PROTOKÓŁ NR XLVII/10 w dniu 03 marca 2010r.

 

                                                                                               
PROTOKÓŁ NR XLVII/10
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 03 marca 2010r.
 
 
Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: M.Haładej, A.Zaryczański. W.Kucharska.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 13.00 Przewodniczący Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem do radnych czy mają uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad.
Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku obrad.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
 
1.      Sprawy regulaminowe:
·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
·        przyjęcie porządku obrad,
·        przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Podsumowanie pracy Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Damnicy za 2009 rok – plan pracy na rok bieżący, wyzwania w perspektywie najbliższych lat.
4.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
5.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia/nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011r.
6.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych.
7.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
9.      Projekt uchwały w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody.
10. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia wykonania zabiegów sanitarnych i pielęgnacyjnych na pomniku przyrody.
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski i informacje.
13. Zakończenie Sesji.
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
 
Ad. 2
Wójt M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji wniosków i interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny W.Cymek – na poprzedniej Sesji poinformowałem, iż sprawa Prowidenta jest już zamknięta, że ogłoszenia zniknęły. Natomiast znowu pojawiły się ogłoszenia i plakaty Prowidenta na terenie Damnicy na słupach w miejscach publicznych. Nie rozumiem tego, czy to ktoś robi złośliwie i nie rozumie, że nie powinno się zaśmiecać miejscowości takimi rzeczami. Sprawa ta nie jest do końca załatwiona.
 
Wójt M.Janusz – sprawa ta została przekazana zgodnie z postępowaniem administracyjnym na Posterunek Policji w Damnicy. W dniu 01 lutego br. otrzymaliśmy informację o postępowaniu, jakie prowadziła policja. Z informacji przekazanej przez Posterunek wynika, że osoba odpowiedzialna za rozprowadzanie obwieszczeń ukarana została mandatem. Nie mamy najmniejszego wpływu na to czy takie działania podejmowane są przez inne osoby, czy też przez tą samą osobę. Dlatego sprawa tamtego wniosku została załatwiona do samego końca łącznie z zamknięciem postępowania przez policję. Należałoby złożyć nowy wniosek, ponieważ nie mamy pewności, czy robi to ta sama osoba czy inna.
 
Radny W.Cymek – składam ponownie interpelację w temacie wyjaśnienia sprawy umieszczania niepotrzebnych reklam i ogłoszeń Prowidenta na słupach w miejscach publicznych w Damnicy.
 
Wójt M.Janusz – zgodnie z tym zgłoszeniem rozpoczniemy ponowną procedurę.
 
Radny R.Dziubek – Pani Wójt czy ta decyzja, która została wydana o warunkach zabudowy dotyczy tylko miejscowości Damnica?
 
Wójt M.Janusz – z terenu gminy Damnica.
 
Radny R.Dziubek – ile decyzji z terenu miejscowości Damnica?
 
Wójt M.Janusz – takiej informacji mogę udzielić na następnej Sesji, ponieważ trzeba dokonać wglądu do poszczególnych składanych wniosków.
 
Radny Z.Pawłowski – po raz kolejny chciałbym zgłosić sprawę uszkodzonego dachu na remizie OSP w Zagórzycy. W informacji nic na ten temat nie ma.
 
Wójt M.Janusz – zgodnie z kompetencją wniosek ten został przekazany do Zakładu Gospodarki Komunalnej i dyrektor przygotował informację w tym zakresie.
 
Dyr.ZGK A.Tkacz - w dniu wczorajszym dach na remizie OSP w Zagórzycy został naprawiony.
 
 
 
 
Ad. 3
 
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Damnicy M.Folusiak przedstawił prezentację dorobku pracy Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Damnicy za 2009 rok. Przedstawił także plan pracy na rok bieżący oraz wyzwania w perspektywie najbliższych lat.
Szczegółowa informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
W dalszej części dyrektor M.Folusiak odpowiadał na pytania radnych i gości.
 
Radny W.Cymek – chciałbym w swojej wypowiedzi odnieść się do kwestii przedstawionych przez Pana dyrektora m.in. do organizacji dożynek wojewódzkich. Z Damnicy na dożynkach wojewódzkich była spora grupa osób. Zapraszane były oczywiście Koła Gospodyń, Pani Wójt oraz osoby wytypowane do odznaczeń. Muszę jednak przyznać, że nasze gminne imprezy są lepiej zorganizowane niż wojewódzkie. Pogoda praktycznie była ładna i gdyby z każdej gminy przyjechało tyle osób, co z Damnicy to impreza byłaby naprawdę udana. Kolejna sprawa to chciałbym się odnieść do tej „gwiazdy”, która wystąpiła w czasie dożynek gminnych. Występ owszem ładny, ale raczej dla młodzieży a nie dla rencistów. Trzeba by patrzeć trochę z innej perspektywy. Jest to impreza dla rolników a rolnicy są w wieku powyżej 30 lat, są starsi, są też renciści i emeryci. Jeżeli zaprasza się kogoś to powinien to być ktoś odpowiedni dla każdego wieku. W okolicy mamy tyle zespołów ludowych i nie ma potrzeby zapraszania jakiejś gwiazdy. Uważam, że należałoby z tego zrezygnować. Następna sprawa to sprawa świetlicy w Łebieniu. Jest to problem już od dłuższego czasu. Jest to problem nie tylko tej Rady, ale także poprzednich Rad. Po likwidacji szkoły była propozycja sprzedaży tego obiektu. Nie byłoby wówczas żadnych nakładów a powstałby jakiś ośrodek, bo taki pomysł był. Jednak poprzedni sołtys uparł się żeby nie sprzedawać i pozostawić na potrzeby wsi. Natomiast teraz z roku na rok nakłady finansowe na utrzymanie tej świetlicy wzrastają. Uważam, że należy się jej pozbyć, bo będą coraz większe nakłady. Dobrze byłoby kupić kontenery, o których wspominał Pan dyrektor i dla tek wioski to wystarczy. Jako radny będę zawsze przeciwny nakładom na te świetlicę. Pozostałe świetlice tak; Domaradz i Świecichowo, zasadne jest inwestowanie w nie. Kolejna sprawa, o której wspomniał Pan dyrektor to potrzeba remontu sali widowiskowej. Był robiony remont dachu i ścian. Należało wówczas zrobić kompleksowy remont sali a teraz koszty wzrastają. W tej chwili w budżecie nie ma środków na taki remont.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w 2009r. wnioskowałem osobiście, aby w temacie świetlicy w Łebieniu odbyło się spotkanie z radą sołecką, żeby wysondować sytuację. Chcę zapytać czy coś takiego się odbyło a jeżeli tak to, jakie są tego efekty. A jeżeli nie to, dlaczego się nie odbyło?
 
Radna J.Kornecka – dotarła do mnie informacja, że pewna grupa osób chciała wynająć świetlicę w Świecichowie na organizację zabawy a Pan dyrektor uniemożliwił to. Czy to prawda, że były osoby chętne wynająć świetlicę w Świecichowie i Damnicy też a Pan uniemożliwił wynajęcie?
 
Dyr.GOKiS M.Folusiak – chciałbym ustosunkować się do wypowiedzi radnego Pana Cymka. Na dożynkach wojewódzkich w swoim wystąpieniu podziękowałem wszystkim uczestnikom. Nietrafiona była sprawa z autokarem, ponieważ każdy, kto chciał tam pojechać to pojechał swoim samochodem. Jeżeli chodzi o „gwiazdę” to zawsze jest problem. Jednym się podoba a innym się nie podoba. Jedni są mniej lub bardziej kontrowersyjni. Może Państwo nie do końca zdajecie sobie sprawy, kogo zapraszamy. Możemy zrezygnować z „gwiazdy”. Oczywiście ze wszystkiego możemy zrezygnować. Tylko czy naprawdę warto. Zapraszamy do nas te osoby, na które nas stać. Koncert Bartka Wrony, jaki Norbiego podobał się czy się nie podobał i jakiej grupie. Trzeba się odnieść do tego, jaka grupa wiekowa odwiedza nasze imprezy. W pierwszym roku, kiedy byłem dyrektorem nie było „gwiazdy”, ale widziałem strukturę osób, która na imprezie się bawi i tym się kierowałem. To była impreza dla rolników, ale rolników z poszczególnych sołectw było niewielu. Zapraszamy te „gwiazdy”, na które mamy możliwości finansowe. Koszt Norbiego i jego koncertu w ubiegłym roku na sylwestra w Warszawie wyniósł 12.000 zł. Nas te dwa zespoły nie kosztowały nawet 10.000 zł. Po prostu zgodzili się wystąpić za takie pieniądze.
Jeżeli chodzi o świetlicę w Łebieniu to nie odpowiadam za poprzedników. Z chwilą objęcia stanowiska zgłaszałem informację Państwu oraz wnioskowałem o spotkanie ze społecznością Łebienia. Inicjatywa zwołania takiego zebrania z mojej strony była. Rozmawiałem z sołtysem i mieszkańcami wywnioskowałem, że tam jest taka obawa, że jeżeli zgodzą się na sprzedaż świetlicy to zostaną bez niczego. Ciężko jest mi przekonać, że będzie inaczej. Nie jest moją wolą, aby tej świetlicy nie było w ogóle. Uważam, że nie w tym budynku, ale jest potrzebna świetlica. Potrzebna jest także świetlica dla miejscowości Bobrowniki, Damno. Mieszkańcy Łebienia może zgodziliby się na sprzedaż, ale najpierw chcą, aby postawić kontenery.
Odpowiadając na pytanie radnej Pani Korneckiej czy ja uniemożliwiłem wynajęcie świetlicy, bo taka informacja dotarła do Pani. Podobne pytanie już kiedyś na sesji padło, ale z innej dziedziny, że ktoś, kiedyś powiedział, że gdzieś. Sytuacja taka była. Tydzień przed sylwestrem zgłosiła się do mnie grupa osób i poinformowali mnie, że chcieliby zorganizować na świetlicy sylwestra. Nie mogłem udostępnić świetlicy, ponieważ już wcześniej inna grupa zgłosiła się do mnie i ja tą świetlicę udostępniłem i nie żeby zarobić. Świetlica jest w takim stanie, że nie można na niej zarabiać. Pobieram opłatę ustaloną zarządzeniem 60 zł. i jest to praktycznie zwrot za ogrzanie sali. Faktycznie ta grupa nie miała możliwości wynajęcia sali. Inne sytuacje, które do mnie docierają, że ja komuś na coś nie pozwalam to takie, że ja się dowiaduję skądś, że na świetlicy jest np. spotkanie naszych policjantów z mieszkańcami, bo jest to gminna, solecka świetlica. Więc pytanie – dlaczego ja nią zarządzam? Do mnie nikt nie występuje z taka informacją, że ktoś chce się spotkać, ktoś chce zorganizować zebranie.
 
Wójt M.Janusz – sprawa świetlicy w Łebieniu poruszana była także na Komisjach. Była propozycja zakupu kontenerów i sprzedaż obiektu świetlicy. W Łenieniu odbyło się spotkanie mieszkańców z inicjatywy Pani sołtys, w którym nie uczestniczyłam. Pani sołtys przekazała informację, że mieszkańcy są zainteresowani propozycją. Odbyła się drugie zebranie mieszkańców miejscowości Łebień, w którym uczestniczyłam. Mieszkańców na zebraniu było sporo i w temacie świetlicy wypowiedzieli się w formie głosowania. Byłam zaskoczona wynikiem głosowania. Myślałam, że przedstawiona propozycja będzie propozycją przyjętą pozytywnie. Zostało przegłosowane, aby tej świetlicy nie sprzedawać. Przywiązanie mieszkańców do tego miejsca okazało się większe. Dlatego zgodnie z decyzja mieszkańców, aby nie sprzedawać świetlicy nie podejmowaliśmy dalszych działań związanych z zakupem kontenera i przygotowaniem obiektu do sprzedaży. Myślę, że doświadczenie tegorocznej zimy daje argument, aby wrócić do tej sprawy kolejny raz. Kolejny raz rozmawiać z mieszkańcami i przedstawiać im argumenty, ze znacznie lepszym rozwiązaniem będzie sprzedaż tego budynku. Pozostaje nam jeszcze działka, którą można rozdzielić na plac zabaw i usytuowanie świetlicy.
 
Dyr.GOKiS M.Folusiak – bardzo cieszę się z przeprowadzonej termomodernizacji świetlic. Proces ten niejako mnie zastał, nie byłem na etapie uzgodnień. Jednak sygnalizowałem radnym na Sesjach, co trzeba zrobić na świetlicach. Mówiłem, że trzeba zrobić dach, udało się wygospodarować środki na zakup materiałów ok. 6.000 zł. i ten dach pokryliśmy. Trzeba jeszcze zrobić podsufitkę i wiele innych rzeczy.
 
Radny W.Cymek – Pani Wójt. A gdyby zaproponować mieszkańcom i radzie sołeckiej przekazanie świetlicy do ich użytku. Niech się martwią o finanse, o utrzymanie jej. Ciekawe jak wtedy postąpią mieszkańcy i rada sołecka? W tej chwili za wszystko odpowiada dyrektor GOKiS, Pani Wójt da pieniądze a ciekawe ja postąpią, kiedy będą musieli sami o wszystko zadbać.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski ogłosił 10 min. przerwy.
Po przerwie obrady Sesji opuściła radna K.Kołkowska.
Stan Rady – 11 radnych.
 
 
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r. wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik D.Bałukonis.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był szczegółowo na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
 
Radna B.Jarzmicka – mam uwagi, co do realizacji inwestycji „budowa kanalizacji dla m. Stara Dąbrowa i Domaradz”. Jaki był sens czekania 4 lata na dotację unijną do kanalizacji skoro 4 lata temu koszt budowy tej kanalizacji wynosił 3 mln.zł. a teraz wynosi 5,1 mln.zł. Otrzymaliśmy dotację w wysokości 2,5 mln.zł. a gmina musi dołożyć 2,6 mln.zł. Czyli praktycznie nic nie zyskaliśmy.
Gdyby w 2006r. wzięła Pani Wójt pożyczkę z Banku Ochrony Środowiska to my już byśmy mieli kanalizację a gmina miałaby dochody od mieszkańców za ścieki. Poza tym pożyczka z BOŚ jest umarzana. Wtedy koszt dla gminy byłby dużo mniejszy niż teraz. Uważam, że zrobiła to Pani Wójt celowo, żeby były pieniądze w budżecie na wkład własny na budowę stadionu w Damnicy. Poza tym do dnia dzisiejszego nie został ogłoszony przetarg na kanalizację. Czy Pani Wójt ma już aktualne uzgodnienia z koleją, lasami i generalną dyrekcją dróg i autostrad na wykonanie na ich terenie prac? Jak się ma też sprawa przeniesienia przepompowni? Jeżeli zostanie ona wybudowana obok stawku to traci sens uchwała sołectwa Domaradz o wyczyszczeniu stawu i zrobienia tam miejsca rekreacji i wypoczynku.
 
Wójt M.Janusz – część tych pytań powinna skierować Pani do siebie. Przypominam, że na ostatnim posiedzeniu Rady bardzo dokładnie odpowiadałam na pytanie, które zadała Pani, jako ostatnie a mianowicie w sprawie przepompowni. Temat przepompowni ścieków dyskutowany był wielokrotnie także na posiedzeniach Komisji. Decyzja zapadła już dawno i Pani doskonale tę decyzję zna. Dlatego to samo pytanie na każdej Sesji wydaje mi się marnowaniem czasu Państwa i naszego i nie ma sensu wracania ciągle do tego tematu. Kilka razy tłumaczyliśmy także sprawę procedur przetargowych. Ani Państwo, ani pracownicy Urzędu Gminy, ani ja nie jesteśmy autorami ustawy o zamówieniach publicznych. Ta ustawa zmienia się i była ona nieco inna w 2006r. kiedy był przygotowany projekt kanalizacji przez poprzednią ekipę. On nie został przygotowany źle, ale przepisy się zmieniają i naszym obowiązkiem jest dostosowanie do obowiązujących wymogów. Wielokrotnie temat ten już tłumaczyłam i wyjaśniałam. Dlatego też skieruje do Pani odpowiedzi na piśmie, ponieważ to wszystko jest w protokole Rady. Można wejść na stronę Urzędu i przeczytać. Przed chwilą przyjęliście Państwo protokół z poprzedniej Sesji a tam są zawarte odpowiedzi. Kolejna sprawa to, jeżeli chodzi o inwestycje to przykro mi to powiedzieć, ale Pani się myli w ocenie dotyczącej pozyskania środków finansowych. Przy każdej inwestycje mamy takie działanie wymuszone przez zamówienia publiczne, że musimy dokonywać określenia wartości wykonania inwestycji do wartości kosztorysowej. Taką wartość musimy wpisać do WPI. Wiemy, że w momencie ogłoszenia przetargu mocno spada wartość wykonawcza inwestycji. W związku z tym wiemy, że nie ma innej możliwości skoro ustawa wymusza na nas aktualizacje kosztorysu, co 6 miesięcy i musimy to zrobić, bo takie są przepisy a nie wymysły nasze. Nie decydowałam o tym czy ta inwestycja ma być wykonana w roku 2005. Przedstawiając projekt nikt z Państwa ani ja nie mieliśmy informacji, że są to aktualne dane, na których się Pani opiera. Skąd ma Pani informację, że wpisana wartość kosztorysowa była wartością aktualną, za którą byłaby wykonana inwestycja? Porównała Pani dokładnie dwie wartości, tę, która była i tę, która jest dzisiaj. Skoro nie mamy pewności, że pierwsza wartość jest porównywalna to jak można ją porównywać do drugiej. Ponadto jak można poddawać pod wątpliwość pozyskanie dotacji w wysokości 2,5 mln.zł. Jest to najwyższa dotacją, jaką udało nam się pozyskać ze środków unijnych. Czy w takim razie warto było pozyskać? Tak, warto było pozyskać. Wójt jednoosobowo nie podejmuje decyzji o rozpoczęciu inwestycji. Ta decyzja o wprowadzeniu inwestycji do WPI należy do nas wszystkich. Także Pani, jako sołtys przyjmowała te propozycje. Mogła pani w tamtym okresie, jako sołtys nakłaniać Radę Gminy do natychmiastowej realizacji inwestycji. Przyjęliśmy zgodnie, że będziemy to zadanie realizować w momencie, kiedy uzyskamy dotację ze środków unijnych. Taki cel przyświeca nam do wszystkich zadań. Przyjmujemy zadanie do realizacji jak uzyskamy dofinansowanie i zgodnie z tym te dofinansowania uzyskaliśmy. Mam nadzieję, że wyczerpująco odpowiedziałam na Pani pytania.
 
Radna B.Jarzmicka – projekt został przedstawiony mieszkańcom dosłownie miesiąc przez zakończeniem kadencji Rady. Ani ja, jako sołtys ani nikt inny nie miał czasu i możliwości, aby zgłosić uwagi do projektu.
 
Wójt M.Janusz – nie będę się wypowiadać na ten temat, ponieważ nie pełniłam stanowiska Wójta ani nie byłam w Radzie nie miałam tez nic do czynienia z radą sołecką. Nie mogę się dziś ustosunkować do tego tematu.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/321/10 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
 
 
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011r. wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik D.Bałukonis.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały przedstawiony został na posiedzeniach Komisji. Komisje dyskutowały nad tym tematem, zastanawiano się nad efektami realizacji funduszu sołeckiego. Refundacja tego funduszu za 2010r. nastąpi maksymalnie do miesiąca sierpnia 2011r. Wówczas dopiero będziemy wiedzieli ile otrzymamy dofinansowania 10% czy może 20%. Efektów dziś jeszcze nie widać, efekty będą dopiero za jakiś czas.
 
Radny W.Cymek – jestem za wydzieleniem tego funduszu. Obecnie jest to pierwszy rok funkcjonowania i powinniśmy kontynuować w przyszłym roku. Sołtysi powinni poczuć się gospodarzami na swoim terenie.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/322/10 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2011r.
 
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/323/10
w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkowników wieczystych.
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Radny W.Cymek – proszę Panią Wójt o wyjaśnienie, jakich działek dotyczy zbycie.
 
Wójt M.Janusz – działka w Zagórzycy położona jest przy drodze betonowej w kierunku Karzniczki i przeznaczona jest pod zabudowę. Natomiast działka w Dąbrówce przejęta została na mienie gminy za zobowiązania podatnika i teraz przeznaczamy ją do zbycia w celu uzyskania naszych należności. Kolejna działka w Bobrownikach położona jest pomiędzy oczyszczalnią ścieków a posesją Państwa Kaźmierskich i w przyszłości też może zostać przeznaczona pod zabudowę.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/324/10 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały również omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/325/10 w sprawie wyrażenia woli nabycia nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały również omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/326/10 w sprawie pozbawienia statusu pomnika przyrody.
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia wykonania zabiegów sanitarnych i pielęgnacyjnych na pomniku przyrody wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały również omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVII/327/10 w sprawie uzgodnienia wykonania zabiegów sanitarnych i pielęgnacyjnych na pomniku przyrody.
 
Ad. 11
 
Radny Z.Pawłowski – mam pytanie do Pana dyrektora ZGK w temacie łatania dziur w drogach. Czy ZGK posiada jakiś zapas masy do łatania dziur. W innych gminach już zaczynają poprawiać stan dróg.
 
Dyr.ZGK A.Tkacz – dziur w drogach gminnych na terenie gminy nie jest dużo. Do łatania można przystąpić, kiedy efekt tego będzie najlepszy. Przystąpimy do łatania dziur pod koniec kwietnia. W chwili obecnej nie mamy żadnych zapasów masy asfaltowej, wszystko zostało zużyte. W miarę posiadanych środków będę chciał jak najwięcej zakupić tej masy i wykonywać te prace we własnym zakresie.
Dyrektor ZGK A.Tkacz przedstawił Radzie krótki bilans kosztów poniesionych na odśnieżanie dróg.
 
Odśnieżanie odbywało się w miesiącach styczeń i luty br.
Przy odśnieżaniu pracowały 2 ciągniki - ogółem 856 godzin odśnieżania.
Ciągniki zużyły 5500 litrów paliwa na kwotę 21.000 zł.
Ogółem koszty związane z odśnieżaniem to kwota 30.000 zł.
Koszt wynajmu sprzętu do odśnieżania wynosi 180 zł. za godzinę odśnieżania. Ogółem za 856 godzin odśnieżania za wynajęcie sprzętu gmina zapłaciłaby kwotę 128.000 zł.
Dyrektor podziękował Radzie za podjęcie decyzji o przekazaniu środków na zakup ciągnika i sprzętu dla ZGK. Dzięki tej decyzji, prowadząc odśnieżanie własnym sprzetem tylko przez te dwa miesiace gmina zaoszczędziła 90 tys.zł. Dlatego należy w dalszym ciągu doposażać ZGK w podstawowy sprzęt. Dyrektor ZGK stwierdził, iż zdaje sobie sprawę, że zawsze będą uwagi, co do odśnieżania, że nie wszystko było robione było dobrze tak jak chcieliby tego mieszkańcy. Jednak zimy takiej nie było od wielu lat i przy swoich możliwościach ZGK nie był w stanie jednocześnie odśnieżać we wszystkich miejscowościach. Dyrektor ZGK podziękował zakładom i instytucjom oraz osobom prywatnym, które pomagały w odśnieżaniu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – na kolejna Sesję Rady zostanie zaproszony dyrektor ZDP w Słupsku Pan Ożarek. Będzie można zgłaszać uwagi dotyczące stanu dróg powiatowych. Pytanie do Pani Wójt. Czy zmieniło się coś w zakresie przejęcia działki Nr 233/3 w Damnicy przy ulicy Konopnickiej?
 
Wójt M.Janusz – w dniu wczorajszym doszło do spotkania, w którym uczestniczył radny powiatowy, Starosta Powiatu Słupskiego oraz ja. Jedna z poruszanych spraw była sprawa przejęcia działki. W miesiącu lutym odbyło się także spotkanie na etapie powiatu dotyczące sposobu i przyspieszenia procedury przejęcia terenów z Lasów Państwowych. Spotkaliśmy się tutaj, aby ten proces przyspieszyć. Postanowienia z tego spotkania są następujące. Starosta Powiatu Słupskiego zadeklarował pomoc, jeżeli chodzi o przyspieszenie procedury na etapie Regionalnej Dyrekcji. Jeżeli będzie potrzeba wówczas jest deklaracja wspólnego wyjazdu do Warszawy, ale w pierwszej kolejności odbędzie się spotkanie Nadleśniczego Nadleśnictwa w Damnicy ze Starosta z moim udziałem, aby jak najszybciej przyspieszyć tę procedurę. Chce także poinformować, że dostaliśmy informację o pozytywnej weryfikacji tego wniosku z Regionalnej Dyrekcji ze Szczecinka. Natomiast Regionalne Dyrekcja odesłała wniosek do Warszawy i dostaliśmy inna informację, że Warszawa ma niestety jakieś niejasności. Mamy a tej chwili dwa różne stanowiska jednej instytucji. Dlatego podjęte zostały działania, aby to przyśpieszyć. Ponadto chciałabym poinformować, że sprawa przejęcia terenów z Lasów Państwowych została przekazana przez wszystkich Wójtów powiatu słupskiego naszym parlamentarzystom, aby zostało to uregulowane.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jeżeli faktycznie odbędzie się spotkanie kogoś z Dyrekcji Regionalnej oraz Starosty byłbym wdzięczny gdybym mógł także w tym spotkaniu uczestniczyć.
 
Wójt M.Janusz – oczywiście i jeżeli jeszcze ktokolwiek chciałby uczestniczyć w spotkaniu nie widzę przeszkód a wręcz przeciwnie będzie to dla nas wsparciem.
 
Radny W.Cymek – jak przebiega przejęcie ulicy Leśnej w Damnicy.
 
Wójt M.Janusz – w przejęciu ulicy Leśnej zamknięte zostały negocjacje dotyczące przekazania równowartości działki. Pozostał ostatni krok. Protokół przejęcia znajduje się do akceptacji w Nadleśnictwie Damnica a następnie pozostaje tylko ustalenie terminu podpisania aktu notarialnego. Procedura przejęcia została przez nas zakończona.
 
Ad. 12
 
Sołtys W.Francuz – chciałbym się odnieść do wypowiedzi Pana dyrektora ZGK oraz do wypowiedzi Pana Cymka dotyczącej posypywania dróg piaskiem. Faktycznie przez 2 tygodnie przez wieś Dąbrówka była straszna ślizgawica a piasku nie posypano. Piaskarki nie widziałem w ogóle. Może była, ale na papierze a to jest różnica. W Dąbrówce i Wisznie rolnicy samo odśnieżali sobie drogi, bo nie było sensu czekać na sprzęt ZGK. Do Wiszna do dnia dzisiejszego ludzie nie mają jak dojść. Zrobiona została betonem a teraz jest zarwana na 30 cm i zasypana śniegiem. Dosłownie katastrofa. Pan dyrektor mówił o podpisanej umowie z Zarządem Dróg, nie wierzę. W Wisznie odśnieżali przypadkowi ludzie, bo mieli odśnieżyć drogę powiatową. Gdyby nie to droga ta do dziś byłaby nieodśnieżona. Na kolonię Dąbrówka Pan Dziemiańczyk przejechał pługiem polem wzdłuż drogi. Zniszczone zostały zasiewy oziminy na polu Pana Bolesława Dworaka z Dąbrówki i Pana Czekaja z Grapic, za te zniszczenia ZGK powinien zapłacić odszkodowanie. Panie dyrektorze Pan nie ma kontroli nad tymi ludźmi. Na ciągniku trzeba umieć i chcieć dobrze odśnieżyć. Podziękować należy tylko firmie Farm Frires, która odśnieżała, bo inaczej ludzie nie dojechaliby samochodami do pracy.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Panie sołtysie, zima w tym roku była wyjątkowa i trzeba trochę zrozumieć.
 
Sołtys W.Francuz – rozumiem, że nie wszystkim można od razu zrobić, ale żeby do tej pory droga nie była odśnieżona i nie można nią przejechać tego nie mogę zrozumieć. Ponadto, jeżeli pług odśnieża w Bobrownikach i jedzie do bloków i odśnieża przy bloku gdzie mieszka Pan Nieradko to niech odśnieża przy wszystkich blokach. W Dąbrówce zawsze była odśnieżana droga do Pani Kordasińskiej, kilkanaście metrów a teraz ciężko było odśnieżyć. Na kolonie Dąbrówka nie ma w ogóle dojazdu. Chorego trzeba było na sankach dowieźć, bo karetka pogotowia nie mogła dojechać. W jakich czasach my żyjemy?
 
Wójt M.Janusz – proszę nie wypowiadać się w ten sposób na temat Łężycy nie znając faktów. Jeżeli przyjmujecie Państwo jako jedyne wiarygodne źródło informacji doniesienia prasowe to za chwilę z Sesji Rady zrobimy pyskówkę a nie będziemy zajmować się sprawami istotnymi dla gminy. Tego typu rozmowy mogą się odbyć, ale poza Radą Gminy, bo jest to zbyt poważna instytucja.
 
Dyr.ZGK A.Tkacz – jeżeli chodzi o odśnieżanie kolonii Dąbrówka to nieprawda, że wczoraj odśnieżaliśmy. Skoro Pan sołtys nie wie to przypomnę, że wynajęta była specjalna koparka, aby odśnieżyć kolonię Dąbrówka. Tam nie było przejazdu, ale od jednej strony. Od transformatora był przejazd, kawałek polem to się zgadza. Warunki nie pozwalały, aby własnym sprzętem odśnieżyć dalszy odcinek. Odcinek drogi od przystanku odśnieżony został dopiero niedawno. To niestety kosztowało. Odśnieżenie tego odcinka drogi kosztowało 2.500 zł. Nie wszystko jesteśmy w stanie zrobić od razu. Przedstawiając koszty, jakie poniosłem powiedziałem, że zużycie paliwa na odśnieżanie wynosiło 5.500 litrów. Zakładając potrzeby na cały rok w granicach 7000 – 7500 litra to pozostaje mi 2000litrów paliwa do końca roku. Nie mam pieniędzy na to, aby co chwilę wynajmować koparkę, bo swojej jeszcze nie mamy. Mam jednak nadzieję, że po takiej zimie i po tym, co przedstawiłem będą jeszcze jakieś nakłady żeby doposażyć ZGK. Tak naprawdę wszystko spadło na ZGK, który dysponuje 2 ciągnikami i przyczepą. Nie mogę za wszystko odpowiadać. Oskarżanie nas, że przez nas ktoś zmarł to mogę Pana Panie sołtysie podać do sądu. Nie można wypowiadać się w ten sposób znając tylko relację z prasy. Sołtys z Karzniczki wie doskonale jak wszystko przebiegało, bo uczestniczył. Wyjaśnień, których udzieliła Pani Wójt i ja nie zamieszczono w prasie, bo to nie jest już sensacja.
 
Wójt M.Janusz – dopowiem tylko jedno. Jaką sensacją będzie informacja, że karetka pogotowia nie dojechała do chorego tylko, dlatego, że kierowca nie wie gdzie ma hak, do którego można podłączyć linę. Czekały dwa ciągniki z liną holowniczą a karetka nie dojeżdża, bo kierowca nie wie gdzie jest hak. To sołtys z Karzniczki szukał gdzie jest wejście do tego haka. Wydrukowanie takiej prawdy nie będzie sensacją. To się nie sprzeda. Sprzeda się tylko informacja, że z powodu śniegu zmarł człowiek. Udzieliliśmy informacji m.in. na podstawie sprawozdania z policji ze Słupska, ponieważ policja słupska dwukrotnie wzywana była do zgonu, który nie nastąpił. Dojeżdża policja, dojeżdża dyrektor ZGK a człowiek otwiera im drzwi. Wyjaśnienia te w ogóle nie ujrzały światła dziennego. Otrzymaliśmy tylko informację, że wyjaśnienie nie wnosi nic nowego do sprawy.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – na przyszłość należałoby tak planować odśnieżanie, aby tamten teren nie był zapomniany. Jeżeli nie ma innej możliwości to trzeba wynająć sprzęt i odśnieżyć.
 
Wójt M.Janusz – uważam, że ZGK po kilku miesiącach działania zdał egzamin. Tym ludziom należy podziękować, bo spędzali noce za kierownicą. Pracowali po kilkanaście godzin na dobę. W z związku z tym, były takie momenty, że teren gminy Damnica był jedynym przejezdnym terenem łączącym gminę Główczyce, ponieważ przez Siemianice nie było przejazdu i cały ruch skierowany był na Damnicę. Dlatego należy złożyć podziękowanie wszystkim firmom, osobom prywatnym oraz Zarządowi Dróg Powiatowych w Słupsku. Jest to wzajemna pomoc, która nie ma strony finansowej. My pomagaliśmy powiatowi utrzymanie przejezdności drogi między Mianowicami a Zagórzycami gdzie kopały się TIR-y i potrzebne były 3 ciągniki na raz, aby je wyciągnąć. Pomoc wzajemna była bardzo potrzebna. Są też elementy skrajne. Przykład. Piątek godzina 9:00 rano mam telefon z Wiatrowo, że droga jest nieprzejezdna, ludzie do pracy nie dojechali, dzieci nie dojechały do szkoły itd. Godzinę wcześniej otrzymałam telefon z ZDP, że droga do Wiatrowa jest przejezdna, dzieci zostały dowiezione do szkoły. Wobec tego za 15 min. zjawiłam się u Pana dzwoniącego w domu. Zapytałam, dlaczego się nie ubiera i nie jedzie do pracy. Skoro ja w 15 min. dojechałam samochodem osobowym to jednak nie ma problemy z dojazdem. Największym problemem dla tego Pana było wyjście z własnego domu, ponieważ byłam pierwszą osobą, która zrobiła ślady na śniegu. Ponadto na wysokości bramy wjazdowej były zaspy na 1,5 metra. Więc jak miał wyjechać. Jest to takie humorystyczne zakończenie mojej wypowiedzi. Musimy wypośrodkować. Nie było dobrze, ale nie było też aż tak źle.
 
Sołtys M.Wasiak – proszę o wyjaśnienie, jakie działki będą przejmowane w Mianowicach?
 
Wójt M.Janusz – chodzi tu o drogę w obrębie geodezyjnym Mianowice, ale przy trasie miedzy Mianowicami a Zagórzycami. Dokładnie na wysokości nowo wybudowanego domu. Jest to droga polna, która biegnie od drogi powiatowej w kierunku Paprzyc.
 
R.Mieleszczuk – mam pytanie do dyrektora GOKiS-u. W sprawozdaniu z działalności za 2009r. słowo „sport” nie padło. To tylko taka nazwa. Drugie pytanie do dyrektora GOKiS-u, który podziękował dyrektorowi ZGK za to, że zwalnia go z opłat. Dlaczego ZGK zwalnia z opłat, GOKiS, jakie kryteria decydują o tym?
 
Dyrektor GOKiS M.Folusiak – Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Damnicy zgodnie z obowiązującymi na ten dzień uregulowaniami prawnymi Statutu sport ma w nazwie. Z racji tego, że kilka lat temu pojawiło się pewne rozdzielenie zadań. Wyodrębniona została Biblioteka Publiczna, która funkcjonuje a działalność sportową przejęły na siebie organizacje i kluby sportowe, które stają corocznie do konkursu i otrzymują na to dotację. Dlaczego nazwa Gminny Ośrodek Kultury i Sportu? Dlatego, że jest to pewnego rodzaju furtka, która zezwala nam wiele rzeczy zrobić zgodnie z obowiązującym prawem. Gdyby była taka sytuacja, że nie ma tego w zapisie Statutu nie mógłbym np. ze względów organizacyjnych zrobić turnieju bokserskiego czy też wielu sportowych rzeczy a także pozyskiwać środków zewnętrznych. Oczywiście działalność sportową prowadzą kluby sportowe i stowarzyszenia. Nie mógłbym prowadzić sali ćwiczeń gdyby nie było sportu w nazwie. Na tę chwilę tak jestem w stanie to wytłumaczyć. Bardziej merytorycznie odpowiem na piśmie, jeżeli Pan wystąpi do mnie. W mojej wypowiedzi ująłem także podziękowania dla Pana dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej, który nie za wszystko mnie kasuje. Proszę Państwa. Gospodarujemy według pewnych realiów. W ramach wspólnej działalności staramy się sobie jakoś pomagać. Część zadań, które należą do ZGK robimy my a w zamian Pan dyrektor np. odśnieży mi i wywiezie śnieg. Podobnie jak dyrektorzy szkół płacę zgodnie z zarządzeniem Pani Wójt za wynajem autokaru, za skorzystanie z transportu. Szkoły muszą mieć odśnieżone drogi, nic nie będzie ważniejszego od szkół. Ja natomiast, aby funkcjonować a nie egzystować muszę brakującą kwotę zarobić, bo nie stoi za mną karta nauczyciela. Podziękowałem Panu dyrektorowi, że nie za wszystko pobiera opłatę.
 
Wójt M.Janusz - sprawę płatności reguluje zarządzenie Wójta Gminy a nie dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej. Zarówno za usługi jak i za wynajem. Zarządzenie to obowiązuje od dawna. Wspólnie zostały podjęte decyzje dotyczące zwolnienia naszych jednostek organizacyjnych, czyli typu: szkoły, GOKiS, GOPS, Biblioteka i mogą one korzystać z pewnych ulg. Jedną z ulg jest niższe naliczanie w porównaniu z wynajmem zewnętrznym za np. usługi transportowe. W ten sposób po prostu pomagamy naszym jednostkom. Dotyczy to wszystkich jednostek, jest jedno zarządzenie obowiązujące na terenie całej gminy. Zarządzenie to jest opublikowane w BIP i można sprawdzić jak wygląda i jakie są stawki.
 
Dyr. ZGK A.Tkacz – tak jak Pani Wójt powiedziała jest zarządzenie, które reguluje stawki dla jednostek organizacyjnych. Dla GOKiS-u przewoziłem sprzęt przyczepą i za to nie wziąłem opłaty. Po prostu za takie małe rzeczy nie obciążam.
 
 
 
 
Ad. 13
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:00 Przewodniczący Z.Kwaśniewski zamknął obrady XLVII Sesji Rady Gminy Damnica.
 
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                         Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                   Zdzisław Kwaśniewski
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-04-13 14:24:25)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-04-13 14:39:13)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki