PROTOKÓŁ NR VII/11 w dniu 24 marca 2011r.

 

                                                                                             
PROTOKÓŁ NR VII/11
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 24 marca 2011r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych obecnych było 14 radnych.
Nieobecni radni: A.Gajewska-Płatkowska.
 
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokołowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał oraz przedstawił następujący porządek obrad:
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø     otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø     przyjęcie porządku obrad,
Ø     przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji wniosków i interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Informacja z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2010 rok.
4.      Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2010 rok.
5.      Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2010 rok.
6.      Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr IV/9/10 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
7.      Projekt uchwały w sprawie zmian budżecie Gminy na 2011r.
8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku.
9.      Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Damnica Leśnictwo oraz Damnica.
10. Projekt uchwały w sprawie wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne prowadzone przez Gminę Damnica.
11. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr V/24/11 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Damnica.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie Sesji.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do protokołu z poprzedniej Sesji?
Radni nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniej Sesji.
 
 
Ad. 2
Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji i wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny Z.Kwaśniewski – podziękował Sekretarz A.Harmacińskiej oraz Kierownik GOPS B.Orlickiej za przygotowanie informacji na temat Środowiskowego Domu Samopomocy. W informacji tej jednak zabrakło jednego zdania a mianowicie „organ samorządowy, jakim jest Wójt rozpatrzy możliwość utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy i przedłoży Radzie Gminy”. Z informacji, którą otrzymaliśmy nic nie wynika. Co dalej?
 
Wójt G.Jaworski – dom taki działa na zasadzie fundacji. Gmina otrzymuje w formie dotacji środki na jego prowadzenie. Natomiast gmina zabezpiecza lokal.
 
Ad. 3
Informacja z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2010 rok przedstawiła kierownik GOPS w Damnicy B.Orlicka.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radna U.Osińska – jakie kryteria muszą spełniać osoby, aby uzyskać pomoc w formie żywności.
Kier.GOPS B.Orlicka – osoby, które kwalifikują się i korzystają z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego jednocześnie otrzymują pomoc w formie żywności.
 
Ad. 4
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2010 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad.5
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2010 rok przedstawiła kierownik GOPS B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad. 6
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr IV/9/10 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029 odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik D.Bałukonis.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/29/11 zmieniającą uchwałę Nr IV/9/10 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2011 rok odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik D.Bałukonis.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych – 12 głosami „za” i 2 głosami „wstrzymującymi” podjęła uchwałę Nr VII/30/11 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2011 rok.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/31/11 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku.
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Damnica Leśnictwo oraz Damnica odczytała wraz z uzasadnieniem Sekretarz A.Harmacińska.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Wójt G.Jaworski wyjaśnił szczegółowo, jakich działek dotyczy opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przedstawił cel opracowania planu dla tych działek.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/32/11 w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Damnica Leśnictwo oraz Damnica.
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne prowadzone przez Gminę Damnica odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Dyr.ZS w Damnicy A.Kordylas – chciałbym zwrócić uwagę na zapis „Dyrektor przedszkola”. Obecnie nie ma dyrektora przedszkola tylko dyrektor Zespołu Szkół. Czy zapis taki jest prawidłowy? Uważam, że należy wprowadzić zapis „dyrektor Zespołu Szkół”.
 
Wójt G.Jaworski – w strukturze Zespołu jest przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. Kiedyś każda jednostka miała dyrektora.
 
Dyr.ZS w Damnicy A.Kordylas – tak było kiedyś. Teraz natomiast jest tylko dyrektor Zespołu Szkół.
 
Radny Z.Kwaśniewski – dziękuję za uwagę, wcześniej na posiedzeniach Komisji nie zwróciliśmy uwagi na ten zapis. Uważam, że uwaga jest słuszna.
 
Przewodniczący W.Kisiel – zgłoszony został wniosek o wprowadzenie do projektu uchwały następującej zmiany – „umowa cywilno – prawna zawarta pomiędzy dyrektorem zespołu szkół a rodzicem”. Kto z radnych jest za wprowadzeniem do projektu uchwały wnioskowanej zmiany?
 
Rada jednogłośnie postanowiła wprowadzić do projektu uchwały zapis - „umowa cywilno – prawna zawarta pomiędzy dyrektorem zespołu szkół a rodzicem”.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/33/11 w sprawie wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne prowadzone przez Gminę Damnica.
 
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr V/24/11 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Damnica odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Projekt uchwały omówiony został na posiedzeniach Komisji Rady.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VII/34/11 uchylającą uchwałę Nr V/24/11 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Damnica.
 
Ad. 12 Interpelacje i zapytania radnych
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko odczytał wnioski radnych E.Diegner i Z.Zielińskiego dotyczące:
1)     budowy chodnika na odcinku od skrzyżowania przy kapliczce do Państwa Barańskich w Damnie,
2)     budowy chodnika w miejscowości Wiatrowo.
 
Radna U.Osińska – 1) przystanek autobusowy w Zagórzycy faktycznie został przeniesiony tak jak chcieliśmy. Jest to dobre miejsce tylko trochę za daleko.
2)w Zagórzycy na drodze powiatowej na wysokości kapliczki rozsadziło asfalt na dość dużym odcinku. Nie wiadomo, co jest tego przyczyną. Zgłosiłam tę sprawę dyrektorowi ZGK ale jak na razie nie ma żadnej reakcji. Miejsce to trzeba jak najszybciej zabezpieczyć, bo jest niebezpieczne,
3) pytanie do Pana Przewodniczącego. Dlaczego przekazał Pan informację na Sesji Rady, że Pani Maria Janusz otrzymała wyróżnienie od Ministra Rolnictwa skoro w tym samym czasie takie wyróżnienia otrzymali także rolnicy z naszej gminy. Dlaczego o tym Pan nie powiedział? Dlaczego przedstawia Pan informacje wybiórczo?
 
Przewodniczący W.Kisiel – z informacji, które posiadam to nie wszyscy w tym samym czasie otrzymali to wyróżnienie.
 
Radny T.Myszke – czy jest możliwość, aby na drodze krajowej E-6 wydzielić dodatkowy pas skrętu w drogę powiatową w kierunku Starej Dąbrowy?
 
Wójt G.Jaworski – wniosek taki zgłoszony został na poprzedniej Sesji. W sprawie tej wystąpiłem już do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
 
Radny A.Krzymiński – w miejscowości Domaradz w latach 2012 – 2013 budowana będzie kanalizacja sanitarna. Konieczna jest także wymiana sieci wodociągowej. Dopóki te dwie inwestycje nie będą w Domaradzu zrealizowane to we wsi nie będzie można utwardzić żadnej drogi ani położyć chodnika. Czy przy okazji budowy kanalizacji sanitarnej można by jednocześnie realizować budowę sieci wodociągowej? Woda w Domaradzu jest złej jakości i temat ten należy także podjąć.
 
Wójt G.Jaworski – opracowana została dokumentacja techniczna budowy kanalizacji w miejscowości Stara Dąbrowa i Domaradz. Odbył się przetarg, podpisana została umowa z wykonawcą i za późno jest na jakiekolwiek zmiany. Oczywiście można opracować projekt na sieć wodociągową, ogłosić przetarg. Nie mamy jednak gwarancji, że przetarg wygra ta sama firma, która przystąpiła do budowy kanalizacji. Przykładem takiego rozwiązania jest ulica Polna w Damnicy, gdzie robimy dokumentację na kanalizację i sieć wodociągową, ponieważ tam wody nie ma. W Domaradzu należy wykonać dokumentację na całą miejscowość łącznie z przyłączami. Problem jakości wody w Domaradzu to już inna sprawa. Sanepid dopuścił wodę do spożycia do 31 grudnia 2011r. i ten problem trzeba będzie rozwiązać.
 
Skarbnik D.Bałukonis – nie mamy pewności, czy wykonawca pozwoli nam cokolwiek robić w swoich wykopach. Możemy nie otrzymać gwarancji powykonawczej na tę inwestycję. W chwili obecnej nie ma możliwości aneksowania umowy. Jeżeli to zrobimy to możemy stracić dofinansowanie.
 
Radna M.Wasiak – mam pytanie do Pana Kwaśniewskiego przewodniczącego Rady poprzedniej kadencji. W 2007r. jako sołtys złożyłam w imieniu mieszkańców wniosek do Rady Gminy o budowę świetlicy w Mianowicach. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałam żadnej odpowiedzi, nie wiem, co się z wnioskiem dzieje. Czy muszę składać go jeszcze raz?
 
Insp.d/s obsługi RG B.Imińska – wniosek taki wpłynął do Rady Gminy. W związku z tym, iż Rada Gminy nie jest kompetentna w tej sprawie, przewodniczący przekazał wniosek do rozpatrzenia dla Wójta Gminy. Pismo Przewodniczącego Rady przekazujące wniosek Wójtowi Gminy otrzymała Pani do wiadomości.
 
Radny Z.Kwaśniewski – tak jak wyjaśniła Pani Imińska mimo, iż kieruje Pani wniosek do Rady Gminy lub Przewodniczącego Rady decydentem zawsze jest Wójt. To, że zadanie nie zostało wprowadzone do budżetu to nie wina Rady. Pani Wójt nie proponowała wprowadzenia realizacji wniosku do budżetu.
Chciałbym nawiązać do tematu przedszkola. W związku z tym, że przewodniczący rady rozpowszechnia informację, że przewodniczący poprzedniej kadencji rady wszystko wiedział o planowanym przedszkolu i to, że poprzednia komisja oświaty i spraw społeczno-socjalnych zatwierdziła taki projekt. Nie mam pretensji, ma Pan po prostu informację jednostronną. Pragnę poinformować, że pełna informację ja i pozostali członkowie komisji otrzymali dopiero 19 kwietnia 2010r. na posiedzeniu tej komisji. Zapis z protokole Komisji – komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu przedszkola.
Komisja może przyjąć tylko do wiadomości projekt, natomiast nie ma takich możliwości zatwierdzenia gotowego projektu bądź nie. To jest sprawa Wójta. Tym bardzie,, że miało to miejsce tuż przed realizacją inwestycji. Uważam, że w sprawie przedszkola definitywnie zabrakło konsultacji z Radą Rodziców i dyrektorem Zespołu Szkół w Damnicy.
 
Wójt G.Jaworski – w temacie budowy nowego przedszkola brakowało rzeczywistej informacji, jak to przedszkole ma wyglądać.
 
Radny A.Krzymiński – poprawić stan dróg w Domaradzu. Do dnia dzisiejszego nic nie zostało zrobione.
 
Ad. 13  Wolne wnioski i informacje
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych za 2010r. w terminie do dnia 30 kwietnia 2011r.
 
Sołtys R.Zieliński – 1) do Świecichowa miała przyjechać komisja i ocenić przydatność działki na plac zabaw. Do dnia dzisiejszego nikt nie przyjechał,
2)      poprawić stan drogi Świecichowo – Damno,
3)      wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych o naprawę pobocza drogi powiatowej na odcinku Damnica – Świecichowo. Pobocze jest zniszczone, asfalt jest wyżej od pobocza, przez co może dojść do wypadku.
 
Wójt G.Jaworski – odczytał pismo Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku informujące, iż na drogach powiatowych Nr 1135G i 1137G zostanie wykonany remont cząstkowy do końca marca br. Ubytki w nawierzchni dróg powiatowych na terenie gminy zostaną uzupełnione do końca kwietnia br.
 
Sołtys W.Francuz – 1) w soboty do Dąbrówki i z Dąbrówki nie ma żadnego kursu autobusowego. Mieszkańcy częściej korzystają z połączeń pociągami i dochodzą so przystanku PKP w Strzyżynie. Droga z Dąbrówki do Strzyżyna jest obecnie w złym stanie, samochodem trudno nią przejechać. Należałoby uzupełnić dziury żużlem i wyrównać równiarką,
2)zgłosić do Zarządu dróg Powiatowych w Słupsku uszkodzenie asfaltu na drodze powiatowej za miejscowością Bobrowniki w kierunku miejscowości Dąbrówka,
3) sprzątnąć drogę asfaltową przez wieś Dąbrówka po okresie zimy z zalegających liści i piasku,
4) naprawić wiatę przystanku autobusowego w Dąbrówce,
5) sołtysi nie otrzymują projektów uchwał podejmowanych na sesji, nie wiemy nad czym radni dyskutują i głosują. Powinniśmy także otrzymywać wszystkie materiały omawiane na sesji.
 
Insp.d/s obsługi Rady B.Imińska – w poprzedniej kadencji przez pewien okres sołtysi otrzymywali wraz z zawiadomieniami komplet materiałów na sesję. Jednakże frekwencja sołtysów na sesji była niska i odstąpiono od tego. Aby jednak sołtysi mieli możliwość zapoznania z materiałami będącymi przedmiotem sesji kilka kompletów materiałów wykładano w dniu sesji w miejscu zajmowanym przez sołtysów. Zainteresowanie było niewielkie.
 
Wójt G.Jaworski – sołtys podobnie jak radny powinien otrzymać komplet materiałów. Wówczas po zapoznaniu się z nimi jest zorientowany w temacie.
 
Sołtys. W.Francuz – proszę, aby Komisja Komunalna przyjechała do Wiszna i sprawdziła jak została wykonana tam droga betonowa. Nie można mówić, że została ona zrobiona dobrze.
 
M.Jabłońska – zwracam się z apelem do Państwa radnych oraz do Pana Wójta. Działam w stowarzyszeniu „Promyk”, które działa na terenie gminy m.in. na rzecz osób niepełnosprawnych. Zwracam się z apelem o wsparcie i zrozumienie dla niepełnosprawności. Działajcie Państwo wspólnie, ponad wszelkimi podziałami dla dobra ludzi, którzy potrzebują wsparcia. Potrzebne jest wsparcie dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, dla osób starszych, chorych. Rozejrzyjcie się Państwo wokół siebie, w swoich miejscowościach. Tam wszędzie są ludzie potrzebujący pomocy. Zamknięci w sobie, w swoich domach. Od 20 lat opiekuję się osoba niepełnosprawną i wiem, jakie to jest dla nas ważne. Proszę o poparcie inicjatywy utworzenia w gminie Środowiskowego Domu Samopomocy. Chciałabym, abyście mogli Państwo na koniec kadencji powiedzieć, że zrobiliście wspólnie coś dobrego, coś ważnego dla osób niepełnosprawnych.
 
Sołtys K.Kosidlak – 1) w miejscu po spalonym pałacu w Karzniczce zaczyna tworzyć się śmietnisko, jest to niebezpieczne miejsce. Wystąpić do właściciela o uprzątnięcie gruzowiska,
2)poprawić stan drogi w m. Karzniczka ok. 200m. Droga ta wyłożona jest płytami betonowymi, które są powykrzywiane i droga jest nierówna,
 
Sekretarz A.Harmacińska – wystąpiono już do właściciela pałacu w Karzniczce o zabezpieczenie pozostałości po spalonym pałacu. Korespondencję przekazano także do wiadomości Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w Słupsku oraz Wojewódzkiemu Urzędowi Ochrony Zabytków w Gdańsku.
 
Sołtys K.Kosidlak – chciałbym jeszcze poruszyć temat planowanych mieszkań socjalnych w Karzniczce. Rozmawiałem z mieszkańcami. Mieszkańcy nie są przeciwni budowie tych mieszkań. Wiemy, że będą one także dla młodych małżeństw, które potrzebują mieszkań.
 
Radny A.Krzymiński – dlaczego radny T.Myszke z Karzniczki jest przeciwny budowie tych mieszkań w Karzniczce?
 
Radny T.Myszke - rozmawiałem z wieloma mieszkańcami Karzniczki i są oni przeciwni budowie mieszkań socjalnych. Wiemy dokładnie, kto mieszka w mieszkaniach socjalnych i jakie są z nimi problemy. Są to w większości rodziny lub osoby patologiczne. Żona moja jest pielęgniarką środowiskową i obsługuje m.in. mieszkania socjalne. Wie, jakie rodziny tam mieszkają, jakie są z nimi problemy. Natomiast w Karzniczce planuje się w jednym miejscu skupić kilkanaście takich rodzin patologicznych z terenu gminy. To źle wpłynie na miejscowość. Ale jeżeli wieś będzie chciała tych mieszkań to niech tak będzie.
 
Radna M.Wasiak – jest wiele rodzin, które nie mają mieszkania. W Mianowicach mieszka 4-osobowa rodzina w jednym małym pokoju. Bez wody i światła. Te mieszkania potrzebne są właśnie dla takich rodzin.
 
M.Jabłońska – słuchając tego, co mówi Pan radny jestem oburzona. Nie można tak mówić. Nie tylko rodziny patologiczne potrzebują mieszkań. Nie można dzielić ludzi na patologię i innych. Każdy z nas w jednej chwili może stać się taka patologią i będzie potrzebował pomocy.
 
Radna B.Krawczewska – także jestem oburzona wypowiedzią radnego. Pielęgniarka środowiskowa jest zobowiązana do zachowania tajemnicy. Problem omawiany jest w rodzinie a nie na zewnątrz. Na terenie gminy jest wiele rodzin potrzebujących mieszkań i nie możemy odstąpić od tego zadania.
 
Radny Z.Kwaśniewski – obiekty w Karzniczce gmina przejęła nieodpłatnie od ANR na jeden cel i nie ma odwrotu. Jeżeli nie podejmiemy zadania to będziemy musieli obiekty zwrócić. Decydentem w tej sprawie jest Wójt.
 
Wójt G.Jaworski – wykonana została ekspertyza budowlana wraz z koncepcją zmiany sposobu użytkowania na mieszkania socjalne. Koncepcja zawiera cztery wersje (od 13 do 17 mieszkań). Będą to typowe mieszkania socjalne o podstawowym standardzie. Nie można zmienić przeznaczenia tych obiektów.
 
Sołtys Z.Zagórowski na ulicy Parkowej wokół pojemników na surowce wtórne porozrzucane są śmieci.
 
Radny R.Nieradko – pojemniki na surowce wtórne należy częściej opróżniać. Mieszkańcy składają śmieci przy pojemnikach a wiatr to roznosi.
 
Ad. 14
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:00 Przewodniczący W.Kisiel zamknął obrady VII Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                   Przewodniczący
 
Barbara Imińska                                                                                           Włodzimierz Kisiel
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2011-04-28 15:02:01)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2011-05-05 09:31:45)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki