UCHWAŁA NR XXXVIII/277/09 z dnia 24 czerwca 2009r. w sprawie Statutu Gminy Damnica

 

UCHWAŁA NR XXXVIII/277/09
Rady Gminy Damnica
z dnia 24 czerwca 2009r.
 
w sprawie Statutu Gminy Damnica
 
Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 02 kwietnia 1997r., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483; zmiany z 2001r.: Nr 28, poz. 319; z 2006r.: Nr 200, poz. 1471), art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42, ustawy z dnia 08 marca 1990r.,o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; zmiany z 2002r.: Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003r.: Nr 80, poz. 717, Nr 153, poz. 1271, Nr 162, poz. 1568; z 2004r.: Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005r.; Nr 172, poz. 1441; z 2006r.: Nr 17, poz. 128, Nr 175, poz. 1457, Nr 181, poz. 1337; z 2007r.: Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218,; z 2008r.; Nr 180, poz. 1111), Rada Gminy Damnica uchwala:
 
 
STATUT GMINY DAMNICA
 
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
 
§ 1
1.   Uchwała określa:
1)   ustrój Gminy Damnica,
2)   zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3)   organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Damnica, komisji Rady Gminy i Wójta Gminy Damnica,
4)   zasady i tryb rozpatrywania przez Radę Gminy skarg i wniosków,
5)   zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Damnica,
6)   zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady i jej komisji oraz korzystania z nich.
 
§ 2
1. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Damnica,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Damnica,
3) Komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Damnica,
4) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy  Damnica,
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Damnica,
6) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Damnica.

ROZDZIAŁ II
GMINA
 
§ 3
1.   Gmina Damnica jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne, poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
 
§ 4
1. Gmina   położona jest  w  Powiecie  Słupskim , w  Województwie   Pomorskim   i obejmuje obszar 168 km2.
2. Granice  terytorialne  Gminy  określa   mapa w  skali   1: 100000,   stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze : sołectwa.
4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
5. Wykaz sołectw stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
 
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy stanowi załącznik nr 3 do Statutu.
 
§ 6
1.   Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Damnica.
 
ROZDZIAŁ III
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
 
§ 7
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem    utworzenia,    połączenia,    podziału    lub    zniesienia   jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami z organami sołectwa; opinia sołectwa nie jest wiążąca dla Rady,
3) projekt  granic jednostki   pomocniczej   sporządza  Wójt,  w  uzgodnieniu  z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien, w miarę możliwości, uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
 
§ 8
1.   Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1 powinny określać w szczególności:
1)   obszar,
2)   granicę,
3)   siedzibę władz,
4)   nazwę jednostki pomocniczej.
 
§ 9
1.   Rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz sołecki, w terminie i w formie, zgodnie z odrębnymi przepisami.


 
§ 10
1.   Kontrolę  gospodarki  finansowej jednostek  pomocniczych  sprawuje  Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki   pomocnicze   podlegają  nadzorowi   organów   Gminy,   na   zasadach określonych w statutach tych jednostek.
 
§ 11
1.Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) ma prawo uczestniczyć w pracach Rady Gminy.
2. Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
 
§ 12
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
 
§ 13
1.   Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta wykonującego jej uchwały.
2.   Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
 
§ 14
1.   Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Budżetu i Finansów,
3) Oświaty i Spraw Społeczno - Socjalnych,
4) Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje, do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
 
 
§ 15
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru   Przewodniczącego   i   Wiceprzewodniczącego   dokonuje   Rada   nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta Gminy o stanie Gminy.
 
§ 16
1.   Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
1)     zwołuje sesje Rady,
2)     przewodniczy obradom,
3)     sprawuje policję sesyjną,
4)     kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5)     zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał, podpisuje uchwały Rady,
6)   czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
 
§ 17
1.   W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady, przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
 
§ 18
1. Przewodniczący, oprócz  uprawnień przewidzianych w   § 16 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
 
§ 19
1.   Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego, w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

§ 20
1.   Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
 
§ 21
1.   Przewodniczący Rady koordynuje z ramienia Rady prace komisji Rady.
 
§ 22
1.   Obsługę rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, któremu w zakresie czynności przydzielono obsługę Rady Gminy.
 
ROZDZIAŁ V
TRYB PRACY RADY
 
1. Sesje   Rady
 
§ 23
1. Rada obraduje na sesjach, rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje   -   zawierające   samo   zobowiązanie   się   do   określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele    -    zawierające    formalne,    niewiążące    wezwania    adresatów zewnętrznych  do  określonego  postępowania,   podjęcia   inicjatywy  czy zadania.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 24
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
4.  Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie   Sesji
 
§ 25
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący  Rady,  lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie,  miejscu  i  przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń.
 
§ 26
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym Sekretarz i Skarbnik Gminy.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
 
§ 27
1.   Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
 
§ 28
1.   Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
 
§ 29
1.   Wyłączenia jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
 
§ 30
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji  i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1, Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
 
§ 31
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w  § 24 ust. 4.
 
 
 
§ 32
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad,  gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
 
§ 33
1.   Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.   W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1, wykonuje Wiceprzewodniczący.
 
§ 34
1. Otwarcie  Sesji  następuje  po wypowiedzeniu  przez Przewodniczącego  Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Damnica".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.  W przypadku  braku  quorum  stosuje się odpowiednio przepis § 30 ust. 2.
 
§ 35
1.   Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
 
§ 36
1.   Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)   przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2)   informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3)   sprawozdanie z wykonania uchwał Rady,
4)   rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5)    interpelacje i zapytania radnych,
6)   odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
7)    wolne wnioski i informacje.
 
§ 37
1.   Sprawozdanie, o jakim mowa w § 36 ust. 3,  składa Wójt.
1.   Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
 
§ 38
1.   Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
2.   Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.   Interpelacja   powinna   zawierać   krótkie   przedstawienie   stanu   faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelacje udzielana jest w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez
Wójta.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą,  interpelujący radny może zwrócić się do przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
7.   Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
 
§ 39
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. § 38 ust. 5, 6 i 7, stosuje się odpowiednio.
 
§ 40
1.   Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2.   Przewodniczący Rady    udziela    głosu    według    kolejności    zgłoszeń.    W uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
 
§ 41
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu  trwania  ich wystąpień,   a w szczególnie  uzasadnionych  przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy".
3. Jeżeli   temat  lub  sposób wystąpienia  albo  zachowania  radnego w  sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia   ust.   2   i   3   stosuje   się  odpowiednio   do   osób   spoza   Rady, zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
 
§ 42
1.   Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
 
§ 43
1.   Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1)     stwierdzenia quorum,
2)      zmiany porządku obrad,
3)     ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4)     zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5)     zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6)     zarządzenia przerwy,
7)     odesłania projektu uchwały do komisji,
8)     przeliczenia głosów,
9)     przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję, po dopuszczeniu jednego głosu „za" i jednego głosu „przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
 
§ 44
1.   Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2.   Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
 
§ 45
1.   Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność, przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2.   Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.   Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego, o sposobie lub porządku głosowania.
 
§ 46
1. Po    wyczerpaniu    porządku    obrad    Przewodniczący    Rady    kończy    sesję, wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Gminy Damnica".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienia   ust.   2   dotyczy  także   sesji,   która   objęła  więcej   niż  jedno posiedzenie.
 
§ 47
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchwalenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych poprawek.
 
 
§ 48
1.   Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
 
§ 49
1.   Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2.   Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową którą przechowuje się do czasu podjęcia uchwały, o jakiej mowa w § 36 ust 1.
 
§ 50
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jego przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać :
1)   numer,   datę   i   miejsce   odbywania   sesji,   godzinę  jej   rozpoczęcia   i zakończenia    oraz    wskazywać    numery    uchwał,    imię    i    nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2)   stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3)   imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4)   odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5)   ustalony porządek obrad,
6)   przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty   zgłoszonych,   jak   również   uchwalonych   wniosków,   a   nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7)   przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za", „przeciw" i „wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
8)   wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9)   podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
 
§ 51
1.   W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady, po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2.   Jeżeli wniosek wskazany w ust.  1  nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada   może   podjąć  uchwałę  o  przyjęciu   protokołu  z  poprzedniej   sesji   po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
 
§ 52
1.   Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2.   Kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zakończenia sesji.
3.   Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.
 
§ 53
1. Obsługę biurową sesji  (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
2. Pracownik,   o  którym  mowa w ust.   1   podlega w sprawach  merytorycznych Przewodniczącemu Rady.
3.   Za przygotowanie protokołu z sesji Rady Gminy odpowiedzialny jest Przewodniczący Rady Gminy.
4.   Za przygotowanie protokołu dotyczącego pracy Komisji odpowiedzialna jest osoba prowadząca obrady Komisji.
 
3. Uchwały
 
§ 54
1. Uchwały, o jakich mowa w § 23 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 23 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
 
 
 
§ 55
1.   Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy radny oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2.   Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1)     tytuł uchwały,
2)      podstawę prawną,
3)     postanowienia merytoryczne,
4)     w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,
5)     określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
6)     ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3.   Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4.   Projekt uchwały podczas prac Komisji, jest przedstawiany przez pracownika merytorycznie odpowiedzialnego za przygotowanie projektu uchwały, a w razie jego nieobecności przez osobę wskazaną przez Wójta.
5. Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego Urzędu Gminy albo przez innego prawnika.
 
§ 56
1.   Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
 
§ 57
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2.Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Zarząd.
 
 
 
§ 58
1.   Uchwały  Rady  podpisuje  Przewodniczący  Rady,   o  ile  ustawy  nie  stanowią inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
 
§ 59
1.   Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
 
§ 60
1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy   uchwał   przekazuje   się   właściwym   jednostkom   do   realizacji   i   do właściwości zależnie od ich treści.
 
4. Procedura głosowania
 
§ 61
1.   W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
 
§ 62
1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za", „przeciw" i „wstrzymujące się", sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3.   Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4.   Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
5.   Rada może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania imiennego, tzn.: ze wskazaniem sposobu głosowania przez każdego z radnych.
 
§ 63
1.   W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2.   Komisja   Skrutacyjna   przed   przystąpieniem   do   głosowania   objaśnia  sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3.   Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4.   Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5.   Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
 
§ 64
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem   listy   kandydatów  zapytuje   każdego  z  nich   czy  zgadza   się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
 
§ 65
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie   nad   poprawkami   do   poszczególnych   paragrafów   lub   ustępów projektu uchwały następuje według kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W  przypadku   przyjęcia   poprawki  wykluczającej   inne   poprawki   do   projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 65 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości  ze zmianami  wynikającymi  z  poprawek wniesionych  do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
 
§ 66
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za" niż „przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących
„za" czy „przeciw".
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek,  na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
 
§ 67
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, ze przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały, co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to
znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która otrzymała liczbę całkowitą ważnych głosów   oddanych   za   wnioskiem   lub   kandydatem,   przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem jej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy  parzystej  liczbie  głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnych oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
 
5. Komisje    Rady
 
§ 68
1. Przedmiot  działania  poszczególnych  komisji  stałych  i  zakres zadań  komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
 
§ 69
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
 
§ 70
1.   Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2.   Przewodniczący komisji wspólnie ustalają porządek posiedzenia i wskazują, który z nich będzie prowadził posiedzenie.
3.   Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
4.   Komisje uchwalają opinie, wnioski i przekazują je Radzie.
5.   Na podstawie upoważnienia Rady,  Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
 
§ 71
1.   Pracami komisji kieruje jej przewodniczący, a podczas jego nieobecności wiceprzewodniczący komisji.
2.   W przypadku nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na posiedzeniu komisji, obradom przewodniczy wybrany w głosowaniu członek komisji.
3.   Przewodniczący komisji:
1)     ustala termin posiedzenia komisji oraz ją zwołuje,
2)     przedstawia propozycje porządku obrad,
3)     zapewnia przygotowanie oraz dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
4)     prowadzi obrady,
5)     ustala listę gości zaproszonych na posiedzenie komisji i osób do referowania spraw omawianych na komisji.
 
§ 72
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
 
§ 73
1. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis   ust.   1   stosuje   się   odpowiednio   do   doraźnych   komisji,   zespołów powołanych przez Radę.
 
§ 74
1.   Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy składu komisji.
 
6. Radni
 
§ 75
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącemu komisji.
 
§ 76
1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 1 raz w roku.
2. Radni mogą stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminy, w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.
 
§ 77
1. W przypadkach notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków,  Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust.  1   Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.
 
§ 78
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku  pracy,   Rada   może  powołać  komisję  doraźną do  szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1  Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
 
§ 79
1. Wójt wystawia radnemu dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Radni  mogą zwracać się  bezpośrednio  do  Rady we wszystkich  sprawach  związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
 
7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu
terytorialnego
 
§ 80
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami  innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne  sesje  organizuje  przewodniczący  rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie   o   wspólnej   sesji   podpisują  wspólnie   przewodniczący   lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu.
 
 
 
§ 81
1. Koszty    wspólnej    sesji    ponoszą   równomiernie    zainteresowane   jednostki samorządu terytorialnego,  chyba że radni  uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg  wspólnych  obrad   może  być  uregulowany wspólnym  regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

ROZDZIAŁ VI
 ZASADY l TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
 
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
 
§ 82
1. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 2.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna, na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
 
§ 83
1.   Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
 
§ 84
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach,  w których  może  powstać podejrzenie  o  ich  stronniczość  lub interesowność.
2. W sprawach wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych    członków    decyduje    pisemnie     przewodniczący     Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady, w terminie 14 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
 
2. Zasady   kontroli
 
§ 85
1.   Komisja    Rewizyjna    kontroluje    działalność    Wójta,     gminnych    jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2.   Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
 
§ 86
1.   Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady, w zakresie i w formie wskazanym w uchwałach Rady.
 
§ 87
1.   Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)   kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2)    problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3)   sprawdzające - podejmowane w celu  ustalenia,   czy wyniki  poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
 
§ 88
1.   Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2.   Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
 
 
 
 
§ 89
1.   Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2.   Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontroli.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja  Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia  kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji  przez Radę.  Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
 
§ 90
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego, w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności
według kryteriów ustalonych w § 85 ust. 1.
2. Stan   faktyczny   ustala   się   na   podstawie   dowodów   zebranych   w   toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności : dokumenty, wyniki oględzin,   zeznania  świadków,   opinie  biegłych  oraz  pisemne  wyjaśnienia   i oświadczenia kontrolowanych.
 
3. Tryb   kontroli
 
§ 91
1.   Kontroli   kompleksowych   dokonują  w   imieniu   Komisji   Rewizyjnej   zespoły kontrolne składające się, z co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia
kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani  są przed  przystąpieniem do czynności  kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
 
§ 92
1. W razie  powzięcia w toku kontroli  uzasadnionego podejrzenia  popełnienia przestępstwa,    kontrolujący niezwłocznie    zawiadamia    o    tym    kierownika kontrolowanej     jednostki     i Wójta,     wskazując     dowody     uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli   podejrzenie   dotyczy   osoby  Wójta,   kontrolujący  zawiadamia   o   tym Przewodniczącego Rady.
 
§ 93
1.   Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2.   Kierownik    kontrolowanego    podmiotu    obowiązany    jest    w    szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3.   Kierownik kontrolowanego podmiotu,  który odmówił wykonania czynności,  o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
 
§ 94
1.   Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
 
§ 95
1.   Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące      na     stwierdzenie      nieprawidłowości     w     działalności
kontrolowanego  podmiotu  oraz wskazanie  dowodów  potwierdzających
ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy   kontrolującego   (kontrolujących)   i   kierownika   kontrolowanego podmiotu,   lub  notatkę  o  odmowie  podpisania  protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje,  co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
 
§ 96
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
 
§ 97
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi,   o  których   mowa  w  ust.   1   składa  się  w  terminie  7  dni   od  daty przedstawienia Kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
 
§ 98
1.   Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które  w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
 
 
 
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
 
§ 99
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada   może   zatwierdzić   jedynie   część   planu   pracy   Komisji   Rewizyjnej. Przystąpienie   do   wykonywania   kontroli   kompleksowych   może  nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
 
§ 100
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 30 marca każdego roku,  roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać :
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz   analiz   kontroli    dokonanych    przez    inne    podmioty   wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3.   Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
 
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
 
§ 101
1. Komisja    Rewizyjna    obraduje    na    posiedzeniach    zwoływanych    przez   jej Przewodniczącego,   zgodnie  z  zatwierdzonym   planem   pracy  oraz  w  miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte planem pracy Komisji.
3. Posiedzenia,  o jakich  mowa w ust.  2,   mogą być zwoływane  na  pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady,
2) nie mniej niż 4 radnych.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenie:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2)   osoby   zaangażowane   na   wniosek   Komisji   Rewizyjnej   w  charakterze biegłych i ekspertów.
5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
 
§ 102
1.   Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
 
§ 103
1.   Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
 
§ 104
1.   Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2.    W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym, do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

 
§ 105
1.   Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2.   Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń   dotyczących   działalności   kontrolnej   oraz  na   przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3.   Przewodniczący Komisji  Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4.   Do członków innych  komisji  uczestniczących w kontroli,  prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5.    Przewodniczący Rady  zapewnia  koordynację  współdziałania  poszczególnych komisji,  w celu właściwego  ich  ukierunkowania,   zapewnienia   skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
 
§ 106
1.   Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
 
ROZDZIAŁ VII
ZASADY I TRYB ROZPATRYWANIA PRZEZ RADĘ GMINY
SKARG I WNIOSKÓW
 
§ 107
1.   Rada rozpatruje skargi dotyczące zadań lub działalności Wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w sprawach należących do zadań własnych Gminy.
2.   Załatwianie skarg na kierowników jednostek organizacyjnych Gminy może zostać powierzone Wójtowi, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu.
 
§ 108
1.   Rada Gminy rozpatruje i załatwia skargi i wnioski, zgodnie z postanowieniami art. 229 pkt 4 i art. 242 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, w stosunku do osób określonych w tych przepisach.
 
 
 
 
§ 109
1.   W przypadku wpłynięcia skargi (wniosku) do Urzędu Gminy, jest ona przekazywana pracownikowi ds. obsługi Rady Gminy, który to niezwłocznie przekazuje sprawę Przewodniczącemu Rady.
2.   Pracownik ds. obsługi Rady Gminy prowadzi ewidencję wpływających skarg i wniosków. Dotyczy to także skarg i wniosków zgłaszanych ustnie do protokołu.
3.   Korespondencję w sprawie skarg i wniosków prowadzi się zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
4.   Skarg i wniosków anonimowych nie rejestruje się i nie są one rozpatrywane.
 
§ 110
1.   Skargi podlegające rozpatrzeniu przez Radę są rejestrowane w rejestrze skarg i wniosków.
2.   Przewodniczący Rady:
1)   przeprowadza kwalifikację pisma jako skargi,
2)   przekazuje skargę do wyjaśnienia Komisji Rewizyjnej lub innej właściwej komisji Rady,
3)   czuwa nad terminowością rozpatrzenia skargi, w tym zawiadamia o każdym przypadku niezałatwienia skargi w trybie określonym w art. 36-38 Kodeksu postępowania administracyjnego.
 
§ 111
1.   Komisja wyjaśniająca skargę jest zobowiązana do:
1)   wszechstronnego rozpoznania spraw podnoszonych w skardze,
2)   przygotowania projektu odpowiedzi,
3)   przedłożenia propozycji do ewentualnych działań naprawczych.
2.   Na żądanie komisji wyjaśniającej skargę, Wójt jest obowiązany do przedkładania dokumentów, innych materiałów, bądź wyjaśnień co do stanu faktycznego i prawnego spraw podnoszonych w skardze, nie później niż w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisma.
3.   Komisja wyjaśnia skargę we własnym zakresie, w oparciu o dokumentację dostarczoną przez Wójta oraz inne udokumentowane okoliczności sprawy.
4.   Do wyjaśnienia skargi komisja może powołać także komisję doraźną.
5.   Komisje wyjaśniające skargi mogą się posiłkować opiniami i ekspertyzami specjalistycznymi, których wykonanie następuje za zgodą Przewodniczącego Rady, a koszty pokrywa się z budżetu gminy, na podstawie umów zawartych przez Wójta.
6.   Komisja przedkłada Przewodniczącemu Rady propozycję, o których mowa w ust.1 pkt 2 i 3.
7.   Przewodniczący Rady, wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji Rady sprawę rozpatrzenia skargi.
 
§ 112
1.   Rada rozstrzyga o sposobie załatwienia skargi, w tym przyjmuje treść odpowiedzi jaka zostanie udzielona skarżącemu, zgodnie z terminem wynikającym z Kpa.
2.   Rada, w przypadku stwierdzenia zasadności skargi, zgłasza wniosek Wójtowi, o wyciągnięcie konsekwencji służbowych.
3.   Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi przygotowuje i podpisuje Przewodniczący Rady.
 
§ 113
1.   Za załatwione pozytywnie uważa się skargi, które w toku postępowania wyjaśniającego zostały potwierdzone w całości lub części.
2.   Za załatwione odmownie uważa się skargi, które w wyniku rozpatrzenia uznano za bezzasadne.
 
§ 114
1.   Przy rozpatrywaniu skarg, należy kierować się ograniczeniami jawności wynikającymi z obowiązujących ustaw.
 
§ 115
1.   W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale, mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
 
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH
 
§ 116
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
 
§ 117
1. Warunkiem  utworzenia  klubu jest zadeklarowanie w nim  udziału,   przez co
najmniej 3 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się :
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
 
§ 118
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
 
§ 119
1.   Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2.   Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych  bezwzględną większością, w obecności co  najmniej  połowy członków klubu.
3.   Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.
 
§ 120
1.   Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybrani przez członków klubu.
 
§ 121
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący   klubów   są   obowiązani   do   niezwłocznego   przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
 
 
 
§ 122
1. Klubom  przysługują uprawnienia wnioskodawcze  i  opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji  Rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
 
§ 123
1.   Na wniosek  przewodniczących  klubów Wójt, obowiązany jest zapewnić  klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
 
ROZDZIAŁ IX
TRYB PRACY WÓJTA GMINY
 
§ 124
1.   Wójt wykonuje :
1)     uchwały Rady,
2)   jemu przypisane zadania i kompetencje,
3)    zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
4)   inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
 
§ 125
1.   Wójt uczestniczy w sesjach Rady.
 
§ 126
1.   Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenia.
 
ROZDZIAŁ X
ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI
 Z DOKUMENTÓW RADY I KOMISJI RADY
 
§ 127
1.   Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U z 2001r. Nr 112, poz. 1198, ze zmianami).
 
 
§ 128
1.   Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
 
§ 129
1.   Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępniane są na stanowisku ds. obsługi Rady Gminy, w dniach i godzinach pracy Urzędu Gminy.
2.   Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są na stanowisku ds. obsługi sekretariatu, w dniach i godzinach pracy Urzędu Gminy.
3.   Ponadto  dokumenty,  o jakich  mowa w ust.   1   i  2  są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych, w tym Biuletynie Informacji Publicznej Gminy.
 
§ 130
1.   Realizacja uprawnień określonych w § 128 i 129 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
 
§ 131
1. Uprawnienia określone w § 128 i 129 nie znajdują zastosowania:
1)   w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności,
2)   gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3)    w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile   ustawa   nie   stanowi   inaczej,    niż   art.   73   Kodeksu   postępowania administracyjnego.
 
ROZDZIAŁ XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
§ 132
1.   Tracą moc uchwały:
1)     Nr II/4/02 Rady Gminy Damnica z dnia 05 grudnia 2002r., w sprawie Statutu Gminy Damnica,
2)     Nr XVII/95/04 Rady Gminy Damnica z dnia 29 kwietnia 2004r., w sprawie zmiany Statutu Gminy Damnica,
3)     Nr XXXI/229/09 Rady Gminy Damnica z dnia 29 stycznia 2009r., w sprawie zmian w Statucie Gminy Damnica.
 
§ 133
1.   Uchwała wchodzi  w życie  po  upływie   14  dni  od  dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
 
 
 
Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
 
Zdzisław Kwaśniewski


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik Nr 2
do Statutu Gminy Damnica
 
WYKAZ SOŁECTW GMINY DAMNICA
1.  Bobrowniki        - obejmujące miejscowości: Bobrowniki, Skibin,
2.  Bięcino,
3.  Damnica    - obejmujące miejscowości: Damnica, Dębniczka,
4.  Damno      - obejmujące miejscowości: Damno, Głodowo, Wiatrowo,
5.  Dąbrówka   - obejmujące miejscowości: Dąbrówka, Wiszno,
6.  Domaradz,
7.  Karżniczka - obejmujące miejscowości: Karżniczka, Łężyca,
8.  Łebień,
9.  Mianowice,
10. Sąborze    - obejmujące miejscowości: Sąborze, Paprzyce,
11. Stara Dąbrowa,
12. Strzyżyno,
13. Święcichowo,
14. Wielogłowy,
15. Zagórzyca      - obejmujące miejscowości: Zagórzyca, Zagórzyczki,
16. Łojewo,
17. Świtały - obejmujące miejscowości: Świtały i Jeziorka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik Nr 3
do Statutu Gminy Damnica
 
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY DAMNICA
 
1.   Zespół Szkół w Damnicy:
1)     Gimnazjum w Damnicy im. Marii Skłodowskiej-Curie,
2)     Szkoła Podstawowa w Damnicy im. Jana Pawła II,
3)     Przedszkole w Damnicy.
2.   Zespół Szkół w Damnie:
1)   Gimnazjum w Damnie im. Noblistów Polskich,
2)   Szkoła Podstawowa w Damnie im. Jana Brzechwy.
3.   Zespół Szkół w Zagórzycy:
1)   Gimnazjum w Zagórzycy,
2)   Szkoła Podstawowa w Zagórzycy.
4. Szkoła Podstawowa w Domaradzu im. Wandy Chotomskiej.
5. Zakład Gospodarki Komunalnej w Damnicy.
6. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Damnicy.
7. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Damnicy.
8. Gminna Biblioteka Publiczna w Damnicy.
 
Wytworzył:
Andżelika Harmacińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-06-26 15:09:26)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2009-06-26 15:19:46)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki