PROTOKÓŁ Nr XXXVI/13 w dniu 19 września 2013r.
PROTOKÓŁ Nr XXXVI/13
Sesji Rady Gminy Damnica
w dniu 19 września 2013r.
Na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych.
Nieobecni radni: M.Wasiak.
Przewodniczył – Włodzimierz Kisiel
Protokółowała – Barbara Imińska
Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący W.Kisiel, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał oraz przedstawił następujący porządek obrad:
1. Sprawy regulaminowe:
Ø otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
Ø przyjęcie porządku obrad,
Ø przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji.
2. Informacja dyrektorów szkół o przygotowaniu placówek oświatowych do rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2013/2014.
3. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
4. Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
5. Informacja z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2013r.
6. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2013r.
7. Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2013-2022.
8. Projekt uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania dla publicznych szkół działających na terenie Gminy Damnica, prowadzonych przez podmioty inne niż jednostka samorządu terytorialnego.
9. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
10. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres trzech lat dzierżawy nieruchomości.
11. Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie Sesji.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do protokołów z poprzednich Sesji tj. 26 czerwca 2013r. i 01 sierpnia 2013r.?
Radni nie wnieśli uwag do protokołów.
Ad. 2
Przewodniczący W.Kisiel - tematem dzisiejszej Sesji jest informacja dyrektorów szkół o przygotowaniu placówek oświatowych do rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2013/2014.
Proszę dyrektorów poszczególnych placówek oświatowych o przedstawienie informacji.
Zespół Szkół w Damnie – informację przedstawiła dyrektor Pani Joanna Rusak.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Szkoła Podstawowa w Domaradzu – informację przedstawiła dyrektor Elżbieta Kołtun.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radny Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem, czy w związku z tym, że z dniem 1 listopada br. przejmie Pani prowadzenie szkoły, zmieni się coś pod kątem zatrudnienia?
Dyrektor E.Kołtun – jeżeli chodzi o pracowników obsługi to będą pracować na podobnych zasadach. Natomiast wszyscy nauczyciele złożyli oświadczenia o nie podjęciu pracy w placówce prowadzonej przez osobę fizyczną. Część nauczycieli rozważa możliwość współpracy ze mną. Jednak na dzień dzisiejszy nie mam jeszcze ostatecznych deklaracji.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Zespół Szkół w Damnicy – informację przedstawił dyrektor Andrzej Kordylas.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Zespół Szkół w Zagórzycy – informację przedstawił dyrektor Robert Nowak.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Dyrektorzy szkół odpowiadali na pytania radnych i osób uczestniczących.
Ad. 3
Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – Załącznik Nr 1.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do przedstawionej informacji?
Radna J.Michalska zwróciła się z pytaniem, kiedy zostaną zakończone prace związane z modernizacją hydroforni w Damnicy? Kiedy mieszkańcy Damnicy będą mieli czystą wodę?
Wójt G.Jaworski w odpowiedzi wyjaśnił, iż problem wody w Damnicy jest znany. Rozpoczęto już proces modernizacji hydroforni. Gmina uzyskała pozwolenie wodno-prawne dla wykonania odbudowy otworu studziennego. Trudno określić dokładny termin zakończenia prac. Z pewnością w roku bieżącym nie będziemy w stanie doprowadzić do zakończenia modernizacji i prace będą kontynuowane także w przyszłym roku.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 4
Informację z realizacji wniosków i zapytań zgłoszonych na poprzedniej Sesji wszyscy radni otrzymali.
Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do przedstawionej informacji?
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 5
Skarbnik U.Perkowska odczytała uchwałę Nr 176/g220/B/III/13 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 2 września 2013r. w sprawie opinii o przedłożonej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Damnica za pierwsze półrocze 2013r.
Wójt G.Jaworski przedstawił informację o przebiegu wykonania budżetu oraz kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2013r
Gmina zrealizowała w I półroczu 2013 roku zadania własne i zlecone na podstawie uchwalonego w grudniu 2013 r. budżetu, który stanowił podstawę jej działania. W załączniku nr 1 do zarządzenia przedstawiono wykonanie budżetu Gminy w formie tabelarycznej oraz opisowej. Szczegółowy opis wykonania poszczególnych dochodów i wydatków przedstawiono w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej. Z analizy realizacji budżetu gminy z pierwsze półrocze wynika, iż wskaźnik wykonania dochodów wynosi 52,41%, a wydatków 45,97%.
W wyniku realizacji wyższych dochodów niż wydatki, budżet gminy w badanym okresie zamyka się nadwyżką w kwocie 725 063,21 zł.
Dochody bieżące wykonano w 55,97% w stosunku do planu, co stanowi 98,77% wykonanych dochodów ogółem. Natomiast dochody majątkowe wykonano w 8,57%, co stanowi 1,23% dochodów wykonanych ogółem. Jak wynika z powyższego dochody majątkowe stanowią niewielki udział w planowanych dochodach ogółem.
W strukturze wykonania po stronie dochodów pierwsze miejsce zajmują środki transferowe z budżetu państwa (dotacje i subwencje) stanowią 66,96% dochodów wykonanych ogółem i są na podobnym poziomie w stosunku do roku 2011 (68,91%). Na drugim miejscu znajdują się dochody z podatków i opłat 24,53% wykonania.
Realizacja wydatków w opisywanym okresie przebiegała prawidłowo. Wykonano je w 45,97% w stosunku do planu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 6
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2013r. odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają jeszcze do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/262/13 w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2013r.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013-2022 odczytała wraz z uzasadnieniem Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/263/13 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013-2022.
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania dla publicznych szkół działających na terenie Gminy Damnica, prowadzonych przez podmioty inne niż jednostka samorządu terytorialnego wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/264/13 uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania dla publicznych szkół działających na terenie Gminy Damnica, prowadzonych przez podmioty inne niż jednostka samorządu terytorialnego.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/265/13 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres trzech lat dzierżawy nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/266/13 w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie na okres trzech lat dzierżawy nieruchomości.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa wraz z uzasadnieniem odczytał Z-ca Wójta P.Lewandowski.
Przewodniczący W.Kisiel zwrócił się z pytaniem, czy radni mają uwagi do projektu uchwały?
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXVI/267/13 w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
Ad. 12
Radny A.Krzymiński zwrócił się z pytaniem, czy jest możliwość wycinki świerków przy kościele w Domaradzu? Świerki te są stare i ze względu na bezpieczeństwo należałoby je wyciąć.
Inspektor M.Boryła – Urząd Gminy posiada decyzję na wycinkę 4 szt. Drzew w Domaradzu – 1 świerk uschnięty koło p. Blechle, 2 lipy koło szkoły oraz 1 dąb koło kościoła. W miesiącu październiku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie wycinki.
Radna A.Gajewska-Płatkowska – w związku z tym, iż w chwili obecnej modernizowana jest droga powiatowa w miejscowości Łebień, zwraca się z pytaniem, czy zawężona droga na wysokości hydroforni zostanie poszerzona do pełnej szerokości drogi?
Wójt G.Jaworski – tak, droga w tym miejscu zostanie wyrównana do pełnej szerokości drogi.
Radna A.Gajewska-Płatkowska zgłosiła następujące wnioski:
1) poprawić stan drogi powiatowej na odcinku Strzyżyno – Głuszyno,
2) przyciąć gałęzie drzew i wyciąć krzaki przy drodze powiatowej na odcinku Skibin-Łebień.
Ponadto radna A.Gajewska-Płatkowska zwróciła uwagę na pogarszający się stan nawierzchni i pobocza drogi powiatowej na odcinku od Łebienia do Strzyżyna. Przyczyną powyższego jest brak rowu odprowadzającego wodę, która podmywa i niszczy asfalt.
Radny T.Myszke zgłosił wniosek dotyczący poprawy stanu drogi gminnej Karzniczka-Bięcino-Damnica.
Radny Z.Zieliński zgłosił następujące wnioski:
1) uzupełnić wyrwy w asfalcie w drodze powiatowej w miejscowości Wiatrowo,
2) uzupełnić dziury w asfalcie i poprawić stan nawierzchni na skrzyżowaniu dróg powiatowych w miejscowości Damno koło kapliczki.
Radny R.Nieradko zgłosił wniosek, aby wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o przedłużenie koryta ściekowego o ok. 60 m. przy drodze powiatowej w Bobrownikach na odcinku od zakrętu w parku do góry w kierunku pałacu.
Wójt G.Jaworski – sprawę tą oraz wszystkie wnioski dotyczące dróg powiatowych przekażę do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku.
Radny R.Nieradko zwrócił się z pytaniem, kiedy zostanie rozpoczęta i zakończona budowa chodnika przy drodze powiatowej w Bobrownikach? W rozmowie z dyrektorem ZDP Panem Mariuszem Ożarkiem radny uzyskał informację, iż zostanie zakończona do końca października br.
Wójt G.Jaworski – inwestycja realizowana jest przez powiat. Na dzień dzisiejszy nie został jeszcze ogłoszony przetarg. Przewidywany termin rozpisania przetargu to październik br.
Radny Z.Zieliński zwrócił się o wyjaśnienie przyczyn nieprzyjemnego fetoru w okolicy oczyszczalni ścieków w Damnicy, który utrzymuje się już od dłuższego czasu.
Dyrektor ZGK w Damnicy G.Grabowski wyjaśnił, iż pojawiający się fetor w okolicy oczyszczalni ścieków Damnicy spowodowany jest m.in. ze zwiększoną ilością odprowadzanych ścieków. W celu ograniczenia fetoru w okolicach oczyszczalni w Damnicy zlecono dla Ekochemi Toruń montaż dozowników eliminujących odór w kolektorze kanalizacyjnym. Po dokonaniu montażu wykonany zostanie pomiar stężenia odoru i ustalenie optymalnych dawek środka chemicznego.
Radny A.Krzymiński zgłosił wniosek o zabezpieczenie i uzupełnienie pobocza drogi gminnej od miejscowości Stara Dąbrowa w kierunku Damnicy poprzez podsypanie piaskiem oraz poprawę stanu dróg gminnych w Domaradzu..
Ad. 13
Sołtys Z.Zagórowski poruszył następujące sprawy:
1) dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci uczęszczających do szkoły w Damnicy rozpatrzyć możliwość zatrudnienia osoby, która przeprowadzałaby dzieci przez ulicę,
2) pobocze drogi na odcinku Damno – Mianowice porośnięte krzakami, które ograniczają widoczność, należałoby je wyciąć,
3) droga w Damnicy od stacji PKP do ulicy Witosa w czasie deszczu zalewana jest na całej szerokości wodą, brak jest odprowadzenia wody,
4) na ulicy Korczaka w Damnicy w chodniku zapada się polbruk.
Inspektor M.Boryła - droga Damno – Mianowice jest droga powiatową i wycinkę krzaków przy tej drodze będzie realizował ZDP w Słupsku.
Sołtys W.Francuz poruszył następujące sprawy:
1) od dłuższego czasu brak jest w Bobrownikach znaku drogowego wskazującego kierunek jazdy do Potęgowa, kierowcy nie wiedzą jak jechać,
2) zdjąć ziemię z pobocza drogi gminnej w Dąbrówce od sklepu do końca wsi,
3) na poboczu drogi na kolonie Dąbrówka składowane są kamienie z pola, które uniemożliwiają wykaszanie pobocza a w czasie zimy będą utrudniały odśnieżanie drogi,
4) droga powiatowa przez wieś Bięcino w czasie deszczu zalewana jest wodą, brak odpowiedniego odprowadzenia wody,
5) nowy system gospodarki odpadami nie wprowadza nic nowego po za tym, że mieszkańcy muszą więcej płacić. Opłaty za śmieci są bardzo wysokie. Wiele osób nie płaci i brak jest konsekwencji z tego tytułu. Są też takie sytuacje, że ktoś nie ma śmieci a płacić musi.
Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż ustawodawca zobowiązał samorządy do wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami. Ustawodawca określił także jakie składniki kosztów składają się na tzw. opłatę śmieciową. Opłata za śmieci jest podatkiem, który zobowiązani są płacić wszyscy mieszkańcy i podlega egzekucji jak każdy inny podatek. Na dzień dzisiejszy nowy system gospodarki odpadami na terenie gminy sprawdza się.
Inspektor M.Boryła wyjaśniła, iż sprawa uzupełnienia znaku drogowego w Bobrownikach została zgłoszona. Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku przekazał informację, że znak zostanie ustawiony do 31 sierpnia 2013r.
Radny A.Krzymiński zwrócił się z pytaniem, jakie działania podjęto w celu zapewnienia bezpieczeństwa na skrzyżowaniu dróg w kierunku Starej Dąbrowy. Mieszkańcy domagają się bezpiecznego zjazdu z tego skrzyżowania.
Inspektor M.Boryła – Wójt Gminy wielokrotnie kierował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku wnioski dotyczące budowy pasa do skrętu w lewo w obrębie skrzyżowania drogi krajowej nr 6 z drogą powiatową nr 1140G do Starej Dąbrowy, na które otrzymaliśmy odpowiedź, że wizja w terenie i obserwacje ruchu na drodze nie potwierdziły konieczności budowy lewoskrętu. Ostatnie pismo z dnia 4 lipca 2013r. skierowane zostało do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie oraz do Posłów Ziemi Słupskiej z prośba o interwencję i pomoc w rozwiązaniu problemu. W ślad za tym pismem otrzymaliśmy informację, że GDDKiA Oddział w Gdańsku widzi możliwość wykonania podobnego rozwiązania jak w przypadku skrzyżowania w Wielogłowach a zakres przebudowy winien objąć zasięgiem także skrzyżowanie w kierunku Nowej Dąbrowy.
Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż warunkiem wykonania powyższego jest deklaracja gmin Damnica i Potęgowo, co do wykonania oświetlenia w tych miejscach. Gmina Damnica złożyła deklarację wykonania oświetlenia na skrzyżowaniu z drogą do Starej Dąbrowy. Natomiast oświetlenie skrzyżowania do Nowej Dąbrowy winno być wykonane przez Gminę Potęgowo.
Radna B.Krawczewska – na cmentarzu w Damnie bardzo rozrosły się krzaki i należałoby je przyciąć a niektóre wyciąć.
Inspektor M.Boryła – zgodnie z przepisami na cmentarzach musi być pewien procent zieleni i nie można wszystkiego wyciąć.
Radny Z.Kwaśniewski zwrócił się z pytaniem, czy odbywają się spotkania Wójta z sołtysami? Skoro odbywają się, to większość spraw poruszanych dziś przez sołtysów powinna być kierowana do Wójta na spotkaniu z sołtysami. Ponadto radny uważa za niepoważny fakt, że radny, czy radna prowadzi rozmowy w Zarządzie Dróg Powiatowych odnośnie prowadzonych inwestycji. Partnerem do rozmów w powiecie jest Wójt, wszelkie sprawy radni winni zgłaszać do Wójta.
Wójt G.Jaworski poinformował, że odbyło się spotkanie przedstawicieli gmin przez teren, których przebiegać będzie planowana trasa S6. Zawiązane zostanie stowarzyszenie skupiające te gminy, którego celem będzie egzekwowanie realizacji wniosków gmin dotyczących wprowadzenia zmian w projekcie przebiegu trasy S6.
Ad. 14
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:15 Przewodniczący W.Kisiel zamknął obrady XXXVI Sesji Rady Gminy Damnica.
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała Przewodniczący
Barbara Imińska Włodzimierz Kisiel