PROTOKÓŁ NR XLIX/10 w dniu 19 maja 2010r.

 

                                                                                               
PROTOKÓŁ NR XLIX/10
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 19 maja 2010r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: K.Kołkowska, R.Dziubek, A.Zaryczański
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad?
Radni nie wnieśli uwag do proponowanego porządku obrad.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1.      Sprawy regulaminowe:
·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
·        przyjęcie porządku obrad,
·        przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
2.      Plan remontu dróg powiatowych na terenie gminy Damnica – informację przedstawi Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku Pan Mariusz Ożarek.
3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
4.      Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji.
5.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
6.      Projekty uchwał w sprawie nadania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
7.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację, we współdziałaniu z Powiatem Słupskim i innymi gminami, projektu pn: „Zabawa w miasto – dzieci budują swój własny świat”.
8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości gminnych na okres do trzech lat.
9.      Projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
10. Projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
11. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.
12. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
13. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXI/119/04 w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg gminnych na terenie gminy Damnica.
14. Projekt uchwały w sprawie zmiany opisu granic okręgów wyborczych.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Wolne wnioski i informacje.
17. Zakończenie Sesji.
Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty jednogłośnie, radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 3
Wójt Gminy M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radna J.Kornecka – szkoły otrzymały środki na zakup pomocy dydaktycznych. Największą kwotę otrzymał ZS w Damnie a pozostałe szkoły jednakowe, ale mniejsze kwoty. Na jakiej zasadzie nastąpił podział tych środków?
 
Wójt M.Janusz – środki zostały przyznane zgodnie z liczbą uczniów w danej szkole. Nie jest to jednak nasz podział. Przydział środków nastąpił przez Urząd Marszałkowski w Gdańsku.
 
Radny W.Cymek – na stadion w Damnicy doprowadzony został prąd. Czy zostało to zrobione w ramach inwestycji?
 
Wójt M.Janusz – tak, jest to realizowane w ramach inwestycji.
 
Radny W.Cymek – nie mamy planu zagospodarowania przestrzennego a przeznacza się kolejne działki pod budownictwo.
 
Wójt M.Janusz – nie mamy możliwości, jako gmina ani Państwo, jako Rada Gminy zabronić robienia czegokolwiek na prywatnym terenie. Właściciel działki ma prawo robić na własnej ziemi to, co chce, jeżeli mieści się to w granicach obowiązujących przepisów prawa. Jest to zadanie prywatne a nie zadanie gminne.
 
Radny W.Cymek – w Damnie palą się lampy na osiedlu oraz przy drodze powiatowej. Czy są to lampy gminne?
 
Wójt M.Janusz – w momencie objęcia stanowiska Wójta Gminy przejęłam stan majątku, jaki jest na terenie gminy. Lampy te są wpisane, jako mienie gminne i z tego wynika konieczność objęcia konserwacją i naprawą. Nie jestem w stanie odpowiedzieć, w jaki sposób została przeprowadzona inwestycja polegająca na zamontowaniu tych lamp. Należałoby sięgnąć do dokumentów z poprzednich lat i dopiero na podstawie dokumentów takie informacje można udzielić.
 
Radny W.Cymek – jest to trochę dziwne, że oświetlamy posesje prywatne a brakuje lamp w wielu miejscach publicznych.
 
Wójt M.Janusz – może ktoś z obecnych radnych pamięta, w jaki sposób była realizowana ta inwestycja, ponieważ ja nie jestem w stanie tego odtworzyć, bo nie mam takich informacji.
 
Radna B.Jarzmicka – chciałabym zapytać, czy stawek w Domaradzu będzie dalej czyszczony czy tak już zostanie? W chwili obecnej jest to niedokończone.
 
Wójt M.Janusz – to pytanie należy skierować do Pani sołtys i rady sołeckiej. Nie udzielę Pani informacji w zakresie funduszu sołeckiego.
 
Dyr.ZGK A.Tkacz – z tego, co się orientuję to prace będą kontynuowane. Należy poczekać aż miejsce trochę obeschnie.
 
Ad. 4  
Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji wraz z uzasadnieniem przedstawiła Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/336/10 w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji.
 
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010 rok wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik D.Bałukonis.
 
 Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – zgłaszam wniosek dotyczący wprowadzania zmian do budżetu gminy następującej treści. W trakcie roku budżetowego nowe zadania nieujęte w uchwale budżetowej na dany rok a wymagające zaangażowania środków finansowych należy przedstawić Radzie Gminy w odrębnym projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie.
Skarbnik D.Bałukonis – czy dotyczy to wszystkich zadań? Jeżeli będzie sytuacja, że podpiszemy nową umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu Kapitał Ludzki to ma to być przygotowane w odrębnej uchwale?        
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jeżeli jest to nowe zadanie i są to dodatkowe pieniądze uważam, że powinna być odrębna uchwała.
Skarbnik D.Bałukonis – chciałabym wiedzieć czy będzie to dotyczyło tylko wydatków majątkowych, inwestycyjnych czy też wszystkich wydatków bieżących.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – sprawa jest oczywista. Jeżeli zadania nie ma w budżecie na 2010r. np. w budżecie na 2010r. nie ma zakupu sprzętu dla ZGK. W związku z powyższym jest to zadanie nowe i na to należałoby przygotować odrębny projekt uchwały, aby nie było sytuacji, że Rada odrzuca cały projekt uchwały.
Skarbnik D.Bałukonis – czyli zadania inwestycyjne realizowane z kredytu.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – można tak to nazwać. Rada powinna mieć możliwość podjęcia decyzji, czy zaciągać kolejny kredyt.
Wójt M.Janusz – wezmę pod uwagę ten wniosek. Jednak chciałabym przypomnieć, że zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych przedstawienie propozycji zmian do budżetu gminy oraz projektów uchwał jest kompetencją Wójta a nie Pana Przewodniczącego.
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 9 głosami „za” i 3 głosami „wstrzymującymi” podjęła uchwałę Nr XLIX/337/10 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
Ad. 2
W Sesji Rady Gminy uczestniczył Pan Mariusz Ożarek dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku, który przedstawił informację na temat planu remontu dróg powiatowych na terenie gminy Damnica.
 
Zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym Starostwo i powiat ma zapisane dwie większe inwestycje na terenie gminy Damnica.
Na rok 2010 przewidziana jest kontynuacja budowy drogi Bobrowniki – Stara Dąbrowa, natomiast na przyszły rok wpisana jest droga Łebień – Strzyżyno.
Na drogę Bobrowniki – Stara Dąbrowa próbowaliśmy złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków zewnętrznych przeznaczonych na przebudowę dróg lokalnych tzw. Schetynówkę. Wniosek nie uzyskał na tyle punków, aby uzyskać dofinansowanie. Z mojej analizy wynika, że generalne znaczenie miał wkład własny. Działamy już na tej drodze od kilku lat i praktycznie każdego roku gmina przekazuje kwotę 300 tys.zł. oraz 300 tys.zł. ze strony powiatu. Dofinansowanie można uzyskać ze strony środków zewnętrznych. Koszt budowy tej drogi znacznie przekracza kwotę 600 tys,zł. Jeżeli chodzi o tę drogę to na 2010r. do realizacji przyjęty był odcinek od skrzyżowania z drogą Mianowice – Główczyce w Bobrownikach. Jednakże po sporządzeniu dokumentacji projektowej okazało się, że są tam dość niejasne stosunki gruntowe, szczególnie na zakręcie gdzie mają swoje nieruchomości Holendrzy. Grunty prywatne dochodzą do naszej drogi. Jezdnia znajduje się na naszych gruntach a pozostała część ma innych właścicieli. Dlatego nie będzie możliwe w tym roku wykonanie chodnika w Bobrownikach do skrzyżowania. Jest kilka wyjść, jeżeli chodzi o realizację drogi Bobrowniki – Stara Dąbrowa. Można wybrać odcinki między Łebieniem a Bobrownikami lub w drugą stronę bądź przygotować się do dużej inwestycji i zrobić tę drogę w całości w przyszłym roku a w roku bieżącym przyjąć do realizacji drogę Łebień – Strzyżyno. Z pozostałych dróg na terenie gminy w dość złym stanie jest droga przez Bięcino jednak na dzień dzisiejszy nie jest ona wpisana do planów inwestycyjnych powiatu.
 
Radny R.Nieradko – we wstępnych rozmowach, jakie prowadziliśmy mówił Pan, że przy drodze powiatowej na osiedle Bobrowniki przez park zostanie wykonany także chodni. Dziś mówi Pan, że jest to niemożliwe.
 
M.Ożarek – na początku tego roku przygotowaliśmy dokumentację projektową. Analizując aspekt uzyskania pozwolenia na budowę z każdym rokiem czas oczekiwania się wydłuża. Całe zadanie należy realizować w oparciu o spec. ustawę, gdzie z mojego doświadczenia wynika, że minimalny okres projektowania takiego zadania wynosi ok. 9 miesięcy. Procedury zamiast się upraszczać jeszcze bardziej się skomplikowały. Zadanie to wymaga uzgodnień na poziomie ministerialnym. Z punktu widzenia projektowego W przypadku wejścia w grunty prywatne inwestycję należy realizować w oparciu o spec. ustawę i tego nie zmienimy.
 
Radny R.Nieradko – rozmowy na ten temat były 12 miesięcy temu, więc był czas na podjęcie działań w tym kierunku.
 
M.Ożarek – zawsze musimy mieć świadomość, że nie znamy do końca stanu uregulowań gruntowych dróg dopóki nie wykonamy koncepcji projektowej. Ponieważ zgodnie z ustawą pas drogowy wynosi 25 metrów wykonane zostały matryce do celów projektowych na tę powierzchnię i dopiero widzimy, jaki jest stan faktyczny. Są grunty prywatne i nie jesteśmy w stanie wejść i wykonać tę inwestycję.
 
Radna J.Kornecka – składaliśmy wniosek o zamontowanie barierek przy drodze powiatowej w Damnie na odcinku od szkoły do skrzyżowania. Otrzymaliśmy odpowiedź, ze nie może on być zrealizowany. Co Pan radziłby, aby poprawić bezpieczeństwo dzieci chodzących do szkoły chodnikiem wzdłuż tej drogi. Droga jest ruchliwa i bardzo niebezpieczna dla dzieci. Ponadto skrzyżowanie bez oznaczenia przejścia dla pieszych. Trzeba tam coś zrobić, aby dzieci czuły się bezpiecznie idąc do szkoły. Dalszy odcinek tej drogi, gdzie chodnik jest bardzo wąski też jest niebezpieczny. Czy jest jakieś inne rozwiązanie?
 
M.Ożarek – chodnik w tym miejscu ma szerokość 1,5 m. Jeżeli postawimy tam barierki to zawęzimy szerokość chodnika do 1 m., ponieważ barierki należy ustawić 50 cm od krawędzi jezdni. Natomiast chodnik 1 m. nie spełnia parametrów i utrudnia przejście. Nie jest to możliwe do wykonania. Jest możliwość przebudowy tego odcinka drogi, jeżeli oczywiście jest tam miejsce na przesunięcie chodnika. Nie jest to taki długi odcinek. Powiat stoi na stanowisku, że nie realizuje sam chodników. Oczywiście inna jest procedura przy przebudowie całych dróg. Jesteśmy wstanie zrobić zgłoszenie potrzeby remontu chodnika i przekazać część materiału na ten cel. Natomiast ZGK własnymi siłami wykonuje przebudowę tego chodnika.
 
Radna J.Kornecka – gmina nie dysponuje odpowiednim sprzętem ani pracownikami przygotowanymi do wykonania takich prac. Państwo to wszystko macie. Na terenie gminy są chodniki wykonane przez pracowników interwencyjnych, które po niedługim czasie musiały być poprawiane. Pracownicy zatrudnieni na prace interwencyjne nie znają się na budowie chodników.
 
Dyr.M.Ożarek – przyjrzę się temu miejscu. Jeżeli jest taka sytuacja to postaramy się coś pomóc.
 
Radny W.Cymek – Panie dyrektorze. Objechałem niemalże cały teren naszej gminy i stwierdziłem, że dziury w drogach, jako tako są połatane. Jeżeli chodzi o drogę powiatową Mianowice – Damnica to bardzo dobrze się stało, że zostały wycięte drzewa. Drzewa te były niebezpieczne zarówno dla pojazdów wysokich jak i niskich. Jednak pobocze tej drogi nie zostało dobrze zrobione. Podsypane zostało ziemią i po pewnym czasie znowu porobiły się dziury. Teraz zostało poprawione, ale też nie tak jak się należy i nie na długo. Uważam, że należy robić drogę Bobrowniki – Stara Dąbrowa. Ładnie został zrobiony odcinek od mostu w kierunku Skibna ok. 600m a dalej nie. Tam też mieszkają nasi mieszkańcy. Autobus ma problemy z przejechaniem tego odcinka drogi. Kolejną drogą, która wymaga remontu jest droga do Strzyżyna a szczególnie odcinek przez las, jest w fatalnym stanie. Nie możemy też zapomnieć o mieszkańcach Jeziorki. Odcinek drogi od Świtał do Jeziorki praktycznie jest nieprzejezdny. Samochodem osobowym ciężko tam przejechać. Gmina dowozi z Jeziorki dzieci do szkoły i codziennie tą drogą jeździ autobus szkolny. Następnie droga przez Bięcino. Do Rogawicy i praktycznie do granicy gminy jest ładnie zrobiona. Nie wiem, dlaczego tylko do tego miejsca została zrobiona. Na dalszym odcinku są wyboje i dziury a przez samą wieś Bięcino jest w strasznym stanie. Wrócę jeszcze do sprawy chodnika przy drodze na osiedle w Bobrownikach. Zostaliśmy wprowadzeni w błąd, nie wiem, przez kogo. Powiedziano nam, że droga ta będzie robiona z chodnikiem a jak przystąpiono do prac okazało się, że chodnika nie będzie. I w tym przypadku radny Nieradko ma rację, zostaliśmy wprowadzeni w błąd.
 
Dyr.M.Ożarek – powiat nie realizuje sam inwestycji na drogach powiatowych. Wszystkie zadania inwestycyjne w 50% są dofinansowane przez samorządy gmin. Na tej zasadzie była realizowana inwestycja na drodze do Bięcina. Co do pozostałych dróg powiatowych to musimy mieć świadomość, że natężenie ruchu szczególnie pojazdów ciężarowych jest duże. Na terenie gminy jest kilka firm, do których dojeżdżają samochody ciężarowe. Ma to wpływ na zniszczone pobocza dróg. Pobocza zgodnie z kodeksem ruchu drogowego służą do ruchu ogólnie tzn. dla ruchu pieszych, zatrzymania się pojazdów. Jeżeli samochody ciężarowe zjeżdżają na pobocze to nigdy nie będą one miały konstrukcji bez względu czy będzie to konstrukcja z kruszywa czy z czegokolwiek. Po prostu nie wytrzyma obciążenia. Uważam, że drogi są za wąskie. Gdyby droga miała 5 m szerokości wówczas pojazdy nie byłyby zmuszone zjeżdżać na pobocze. A tak czy będą one gruntowe czy bitumiczne będą ulegały degradacji. Natomiast, co do remontu cząstkowego to trwa on na całej sieci dróg i na terenie gminy Damnica zostanie zakończony do końca miesiąca maja. Stan dróg jest zły, wymagający natychmiastowego remontu. Przy takich zniszczeniach nie jesteśmy w stanie cokolwiek zrobić remontem cząstkowym. Wymagają zmiany konstrukcji, wzmocnienia konstrukcji. Jeżeli chodzi o sprawę uchwały dot. drogi w Bobrownikach to samą uchwałę przygotowuje Starostwo Wydział Promocji i nie jestem w stanie nic powiedzieć. W ubiegłym roku realizowaliśmy drogę w miejscowości Łebień oraz drogę i część chodnika do Bobrownik.
 
Radny R.Nieradko – w ubiegłym roku Rada Gminy głosowała nad dwoma odcinkami dróg w Bobrownikach tj. od skrzyżowania w kierunku starej wsi oraz od skrzyżowania w kierunku osiedla.
 
Dyr.M.Ożarek – doszło do pewnych nieścisłości i nie chciałbym, aby powtórzyło się to w tym roku. Chciałbym, aby Państwo ustalili i podjęli decyzję. Przedłożę dokumentację, mamy ograniczone środki 600 tys.zł. i musimy się w tym zmieścić.
 
Radny M.Haładej – zakończona została wymiana nawierzchni na drodze w miejscowości Łebień. Nawierzchnia jest dobra. Jednak pobocze drogi za wiaduktem nie jest uzbrojone w bezpieczne barierki. W okresie zimowym jest tam bardzo niebezpiecznie.
 
Dyr.M.Ożarek – temat barierek będzie zrealizowany w roku bieżącym. W ubiegłym roku nie mieliśmy już środków i nie byliśmy w stanie tego zrealizować.
 
Radna B.Jarzmicka – kiedy będzie robiony chodnik przy drodze powiatowej w Mianowicach w kierunku Zagórzycy?
 
Dyr.M.Ożarek – powiat nie podejmuje sam inicjatywy budowy chodnika. Możemy to zrobić wspólnie z gminą przy jednoczesnej przebudowie odcinka drogi i położeniu nowej warstwy bitumicznej. Na dzień dzisiejszy mamy za mało środków na przebudowę dróg, aby przyjąć do realizacji ten odcinek drogi. Jeżeli będzie to wspólne zadanie to jesteśmy w stanie to zrobić.
 
Radna B.Jarzmicka – chodzi tylko o ten krótki odcinek przez wieś.
 
Wójt – uzgodnienie w tym zakresie było jeszcze w ubiegłym roku. Ustalono, że jedna strona zakupi płytki chodnikowe a druga wykona. Chodzi o ten krótki odcinek wzdłuż zabudowań.
 
Dyr.M.Ożarek – w tym zakresie jesteśmy w stanie zakupić i przekazać materiał a państwo robociznę.
 
Radny K.Kozina – drogi na terenie gminy są w fatalnym stanie. Naprawy dróg wykonywane są prowizorycznie. Ktoś powinien mieć wpływ na skuteczność wykonywania tych prac. Mam nadzieję, że ktoś koordynuje te prace a nie tak, że pracownicy sobie jadą, leje deszcz a oni pracują.
 
Dyr.M.Ożarek – rzeczywiście są sytuacje, że prace na drogach są wykonywane w czasie opadów deszczu. Trzeba mieć świadomość, że na wykonanie tych prac mamy określony czas i jeżeli nie wykonamy w odpowiednim czasie to mamy kłopot. Robimy w tym zakresie, co możemy. Technologia, która wykorzystujemy wyposażona jest w sprężarkę do czyszczenia dziur, pod ciśnieniem wtryskiwany jest grys z emulsją i na tego typu drogi jest to bardzo dobre. Jeżeli Państwo widzicie, że coś dzieje się nie tak to proszę o kontakt. Nie jestem w stanie wszystkiego sprawdzić. Jeżeli są jakieś uwagi lub prośby, aby przekazać nam to w formie pisemnej. Będziemy mogli wówczas ustosunkować się do tego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – radny W.Cymek wspomniał o drodze Mianowice – Damnica. Chciałbym kontynuować ten temat. Zakładam, że Pan dyrektor wie, że sołectwo Damnica to 1.500 mieszkańców, następnie Damno i Bobrowniki to kolejnie 1.500 mieszkańców. Wszyscy w kierunku tym od drogi gdańskiej poruszają się ta drogą. W Damnicy mamy znaczące firmy jak WOSANA, Tartak, w Bobrownikach Farm Frites. Pojazdy tych firm te są częstymi użytkownikami dróg. Dlatego w dniu 13 maja br. w godzinach od 7:00 do 16:00 sprawdziłem obciążenie ruchu na trasie Mianowice – Damnica. Punkt liczenia był na przystanku w Zagórzycy. W ciągu 9 godzin trasą tą przejechało 1360 pojazdów samochodowych, w tym 62 samochody ciężarowe. Nie zdawałem sobie sprawy, że na tej drodze jest tak duże natężenie ruchu pojazdów. Przy takim obciążeniu droga ta jest za słaba a pobocza praktycznie nie ma. Jest to droga stanowczo za wąska. Brzegiem jezdni poruszają się rowerzyści oraz piesi i jest to bardzo niebezpieczne. Jesteśmy wdzięczni za wycinkę drzew, ale w przyszłości należałoby poszerzyć tę drogę. Jakie są prognozy na przyszłość, co do tej drogi?
 
Dyr.M.Ożarek – droga Mianowice – Główczyce z punktu widzenia powiatu jest ważnym korytarzem transportowym, jeżeli chodzi o drogi powiatowe. Mimo tych liczb pojazdów, które przytoczył Pan Przewodniczący nie powodują one naruszenia konstrukcji drogi. Jednak jest to droga bardzo obciążona na terenie gminy i powinna być szersza, co najmniej 5 m a nawet do 6 m. Przy takiej szerokości drogi nie jesteśmy w stanie utrzymać poboczy. Z punktu widzenia bezpieczeństwa na dzień dzisiejszy nie mamy na tej drodze żadnych szkód związanych z tym ruchem, który istnieje. Oczywiście problemem były drzewa, które były powodem kilku wypadków śmiertelnych. Wycięcie tych drzew było podstawową sprawą, aby poprawić bezpieczeństwo na drodze. Nie jestem zwolennikiem drzew tak blisko jezdni i drugiej stronie tez należałoby się przyjrzeć. Co do zadań inwestycyjnych to z punktu widzenia nośności to nie ma na niej jeszcze takich wybojów i dziur i naprawa nie byłaby taka kosztowna. Jest to droga ważna i jesteśmy w stanie pozyskać na nią środki zewnętrzne. Droga ta ma kilka kilometrów i trzeba liczyć ok. 700 tys.zł. na 1 km.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – szkoda, że nie ma dziś radnych powiatu, którzy mogliby pilotować tę sprawę w powiecie w naszym imieniu.
 
Radny R.Nieradko – 19 miesięcy temu zgłaszałem Panu potrzebę wycięcia drzewa w Bobrownikach przy samej drodze. Do tej pory nie zostało wycięte. W czasie wiatrów gałęzie łamią się i spadają na jezdnię
 
Dyr.M.Ożarek – oczywiście jeszcze raz to sprawdzę czy drzewo rośnie na naszym gruncie. W Bobrownikach praktycznie tylko jezdnia jest na naszym gruncie
 
Ad. 6
Projekty uchwał w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
1)      Panu Grzegorzowi Holak
Wieloletniemu działaczowi samorządowemu, za zaangażowanie i wkład pracy w rozwój Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/338/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
 
2)      Panu Andrzejowi Kordylas
Wieloletniemu nauczycielowi i dyrektorowi szkoły, za zasługi w pracy pedagogicznej i zaangażowanie w rozwój Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/339/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
 
3)      Pani Zofii Kostrzewa
Wieloletniemu pracownikowi samorządowemu, za zaangażowanie i wkład pracy w rozwój Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/340/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
 
4)      Panu Zdzisławowi Kwaśniewskiemu
Wieloletniemu działaczowi samorządowemu, za zaangażowanie i wkład pracy w rozwój Gminy Damnica.
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XLIX/341/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
 
5)      Panu Ryszardowi Moskal
Wieloletniemu działaczowi samorządowemu, za zaangażowanie i wkład pracy w rozwój Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/342/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
6)      Panu Markowi Pałuckiemu
Wieloletniemu działaczowi sportowemu, za zaangażowanie i wkład pracy w rozsławianie Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/343/10 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację, we współdziałaniu z Powiatem Słupskim i innymi gminami, projektu pn: „Zabawa w miasto – dzieci budują swój własny świat” odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/344/10 w sprawie wyrażenia zgody na realizację, we współdziałaniu z Powiatem Słupskim i innymi gminami, projektu pn: „Zabawa w miasto – dzieci budują swój własny świat”.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości gminnych na okres do trzech lat odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/345/10 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości gminnych na okres do trzech lat.
 
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/346/10 w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/ 347/10 w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu i wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/348/10 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.
 
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/349/10 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 13
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXI/119/04 w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg gminnych na terenie gminy Damnica odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/350/10 04 w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg gminnych na terenie gminy Damnica.
 
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie zmiany opisu granic okręgów wyborczych odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi lub wnioski do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLIX/351/10 w sprawie zmiany opisu granic okręgów wyborczych.
 
Ad. 15
 
Radny I.Kopczyk – podziękował dyrektorowi ZGK w Damnicy za wykonanie drogi między Sąborzem a Zagórzycami.
 
Radny Z.Pawłowski – zgłoszono mi, że w dniu wczorajszym wóz asenizacyjny, który oczyszczał przepompownię ścieków w Zagórzycy koło Państwa Pałuckich wylał te nieczystości za miejscowością Zagórzyca w miejscu po byłej piaskowni. Nie jest to miejsce na usuwanie takich nieczystości. Proszę o sprawdzenie czy faktycznie miało to miejsce.
Mam pytanie do Pana Przewodniczącego a dotyczy sprawy zatrudnienia radcy prawnego dla potrzeb Rady Gminy.
Chciałbym zapytać, kiedy Rada podjęła taką decyzję? Pamiętam, że była w tym temacie dyskusja podczas posiedzenia Komisji, która miała miejsce w tym budynku w czasie uchwalania budżetu. Rada wyraziła aprobatę, ale nie w tej formie. Była rozmowa, aby taki radca otrzymywał zapłatę za wykonaną usługę tzn. mamy problem, radca udziela porady i wystawia fakturę za usługę. Nie wiem, jaka zapadła ostatecznie decyzja. Czuję się trochę urażony. Jeżeli ma być zatrudniony taki radca to, dlaczego miałby być, cytuję Pana słowa „…dla Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz pozostałych przewodniczących Komisji według potrzeb ….”. Nie jestem przewodniczącym Komisji i według tego nie będę miał możliwości skorzystania z porady a być może miałbym taką potrzebę. Jeżeli radca ma być na potrzeby Rady Gminy dla wszystkich radnych. Chciałbym także mieć możliwość skorzystania z porady radcy prawnego. Ponadto kwestia wynagrodzenia, 500 zł. miesięcznie i nawet w okresie jak Rada nie pracuje nie wiem czy jest to sensowna forma.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Panie radny. Nie mogłem użyć stwierdzenia, że Rada podjęła już decyzję przed głosowaniem nad wnioskiem. Rada podjęła decyzję po przegłosowaniu wniosku. Postawiłem wniosek i Rada go przegłosowała. Z radcą prawnym, z którym miałby być podpisana umowa umówiliśmy się na minimalną kwotę 500 zł. za miesiąc. Za takie pieniądze żaden radca prawny nie będzie uczestniczył w posiedzeniach Komisji i Sesji. Osobiście miałem na uwadze to, aby w przypadkach problemowych, które często się zdarzają nawet wczoraj na posiedzeniu Komisji, mógłbym pójść i skonsultować sprawę. Wiemy, że taki radca prawny nie może być do dyspozycji nas wszystkich. Najwięcej problemów mają przewodniczący Rady oraz przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz przewodniczący pozostałych Komisji. Nie oznacza to jednak, że radny nie będzie mógł skorzystać z porady radcy prawnego. Są przewodniczący Komisji i im należy zgłaszać temat. Jeżeli będzie taka potrzeba należy zgłosić a ja umówię radnego na spotkanie z radcą. Każdy radny będzie miał możliwość skorzystania z porady radcy prawnego. Prowadzony będzie zeszyt, w którym będziemy wpisywać sprawy do konsultacji. Jeżeli np. w lipcu nie będzie żadnej porady to radca nie wystawi faktury. Umowa na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze podpisana i nie wiadomo, kiedy będzie podpisana.
 
Radny M.Haładej – wobec tego radca prawny będzie zatrudniony? Kwestia płatności. Czy można na zasadzie, że zlecamy usługę, następuje wykonanie i zapłata. Tak, aby nie płacić stałej pensji za każdy miesiąc.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – podejrzewam, że ten Pan nie będzie chciał rozmawiać o takiej formie. A dlatego, że ma doświadczenie z poprzedniej umowy. Prawie 3 miesiące czekał na zapłacenie za wykonaną usługę.
 
Radny M.Haładej – mam wobec tego prośbę. Jeżeli był ktoś odpowiedzialny za płatność to niech nam wytłumaczy, dlaczego tak długo to trwało.
 
Skarbnik D.Bałukonis – z Panem tym zawarta została umowa zlecenie. Po wykonaniu usługi powinien się z nami rozliczyć, czyli przedstawić rachunek za wykonane zlecenie. Była to umowa zlecenie, więc należało tak jak za każdego pracownika zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego oraz zgłosić do ZUS. Mamy na to 7 dni. Skontaktowaliśmy się z tym panem, ale on odmówił podania danych. W związku z tym doszło do nieporozumienia. Ten pan podpisał umowę zlecenie mając na myśli, że będzie to zwykła usługa. Radca obciążył nas rachunkiem i nie mogłam przyjąć tej formy rozliczenia. Nie p[odpisał drugiej umowy zmieniającej. Ponadto ten Pan jest nieuchwytny i kontakt przez osoby trzecie jest utrudniony. Jako Skarbnik czuwam nad wydatkowaniem środków. Nie może być niezawartej umowy i przedstawiony rachunek na wykonanie usługi. Po załatwieniu wszystkich formalności płatność została uregulowana.
 
Wójt M.Janusz – jako osoba odpowiedzialna za politykę kadrową w Urzędzie potwierdzam informacje przekazane przez Panią Skarbnik. Przez okres 2 tygodni czekałam na tego pana na podpisanie umowy po wykonaniu usługi. Jednak nie pojawił się i nie podpisał umowy. Ja z tym Panem nigdy się nie spotkałam i nie uzgadniałam żadnych warunków. Umowa zawarta została za moimi plecami. Usługa została wykonana bez zlecenia a rozliczenie nastąpiło niezgodnie z umową.
 
Radny M.Haładej – jeżeli chodzi o opóźniony termin płatności ze strony Urzędu to uważam, że nie należy od razu zmieniać formy umowy tylko, dlatego, że ten Pan nie dostosował się do umowy.
 
Wójt M.Janusz – to jest ten sam Pan, który został wskazany we wniosku Rady.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – proponuję zaprzestać dyskusji na ten temat. Powiem tylko jedno. Nie wierzę w podpisanie umowy z radcą prawnym.
 
Radny W.Cymek – 1) mieszkanka Damnicy przyniosła mi 4 słoiki wody. 3 słoiki pobrane z wodociągu gminnego w Damnicy a 1 słoik z wodociągu kolejowego. Woda pobierana była w pewnym odstępie czasu. Okazuje się, że różnica w wodzie jest bardzo duża. Cały czas uważam, że w Damnicy potrzebne jest nowe ujęcie wody. Z tego wynika moja interpelacja. Wystąpić do PKP o przekazanie nieodpłatnie na mienie gminy wieży ciśnień wraz z ujęciem wody. Z ujęcie tego jest dobra woda i można wykorzystać to ujęcie do poprawy gospodarki wodnej w Damnicy.
2) mieszkańcy Bud skarżą się na uciążliwe wybryki młodzieży w godzinach wieczornych i nocnych korzystającej z boiska. Wystąpić do Posterunku Policji o częstsze patrole w okolicy boiska sportowego w miejscowości Budy celem wyeliminowania niestosownych zachowań uczestników urządzanych tam libacji.
3) składam oficjalną skargę na dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy z następującego względu. Na ulicy Różanej w Damnicy jest wyciek wody. Miesiąc temu zgłosiłem sprawę dyrektorowi ZGK i miało to zostać zrobione. Po trzech tygodniach widząc, że nic się nie robi ponownie zwróciłem się z problemem do dyrektora ZGK. Dziś woda nadal cieknie. Dyrektor ZGK powiedział mi, że ja za tą wodę nie płacę. Za tę wodę płaci całe społeczeństwo i nie może tak być, aby przez tyle czasu wyciekała. Pan dyrektor ZGK nie stosuje się do uwag zgłaszanych przez mieszkańców.
4) mieszkaniec miejscowości Damnica Pan Maziec prosi o przeniesienie spowalniacza prędkości zamontowanego na ulicy Ogrodowej na wysokości jego posesji, ponieważ jest uciążliwy ze względu na hałas, jaki powodują samochody przy hamowaniu oraz kurz, który wdziera się do mieszkania.
5) kto zawinił, że nie odbyła się rozprawa sądowa w sprawie działki na ulicy Lipowej w Damnicy?
 
Wójt M.Janusz, – jeżeli chodzi o sprawę działki na ulicy Lipowej to nikt tu nie zawinił. Wina jest po stronie dokumentu. Do Sądu zostały dostarczone dokument, które nie były brane pod uwagę przed rozprawą. Dokumenty te zmieniają obraz całej sprawy, dlatego sędzia zdecydował, że sprawa zostaje przesunięta ze względu na dostarczoną dokumentację. Ponadto druga strona dokonała zmiany, jeżeli chodzi o przedmiot sprawy. W pierwszym wniosku były żądania, co do całej działki a teraz zmienili tylko do części działki. Zmieniony został całkowicie przedmiot sprawy.
 
Radna J.Kornecka – kto będzie w Urzędzie Gminy zajmował się pozyskiwaniem środków unijnych. Wiemy, że Pani Wiczkowska, która pisała wnioski będzie na urlopie macierzyńskim.
Pani Wójt, czy przewiduje Pani w tym roku, że będą składane wnioski do Agencji Rolnej? Jak mi wiadomo można z Agencji pozyskać spore pieniądze na wsie popegeerowskie. Jest bardzo prosta procedura załatwiania tych spraw i nie potrzeba własnego wkładu. Mam prośbę, aby osoba, która będzie zajmowała się tymi sprawami żeby wzięła to pod uwagę. Powinniśmy korzystać z tego. Można pozyskać środki na chodniki, na świetlice, na place zabaw. Rozmawiałam z kilkoma osobami i w gminach pozyskują te środki. Dziwię się, że gmina nie pozyskuje środków z małych projektów. Odnoszę wrażenie, że u nas pisze się tylko duże projekty, natomiast nie zajmujemy się małymi projektami. Moje odczuci jest takie, że za mało pozyskujemy tych pieniędzy.
Rozmawiałam z Panem dyrektorem ZGK na temat przestawienia pojemników na surowce wtórne, które obecnie stoją przy przystanku autobusowym w Damnie. Wskazałam miejsce, gdzie można je przenieść tj. na działkę gminną koło kasztana przy sklepie Pana Puchały. Do dziś nie zostało to zrobione. Kolejna sprawa to spraw przystanków autobusowych. Zbliża się lato i należałoby pomyśleć o pomalowaniu przystanków. Obecnie wyglądają one strasznie, są popisane i brudne. Dotyczy to zarówno przystanków przy trasie gdańskiej jak i w pozostałych miejscowościach.
 
Wójt M.Janusz – jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków z Agencji Nieruchomości to już taki wniosek złożyliśmy i to nie jeden. Ostatni wniosek, jaki złożyliśmy to na remonty mieszkań, które przejęliśmy z Agencji. Na wniosek ten do dnia dzisiejszego nie mamy odpowiedzi ani ta tak ani na nie. W poprzednim roku również składaliśmy wniosek do Agencji. Bardzo trudno wypowiadać mi się na temat sposobu przydziału środków z Agencji. Mają ściśle określone zasady przyznawania środków, możemy wejść na stronę internetową i zapoznać się z listą rankingową. Sposób przyznawania środków finansowych przez Agencję jest jakiś niewiadomy. Nie ma czegoś takiego, że są one przyznawane według jakiegoś klucza. O tych środkach wiemy już od 3 lat i jak tylko jest możliwość to staramy się składać wnioski. Niestety, ale nie otrzymujemy nawet informacji o nie przyznaniu. Zgadzam się ze stwierdzeniem, że jeżeli chodzi o naszą gminę to za mało jest realizacji małych projektów. Jednak małe projekty mają takie ograniczenia, że są skierowane przede wszystkim do organizacji działalności pozarządowych, instytucji itd. Czasami jest tak, że mamy ograniczone pole manewru, bo wystarczy wziąć tzw. inicjatywę lokalną i tu już wszyscy mogą uczestniczyć. Na terenie gminy nie ma organizacji, która dałaby dobry przykład w tym zakresie np. rada sołecka. My, jako gmina mamy ograniczone możliwości. Jesteśmy w stanie pomóc w sprawach formalnych, ale czasami pieczątka gminy blokuje wszystko. Wniosek może być przyjęty, ale będzie postawiony na końcu przed wnioskami organizacji, bo takie są priorytety. Z małych projektów już jest przygotowywanie materiałów na śniegowce pod miejscowości, które mają do 400 mieszkańców i chcemy zrobić kompleksowo sprawę zatoczek i przystanków autobusowych. Okazuje się, że takie priorytety zostały wskazane i dlatego to, co jest możliwe z małych projektów wziąć, jako gmina to staramy się. Za dwa lub rok środki unijne będą powszechnie dostępne, gminy nie będą brały a powód będzie prosty. Zmiana ustawy o finansach publicznych wprowadza wiele uregulowań finansowych. Sprawa ta została już poruszona na ostatnim konwencie Wójtów. Są gminy, które przekraczają zgodnie z nową ustawą na 2011 rok wskaźniki i to będzie powodowało, że gminy nie będą mogły korzystać ze środków unijnych. Podam przykład, np. Gmina Dębnica Kaszubska, lider w pozyskiwaniu środków nie może wziąć przyznanych środków, ponieważ nie mają zabezpieczenia finansowego. Może brzmi to dziwnie, ale potrzebny jest rozsądek w przyjmowaniu środków unijnych, ponieważ może być sytuacja, że nasi następcy nie będą mieli pola działania i nie będą nic robić tylko spłacać kredyty. My mamy jeszcze ten wskaźnik bezpieczny i możemy występować o następne środki. Wiele gmin na początku przyszłego roku będzie miała problemy z przyjęciem budżetu a tylko, dlatego że bez przemyślenia brała środki unijne. Dlatego także uważam, że obecnie powinniśmy w większym stopniu korzystać z małych projektów, które nie wymagają zabezpieczenia finansowego.
Natomiast na stanowisku ds. pozyskiwania środków unijnych jest zatrudniona Pani na zastępstwo za Panią Wiczkowską.
 
Radna J.Kornecka – skoro Agencja nie odpowiada nam na złożone wnioski to przecież do Pruszcza Gdańskiego nie jest daleko i można podjechać tam i dowiedzieć się dlaczego nasz wniosek nie przeszedł.
 
Wójt M.Janusz – pytam za każdym razem jak spotykam się z przedstawicielem Agencji w momencie podpisania umowy. W miesiącu maju podpisując akt notarialny i właśnie takie pytanie zadałam przedstawicielowi Agencji – kiedy wreszcie rozpatrzycie, chociaż jeden nasz wniosek. Myślę, że faktycznie trzeba by wybrać się bezpośrednio do Pruszcza Gdańskiego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – pozwolę sobie nawiązać do wypowiedzi Pani przewodniczącej Komisji J.Korneckiej. Wnioski, o których mówimy związanych z wsiami po pegerowskimi składa się w Agencji w Pruszczu Gdańskim. Konkretnie tą sprawa zajmuje się zastępca dyrektora Derdowski a na roboczo Pani Krystyna Bucholc. Wczoraj rozmawiałem z dyrektorem Derdowskim i powiedział mi wyraźnie, że wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Zapytałem czy pamięta czy był wniosek z gminy Damnica, ale niestety odpowiedział, że nie było. Członkiem komisji, która rozpatruje wnioski jest Wójt Gminy Dębnica Kaszubska Pan Dańczak. Jeżeli jest potrzeba to należy z nim rozmawiać, bo on wie jak to ma być. Uważam, że przy ewentualnych jego spostrzeżeniach w tym zakresie na pewno podjęlibyśmy ten temat bardziej stanowczo i z efektami. Przy tego typu projektach weźmy pod uwagę wieś po pegerowską np. Domaradz. W ramach tych środków można zrobić w Domardzu naprawdę wspaniała sprawę. Do tych środków nie musimy dokładać żadnego wkładu własnego.
 
Radny R.Nieradko – Pani Wójt, co się dzieje z radcą prawnym. Były ustalenia, że będzie uczestniczył w sesjach Rady. Ostatnio widzę go tylko na pieczątce na dokumentach.
 
Wójt M.Janusz – radca prawny chwili obecnej przebywa na terenie Urzędu Gminy ze względu na analizę i spotkania dotyczące zamykania inwestycji. Dlatego konieczność dokładnej analizy umów powykonawczych dzisiaj radcę zatrzymała w Urzędzie. Przy czym jest informacja, że w każdej chwili, jeżeli będzie potrzebny może się tu zjawić.
 
Radny R.Nieradko – mam pytanie do Pana dyrektora ZGK. Kiery zostało wykonane udrożnienie przepustów w Bobrownikach, które zgłaszałem? Czy odbierał Pan to osobiście? Powiem Panu szczerze, że szkoda było wysyłać pracowników. Prosiłem, żeby wykopać w miarę głęboko. Tam jeździ ciężki sprzęt, zanieczyszczają jezdnię i za 2 tygodnie po tej pracy nie będzie śladu, bo praktycznie zostały przewrócone pokrzywy szpadlem i ścięte. To, co zostało zrobione jest śmiechu warte.
 
Radny K.Kozina – chciałbym zauważyć, że zgodnie ze Statutem interpelacje i zapytania kieruje się tylko do Wójta Gminy. Interpelacje składa się na piśmie i w ciągu 7 dni Wójt składa na ręce Przewodniczącego odpowiedź także na piśmie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – Panie radny ma Pan rację powinniśmy przestrzegać tego zapisu. Wobec tego od następnej Sesji interpelacje należy składać na piśmie.
 
Radny W.Cymek – Pani Wójt jutro dostarczę Pani na piśmie moje interpelacje zgłoszone w dniu dzisiejszym. Wobec tego od następnej Sesji przestrzegajmy tej zasady.
 
Radna B.Jarzmicka w Domaradzu pękła rura wodna. Przyjechali pracownicy ZGK odkopali tę rurę, do wykopu podeszła woda i tak to zostawili. Do dnia dzisiejszego awaria nie została usunięta. Ponadto wiaty przystanków autobusowych przy trasie gdańskiej są w strasznym stanie. Są brudne, dziurawe i bardzo nieestetycznie wyglądają.
 
Wójt M.Janusz – poproszę o wyjaśnienie dyrektora ZGK i udzielę odpowiedzi na następnej Sesji.
 
Ad. 16
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – chciałbym przedstawić wniosek sołtysa Z.Zagórowskiego w temacie zmiany nazwy ulicy Górnej i Dolnej w Damnicy i nadania im nazwy Prezydenta Kaczyńskiego i Marii Kaczyńskiej.
 
Sołtys Z.Zagórowski – wycofuje ten wniosek, jest on już nieaktualny. Ujęcie wody na PKP jest bardzo dobre i jeżeli jest możliwość to trzeba je wykorzystać. Ponadto należałoby wyrównać równiarką wszystkie drogi polne tak jak to kiedyś było robione.
 
Sołtys B.Krawczewska – w Bobrownikach zostały zamontowane 3 lampy solarowe. Obecnie zostały dwie, z czego jedna nie świecie. Mieszkańcy są zdezorientowani. Co stało się z tą trzecią lampą? Druga sprawa to nie mam gdzie wieszać ogłoszeń, informacji. Tablica ogłoszeniowa sołecka jest zniszczona. Bobrowniki potrzebują dwie tablice tj. na starą wieś i na osiedle. Sołectwo nie ma teraz środków, aby zakupić nową tablicę.
 
Wójt M.Janusz – pieniądze na tablice są. Ma je każde sołectwo. Trzeba tylko podjąć odpowiednie decyzje w radzie sołeckiej, aby takie tablice zostały zakupione. Z budżetu gminy został wyodrębniony fundusz sołecki, aby pokrywać najważniejsze zadania stojące przed sołectwem. Nie może być tak, że fundusz solecki przeznaczany jest na rzecz, która nie jest rzeczą najpotrzebniejszą. Kieruję tę sprawę zarówno do Pani sołtys jak i do wszystkich sołtysów. To Państwo sami wraz z mieszkańcami podejmujecie decyzję, na co te pieniądze są przeznaczone i trzeba było tak negocjować z mieszkańcami, aby te pieniądze zostały przeznaczone również na zakup tablic.
Kolejna sprawa to chcę wyjaśnić temat lamp solarowych w Bobrownikach. Poprosiłam o wyjaśnienie w tej sprawie pracownika zajmującego się sprawą oświetlenia a jest nim Pani Maria Boryła i takie wyjaśnienie na piśmie posiadam.
Wójt M.Janusz odczytała wyjaśnienie złożone przez pracownika odpowiedzialnego za sprawy oświetlenia.
 
Radny R.Nieradko – co teraz zrobić z lampami z pozostałymi lampami w kierunku mostu? Zdemontowana została lampa oświetlająca najbardziej niebezpieczne miejsce tj. skrzyżowanie. Teraz jest ono nieoświetlone. Pracownik odpowiedzialny za inwestycje nie nadzorował tych prac. Lampy zostały rozmieszczone na tym odcinku nierównomiernie. Należało przewidzieć zabranie jednej lampy i te dwie odpowiednie rozmieścić.
 
Wójt M.Janusz – lokalizacja inwestycji odbywa się na podstawie warunku, jaki się uzyskuje, są to warunki zabudowy. W związku z tym na tym odcinku wystąpiliśmy o uzgodnienie warunków budowy tego oświetlenia ulicznego. Dlatego wykonawca nie postawił lamp tam gdzie chciał, musiał wykonać zgodnie z wydanymi warunkami zabudowy. Warunki zabudowy na odcinku, który wskazaliśmy muszą spełniać wymogi prawne. Czyli lampa, która ma swój zakres oświetleniowy musi być umieszczona w odpowiedniej odległości, aby zachować element ciągłości. Na tym odcinku zlokalizowane zostały trzy punkty. Czyli, żeby spełnić normę oświetleniową warunki wyznaczyły trzy punkty oświetleniowe. Nie możemy przy drodze, która ponadto nie jest naszą własnością postawić lampy tam gdzie chcemy. Możemy to zrobić na naszej działce w celu oświetlenia jakiegoś punktu. Jeżeli wskazane są trzy punkty to realizując w dalszej kolejności zadanie gminne typu oświetlenie to na podstawie wydanych już warunków w tym miejscu stawia się kolejną lampę realizując zadanie inwestycyjne oświetlenia gminnego. Wszystko jest uzgodnione. Punkty lokalizacyjne lamp są wskazane w formie decyzji a nie w formie dobrowolnego wyboru i nie określa tego pracownik gminy tylko na podstawie zawartej umowy.
 
Radny R.Nieradko – skoro wiadomo było, że jedna lampa będzie zdjęta to należało te dwie lampy rozmieścić pośrodku całego odcinka. Ponadto słyszałem też, że wykonawca zdjął trzecią lampę, ponieważ gmina mu za nią nie zapłaciła. Cały czas była mowa o trzech lampach.
 
Wójt M.Janusz – nie możemy zrobić inaczej niż stanowi prawo. Lampy zostały zamontowane zgodnie z wydanymi warunkami. Inwestycja była realizowana do wysokości środków zabezpieczonych w budżecie. Proszę zwrócić uwagę na jedną sprawę. W jakim okresie ta praca była wykonana. Nie było możliwości technicznych, aby na koniec roku budżetowego w grudniu, kiedy odbywała się Sesja i odbiór lamp abyśmy w ciągu jednego dnia dokonali zmian w budżecie i zlecenia procedury wykonania dodatkowej lampy. Proszę nie odbierać tego, że ktoś nie chciał zapłacić za tę trzecią lampę. To było zrobione w takim czasie, że nawet gdybyśmy starali się nie wiadomo jak to nie było możliwości technicznych, żeby przeprowadzić to w tak krótkim czasie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski - proponuję, aby Komisja Gospodarki Komunalnej zaprosiła na swoje posiedzenie Panią Boryła oraz Panią Wójt i przedyskutowała ten temat.
 
Wójt M.Janusz – chciałabym wyjaśnić jeszcze jedno. Dlaczego nie wystąpiłam w miesiącu styczniu lub lutym br. o przeznaczenie środków na zapłacenie za tą trzecią lampę. Proszę mnie nie stawiać w takiej sytuacji. Podjęliście Państwo decyzję o zakazie stawiania oświetlenia i właśnie w tym czasie wyrzuciliście to Państwo z projektu budżetu na 2010r. Natomiast teraz macie Państwo pretensje, że nie zapłaciłam za trzecią lampę skoro zabroniliście mi to robić. Umowa z wykonawcą podpisana została na zamontowanie dwóch lamp.
 
Radna J.Kornecka – Pani Wójt. Dlaczego wykonawca bez zgody gminy postawił sobie dodatkową lampę i to przy drodze powiatowej?
 
Wójt M.Janusz – wydane zostały warunki zabudowy dla realizacji inwestycji „Oświetlenie uliczne w miejscowości Bobrowniki” i z tym dokumentem możecie się Państwo zapoznać. Warunki zabudowy określiły, że na tym odcinku potrzebnie są trzy lampy. Na tej podstawie przystępujemy do realizacji zadania. Zrobiliśmy zapytanie o cenę jak zostanie to zadanie zrealizowane. Po zapytaniu ofertowym okazuje się, że środki zabezpieczone w budżecie wystarczą na zamontowanie dwóch lamp. Zgodnie z zabezpieczonymi środkami w budżecie na ten cel zleciliśmy usługę na wykonanie dwóch kompletów oświetlenia. Wykonawca sam na własny koszt zamontował trzecią lampę, jako lampę testową, tak zostało to określone i uzgodnione. Umowa od początku do końca dotyczyła dwóch kompletów lamp ze względu na zabezpieczone środki w budżecie. Można w tej chwili wrócić do tego i na wydanych warunkach zamontować lampę. Jednak musicie Państwo cofnąć swoją decyzję dotyczącą zakazu stawiania lamp.
 
Radna J.Kornecka – nie bardzo mogę uwierzyć w to wszystko. Pani wójt takie rzeczy nie powinny mieć miejsca. W gminie są odpowiedzialni pracownicy, który powinni nadzorować realizacje inwestycji. Jeżeli robi się jakąś inwestycję to ktoś jedzie w teren i sprawdza jak jest realizowana. Dlaczego nikt wcześniej nie zareagował? Mieszkańcy nie wiedzą, jakie były ustalenia, pytają, dlaczego nie ma tej lampy. Po prostu ludzie śmieją się, że na dwa miesiące zginie następna lampa.
 
Wójt M.Janusz – proszę Państwa ja w takim razie proponuję spotkanie, w którym będzie uczestniczył m.in. pracownik odpowiedzialny za przeprowadzenie inwestycji, czyli Pani Boryła i wykonawca, czyli Pan Nosal. Myślę, że na tym spotkaniu sprawy te zostaną wyjaśnione.
 
Sołtys K.Kosidlak – jakiś czas temu zgłaszałem potrzebę wykonania tablic informacyjną z miejscowością „Karzniczka” oraz tablicę o kierunku do miejscowości Łężyca. Kiedy zostaną one wykonane?
 
Wójt M.Janusz – sprawa jest cały czas w trakcie realizacji. Umieszczenie dodatkowej tablicy wymaga przejścia całej procedury. Zapraszam do Urzędu w celu zapoznania się z dokumentami. Sprawa tablicy w kierunku Łężycy i tablicy przy Karzniczce są to dwie różne procedury. Sprawa posuwa się do przodu, ale wszelkie uzgodnienia i zatwierdzenia muszą mieć miejsce.
 
Sołtys K.Kosidlak – w Karzniczce znowu jest awaria oświetlenia. Nie wiem czy jest to wina zegara czy też inna przyczyna. Albo świeci się na wsi a nie świeci się na przystanku i odwrotnie. Awarie te są za częste i za długo to trwa. Było coś robione przy tym oświetleniu, ale nie wiem, jaki będzie efekt.
 
Wójt M.Janusz – faktem jest, że oświetlenie to jest bardzo awaryjne. Trudno mi się ustosunkować do tego, bo ciągle tam się coś dzieje. Jedno się naprawi to popsuje się drugie. Nie mamy osoby, która wskazałaby nam, co trzeba zrobić.
 
Sołtys B.Mączka – chciałabym jeszcze prosić o ustawienie tego lustra drogowego w Bięcinie przy posesji Pana Krysiaka.
 
Wójt M.Janusz - - sporządzimy wniosek w tej sprawie i przekażemy do Zarządu Dróg Powiatowych.
 
Sołtys Z.Zagórowski – chcemy ustawić w Damnicy ławki. Jaka jest opłata i czy będziemy musieli płacić?
 
Wójt M.Janusz – jeżeli jest to droga powiatowa to opłatę ma prawo nałożyć powiat. Natomiast jeżeli jest to droga gminna to inna jest opłata za np. przeprowadzenie jakiejś inwestycji a inna za umieszczenie w pasie drogowym stałego elementu. Jednakże sami na siebie nie nakładamy obowiązku zapłacenia tej opłaty. Inwestorem tego przedsięwzięcia jest gmina i nie ma takiego obowiązku.
Chciałabym przedstawić jeszcze dwie informacje:
1)      Gmina Główczyce zaprasza na kolejnie spotkanie samorządowe. Jeżeli jest ktoś chętny do udziału w tym spotkaniu to bardzo zapraszam.
2)      Koło Gospodyń Wiejskich z Bięcina reprezentowało naszą gminę na festiwalu smaków „Smak Pomorza 2010”. Pani Barbara Mączka otrzymała dyplom za udział w festiwalu. Natomiast Koło Gospodyń zdobyło 4 certyfikaty na swoje wyroby, co oznacza, że są to nasze regionalne potrawy. Serdecznie gratuluję Paniom z Koła Gospodyń.
 
 
Ad. 17
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:40 Przewodniczący Z.Kwaśniewski zamknął obrady XLIX Sesji Rady Gminy Damnica.
 
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                         Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                   Zdzisław Kwaśniewski
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-06-29 09:32:10)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-06-29 10:06:18)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki