w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

 
UCHWAŁA Nr LIII/365/10
 
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
 
w sprawie        trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
 
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz. 974; Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241; z 2010r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240; z 2010r. Nr 28 poz. 146, Nr 123 poz. 835).
 
Rada Gminy Damnica
uchwala, co następuje:
 
§ 1.
 
Ustala się:
1)        tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica określony w załączniku Nr 1                  do uchwały;
2)        szczegółowość projektu budżetu oraz rodzaje materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Gminy Damnica określony w załączniku Nr 2 do uchwały.
 
§ 2.
 
Traci moc Uchwała Nr XIII/90/07 Rady Gminy Damnica z dnia 27 września 2007 roku w sprawie procedury tworzenia, uchwalania i dokonywania zmian w budżecie Gminy Damnica.
 
§ 3.
 
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
 
§ 4.
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Damnicy.
 
 
 Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
Zdzisław Kwaśniewski

 

 

Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr LIII/365/10
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
 
 
TRYB PRAC NAD PROJEKTEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ GMINY DAMNICA
 
 
1.Projekt uchwały budżetowej na rok budżetowy opracowywany jest przez Wójta Gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem:
     a) kierunkowych założeń polityki budżetowej Gminy,
     b) ustaleń przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej,
c) zadań finansowanych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy i Urząd Gminy wraz z przewidywanymi zmianami,
     d) stawek podatkowych i opłat lokalnych, z uwzględnieniem lokalnej polityki podatkowej w roku budżetowym,
e) wytycznych dla podległych jednostek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach i kierowników referatów w Urzędzie Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu uchwały budżetowej, wynikających z założeń polityki makroekonomicznej państwa, kształtowania się cen towarów i usług konsumpcyjnych i inwestycyjnych, prognozy wzrostu gospodarczego dla kraju, prognozy wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz kształtowania się zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy, wielkości dotacji i subwencji z budżetu państwa, dochodów podatkowych oraz udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.
 
 
2. Przyjmuje się trzy etapy prac nad budżetem Gminy:
 

L.p.
Nazwa etapu
Termin prac
Efekt
1.
Określenie wytycznych do konstruowania budżetu Gminy
do 30 września
Zarządzenie Wójta Gminy w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy
2.
Tworzenie projektu budżetu
do 15 listopada
Projekt Budżetu
3.
Uchwalenie budżetu
do 31 grudnia,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego
Uchwała budżetowa

 
3. Szczegółowy harmonogram prac budżetowych prezentuje tabela:
 
SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM TWORZENIA I UCHWALANIA BUDŻETU
 
 

L. p.
Okres realizacji do:
Działania
Wykonawca
Efekt
1
2
3
4
5
ETAP I – OKREŚLENIE WYTYCZNYCH DO KONSTRUOWANIA BUDŻETU GMINY
1.
30 września
Przygotowanie podstawowych parametrów do projektu budżetu wraz ze wzorem arkusza planistycznego i terminarzem
Wójt Gminy
 
 
 
Zarządzenie Wójta Gminy w sprawie wytycznych do opracowania materiałów planistycznych projektu budżetu Gminy.
ETAP II – TWORZENIE PROJEKTU BUDŻETU
2.
30 września
Informacja w publikatorach o rozpoczęciu prac nad projektem budżetu
Pracownicy Urzędu Gminy        (ds. obsługi informatycznej oraz ds. zamówień publicznych i promocji gminy)
Informacja na stronie www. Gminy Damnicy.
3.
15 października
Identyfikacja potrzeb – gromadzenie wniosków i sugestii do projektu budżetu z:
- Komisji merytorycznych Rady Gminy,
- organizacji społecznych i mieszkańców Gminy Damnica
Pracownicy merytoryczni na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy
Stanowiska i wnioski kierowane do Wójta:
- komisji merytorycznych Rady Gminy,
- organizacji społecznych i mieszkańców dotyczące wniosków i propozycji w zakresie identyfikacji potrzeb
4.
15 października
Przygotowanie propozycji do projektu budżetu uwzględniających wytyczne określone zarządzeniem Wójta Gminy wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi w zakresie planowanych dochodów i wydatków oraz ich opisem
Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, kierownicy referatów oraz pracownicy merytoryczni na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy(dysponenci środków budżetowych)
Jednostkowe propozycje do projektu budżetu.
5.
10 listopada
Przygotowanie zbiorczej propozycji do projektu budżetu na podstawie otrzymanych materiałów informacyjnych i planistycznych uwzględniających wytyczne określone zarządzeniem Wójta Gminy w zakresie planowanych dochodów i wydatków
Skarbnik Gminy
Przekazanie materiałów Wójtowi Gminy wraz z objaśnieniami.
6.
15 listopada
Projekt budżetu – po uzgodnieniach
Wójt Gminy
Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami. Przekazanie projektu budżetu do Regionalnej Izby Obrachunkowej i Rady Gminy.
ETAP III – UCHWALENIE BUDŻETU
7.
niezwłocznie
Przesłanie (przekazanie) projektu budżetu do Komisji Rady Gminy
 
Przewodniczący Rady Gminy
Otrzymanie projektu budżetu przez poszczególne Komisje
8.
6 grudnia
Popularyzacja projektu budżetu
Pracownicy Urzędu Gminy        (ds. obsługi informatycznej oraz ds. zamówień publicznych i promocji gminy)
Informacja na stronie www. Gminy Damnicy.
9.
10 grudnia
Sformułowanie opinii o projekcie budżetu oraz zgłoszenie propozycji ewentualnych poprawek
Komisje Rady Gminy
Przekazanie opinii oraz ewentualnych poprawek Przewodniczącemu Rady Gminy, Wójtowi Gminy oraz Komisji Budżetu i Finansów.
10.
15 grudnia
Rozpatrzenie wstępnej opinii i wniosków Komisji Rady Gminy
Komisja Budżetu i Finansów Rady Gminy
Wypracowanie wstępnej opinii o projekcie budżetu oraz przekazanie wniosków w sprawie zmian projektu do Wójta Gminy.
11.
20 grudnia
Ustosunkowanie się do treści wstępnej opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy
 
Wójt Gminy
Ewentualne zmiany w projekcie budżetu w formie autopoprawki i przekazanie zamian Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy.
 
 
12.
25 grudnia
Ostateczne rozpatrzenie przedstawionego projektu budżetu i autopoprawki Wójta Gminy
Komisja Budżetu i Finansów Rady Gminy
Wydanie ostatecznej opinii obejmującej projekt budżetu i autopoprawkę Wójta Gminy.
13.
31 grudnia,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego
Uchwalenie budżetu gminy
Rada Gminy
Przekazanie uchwały do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 
 
 
 
 

 


 

 

Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr LIII/365/10
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
 
SZCZEGÓŁOWOŚĆ PROJEKTU BUDŻETU ORAZ RODZAJE MATERIAŁÓW
INFORMACYJNYCH TOWARZYSZĄCYCH PROJEKTOWI BUDŻETU GMINY
 
Dokumentację budżetową towarzyszącą projektowi budżetu gminy ustala się w podziale na:
 
1. CZĘŚĆ OBOWIĄZUJĄCĄ, która obejmuje:
 
 1.1 Projekt uchwały budżetowej.
 
 1.2 Załączniki do uchwały budżetowej zawierające :
 
 a) dochody budżetu gminy według klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z podziałem na:
n                 dochody bieżące, w tym z tytułu dotacji i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych).
n                 dochody majątkowe, w tym z tytułu dotacji i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych).
 
 b) wydatki budżetu gminy według klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z podziałem na:
n      wydatki bieżące, z tego:
·                                               wydatki jednostek budżetowych, w tym:
- wynagrodzenia i składki na nich naliczane,
- wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
·                                               dotacje na zadania bieżące,
·                                               świadczenia na rzecz osób fizycznych,
·                                               wydatki na programy finansowe z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych), w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
·                                               wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
·                                               obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
n                               wydatki majątkowe, z tego:
·                  inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych), w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
·                  zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
 
 c) limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
 
 d) zadania inwestycyjne jednoroczne,
 
 e) plan wydatków na programy i projekty z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
 
 f) przychody i rozchody budżetu gminy,
 
 g) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
 
 h) dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska i wydatki na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
 
 i) plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych gminie,
 
 j) plan dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych,
 
 k) plan dotacji na zadania realizowane na podstawie umów lub porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego,
 
 l) wykaz dotacji podmiotowych z budżetu gminy,
 
 m) wykaz dotacji celowych na zadania realizowane przez podmioty należące i nienależące do sektora finansów publicznych,
 
 n)dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
 
 o) wydatki na przedsięwzięcia realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego,
 
2. CZĘŚĆ OBJAŚNIAJĄCO - INFORMACYJNA, która zawiera:
 
2.1. Materiały informacyjne obejmujące:
 
a) projekty planów jednostek zaliczanych do podsektora samorządowego t.j.:
  • projekty planów finansowych samorządowych instytucji kultury,
b)
2.2. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej obejmującej w szczególności:
 
a) informacja opisowa wraz z objaśnieniami do projektu budżetu gminy,
b) opis prognozowanych dochodów według źródeł i działów klasyfikacji w podziale na dochody bieżące i majątkowe,
c) opis planowanych wydatków bieżących,
d) opis planowanych wydatków majątkowych,
e) opis przychodów i rozchodów.
 
Wytworzył:
Dorota Bałukonis
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-10-18 08:50:53)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-10-18 08:52:19)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki