PROTOKÓŁ NR LIV/10 w dniu 27 października 2010r.

 

                                                                                 
PROTOKÓŁ NR LIV/10
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 27 października 2010r.
 
 
Na stan 14 radnych obecnych było 12 radnych.
Nieobecni radni: K.Kołkowska, R.Nieradko
 
Przewodniczył – Zdzisław Kwaśniewski
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 13:00 Przewodniczący Z.Kwaśniewski, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do przesłanego porządku obrad?
 
Radny W.Cymek – wnoszę o zdjęcie z porządku obrad następujących projektów uchwał:
1)       w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnienia od tego podatku w 2011r.
2)       w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnienia od tego podatku w 2011r.
Powyższe projekty uchwał otrzymaliśmy dopiero na posiedzeniach Komisji i nie zdążyliśmy zapoznać się z nimi. Dlatego wnioskuję o zdjęcie z porządku obrad i przeniesienie projektów uchwał pod obrady kolejnej Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski poddał wniosek radnego W.Cymka pod głosowanie.
 
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie postanowiła zdjąć z porządku obrad wnioskowane projekty uchwał.
 
Po wprowadzeniu zmian porządek obrad przedstawia się następująco:
 
1)      Sprawy regulaminowe:
Ø     otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø     przyjęcie porządku obrad,
Ø     przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2)      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
3)      Informacja z realizacji wniosków i interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
4)      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r.
5)      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia na 2011 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
6)      Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica pod trasę gazociągu DN 700 wraz z urządzeniami infrastruktury towarzyszącej.

7)     

 
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia umowy partnerskiej w sprawie realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej z terenu powiatu słupskiego”.

8)      Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Damnica w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
9)      Interpelacje i zapytania radnych.
10) Wolne wnioski i informacje.
11) Zakończenie Sesji.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem do radnych, czy maja uwagi lub wnioski do protokołu z poprzedniej Sesji?
Radni nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniej Sesji.
 
Ad. 2
Wójt M.Janusz przedstawiła informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny Z.Pawłowski – w jakim kierunku prowadzone będą inwestycje na działkach w Zagórzycy?
 
Wójt M.Janusz – nie mam w tej chwili takich informacji, musiałabym sprawdzić na mapach.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – w jakim miejscu w miejscowości Karzniczka będą budowane obiekty WOSANY z Damnicy?
 
Wójt M.Janusz – nie jestem w stanie określić dokładnie miejsca budowy, można je wskazać na mapie.
 
Ad. 3
Na poprzedniej Sesji radni nie zgłosili interpelacji i wniosków wymagających udzielenia informacji w dniu dzisiejszym.
 
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010r. przedstawiła zgodnie z uzasadnieniem Skarbnik D.Bałukonis.
 
Skarbnik D.Bałukonis – pismem Krajowego Biura Wyborczego przyznana została nam dotacja w wysokości 20.338 zł. Środki te zostały wprowadzone do budżetu zarządzeniem Wójta. W związku z tym zmieniła się wysokość budżetu gminy po stronie dochodów i wydatków o tę właśnie kwotę.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały i wszystkie propozycje zmian dyskutowane były na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
 
Radny W.Cymek – omawialiśmy temat w Komisjach i jestem za przyjęciem tej uchwały. Mam jednak pewne wątpliwości, którymi chciałbym się podzielić. Uchwalając budżet gminy na 2010 rok kosztem innych wydatków zwiększyliśmy środki na oświatę o 340 tys.zł. twierdząc, iż szkoły muszą mieć zabezpieczone środki na podstawowe wydatki. Z tego, co przedstawia się w projekcie uchwały wynika, że mieliśmy rację, iż będzie brakowało środków w niektórych działach m.in. w oświacie. Jeżeli chodzi o drogę w Zagórzycy to już na początku kadencji wiedzieliśmy, że nie będzie ona robiona. Dlaczego dopiero teraz zdejmuje się ja z budżetu. Kolejna kwestia to środki na zakup sprzętu dla Zakładu Gospodarki Komunalnej. Rozumiem, że ZKG potrzebuje tego sprzętu. Jednak na poprzednich Komisjach i Sesji była mowa, ze nie będziemy już wprowadzać nowych inwestycji. Znowu nas zaskoczono wprowadzając do budżetu nową inwestycję tj. zakup sprzętu dla ZGK. Należało to zrobic wcześniej a nie na koniec roku.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – jako radni zgłaszaliśmy Pani Wójt, że będzie brakowało środków dla oświaty. Uchwalając budżet, po przesunięciach oświata dostała dodatkowo kwotę 340 tys.zł. i nadal twierdziliśmy, że będzie to mało. Na Sesji w dniu 27 stycznia 2010r. powiedziałem następujące zdanie „...Budżet gminy na 2010r. jest zły. W budżecie brakuje środków finansowych dla wszystkich jednostek organizacyjnych gminy i również Urzędowi Gminy. Niepokojącym jest fakt, że w oświacie brakuje środków na wynagrodzenia i pochodne. Jednocześnie w budżecie na 2010r. Wieloletni Program Inwestycyjny jest bardzo rozbudowany jak w żadnym innym roku...”. Pani Wójt odpowiedziała w następujący sposób „....projekt budżetu, który został opracowany zabezpieczał podstawowe środki finansowe wynikające z podpisanych umów w jednostkach podległych oraz w Urzędzie Gminy. Odpowiedzi moje będą krótkie, ponieważ nie chciałabym kolejny raz podejmować dyskusji, która miała już miejsce. Obecne przesunięcia, które znajdują się w budżecie podzieliły jednostki na dwie części. Na jednostki, które maja zabezpieczenie budżetowe w zakresie podpisanych umów i są jednostki, które tego zabezpieczenia pełnego nie mają a tymi jednostkami jest GOPS i Urząd Gminy. To są jednostki, które nie posiadają zabezpieczenia płac....”. Natomiast dziś w projekcie uchwały dokonuje się zwiększenia w szkołach na płace i pochodne – w Szkołach Podstawowych – 101.826 zł., w oddziałach przedszkolnych – 31.299 zł., w przedszkolach - 18.762 zł., w Gimnazjach – 193.345 zł.
Wynika z tego, że dyrektorzy szkół dobrze wyliczyli budżety swoich jednostek. Szkoda, że Pani Skarbnik i Pani Wójt nie przyjmowały do wiadomości naszych uwag i sugestii.
Uważam, że w takich kwestiach należy być elastycznym i nie upierać się. Są sytuacje nieprzewidywalne np. urlopy zdrowotne nauczycieli ale nie mają one wpływu na tak dużą kwotę niedoszacowania.
 
Wójt M.Janusz – na posiedzeniu Komisji padła prośba, aby przygotować dokładną informację w sprawie budżetów poszczególnych szkół. Zgodnie z tym przekazuje Państwu zestawienie obrazujące szczegółowo budżety szkół od złożonych propozycji przez dyrektorów szkół po wykonanie na dzień
27 października br. Pozostawiam to bez komentarza. Jeżeli ktoś dokładnie przeanalizuje to zestawienie to na koniec stwierdzi, że mimo tych zwiększeń to i tak daliśmy mniej.
 
 
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr LIV/370/10 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2010 rok.
 
 
 
 
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia na 2011 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych przedstawił dyrektor ZGK w Damnicy A.Tkacz.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
 
Radny W.Cymek – proszę Panią Wójt o przedstawienie zebranym sprawy podatku VAT.
 
Wójt M.Janusz – w projekcie uchwały podane stawki za wodę i ścieki są stawkami netto do których dolicza się obowiązujący podatek VAT. Nie określa się stawki podatku VAT, ponieważ w przypadku jego zmiany należałoby zmienić także uchwałę.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr LIV/371/10 w sprawie zatwierdzenia na 2011 rok taryf opłat za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki wprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
 
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica pod trasę gazociągu DN 700 wraz z urządzeniami infrastruktury towarzyszącej.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. W związku z tym, iż projekt uchwały jest bardzo obszerny proponuję odstąpić od jego czytania. Wszyscy radni posiadają treść projektu uchwały.
 
Rada postanowiła odstąpić od czytania projektu uchwały.
 
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr LIV/372/10 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Damnica pod trasę gazociągu DN 700 wraz z urządzeniami infrastruktury towarzyszącej.
 
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli zawarcia umowy partnerskiej w sprawie realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej z terenu powiatu słupskiego” przedstawiła zgodnie z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr LIV/373/10 w sprawie wyrażenia woli zawarcia umowy partnerskiej w sprawie realizacji projektu pn. „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej z terenu powiatu słupskiego”.
 
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Damnica w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji omówiła zgodnie z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy są jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr LIV/374/10 w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Damnica w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
 
 
Ad. 9
 
Radny W.Cymek – zbliża się koniec kadencji Rady. Pozostaje wiele uwag i niewiadomych i chciałbym się nimi podzielić.
Przejęcie działki od Lasów Państwowych przy ulicy Lipowej w Damnicy miało poprawić jej estetykę. Ponadto miała zostać odpowiednio zagospodarowana. Pomimo likwidacji kilku szopek działka ta jest w dalszym ciągu zaniedbana, porośnięta chwastami. Szpecą pozostałości zostawionych szopek oraz wizytówka dzikiego parkingu utworzonego pod oknami mieszkańców ulicy Lipowej. Wobec powyższego nasuwa się pytanie – po co było przejmować tę działkę nie mając pomysłu na szybkie jej zagospodarowanie. Dlaczego to tak długo trwa i jaka jest tego przyczyna?
Od początku kadencji Rady postulowałem o przejęcie dróg na osiedlu Leśnym w Damnicy do zasobu komunalnego gminy. Postulat mój poparty był faktem, iż infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna będąca mieniem gminnym znajduje się pod tymi drogami. Ponadto nawierzchnia tych dróg jest w fatalnym stanie i wymaga remontu. Dlaczego w tak szybkim czasie przejęto działkę na ulicy Lipowej a nie można było w tym samym czasie przejąć także dróg na osiedlu Leśnym? Wówczas nie przeszkadzał brak planu zagospodarowania przestrzennego. Sprawa przeszkody związanej z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego wynikła dopiero w tym roku, pod koniec naszej kadencji. Skąd wynikła ta opieszałość?
Ta sama sytuacja wystąpiła w przypadku przejęcia lub dzierżawy na mienie komunalne gminy placu po byłym OTL w Damnicy oraz terenu przy ulicy Konopnickiej w Damnicy. Zignorowała Pani Pani Wójt zaoferowaną pomoc ze strony Pana Przewodniczącego, proponował przejęcie przez niego sprawy i jej załatwienia. Jeżeli wystąpiła nieufność do niektórych radnych to dlaczego ukarani zostali mieszkańcy Damnicy.
Od początku kadencji Rady jako pierwszy zgłaszałem wniosek, a później go ponawiałem w sprawie zamontowania 1 lampy na ulicy Sezamkowej oraz 2 lamp na ulicy Szkolnej w Damnicy. Montaż tych lamp został przesunięty na ostatnią pozycję harmonogramu, bodajże 24. Pani Wójt jest Pani szefem Gminy Damnica i od Pani zależy gdzie te lampy będą montowane, nie ma innego wytłumaczenia. Chyba, że wynikło to z niechęci do radnego Cymka bądź mieszkańców wsi Damnica.
Radni zaakceptowali przedsięwzięcie budowy nowego przedszkola. W ślad za tym nie mieliśmy pełnych informacji w tej kwestii. Zdaliśmy się tutaj na gospodarza Gminy jakim jest Wójt. Gdybyśmy wcześniej wiedzieli, że to przedszkole ma być tylko n 26 dzieci, bez kuchni tylko z cateringiem to z pewnością nie wyrazili byśmy zgody na taka inwestycję. W chwili obecnej w przedszkolu jest około 40 dzieci. We wniosku o dotację na tę inwestycję zapisano 26 dzieci, później 3 8 a docelowo 60 dzieci. Co to oznacza? Czy przedszkole z czasem będzie się powiększać, czy też będzie w przyszłości dwuzmianowość? Powierzchnia obecnego przedszkola wynosi 430 m2 a nowego tylko 130 m2 razem z częścią administracyjną. Dlaczego Rada Gminy nie została powiadomiona o tych nieprawidłowościach z chwilą przedstawienia uchwały? Wobec tego pytanie – kiedy dzieci przejdą do nowego przedszkola? O ile nam wiadomo to miało to być 15 października br. Czy odroczenie terminu nie jest związane z akcją wyborczą aby nie tracić głosów wyborców?
Przed rozpoczęciem rozbudowy stadionu sportowego w Damnicy byłem przekonany a także niektórzy radni i mieszkańcy wsi Damnica że budynek szatni będzie postawiony w miejscu starej szatni a stało się zupełnie inaczej. Jest to efekt braku konsultacji z radnymi i innymi osobami, którzy mogliby w tym temacie wiele podpowiedzieć. Czy to prawda, że stara szatnia od początku była przeznaczona do zamieszkania? Jeżeli tak to uważam, że nie ma tam żadnych warunków do zamieszkania. Jest to typowa robota na dziko i nie można tego zakwalifikować jako mieszkanie socjalne.
Zarzucanie Radzie Gminy, że nie chciała budowy „Orlika” w miejscowości Domaradz jest ciosem poniżej pasa. Wypowiedź Pani Wójt w Głosie Pomorza z dnia 19.03.2010r. „...Nie udało się także doprowadzić do budowy Orlika, bo pomimo uzyskanego dofinansowania Rada Gminy nie zaakceptowała tej inwestycji...”. Tego typu obiekty sportowe budowane są w miejscowościach o dużej liczbie mieszkańców, najczęściej przy szkołach. Miejscowość Domaradz liczy 230 mieszkańców a sołectwo Damnica 1600 mieszkańców. Argument jest tu oczywisty. Wobec powyższego nasuwa się pytanie. Czy było zasadne promowanie Orlika w Domaradzu? O jakim dofinansowaniu myślała Pani Wójt przekazując taka informację, skoro Nie została podjęta uchwała o budowie Orlika?
Jak można wytłumaczyć zniknięcie lampy solarowej w Bobrownikach pomimo zlecenia przez Urząd Gminy 3 lamp oraz zgody Starostwa na 3 lampy? Tłumaczenie Pani Wójt w sprawie demontażu jednej lampy mija się z prawdą. Wykonawca zdemontował jedną lampę, ponieważ nie mógł się doczekać płatności za wykonaną inwestycję. Nadmieniam, że Rada zablokowała montaż nowych lamp a nie już wykonanych. Dlaczego nie wystąpiła Pani do Rady Gminy o dodatkowe środki na powyższą lampę? Nie byłoby teraz żadnych niedomówień.
Słowo „dlaczego” nasuwa się jeszcze w wielu przypadkach. Jednak o tym powinni mówić także inni radni, których to dotyczy.
 
Radny I.Kopczyk – dlaczego wypowiada się Pan w imieniu wszystkich radnych, używając słowa „my”?
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewskinikt nie wymyślam sobie tego. Panie radny. Niech Pan posłucha, co mówią Pana wyborcy w Sąborzu.
 
Wójt M.Janusz – drodzy Państwo. Pozwólcie, że ustosunkuję się krótko do poruszonych kwestii. Wiele razy w tym miejscu, na tej sali oraz na posiedzeniach Komisji szczegółowo wyjaśniałam stan prawny oraz przebieg realizacji poruszonych spraw.  Na temat przejęcia działki przy ulicy Lipowej w Damnicy wielokrotnie udzielałam informacji i szczegółowych wyjaśnień. W dalszym ciągu toczy się postępowanie sądowe w tej sprawie. Dopóki nie zostanie zakończone nie jesteśmy jej właścicielami i nie możemy podjąć żadnych działań związanych z tą działką.
Jeżeli chodzi o przejęcie od Lasów Państwowych działki przy ulicy Leśnej w Damnicy to warunkiem koniecznym do dokonania zamiany nieruchomości wchodzących w skład ulicy Leśnej na nieruchomości komunalne, jest wypis z aktualnego planu zagospodarowania dla działek będących przedmiotem zamiany. Brak aktualnego planu zagospodarowania jest powodem, dla którego nie można dokonać zamiany. Wymóg taki wprowadzony został zarządzeniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Dopóki zarządzenie to obowiązuje nie możemy dokonać zamiany.
W sprawie przejęcia działki przy ulicy Konopnickiej w Damnicy obowiązują te same zasady co w przypadku przejęcia działki przy ulicy Leśnej. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych swoim zarządzeniem zablokował wszelkie możliwe działania w kierunku przejęcia tej nieruchomości. Wielokrotnie przedstawiałam Państwu działania podjęte przez Urząd od wystąpienia do Nadleśnictwa o nieodpłatne przekazanie działki na mienie gminy poprzez propozycję zamiany nieruchomości oraz wystąpienie do Wojewody o przekazanie tej działki w drodze komunalizacji. Jestem w stanie przed Sądem udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów, że z mojej strony poczynione zostały wszelkie możliwe działania. Proszę o zapoznanie się z dokumentami jeszcze z okresu przekwalifikowania budowy ośrodka zdrowia na placówkę oświatową czyli obecny Zespół Szkół oraz dokumentami, które zostały zgromadzone od momentu wystąpienia do Nadleśnictwa o przekazanie nam tej działki.
Proszę Państwa to nie prawda, że ja jako gospodarz gminy decyduję gdzie i kiedy zamontowana zostanie dodatkowa lampa oświetlenia ulicznego. To Państwo radni zdecydowaliście o kolejności montowania dodatkowych lamp, opracowując harmonogram realizacji. Ja jako organ wykonawczy tylko go realizuję. Natomiast na sprawę zdemontowania lampy solarowej w Bobrownikach nie miałam wpływu. Wykonawca nie powiadomił mnie o takim zamiarze ani nie powiadomił, że dokonuje demontażu tej lampy.
Sprawa budowy nowego przedszkola – sprawa ta była omawiana na posiedzeniu Komisji Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych. Komisja zapoznała się z projektem i całą dokumentacją. Wówczas Komisja nie wniosła żadnych zastrzeżeń. Jest to zapisane w protokole. Teraz ta sama komisja twierdzi, że nie została zapoznana z projektem budowy. Nie możecie Państwo stawiać mi teraz zarzutów skoro istnieje dokument potwierdzający, że zostali Państwo zapoznani z projektem. Po spotkaniu z rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola oraz po plotkach na ten temat krążących po Damnicy stwierdzam, że temat przedszkola jest świadomym działaniem przedwyborczym. Projekt przedszkola nie został wymyślony przez Wójta, na podstawie wymyślonych dokumentów. Został stworzony na podstawie studium wykonalności oraz na podstawie danych demograficzynych. Projekt został sprawdzony przez ekspertów i nie dostali byśmy środków na złożony wniosek gdyby projekt nie odpowiadał wymogom. Mam wobec tego pytanie. Mówimy o jednej części o rozbudowie. A gdzie jest druga część tego samego projektu – adaptacja? Cały budynek administracyjny zostanie zaadaptowany na cele przedszkola. Dlaczego tego nikt nie wliczy do powierzchni przedszkola? Przecież tam też będzie przedszkole – skoro jest tam sala, szatnia, pokój dla nauczycieli. Dlaczego przekazywane są nieprawdziwe informacje o powierzchni 130 m.? Kolejna sprawa to liczba urodzeń. Nie zrobimy tu nic. Kilka lat wstecz nie urodzimy dzieci, nie zwiększymy ich liczby. W 2007r. liczba urodzeń to 17 dzieci. Z tego statystycznie do przedszkola może trafić 6- 8 dzieci. Dlatego proszę Państwa przesadne jest wyolbrzymianie problemu przedszkola. Mówimy o czymś co tak naprawdę może w ogóle nie zaistnieć. Ktoś może też powiedzieć, że mówimy o samej Damnicy a co z dziećmi z terenu gminy, z innych miejscowości. Jednak z innych miejscowości spoza Damnicy w przedszkolu uczestnicy 1 lub 2 dzieci. Analizując liczbę urodzeń 5 lat temu to musimy stwierdzić, że wyż demograficzny mamy za sobą.
Mam nadzieję, że trochę tych wątpliwości rozwiałam. Musimy poczekać a czas pokaże swoje.
 
Radna J.Kornecka – Pani Wójt ma Pani rację twierdząc, że Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych nie wniosła uwag do przedstawionego projektu budowy przedszkola. Nie jesteśmy jednak fachowcami w tym temacie i jakie wyjaśnienia przedstawiła nam Pani takie przyjęliśmy. Uważaliśmy, że budowa nowego przedszkola to dobra sprawa. Byłam na terenie budowy przedszkola i zapoznałam się z rozmieszczeniem poszczególnych pomieszczeń. Będąc matka dziecka w wieku przedszkolnym nie wiem czy oddałabym je do takiego przedszkola. Uważam, że rozmieszczenie i przeznaczenie niektórych pomieszczeń jest nieprzemyślane. Przykładem jest wyjście dzieci na plac zabaw. Wracając z placu zabaw przechodzą przez duża sale i dopiero idą do szatni. Kolejne pomieszczenie przeznaczone jest na jadalnie i bawialnię. Dzieci będą jadły posiłki i bawiły się w jednym pomieszczeniu. Na podłodze są kafelki i jak dzieci będą bawiły się na takiej zimnej podłodze. Ponadto we wniosku o przyznanie dofinansowanie przewiduje się, że w 2011 roku w przedszkolu będzie 60 dzieci. Czy zmieści się tam tyle dzieci?
 
Wójt M.Janusz – nie mam kompetencji do podważania opinii wszystkich osób i jednostek, które podpisały się pod projektem. Podpisując projekt biorą za niego pełną odpowiedzialność, że opracowany jest zgodnie z wszelkimi wymogami.
Przedszkole zaplanowane jest na dwie grupy. Obecnie w „0” są dwie grupy o łącznej liczbie dzieci 38. Dzieci te z chwilą oddania przedszkola przejdą do szkoły. Wobec tego nie będzie zagrożenie, że dzieci nie pomieszczą się.
 
Radny W.Cymek – Pani Wójt mam wątpliwości, co do pewnych spraw i mam prawo zapytać i prosić o wyjaśnienie.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – rozmawiając z mieszkańcami spotykam się z takimi zrzutami „a co wy zrobiliście? Dlaczego pozwoliliście na realizację nieprzemyślanej inwestycji?”. Jestem pod wrażeniem wypowiedzi Pani Wójt. Niektóre sprawy tak ładne ubiera Pani w słowa, jednak fakty mówią co innego. Kończy się kadencja i mieszkańcy rozliczają nas z pracy. Dlatego Pani Wójt proszę się nie dziwić. Czasami trzeba się w pierś uderzyć i pomyśleć, że coś w tym jest. Jeżeli chodzi o projekt przedszkola to Komisja dostała go w marcu 2010r. a inwestycja rozpoczęta została znacznie wcześniej. To jest tylko moje zdanie – inwestycja budowy nowego przedszkola jest inwestycją całkowicie nieprzemyślaną. Gdybym wiedział wcześniej o założeniach projektu nie głosowałbym nad wprowadzeniem tej inwestycji do WPI. Komisja nic nie zatwierdzała, Komisja nie miała już w tym temacie nic do powiedzenia. Inwestycja była już realizowana. Przede wszystkim powinna być rozmowa ale przed podjęciem decyzji o realizacji tej inwestycji. Wyborcy maja nam za złe że nie mamy Orlika. To jest oczywiste, że Orlika nie można stawiać w Domaradzu dla niewielkiej liczby mieszkańców. Uważam, że nie wyczerpano wszystkich możliwości w kierunku realizacji Orlika. Oferowałem swoją pomoc w tym zakresie ale nie została przyjęta. Następna kwestia to kwestia usytuowania budynku szatni na stadionie w Damnicy. Nigdy nie pomyślałbym o tym, że może stanąć właśnie w tym miejscu. Myślałem, że jest to oczywiste, że będzie budowana na miejscu starej szatni. Temat lampy solarowej w Bobrownikach jest wręcz żenujący. Rozmawiałem z osobą, która montowała te lampy i uzyskałem zupełnie inne wyjaśnienia. Nie chce jednak dziś tego poruszać.
Radny Z.Pawłowski – dziś nie jest czas i miejsce na poruszanie takich spraw.
 
Radny K.Kozina – mieszkańcy przekazali mi, że Pan Przewodniczący będąc w Świtałach krytycznie wypowiada się na temat mojej osoby jako radnego.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – nie jest to prawdą. Nie rozmawiam z mieszkańcami na temat radnych i ich działalności.
 
Wójt M.Janusz – wielokrotnie informowałam Państwa na temat stanu faktycznego działki przy ulicy Konopnickiej lecz żadne tłumaczenia nie są przyjmowane. Orlik zlokalizowany może być na działce stanowiącej własność gminy.
W czasie podejmowania decyzji dotyczącej budowy Orlika gmina nie dysponowała i nadaj nie dysponuje w miejscowości Damnica działką, na której można zlokalizować Orlika.
W tej sprawie odbyło się spotkanie z Nadleśniczym Nadleśnictwa Damnica i w tym spotkaniu uczestniczył także Pan Przewodniczący i brał Pan udział w rozmowach na temat przejęcia działki. Wobec tego mam pytanie. Panie Przewodniczący czy posiada Pan informacje na temat zmiany stanu prawnego tej działki lub zmiany przepisów obowiązujących w Lasach Państwowych? Mi na ten temat nic nie wiadomo. Dopóki nie zmienią się obowiązujące przepisy nie jesteśmy w stanie nic więcej zrobić, aby przejąć tę działkę z zlokalizować tam Orlika.
Proszę Państwa nie psujmy tego, co udało nam się wspólnie zrobić. A udało nam się wiele zrobić. I tak naprawdę ani ja bez Państwa pomocy nie byłabym w stanie tego zrobić ani Państwo nie bylibyście w stanie nic zrobić gdyby nie budżet i odpowiedzialna jego realizacja. Nie patrzymy tylko przez pryzmat tego, czego nie udało nam się zrealizować. Doceńmy to co wspólnie osiągnęliśmy.
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – oczywiście uczestniczyłem w spotkaniu z Nadleśniczym ale nic z niego nie wynikło. Temat się rozmył i było po spotkaniu
 
 
Ad. 12
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski odczytał informacje z przeprowadzonych analiz oświadczeń majątkowych złożonych Przewodniczącemu Rady Gminy oraz Wójtowi Gminy.
Informacje w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny R.Dziubek – jak wiemy przez teren naszej gminy planowany jest przebieg trasy ekspresowej A-6. Informowani o tym jesteśmy na spotkaniach, prowadzone są rozmowy z mieszkańcami. Przebieg trasy ekspresowej przez teren naszej gminy według wariantu III jest dla nas bardzo korzystny. Przyczyni się z pewnością do znacznego rozwoju gminy. Uważam, że obowiązkiem Rady Gminy jest zajecie stanowiska popierającego przebieg trasy ekspresowej A-6 według wariantu III bo ten jest najkorzystniejszy dla naszej gminy. Proszę Pana Przewodniczącego o przegłosowanie mojego wniosku i przesłanie go do Generalnej Dyrekcji Dróg.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski –jest jeszcze możliwość składania wniosków w tej sprawie.
 
Wójt M.Janusz – prościej będzie jeżeli Rada Gminy wyda opinię w sprawie przebiegu trasy ekspresowej.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto z radnych jest za wydaniem opinii Rady Gminy popierającej przebieg trasy ekspresowej A-6 przez teren naszej gminy według wariantu III?
 
Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie postanowiła wydać opinię popierającą przebieg trasy ekspresowej według wariantu III.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – prośba do Pani Wójt, aby pracownik merytoryczny w Urzędzie przygotował treść opinii.
 
Radny R.Dziubek – dziękuję za pozytywnie podejście do mojego wniosku.
 
Przewodniczący Z.Kwaśniewski – mam pytanie do Pani Wójt. Czy na dzień wyborów 21 listopada br. planuje Pani zorganizować dowóz mieszkańców do lokali wyborczych? Mieszkańcy chcieliby, aby taki transport był zorganizowany.
 
Wójt M.Janusz – nie ma jeszcze decyzji w tym temacie. Jednak jeżeli taka jest wola mieszkańców i Rady Gminy to zorganizujemy dowóz. Jeżeli środków przeznaczonych na wybory wówczas sfinansujemy to z budżetu gminy. Można przekazać mieszkańcom informację, że dowóz do lokali wyborczych będzie zorganizowany.
 
 
Ad. 13
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:45 Przewodniczący Z.Kwaśniewski zamknął obrady LIV Sesji Rady Gminy Damnica.
 
                                              Na tym protokół zakończono.
             Protokółowała                                                                         Przewodniczący
            Barbara Imińska                                                                     Zdzisław Kwaśniewski                                                                                                                                                                                                           

 

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-11-18 08:32:53)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2010-11-18 09:01:15)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki