PROTOKÓŁ NR XXX/13 w dniu 28 lutego 2013r.

PROTOKÓŁ NR XXX/13

Sesji Rady Gminy Damnica

w dniu 28 lutego 2013r.

 

 

Na stan 15 radnych obecnych było 15 radnych.

 

Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel

Protokółowała – Barbara Imińska

 

Sesję Rady Gminy otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości, na podstawie listy obecności stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.

Przewodniczący W.Kisiel przywitał zaproszonych gości w osobach:

- Pan Mariusz Ożarek – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku.

 

Przewodniczący W.Kisiel odczytał wniosek Wójta Gminy Damnica z dnia 25.02.2013r. o wprowadzenie do porządku obrad następujących projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych gminy.

 

Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, kto z radnych jest za wprowadzeniem do porządku obrad wnioskowanych projektów uchwał?

 

Rada jednogłośnie postanowiła wprowadzić do porządku obrad wnioskowany projekt uchwały.

 

Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy są jeszcze uwagi lub wnioski do porządku obrad?

Radni nie zgłosili uwag do porządku obrad.

Porządek obrad po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:

1.      Sprawy regulaminowe:

·        otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,

·        przyjęcie porządku obrad,

·        przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

2.      Informacja dotycząca modernizacji dróg powiatowych na najbliższe lata na terenie gminy Damnica – informację przedstawi dyrektor ZDP w Słupsku.

3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.

4.      Wyznaczenie kierunków działań dotyczących zadań z zakresu wychowania przedszkolnego w gminie Damnica.

5.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Damnica na lata 2013 – 2022.

6.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014r.

7.      Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej województwa pomorskiego z przeznaczeniem na potrzeby Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Słupsku.

8.      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Damnica w 2013r.”

9.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.

10.  Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych gminy.

11.  Interpelacje i zapytania radnych.

12.  Wolne wnioski i informacje.

13.  Zakończenie Sesji.

 

Protokół z poprzedniej Sesji tj. 31 stycznia 2013r. został sporządzony  i opublikowany w BIP.

 

Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji?

Radni nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniej Sesji.

 

Ad. 2

W Sesji Rady Gminy Damnica uczestniczył Pan Mariusz Ożarek – dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku, którego poproszono o przedstawienie planu w zakresie modernizacji dróg powiatowych na terenie Gminy Damnica.

W roku bieżącym realizowana będzie  modernizacja drogi powiatowej przez miejscowość Bięcino. Dyrektor ZDP ubolewa, iż nie rozpoczęto tego zadania w roku ubiegłym tak jak było podpisane porozumienie z gminą Damnica w sprawie wspólnego finansowania zadania.

Do realizacji na najbliższe lata zdaniem dyrektora ZDP w pierwszej kolejności powinno remontować się drogę powiatową Mianowice – Damnica a w dalszej kolejności modernizację drogi Stara Dąbrowa – Łebień.

Zdania wśród radnych na ten temat były podzielone i nie wszyscy radni zgodzili się ze stanowiskiem dyrektora, co do kolejności remontu dróg.

Radny K.Kozina - stwierdził, iż w roku ubiegłym gmina była przygotowana do rozpoczęcia modernizacji drogi w Bięcinie, zabezpieczając na ten cel 300 tys.zł. Jeżeli nie można było rozpocząć prac w Bięcinie zgodnie z podpisanym porozumieniem, można było te środki przeznaczyć na modernizację drogi w Łebieniu.

Radny Z.Kwaśniewski – stwierdził, iż większość dróg powiatowych na terenie gminy Damnica wymaga poważnego remontu. Po okresie zimowym droga Mianowice-Damnica, a szczególnie na odcinku od Karżniczki do Damnicy jest w bardzo złym stanie i uważa, że ten odcinek powinien być remontowany w pierwszej kolejności. Przy okazji udziału w Sesji dyrektora ZDP w Słupsku Pana Mariusza Ożarka radny skierował pytanie – co byłoby, gdyby nasza gmina nie dokładała środków finansowych ze swojego budżetu na remont dróg powiatowych. Stwierdził, iż w zasadzie odpowiedź pana dyrektora można przewidzieć – po prostu powiat nie realizowałby remontów dróg powiatowych na naszym terenie. Dlatego radny Z.Kwaśniewski po raz kolejny stwierdza, że jednostka administracyjna, jaka jest powiat (Starostwo) jest niepotrzebna. Uważa, że nasze państwo nie stać na utrzymywanie powiatów.

Radny A.Krzymiński – zwrócił uwagę, iż już wcześniej były rozmowy i ustalono, że robimy drogę w Bięcinie a w następnej kolejności drogę w Łebieniu.

Wójt G.Jaworski - podkreślił, iż na dzień dzisiejszy na terenie gminy Damnica około 25 km dróg powiatowych wymaga remontu, modernizacji lub odbudowy.

Dyrektor ZDP nie ustosunkował się do pozostałych odcinków dróg powiatowych poza drogą w Łebieniu i drogą Mianowice-Damnica.

 

W dalszej części spotkania dyrektor M.Ożarek odpowiadał na pytania radnych i sołtysów.

 

Ad. 3

Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Radny A.Krzymiński – Zespół Sportowy z Domaradza nie złożył w odpowiednim terminie wniosku i nie otrzymał dotacji na 2013 rok. Prośba do Pana Wójta o ponowne rozpatrzenie wniosku.

 

Wójt G.Jaworski – są to środki publiczne i w chwili obecnej nie ma możliwości prawnej ponownego rozpatrzenia wniosku. Jak każda dotacja, także dotacja dla Klubów Sportowych podlega kontroli zewnętrznej i nie możemy zrobić nic, co byłoby niezgodne z przepisami prawa. Jednakże Zespół Sportowy miał prawo wystąpić z wnioskiem o przywrócenie terminu a z tego nie skorzystał.

 

Ad. 4

Sekretarz A.Harmacińska przedstawiła informację dotycząca zmian w zakresie wychowania przedszkolnego, w kontekście obowiązków spoczywających na gminie.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Wójt G.Jaworski – są to proponowane zmiany do ustawy o systemie oświaty w zakresie wychowania przedszkolnego. Jako samorząd powinniśmy przygotować się do wprowadzenia realizacji nałożonych zadań i wypracować koncepcję, w jakim kierunku w tym zakresie pójść.

 

Radna M.Wasiak – na posiedzeniu Komisji Oświaty prowadziliśmy dyskusję w tym temacie i zgodnie stwierdziliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie gminnego przedszkola w budynku po dawnym przedszkolu.

Radny R.Nieradko – uważam, że dobrym rozwiązaniem będzie utworzenie oddziałów przedszkolnych przy szkołach.

Radny A.Krzymiński – warto zapytać o opinię w tym temacie dyrektorów szkół. Będą to małe dzieci, czy szkoły będą w stanie stworzyć odpowiednie warunki.

Dyrektor ZS w Damnicy A.Kordylas oraz Dyrektor ZS w Zagórzycy R.Nowak stwierdzili, iż na dzień dzisiejszy teoretycznie szkoły są w stanie stworzyć oddziały dla dzieci 4 i 3 letnich.

Wójt G.Jaworski – wszystko będzie zależało od podejścia rodziców dzieci 3 i 4 letnich. Dzieci te nie będą miały obowiązku tylko prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Nie wiemy ile rodziców skorzysta z tego prawa.

 

Ad. 5

Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013 – 2022 wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/219/13 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013-2022.

Ad. 6

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014r. wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został  omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/220/13 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.

Ad. 7

Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej województwa pomorskiego z przeznaczeniem na potrzeby Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Słupsku wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/221/13 w sprawie przekazania środków finansowych na Wojewódzki Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej województwa pomorskiego z przeznaczeniem na potrzeby Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Słupsku.

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Damnica w 2013r.” wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/222/13 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Damnica w 2013r.”

 

Ad. 9

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/223/13  w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.

 

Ad. 10

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych gminy wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący W.Kisiel – projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji. Czy radni maja jeszcze uwagi lub pytania do projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/224/13 w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organu wykonawczego jednostek pomocniczych gminy.

 

Ad. 11

 

Radny A.Krzymiński -  na posiedzeniu Komisji Budżetu poruszyłem temat obniżenia stawki podatku śmieciowego. Mieszkańcy są oburzeni tak wysoką stawką. Pytają, czym Rada kierowała się ustalając taką stawkę. Uważam, że powinniśmy jeszcze raz przeanalizować temat i obniżyć stawkę podatku.

 

Radny Z.Kwaśniewski – w związku z rewolucją w odbiorze śmieci, odpadów, która ma się dokonać od 1 lipca br. odbieramy wiele uwag a wręcz pretensji w tej sprawie.
Po pierwsze – nie wszyscy wiedzą, że ustawa ta czyni właśnie gminę właścicielem wszystkich śmieci.

Po drugie – mimo, że stawki opłat za odpady komunalne mamy jedne z najniższych w regionie słupskim już wiadomo, że dla wszystkich mieszkańców naszej gminy oznacza to wyższe opłaty i prawdopodobnie problemy. W deklaracji o wysokości opłaty za odpady jest zapis o liczbie mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Ludzie pytają jak ten zapis rozumieć? Chodzi o to, jaki okres nieobecności uprawnia do wypisania kogoś z nieruchomości, aby pomniejszyć koszty opłat. Pytają, czy we własnym zakresie trzeba będzie mieć pojemnik na zmieszane odpady? Jak często odpady będą wywożone? Są pytania o inne odpady: sprzęt elektroniczny, baterie żarówki, puszki po farbie i inne a także odpady wielkogabarytowe.

Czy każdy sam będzie musiał zawieść wymienione odpady do punktu selektywnej zbiórki odpadów? Te i inne pytania nurtują mieszkańców gminy.

W związku z tym uważam, że konieczna jest akcja informacyjna w tej kwestii – forma pisemna lub zebrań.

Ponadto jestem za tym, aby wprowadzić korektę stawek za odpady dla nieruchomości zamieszkałych przez rodziny 5-osobowe i więcej. Taka możliwość jest po wprowadzeniu nowelizacji ustawy śmieciowej.

 

Wójt G.Jaworski – temat podatku śmieciowego wyjaśniałem na posiedzeniach Komisji. Przedstawiłem również możliwość zróżnicowania stawki podatku. Zmienił się system gospodarki odpadami. Rozumiem uwagi ze strony mieszkańców. Nikt nie jest na to przygotowany, ani my, jako samorząd ani mieszkańcy. Niektórzy sołtysi źle informują mieszkańców mimo, iż otrzymali szeroką informację na ten temat. Kwestie poruszone przez radnego Z.Kwaśniewskiego zostały szczegółowo ujęte w uchwałach Rady Gminy Damnica oraz w trakcie prezentacji, która miała miejsce na Sesji w dniu 6 grudnia 2012r. a dotyczyła nowego systemu gospodarowania odpadami. Ponadto omawiane kwestie zostały szczegółowo uregulowane w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Damnica, który również podlegał akceptacji Rady Gminy. Zawiera on regulacje dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, rodzaju pojemników, częstotliwość odbioru odpadów (segregowanych i niesegregowanych). Poinformowano radnych i mieszkańców, iż zostanie utworzony w miejscowości Karzniczka Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, do którego można będzie bezpłatnie przywieźć zużyte baterie, świetlówki, opony, sprzęt elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, metal, makulaturę itp.  Wobec powyższego należy uznać, że radnym przekazano wszelkie informacje w wyczerpującym zakresie dotyczące zmian w systemie gospodarki odpadami. Tak, jak wyjaśniałem na posiedzeniach Komisji nowelizacja ustawy wprowadza możliwość zróżnicowania stawki podatku śmieciowego i także jestem za jej zróżnicowaniem. Jednakże faktyczne koszty związane z gospodarką odpadami znane będą po ogłoszeniu i rozstrzygnięciu przetargu. Dlatego do tematu stawki proponuję wrócić po rozstrzygnięciu przetargu. Z pewnością wzrosną koszty odbioru odpadów. Firma będzie teraz musiała dojechać praktycznie do każdej posesji, co zwiększy koszty transportu. Ponadto każda gmina przypisana jest tylko do jednego wysypiska. Należy zastanowić się czy nie jest zbyt mała różnica w stawce podatku w przypadku zbiórki segregowanej i niesegregowanej.

Sekretarz A.Harmacińska -  jeszcze dziś mieszkańcy mogą składać deklaracje do podatku. Po złożeniu deklaracji będziemy mieli obraz ilu mamy zadeklarowanych mieszkańców. Po przeprowadzonej procedurze przetargowej będziemy wiedzieli, jakie są faktyczne koszty i jaki koszt przypada na jednego mieszkańca. Może zaistnieć sytuacja, że przetarg trzeba będzie unieważnić, ponieważ zabezpieczone w budżecie środki są za małe. Skąd taka stawka? Stawka podatku wynika z kalkulacji a co zawiera kalkulacja wskazuje ustawa.

Sołtys S.Narloch – przekazał Wójtowi G.Jaworskiemu pismo, w którym zwraca się o zwołanie zebrania wiejskiego w miejscowości Domaradz w celu przekazania  mieszkańcom dokładnych informacji na temat nowych stawek opłat za śmieci. W piśmie sołtys informuje, że w związku z tak drastyczną podwyżką opłat za wywóz odpadów komunalnych niezadowolenie mieszkańców jest bardzo duże. Mieszkańcy sołectwa Domaradz nie są zamożni i tak wysokie opłaty będą dla nich dużym obciążeniem.

Mieszkaniec W.Cymek – uważam, że temat nad którym Państwo dyskutujecie powinien wejść do realizacji już 20 lat temu. Wielu mieszkańców nadal nie wie, co to segregacja odpadów. Jako mieszkaniec Damnicy mam bardzo mało informacji na temat nowego systemu gospodarowania odpadami. Brak kontaktu z sołtysem. Podwyżka opłaty za śmieci jest znaczna. W innych gminach opłata ta jest wyższa ale wywóz śmieci jest 2 – 3 razy w miesiącu. Należy zastanowić się czy teraz poprzez wzrost opłaty nie będą rosły zaległości mieszkańców wobec gminy. Do tej pory rodzina 6-osobowa płaciła 50 zł. kwartalnie, natomiast wg nowego systemu będzie płaciła 56 zł. miesięcznie. Uważam, że należałoby  wziąć pod uwagę rodziny wielodzietne, wielorodzinne i zróżnicować stawkę. Ponadto nie wiemy jak prowadzić segregację, do jakich worków, jakie śmieci i wiele innych wątpliwości.

Wójt G.Jaworski -  problem ściągalności opłat z pewnością nam wzrośnie i nie unikniemy tego. Już w chwili obecnej są problemy z poborem opłat za wodę i ścieki a dojdą jeszcze śmieci. Dłużnikowi można odciąć dopływ wody natomiast śmieci będziemy musieli odebrać.

Sekretarz A.Harmacińska – dla mieszkańców gminy przygotowane zostały ulotki informacyjne, które przekazano sołtysom na sesji grudniowej oraz bezpośrednio mieszkańcom. Na ulotce jest numer telefonu, pod którym każdy mieszkaniec może uzyskać dokładne informacje. Ponadto w momencie składania deklaracji także pracownik Urzędu udziela szczegółowych wyjaśnień.

Radny T.Myszke – Rada podjęła uchwałę w sprawie stawki podatku za odpady zgodnie z wymogami ustawy. Musimy przestrzegać przepisów prawa. Nie jest to wymysł Rady tylko ustawa zobowiązała nas do podjęcia takiej uchwały.

Ad. 12

Nie zgłoszono wniosków.

Ad. 13

W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:45 Przewodniczący W.Kisiel zakończył obrady XXX Sesji Rady Gminy Damnica.

 

Na tym protokół zakończono.

Protokółowała                                                                Przewodniczący

Barbara Imińska                                                               Włodzimierz Kisiel

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2013-03-25 11:20:16)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2013-04-09 12:55:20)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki