UCHWAŁA NR XXXIV/256/13 z dnia 26 czerwca 2013r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica

 

UCHWAŁA NR XXXIV/256/13

RADY GMINY DAMNICA

z dnia 26 czerwca 2013r.

 

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica

 

Na podstawie art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach  (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r.  poz. 391 z późn. zm.[1]) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594)

 

uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Damnica.

 

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXXIII/239/13  z dnia 24 maja 2013 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

 

 

Przewodniczący

Rady Gminy Damnica

 

Włodzimierz Kisiel

 

 

 


 Załącznik

do uchwały  Nr XXXIV/256/13

Rady Gminy Damnica

z dnia 26 czerwca 2013r.

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY DAMNICA

 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

 § 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica dotyczące:

1)   wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a)                                prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków
i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, metali,

b)   uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących
do użytku publicznego,

c)                  mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2)   rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
przy uwzględnieniu:

a)    średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź
w innych źródłach;

b)                 liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3)   częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

 

4)   innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5)   obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6)   wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach
lub w poszczególnych nieruchomościach;

7)   wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów
jej przeprowadzania.

 

§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1)   ustawie- rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.);

2)   odpadach komunalnych niesegregowanych – rozumie się przez to zmieszane odpady komunalne;

3)   odpadach komunalnych segregowanych- rozumie się przez to odpady: szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe;

4)   odpadach komunalnych wielkogabarytowych- należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach- stare meble, kanapy, fotele;

5)   nieruchomości niezamieszkałej- należy przez to rozumieć nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, dotyczy to obiektów publicznych: szkoły, przedszkola, urzędy, biblioteki, itp.,
a także obiektów produkcji, usług i handlu: zakłady przemysłowe, warsztaty, biura, sklepy, hotele itp.;

6)   nieruchomości zamieszkałej- należy przez to rozumieć nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy;

7)   właścicielach nieruchomości- rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie
lub użytkowaniu, a także podmioty władające nieruchomością.

 

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 3. 1. Właściciele, użytkownicy, najemcy nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie
tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym opisane
w rozdziale III niniejszego regulaminu.

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zbierania powstałych odpadów,
a odbierający odpady do odbierania lub przyjmowania do punktu selektywnej zbiórki następujących rodzajów odpadów:

1)   niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2?13;

2)   przeterminowanych leków i chemikaliów;

3)   zużytych baterii i akumulatorów;

4)   zużytych żarówek i świetlówek;

5)   zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

6)   mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

7)   odpadów budowlanych i rozbiórkowych od gospodarstw domowych;

8)   zużytych opon z gospodarstw domowych;

9)   odpadów zielonych;

10)    papieru i tektury;

11)    szkła bezbarwnego i kolorowego;

12)    tworzywa sztucznego typu PET i plastik przemysłowo-gospodarczy;

13)    metali.

3.                   Odpady, o których mowa w ust. 1, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać
 i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

4.     Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie
z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.

 

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą
dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój
lub parkowanie pojazdów samochodowych.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu
ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.

 

 

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie
pod warunkiem:

1)       niezanieczyszczania środowiska oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej wody bez użycia detergentów;

2)  że mycie dotyczy wyłącznie nadwozia samochodu;

2.                   Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1)       niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;

2)  że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

 

§ 6. Na terenie Gminy Damnica zabrania się:

1)   umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w workach i pojemnikach do segregacji odpadów wtórnych oraz odpadów innych niż frakcje opisane na worku lub pojemniku;

2)   wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;

3)   wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.

 

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

               § 7. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

komunalnych na terenie nieruchomości  oraz na drogach publicznych:

1)  pojemniki na odpady o pojemności 60-1100 L;

2)  pojemniki o pojemności od 5 do 37 m3;

3) kosze uliczne o pojemności od 20- 75 L;

4)  worki z folii LDPE o pojemności od 60 do 120 L oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie;

5) worki o minimalnej pojemności 500 L wykonane z tkaniny foliowanej lub niefoliowanej-
do zbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

6) inne pojemniki i kontenery.

2. Pojemniki określone w ust. 1 powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą
ich opróżnianie mechanizmem załadowczym pojazdów odbierających odpady. Pojemniki powinny być szczelne.

3. Pojemniki należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady,
w granicach nieruchomości na miejscu specjalnie do tego wyznaczonym posiadającym równą
i utwardzoną nawierzchnię.

4. Pojemniki należy ustawić tak, aby nie powodowały uciążliwości i utrudnień
dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości i osób trzecich.

5. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach przeznaczonych na zmieszane odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu.

6. Pojemniki należy utrzymywać w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, dezynfekować i dezynsekować co najmniej dwa razy do roku.

7. Pojemniki, o których mowa oraz worki na odpady segregowane w dniu wywozu powinny być wystawione przed bramę posesji.

8. Niewystawienie pojemników oraz worków skutkować może brakiem odbioru odpadów przez firmę wywozową.

 

§ 8. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych:

1)   20 L na każdego mieszkańca nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy - na miesiąc;

2)   3 L na każdego pracownika i ucznia dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych - na miesiąc;

3)   30 L na każde 15 m2 powierzchni użytkowej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 L na lokal, dla lokali handlowych - na tydzień;

4)   15 L na jedno miejsce konsumpcyjne dla lokali gastronomicznych, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 L; dotyczy to także miejsc w ogródkach zlokalizowanych
na zewnątrz lokalu - na tydzień;

5)   120 L dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - na tydzień;

6)   120 L na każdych 10 pracowników, dla zakładów rzemieślniczych, usługowych
i produkcyjnych, pomieszczeń biurowych- na tydzień;

7)   10 L na jedno łóżko, dla domów opieki, hoteli pensjonatów oraz innych nieruchomości
o podobnej funkcji (np. agroturystyka) - na miesiąc;

8)   100 L na jeden domek letniskowy w okresie od 01 maja do 31 sierpnia, - na miesiąc;

9)   1 L na jeden nagrobek w przypadku cmentarzy- na miesiąc.

2. Dopuszcza się – przy zachowaniu minimalnej pojemności – stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 1.

 

                  § 9. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy minimalną pojemność worka przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości odpadów segregowanych:

1)  szkła białego i kolorowego - worek w kolorze zielonym - 60 L;

2) tworzywa sztuczne, plastik i zmieszane odpady wielomateriałowe - worek w kolorze żółtym –
60 L.

2.              Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji zbierać i gromadzić
na przydomowych kompostowniach.

 

§ 10. 1. Ustanawia się na terenie gminy Damnica jeden selektywny punkt bezpłatnej zbiórki odpadów komunalnych w miejscowości Karzniczka, gdzie odbierane i magazynowane będą następujące odpady:

1)   odpady budowlane i rozbiórkowe od gospodarstw domowych nie więcej niż 100 kg/rok
od gospodarstwa domowego;

2)   zużyte opony powstałe w gospodarstwach domowych, nie więcej niż 4 sztuki od jednego gospodarstwa domowego raz na 3 lata;

3)   odpady zielone;

4)   papier i tektura;

5)   szkło bezbarwne i kolorowe;

6)   tworzywa sztuczne typu PET i plastik przemysłowo-gospodarczy;

7)   metale;

8)   przeterminowane leki i chemikalia;

9)   zużyte baterie i akumulatory;

10)    zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

11)     zużyte świetlówki i żarówki.

2. Odbiór materiałów wielkogabarytowych  będzie odbywał się w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z częstotliwością jeden raz
w roku. Informacja o zbiórce zamieszczona zostanie na stronie internetowej Gminy
oraz na tablicach ogłoszeń poszczególnych sołectw.

 

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 11. 1.                   Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości oraz na podstawie ustalonego harmonogramu.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie
ich przez odbierającego odpady.

3.                   Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone
do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

 

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości zamieszkałych obowiązani są do pozbywania
się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości 1 raz
na miesiąc.

2.              Właściciele nieruchomości zamieszkałych obowiązani są do pozbywania się
z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych:

1)   tworzywa sztuczne - plastik i zmieszane odpady wielomateriałowe - jeden raz w miesiącu;

2)   szkło - jeden raz na kwartał.

3.    Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej zakresie wywozu odpadów na terenie gminy. Wywóz odpadów komunalnych powinien odbywać się
z częstotliwością:

1)   wytwarzający odpady komunalne do 1100 L – wywóz przynajmniej jeden raz w miesiącu;

2)   wytwarzający odpady komunalne powyżej 1100L do 2200 L - wywóz przynajmniej dwa razy
w miesiącu;

3)   wytwarzający odpady komunalne powyżej 2200 L - wywóz przynajmniej jeden raz w tygodniu.

4.    Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Damnica.

 

§ 13. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń
do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku
na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości, co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1.

              3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni wynika z instrukcji ich eksploatacji.

 

ROZDZIAŁ V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę

przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

            § 14. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia
lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać
je na terenie swojej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

5. Zabronione jest:

1) pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz;

2)  wpuszczanie psów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci;

3)       wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, szpitali, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).

6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

 

ROZDZIAŁ VI

Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

 

§ 15. 1.                Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1)  zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały;

2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości;

3)  nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości
lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór.

3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

 

ROZDZIAŁ VII

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

 

§ 16. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlega cały obszar Gminy Damnica.

2. Deratyzacja na terenie gminy powinna być przeprowadzana dwa razy w roku
w terminach od 15 marca do 15 maja oraz od 15 września do 15 listopada.

     

 

 

ROZDZIAŁ VIII

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

 

§ 17. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

 

§ 18. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady
w sposób selektywny.

 

§ 19. Zgodnie z zapisami Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2018 wskazuje się RIPOK w Chlewnicy jako instalację regionalną.

 

§ 20. 1. W celu ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszania ich objętości oraz racjonalizacji procesu segregacji wymaga się:

1)   opróżniania opakowania z pozostałości produktu przed umieszczeniem w pojemniku na odpady surowcowe,

2)   redukowania objętości odpadów surowcowych poprzez zgniatanie plastikowych butelek, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed umieszczeniem w pojemniku
na odpady.

 

 



[1] Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w: Dz.U. z 2012r. poz. 951; Dz.U. z 2013r. poz. Nr 21 i 228.

 

Wytworzył:
Bogumiła Obert
Udostępnił:
Jarosiewicz Bartosz
(2013-07-02 10:38:04)
Ostatnio zmodyfikował:
Jarosiewicz Bartosz
(2013-07-02 10:39:06)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki