PROTOKÓŁ NR XVI/12 w dniu 26 stycznia 2012r.

 

PROTOKÓŁ NR XVI/12
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 26 stycznia 2012r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych.
 
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący W.Kisiel przedstawił następujący porządek obrad:
1.      Sprawy regulaminowe:
·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
·        przyjęcie porządku obrad,
·        przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      „Swego nie znacie a cudze chwalicie” – prezentacje Koła Gospodyń Wiejskich w Bięcinie.
3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
4.      Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
5.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
6.      Uchwalenie budżetu Gminy na 2012 rok:
·        przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
·        przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Finansów,
·        podjęcie uchwały.
7.      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Damnica na 2012 rok”.
8.      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2012 rok”.
9.      Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica na lata 2012 – 2016”.
10. Projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Damnicy.
11. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica w części obrębu Strzyżyno.
12. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
13. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres lat trzech dzierżawy nieruchomości gminnej.
14. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Damnica.
15. Sprawozdanie z pracy Komisji za 2011 rok.
16. Przyjęcie planu pracy Rady Gminy Damnica na 2012 rok.
17. Przyjęcie planów pracy Komisji Rady Gminy na 2012 rok.
18. Interpelacje i zapytania radnych.
19. Wolne wnioski i informacje.
20. Zakończenie Sesji.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do przedstawionego porządku obrad?
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
 
Protokół z poprzedniej Sesji tj. 28 grudnia 2012r. został sporządzony i opublikowany na stronie BIP.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do protokołu z poprzedniej Sesji?
Radni nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniej Sesji.
 
Ad. 2
„Swoje nie znacie a cudze chwalicie” – prezentacje Koła Gospodyń Wiejskich w Bięcinie
 
Przewodniczący W.Kisiel – moim celem wprowadzenia programu sesji punktu „Swoje nie znacie a cudze chwalicie” jest chęć, aby każdy z nas traktował naszą gminę jak „Małą Ojczyznę”. Tu większość z nas się urodziła, tu obecnie żyjemy. Chciałbym, aby każdy z nas utożsamiał się z tym miejscem na ziemi a swoim życiem promował „Naszą małą Ojczyznę”. W tym punkcie programu sesji chciałbym zapraszać osoby, instytucje i zakłady pracy, które działają na terenie naszej gminy, które się z nią identyfikują i swoją działalnością promują dobre imię gminy. Wszystkich chętnych zapraszam do współudziału. Zgłoszenia proszę kierować do mnie lub do biura Rady Gminy. Są osoby, które rozsławiają nas od wielu lat, tak jak Panie z Koła Gospodyń Wiejskich z Bięcina, które serdecznie witam i proszę o bliższe przedstawienie swojej działalności i osiągnięć.
 
Pani Barbara Mączka z Koła Gospodyń Wiejskich z Bięcina zaprezentowała Radzie osiągnięcia Koła.
Po raz pierwszy KGW zaprezentowało swoje wypieki w 2008r. na dożynkach powiatowych w Dolinie Charlotty a następnie w 2009r. na IV turnieju kół gospodyń w Jezierzycach.
W kolejnych latach KGW prezentowało swoje ciasta i potrawy:
1)      Powiatowe święto ziemniaka w Karżniczce:
- gołąbki ziemniaczane – 2 miejsce,
- 2009r. zapiekanka ziemniaczana – I miejsce
- 2010r. pasztet ze śledzi i kartofli – I miejsce
- 2011r. sakiewki drwala – I miejsce i sernik z ziemniakami – II miejsce
2)      Konkurs „Słupski Koszyk Regionalny”:
- 2009r. dwa wyróżnienia,
- 2010r. potrawa „Pieczeń słupska” zdobyła statuetkę.
3) Konkurs „Zielone Serce Pomorza w Zawiatach:
     - 2009r. potrawa „Szyjki indycze nadziewane ziemniakami” wykonana przez Panią        L.Zaryczańską zdobyła certyfikat.
4) I Słupski Festiwal Smaków – 4 potrawy otrzymały certyfikaty nadane przez Stowarzyszenie Kucharzy w Gdańsku.
5) Targi ogrodnicze w Strzelinie w 2011r. – Konkurs ciast – ciasto gruszkowe zdobyło III miejsce.
Przez 4 lata działalności Koło zdobyło 5 certyfikatów oraz jedną statuetkę.
Ze środków uzyskanych ze sprzedaży ciast zakupiono sprzęt: kuchenkę mikrofalową, czajnik, namiot, obrusy, 2 stoły na boisko.
Przewodniczący W.Kisiel podziękował Paniom z Koła Gospodyń Wiejskich z Bięcina za piękną prezentację i wyśmienity poczęstunek. Doceniając dotychczasowe osiągnięcia Przewodniczący W.Kisiel w imieniu Rady Gminy wręczył list gratulacyjny oraz kwiaty.
 
Przewodniczący W.Kisiel – oddaję teraz głos radnemu powiatu Panu A.Kordylasowi.
 
Radny Powiatu Słupskiego Pan Andrzej Kordylas podziękował za zaproszenie do udziału w Sesjach Rady Gminy Damnica. Podkreślił, iż on i Pani B.Zawadzka są nielicznymi radnymi powiatu zapraszanymi na Sesje Rady. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w sesjach Rady Gminy. Jednakże nie zawsze obowiązku służbowe pozwalają na udział w spotkaniach z Radą Gminy. Udział w sesjach Rady Gminy daje możliwość zapoznania się z bieżącymi problemami gminy. Wiele spraw radni powiatu zgłaszają na sesjach Rady Powiaty w formie wniosków i interpelacji. Dzięki temu udało się wspólnie wiele zrobić dla gminy m.in. w zakresie budowy i modernizacji dróg powiatowych.
 
Radny T.Myszke – chciałbym poruszyć kwestię dróg powiatowych. Nie chodzi mi o to, że radni powiatu nic nie robą w tym zakresie. Powiat, jeżeli gmina nie dokłada to po prostu nie realizuje tego a drogi są jednak powiatowe. Gmina ma tyle innych zadań. Wiele dróg gminnych wymaga remontu. Jesteśmy gminą typowo rolniczą i powinniśmy też utrzymywać drogi śródpolne a nie stać nas niekiedy na ich remont bądź odkładamy, aby dofinansować do dróg powiatowych. W ciągu ostatnich 10 lat dużo się zmieniło, zwiększyła się liczba pojazdów korzystających z dróg, jest wiele zagrożeń. Należy dbać o stan dróg, bo jednak życie ludzkie jest najważniejsze. Uważam, że drogi powiatowe powinien utrzymywać powiat. Była sytuacja taka – wczoraj mieszkanka dzwoniła o odśnieżenie drogi do Łebienia. Jest to droga dwukierunkowa a pojazdy nie mają jak się wyminąć. Słupsk odesłał do Rejonu w Główczycach. Można było to jednak zrobić. Jest teraz poszerzona i można się wyminąć.
 
Radny Powiatu A.Kordylas – przyjmuję uwagi zgłoszone przez Pana radnego. Zdaję sobie sprawę, że temat odśnieżania dróg jest bardzo ważny. Powiat podzielony jest na rejony i każdy rejon zajmuje się odśnieżaniem i remontami dróg w swoim obrębie. Jeżeli chodzi o budowę i modernizację dróg powiatowych to od lat jest to realizowane przy współfinansowaniu samorządów. Dzięki temu powiat jest w stanie wykonać więcej odcinków dróg, ponieważ też ma ograniczone środki. Jako radni powiatu staramy się, aby na terenie gminy Damnica powiat w zakresie drogownictwa robił jak najwięcej.
 
Mieszkaniec R.Mieleszczuk – to wszystko są tylko piękne słowa. Brak jest efektów działania zarówno radnych gminy jak i radnych powiatu.
 
Radny Powiatu A.Kordylas – bardzo chętnie na koniec kadencji przedstawię Panu informację na temat moich działań i ich efektów.
 
 
Ad. 3
Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
 
Ad. 4
Wiceprzewodniczący R.Nieradko przedstawił informację z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
 
Ad. 5
Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029 odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/96/12 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
 
Ad. 6 Uchwalenie budżetu Gminy Damnica na 2012 rok
Skarbnik U.Perkowska odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Damnica na 2012 rok.
 
Następnie Skarbnik U.Perkowska odczytała uchwałę Nr 180/g220/P/III/11 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej gminy Damnica na 2012 rok oraz możliwości finansowania deficytu budżetu.
Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący W.Kisiel – proszę przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów o odczytanie opinii Komisji o projekcie budżetu.
 
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów A.Krzymiński odczytał opinię Komisji o projekcie budżetu gminy Damnica na 2012 rok.
Opinia w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący W.Kisiel – otwieram dyskusję nad projektem budżetu na 2012r.
 
Radny T.Myszke – Jak przedstawia się sprawa budowy oczyszczalni ścieków w miejscowości Karzniczka? Czy inwestycja ta zostanie rozpoczęta w tym roku? W projekcie budżetu nie ujęto placu zabaw w miejscowości Karzniczka.
 
Wójt G.Jaworski udzielił szczegółowych wyjaśnień na temat budowy oczyszczalni ścieków w miejscowości Karzniczka. Inwestycja ta będzie realizowania w ramach zadania pn. „Kompleksowe ujęcie gospodarki wodno-ściekowej w gminie Damnica”. Sukcesywnie opracowywana będzie dokumentacja na rozwiązanie gospodarki wodno-ściekowej w poszczególnych miejscowościach. Zadanie należy rozpocząć od opracowania dokumentacji.
Wójt G.Jaworski omówił ważniejsze zadania inwestycyjne na 2012r.
 
Przewodniczący W.Kisiel zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Damnica na 2012r.
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/97/12 w sprawie uchwalenia budżetu gminy Damnica na 2012 rok.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Damnica na 2012 rok” wraz z uzasadnieniem odczytał Zastępca Przewodniczącej GKRPA P.Lewandowski.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/98/12 w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Damnica na 2012 rok”.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2012 rok” wraz z uzasadnieniem odczytała kierownik GOPS B.Orlicka.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
 Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/99/12 w sprawie zatwierdzenia „Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Damnica na 2012 rok”.
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica na lata 2012 – 2016” wraz z uzasadnieniem odczytała inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/100/12 w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Damnica na lata 2012 – 2016”.
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Damnicy wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/101/12 w sprawie wysokości ekwiwalentu za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Damnicy.
 
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica w części obrębu Strzyżyno wraz z uzasadnieniem odczytała inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/102/12 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Damnica w części obrębu Strzyżyno.
 
 
 
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/103/12 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres jednego roku dzierżawy nieruchomości gminnej wraz z uzasadnieniem odczytała inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
 
Radny K.Kozina – na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i Komisji Oświaty zgłosiliśmy, aby przedłużyć umowy tak żeby wszystkim dzierżawcom kończyły się w tym samym czasie, czyli na 2 lata.
 
Przewodniczący W.Kisiel poddał wniosek pod głosowanie.
 
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie postanowiła przedłużyć umowy dzierżawy na okres 2 lat.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVI/104/12 w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres lat dwóch dzierżawy nieruchomości gminnej.
 
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytał przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów A.Krzymiński.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały?
 
Radny Z.Kwaśniewski – uwagi w sprawie projektu uchwały odnośnie ustalenia diet dla radnych kieruję do głównego inicjatora podwyżek Pana Andrzeja Krzymińskiego. Powyższy projekt przygotowany został właściwie przez wymienionego.
W projekcie tym uzasadnienie nie spełnia statutowych wymogów:
- brak jest merytorycznego uzasadnienia i wskazania potrzeby podjęcia takiej uchwały,
- brak informacji o skutkach finansowych realizacji tej uchwały,
- brak wskazania źródła finansowania tej uchwały (w projekcie budżetu na 2012r. nie ma wzrostu kwoty dla Rady Gminy).
Ponadto uważam, że propozycja podwyżki diet jest za wysoka. Na początku poprzedniej kadencji Rady też była podwyżka diet, ale wynosiła dużo mniej, bo ok. 40 zł.
W związku z powyższym będę przeciw tej uchwale.
 
Radny A.Krzymiński – projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnych został przygotowany na wniosek dwóch Komisji tj. Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji. Komisje te odbyły wspólne posiedzenie i taki wniosek wypracowały. Nie jestem głównym i jedynym inicjatorem tego projektu uchwały.
 
Radny T.Myszke – jestem przeciwny podwyżce wysokości diet radnych. Przez ten pierwszy rok finansowy w gminie nic się nie zmieniło. Nadal wszystkie inwestycje, które prowadzimy są kredytowane. Ponadto dla tej wsi, z której mieszkańcy udzielili mi mandatu jeszcze nic nie zrobiłem. Po prostu potrzeby, które zgłosiłem nie zostały przyjęte do realizacji. Uważam, że nie zasłużyłem jeszcze na podwyżkę diety.
 
Radna J.Michalska – jestem przeciwna podwyżce diet. Uważam tak jak większość radnych – w gminie ważne są inne sprawy. Ważne są drogi, lampy a nie nasze diety.
 
Radny P.Obert – także jestem przeciwny podwyżce. Głosowani na mnie mieszkańcy i obiecałem, że nie będzie podwyżki diet. Będę starał się dotrzymać słowa. Dlatego dla podwyżki mówię poprostu nie.
 
Radny K.Kozina – ja również jestem przeciwny temu, żeby podnosić wysokość diet. Jest to krótki okres naszej pracy. Ja, co prawda pracuję w Radzie drugą kadencję, ale są radni, którzy dopiero zaczęli pracę w Radzie. Będę głosował przeciw podwyżce.
 
Radna M.Wasiak – jestem za podwyżką wysokości diet dla radnych. Środki z diety przeznaczam na potrzeby swojej wsi. Przeznaczam m.in. na paczki dla dzieci. Radni dofinansowują imprezy organizowane dla dzieci. Jest coraz mniej sponsorów, więc pomoc radnych jest bardzo ważna.
 
Przewodniczący W.Kisiel poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych – 10 głosami „za” i 5 głosami „przeciw” podjęła uchwałę Nr XVI/105/12 w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Rady Gminy Damnica.
 
Ad. 15
Przewodniczący W.Kisiel poprosił przewodniczących poszczególnych Komisji o przedstawienie sprawozdań z pracy Komisji za 2011 rok.
 
Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych – sprawozdanie przedstawiła wiceprzewodnicząca Komisji M.Wasiak.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Komisja Budżetu i Finansów – sprawozdanie przedstawił przewodniczący Komisji A.Krzymiński.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji – sprawozdanie przedstawiła wiceprzewodnicząca Komisji A.Gajewska-Płatkowska.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada nie wniosła uwag do przedstawionych sprawozdań z pracy Komisji za 2011 rok.
 
Ad. 16
Przewodniczący W.Kisiel odczytał plan pracy Rady Gminy Damnica na 2012 rok.
Plan pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Rada nie wniosła uwag do przedstawionego planu pracy Rady Gminy Damnica na 2012r.
 
Ad. 17
Przewodniczący W.Kisiel poprosił przewodniczących Komisji o przedstawienie planów pracy Komisji na 2012 rok.
 
Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych – plan pracy przedstawiła przewodnicząca Komisji B.Krawczewska.
Plan pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący W.Kisiel - czy radni mają uwagi lub propozycje do planu pracy Komisji?
 
Radny T.Myszke – uważam, iż Komisja powinna dokładnie przyjrzeć się wydatkom oświatowym. Powinna dokładnie przeanalizować budżety poszczególnych szkół a szczególnie budżet Szkoły Podstawowej w Domaradzu, do której bardzo dużo dokładamy z budżetu. Nic nie robi się w kierunku ograniczenia wydatków oświatowych.
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko – słuchałem dyskusji dotyczącej próby likwidacji jednej ze szkół w gminie Smołdzino. Nie tak łatwo doprowadzić do likwidacji szkoły. Trzeba szukać innych rozwiązań ograniczenia wydatków lub pozyskania dodatkowych środków. Najprościej jest podnieść rękę za likwidację szkoły.
 
Radny T.Myszke – nie powiedziałem, że trzeba zamknąć szkołę w Domaradzu. Uważam, że trzeba wytworzyć dyskusję na temat szukania rozwiązań ograniczenia wydatków oświatowych. Wiele szkół w kraju działa na innych zasadach, w formie stowarzyszenia. Może należałoby i u nas rozpatrzyć taką formę.
 
Radny A.Krzymiński – dzieci z Zagórzyczek są w szkole w Zagórzycy już przed godziną siódmą. Proszę Panie radny zainteresować się ta sprawą a nie mówić o likwidacji szkoły w Domaradzu.
 
Radna M.Wasiak – dlaczego poprzednia Rada nie doprowadziła tematu do końca skoro była już dyskusja na temat likwidacji tej szkoły?
 
Radna B.Krawczewska – należy podjąć dyskusję w temacie szukania rozwiązań ograniczenia kosztów utrzymania szkoły w Domaradzu. Trzeba coś w tym kierunku zrobić. Jest coraz mniej dzieci w szkole. Uważam też, że dzieci dużo skorzystają jak będą uczyć się w większej szkole.
 
Radny Z.Kwaśniewski – Komisja Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych planuje przeprowadzić analizę kosztów utrzymania szkół. Będziemy rozmawiać na temat ograniczenia kosztów. Nie mówi się w tej chwili o likwidacji szkoły w Domaradzu.
 
Przewodniczący W.Kisiel – skoro nie ma więcej uwag stwierdzam, że plan pracy Komisji Oświaty i Spraw Społeczno-Socjalnych na 2012r. został przyjęty.
 
Komisja Budżetu i Finansów  - plan pracy przedstawiła wiceprzewodnicząca Komisji J.Michalska.
Plan pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący W.Kisiel - czy radni mają uwagi lub propozycje do planu pracy Komisji?
Skoro nie ma uwag stwierdzam, że plan pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2012 rok został przyjęty.
 
Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji – plan pracy przedstawiła wiceprzewodnicząca Komisji A.Gajewska-Płatkowska.
Plan pracy w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący W.Kisiel - czy radni mają uwagi lub propozycje do planu pracy Komisji?
Skoro nie ma uwag stwierdzam, że plan pracy Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji na 2012 rok został przyjęty.
 
 
 
 
Ad. 18
Radny A.Krzymiński – dlaczego dzieci z Zagórzyczek są tak wcześnie w szkole w Zagórzycy? Dzieci czekają na rozpoczęcie zajęć półtorej godziny. Dla dziecka jest to bardzo dużo i jest to nie do przyjęcia.
 
Dyrektor ZS w Zagórzycy R.Nowak – staram się tak zorganizować dowóz, aby dzieci czekały jak najkrócej. Problem dotyczy dzieci z klas I-III i w różnych dniach różnie to wygląda. Z innych miejscowości dzieci też są już o 7:30 w szkole. Autobus szkolny wykonuje 2 kursy, mamy do dyspozycji jeden autobus i nie ma możliwości innej organizacji. Na odwóz do domu dzieci czekają do godziny. Zgadzam się, że dzieci są bardzo wcześnie w szkole. Jednak mają zapewnioną opiekę i zajęcia w świetlicy.
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – jestem odpowiedzialny za organizację dowozu uczniów do szkół i proszę wierzyć, że robię wszystko, aby przebiegał sprawnie. Mamy do dyspozycji 3 autobusy i nie jesteśmy w stanie zorganizować dowozu tak, aby w ciągu godziny wszystkie dzieci były w szkole.
 
Radny Z.Kwaśniewski – półtorej godziny czekania jest to niedobre. Wszystko jest jednak ograniczone taborem. Czy może nie pokusić się i dać zlecenie osobie prywatnej, posiadającej samochód na dowożenie dzieci z Zagórzyczek. Forma takiego zlecenia byłaby dobrym rozwiązaniem.
 
Radna U.Osińska – w Zagórzyczkach jest osoba, która ma dzieci i dowozi je czasami do szkoły. Nie wiem jednak czy ktoś zgodzi się dowozić dzieci prywatnym samochodem po takiej drodze.
 
Dyrektor ZS w Zagórzycy R.Nowak – osoba prywatna na własną odpowiedzialność nie będzie dowoziła dzieci. W razie wypadku ponosi pełną odpowiedzialność za dzieci.
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – jest to kwestia do rozważenia. Jednak wówczas dzieci należałoby ubezpieczyć.
 
Radny R.Nieradko – proszę o wyjaśnienie, dlaczego kierowca autobusu szkolnego nie zabiera dzieci z klas starszych wracających ze szkoły w Damnie do Bobrownik, mimo iż w autobusie są wolne miejsca? Sytuacja taka zdarzyła się kilkakrotnie. Dzieci wracały pieszo, kiedy na dworze było zimno, padał deszcz a autobus jechał prawie pusty.
 
Wójt G.Jaworski – w kwestii dowozu uczniów nie zawsze jest tak jak to widzimy. Zdarzają się sytuacje, że dzieci poprostu wychodzą sobie samowolnie wcześniej ze szkoły i wracają do domu pieszo. Sam kilka razy podwoziłem dzieci, które przyznały się, że same wyszły wcześniej ze szkoły.
 
Radny R.Nieradko – czy transport szkolny, autobusy są sprawne?
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – pojazdy ZGK są sprawne. Jest jeden pojazd wieloletni, który często się psuje. Na dzień dzisiejszy autobusy są sprawne.
 
Radny R.Nieradko – wiata przystanku w Bobrownikach została zniszczona, brak jest ścianek bocznych. Czy jest możliwość wyremontowania wiaty i zamontowania ścianek?
 
Dyrektor G.Grabowski –owszem można wyremontować. Na to potrzebne są środki, których ZGK nie ma. W miarę możliwości wykonamy naprawę. W innych miejscowościach nie ma takiego problemu, wiaty nie są niszczone.
 
Radny R.Nieradko – czy coś się wyjaśniło w temacie oświetlenia solarowego w Bobrownikach? Lampy nadal nie świecą.
 
Inspektor M.Boryła – do wykonawcy oświetlenia wysłano wezwanie przesądowe wzywające do usunięcia usterek. Jeżeli w określonym terminie wady nie zostaną usunięte wówczas sprawa zostanie skierowana na drogę sądową.
 
Wójt G.Jaworski – oświetlenie solarowe nie zdaje egzaminu i nie ma sensu montować takiego w innych miejscach. Musi być dobre nasłonecznienie, aby odpowiednio świeciły.
 
Radny T.Myszke – oświetlenie w Karzniczce zostało naprawione i świeci teraz. Tam gdzie były przepalone żarówki nadal nie świeci.
 
Radna E.Diegner – W Damnie do szkoły zostały zamontowane lampy, ale jeszcze nie świecą. Kiedy zostaną włączone?
 
Inspektor M.Boryła – Zakład Energetyczny nie zamontował jeszcze liczników. Po ich zamontowaniu podpisana zostanie umowa i oświetlenie zostanie włączone. Na dzień dzisiejszy nie mogę określić kiedy.
 
Radna M.Wasiak – mieszkańcy nadal zgłaszają mi sprawę niszczenia drogi betonowej w Mianowicach w kierunki lasu. Zgłaszałam tę sprawę już na poprzedniej Sesji i chciałabym, aby ten problem w jakiś sposób rozwiązać.
 
Inspektor M.Boryła – wyjaśniałam na poprzedniej Sesji, że nie możemy sami ustawić ograniczenia. Możemy wystąpić do Starostwa Powiatowego w Słupsku o powołanie komisji, która stwierdzi zasadność takiego ograniczenia. Może być tak, że poniesiemy koszty (mapa) a komisja stwierdzi, że ograniczenie dla ciężkich pojazdów jest bezpodstawne.
Radna M.Wasiak – mimo wszystko proszę o wystąpienie w sprawie powołania komisji.
 
Ad. 19
Wiceprzewodniczący R.Nieradko odczytał wniosek sołtysów skierowany do Przewodniczącego Rady Gminy o podwyższenie wysokości diet sołtysów.
 
Sołtys R.Zieliński – o podwyżce diet dla sołtysów była już mowa na jednej z pierwszych sesji. Uważamy, że diety nasze są niskie i dlatego występujemy z wnioskiem o podwyższenie.
 
Radna M.Wasiak – radni są za podwyższeniem diet dla sołtysów. Jednak byliśmy zdania, że sołtysi powinni sami wystąpić o podwyżkę.
 
Wiceprzewodniczący R.Nieradko – na wcześniejszych sesjach sołtys nie poruszał tego tematu. Słyszę po raz pierwszy.
 
Radny K.Kozina – mam prośbę i wniosek do przewodniczących komisji, aby zwoływali posiedzenia swoich komisji osobno i nie łączyli posiedzeń komisji. Uważam, że jeżeli komisję będą pracowały osobno wówczas będą pracowały bardziej efektywnie.
 
Mieszkaniec K.Kozłowski – bardzo proszę o wyjaśnienie, dlaczego umowy na dzierżawę ogródków przedłużone zostaną tylko na 2 lata. Mieszkańcy dzierżawią te działki od wielu lat. Ponadto estetyka tego miejsca. Każdy, kto przechodzi do ośrodka zdrowia ma możliwość zobaczyć jak to wygląda. Ponadto chciałbym poruszyć sprawę działki przy ulicy Lipowej. Jest to działka w chwili obecnej gminy a toczy się postępowanie sądowe o nabycie prawa własności. Na działce tej stoją pojemniki na śmieci, wokół tworzy się śmietnisko łącznie z liśćmi. Pracownicy wywożą śmieci dwa razy w miesiącu jednaj są one roznoszone po najbliższym terenie. Czy można by w jakiś sposób wydzielić miejsce na składowanie śmieci, aby miało to jakiś wygląd.
 
Inspektor M.Boryła – umowy dzierżawy przedłużone zostaną na 2 lata. Po upływie tego okresu mieszkańcom zaproponowane zostaną działki w innym miejscu a te przeznaczone zostaną do sprzedaży.
 
Wójt G.Jaworski przedstawił informację na temat zmian do ustawy o odpadach i zadaniach spoczywających na gminie.
 
Sołtys R.Zieliński – ludzie nie segregują odpadów. Wrzucają wszystko do pojemników na surowce wtórne a wystarczy postawić w workach obok pojemników i firma zabierze.
 
Sołtys S.Kubicki – jak przedstawia się sprawa realizacji budowy chodnika przy drodze do Wielogłów?
 
Wójt G.Jaworski – wystąpiłem do Starostwa Powiatowego w Słupsku z propozycją robót przy drogach powiatowych na terenie gminy z deklaracją udziału finansowego. W propozycji zapisałem także budowę chodnika przy drodze do Wielogłów. Czekamy na stanowisko powiatu.
 
Sołtys R.Zieliński – czy można wykonać oświetlenie w Świecichowie na odcinku drogi od drogi powiatowej w kierunku posesji Państwa Pojta?
 
Inspektor M.Boryła – w tym przypadku w pierwszej kolejności musi być wykonana dokumentacja. To Zakład Energetyczny ustala warunki a nie Urząd Gminy. Bez dokumentacji nie wykonamy żadnej lampy.
 
 
Ad. 20
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 16:00 Przewodniczący A.Kisiel zamknął obrady XVI Sesji Rady Gminy Damnica.
 
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                     Przewodniczący
Barbara Imińska                                                                               Włodzimierz Kisiel
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-02-17 10:52:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-02-17 10:53:51)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki