w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
UCHWAŁA Nr LIII/365/10
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz. 974; Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241; z 2010r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240; z 2010r. Nr 28 poz. 146, Nr 123 poz. 835).
Rada Gminy Damnica
uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się:
1) tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Damnica określony w załączniku Nr 1 do uchwały;
2) szczegółowość projektu budżetu oraz rodzaje materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Gminy Damnica określony w załączniku Nr 2 do uchwały.
§ 2.
Traci moc Uchwała Nr XIII/90/07 Rady Gminy Damnica z dnia 27 września 2007 roku w sprawie procedury tworzenia, uchwalania i dokonywania zmian w budżecie Gminy Damnica.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Damnicy.
Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
Zdzisław Kwaśniewski
Rady Gminy Damnica
Zdzisław Kwaśniewski
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr LIII/365/10
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
TRYB PRAC NAD PROJEKTEM UCHWAŁY BUDŻETOWEJ GMINY DAMNICA
1.Projekt uchwały budżetowej na rok budżetowy opracowywany jest przez Wójta Gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem:
a) kierunkowych założeń polityki budżetowej Gminy,
b) ustaleń przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej,
c) zadań finansowanych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy i Urząd Gminy wraz z przewidywanymi zmianami,
d) stawek podatkowych i opłat lokalnych, z uwzględnieniem lokalnej polityki podatkowej w roku budżetowym,
e) wytycznych dla podległych jednostek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach i kierowników referatów w Urzędzie Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu uchwały budżetowej, wynikających z założeń polityki makroekonomicznej państwa, kształtowania się cen towarów i usług konsumpcyjnych i inwestycyjnych, prognozy wzrostu gospodarczego dla kraju, prognozy wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz kształtowania się zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy, wielkości dotacji i subwencji z budżetu państwa, dochodów podatkowych oraz udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.
2. Przyjmuje się trzy etapy prac nad budżetem Gminy:
L.p.
|
Nazwa etapu
|
Termin prac
|
Efekt
|
1.
|
Określenie wytycznych do konstruowania budżetu Gminy
|
do 30 września
|
Zarządzenie Wójta Gminy w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy
|
2.
|
Tworzenie projektu budżetu
|
do 15 listopada
|
Projekt Budżetu
|
3.
|
Uchwalenie budżetu
|
do 31 grudnia,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego
|
Uchwała budżetowa
|
3. Szczegółowy harmonogram prac budżetowych prezentuje tabela:
SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM TWORZENIA I UCHWALANIA BUDŻETU
L. p.
|
Okres realizacji do:
|
Działania
|
Wykonawca
|
Efekt
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
ETAP I – OKREŚLENIE WYTYCZNYCH DO KONSTRUOWANIA BUDŻETU GMINY
|
||||
1.
|
30 września
|
Przygotowanie podstawowych parametrów do projektu budżetu wraz ze wzorem arkusza planistycznego i terminarzem
|
Wójt Gminy
|
Zarządzenie Wójta Gminy w sprawie wytycznych do opracowania materiałów planistycznych projektu budżetu Gminy.
|
ETAP II – TWORZENIE PROJEKTU BUDŻETU
|
||||
2.
|
30 września
|
Informacja w publikatorach o rozpoczęciu prac nad projektem budżetu
|
Pracownicy Urzędu Gminy (ds. obsługi informatycznej oraz ds. zamówień publicznych i promocji gminy)
|
Informacja na stronie www. Gminy Damnicy.
|
3.
|
15 października
|
Identyfikacja potrzeb – gromadzenie wniosków i sugestii do projektu budżetu z:
- Komisji merytorycznych Rady Gminy,
- organizacji społecznych i mieszkańców Gminy Damnica
|
Pracownicy merytoryczni na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy
|
Stanowiska i wnioski kierowane do Wójta:
- komisji merytorycznych Rady Gminy,
- organizacji społecznych i mieszkańców dotyczące wniosków i propozycji w zakresie identyfikacji potrzeb
|
4.
|
15 października
|
Przygotowanie propozycji do projektu budżetu uwzględniających wytyczne określone zarządzeniem Wójta Gminy wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi w zakresie planowanych dochodów i wydatków oraz ich opisem
|
Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, kierownicy referatów oraz pracownicy merytoryczni na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy(dysponenci środków budżetowych)
|
Jednostkowe propozycje do projektu budżetu.
|
5.
|
10 listopada
|
Przygotowanie zbiorczej propozycji do projektu budżetu na podstawie otrzymanych materiałów informacyjnych i planistycznych uwzględniających wytyczne określone zarządzeniem Wójta Gminy w zakresie planowanych dochodów i wydatków
|
Skarbnik Gminy
|
Przekazanie materiałów Wójtowi Gminy wraz z objaśnieniami.
|
6.
|
15 listopada
|
Projekt budżetu – po uzgodnieniach
|
Wójt Gminy
|
Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami. Przekazanie projektu budżetu do Regionalnej Izby Obrachunkowej i Rady Gminy.
|
ETAP III – UCHWALENIE BUDŻETU
|
||||
7.
|
niezwłocznie
|
Przesłanie (przekazanie) projektu budżetu do Komisji Rady Gminy
|
Przewodniczący Rady Gminy
|
Otrzymanie projektu budżetu przez poszczególne Komisje
|
8.
|
6 grudnia
|
Popularyzacja projektu budżetu
|
Pracownicy Urzędu Gminy (ds. obsługi informatycznej oraz ds. zamówień publicznych i promocji gminy)
|
Informacja na stronie www. Gminy Damnicy.
|
9.
|
10 grudnia
|
Sformułowanie opinii o projekcie budżetu oraz zgłoszenie propozycji ewentualnych poprawek
|
Komisje Rady Gminy
|
Przekazanie opinii oraz ewentualnych poprawek Przewodniczącemu Rady Gminy, Wójtowi Gminy oraz Komisji Budżetu i Finansów.
|
10.
|
15 grudnia
|
Rozpatrzenie wstępnej opinii i wniosków Komisji Rady Gminy
|
Komisja Budżetu i Finansów Rady Gminy
|
Wypracowanie wstępnej opinii o projekcie budżetu oraz przekazanie wniosków w sprawie zmian projektu do Wójta Gminy.
|
11.
|
20 grudnia
|
Ustosunkowanie się do treści wstępnej opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy
|
Wójt Gminy
|
Ewentualne zmiany w projekcie budżetu w formie autopoprawki i przekazanie zamian Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy.
|
12.
|
25 grudnia
|
Ostateczne rozpatrzenie przedstawionego projektu budżetu i autopoprawki Wójta Gminy
|
Komisja Budżetu i Finansów Rady Gminy
|
Wydanie ostatecznej opinii obejmującej projekt budżetu i autopoprawkę Wójta Gminy.
|
13.
|
31 grudnia,
a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego
|
Uchwalenie budżetu gminy
|
Rada Gminy
|
Przekazanie uchwały do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
|
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr LIII/365/10
Rady Gminy Damnica
z dnia 29 września 2010r.
SZCZEGÓŁOWOŚĆ PROJEKTU BUDŻETU ORAZ RODZAJE MATERIAŁÓW
INFORMACYJNYCH TOWARZYSZĄCYCH PROJEKTOWI BUDŻETU GMINY
Dokumentację budżetową towarzyszącą projektowi budżetu gminy ustala się w podziale na:
1. CZĘŚĆ OBOWIĄZUJĄCĄ, która obejmuje:
1.1 Projekt uchwały budżetowej.
1.2 Załączniki do uchwały budżetowej zawierające :
a) dochody budżetu gminy według klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z podziałem na:
n dochody bieżące, w tym z tytułu dotacji i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych).
n dochody majątkowe, w tym z tytułu dotacji i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych).
b) wydatki budżetu gminy według klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z podziałem na:
n wydatki bieżące, z tego:
· wydatki jednostek budżetowych, w tym:
- wynagrodzenia i składki na nich naliczane,
- wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
· dotacje na zadania bieżące,
· świadczenia na rzecz osób fizycznych,
· wydatki na programy finansowe z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych), w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
· wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
· obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.
n wydatki majątkowe, z tego:
· inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych), w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
· zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
c) limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
d) zadania inwestycyjne jednoroczne,
e) plan wydatków na programy i projekty z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,
f) przychody i rozchody budżetu gminy,
g) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
h) dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska i wydatki na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
i) plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych gminie,
j) plan dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych,
k) plan dotacji na zadania realizowane na podstawie umów lub porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego,
l) wykaz dotacji podmiotowych z budżetu gminy,
m) wykaz dotacji celowych na zadania realizowane przez podmioty należące i nienależące do sektora finansów publicznych,
n)dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
o) wydatki na przedsięwzięcia realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego,
2. CZĘŚĆ OBJAŚNIAJĄCO - INFORMACYJNA, która zawiera:
2.1. Materiały informacyjne obejmujące:
a) projekty planów jednostek zaliczanych do podsektora samorządowego t.j.:
- projekty planów finansowych samorządowych instytucji kultury,
b)
2.2. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej obejmującej w szczególności:
a) informacja opisowa wraz z objaśnieniami do projektu budżetu gminy,
b) opis prognozowanych dochodów według źródeł i działów klasyfikacji w podziale na dochody bieżące i majątkowe,
c) opis planowanych wydatków bieżących,
d) opis planowanych wydatków majątkowych,
e) opis przychodów i rozchodów.
Wytworzył:
Dorota Bałukonis
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-10-18 08:50:53)
Ostatnio
zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-10-18 08:52:19)