości i pałacu w Karzniczce jest osoba prywatna z okolic Gdańska i wystąpimy o naprawę ogrodzenia. Proszę o przekazanie informacji mieszkańcom, że jeżeli jest jeszcze ktoś zainteresowany zakupem drzew to należy kontaktować się z Panią Marią Boryła. Ponadto przyjmowane są wnioski o instalowanie kolektorów słonecznych. Dotyczy to zarówno instytucji jak i osób prywatnych. Wnioski składane są bezpośrednio do Starostwa Powiatowego a szczegółowe informacje znajdują się na naszej stronie internetowej. Rozpoczęliśmy przygotowania do organizacji obchodów Dni Damnicy. Szczegółowy program znajdzie się na plakatach a ponadto każdy mieszkaniec otrzyma ulotkę informującą o przebiegu uroczystości.
 
Sekretarz A.Harmacińska w imieniu Pana Zbigniewa Studzińskiego – radnego powiatu przekazała informację, iż począwszy od miesiąca maja w każdą środę w godzinach od 15:00 do 16:00 będzie pełnił dyżur w Urzędzie Gminy w pokoju Przewodniczącego Rady.
 
 
Ad. 14
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:00 Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski zamknął obrady XXXV Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                   Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                               Zdzisław Kwaśniewski
 
 
 
Wytworzył:
Barbara Imińka
Udostępnił:
Zagórowska Monika
(2009-06-24 10:36:19)
Ostatnio zmodyfikował:
Zagórowska Monika
(2009-06-24 10:40:42)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki