PROTOKÓŁ NR XV/11 w dniu 28 grudnia 2011r.

 

                                                                                                           
PROTOKÓŁ NR XV/11
Sesji Rasy Gminy Damnica
w dniu 28 grudnia 2011r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 13 radnych.
Nieobecni radni: A.Gajewska-Płatkowska, B.Krawczewska
Spóźnili się radni: A.Krzymiński, M.Wasiak, E.Diegner, U.Osińska.
 
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który o przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do porządku obrad?
 
Radny Z.Kwaśniewski – mam pytanie do Pana Wójta. Czy jest już opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku o projekcie budżetu na 2012rok?
 
Przewodniczący W.Kisiel – do dnia dzisiejszego opinia nie wpłynęła.
Wysoka Rado!
Składam wniosek o wycofanie z porządku obrad dzisiejszej Sesji punktu 3 tj. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Damnica na 2012r.
Szanowni Radni!
Zgodnie z art. 239 ustawy o finansach publicznych Rada Gminy uchwałę budżetową podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego tj. do 31 grudnia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
Wójt Gminy wywiązał się z ustawowego obowiązku i przedłożył Radzie Gminy projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.
Przed uchwaleniem budżetu Rada Gminy obowiązana jest zapoznać się z opinią o projekcie budżetu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku.
Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej do dnia dzisiejszego nie wpłynęła do Wójta Gminy.
W związku z powyższym wnoszę o wycofanie punktu Nr 3 z porządku obrad i przeniesienie uchwalenie budżetu gminy na następną Sesję w miesiącu styczniu 2012r.
Proszę o przegłosowanie zgłoszonego wniosku.
Kto z radnych jest za przyjęciem wniosku?
 
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie postanowiła wycofać z porządku obrad punkt nr 3 – projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Damnica na 2012 rok.
 
 
Porządek obrad po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:
1.      Sprawy regulaminowe:
Ø     otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø     przyjęcie porządku obrad,
Ø     przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym oraz z realizacji interpelacji zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
3.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
4.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2011 rok.
5.      Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości.
6.      Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny.
7.      Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek leśny.
8.      Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Bobrowniki, Dąbrówka oraz Wiszno.
9.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
10. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 rok.
11. Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2011 rok.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie Sesji.
 
Porządek obrad został przyjęty bez uwag.
 
Na sale obrad przybyli radni: M.Wasiak i A.Krzymiński.
Stan Rady – 11 radnych.
 
Protokół z poprzedniej Sesji tj. 24 listopada 2011r. został sporządzony i opublikowany na stronie BIP. Radni nie wnieśli uwag do jego treści.
 
Ad. 2
Wójt Gminy przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radny R.Nieradko – zgłaszałem już sprawę konieczności wykonania przepustu pod nowo wykonaną nawierzchnią drogi powiatowej (zakręt w kierunku Skibna). W miejscu tym tworzą się coraz większe kałuże wody.
 
Wójt G.Jaworski – w miejscu tym są wykonane przepusty pod drogą. Jednak wysoki skarpy powodują że woda zatrzymuje się i nie spływa z drogi. Wystarczy ściąć je trochę i obniżyć, aby woda spłynęła. Sprawa ta została zgłoszona przy odbiorze drogi i Zarząd Dróg Powiatowych zobowiązał się wykonać to.
 
Ad. 3
Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029 odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/88/11 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
 
Ad. 4
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2011 rok odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
 
Radny R.Nieradko – w załączniku Wieloletni Plan Inwestycyjny zapisano środki na pomoc finansową dla powiatu słupskiego na budowę drogi Stara Dąbrowa – Bobrowniki. Jest do nie mała kwota bo aż 300 tys.zł. Kiedy będzie kontynuowana dalsze modernizacja tej drogi? Czy będzie wykonany odcinek w Bobrownikach od pałacu do skrzyżowania?
 
Wójt G.Jaworski – w uchwale Rady Gminy zapisano dofinansowanie do modernizacji drogi powiatowej Stara Dabrowa – Bobrowniki i na tym odcinku powinna być realizowania.
 
Radna Powiatu B.Zawadzka – w budżecie powiatu na 2012r. nie ujęto realizacji modernizacji tej drogi.
 
Radny Z.Kwaśniewski – w projekcie budżetu powiatu na 2012r. jest zapis dotyczący budowy dróg powiatowych. Nie ma jednak wyszczególnionych odcinków dróg. Podobnie jak w naszym budżecie przyjmujemy ogólnie kwotę na budowę dróg gminnych.
 
Radny T.Myszke – co z droga przez miejscowość Łebień. Czy będzie realizowana w 2012r.?
 
Wójt G.Jaworski – teraz powinniśmy zająć się zmianami w budżecie na 2011r. Proszę o pytania dotyczące projektu uchwały dotyczącej zmian do tegorocznego budżetu.
Na salę obrad przybyła radna E.Diegner.
Stan Rady – 12 radnych.
 
Radna M.Wasiak – na sesji dnia 8 września br. zgłosiłam wniosek następującej treści „wykonać nowy chodnik na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową Nr 6 i drogą powiatową w kierunku Główczyc do końca terenu zabudowanego tzw. do budynku byłej kuźni”.
Otrzymałam odpowiedź ZDP w Słupsku, że zadanie to może być realizowane przy współfinansowaniu gminy.
Czy coś zostało zrobione w tym kierunku?
 
Wójt G.Jaworski – Pani Skarbnik przedstawiła Państwu projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2011r. i nad tym powinniśmy się skupić. Nie będziemy teraz dyskutować nad tym, co będzie w 2012 roku. Powinniśmy zamknąć temat budżetu na 2011r.
 
Przewodniczący W.Kisiel poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XV/89/11 w sprawie zmian w budżecie na 2011r.
 
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy maja uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/90/11 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości.
 
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy maja uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/91/11 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny.
 
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek leśny odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy maja uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/92/11 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek leśny.
 
Na salę przybyła radna U.Osińska.
Stan Rasy – 13 radnych.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Bobrowniki, Dąbrówka oraz Wiszno odczytała wraz z uzasadnieniem Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
 
Radny K.Kozina – czy prowadzone były konsultacje z mieszkańcami?
 
Inspektor M.Boryła – na tym etapie nie ma obowiązku prowadzenia konsultacji.
 
Wójt G.Jaworski – po podjęciu uchwały rozpoczną się prace badawcze. Jest to dopiero rozpoczęcie procedury projektowej i przystąpienie do prowadzenia uzgodnień. Być może po przeprowadzeniu całej procedury na naszym terenie nie powstanie żaden wiatrak. Należy wyłączyć tereny chronione.
 
Przewodniczący W.Kisiel zarządził głosowanie nad projektem uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/93/11 w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica – obręby geodezyjne Bobrowniki, Dąbrówka oraz Wiszno.
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgodny na zbycie nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
 
Radny Z.Kwaśniewski – powyższy projekt uchwały na poprzedniej sesji Rady Gminy nie uzyskał akceptacji Rady. Uważam, że trzeba w tym momencie jasno i wyraźnie powiedzieć, że była to zła decyzja a wręcz kompromitująca Radę. Mówiąc ściślej stało się tak szczególnie przez 2 panów radnych funkcyjnych. Natomiast tłumaczenie, że trzeba było tą działkę zobaczyć jest po prostu śmieszne. Oglądać trzeba było przed poprzednią sesją.
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko – powyższy projekt uchwały radni otrzymali na posiedzeniach Komisji. Niebyło czasu, aby przed sesją Komisje mogły dokładnie zapoznać sie jakiej działki dotyczy projekt uchwały. Otrzymaliśmy zbyt późno projekt uchwały dlatego zgłosiłem, aby Komisja pojechała w teren i zapoznała się jak faktycznie ta działka wygląda. Jeżeli byłaby możliwość poboru żwiru na potrzeby mieszkańców to warto byłoby zatrzymać ja w zasobie gminy.
 
Inspektor M.Boryła – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działki Nr 23 otrzymaliście Państwo razem z zawiadomieniem o Sesji czyli w odpowiednim terminie. Natomiast w czasie posiedzeń Komisji otrzymaliście Państwo projekt uchwały dotyczący zbycia świetlicy w Sąborzu, który został wprowadzony do porządku obrad na wniosek Wójta.
 
Radny K.Kozina – czy to jest rola radnych, aby jeździć po polach i sprawdzać działki przeznaczone do zbycia?
 
B.Baran – chciałbym się dowiedzieć, czy radni oglądają wszystkie działki przeznaczone do sprzedaży?
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko – chodziło przede wszystkim o to aby radni mieli orientacje, gdzie ta działka się znajduje, jak wygląda. Myślę, że większość radnych nie wie o jaką działkę chodzi, gdzie jest dokładne położona.
 
Radny T.Myszke – dziś szkoda czasu na taka dyskusję. Proponuje przegłosować projekt uchwały.
 
Przewodniczący W.Kisiel poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/94/11 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 rok odczytał wraz z uzasadnieniem przewodniczący Komisji K.Kozina.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy maja uwagi lub wnioski do przedstawionego projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XV/95/11 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2012 rok.
 
Ad. 11
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej K.Kozina odczytał sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2011 rok.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad. 12
Radna M.Wasiak – na sesji dnia 8 września br. zgłosiłam wniosek następującej treści „wykonać nowy chodnik na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową Nr 6 i drogą powiatową w kierunku Główczyc do końca terenu zabudowanego tzw. do budynku byłej kuźni”.
Otrzymałam odpowiedź ZDP w Słupsku, że zadanie to może być realizowane przy współfinansowaniu gminy.
Czy coś zostało zrobione w tym kierunku?
 
Wójt G.Jaworski – nie twierdzę, że nie ma potrzeby wykonania chodnika na tym odcinku. Jednak uważam, że w pierwszej kolejności powinniśmy dofinansować budowę dróg powiatowych. Na naszym terenie została do zakończenia droga Stara Dąbrowa – Bobrowniki, szczególnie przez wieś Łebień. Ponadto pilnego remontu wymaga droga powiatowa przez wieś Bięcino, która jest w fatalnym stanie. Uważam, że na tym powinniśmy się skupić.
 
Radna M.Wasiak – kolejną sprawą, którą już też zgłaszałam jest sprawa drogi betonowej w Mianowicach w kierunku lasu. Droga ta jest systematycznie niszczona przez ciężkie samochody Nadleśnictwa, które dojeżdżają ta drogą do lasu. Beton na drodze jest popękany, kruszy się. Trzeba coś zrobić, aby nie dopuścić do dalszego niszczenia. Można wprowadzić zakaz wjazdu dla ciężkich pojazdów i wskazać dla nich inną drogę.
 
Inspektor M.Boryła – można wprowadzić ograniczenie wjazdu dla samochodów o dużym tonażu. Jednak nie jest to nasze zadanie, jest to zadanie powiatu. Powiat wydaje opinię o zasadności wprowadzenia ograniczenia. Nie możemy sami ustawić znaku ograniczającego wjazd.
 
Radna M.Wasiak – przystanek autobusowy w Mianowicach do dnia dzisiejszego nie został naprawiony.
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – w miarę możliwości wiata przystanku w najbliższym czasie zostanie naprawiona.
 
Radny T.Myszke – 1) lampy oświetlenia ulicznego w kierunku drogi powiatowej w Karzniczce nie świecą się. Jest to stara sieć, należąca do SDOO. Częste awarie są utrudnieniem dla mieszkańców, szczególnie teraz w okresie zimowym.
2) czy na Sesji Rady Powiatu radni poruszają temat stanu dróg powiatowych? Są to drogi w gestii powiatu i powiat powinien zadbać o ich należyty stan.
 
Radna Powiaty B.Zawadzka – oczywiście jest to temat wielu dyskusji. Powiat wychodzi z założenia, że będzie współfinansował remont dróg powiatowych wspólnie z gminami. Zarząd Powiatu spotyka się z Wójtami i ustala się co gminy w zakresie dróg powiatowych chcą zrobić. Oczywiście w zależności od posiadanych środków. W tym roku wspólnie w naszej gminie zrobiona została droga Łebień – Bobrowniki. Powiat słupski ma bardzo dużo dróg i sam nie jest w stanie prowadzić remontów bez współfinansowania gmin.
 
Radny T.Myszke – w internecie znalazłem informację, że gmina Pruszcz Gdański otrzymała 80% dofinansowania z ANR do remontu dróg gminnych w miejscowościach popegeerowskich. Należałoby zainteresować się tym tematem i ewentualnie skorzystać z możliwości dofinansowania. Na 2012 rok przewidują 216 mln.zł. na dofinansowanie do budowy dróg gminnych w miejscowościach popegeerowskich.
 
Radny P.Obert – potwierdzam tę informację. Rozmawiałem z radnym z gminy Czarna Dąbrówka i faktycznie gmina otrzymała dofinansowanie do remontu dróg gminnych.
 
Wójt G.Jaworski – to nie jest do końca na takiej zasadzie. Zawsze jest coś za coś. Kilka lat temu dostaliśmy dofinansowanie z Agencji ale wówczas przejęliśmy od nich do mienia komunalnego wszystkie mieszkania.
 
Radna.M.Wasiak – w Mianowicach przy bloku 2A nie pali się lampa.
 
Inspektor M.Boryła – awaria została już zgłoszona.
 
Radny A.Krzymiński – w Starej Dąbrowie wykonano tylko częściowo czyszczenie zbiornika p.pożarowego. Czy będzie to kontynuowane?
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – w miarę naszych możliwości będziemy kontynuować czyszczenie tego zbiornika.
 
Radny R.Nieradko – przeczyścić przepusty i rów odprowadzający wodę z drogi powiatowej w Bobrownikach od posesji P.Skrobich do sklepu.
 
 
 
 
Ad. 13
 
Przewodniczący W.Kisiel złożył radnym oraz wszystkim osobom uczestniczącym w sesji serdeczne życzenia noworoczne.
 
Ad. 14
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 14:10 Przewodniczący W.Kisiel zamknął obrady XV Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                Przewodniczący
Barbara Imińska                                                             Włodzimierz Kisiel
 
 
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-01-20 15:08:36)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-01-20 15:27:28)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki