PROTOKÓŁ NR XVIII/12 z dnia 29 marca 2012r.

 

PROTOKÓŁ NR XVIII/12
Sesji Rady Gminy Damnica
z dnia 29 marca 2012r.
 
Na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych.
 
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokółowała – Barbara Imińska
 
            Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Przewodniczący W.Kisiel przedstawił następujący porządek obrad.
 
1.      Sprawy regulaminowe:
·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
·        przyjęcie porządku obrad,
·        przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
2.      „Swego nie znacie a cudze chwalicie” – prezentacja PPD „Poltarex” Sp. z o.o. Tartak w Damnicy.
3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
4.      Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2011 rok.
5.      Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2011r.
6.      Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2011r.
7.      Projekt uchwały w sprawie zmian z budżecie Gminy na 2012r.
8.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
9.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013r.
10. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
11. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości
- działka zabudowana w m. Zagórzyczki.
12. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości
- lokal mieszkalny w m. Damnica.
13. Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad wynajmowania bazy lokalowej szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Damnica.
14. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Planu Odnowy Miejscowości dla Sołectwa Damnica na lata 2009 – 2016.
15. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
16. Projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
17. Interpelacje i zapytania radnych.
18. Wolne wnioski i informacje.
19. Zakończenie Sesji.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad?
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Porządek obrad przyjęty został do realizacji.
 
Protokół z poprzedniej sesji tj. z 01.03.2012r. został sporządzony i opublikowany w BIP.
Przewodniczący zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?
Radni nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniej sesji.
 
Ad. 2
„Swego nie znacie a cudze chwalicie” – prezentacja PPD „Poltarex” Sp. z o.o. Tartak w Damnicy.
 
W imieniu firmy, prezentacji dokonał jej pracownik Pan Paweł Obert. Wskazując na obszary działalności podkreślił przedmiot działalności w zakresie: przetarcie surowca, produkcja tarcicy, programu ogrodowego, podłóg, wiat garażowych, elementów domów, schodów, płotów, itp. Każdy z uczestników sesji otrzymał materiały promocyjne i informacyjne firmy.
 
Uczestniczący w Sesji Pan R.Mieleszczuk zwrócił się z pytaniem, czy i w jakiej formie firma pomaga mieszkańcom gminy?
 
Przewodniczący W.Kisiel – firma Poltarex przekazała m.in. drewno na pokrycie dachu spalonego budynku gospodarczego dla mieszkańca Łebienia.
 
Przewodniczący W. Kisiel dziękując za przybliżenie działalności firmy, złożył gratulacje pisemne na ręce Pana Oberta, życząc sukcesów w dalszej pracy.
 
Ad. 3
Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
 
Radna A.Sazon zwróciła uwagę na bardzo wysoką wycenę przeznaczonej do sprzedaży nieruchomości w Sąborzu.
 
Inspektor M.Boryła – wycena sporządzona została przez rzeczoznawcę majątkowego.
 
Ad. 4
Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za 2011 rok przedstawiła kierownik GOPS w Damnicy B.Orlicka.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad. 5
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2011r. przedstawił Z-ca Przewodniczącej Komisji P.Lewandowski.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
 
 
 
Ad. 6
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Damnica za 2011r. przedstawiła kierownik GOPS w Damnicy B.Orlicka.
Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania.
 
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2012r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/117/12 w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2012r.
 
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029 wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/118/12 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2011 – 2029.
 
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013r. wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor L.Wiczkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/119/12 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013r.
 
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/120/12 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobów mienia komunalnego.
 
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości - działka zabudowana w m. Zagórzyczki wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/121/12 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości - lokal mieszkalny w m. Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/122/12 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad wynajmowania bazy lokalowej szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/123/12 w sprawie ustalenia zasad wynajmowania bazy lokalowej szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Damnica.
 
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Planu Odnowy Miejscowości dla Sołectwa Damnica na lata 2009 – 2016 wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor L.Wiczkowska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych – 14 głosami „za” i 1 głosem „przeciw” podjęła uchwałę Nr XVIII/124/12 w sprawie zatwierdzenia zmian Planu Odnowy Miejscowości dla Sołectwa Damnica na lata 2009 – 2016.
 
Ad. 15
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.
 
Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwał omówiony został na posiedzeniach Komisji. Czy radni mają jeszcze uwagi do projektu uchwały.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/125/12 w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania wyboru radnego na Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Ad. 16
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się do radnych o zgłaszanie kandydatów na wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Radna B.Krawczewska - zgłaszam kandydaturę radnego Kazimierza Kozina. Uważam, że Pan Kozina jest odpowiednią osobą do sprawowania tej funkcji. Obecnie sprawuje odpowiedzialną funkcję przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Od wielu lat działa w samorządzie, jako radny Gminy.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnego K.Kozina, czy wyraża zgodę na kandydowanie?
 
Radny K.Kozina wyraził zgodę na kandydowanie na wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Radny Z.Zieliński – zgłaszam kandydaturę radnego Ryszarda Nieradko. Uważam, że Pan Nieradko był dobrym wiceprzewodniczącym. Jego odwołanie na poprzedniej Sesji było po prostu zmową niektórych osób.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnego R.Nieradko, czy wyraża zgodę na kandydowanie?
 
Radny R.Nieradko – Panie Przewodniczący. Dostałem informację, że Pan Kozina jeździ do mieszkań, poniża mnie, że jestem osobą niewykształconą, że mam tylko wykształcenie zawodowe i nie nadaję się na to stanowisko. Proszę Państwa przez cały ten okres jak rozpoczęła się działalność Rady nie powiedziałem na temat radnego Koziny żadnego słowa. Pan Radny Kozina przed rozpoczęciem pierwszej Sesji organizował spotkania, na których wręcz namawiał radnych, że Pan Kwaśniewski nie może zostać Przewodniczącym Rady. Ja tego do dzisiejszego dnia i godziny nikomu nie przekazałem. Natomiast Pan radny Kozina mnie poniża. Na ile stać mnie było i moich rodziców na tyle mnie wykształcili. To jest tylko i wyłącznie moja sprawa. Pan Kozina może ma wyższe wykształcenie, ale to nie daje mu prawa żeby mnie tak poniżać. Gdybym był teraz na miejscu radnego Koziny to honor nie pozwoliłby mi żeby usiąść obok Pana Przewodniczącego. Dziękuję bardzo Panie Przewodniczący, ale nie wyrażam zgodny na kandydowanie.
 
Radny K.Kozina – Szanowni radni. Można by w tym momencie powiedzieć wiele cierpkich słów. Zachęcam tylko do przeczytania kodeksu etyki radnego i Statutu Gminy. Jeżeli chodzi o namawianie ludzi, na kogo głosować a na kogo nie. Nie chce sobie nawet tego wyobrażać. To było przed wyborami do Rady a Wy teraz takie rzeczy robicie.
 
Radny A.Krzymiński – Szanowna Rado, goście, sołtysi. Do tej pory Rada nie była zła. Bezzasadne jest mówienie, że blokujemy jakiekolwiek inwestycje. Staraliśmy się, aby były wszelkie inwestycje: w Damnicy, Damnie a o małych wioskach zapomnieliśmy. Nikt z nas nie blokował jakiejkolwiek ustawy, nikt się nie sprzeciwiał. Tak jak na początku jeden radny powiedział, że wiceprzewodniczącym powinna być kobieta więc podyskutujmy jeszcze dziś na ten temat. Czy to musi być mężczyzna? Zgłaszam kandydaturę radnej Małgorzaty Wasiak.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnej M.Wasiak, czy wyraża zgodę na kandydowanie?
 
Radna M.Wasiak wyraziła zgodę na kandydowanie na wiceprzewodniczącą Rady Gminy Damnica.
 
Wójt G.Jaworski – w odpowiedzi na wypowiedź radnego Z.Zielińskiego twierdzi, że aby mówić oskarżenia należy mieć dowody. Nie może zrzucać takich bezpodstawnych oskarżeń.
 
Radny Z.Kwaśniewski – szanowni radni pamiętajmy, że wiceprzewodniczący to nie jest posada tylko funkcja. Wiceprzewodniczący to przede wszystkim funkcja.
 
W związku z tym, iż nie zgłoszono więcej kandydatów Przewodniczący W.Kisiel zaproponował zamknięcie listy kandydatów.
 
Zgłoszeni kandydaci na wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica:
1.      Kozina Kazimierz,
2.      Wasiak Małgorzata.
 
Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie postanowiła zamknąć listę kandydatów na wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica. 
 
Następnie przystąpiono do wyboru Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia wyboru wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Zgłoszenia kandydaci do Komisji Skrutacyjnej:   
1)     Diegner Ewa,
2)     Michalska Joanna,
3)     Nieradko Ryszard.  
 
Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.
 
W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie powołała Komisję skrutacyjną do przeprowadzenia wyboru Przewodniczącego Rady Gminy w składzie jak wyżej.
 
Przewodniczący W.Kisiel ogłosił 10 minutową przerwę w celu ukonstytuowania się Komisji oraz przygotowania  kart do głosowania.
 
Po przerwie Komisja Skrutacyjna rozdała karty do głosowania na wiceprzewodniczącego Rady.
 
Po przeprowadzonym akcie głosowania Komisja Skrutacyjna podliczyła głosy i ustaliła wynik głosowania.
Przewodnicząca Komisji E.Diegner odczytała protokół z przeprowadzonego tajnego głosowania.
Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu do niniejszego protokołu.
 
W głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady wiceprzewodniczącym Rady Gminy Damnica wybrany został
Pan Kazimierz Kozina.
 
Radna M.Wasiak - dziękuję wszystkim, którzy na nią głosowali tym, którzy na nią nie głosowali. Życzę powodzenia nowo wybranemu wiceprzewodniczącemu.
 
Radny K.Kozina – dziękuję za zaufanie i postaram się żeby nie zawieść.
 
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się do Sekretarz A.Harmacińskiej o odczytanie projektu uchwały.
 
Sekretarz A.Harmacińska odczytała projekt uchwały w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVIII/126/12 w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady Gminy Damnica.
 
Ad. 17
 
Radny R.Nieradko – prawdopodobnie w szatni mróz rozsadził rury i grzejniki. Mam pytanie, kto jest za to odpowiedzialny, kto pokryje koszty?
 
Wójt G.Jaworski – z tego, co mi wiadomo chodzi o usterki w instalacji wodnej. Natomiast w szatni jest instalacja grzewcza elektryczna.
 
Radny Z.Zieliński – pytanie do dyrektora ZGK odnośnie placu zabaw w Damnie. Sprzęt został zdemontowany i złożony u mnie na działce. Kiedy i gdzie sprzęt zostanie ponownie zamontowany?
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski –dziękuje bardzo radnemu za przechowanie sprzętu. Plan zabaw planujemy przygotować po świętach na działce przy Orliku.
 
Radny Z.Zieliński –  przy Orliku ustawić pojemniki na szkło oraz kosze na śmieci.
 
Dyrektor ZGK G.Grabowski – przy obiekcie zatrudniony został pracownik, którego zadaniem jest m.in. utrzymanie tam porządku. Pojemniki zgodnie z sugestią radnego zostaną ustawione.
 
Radny Z.Zieliński - jakie działania podjęto z ramienia Urzędu Gminy temacie nielegalnej wycinki drzew przy jeziorku w Dąbrówce?
 
Inspektor M.Boryła – właścicielem działki i jeziora jest Agencja Nieruchomości Rolnych. Po otrzymaniu informacji o wycince drzew wystąpiłam do właściciela obiektu. Wystąpiłam zgodnie z przepisami. Dalsze działania zależą od właściciela. Nie mogę ingerować w działania właściciela i dzierżawcy.
 
Radny A.Krzymiński – mam pytanie do Pana Wójta. Na jakim etapie są przygotowania do sprzedaży działek przy szkole w Domaradzu? Czy jest możliwość przygotowania do sprzedaży jeszcze w tym roku. Są zainteresowani kupnem, więc chciałbym uzyskać jakąś informację.
 
Wójt G.Jaworski – nie ma jeszcze podziału geodezyjnego działki oraz nie ma uchwały Rady o przeznaczeniu do zbycia. Pierwszy podział geodezyjny nie został zatwierdzony przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad w Gdańsku. Sporządzono drugi podział działki i przesłano do akceptacji.
 
Radny A.Krzymiński – wykonawca budujący kanalizację w Domaradzu nie uporządkował wszystkich posesji po pracach. Na posesji Państwa Cisek oraz Kiewra nadal jest bałagan. W parku obok wymienionych posesji sąd drzewa zagrażające bezpieczeństwu posesji. Właściciele wielokrotnie występowali o wycinkę drzew, lecz nadal nic nie zrobiono.
 
Inspektor M.Boryła – działka i park stanowią własność osób fizycznych. To właściciel działki powinien wystąpić o zgodę na wycinkę drzew. Ze względów bezpieczeństwa dokonaliśmy przycięcia gałęzi jednego z drzew.
 
Wójt G.Jaworski – zgodnie z umową termin zakończenia inwestycji w Domaradzu jest do końca października br. Do tego czasu wykonawca z pewnością uporządkuje posesje.
 
Radny T.Myszke – 1) ponawiam wniosek, aby wystąpić do właściciela spalonego pałacu w Karzniczce o uporządkowanie i odpowiednie zabezpieczenie terenu. Wszystko się tam już zawala, w fosie jest pełno śmieci.
2) uważam, że Wójt Gminy powinien raz w roku zorganizować i przeprowadzić w każdym sołectwie zebranie wiejskie. Mieszkańcy mają różne bolączki, wiele spraw, które na takim zebraniu można wyjaśnić.
 
Wójt G.Jaworski – popieram wypowiedź radnego w temacie spalonego pałacu w Karzniczce. Należy cos z tym zrobić. Natomiast, jeżeli chodzi o organizację zebrania wiejskiego w sołectwie to z taką inicjatywą może wystąpić sołtys. Jeżeli w sołectwie jest do rozwiązania jakiś problem wówczas sołtys zwołuje zebranie wiejskie i powiadamia odpowiednie osoby do udziału w zebraniu. Każdorazowo uczestniczę w takim zebraniu. Zebrania wiejskiego nie musi zwoływać Wójt.
 
Radna J.Michalska – od jakiegoś czasu nie pali się lampa na ulicy Lipowej na wysokości gabinetu kosmetycznego.
 
Inspektor M.Boryła – awaria została zgłoszona i zostanie usunięta w ramach bieżących napraw.
 
Radna M.Wasiak – 1) składany był wniosek o poszerzenie drogi powiatowej na odcinku Mianowice – Zagórzyca. Czy zadanie to będzie realizowane w roku bieżącym?
2) wzorem roku ubiegłego zorganizować spotkanie robocze Wójta z sołtysami. Takie spotkanie jest bardzo dobre i potrzebne.
 
Wójt G.Jaworski – dyrektor ZDP w Słupsku przymierza się do opracowania projektu na tę drogę. Jednak trudno powiedzieć, w jakim czasie to będzie.
 
Inspektor M.Boryła – na wycinkę drzew przy tej drodze należy uzyskać zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W związku z tym, że na drzewach stwierdzono gatunki chronionych porostów uzyskanie zezwolenia nie będzie prostą sprawą. W związku z tym należy dokonać oceny porostów znajdujących się na drzewach.
 
Radny Powiatu A.Kordylas przedstawił informację na temat planowanych przez powiat przedsięwzięć na drogach powiatowych na terenie gminy Damnica. Radni powiatu poczynili starania w kierunku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w zakresie opracowania projektu technicznego m.in. na drogę Mianowice - Damnica. Radny A.Kordylas zachęca Wójta i Radę do wspólnych działań w tym zakresie. Jeżeli prowadzone będą wspólne działania wówczas jest większa szansa na wprowadzenie tego zadania do planów powiatu. Wójt powinien przedstawić Staroście potrzeby i propozycje w zakresie prac remontowych na drogach powiatowych. Z taką propozycja Wójt winien zapoznać radnych powiatu, aby mogli skuteczniej zabiegać o interesy gminy. Powiat bez wsparcia finansowego gminy nie przyjmie do realizacji większej inwestycji na drodze powiatowej. Powiat będzie realizował zadania tam, gdzie będzie współfinansowanie gminy.
 
Wójt G.Jaworski – zarówno powiat jak i gmina nie ma środków na tyle, aby zrealizować wszystkie potrzeby. Dyrektor ZDP w Słupsku Pan Ożarek w miesiącu lutym br. przedłożył orientacyjne koszty przebudowy dróg powiatowych oraz chodników na terenie gminy. Jednocześnie wskazał, iż w opinii ZDP konieczne jest także poszerzenie drogi powiatowej na odcinku Mianowice-Zagórzyca. Jest to tylko opinia a nie propozycja przyjęcia do współfinansowania i realizacji tego zadania. Dyrektor Ożarek zwrócił się z prośbą o przeanalizowanie możliwości finansowych i wskazanie kolejności przebudowy dróg według naszych potrzeb. W odpowiedzi odpisałem następująco. W zakresie budowy chodników podtrzymałem propozycję ZDP – Bobrowniki i Mianowice. Zarząd Dróg Powiatowych przekaże potrzebny materiał do wykonania chodników. Natomiast gmina pokryje koszty związane z robocizną. Jeżeli chodzi o drogi to wskazałem wykonanie w pierwszej kolejności drogę przez Bięcino. Ponadto za tą droga przemawia fakt, że wydane jest pozwolenie na budowę farmy wiatrakowej a inwestor deklaruje współfinansowanie budowy dróg. Jestem zwolennikiem współfinansowania realizacji zadań z powiatem, ale należy brać pod uwagę możliwości finansowe oraz potrzeby.
 
Radny T.Myszke – w momencie uchwalania budżetu gminy na 2012 rok jako jedyny wskazałem, że za mało środków planujemy na drogi. Co możemy teraz zrobić za te kwotę? Dziś nie powinniśmy takiej dyskusji prowadzić.
 
Radny Z.Kwaśniewski – popieram wniosek radnej M.Wasiak w temacie spotkania z sołtysami. Sołtys i rada sołecka są organem pomocniczym dla Wójta. Taki zebranie robocze powinno odbywać się, co najmniej raz na kwartał. Wiele spraw, które sołtysi poruszają na Sesji może być wyjaśnionych i załatwionych na takim zebraniu.
 
Radna A.Gajewska-Płatkowska – droga Strzyżyno – Głuszyno jeszcze nie tak dawno była w dobrym stanie. Obecnie jest bardzo zniszczona, nie można nią przejechać samochodem. Mieszkańcy skarżą się, że do Głuszyna muszą jechać przez Potęgowo. Drogi są w złym stanie a my chcemy stadion budować. Ludzie mają o to pretensje.
 
Radny R.Nieradko – odcinek drogi powiatowej w Bobrownikach od mostu do skrzyżowania także jest w złym stanie. W asfalcie są same dziury.
 
Wójt G.Jaworski – są to drogi powiatowe i powiat powinien je utrzymywać, remontować. Jeżeli jest taka potrzeba i taka wola to możemy maksymalnie dofinansować drogi powiatowe i będziemy je robić.
 
W Sesji Rady Gminy uczestniczyli mieszkańcy miejscowości Głodowo, którzy zwrócili się do Rady z prośbą o remont drogi do Głodowa. Droga jest w złym stanie, nie była remontowana od wielu lat.  Stan drogi utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców – dojazd do pracy, do szkoły, do lekarza itp. Droga jest systematycznie niszczona przez sprzęt firmy Farm Frites. Mieszkańcy uważają, że Gmina powinna wyegzekwować od firmy Farm Frites naprawę tej drogi. Mieszkańcy przeprowadzili wiele rozmów z różnymi osobami, ale zawsze kończyło się na obietnicach. Dlatego zwracają się do Rady Gminy o pomoc w rozwiązaniu ich problemu.
 
Radna M.Wasiak – radni nie znali tego problemu. Dopiero od Państwa dowiedzieliśmy się o tej sytuacji.
 
Wójt G.Jaworski – nie jest to jedyna droga w złym stanie na terenie gminy. Wspomniana droga to droga praktycznie do jednej nieruchomości. Rozumiem sytuację mieszkańców Głodowa. Nie mogę jednak powiedzieć, że zrobimy tak czy inaczej. Podobna sytuacja jest do miejscowości Zagórzyczki. W ubiegłym roku przy dofinansowaniu udało nam się zrobić spory kawałek tej drogi, ale nadal jest potrzeba dokończenia jej. W ubiegłym roku wykazałem wszystkie odcinki dróg gminnych wymagających remontu. Radni objechali wszystkie drogi i mieli obraz ich stanu. W bieżącym roku także przystąpimy do remontu dróg gminnych. Państwo podejmiecie decyzję, jaką drogę przyjmiemy do realizacji. Należy dokonać wizji w terenie i zobaczyć czy będzie nas stać na utwardzenie tej drogi. Każdy radny chciałby zrobić jakiś odcinek drogi na swoim terenie. Wszystkiego jednak nie da się zrobić.
 
Radny K.Kozina – firma Farm Frites ma prawo korzystać z tej drogi. Jest takim samym użytkownikiem drogi jak inni.
 
R.Mieleszczuk – to, co dzieje się z tą droga jest przestępstwem. Wójt nie powinien zastanawiać się, co zrobić tylko zgłosić sprawę do Prokuratury. Po jednej takiej sprawie zaczną sami naprawiać zniszczone drogi. Samochody i ciągniki firm wywalają błoto na drogi publiczne i nie sprzątają tego i tym samym niszczą drogę. Firma ma prawo korzystać z drogi, ale powinna ją też naprawiać.
 
Radny Z.Kwaśniewski – temat dróg jest tematem bardzo trudnym. To Wójt jest gospodarzem w gminie i powinien przedstawić Radzie propozycję, jakie drogi należy w pierwszej kolejności robić. Zbliża się okres, że można zacząć prace remontowe na drogach. W kwietniu Rada podejmie temat. Wójt przedstawi propozycję i będziemy dyskutować.
 
Dyrektor G.Grabowski – na dzień dzisiejszy na terenie gminy nie ta jedna droga jest w złym stanie. Co my jako Zakład Gospodarki Komunalnej możemy zrobić, aby tę drogę do Głodowa utrzymać w należytym stanie? Jest to droga publiczna i na drodze publicznej każdy pojazd dostosowany do ruchu może przejeżdżać. Ok. 1 km jest odcinek w miarę utwardzony. Natomiast na pozostały odcinek nawieziony został żużel. W chwili obecnej ZGK nie posiada takich środków finansowych, aby wykonywać trwałych napraw. Środki finansowe przekazywane na modernizację dróg każdego roku ustalane są na tej samej zasadzie. W granicach miesiąca kwietnia dokończymy remont bieżący drogi do Głodowa łącznie z wycinką poboczy i jej stan będzie znacznie lepszy niż w ubiegłym roku. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby utwardzenie tej drogi ale na dzień dzisiejszy sytuacja jest taka jak jest. W miesiącu kwietniu br. planowany jest wyjazd radnych na przegląd dróg gminnych. Przyjedziemy również do Państwa do Głodowa. Sądzę że po takiej wycieczce po naszych drogach będziemy mieli wiele tematów do dyskusji. Zdaję sobie sprawę w jakim stanie jest część dróg. Myślę, że firma Farm Frites pomoże nam w budulcu do remontu drogi do Głodowa. Wszystko jest jeszcze przed nami. Uważam, że udało nam się wiele zrobić na drogach gminnych. Co jest możliwe robimy własnymi siłami.
 
Radny K.Kozina – firma Farm Frites udostępni potrzebny sprzęt do remontu drogi do Głodowa. Mimo tego, co zostało tu powiedziane firma robi bardzo dużo, aby utrzymać przejezdność tej drogi.
 
Ad. 18
 
Przewodniczący W.Kisiel przekazał Radzie następujące informacje:
1)      odczytał pismo złożone przez sołtysa sołectwa Damnica Z.Zagórowskiego informujące, iż grupa sołtysów Gminy Damnica wstąpiła do Stowarzyszenia Sołtysów Polskich i postanowiła powołać Gminne Koło Stowarzyszenia Sołtysów,
2)      poinformował o wysokości udzielonej pomocy finansowej przekazanej przez radnych Gminy i sołtysów na rzecz poszkodowanego w pożarze sołtysa Sławomira Kubickiego,
3)      przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów dotyczącą podwyżki diet dla sołtysów. W związku z tym, iż w budżecie na 2012r. nie planowano środków na ten cel wniosek zostanie rozpatrzony przy planowaniu budżetu Gminy na 2013r.
4)      Rada Powiatu Słupskiego przystąpiła do realizacji projektu pn. „Renowacja oraz konserwacja plafonu znajdującego się w sali lustrzanej pałacu w Damnicy”.
 
Z okazji zbliżających się świąt Przewodniczący W.Kisiel złożył wszystkim życzenia zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych pełnych nadziei i wiosennego słońca oraz serdecznych spotkań w gronie rodziny i przyjaciół.
 
Ad. 19
W związku z wyczerpaniem obrad o godz. 16:00 Przewodniczący W.Kisiel zamknął obrady XVIII Sesji Rady Gminy Damnica.
 
Na tym protokół zakończono.
 
Protokółowała                                                                                     Przewodniczący
Barbara Imińska                                                                                               Włodzimierz Kisiel    
Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-04-24 14:08:02)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2012-04-30 09:27:37)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki