PROTOKÓŁ NR XLVIII/10 w dniu 21 kwietnia 2010r.

 

PROTOKÓŁ NR XLVIII/10
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 21 kwietnia 2010r.
 
 
Na stan 15 radnych obecnych było 11 radnych.
 
Nieobecni radni: K.Kołkowska, A.Zaryczański, K.Kozina, E.Gerula
Spóźnił się radny: M.Haładej.
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokołowała – Barbara Imińska
 
Przed rozpoczęciem Sesji Rady Gminy Damnica przewodniczący Z.Kwaśniewski nawiązał do tragedii pod Smoleńskiem.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jak wszyscy w kraju jesteśmy wstrząśnięci katastrofą polskiego samolotu pod Smoleńskiem. To największa tragedia w historii naszego kraju. Jeszcze nigdy w katastrofie lotniczej nie zginęło tak wielu znakomitych obywateli. Pogłębia ją jeszcze śmierć Prezydenta RP i jego Małżonki. W obliczu tego dramatu proszę o minutę ciszy.
 
Radni oraz wszyscy uczestnicy Sesji oddali hołd ofiarom minutą ciszy.
 
            Następnie Przewodniczący Rady Z.Kwaśniewski otworzył Sesję Rady Gminy Damnica. Po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski odczytał wnioski Wójta Gminy Damnica z dnia 08 kwietnia 2010r. oraz z dnia 14 kwietnia 2010r. o wprowadzenie do porządku obrad Sesji następujących projektów uchwał:
1)     w sprawie uchwalenia zmiany „Studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica” dla wybranych terenów,
2)     w sprawie wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie,
3)     w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd,
4)     w sprawie uszczegółowienia opisu granic obwodów głosowania.
 
Rada Gminy w składzie 10 radnych jednogłośnie postanowiła wprowadzić wnioskowane projekty uchwał do porządku obrad Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do porządku obrad.
Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski poinformował, że w dniu dzisiejszym w posiedzeniu Sesji z przyczyn zawodowych nie może uczestniczyć Pan Mariusz Ożarek – dyrektor ZDP w Słupsku. Informację na temat planu remontów dróg powiatowych przedstawi na Sesji Rady w m-cu maju.
 
Porządek obrad po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:
1.      Sprawy regulaminowe:
·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
·        przyjęcie porządku obrad,
·        przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Sprawozdanie Wójta Gminy z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.
4.      Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Damnica za 2009r.
5.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010 rok.
6.      Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany „Studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica” dla wybranych terenów,
7.      Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – w obrębach Bięcino i Karzniczka.
8.      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Damnica na lata 2010 – 2013”.
9.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie,
10. Projekt uchwały w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd,
11. Projekt uchwały w sprawie uszczegółowienia opisu granic obwodów głosowania.
12. Sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2009r.
13. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2009 rok.
14. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2009 rok.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Wolne wnioski i informacje.
17. Zakończenie Sesji.
 
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
Wójt Gminy przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Na salę obrad przybył radny M.Haładej.
Stan Rady 11 radnych.
 
Radny Z.Pawłowski – wartość wykonania inwestycji – budowa kanalizacji Stara Dąbrowa-Domaradz po przetargu wynosi 2.751.459 zł. Natomiast dofinansowanie ze środków zewnętrznych wynosi 2,5 mln.zł. Czy te fundusze są ograniczone? Na jakiej zasadzie odbywa się przydział środków zewnętrznych w ramach dofinansowania inwestycji?
 
Wójt M.Janusz – przyznawanie środków unijnych odbywa się w sposób procentowy do wartości inwestycji. W związku z tym, jeżeli wartość inwestycji szacowana była np. na 4,5mln.zł. wówczas dofinansowanie otrzymujemy w wysokości 80% tej wartości. Jeżeli wartość realizowanej inwestycji spada np. do 3 mln.zł. to dofinansowanie wynosi 80% od kwoty 3 mln.
 
 
Radny W.Cymek – w punkcie 5 informacji pisze, że wydano decyzję w sprawie lokalizacji inwestycji celu publicznego. Czy gmina poniesie w związku z tym jakieś koszty? Czy gmina będzie partycypowała w kosztach kanalizacji, wodociągu.
 
Wójt M.Janusz – pod względem finansowym gmina nie bierze w tym udziału, jest to finansowane przez inwestora. Gmina przygotowuje tylko dokumentację dotyczącą decyzji i pozwoleń. W żaden sposób nie obciąża to budżetu gminy.
 
Radny W.Cymek – chciałbym jeszcze wrócić do sprawy działki na ulicy Lipowej w Damnicy. W informacji Pani Wójt powiedziała, że sprawa jest w Sądzie. Mieszkańcy, którzy opuścili działkę powiedzieli, że będą tam zwozić drewno a wręcz zastanawiają się czy nie budować tam szopek. Pani Wójt, jeżeli działamy to powinniśmy działać konsekwentnie. Nie może być tak żeby jedna osoba decydowała. Nie wiem, co tym mieszkańcom powiedzieć.
Chciałbym jeszcze raz wrócić do interpelacji, która zgłosiłem w sprawie rozwieszania ogłoszeń. Po poprzedniej Sesji zadzwonił do mnie do domu policjant i pyta gdzie na słupach są porozwieszane ogłoszenia. Przecież to są kpiny. Albo są to osoby kompletnie nieznające naszego terenu albo przejeżdżają samochodem i nie widzą. Powiedziałam temu policjantowi, aby zakończył sprawę i nie prowadził dalszego postępowania. Sam przeszedłem po Damnicy i pościągałem te ogłoszenia ze wszystkich słupów. Jednakże widzę, że znowu na słupach pojawiają się różnego rodzaju ogłoszenia. Mam propozycję, bo nie ma sensu wchodzić we współpracę z policją. Mam prośbę do Dyrektora ZGK, aby pracownik raz w miesiącu przeszedł się po Damnicy i pościągał te ogłoszenia ze słupów i innych miejsc.
 
Wójt M.Janusz – jeżeli chodzi o działkę przy ulicy Lipowej w Damnicy to właśnie jest konsekwentne działanie wobec Państwa Kozłowskich. W żaden sposób na chwilę obecną nie można dokonać wyrażenia zgody, aby ktokolwiek składował tam drewno. Działka ta stała się własnością gminy. Natomiast nikt z nas nie ma wpływu na postępowanie tego Pana. Złożony został wniosek o przeprowadzenie eksmisji w stosunku do Państwa Kozłowskich. W ślad za tym Państwo Kozłowscy złożyli w sądzie wniosek o nabycie tej działki. Dopóki nie nastąpią rozstrzygnięcia sądowe nie możemy w tej sprawie podjąć dalszych działań. Także uważam, że należy konsekwentnie działać skoro inni mieszkańcy potrafili się zorganizować. Problem nie polega na tym, że nie ma miejsca, bo kilka metrów dalej jest działka. Przeprowadziliśmy przetarg ograniczony, aby mieszkańcy mogli kupić. Mieszkańcy nie są zainteresowani nabyciem tej działki, zainteresowany jest tylko jeden mieszkaniec.
Jeżeli chodzi o propozycję Pana Cymka dot. ściągania ogłoszeń uważam, że jest to sprawa do wykonania i do przekazania dla ZGK.
 
 
 
 
 
 
Ad. 3
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgodnie z art. 18Ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy jest zobowiązana do rozpatrzenia sprawozdania Wójta z wykonania budżetu.
Proponuję następującą kolejność:
- sprawozdanie przedstawione przez Wójta M.Janusz,
- opinia RIO w Gdańsku o wykonaniu budżetu,
- opinia Komisji Rewizyjnej wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium,
- opinia RIO w Gdańsku o wniosku Komisji Rewizyjnej,
- projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi za 2009r.
Tylko Komisja Rewizyjna jest uprawniona do wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy. Jeżeli jest jakiś powód do nieudzielenia absolutorium to może to być tylko powód finansowy.
 
Wójt Gminy Maria Janusz przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2009r.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Skarbnik Gminy D.Bałukonis odczytała uchwałę Nr 030/g220/R/I/10 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 1 kwietnia 2010r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej B.Jarzmicka odczytała:
1)     pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.
Opinia w załączeniu do niniejszego protokołu.
2)     Wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 30 marca 2010r. w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Damnica za 2009 rok.
Wniosek w załączeniu do niniejszego protokołu.
3)     Uchwałę Nr 043/g220/A/I/10 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 7 kwietnia 2010r. w sprawie pozytywnej opinii wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Damnica.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
4)     projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Damnica za 2009r.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2009r.
 
Radny W.Cymek – nie chcę omawiać spraw, które wyjaśniane były na posiedzeniach komisji, jednak do niektórych spraw chcę wrócić. Proszę Państwa. Cieszy wykonanie budżetu i wykonanie wydatków. W wydatkach jest oszczędność na kwotę 576.516 zł. To jest właśnie to, o czym wspominał radny Pawłowski, że przed przetargiem na inwestycję przeznacza się większe środki a po przetargu są one mniejsze. I stąd jest oszczędność. Z dochodami jest natomiast inaczej. Prawie 100% wykonania to jest ogólne wykonanie. Niektóre dochody wykonane są w 115%, 109% a w jednej pozycji przy małej kwocie jest nawet 447% wykonania. Niepokojąca jest sprawa odprowadzenia ścieków. Nam wyjaśniano, ale sołtysi nie wiedzą tego. Są duże zaległości w kwocie 174 tys.zł. ponadto za wodę zaległości w kwocie 50 tys.zł. no i świadczenia rodzinne. Dotyczy to świadczeń rodzinnych wypłacanych z funduszu alimentacyjnego. Jest tu ogromna zaległość w kwocie 418 tys.zł. Nikt tu jednak nie zawinił. Zadłużenie to razem z odsetkami przejęliśmy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i jest takie a nie inne. Jeżeli w latach następnych świadczenia alimentacyjne będą nadal w ten sposób wypłacane to zaległości te będą narastać. Tymi sprawami chciałem się podzielić.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – czy są jeszcze uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu za 2009r.? Skoro nie ma więcej uwag przystępujemy do głosowania.
Kto z radnych jest za udzieleniem absolutorium Wójtowi Gminy.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/328/10 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Damnica za 2009r.
 
Wójt M.Janusz podziękowała Radzie za jednogłośne przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009r. oraz za merytoryczną dyskusję w Komisjach.
 
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r. przedstawiła wraz z uzasadnieniem Skarbnik D.Bałukonis.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – radni analizowali projekt uchwały w czasie posiedzeń Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/329/10 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
 
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany „Studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica” dla wybranych terenów przedstawiła wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/330/10 w sprawie uchwalenia zmiany „Studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica” dla wybranych terenów.
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – w obrębach Bięcino i Karzniczka wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Wójt M.Janusz – ideą uchwały jest zamknięcie procesu, który rozpoczęliśmy w celu rozpoczęcia budowy fermy wiatrakowej.
 
Radny W. Cymek – bardzo proszę Panią Wójt o wyjaśnienie sołtysom, bo my radni już wiemy, czego dotyczą zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/331/10 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – w obrębach Bięcino i Karzniczka.
 
Wójt M.Janusz – przedstawiła informację na temat prowadzonych działań w zakresie: budowy farmy wiatrakowej, lotniska w Domaradzu oraz gazyfikacji gminy.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Damnica na lata 2010 – 2013” przedstawiła wraz z uzasadnieniem kierownik GOPS B.Orlicka.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/332/10 w sprawie przyjęcia „Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Damnica na lata 2010 – 2013”.
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie przedstawiła wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/333/10 w sprawie wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie.
 
Ad.10
Projekt uchwały w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd przedstawiła wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/334/10 w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd.
 
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie uszczegółowienia opisu granic obwodów głosowania przedstawiła wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLVIII/335/10 w sprawie uszczegółowienia opisu granic obwodów głosowania.
 
Ad. 12
Kierownik GOPS w Damnicy B.Orlicka przedstawiła sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2009r.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radna J.Kornecka – w sprawozdaniu wykazała Pani, że dwie osoby z terenu gminy przebywają wg nowych zasad odpłatności w Domu Pomocy Społecznej w Lubuczewie i gmina ponosi koszty utrzymania. Czy są to osoby samotne? Czy rodzina nie może ponosić części tych kosztów utrzymania. Rozumiem, że są to alkoholicy.
 
Kier.GOPS B.Orlicka – w Lubuczewie jest Ośrodek Leczenia Odwykowego alkoholików a osobno jest Dom Pomocy Społecznej dla chorych psychicznie. Do 2004r. za osoby kierowane do Domu Pomocy Społecznej gmina nie ponosiła żadnych kosztów. Jeżeli ktoś chciał być umieszczony w domu pomocy to nie było problemu a państwo ponosiło pełne koszty. W 2004r. nastąpiła zmiana przepisów i jeżeli gmina skieruje osobę do domu pomocy to musi ustalić, kto będzie płacił. W pierwszej kolejności koszty ponosi sama osoba. Jeżeli ma emeryturę to płaci ze swojej emerytury, ale nie więcej niż 70% a pozostałą kwotę może dopłacać najbliższa rodzina, jeżeli jest a jeżeli nie ma to gmina. Natomiast, jeżeli osoba kierowana nie ma własnych środków i nie ma rodziny wówczas gmina musi pokrywać całość kosztów. Koszty te są bardzo wysokie.
 
Radny W.Cymek – chciałbym poruszyć kwestię świadczeń alimentacyjnych, mimo, iż Pani kierownik wyjaśniała nam ten temat. W 2009r. wypłacono świadczenia alimentacyjne na kwotę 272.300 zł. Natomiast zadłużenie z tego tytułu sięga kwoty ok. 400.000 zł. Należy tu zaznaczyć, że zadłużenie to w kolejnych latach będzie rosło. Czy są jeszcze jakieś inne możliwości ściągnięcia zadłużenia od dłużników alimentacyjnych? Kolejna sprawa, którą chcę poruszyć to sprawa przydziału żywności. W ubiegłym roku wydawano nieodpłatnie żywność. Było tego dosyć dużo. Osobiście byłem świadkiem, jakie osoby odbierały tę żywność. Niektóre osoby nie powinny w ogóle dostać, ponieważ pracują za granicą, mają dochód. Wiele osób przyjeżdżało eleganckimi samochodami.
 
Kier.GOPS B.Orlicka – Fundusz Alimentacyjny tworzony jest po to, aby osoby, które mają przyznane alimenty a osoba zobowiązana nie płaci miały jakieś wsparcie. Maksymalnie osoba uprawniona może otrzymać kwotę 500 zł. na jedno dziecko w zależności, jakie kwoty są przyznane wyrokiem sądowym. Taki właśnie jest cel utworzenia funduszu alimentacyjnego, aby rodziny miały wsparcie finansowe i mogły normalnie dzieci wychowywać. Takie było założenie państwa. Osoby zobowiązane do płacenia alimentów maja wyroki sądowe, ale w ogóle się tym nie przejmują. Natomiast osoba uprawniona do pobierania alimentów idzie z tym wyrokiem do komornika i komornik rozpoczyna egzekucję. Komornik przeprowadza wywiad w zakresie dochodów osoby zobowiązanej do płacenia alimentów. W zasadzie jest tak, że osoby te nic nie mają albo pracują na czarno i nic nie płacą. Wiele takich osób uchyla się. Wysyłamy do nich korespondencję. Korespondencja nie jest odbierana a jeżeli nawet jest odbierana to się nie zgłaszają. Czasami nie jesteśmy w stanie przeprowadzić z nimi wywiadu. Wysyłamy informację do Urzędu Pracy o aktywizowanie tych osób, aby kierować je do prac interwencyjnych. Dla Ośrodka są to ogromne koszty. Korespondencja prowadzona jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Nie mamy innych możliwości jak te, które przewiduje ustawa. Natomiast, co do żywności to jest ona przyznawana osobom, które pobierają u nas zasiłki. Przeprowadzane są wywiady środowiskowe. Osobom, które podejrzewamy, że pracują dajemy do podpisania oświadczenia pod odpowiedzialnością karną czy ma dochody czy nie. I osoby te piszą, że nie mają dochodu, że nie pracują. Jeżeli podpiszą takie oświadczenie to nie mam żadnych możliwości, aby udowodnić im, że pracują i mają dochód. Ponadto, co do odbioru żywności to nie jest tak, że osoby, które przyjechały samochodem odbierają żywność dla siebie. Osoby, które mają przyznane po kilkanaście lub kilkadziesiąt kilogramów żywności muszą sobie jakoś załatwić transport. Przyjeżdżają z sąsiadami, znajomymi lub członkami rodziny.
 
Ad. 13
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2009 rok przedstawiła przewodnicząca Komisji A.Studzińska.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny R.Nieradko – przeczytała Pani, że wszystkie sołectwa otrzymały środki 100 zł. z funduszu Komisji a sołectwo Strzyżyno aż 171 zł. Jednak nie wszystkie sołectwa otrzymały te środki.
 
A.Studzińska – oczywiście środki otrzymały wszystkie sołectwa, które się do nas o to zwróciły.
 
Radny W.Cymek – bardzo dobrze, że Komisja wspiera działalność Klubu AA. Ich działalność widać. Wiele osób wybrnęło z nałogu. Działalność tego Klubu jest potrzebna. Jest jeszcze dużo młodych ludzi, którzy mają problem alkoholowy. Może należałoby przekazywać więcej środków dla tego klubu, udzielać pomocy w szerszym zakresie.
 
A.Studzińska – wspieramy ten Klub w ramach swoich możliwości. Komisja działa w ramach przepisów ustawy. Komisja nie może ingerować w działalność Klubu, jest to rzecz bardzo delikatna. Spotykamy się z nimi, staramy się pomóc. Jesteśmy zapraszani przez tych panów i na tyle na ile możemy uczestniczymy w spotkaniach. W 2009r. przeznaczyliśmy na działalność Klubu AA kwotę 6.000 zł. Klub obchodził rocznicę powstania. Kupiliśmy tort i poszliśmy z życzeniami. Panowie bardzo się cieszą, że nie są zepchnięci na margines. Cieszą się, że ktoś się nimi interesuje i jest to dla nich bardzo budujące.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Komisja złożyła 19 wniosków o leczenie odwykowe. Komisja również przeprowadza 11 rozmów motywujących do podjęcia leczenia odwykowego. Czasami członkowie rodzin są bezradni w tej kwestii. Składają wniosek o skierowanie na leczenie i co z tego, jeżeli nie może wyegzekwować, bo dana osoba nie chce się leczyć. Czy jest jakaś siła prawna, aby człowiek, który nie chce tego leczenia odwykowego żeby to zrobił?
 
A.Studzińska – jeżeli jest to osoba, która nadużywa alkoholu a dodatkowo w rodzinie jest przemoc to jest łatwiej, bo udział bierze także policja. Wówczas są wyroki sądowe, które zadziałają. Jeżeli żona zgłasza męża na leczenie to nie jest tak, że za dwa lub trzy dni kierowany jest na leczenie. Często jest tak, że taki mąż przeprasza żonę i wówczas zona wycofuje wniosek. Komisja wobec tego jest bezradna. Rolą Komisji jest motywowanie do podjęcie leczenia odwykowego. Komisja nie jest organem, który może pewne rzeczy zrobić. Jesteśmy organem społecznym i niewiele możemy. Czasami przychodzą panowie i są zdziwieni, co oni tu robią, po co są wzywani. Komisja nie ma prawa wymuszenia czegokolwiek.
 
Ad. 14
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2009r. odczytała kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad. 15
 
Radny R.Nieradko – mam prośbę do dyrektora ZGK Pana Tkacza. W listopadzie ubiegłego roku zgłaszałem, aby przeczyścić przepusty przy jezdni na odcinku od Pana Skrobicha do sklepu na osiedlu w Bobrownikach. Do dnia dzisiejszego nie zostało to zrobione. Na wiosnę w czasie roztopów śniegu cała jezdnia zalana była wodą. Proszę, aby wykonać to dokładnie, gdyż już raz było zrobione a po miesiącu problem się powtórzył.
 
Radny R.Dziubek – w Damnie nie palą się dwie lampy oświetlenia ulicznego – pierwsza na osiedlu oraz przy ostatniej drodze w lewo.
 
Radny W.Cymek – przykro mi, że przejęcie drogi na osiedlu Leśnym wymaga takich procedur. Nie zmienimy tego. Dotyczy to też działki przy ulicy Konopnickiej w Damnicy. Nie będziemy dochodzić, kto zawinił w tym zakresie. Trwa to już jednak bardzo długo, bo od 2006 roku. Dlatego należy dążyć do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Damnica, aby takie sytuacje nie powtórzyły się. Ponadto należy dążyć do zbierania podpisów mieszkańców osiedla Leśnego w sprawie wykonania remontu tej drogi i przesłania petycji bezpośrednio do dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku. Jeżeli takie pismo trafi do Lasów Państwowych to być może zastanowią się, co im się bardziej opłaca – wykonać remont tej drogi czy przekazać ją gminie. W dzisiejszej Sesji uczestniczy 11 radnych, 4 radnych jest nieobecnych. Niektórych radnych nieobecność się powtarza często – na Sesjach na Komisjach. Do udziału w Sesji zobowiązuje Statut Gminy i ustawa. Jeżeli ktoś nie dostarczył zwolnienia lekarskiego lub pisemnego usprawiedliwienia powinien w jakiś sposób ponieść konsekwencje.
Do realizacji niektórych spraw nie możemy zobligować uchwałą, bo obowiązują w tym zakresie ustawy i Rada nie może. Możemy tylko wybrać posła i senatora, który będzie działał w naszym imieniu. Nasze interpelacje nie mają sensu.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – mam pytania do Pani Wójt.
1)      Czy podjęto kolejne działania zmierzające do przejęcia działki Nr 233/3 przy ulicy Konopnickiej w Damnicy? W dalszym ciągu uważam, że na powyższej działce powinien być usytuowany kompleks sportowy „Orlik”.
2)      W dniu 29 kwietnia 2009r. Rada Gminy głosami 11 „za” i 1 głosem „wstrzymującym” zobowiązała Wójta Gminy do podjęcia działań, aby usytuować Zakład Gospodarki Komunalnej na terenie po byłej bazie OTL w Damnicy. Co w tym temacie zostało zrobione?
 
Wójt M.Janusz – odpowiedź na te pytania jest jedna a mianowicie Generalna Dyrekcje całkowicie zablokowała wszelkie działania wydając zarządzenie. Jest to zarządzenie Lasów państwowych, które wydłuża całą procedurę przejęcia o okres, co najmniej dwóch lat. Zarządzenie zostało wydane świadomie, aby zablokować przekazywanie kolejnych terenów. Na odprawie, która miała miejsce w zakresie ochrony przeciwpożarowej dyskutowano także na temat przekazywania gruntów oraz na temat współpracy z innymi instytucjami takimi jak straż pożarna, policja czy gminy. Możemy starać się załatwić tę sprawę nie wiadomo jak i gdzie, w Ministerstwie, w Zarządach Regionalnych Lasów Państwowych i dopóki nie zostanie cofnięte zarządzenie Generalnej Dyrekcji nie ma możliwości na chwilę obecną przejęcia tego. Nikt nie jest w stanie, żaden urzędnik, żadna instytucja cofnąć zarządzenie Generalnej Dyrekcji lasów państwowych.
 
Radny W.Cymek – sprawa ciągnie się od 2006r. Gdyby wcześniej podjęte były działania to można było przejąć te działki jeszcze przed wydaniem zarządzenia.
 
Wójt M.Janusz – można zapoznać się z dokumentacją tej sprawy. Jeszcze raz powtarzam, że dopóki nie dostaniemy podpisanego protokołu z Nadleśnictwa nie jako gmina ta sprawą nic zrobić. Stroną przekazującą jest Nadleśnictwo. Nie ma możliwości przyspieszenia tego póki samo Nadleśnictwo tego nie zrobi. Sprawy nawarstwiły się od dziesiątków lat a my teraz wszystko prostujemy. Sprawy te są nieuregulowane od bardzo dawna. Szczecinek wydał w tej sprawie decyzję a Warszawa w tej samej sprawie wydaje inną decyzję. Przy tej sprawie nie należy szukać winnych. Jeżeli Państwo chcecie to ja wskażę winnego. Jest to osoba, która podpisała zarządzenie, czyli ustawodawca.
 
Radny R.Dziubek – musimy Pani Wójt podjęć jakieś wspólne działania. Podstawą dalszego działania jest opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Damnica. Należy podjąć jakieś działania, aby ten plan opracować. Cieszy mnie, że potrzebę opracowania planu widzą także inni radni.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jeżeli chodzi o przeprowadzenie akcji przez mieszkańców osiedla Leśnego, to sugerowałem takie rozwiązanie już wcześniej. Uważam, że można ten temat realizować. Przepisy przepisami a takie działania można prowadzić.
 
Wójt M.Janusz – przepisy, które wprowadzają Lasy Państwowe są nieżyciowe i praktycznie utrudniają nam wszystkim pracę. Dlaczego Warszawa ma decydować, czy działka, która chcemy przejąć jest nam potrzebna czy nie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – drogi te są w strasznym stanie. Gmina chce je przejąć a Lasy na wszelkie sposoby utrudniają to. To jest parodia.
 
Radna J.Kornecka - wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o wykonanie naprawy nawierzchni na skrzyżowaniu dróg powiatowych w Damnie. Na wysokości kapliczki w kierunku Wiatrowa jest duży ubytek asfaltu i powstała głęboka wyrwa. Jest to bardzo niebezpieczne dla pojazdów poruszających się po tych drogach.
 
Radna B.Jarzmicka – w lasku między Domaradzem a Mianowicami powstało dzikie śmietnisko. Śmieci ciągle przybywa. Należy doprowadzić do uprzątnięcia tego terenu.
 
Wójt M.Janusz – zgłosimy wniosek do Policji o przeprowadzenie postępowa. W tej sprawie trzeba jak najszybciej przekazać sprawę policji w celu przeprowadzenia postępowanie. Być może będzie szansa ustalenia właściciela tych śmieci. Zaczynam się jednak obawiać czy będzie to skuteczne czy też nie. Również nasz pracownik spróbuje przede wszystkim zlokalizować właściciela działki i wezwać do usunięcia śmieci.
 
Radny R.Nieradko – należałoby także poprawić stan nawierzchni drogi powiatowej w Bobrownikach przed skrzyżowaniem na wysokości nowych lamp solarowych.
 
Radny Z.Pawłowski – w imieniu organizatorów zaprosił radnych i wszystkich zebranych na Turniej Piłki Siatkowej, który odbędzie się w Zespole Szkół w Zagórzycy w dniach 23-24 kwietnia br. Jednocześnie podziękował Pani Wójt i Przewodniczącemu Rady o ufundowanie pucharów, które zostaną wręczone podczas tego turnieju. Zgłosiło się kilka drużyn z terenu całej gminy a także z gmin sąsiednich
 
Radny W.Cymek – stawiam wniosek o podjęcie działań w celu opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Damnica.
 
Wójt M.Janusz – należy ten wniosek doprecyzować. Podjęcie działań, czyli w tej chwili złożony zostaje wniosek i rozpoczynamy procedurę przygotowawczą do jego realizacji w ramach budżetu na 2011 rok.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wniosek powinien brzmieć następująco – Rada Gminy Damnica zobowiązuje Wójta Gminy Damnica do podjęcia działań, bo taka jest procedura do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Damnica.
 
Wójt M.Janusz – pierwsze kroki w tym zakresie winny być podjęte na etapie Rady Gminy. Należy złożyć wniosek, który może być przyjęty do realizacji w ramach budżetu na 2011 rok.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wobec tego zgłoszony wniosek należy przegłosować. Aby mógł być przyjęty do realizacji musi być akceptacja Rady.
 
Wójt M.Janusz – na dzień dzisiejszy wniosek ten nie może być przyjęty do realizacji, ponieważ nie jest ujęty w budżecie na 2010 rok. Wobec tego proszę o sformułowanie wniosku na piśmie.
 
Radna J.Kornecka – plan zagospodarowania przestrzennego miałby być opracowany tylko dla miejscowości Damnica czy dla całej gminy? Uważam, że jeżeli będziemy podejmować takie działania to należy to zrobić dla całej gminy.
 
Radny W.Cymek – chciałbym wrócić do wniosku, który zgłosiłem. Po wysłuchaniu wyjaśnień uważam, ze plan zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Damnica należy przyjąć do realizacji w ramach budżetu na 2011 rok.
 
Wójt M.Janusz – w takiej wersji wniosek może być przyjęty do realizacji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - obywatel naszej gminy Pan Jerzy Okliński trafił do mnie z prośbą o wyjaśnienie braku mieszkania komunalnego dla jego rodziny. Ponadto stwierdził, że przysłała go Pani Wójt. Nie chce tego faktu komentować, ale uważam, że Pani Wójt źle postąpiła. To nie przewodniczący Rady Gminy dysponuje mieszkaniami w gminie. To nie przewodniczący Rady Gminy obiecał mu mieszkania w 2010 roku. Taką obietnicę Panu Oklińskiemu złożyła Pani Wójt.
Pytanie do dyrektora GOKiS – co jest przyczyną, że w soboty nie jest czynna „Wioska internetowa”?.
 
Dyr. GOKiS M.Folusiak – wioska internetowa czynna jest od godz. 10 do 13. Nie mam wiedzy, aby była nieczynna. Jeżeli jest znany jakiś konkretny termin to jestem w stanie to wyjaśnić.   
 
Ad. 16
 
Sołtys Z.Zagórowski – w kwestii terenu dla naszego ZGK. Skoro nie można dostać tego na własność to może w formie użyczenia.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Panie sołtysie dopóki nie jesteśmy właścicielami tej nieruchomości to nie możemy prowadzić żadnych działań.
 
Sołtys Z.Zagórowski - w sprawie ulotek podjąłem działania. Starałem się ustalić, od kogo pochodzą, dotrzeć do źródła. Nie chcę obciążać ZGK usuwaniem tych śmieci. Jeżeli bank chce rozwieszać swoje ulotki to niech zasponsoruje słup ogłoszeniowy. Wówczas będą wieszać swoje ulotki a my z tego słupa też skorzystamy.
 
Sołtys M.Wasiak – do kogo należy chodnik przy drodze w Mianowicach od skrzyżowania w kierunku Zagórzycy?
 
Wójt M.Janusz – jest to droga powiatowa i chodnik należy także do powiatu. Potwierdzam, iż powiat zakupił płytki chodnikowe, które zostaną ułożona na wspomnianym odcinku w 2010r.
 
Sołtys W.Francuz – 1) należy załatać dziury w asfalcie w drodze przez wieś Dąbrówka,
2) mieszkańcy Dąbrówki zwracają się z prośbą, aby Pani Wójt wystąpiła z pismem do Pana Krzysztofa Osiewicza o przekazanie wiaty na rzecz gminy. Teren ten chcemy zagospodarować pod plac zabaw. Pan Osiewicz chce to oddać a mieszkańcy sami rozbiorą i uporządkują teren.
 
Wójt M.Janusz – skierujemy pismo w tej sprawie do Pana Krzysztofa Osiewicza.
 
Sołtys W.Francuz – chciałbym podziękować Panu Cymkowi w imieniu sołtysów. Przychodzimy na sesję, ale nic nie wiemy, nie wiemy, o czym jest dyskusja. Tylko glosowanie za i przeciw. W ubiegłym roku Pan Cymek zgłosił, aby sołtysom też przesyłać materiały na sesję. Wówczas wiedzielibyśmy, o czym się mówi. Mam jeszcze jedną sprawę. Szanowni radni. Na poprzedniej sesji Pani Jarzmicka trzy razy pytała, kiedy będzie przeniesiona przepompownia ścieków w Domaradzu. Zbadałem sprawę w terenie. Mam kuzyna i rzeczywiście ma przepompownię 4 metry i nikomu nic nie śmierdzi. Pani Jarzmickiej zaczęło śmierdzieć dwa lata temu, ale państwo nie wiecie dlaczego. Pani Jarzmicka jest człowiekiem interesu. Ponieważ w Domaradzu ma powstać lotnisko Pani Jarzmicka kupiła z Agencji dwie działki. Nie tylko ja, ale mieszkańcy też wiedzą, że przeniesienie przepompowni to są duże koszty, 100 tys.zł. to bardzo dużo. Pamiętam, że tylko Pan Cymek był przeciwny przeniesieniu tej przepompowni. Pani Jarzmicka kupiła działki a przepompownia jest nieopodal tych działek. Jak powstanie lotnisko a ktoś będzie chciał kupić tę działkę to zrobi dobry interes. Ale jeżeli przy działce stoi taki „smród” to cena działki spadnie. W Strzyżynie brat Pani Jarzmickiej ma chlewnię. Przechodzę tamtędy codziennie i śmierdzi tam strasznie. Więc należałoby ją zamknąć. Proszę Państwa podjęcie uchwały o przeniesieniu przepompowni, chyba jest podjęta uchwała o przeniesieniu, ale doszłoby do tego. Znając Panią Jarzmicką to będzie atakowała, co sesję. Proszę Państwa za takie pieniądze możemy zrobić drogę na Dąbrówkę kolonię i w Wisznie. Gdyby na kolejnych sesjach Pani Jarzmicka atakowała o przeniesienie to w imieniu mieszkańców proszę o nie podejmowanie takiej uchwały, bo jest to narażenie podatnika na zbędne koszty.
Radna B.Jarzmicka – w wypowiedzi Pana sołtysa są same oszczerstwa pod moim adresem. Wobec tego skieruję przeciwko Panu sprawę do Sądu.
 
Wójt M.Janusz – w imieniu sołtysa sołectwa Strzyżyno przekazuję wszystkim zaproszenie na piknik rodzinny do Strzyżyna w dniu 2 maja br. Jak każdego roku straż pożarna obchodzi Dzień Strażaka. Z tej okazji w Filharmonii w Słupsku odbędzie się szkolenie w zakresie p.poż. połączone z występem kabaretu. Zapraszam wszystkich chętnych do udziału w tej imprezie. Bilety w cenie 50 zł. do nabycia w Urzędzie Gminy.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – chcę przedstawić wniosek. Bardzo proszę o nie komentowanie jego, ponieważ Rada już podjęła taką decyzję.
Wniosek następującej treści – składam wniosek do Rady Gminy o zapewnienie radcy prawnego dla potrzeb Rady Gminy Damnica Pana Roberta Krupę. Radca prawny udzielałby porad dla Przewodniczącego Rady Gminy, Wiceprzewodniczącego Rady Gminy oraz przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i przewodniczących pozostałych Komisji w swojej kancelarii w Słupsku. Wynagrodzenie miesięczne 500 zł. brutto.
Uzasadnienie wniosku – Rada Gminy nie jest w pełni usatysfakcjonowana z opinii i porad, jakich udziela radca prawny Urzędu Gminy.
Proszę o przegłosowanie zgłoszonego wniosku.
Kto z radnych jest za przyjęciem zgłoszonego wniosku?
 
Rada Gminy w składzie 9 radnych – 8 głosami „za” i 1 głosem „przeciw” przyjęła wniosek zgłoszony przez Przewodniczącego Z.Kwaśniewskiego.
 
Ad. 17
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:40 Przewodniczący Z.Kwaśniewski zamknął obrady XLVIII Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                         Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                   Zdzisław Kwaśniewski
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-05-17 08:16:55)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-05-17 08:33:06)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki