PROTOKÓŁ NR XX/16

Sesji Rady Gminy Damnica

W dniu 05 maja 2016r.

 

 

Na stan 15 radnych obecnych było 12 radnych.

Nieobecni radni: E.Diegner, R.Nieradko, P.Wilkowski

 

Przewodniczył – Kazimierz Kozina

Protokółowała - Barbara Imińska

 

Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący K.Kozina, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad?

 

Radny G.Kiczmachowski zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie przyjęcia deklaracji i apelu przez Radę Gminy Damnica w sprawie stosowania się władz Gminy Damnica do wyroków Trybunału Konstytucyjnego.

 

Rada Gminy w wyniku głosowania przy 12 głosach „za” postanowiła wprowadzić do porządku obrad wnioskowany projekt uchwały.

 

Porządek obrad po wprowadzeniu zmian przedstawia się następująco:

1.      Sprawy regulaminowe:

Ø     otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,

Ø     przyjęcie porządku obrad,

Ø     przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

2.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.

3.      Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.

4.      Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego gminy.

5.      Informacja dotycząca zmian związanych ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla 6-latków.

6.      Informacja na temat planowanych remontów dróg gminnych i powiatowych w 2016r.

7.      Projekt uchwały w sprawie przyjęcia deklaracji i apelu przez Radę Gminy Damnica w sprawie stosowania się władz Gminy Damnica do wyroków Trybunału Konstytucyjnego.

8.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na  2016r.

9.      Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016-2021.

10.  Projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznego przedszkola, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz do szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Damnica.

11.  Projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica.

12.  Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Damnica i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

13.  Projekty uchwał w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.

14.  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.

15.  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego – nieruchomość Nr 36 położona w obrębie geodezyjnym Wielogłowy.

16.  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego – nieruchomości oznaczone Nr 100/7 i Nr 100/8 położone w obrębie geodezyjnym Damnica.

17.  Projekt uchwały w sprawie udzielenia odpowiedzi na petycję z dnia 4 grudnia 2015r. w sprawie utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy.

18.  Interpelacje i zapytania radnych.

19.  Wolne wnioski i informacje.

20.  Zakończenie Sesji.

 

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

 

Protokół z poprzedniej sesji tj. 17 marca 2016r. został sporządzony i opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji?

 

Radny G.Kiczmachowski zgłosił, iż w protokole z sesji dn. 17 marca 2016r. nie odnotowano jego wypowiedzi dotyczącej sprawozdania z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za 2015r. Ponadto błędnie zapisano wynik głosowania nad uchwałą w sprawie udzielenia dotacji dla Parafii Rzymskokatolickiej w Damnie – powinno być: 2 głosy „wstrzymujące się, 1 głos „przeciw”, 11 głosów „za”.

 

Ad. 2

Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.

1.    Zadania realizowane w zakresie inwestycji i remontów:

1)   Rozstrzygnięto postępowanie przetargowe i podpisano umowę dotyczącą budowy oświetlenia na ul. Kolejowej i Przemysłowej w Damnicy. Termin zakończenia prac ustalono na dzień 30 czerwca, koszt: 38 101,36 zł.

2)   Rozpoczęto prace w zakresie wymiany sieci wodociągowej na ul. Leśnej w Damnicy. Termin zakończenia zadania – 31 maja, koszt: 69 500,00 zł.

3)   Rozstrzygnięto postępowanie przetargowe i podpisano umowę na adaptację budynku
po przedszkolu w Damnicy na mieszkania socjalne. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 maja 2017 r. Koszt zadania to 553 115,95 zł, z czego  dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego wyniesie 40% poniesionych kosztów.

4)   Przeprowadzono postępowanie przetargowe na budowę remizy strażackiej w Damnicy. Planowany termin zakończenia robót – maj 2017 r., koszt: 761 191,92 zł.

5)   Zlecono wymianę trzech lamp oświetleniowych (na lampy stylowe), w Damnicy
przy ul. Konopnickiej. Koszt 13 468,50 zł, termin wykonania 25 maj 2016 r.

6)   W wyniku postępowania przetargowego wyłoniono dostawcę betonu towarowego w ilości 300 m3  (cena: 276,75 za 1 m3), przeznaczonego na przebudowę dróg gminnych (współfinansowanie między innymi ze środków sołeckich).

7)   Ogłoszono postępowanie przetargowe na wykonanie zadania: „Budowa oświetlenia wzdłuż chodnika, przy drodze krajowej nr 6 w Starej Dąbrowie”, termin składania ofert upływa w dniu dzisiejszym. Inwestycja będzie realizowana w systemie: „zaprojektuj i wybuduj”.

8)   Wystąpiono z zapytaniami ofertowymi, dotyczącymi budowy chodnika w Zagórzycy,
o długości 150 mb i zmiennej szerokości. Termin składania ofert upływa dniu 6 maja. Zadanie jest współfinansowane ze środków funduszu sołeckiego.

9)   W dniu 12 kwietnia złożono w Departamencie Programów Rozwojów Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego wnioski, o dofinansowanie następujących inwestycji:

a)    przebudowa ul. Leśnej w Damnicy,

b)   przebudowa ul. Przemysłowej i Kolejowej w Damnicy,

c)    przebudowa ul. Górnej w Damnicy.

Głównymi kryteriami przy ocenie wniosku, w szczególności są: łączenie się drogi z drogą wyższej kategorii, bezpośrednie prowadzenie drogi do obiektów użyteczności publicznej oraz prowadzenie drogi do terenów inwestycyjnych, dla których gmina posiada potwierdzenie zainteresowania inwestorów.

10)    Zadania wykonane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Damnicy:

a)    dokonano wymiany sieci wodociągowej z przyłączami do budynków w miejscowości Jeziorka na długości 300 mb,

b)   ocieplono i pomalowano budynek socjalny oczyszczalni ścieków w Damnicy.

2.    Pozostałe zadania:

1)   W ramach środków funduszu sołeckiego:

a)    w dniu 1 kwietnia 2016 r. podpisano umowę na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytku w Kościele parafialnym w Damnie – renowacja ołtarza, wysokość udzielonej dotacji ze środków sołeckich to 7 500,00 zł,

b)   zakupiono:

- komplety biesiadne (8 kpl.)  dla sołectw: Budy, Strzyżyno, Świtały, Wielogłowy,

- 3 gabloty informacyjne dla sołectw: Sąborze (2szt) i Wielogłowy (1szt),

- umundurowanie dla drużyny pożarniczej oraz sprzęt strażacki – detektor.

2)   W Wydziale Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku złożono wniosek o dofinansowanie wynagrodzenia asystenta rodziny,  w okresie styczeń – grudzień 2016 r. Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 30 000,00 zł.

3)   Gmina Damnica została zakwalifikowana do udziału w programie „Lokalny Animator Sportu”, na podstawie którego wydatki własne Gminy, obejmujące wynagrodzenie animatorów zostaną pomniejszone o dotację ze środków zewnętrznych w wysokości
9 000,00 zł.

4)   Z Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, otrzymano informację o pozytywnej ocenie formalnej wniosku: „Od diagnozy do metamorfozy – poprawa jakości edukacji ogólnej w Gminie Damnica”. Wniosek dotyczy poprawy jakości edukacji ogólnej w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Damnica. Całkowita wartość projektu 1 353 000,07 zł, wnioskowane dofinansowanie stanowi  95% (1 285 350,07 zł).

5)   Z Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Słupsku, podpisano porozumienie,
w sprawie obsługi komunikacji pasażerskiej na trasie Bięcino – Święcichowo – Damnica – Bięcino – Słupsk, na okres od 30 marca do 30 czerwca 2016 r.

6)   Na wniosek sołtysa wsi Sąborze, na podstawie decyzji Starosty Słupskiego,  na drogach gminnych miejscowości Sąborze zamontowano spowalniacze ruchu drogowego.

3.    Informacje bieżące:

1)   W okresie międzysesyjnym zarządzeniami Wójta zwiększono dochody i wydatki budżetu Gminy na kwotę 2 997 850,80 zł. Zwiększenia obejmowały między innymi środki przyznane na program 500+ i zwrot akcyzy producentom rolnym.

2)   W dniu 28 kwietnia dokonano wypłaty, producentom rolnym, zwrotu podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do produkcji rolnej, na kwotę 487 483,17 zł.

3)   W ramach programu 500+, w Gminie Damnica  do 30 kwietnia, wydano 310 decyzji przyznającej świadczenie, na łączną kwotę 262 000,00 zł (świadczeniem objęto 524 dzieci).

4)   W okresie od dnia 10 czerwca do dnia 30 lipca, na terenie Gminy Damnica odbędzie się Powszechny Spis Rolny.

5)   Do dnia 16 maja, w każdy czwartek, w Urzędzie Gminy Damnica, pracownik ODR udziela rolnikom pomocy, w zakresie wypełniania wniosków o dopłaty bezpośrednie.

6)   W dniu 14 kwietnia 2016 r., odbyło się zebranie sołeckie w Bobrownikach, w związku
z rezygnacją z funkcji sołtysa przez Panią Emilię Diegner. Zebranie zwołane przez Wójta Gminy Damnica, nie pozwoliło na skuteczne dokonanie wyboru sołtysa, z uwagi na brak zainteresowanych pełnieniem tej funkcji.

7)   W ramach XIII obchodów „Dni Damnicy”, w dniach 25 – 30 maja, na terenie Gminy odbędą się uroczystości związane z obchodami 70 – lecia Oświaty Gminy Damnica. Szczegóły odbywających się imprez, związanych ze świętem Gminy, zostały Państwu, jak również mieszkańcom Gminy Damnica przedstawione między innymi w formie zaproszeń, informacji zamieszczonej na stronie internetowej Gminy, plakatów.

 

Radny M.Jarzmicki zwrócił się o wyjaśnienie, dlaczego w Sąborzu zamontowano 5 spowalniaczy prędkości skoro wcześniej w Mianowicach takiej możliwości nie było.

 

Inspektor M.Boryła wyjaśniła, iż w Sąborzu zamontowano 5 spowalniaczy prędkości na drogach gminnych w obszarze zabudowanym m.in. na drodze od drogi krajowej w kierunku Warblewa. Decyzję w tym temacie wydaje Starosta Słupski na podstawie opinii wydanej przez komisję powołaną przez Starostwo.

 

Ad. 3

Informacja z realizacji wniosków i interpelacji zgłoszonych na Sesji dnia 17 marca 2016r.

I.                   Wnioski przekazane do Wójta Gminy Damnica:

1.      W planach inwestycyjnych na rok bieżący ująć montaż dwóch lamp przy drodze gminnej położonej na działce 10/3 w Domaradzu na odcinku od przepompowni w kierunku drogi krajowej.

Pismem z dnia 14 kwietnia 2016r. Wójt Gminy poinformował, iż planuje się w pierwszej kolejności zrealizować budowę oświetlenia przy drodze krajowej od skrzyżowania w kierunku Starej Dąbrowy do przystanku autobusowego oraz budowę oświetlenia w Damnicy na ul. Kolejowej i Przemysłowej. Wskazana inwestycja również jest zasadna, jednak w pierwszej kolejności zrealizowane zostaną rozpoczęte już zadania. W związku z uzyskaniem oszczędności poprzetargowych związanych z budową oświetlenia w najbliższym czasie zostanie zlecone sporządzenie dokumentacji technicznej dla kilku zadań zaplanowanych na rok bieżący.

2.      W związku ze zbliżającym się okresem wiosennym podjąć prace związane z zakończeniem renowacji boiska w Domaradzu. Wskazane jest usunięcie chwastów, zasianie trawy i wałowanie.

Pismem z dnia 08 kwietnia 2016r. Wójt Gminy poinformował, iż w najbliższym czasie podjęte zostaną prace związane z wykonaniem renowacji boiska w miejscowości Domaradz.

3.      Wystąpić do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę oznakowania „lewoskrętu” do miejscowości Stara Dąbrowa na drodze krajowej nr 6 poprzez przeniesienie słupka przeszkodowego za wysokością skrętu oraz dokonanie dłuższego pasa „lewoskrętu” oraz wykonanie jego oświetlenia.

Pismem z dnia 31 marca 2016r. Wójt Gminy wystąpił do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku o podjęcie działań zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem. Natomiast w miesiącu kwietniu br. ogłoszony został przetarg na wykonanie oświetlenia w/w skrzyżowania dróg.

4.      Udzielić informacji, czy w ramach dofinansowania przez Zarząd Województwa Pomorskiego modernizacji dróg transportu rolnego, droga gminna w Domaradzu na działkach nr 10/4, 10/5, 10/6  kwalifikuje się do aplikowania na jej remont w ramach ww. programu.

Pismem z dnia 14 kwietnia 2016r. Wójt Gminy informuje, że załącznikiem niezbędnym do wniosku o dofinansowanie jest opinia Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku obejmująca uzasadnienie celowości modernizacji drogi. Z uwagi na fakt, iż droga gminna w Domaradzu na działkach nr 10/5 i 10/6 nie leży bezpośrednio przy gruntach rolnych, a jej stan techniczny nie wskazuje na konieczność jej modernizacji, prawdopodobnie nie zostałaby zaopiniowana jako celowa przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ewentualnemu rozpatrzeniu mógłby podlegać fragment drogi na odcinku od planowanego boiska do kościoła i dalej w kierunku pól. Należałoby się jednak zastanowić czy zasadnym byłoby wnioskowanie o przebudowę takiej drogi, która jest utwardzona i stan jej jest wystarczająco dobry, aby mogły się nią poruszać pojazdy rolne.

5.      Zamontować oświetlenie uliczne wzdłuż działek nr 46 i 135/2 w miejscowości Mianowice. Udzielić informacji na jakim etapie są prace związane w wykonaniem wskazanego oświetlenia oraz czy zostanie ono zrealizowane zgodnie z harmonogramem w roku 2016?

Pismem z dnia 15 kwietnia 2016r. Wójt Gminy poinformował, iż inwestycja polegająca na doświetleniu wskazanych działek  zostanie rozpoczęta w roku bieżącym tzn. w pierwszym półroczu zostanie zlecone wykonanie dokumentacji technicznej kilku odcinków oświetlenia na terenie gminy, w tym również w Mianowicach.

6.      Przestrzegać harmonogramu wykonania oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Damnica sporządzonego przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji w postaci protokołu z objazdu terenu gminy Damnica mającego wskazać brakujące oświetlenie uliczne.

Zgodnie z harmonogramem na rok 2016 Komisja wnioskuje o zamontowanie oświetlenia ulicznego w następujących miejscach:

- Domaradz wzdłuż drogi od sklepu w kierunku przepompowni,

- Mianowice za blokami,

- skrzyżowanie drogi krajowej nr 6 z drogą powiatową do Starej Dąbrowy,

- Karzniczka wzdłuż drogi prowadzącej do lokali socjalnych,

- Zagórzyca przy boisku sportowym.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2016r. Wójt Gminy informuje, że wskazany harmonogram, będący częścią protokołu z objazdu po terenie Gminy Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji miał wskazać opinie Komisji, co do konieczności realizacji inwestycji oświetleniowych na terenie Gminy Damnica. Nie jest to jednak jedyny dokument, którym Wójt kieruje się przy ocenie potrzeb w zakresie oświetlenia Gminy. Do tut. Urzędu wpływają wnioski od mieszkańców jak również innych radnych, które także podlegają ocenie technicznych możliwości realizacji jak i konieczności ich realizacji.

7.      Wyjaśnić brak realizacji inwestycji pn. „Budowa świetlicy wiejskiej w Mianowicach” w oparciu o opracowaną dokumentację techniczną z roku 2012.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2016r. Wójt Gminy wyjaśnia, że Gmina Damnica planowała budowę świetlic wiejskich pod warunkiem uzyskania pomocy finansowej ze środków zewnętrznych. W związku z faktem, iż wytyczne obecnego okresu programowania oraz polityka finansowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego powoduje, że środki unijne nie będą przeznaczone na budowę świetlic, planuje się wprowadzić zadanie inwestycyjne polegające na budowie świetlicy ze środków budżetu gminy.

8.      Dokonać wycięcia suchego drzewa na rogu ulicy Kasztanowej i ulicy Klonowej w Damnicy oraz dokonać przycięcia gałęzi drzew na ulicy Leśnej (naprzeciw posesji Państwa Gil) oraz wzdłuż ulicy Lipowej (od kapliczki do skrzyżowania z ulicą Wiśniową).

Pismem z dnia 8 kwietnia 2016r. Wójt Gminy poinformował, że złożono wniosek do Starosty Powiatowego w Słupsku o zezwolenie na bezpłatną wycinkę drzewa rosnącego na rogu ulic Kasztanowej i Klonowej w Damnicy. Natomiast w związku z trwającym od dnia 1 marca do 15 października okresem ochronnym ptaków, roślin i zwierząt przycięcie gałęzi będzie możliwe po w/w okresie ochronnym.

9.      Wykonać następujące prace:

- dokonać naprawy nawierzchni drogi w obrębie skrzyżowania i wiaduktu w Damnicy,

- uzupełnić ubytki w nawierzchni drogi Damno – Wiatrowo.

Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku pismem z dnia 7 kwietnia 2016r. w odpowiedzi na zgłoszone wnioski poinformował, że ubytki w nawierzchni asfaltowej w/w odcinków dróg zostały uzupełnione w dniu 7.04.2016r. natomiast rakowiny zostaną uzupełnione remontem w maju bieżącego roku. Odnośnie ubytków na odcinku drogi powiatowej od skrzyżowania drogi nr 1137G w kierunku miejscowości Wiatrowo wykonany został remont cząstkowy typu magma na początku marca. Dodatkowo ze względu na spękania siatkowe, przez które tworzą się ubytki, wymieniony odcinek zostanie ujęty w harmonogramie remontów cząstkowych wykonywanych przy użyciu emulsji asfaltowej i grysu.

- wykonać nawierzchnię betonową na brakującym odcinku w kierunku cmentarza w Damnie.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2016r. Wójt Gminy informuje, że prace związane z drogami betonowymi planuje się realizować w okresie od maja do listopada. W tym czasie planuje się wykonać zaplanowaną ze środków funduszu sołeckiego sołectwa Damno poprawę drogi do cmentarza tj. odcinek od skrzyżowania przy kościele do działki nr 122.

10.  Podjąć działania w celu zabezpieczenia osadników po byłej gorzelni w miejscowości Łojewo znajdujących się działce należącej do ANR w obrębie pałacu.

Pismem z dnia 18 kwietnia 2016r. Wójt Gminy wystąpił do ANR w Słupsku (właściciela nieruchomości) o podjęcie działań zmierzających do zabezpieczenia osadników ścieków w miejscowości Łojewo przed dostępem osób postronnych.

 

II.                Wnioski przekazane do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy:

1.      Wykonać prace na skrzyżowaniu dróg gminnych przy nieruchomości nr 13 w Domaradzu, mające na celu zlikwidowanie zalegającej w tym miejscu wody, która uniemożliwia mieszkańcom swobodne poruszanie się.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2016r. Dyrektor ZGK w Damnicy poinformował, że na skrzyżowaniu dróg gminnych w miejscowości Domaradz przy nieruchomości nr 13 woda już nie zalega.

2.      Podjąć działania na rzecz poprawy stanu czystości i estetyki miejscowości Damnica a w szczególności:

- ulica Korczaka – przy mostku od strony byłego przedszkola,

- ulica Leśna – teren przy zakręcie koło dawnego OTL,

- ulica Kolejowa – przy przystanku PKS w kierunku Słupska,

- ulica Witosa  - teren wokół posesji nr 17.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2016r. Dyrektor ZGK w Damnicy poinformował, że wyznaczony pracownik ZGK wykonuje prace porządkowe na terenie miejscowości Damnica ze szczególnym uwzględnieniem wskazanych miejsc.

3.      Dokonać naprawy kontenera na śmieci przy cmentarzu w Damnie.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2016r. Dyrektor ZGK w Damnicy poinformował, iż dokonano wymiany kontenera na śmieci przy cmentarzu w Damnie.

 

Radny M.Jarzmicki zwrócił się z pytaniem, czy będzie realizowany harmonogram opracowany w 2015r. przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji w zakresie budowy dodatkowych lamp oświetlenia ulicznego?

 

Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż opracowany plan przez Komisję zakłada doświetlenie uliczne na okres wieloletni do roku 2018 i sukcesywnie będzie realizowany. Należy dodać, iż poza planem opracowanym przez Komisję Komunalną jest wiele innych wniosków również zasadnych, o które należy rozszerzyć wspomniany zakres zadań.

 

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się z pytaniem o możliwość zamontowania 2 lamp w Domaradzu przy drodze gminnej od przepompowni w kierunku drogi krajowej?

 

Wójt G.Jaworski wyjaśniła, iż zadanie powyższe przewidziane jest do realizacji w roku bieżącym.

 

W dalszej części prowadzono dyskusję w temacie potrzeb w zakresie dodatkowych lamp oświetlenia ulicznego.

 

Ad. 4

Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego gminy.

 

Informację na temat stanu bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Damnica przedstawił Kierownik Posterunku Policji w Damnicy Pan Radosław Pirka.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Kierownik R.Pirka odpowiadał na pytania radnych. Pytania dotyczyły m.in. prowadzonych przez policję kontroli placówek handlowych w zakresie przestrzegania zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

 

Informację na temat bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie gminy Damnica przedstawił Prezes OSP w Damnicy Pan Rafał Teretka.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Prezes OSP R.Teterka odpowiadał na pytania radnych, które dotyczyły m.in. systemu powiadamiania o zagrożeniach za pomocą komunikatów SMS. OSP proponuje włączenie sołtysów i radnych do posiadanego systemu powiadamiania i ostrzegania za pomocą komunikatów SMS.

 

Dyrektor ZS w Damnicy A.Kordylas zwrócił uwagę na zlokalizowany w bliskiej odległości od szkoły zbiornik amoniaku, który może stwarzać potencjalne zagrożenie.

 

Prezes OSP R.Teterka wyjaśnił, iż można w tym zakresie wykonać diagnozę i stwierdzić, czy faktycznie istnieje zagrożenie.

 

Ad. 5

Wójt G.Jaworski przedstawił informację dotyczącą zmian związanych ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla 6-latków.

 

 

 

 

 

Naz

Nazwa  Szkoły

liczba dzieci urodzonych w 2009 r., które w roku szkolnym 2015/2016 rozpoczęły naukę w klasie I szkoły podstawowej i które skorzystają z prawa ponownego kontynuowania w roku szkolnym 2016/2017 nauki w klasie I szkoły podstawowej

Dzieci urodzone w roku 2010 (6-latki)

Przewidywana liczba dzieci w kl. I Szkoły Podstawowej w roku szkolnym 2016/2017

ogółem

                                   W tym

 liczba dzieci w wieku 6 lat, które rozpoczną naukę w kl. I szkoły podstawowej

Liczba dzieci w wieku 6 lat, które ponownie zostaną objęte wychowaniem przedszkolnym w szkole lub przedszkolu

SP Damnica

1

 28

7

21

8

SP Damno

4

19

10

9

14

SP Zagórzyca

1

14

8

6

9

SP Domaradz

0

5

5

0

5


Razem

6

 

66

30

36

36

     

 

 

 

 

 

 

 

 

„Informacja dotycząca zmian związanych ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla 6-latków”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1)  obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat

 2)  Rodzic ma prawo zapisać 6-letnie dziecko do szkoły, wówczas dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko gdy:

     * korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym, poprzedzającym rok szkolny w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej

    albo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     * posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydana przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną

 3)  dzieci urodzone w 2009 r. (na wniosek rodzica), mają prawo kontynuować naukę w klasie I szkoły podstawowej

 4)  dzieci urodzone w I połowie 2008 r. (na wniosek rodzica), mają prawo kontynuować naukę w klasie II szkoły podstawowej                                                                                                    

 

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.

Ad. 6

Wójt G.Jaworski przedstawił informację na temat planowanych remontów dróg gminnych i powiatowych w 2016r.

 

Informacja dotycząca inwestycji drogowych planowanych do realizacji w roku 2016

I Drogi powiatowe

1) Przebudowa drogi Mianowice – Zagórzyca zakres obejmuje między innymi wykonanie nakładki bitumicznej na odcinku 2,29 km, przebudowę chodnika w Mianowicach oraz wykonanie parkingu przy pomniku

2) W przypadku oszczędności poprzetargowych ww. zadania, planuje się w drugim etapie wybudować chodniki przy drodze 1139 G Mianowice – Wielka Wieś w miejscowościach Damnica, Bobrowniki, Łojewo.

II Inwestycje realizowane przy udziale środków funduszu sołeckiego
(łącznie na dzień dzisiejszy przeznaczono 78 692 zł ze środków funduszy sołeckich)

1) Budy: Budowa dróg betonowych w miejscowości Dębniczka i Budy (10 000zł)

2) Damno: Przebudowa drogi od skrzyżowania koło kościoła w Damnie do drogi betonowej prowadzącej do cmentarza, ok. 150 mb (13 313 zł)

3) Świecichowo: około 150 mb dróg betonowych na terenie sołectwa (12 379 zł)

4) Zagórzyca: chodnik od plebani do końca drogi asfaltowej 150 mb (18 000zł)

5) Damnica: Przebudowa chodników w Damnicy -ok. 250 m (25 000 zł)

* Wyżej wymienione przedsięwzięcia sołectw planuje się dofinansować ze środków budżetu Gminy w stosunku 1:1 zł.

III Drogi realizowane przy udziale innych środków

1) Modernizacja drogi transportu rolnego Bobrowniki – Wiszno, długość 900 mb (złożony jest wniosek o dofinansowanie)

2) Droga Sąborze –Warblewo – 230 mb, odcinek od drogi betonowej do granicy gmin (utrzymano dofinansowanie od osoby prawnej)

IV Pozostałe drogi

1) Dąbrówka Kolonia – ok. 230 mb – połączenie istniejącej drogi betonowej z drogą powiatową (teren Gminy Potęgowo)

2) Strzyżyno  - remont nawierzchni asfaltowej drogi gminnej w Strzyżynie – 250 mb

3) Wzmocnienie przepustów na rzece Charstnica w miejscowościach Karzniczka i Zagórzyca

Informacja dotycząca remontów dróg gruntowych w roku 2016

1) Droga do Koloni Bięcino – 740 mb

2) Droga do Głodowa – 500 mb

3) Zagórzyczki 600 mb (od drogi betonowej w kierunku Starej Dąbrowy i Domaradza)

4) Strzyżyno – w kierunku Dąbrówki

5) Damno – odtworzenie drogi gruntowej za cmentarzem (w stronę tzw. Wiatrowa Dolnego)

6) Droga od Dębniczki do wiaduktu Kolejowego przy drodze Karzniczka - Damnica

 

 

 

W dalszej części posiedzenia prowadzono dyskusję dotycząca potrzeb remontowych dróg gminnych i powiatowych.

Zgłoszono m.in. potrzebę:

1)      dokończenia rozpoczętego w 2015r. remontu drogi w Bięcinie na wysokości placu rekreacyjnego,

2)      poprawy stanu nawierzchni drogi żużlowej w Świecichowie na odcinki od skrzyżowania w kierunku do drogi Damno-Lipno,

3)      remontu drogi powiatowej na odcinku Łebień – Stara Dąbrowa,

4)      remontu drogi gruntowej Strzyżyno – Dąbrówka.

 

Ad. 7

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia deklaracji i apelu przez Radę Gminy Damnica w sprawie stosowania się władz Gminy Damnica do wyroków Trybunału Konstytucyjnego.

 

Projekt uchwały wraz z jego uzasadnieniem odczytał autor projektu radny G.Kiczmachowski.

 

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy radni mają pytania do projektu uchwały?

Radni nie zgłosili uwag i pytań do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/122/16 w sprawie przyjęcia deklaracji i apelu przez Radę Gminy Damnica w sprawie stosowania się władz Gminy Damnica do wyroków Trybunału Konstytucyjnego.

 

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na 2016r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/123/15 w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na 2016r.

 

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016 – 2021 wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/123/15 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016-2021.

 

Ad. 10

Projekt uchwały w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznego przedszkola, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz do szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/124/16 w sprawie określenia kryteriów obowiązujących w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznego przedszkola, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz do szkół podstawowych i gimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Damnica.

 

Ad. 11

Projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor B.Obert.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/125/16 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Damnica.

 

Ad. 12

Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Damnica i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor B.Obert.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/127/16 w sprawie  szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Damnica i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Ad. 13

Projekty uchwał w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”

 

1)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Marii Czerskiej

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/128/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Marii Czerskiej.

 

2)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Iwony Kordylas

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/129/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Iwony Kordylas.

 

3)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pana Elżbiety Lubińskiej

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/130/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Elżbiety Lubińskiej.

 

4)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pana Władysława Wiśniewskiego

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/131/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pana Władysława Wiśniewskiego.

 

5)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Bożeny Cieślickiej.

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/132/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Bożeny Cieślickiej.

 

6)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Bożeny Czaja.

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/133/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Bożeny Czaja.

 

7)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Heleny Szewc..

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/134/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Heleny Szewc..

 

 

8)      projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Elżbiety Kołtun.

 

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/135/16 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” dla Pani Elżbiety Kołtun.

 

 

Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/136/16 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego.

 

Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego – nieruchomość Nr 36 położona w obrębie geodezyjnym Wielogłowy, wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/137/16 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego.

 

Ad. 16

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego – nieruchomości oznaczone Nr 100/7 i Nr 100/8 położone w obrębie geodezyjnym Damnica, wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XX/138/16 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego.

 

Ad. 17

Projekt uchwały w sprawie udzielenia odpowiedzi na petycję z dnia 4 grudnia 2015r. w sprawie utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący K. Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

 

Radny G.Kiczmachowski poinformował, że do Rady Gminy wpłynęła petycja o utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy. Radni uznali, iż w tej sytuacji należałoby zapoznać się z opinią młodzieży gimnazjalnej. Przewodniczący Rady wystąpił do Zespołów Szkół o przedstawienie takiej opinii.

 

A.Kordylas Dyrektor ZS w Damnicy poinformował, iż młodzież interesuje się działalnością samorządu i jest zainteresowana utworzeniem Młodzieżowej Rady Gminy. Rozwój demokracji w obecnych czasach jest ogromny i inicjatywa ta jest jak najbardziej zasadna. W szkole realizowane są projekty z zakresu demokracji, zapraszani są na spotkania radni, Wójt Gminy i inni politycy z regionu.

 

R.Nowak Dyrektor ZS w Zagórzycy przekazał, że młodzież Zespołu Szkół w Zagórzycy także wyraziła zainteresowanie utworzeniem i działalnością w Młodzieżowej Radzie Gminy.

 

J.Rusak Dyrektor ZS w Damnie poinformowała, iż młodzież Zespołu Szkół w Damnie pozytywnie odniosła się do propozycji utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy i czeka na dalsze działania w tym zakresie.

 

Radny G.Kiczmachowski uważa, że należy uwzględnić opinię i zainteresowanie młodzieży. Wobec powyższego podjęcie uchwały udzielającej pozytywnej odpowiedzi uważa za zasadne.

 

Wójt G.Jaworski stwierdził, iż nie jest przeciwny inicjatywie utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy, jednak należy się liczyć także z konsekwencjami finansowymi.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych – 11 glosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr XX/139/16 w sprawie udzielenia odpowiedzi na petycję z dnia 4 grudnia 2015r. w sprawie utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy.

 

Sekretarz A.Harmacińska poinformowała, że wykonanie uchwały powierza się Radzie Gminy. W ślad za tą uchwałą powinna być podjęta uchwała intencyjna dot. utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy.

 

 

 

Ad. 18

Radny Z.Zieliński zwrócił uwagę, iż brak jest odpowiedzi z Urzędu Gminy na pismo w sprawie wykonania zadaszenia trybun na stadionie w Damnie.

 

Inspektor J.Jarominiak wyjaśniła, iż odpowiedź na pismo została udzielona.

 

Radny R.Czerwonka zgłosił następujące wnioski:

1)      podjąć działania mające na celu uporządkowanie i zabezpieczenie terenu po spalonym pałacu w Karzniczce. W dalszym ciągu miejsce to nie jest odpowiednio zabezpieczone i stwarza zagrożenie dla mieszkańców,

2)      brak tabliczki z numerem budynku socjalnym w Karzniczce oraz oznakować dojazd do tego budynku.

3)      ustawić kosze na śmieci przy drodze w Karzniczce od wsi w kierunku do przystanku autobusowego.

4)      uzupełnić wyboje w drodze w Karzniczce koło PSZOK.

5)      uzupełnić uskok w drodze koło kapliczki w Karzniczce.

6)      płyty betonowe na drodze koło pałacu w Karzniczce są luźne oraz są w nich ubytki, należy je uzupełnić.

 

Inspektor J.Jarominiak wyjaśniła, iż w temacie właściwego zabezpieczenia terenu pałacu w Karzniczce Wójt Gminy występował zarówno do właściciela pałacu jak i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Do dnia dzisiejszego nie uzyskano odpowiedzi a z właścicielem pałacu brak jest jakiegokolwiek kontaktu.

 

Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż temat zabezpieczenia terenu pałacu w Karzniczce jest trudnym tematem. Wiadomo bowiem, że teren ten należy zabezpieczyć jednak nie możemy właściciela do tego zmusić. Dlatego systematycznie ponawiane są pisma do odpowiednich instytucji o podjęcie kroków w tym temacie.

 

Radny G.Kiczmachowski zgłosił wnioski i uwagi w następujących sprawach:

1)      od dłuższego czasu występuje problem złej jakości i ciśnienia wody w sieci wodociągowej w Domaradzu. Sprawa ta była już zgłaszana, jednak nadal nic nie zrobiono w tym zakresie,

2)      konieczność wymiany całej sieci wodociągowej we wsi Domaradz. Należy stworzyć harmonogram systematycznej wymiany rur w sieci wodociągowej w Domaradzu,

3)      zgłoszono do ZGK potrzebę wymiany piasku w piaskownicach na placach zabaw. Piasek jednak został tylko dosypany a nie wymieniony,

 

G.Grabowski odpowiedział, że piasek w piaskownicach został wymieniony.

Sołtys R.Ozga potwierdziła, iż piasku nie wymieniono tylko go dosypano.

 

4)      kiedy będzie działało oświetlenie na kolonii Stara Dąbrowa?

 

Inspektor J.Jarominiak poinformowała, ze oświetlenie powinno zostać włączone w ciągu kilku najbliższych dni.

 

5)      wystąpić ponownie do Zarządu Dróg Powiatowych o wykonanie prac przy przystanku autobusowym w Starej Dąbrowie w celu wyeliminowania możliwości zalegającej tam wody. Gromadząca się woda w znacznym stopniu utrudnia wsiadanie dzieciom do autobusu. Do wcześniejszego wniosku w tej sprawie ZDP ustosunkował się pozytywnie jednak prace te do dnia dzisiejszego nie zostały wykonane.

 

Radny G.Kiczmachowski poinformował także, że odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy na wniosek dotyczący wykonania prac na skrzyżowaniu dróg gminnych w Domaradzu przy posesji na 13, mających na celu zlikwidowanie zalegającej w tym miejscu wody jest niezadawalająca, ponieważ problem ten nie został rozwiązany.

 

Wójt G.Jaworski poinformował, iż tematem wody w Domaradzu zainteresuje się i udzieli odpowiedzi na następnej Sesji.

Radna S.Seweryńska zgłosiła następujące wnioski:

1)      dokonać wymiany i uzupełnienia ogrodzenia wokół placu zabaw przy ulicy Leśnej w Damnicy. Obecne ogrodzenie jest zbyt niskie i posiada braki, co stwarza zagrożenia dla przebywających tam dzieci,

2)      uzupełnić ubytki w drodze przy Zespole Szkół w Damnicy.

 

G.Grabowski Dyrektor ZGK poinformował, iż stan nawierzchni drogi przy ZS w Damnicy zostanie poprawiony.

 

Radna S.Seweryńska poinformowała także, że nie zadawala ją odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy na wniosek z poprzedniej Sesji dotyczący poprawy czystości i estetyki wskazanych we wniosku miejsc w Damnicy. Mimo pozytywnej odpowiedzi Dyrektora miejsca te nadal nie są posprzątane. Ponadto radna zgłosiła, iż nie działają telefony alarmowe wskazane przez ZGK.

 

Radna J.Michalska zgłosiła wniosek o wykonanie chodnika w Damnicy na części działki nr 181  łączącej działki nr 187 (skrzyżowanie ulicy Korczaka i Leśnej) i działki nr 193/1 (ulica Lipowa przy kapliczce).

 

Radny L.Kowalski zwrócił się z pytaniem, w jakich godzinach będą paliły się lampy w sezonie letnim?

 

Inspektor M.Boryła wyjaśniła, że zamontowane są lampy astronomiczne, które same się ustawiają w zależności kiedy zapada zmierzch i zapalają się pół godziny po zapadnięciu zmierzchu. Nie są to lampy sterowane.

 

 

 

Ad. 19

Przewodniczący K.Kozina poinformował Radę, iż Wójt Gminy Damnica, zgodnie z obowiązującymi przepisami przedłożył Radzie Gminy następujące dokumenty:

1)     sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za rok 2015 oraz potrzeby związane z realizacją tych zadań,

2)     ocenę zasobów pomocy społecznej w Gminie Damnica za rok 2015,

3)     sprawozdanie z realizacji „Rocznego programu współpracy Gminy Damnica za rok 2015 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.

 

Prezes OPS w Damnicy R.Teterka mając na uwadze bezpieczeństwo p.pożarowe mieszkańców gminy zgłosił wnioski, których przyjęcie znacznie usprawni prowadzenie działań ratowniczych tj.

1)      zwiększyć ilość węży na samochodach OSP,

2)      rozpatrzyć możliwość uwzględnienia przy projektowaniu, modernizowaniu i konserwowaniu sieci wodociągowej oraz przy budowie nowych hydroforni następujących założeń:

- projektowanie dojazdów do hydroforni dla pojazdów strażackich,

- możliwość pozyskania wody do celów p.poż. bezpośrednio z hydroforni,

- lokowanie na sieci wodociągowej hydrantów do celów p.poż.

- prowadzenie konserwacji istniejących hydrantów p.poż.  spełniających wymagania i oznaczenie ich lub malowanie na czerwono,

- malowanie hydrantów niespełniających wymogów na kolor np. niebieski.

 

 

Ad. 20

W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:30 zamknął obrady XX Sesji Rady Gminy Damnica.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokółowała                                                                                    Przewodniczący

 

Barbara Imińska                                                                                    Kazimierz Kozina

 

 

 

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Sipajło Tomasz
(2016-06-14 10:07:23)
Ostatnio zmodyfikował:
Sipajło Tomasz
(2016-06-14 10:12:52)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki