PROTOKÓŁ NR XXXII/17

Sesji Rady Gminy Damnica

w dniu 27 kwietnia 2017r.

 

 

Na stan 15 radnych obecnych było 14 radnych.

Nieobecni radni: R.Czerwonka

 

Przewodniczył – Kazimierz Kozina

Protokółowała - Barbara Imińska

 

Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący K.Kozina, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad?

Porządek obrad Sesji przedstawia się następująco:

1.      Sprawy regulaminowe:

  • otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
  • przyjęcie porządku obrad,
  • przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji.

2.      Spotkanie z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku w temacie planów remontowych dróg powiatowych na terenie gminy Damnica.

3.      Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.

4.      Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Wolne wnioski i informacje.

7.      Informacja z realizacji inwestycji gminnych.

8.      Informacja z realizacji programu gospodarowania odpadami.

9.      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2017r.

10.  Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016 – 2021.

11.  Projekt uchwały w sprawie zawarcia umowy partnerskiej na rzecz wspólnej realizacji projektu pn. „Ochrona różnorodności biologicznej na terenie powiatu słupskiego” planowanego do złożenia w ramach konkursu nr RPPM.11.04.00-IŻ.00-22-002/17 dla Działania 11.4. Ochrona różnorodności biologicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

12.  Projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.

13.  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego.

14.  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

15.  Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz Gminnej Biblioteki Publicznej w Damnicy.

16.  Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy.

17.  Zakończenie Sesji.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego porządku obrad.

 

Protokoły z poprzednich Sesji tj. 23 marca 2017r. i 6 kwietnia 2017r. zostały sporządzone i opublikowane w BIP.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi do protokołów z poprzednich Sesji?

Radni nie wnieśli uwag do protokołów z poprzednich Sesji.

 

Ad. 2

W Sesji Rady Gminy Damnica uczestniczył  Pan Mariusz Ożarek Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku, który przedstawił Radzie zamierzenia Powiatu w zakresie remontów dróg powiatowych na terenie gminy Damnica w 2017 r.

 

Największym zadaniem inwestycyjnym realizowanym przez powiat w 2017r. na terenie gminy Damnica będzie przebudowa drogi powiatowej 1140G Łebień – Stara Dąbrowa na odcinku 2km. Rozpisane zostało postępowanie przetargowe, 11 maja br. nastąpi otwarcie ofert i wówczas będzie wiadomo coś więcej na temat ceny zadania.

Kolejnym planowanym zadaniem jest  budowa chodnika przy drodze powiatowej w Świtałach na odcinku 400m,

Następnie w planach jest wykonanie projektu na przebudowę mostu w Damnie. Powiat ubiega się o dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa na przyszły rok na przebudowę tego mostu. Projekt będzie tak skonstruowany, że oprócz przebudowy mostu będą wykonane dojazdy do mostu, czyli odcinek drogi ze skrzyżowaniem zostanie także poprawiony.

Realizacja innych zadań zgłaszanych przez gminę uzależniona będzie od oszczędności po przetargowych.

Ponadto prowadzone są bieżące remonty dróg powiatowych.

 

W dalszej części posiedzenia Dyrektor M.Ożarek odpowiadał na pytania radnych.

 

Radny Z.Zieliński przedstawił wniosek sołtysa sołectwa Damno o udrożnienia rowów i przepustów wzdłuż drogi powiatowej nr 1139G w miejscowości Damno oraz poprawę stanu chodnika przy drodze powiatowej nr 1139G na odcinku od przystanku autobusowego w miejscowości Damno do skrzyżowania dróg w miejscowości Bobrowniki.

Radny Z.Zieliński odczytał także pismo, które otrzymał ze Starostwa Powiatowego w Słupsku w kwietniu 2016r. informujące, iż wniosek dotyczący poprawy stanu drogi powiatowej w Damnie rozpatrzony zostanie przy planowaniu budżetu na 2017 rok oraz Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku zajmie się porządkowaniem rowów z zarośli oraz naprawą wybojów na chodnikach przy drogach powiatowych.

 

Radny P.Wilkowski poinformował, iż także zgłaszał potrzebę udrożnienia rowu i przepustów przy drodze w Damnie i otrzymał odpowiedź przeczącą. Poinformowano, iż utrzymanie rowów i przepustów należy do obowiązku użytkowników najbliższych posesji.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, że utrzymanie rowów w pasie drogowym należy do zarządcy drogi. Bywa tak, że skarpa leży w prywatnej posesji i wówczas tę skarpę utrzymuje właściciel posesji. Utrzymanie zjazdów i przepustów pod zjazdami należy do właścicieli posesji. Problem rowu w Damnie rozwiązany zostanie w projekcie technicznym na przebudowę mostu. Można doraźnie oczyścić ten rów ale najlepszym rozwiązaniem będzie ujęcie tego problemu w opracowywanym projekcie technicznym. Jeżeli będzie przebudowywany odcinek drogi w Damnie wówczas przebudowę zjazdów wykona zarządca drogi. Projekt techniczny przebudowy mostu w Damnie obędzie obejmował ok. 1 km drogi dojazdu tj. cały obiekt Damno do skrzyżowania w Bobrownikach.

 

Radny Z.Zieliński poinformował, iż zgłaszał wniosek o wykonanie przejść dla pieszych przez drogę powiatową przy przystankach autobusowych w Damnie. Otrzymał odpowiedź negatywną, ponieważ miejsca te nie spełniają wymogów. Uważa, że ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z komunikacji autobusowej przejścia te są potrzebne.

 

Dyrektor M.Ożarek wyjaśnił, iż w kwestii wyznaczania przejść dla pieszych decyduje komisja, w której skład wchodzi przedstawiciel Starostwa, Policji i zarządcy drogi. Komisja działa w oparciu o obowiązujące przepisy m.in. kodeks ruchu drogowego. Aby oznaczyć przejście dla pieszych muszą być spełnione określone wymogi m.in. dobra widoczność, chodnik, dwa przejścia nie mogą być blisko siebie. Wniosek ten można ponowić.

 

Radna S.Seweryńska zwróciła się z pytaniem, jaki jest okres gwarancji na drogę Damnica-Mianowice.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, że gwarancja wynosi 5 lat. Przegląd gwarancyjny zostanie rozpisany się w miesiącu maju. Należy sprawdzić, ponieważ mimo, iż już raz odcinek był poprawiany ponownie pojawiły się spękania asfaltu. Zostanie to naprawione w ramach gwarancji.

 

Radny J.Piskuła poruszył problem drzew rosnących w skraju dróg powiatowych. Zwrócił się z pytaniem, czy przeprowadza się przeglądy drzew, które przeszkadzają przy tych drogach? Uważa, że niektóre drzewa utrudniające komunikację na drogach należałoby wyciąć a większości z nich poprzycinać gałęzie.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, iż przeglądy takie przeprowadzają pracownicy ZDP. Większość drzew rosnących w skraju dróg ma porosty i mchy. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie zakwalifikuje ich do wycinki. Większe możliwości są przy realizacji przebudowy drogi. Wówczas jeżeli projektant wskazuje możliwość usunięcia drzewa RDOŚ nie robi większych problemów. Zarząd Dróg Powiatowych wykonuje wycinki drzew przycinki gałęzi drzew. Na wycięcie drzewa ZDP musi uzyskać decyzje z gminy. Jeżeli w decyzji jest zapis o nasadzeniu wówczas w miejsce wyciętego drzewa należy nasadzić dwa lub trzy drzewka. Pasy drogowe są bardzo wąskie i jest z tym duży problem

 

Radny L.Kowalski w imieniu mieszkańców zwrócił się z pytaniem, czy do końca kadencji zostanie wykonana droga Mrówczyno – Rogawica?

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, że w dużej mierze zależy to od Rady Gminy. Wstępnie można powiedzieć, że jest przyjęta do realizacji na przyszły rok.

 

Radny K.Kowalski zgłosił potrzebę uzupełnienia ubytków w asfalcie tej drogi.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, że remont bieżący tej drogi zostanie wykonany w okresie maj – czerwiec.

 

Radny P.Wilkowski zgłosił potrzebę budowy chodnika przy drodze powiatowej wzdłuż bloków w miejscowości Damno w kierunku Wiatrowa oraz naprawę schodów w skarpie z drogi powiatowej do bloków w miejscowości Damno. Zaznaczył, że jest to obszar miejscowości, gdzie z inwestycji powiatowych praktycznie nic nie zostało zrobione. Zwrócił się z pytaniem, czy gmina mogłaby w całości sfinansować budowę tego chodnika. Wówczas sołectwo przeznaczyłoby środki z funduszu sołeckiego i z dofinansowaniem z budżetu gminy można by ten chodnik zrobić.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, że jest możliwość, aby gmina w całości sfinansowała budowę chodnika. Jednak ZDP stara się uczestniczyć w takich zadaniach i współfinansować je. W chwili obecnej ZDP jest na etapie kosztorysowania planowanych zadań na terenie gminy. W temacie chodnika należy złożyć wniosek i zostanie on rozpatrzony.

 

Radny G.Kiczmachowski w imieniu mieszkańców zwrócił się z pytaniem, czy w związku z tym, że w roku bieżącym planuje się przebudowę drogi na odcinku Łebień – Stara Dąbrowa jest możliwość przebudowy tej drogi także przez miejscowość Stara Dąbrowa? Nieruchomości w Starej Dąbrowie położone są bardzo blisko drogi, brak chodnika a przez miejscowość przejeżdża bardzo dużo samochodów, także ciężarowych.

 

Dyrektor M.Ożarek odpowiedział, iż w roku bieżącym ciężko będzie to zrealizować, natomiast na przyszły rok planowana jest droga Mrówczyno-Rogawica. Należy zacząć od opracowania projektu technicznego i wybrania najlepszego rozwiązania dla całej miejscowości, będzie to podstawa do zaangażowania dalszych środków. Zarząd weźmie ten temat pod uwagę a dalsze decyzje w tej kwestii jeżeli zostaną oszczędności z przetargów.

 

 

W dalszej części spotkania zgłaszano uwagi oraz prowadzono dyskusję w temacie m.in.:

1)      złej jakości wykonywanych remontów cząstkowych dróg powiatowych,

2)      zbyt wysokich poboczy dróg powiatowych, powodujących tworzenie się zastoisk wody,

3)      niedrożne rowy przy drogach powiatowych, porośnięte krzakami m.in. przy drodze Świecichowo-Zgojewo.

 

Ad. 3

Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

1.    Zadania realizowane w zakresie inwestycji i remontów:

1)   Wybudowano oświetlenie uliczne w Karzniczce (do lokali socjalnych i przy przystankach PKS) – łącznie 5 sztuk lamp ledowych.

2)   Trwa przebudowa  ul. Przemysłowej w Damnicy. Termin wykonania do 31 maja 2017 r.

3)   Podpisano umowę na termomodernizację Zespołów Szkół w Damnie
i Damnicy. Koszt: Damnica – 776 046,16 zł, Damno – 927 384,79 zł. Termin wykonania zadań do 31 sierpnia 2018 r. Inwestycje współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej.

4)   Rozstrzygnięto postępowanie przetargowe na budowę świetlicy wiejskiej w Mianowicach. Koszt: 836 400, 00 zł, termin wykonania – rok od podpisania umowy.

5)   Zakończono roboty budowlane remizy strażackiej w Damnicy. Aktualnie trwają procedury odbioru technicznego i uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu.

6)   Zakończono roboty budowlane lokali socjalnych w obiekcie byłego przedszkola w Damnicy. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu planuje się do końca maja 2017 r.

7)   Trwa postępowanie przetargowe na budowę sieci wodociągowej Paprzyce-Wielogłowy.
W toku postępowania złożono 6 ofert, obecnie prowadzona jest ich weryfikacja. Zadanie współfinansowane jest z środków Agencji Nieruchomości Rolnych, w wysokości 81,30 % kosztów brutto zadania.

8)   Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy uzyskało dofinansowanie w wysokości 67 000,00 zł, z przeznaczeniem na remont obiektu w Domaradzu.

9)   W ramach programu „Ochrona różnorodności biologicznej”,  przygotowywany  jest wniosek o dofinansowanie zagospodarowania terenu w miejscowości Strzyżyno, ze szczególnym uwzględnieniem doliny rzeki Łupawy. Realizacja projektu planowana jest w ramach partnerstwa z Gminami: Dębnica Kaszubska, Kobylnica, Słupsk i Ustka.

10)    W ramach środków funduszu sołeckiego dokonano zakupu:

a)    sołectwo Mianowice: 8 ławek i 4 kosze (4 565,76 zł); tablica informacyjna
(649,00 zł); piłki do gry w piłkę nożną i siatkową (300,00 zł),

b)  sołectwo Bobrowniki: 4 ławki i 12 koszy (2 915,12 zł), dokonano również zamówienia 3 tablic informacyjnych (1 947,00 zł) oraz 2 masztów aluminiowych, cylindrycznych (1 206,00 zł),

c)    sołectwo Wielogłowy:  2 ławki (1 457,56 zł); materiały do konserwacji placu zabaw (380,30 zł),

d)  sołectwo Łebień: namiot professional (2 494,00 zł).

2.    Informacje bieżące:

1)   Zakończono weryfikację sprawozdań złożonych przez Kluby Sportowe i Uczniowskie Kluby Sportowe, z realizacji zadań z zakresu upowszechniania kultury i sportu w roku 2016:

Lp.

Nazwa organizacji

Kwota dotacji przyznanej

Kwota dotacji rozliczonej

Zwrot

1

Klub Sportowy w Damnicy

70 225,00

70 225,00

0,00

2

SSI Aktywni Damnica

8 900,00

8 521,26

378,74

3

UKS Zagórzyca

3 000,00

3 000,00

0,00

4

UKS Olimpia Domaradz

6 000,00

5 997,00

3,00

5

ZS Polonez Bobrowniki

38 875,00

38 875,00

0,00

6

UKS przy ZS w Damnicy

3 000,00

2 999,98

0,02

 

 

2)   22 kwietnia odbył się XIV Wojewódzki Turniej KGW, KGW Łebień, reprezentujące Powiat Słupski zajęło I miejsce w konkurencji „Piosenka kabaretowa” – serdecznie gratulujemy.

3)   Z kolei, Gminna Biblioteka Publiczna w Damnicy, uzyskała I miejsce za palmę przygotowaną na konkurs odbywający się podczas Niedzieli Palmowej, w Muzeum w Swołowie – również serdecznie gratulujemy.

4)   Trwają przygotowania do obchodów XIV Dni Damnicy, które w tym roku zaplanowano
w dniach 27-28 maja. Szczegółowy program zostanie udostępniony w terminie późniejszym.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.

 

Ad. 4

Informację z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji radni otrzymali i zapoznali się.

 

I.                   Wnioski przekazane do Wójta Gminy Damnica:

1.      Rozważyć możliwość poprawy ciągu komunikacyjnego przy ulicy M.Konopnickiej w Damnicy. Wąska droga, brak zatoki dla autobusów dowożących uczniów powodują w godzinach pracy szkoły utrudnienia w ruchu pojazdów i pieszych. Należy także zwrócić uwagę na oznakowanie w/w ulicy.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 3.04.2017r.

Planowana jest kompleksowa przebudowa ulicy Konopnickiej obejmująca zarówno miejsca parkingowe, plac manewrowy jak i oznakowanie drogi. Zlecone już zostało sporządzenie mapy do ceków projektowych na ten cel. Jednak z uwagi na zaplanowaną na rok bieżący budową boiska wielofunkcyjnego graniczącego z ulicą, zasadnym jest wstrzymać się z projektem przebudowy drogi do czasu zakończenia budowy boiska.

2.      Jakie są plany w zakresie budowy chodnika przy ulicy Leśnej w Damnicy (od skrzyżowania nowej ulicy do dawnego OTL)?

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 6.04.2017r.

Gmina posiada pełną dokumentację na przebudowę pozostałego odcinka ulicy Leśnej. Ostateczny termin realizacji powyższego zadania będzie możliwy do określenia po zakończeniu I półrocza bieżącego roku, po dokonaniu analizy realizacji planowanych inwestycji.

3.      Jakie są możliwości wykonania parkingów dla pojazdów na osiedlu przy ulicy Leśnej w Damnicy?

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 6.04.2017r.

Parkingi przy ulicy Leśnej przewiduje się wykonać z kostki typu polbruk. Ostateczny termin realizacji powyższego zadania będzie możliwy do określenia po zakończeniu I półrocza bieżącego roku, po dokonaniu analizy realizacji planowanych inwestycji.

4.      Wystąpić do Starostwa Powiatowego w Słupsku o zabezpieczenie środków w budżecie na 2018r. na realizację następujących zadań:

1)     wymiana nawierzchni i utwardzenie prawego pobocza drogi powiatowej na odcinku Damnica – Damno,

2)     budowa chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Damno na odcinku od posesji nr 34 do posesji 39 oraz naprawa chodów po drugiej stronie jezdni.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 3.04.2017r.

Gmina przekaże do Starostwa Powiatowego złożony wniosek celem określenia możliwości i ewentualnych kosztów inwestycji.

5.      W budżecie gminy na 2018r. zabezpieczyć środki finansowe na naprawę nawierzchni drogi gminnej w miejscowości Zagórzyca na odcinku od posesji sołtysa do posesji Państwa Pałuckich.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 3.04.2017r.

Inwestycja może zostać uwzględniona w budżecie gminy przy udziale funduszu soleckiego na rok 2018.

6.      Wykonać drogę dojazdową do nowo powstałych domów i działek pod lasem w miejscowości Zagórzyca.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 3.04.2017r.

Inwestycja nie może zostać wykonana z uwagi iż droga ta nie jest własnością gminy.

7.      Wykonać chodnik wzdłuż drogi powiatowej w miejscowości Mrówczyno oraz w miejscowości Świecichowo do bloków.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 3.04.2017r.

Gmina złoży wniosek o budowę chodnika przy blokach w miejscowości Świecichowo. O budowę chodnika w Mrówczynie wnioskowano dnia 15.09.2016r. jednak z uwagi na wielko zakres tej inwestycji w pierwszej kolejności przewiduje się wykonać inwestycje dotyczące poprawy stanu dróg powiatowych (Stara Dąbrowa, Dąbrówka, Bięcino).

8.      Wprowadzić zakaz wjazdu dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony (z wyłączeniem mieszkańców i rolników) w drogę gminną nr 154 w miejscowości Sąborze.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 11.04.2017r.

Wystąpiono do Starostwa Powiatowego w Słupsku o zajęcie stanowiska w powyższej sprawie.

II.                Wnioski przekazane do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy:

1.      Rozważyć możliwość zakupu maszyny sprzątającej chodniki, która byłaby wykorzystywana do sprzątania chodników w sołectwach.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 25.04.2017r.

W chwili obecnej w budżecie ZGK brak jest środków finansowych na powyższy cel. Wniosek zostanie rozpatrzony przy planowaniu budżetu na 2018 rok.

1.      Podjąć działania zmierzające do naprawy następujących odcinków dróg gminnych w miejscowości Domaradz:

1)     drogi gminnej położonej na działkach nr 8/55 i 8/54,

2)     drogi gminnej położonej na działce nr 11/36 w obrębie zabudowań oraz o umieszczenie na skrzyżowaniu w/w drogi z droga publiczną znaku D-46 „Droga wewnętrzna”,

3)     drogi gminnej położonej w obrębie nieruchomości nr 6a,

4)     drogi gminnej położonej na działce nr 10/2.

2.      Wykonać studzienkę chłonną wraz z kratą zbierającą wodę z drogi gminnej w Domaradzu przy zjeździe z drogi krajowej w kierunku szkoły.

3.      Usunąć zalegającą wodę na drodze gminnej położonej na działce nr 10/4 w Domaradzu w pobliżu działki nr 11/29.

4.      Dokonać uzupełnienia ubytków na wjeździe na kolonię w Starej Dąbrowie (odcinek asfaltowy).

5.      Wykonać remont drogi gminnej w Starej Dąbrowie (działka nr 182) na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową do wysokości granicy działki nr 58.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Po świętach majowych ZGK przystąpi do naprawy uszkodzonych dróg gminnych.

6.      Dokonać wywiezienia zgrabionych i spakowanych w worki liści z placu zabaw w Starej Dąbrowie.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Dokonano wywiezienia zgrabionych i spakowanych liści z placu zabaw w Starej Dąbrowie.

7.      Ustawić pojemniki na odpady przy obu bramach cmentarza komunalnego w Damnicy.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Nie przewiduje się umieszczenia dodatkowych pojemników na odpady przy bramach wejściowych na cmentarz Komunalny w Damnicy.

8.      Podjąć działania w kierunku poprawy stanu czystości i estetyki następujących miejsc w miejscowości Damnica:

1)     ulica Korczaka – przy mostku od strony dawnego przedszkola zalegające w rzece konary i śmieci,

2)     ulica Leśna – teren przy zakręcie koło dawnego OTL,

3)     ulica Kolejowa – przy przystanku autobusowym w stronę Słupska oraz teren między piekarnią a CEiK-iem,

4)     ulica Witosa 17 – teren wokół tej posesji od strony lasu i szkoły.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Utrzymywanie czystości i estetyki we wskazanych miejscach jest procesem ciągłym. Ze względu na niechlujstwo i bałaganiarstwo niektórych mieszkańców Damnicy występują okresowe niedociągnięci w tym zakresie.

9.      Dokonać przeglądu stanu dróg gminnych w miejscowości Damnica oraz wykonać bieżące naprawy.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Dokonano przeglądu dróg gminnych w miejscowości Damnica. Do bieżących napraw ZGK przystąpi z chwila poprawy warunków pogodowych.

10.  Dokonać utwardzenia płytami pobocza drogi gminnej od posesji nr 12 w kierunku pętli autobusowej.

11.  Wykonać prace remontowe polegające na utwardzeniu betonem odcinka drogi w miejscowości Zagórzyca przy posesji Państwa Krasowskich.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Wnioski przyjęte zostały do realizacji.

12.  Dokonać bieżącej naprawy drogi na odcinku Damnica – Osiedle Rybackie.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Poprawiono stan drogi na odcinku Damnica – Osiedle Rybackie.

13.  Przypomnieć najemcom mieszkań komunalnych o obowiązkach najemcy i wynajmującego w zakresie remontów i napraw mieszkań zgodnie z uchwałą Rady Gminy Damnica Nr XLIV/344/14 z dnia 29 kwietnia 2014r.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Najemcy mieszkań komunalnych zostali powiadomieni o obowiązkach najemcy i wynajmującego w zakresie remontów i napraw mieszkań zgodnie z uchwałą Rady Gminy Nr XLIV/344/14 z dnia 29 kwietnia 2014r.

14.  Dokonać usunięcia przystanku autobusowego z terenu stanowiącego własność mieszkańców bloku nr 13C w miejscowości Bobrowniki i posadowić go na gruncie należącym do gminy.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Murowany przystanek zostanie usunięty z terenu stanowiącego własność mieszkańców bloku nr 13C w miesiącu maju br.

15.  Poprawić stan nawierzchni drogo gminnej poprzez jej wyrównanie w miejscowości Łojewo na odcinku od pałacu w kierunku las

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Uporządkowano teren wokół pałacu w Łojewie. W dalszym etapie poprawiony zostanie stan wnioskowanej drogi przez jej właściciela.

16.  Poprawić stan nawierzchni drogi gminnego  Świecichowo – Wiatrowo na odcinku od części betonowej w kierunku Wiatrowa.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Poprawiono stan nawierzchni drogi gminnej Świecichowo-Wiatrowo poprzez uzupełnienie ubytków i miejscowe wykorytowanie. W najbliższym czasie zlikwidowane zostaną odrosty.

17.  Ustawić kosze na śmieci w miejscowości Paprzyce.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 24.04.2017r.

Ustawiono pojemnik na śmieci na boisku w Paprzycach.

III.             Wnioski przekazane do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku:

1.      Wykonać bieżące naprawy nawierzchni następujących dróg:

1)     droga nr 1135G na odcinku Damnica – Świecichowo oraz przez miejscowość Świecichowo,

2)     droga nr 1137G na odcinku Damno – Wiatrowo,

3)     droga nr 1139G na odcinku od mostu w Damnie do skrzyżowania w Bobrownikach,

4)     droga nr 1142G na odcinku Bobrowniki – Grapice.

Odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku z dnia 10.04.2017r.

1.Droga powiatowa na odcinku między Damnicą a Mrówczynem w marcu został wykonany remont cząstkowy nawierzchni mieszanką mineralno-asfaltową. Natomiast odcinek drogi od miejscowości Mrówczyno do miejscowości Zgojewo został ujęty w harmonogramie remontów cząstkowych i remont nawierzchni zostanie wykonany do końca kwietnia 2017r.

2.Droga powiatowa na odcinku Damno – Wiatrowo w dniu 4.04.2017r. został zakończony remont cząstkowy wnioskowanego odcinka drogi.

3.Droga powiatowa na odcinku od mostu w Damnie do skrzyżowania w miejscowości Bobrowniki – odcinek drogi został ujęty w harmonogramie remontów cząstkowych i zostanie wykonany do dnia 30.04.2017r.

4.Droga powiatowa na odcinku między miejscowościami Bobrowniki – Grapice – w dniu 16.03.2017r. na wnioskowanym odcinku drogi zakończył się remont cząstkowy nawierzchni mieszanką mineralno-asfaltową.

2.      Podjąć działania zmierzające do uprzątnięcia pobocza jezdni na odcinku drogi powiatowej nr 1140G od skrzyżowania z drogą krajową nr 6 do wsi Stara Dąbrowa.

Odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku z dnia 10.04.2017r.

Wnioskowana sprawa zostanie sprawdzona w terenie. W przypadku stwierdzenia zanieczyszczeń prace te zostaną ujęte w harmonogramie robot Obwody Drogowego Nr 2 w Główczycach i wykonane w miarę posiadanych środków finansowych i sił roboczych Zarządu.

3.      Dokonać wymiany uszkodzonych bądź nieczytelnych tablic informacyjnych z nazwami miejscowości oraz kierunkami jazdy do poszczególnych miejscowości.

Odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku z dnia 10.04.2017r.

Wymiana nieczytelnych tablic z nazwami miejscowości oraz kierunkami jazdy zlokalizowanych na terenie Gminy Damnica jest sukcesywnie realizowana przez Zarząd.

IV.             Wnioski przekazane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Oddział w Gdańsku:

1.      Dokonać wymiany nawierzchni chodnika przy drodze krajowej nr 6 w miejscowości Mianowice na odcinku od posesji nr 4 do końca miejscowości po prawej stronie w kierunku Gdańska.

Odpowiedź GDDKiA Oddział w Gdańsku z dnia 21.04.2017r.

Po przeprowadzeniu wizji w terenie i wnikliwym przeanalizowaniu wniosku Dyrekcja przychyla się do prośby wyrażonej w piśmie i w celu polepszenia komfortu korzystania z chodnika przez osoby niepełnosprawne oraz osoby z małymi dziećmi rozważy możliwość wymiany istniejącej nawierzchni z ażurowej kostki betonowej na kostkę betonową pełną. Jednocześnie Oddział zwraca uwagę, że w przypadku intensywnych opadów atmosferycznych może dochodzić do lokalnego przelewania się wody opadowej z jezdni na przyległe nieruchomości. O podjęciu ostatecznej decyzji, która jest uzależniona od wysokości przyznanych środków finansowych oraz terminie realizacji Oddział Gdańsk poinformuje Gminę odrębnym pismem.

 

Radna S.Seweryńska zwróciła się z pytaniem do Dyrektora ZGK w Damnicy, dlaczego nie przewiduje ustawienia dodatkowych pojemników na śmieci na cmentarzu w Damnicy?

 

Dyrektor ZGK w Damnicy G.Grabowski uważa, że na cmentarzu w Damnicy jest odpowiednia ilość pojemników na śmieci. Obecnie są tam 3 pojemniki na śmieci, które na bieżąco są opróżniane a ponadto ustawione zostaną także kosze na śmieci przy nowej remizie OSP. Zbyt duża ilość pojemników nie sprzyja utrzymaniu ładu i porządku na cmentarzu.

 

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się do Dyrektora ZGK w Damnicy o wyjaśnienie kwestii wywiezienia worków ze śmieciami z placu zabaw w Starej Dąbrowie. W informacji o realizacji wniosków jest zapis, iż worki  zostały wywiezione, natomiast sołtys sołectwa Stara Dąbrowa przekazała informację, że worki nie zostały wywiezione.

 

Dyrektor ZGK w Damnicy G.Grabowski odpowiedział, że worki zostały wywiezione.

 

Radny Z.Zieliński zauważył, iż w informacji o realizacji wniosków Wójt Gminy poinformował, iż planuje wykonanie parkingów na ulicy Leśnej z kostki polbruk. Natomiast Komisja Komunalna jadąc w teren na przegląd stanu dróg nie wiedziała o tym i wnioskuje o wykonanie parkingów z wykorzystaniem płyt betonowych zdjętych z drogi.

 

Wójt G.Jaworski odpowiedział, iż są plany w tym zakresie jednak ewentualna realizacja możliwa będzie po zakończeniu I półrocza i przeanalizowaniu realizowanych inwestycji.

 

Ad. 5 

Radny P.Wilkowski zgłosił następujące wnioski:

1)      wyciąć krzaki na skarpie ograniczające widoczność wzdłuż łuku drogi 1139G na odcinku od przystanku autobusowego przy posesji Damnica, ul. Witosa 18 do drogi leśnej w kierunku Nadleśnictwa Damnica.

2)      sporządzić ewidencję „dzikich wysypisk” śmieci na terenie gminy.

3)      uprzątnąć lub wezwać właścicieli do uprzątnięcia terenu, na którym znajdują się „dzikie wysypiska” zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U. z 2016r. poz.446 z późn.zm.) oraz art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 1987).

4)      skontrolować, przy udziale policji sposób gromadzenia odpadów przez podmioty oraz osoby użytkujące tereny w pobliżu „dzikich wysypisk).

 

Radny P.Wilkowski zwrócił uwagę na problem dzikich wysypisk śmieci na terenie gminy. Uważa, że należy zająć się tym tematem i doprowadzić do uprzątnięcia śmieci z miejsc nielegalnego gromadzenia. Zgodnie z obowiązującą ustawą Wójt Gminy ma prawo poprosić mieszkańca lub przedsiębiorcę o udokumentowanie sposobu zagospodarowania odpadów.

 

Wójt Gminy G.Jaworski odpowiedział, iż obecny system gospodarowania odpadami jest bardzo dobrym systemem, korzystnym dla mieszkańców. Firma obsługująca gminę w tym zakresie odbiera od mieszkańców każdą ilość śmieci przygotowaną od odbioru. Ponadto w Karzniczce funkcjonuje PSZOK, który nieodpłatnie odbiera różnego rodzaju odpady.

Mieszkańcy otrzymują także informacje na temat sposobu segregowania odpadów, jednak nadal brak jest świadomości wśród mieszkańców na temat gospodarowania odpadami.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji zajmie się tym tematem i zlokalizuje wszystkie nielegalne wysypiska śmieci.

 

Radny G.Kiczmachowski zgłosił następujące wnioski i zapytania:

1)      udzielić odpowiedzi na wniosek dotyczący wykonania studzienki chłonnej wraz z kratą zbierającą wodę z drogi gminnej w Domaradzu przy zjeździe z drogi krajowej w kierunku szkoły oraz odtworzenie takiej samej studzienki chłonnej na drodze gminnej położonej na działce nr 10/4 w Domaradzu w pobliżu działki nr 11/29.

2)      jakie działania na zamiar podjąć Gmina w roku bieżącym w celu poprawy jakości wody w miejscowości Domaradz? Jak wynika z okresowej oceny jakości wody przeprowadzonej przez PPIS w Słupsku z dnia 13 stycznia 2017r. dla urządzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę w miejscowości Domaradz odnotowano przekroczenia obowiązujących norm dla parametrów fizykochemicznych: mętności, żelaza, manganu, co w konsekwencji spowodowało warunkowe dopuszczenie do spożycia wody w Domaradzu.

3)      dokonać wyburzenia części murku przy stawie w Domaradzu, który jakiś czas temu został zburzony celem umożliwienia spływu zalegającej wody,

4)      wykonać oświetlenie przy drodze gminnej w Domaradzu na odcinku od szkoły do kościoła.

 

Radna J.Michalska zgłosiła wniosek, aby sprawdzić i udrożnić studzienki kanalizacyjne na ulicy Ogrodowej w Damnicy.

 

Radna J.Michalska oraz radna S.Seweryńska zgłosiły wniosek, aby utrzymywać systematycznie porządek na tzw. „trójkącie w centrum Damnicy” pomiędzy ulicą M.Konopnickiej i W.Witosa, w tym także boiska Orlik.

 

Radny B.Bubnowski w związku z zapytaniami ze strony mieszkańców miejscowości Bobrowniki dotyczącymi posesji, na której znajduje się ruina budynku po byłej gorzelni w Bobrownikach zgłosił wniosek o podjęcie następujących działań:

- ustalić miejsce pobytu właściciela lub jego spadkobierców w celu nakłonienia ich do rozbiórki budynku,

- ewentualnie znaleźć sposób przejęcia w/w nieruchomości przez gminę,

- zgłosić do nadzoru budowlanego w celu przeprowadzenia kontroli, czy budynek ten nie zagraża życiu i zdrowiu ludzi,

- udzielić informacji, czy za w/w budynek opłacany jest podatek.

 

Radny M.Jarzmicki zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy dotyczącym planów w zakresie remontu dróg gminnych. Czy będą remontowane drogi, na które sołectwo nie przeznaczy środków z funduszu sołeckiego?

Radny Z.Zieliński poinformował, że Komisja Gospodarki Komunalnej Rolnictwa i Inwestycji dokonała przeglądu stanu dróg gminnych na terenie gminy. Komisja jadąc w teren nie wiedziała, które sołectwa przeznaczają środki na remont dróg i we wnioskach wskazała drogi wymagające remontu, na które sołectwo nie przeznaczyło środków.

 

Wójt G.Jaworski odpowiedział, że większość sołectw przeznacza część środków funduszu sołeckiego na infrastrukturę drogową. W roku bieżącym jest to kwota ok. 104 tys.zł. Są to jednak kwoty niewielkie, za które nie wykona się całego planowanego odcinka drogi. Dlatego nadal będzie się stosować zasadę, że do jednej złotówki z funduszu sołeckiego dołoży się dwie z budżetu gminy. W zasadzie powinno robić się te drogi, które wskazuje sołectwo. Jednak jeżeli jest taka potrzeba, to robione są także drogi, na które sołectwo nie przeznaczyło środków. W Domaradzu droga od drogi krajowej w kierunku szkoły jest w takim złym stanie, że nie da się jej już połatać. Należy dążyć do tego, aby do każdej posesji była droga o nawierzchni trwałej.

 

Radny M.Jarzmicki zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy, czy zadania ujęte w harmonogramie Komisji Komunalnej zostaną wykonane?

 

Wójt G.Jaworski odpowiedział, że po zapoznaniu się z wnioskami będą one systematycznie realizowane. W pierwszej kolejności będą realizowane zadania z Funduszu Soleckiego.

 

Radny G.Kiczmachowski poinformował, że mieszkańcy Domaradza na zebraniu zgłosili, że przyjechała Komisja 4 osoby i zdecydowała, że nie będzie robiona ta droga, którą wskazali mieszkańcy. Komisja po przeglądzie wskazała w Domaradzu drogę od świetlicy w kierunku drogi krajowej do 2 budynków. Droga ta owszem wymaga remontu ale sołectwo wskazało i przeznaczyło środki na drogę w kierunku boiska. Ponadto droga od świetlicy w kierunku posesji Państwa Krzymińskich też wymaga remontu. Drogi te były wielokrotnie zgłaszane przez mieszkańców. Jednocześnie radny przypomniał, iż zgodnie z § 70 pkt 4 Statutu Gminu Komisje uchwalają opinie, wnioski i przekazują je Radzie.

 

Radny M.Jarzmicki wyjaśnił, że zamiarem Komisji było wskazanie tych dróg, które są w złym stanie i wymagają remontu a sołectwa nie przeznaczyły na nie środków funduszu sołeckiego. Tym samym objąć planem remontów większą ilość dróg.

 

Przewodniczący K.Kozina wyjaśnił, iż Komisja po przeglądzie dróg wypracowała propozycję dróg do remontu. Natomiast decyzję podejmie Rada.

 

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się z pytaniem, czy bieżące remonty dróg będą wykonywane szlaką?

 

Wójt G.Jaworski odpowiedział, że szlaka będzie wykorzystywania na drogach poza obszarem zabudowanym. Natomiast w obszarze zabudowanym innym materiałem.

 

 

Ad. 6

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami Wójt Gminy Damnica przedstawił Radzie Gminy Damnica następujące dokumentu:

1)      sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za rok 2016,

2)      ocenę zasobów pomocy społecznej w Gminie Damnica za rok 2016.

Z dokumentami można się zapoznać na stanowisku ds. obsługi Rady Gminy.

 

Sołtys A.Dziemiańczyk w imieniu mieszkańców zgłosił wniosek o podłączenie starej części wsi Łojewo do sieci kanalizacji sanitarnej, która obsługuje część miejscowości Łojewo tj. bloki przy drodze powiatowej.

 

Sołtys A,Michalski zgłosił następujące wnioski:

1)      udrożnić lub wymienić rurę kanalizacyjną od bloku Nr 4 w miejscowości Karzniczka w kierunku oczyszczalni ścieków.

2)      uzupełnić ubytki w drodze do lokali socjalnych w Karzniczce.

3)      wymienić uszkodzony pojemnik na śmieci na placu zabaw w Karzniczce.

4)      poprawić stan chodnika na odcinku od drogi powiatowej do miejscowości Karzniczka.

 

Sołtys W.Francuz zwrócił uwagę, iż Komisja komunalna dokonując przeglądu stanu dróg na terenie gminy winna udać się do każdej miejscowości a nie tylko do wybranych. Dlaczego Komisja nie przyjechała do Dąbrówki?

Radny W.Francuz po raz kolejny zgłosił potrzebę remontu drogi do hydroforni w Dąbrówce.

 

Przewodniczący K.Kozina wyjaśnił, że w związku z tym iż, w ostatnich latach dużo zrobiło się w tym rejonie w zakresie drogownictwa Komisja zrezygnowała z wyjazdu do Dąbrówki.

 

Wójt G.Jaworski poinformował, że każdego roku przedstawiał Radzie Gminy propozycję dróg gminnych, z podaniem zakresu wymaganych robót oraz szacunkowego kosztu realizacji.

 

Sołtys R.Drozd poinformowała, że sołectwo Sąborze przeznaczyło środki funduszu sołeckiego na modernizację drogi do Paprzyc. W związku z powyższym zwraca się, aby w roku bieżącym wykonać chociaż połowę odcinka tej drogi.

 

Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż fundusz sołecki jest niewielki i za tę kwotę drogi w całości się nie wykona. Można za tę kwotę rozpocząć prace i realizować etapami w kolejnych latach. Droga ta jest drogą dojazdową do miejscowości i zasadnym jest jej zrobienie.

 

Ad. 7

Informację na temat inwestycji realizowanych na terenie gminy przedstawiła Inspektor J.Jarominiak.

 

Na podstawie planu zadań inwestycyjnych w 2017 r. poniżej przedstawiono stan zaangażowania inwestycji:

1

Wykonanie dokumentacji technicznej

wraz z realizacją sieci wodnokanalizacyjnej

do Osiedla Rybackiego

Dokumentacja projektowa jest wykonana w całości i posiada pozwolenie na budowę.

Na realizację zadania został złożony wniosek w Departamencie Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o dofinansowanie inwestycji. Wartość kosztorysowa zadania to 577 184,47 zł, zaś wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 294 339,00 zł – 63,63% kosztów kwalifikowanych. Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu to lipiec 2017 r.

2

Wykonanie dokumentacji technicznej

wraz z realizacją wodociągu w Wielogłowach

Dnia 25.04.2017 r. nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym na realizację zadania.

Podpisana jest umowa między Gminą a Agencją Nieruchomości Rolnych o przyznaniu dofinansowania budowy sieci wodociągowej w wysokości 81,30 % kosztów kwalifikowanych.

3

Rozbudowa sieci kanalizacyjnej

w gminie Damnica

W ramach zadania przewiduje się wykonać odcinki kanalizacji w miejscowościach: Stara Dabrowa, Bięcino, Łojewo.

4

Modernizacja gminnych hydrofornii

Zadanie realizowane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Damnicy. Polega na wykonaniu niezbędnych prac w hydroforni w Jeziorce, Łojewie i Bobownikach

5

Pomoc finansowa dla Powiatu

Słupskiego na budowę dróg

W ramach zadania realizowane będą:

- Przebudowa drogi powiatowej 1140G Łebień – Stara Dąbrowa

- Budowa chodnika w Świtałach

- Dokumentacja na przebudowę mostu w Damnie

6

Przebudowa dróg gminnych

W ramach zadania zostaną wykonane odcinki dróg na terenie całej gminy z uwzględnieniem środków z funduszu sołeckiego w wysokości 104 473 zł

7

Przebudowa ul. Przemysłowej

w Damnicy

Zadanie w trakcie realizacji. Termin wykonania 31.05.2017 r.
Zadanie dofinansowane w wysokości 63,63% wartości zadania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

8

Instalacja odnawialnych źródeł energii na terenie gminy Czarna Dąbrówka, Damnica i Tuchomie

W Departamencie Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego złożono wniosek o dofinansowanie. Wartość zadania dla Gminy Damnica to 129 735,48 zł, wnioskowa kwota dofinansowania 110 275,15 zł – 85% kosztów kwalifikowanych. Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu to maj 2017. We wniosku ujęto zakup i montaż paneli fotowoltaicznych na obiektach Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy, szatni sportowej w Damnicy, nowej remizy strażackiej oraz Zespołu Szkół w Damnie.

9

Adaptacja budynku po byłym

przedszkolu w Damnicy

Wykonawca zakończył roboty budowlane i zgłosił je do odbioru.

10

Poprawa efektywności energetycznej Obszaru Funkcjonalnego Miasta

Słupska poprzez termomodernizację

budynków

Podpisane są umowy na realizację zadania na wszystkich obiektach, tj. Urzędzie Gminy Damnica, Zespole Szkól w Zagórzycy, Zespole Szkół w Damnie, Zespole Szkół w Damnicy. Dobiegają końca roboty w urzędzie, w następnej kolejności realizowane zostaną w Zagórzycy.

11

Budowa remizy OSP w Damnicy

Zakończono roboty budowlane. Obecnie trwa procedura odbiorowa i uzyskiwane jest pozwolenia na użytkowanie.

12

Rozbudowa oświetlenia gminnego

W ramach zadania realizowane są odcinki oświetlenia w miejscowościach: Stara Dąbrowa DK 6, Damnica, Łojewo, Karzniczka.

13

Budowa świetlic wiejskich w

Mianowicach i Sąborzu

W ramach zadania wybudowane zostanie świetlica w Mianowicach. Planowany termin podpisania umowy 28.04.2017 r.

14

Remont świetlicy wiejskiej w

Domaradzu

Zadanie realizowane będzie przez Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy, które złożyło wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o dofinansowanie i uzyskało wymaganą ilość punktów. Planowany termin wykonania – do listopada bieżącego roku

15

Budowa filii bibliotecznych

w Bięcinie i Karzniczce

Zadanie realizowane będzie przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Damnicy. Do końca maja złożony zostanie wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego  o dofinansowanie do budowy filii bibliotecznych

16

Doposażenie ogólnodostępnej

infrastruktury rekreacyjnej w Damnicy - budowa boiska wielofunkcyjnego

Trwa weryfikacja w Urzędzie Marszałkowskim złożonego wniosku o dofinansowanie.

17

Zagospodarowanie gminnych działek

rekreacyjno-sportowych

Zadanie będzie polegało głownie na doposażeniu istniejących terenów rekreacyjnych, przy udziale środków z funduszy sołeckich w wysokości 126 994zł.

18

Zagospodarowanie terenu

rekreacyjnego w miejscowości Damno

Trwa weryfikacja w Urzędzie Marszałkowskim złożonego wniosku o dofinansowanie.

 

W dalszej części posiedzenia Radni prowadzili dyskusje w temacie przedstawionej informacji.

Ad. 8

Informację z realizacji programu gospodarowania odpadami na terenie gminy Damnica przedstawiła Inspektor B.Obert.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Prowadzono dyskusję w temacie problemu dzikich wysypisk śmieci, możliwości uporządkowania ich oraz egzekwowania od mieszkańców obowiązku uprzątnięcia śmieci.

 

 

 

Ad. 9

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2017r. wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

 

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się z pytaniem w związku z tym, że gmina musi płacić odszkodowanie za nie wywiązanie się z nałożonego przez sąd obowiązku dostarczenia lokalu socjalnego, co stoi na przeszkodzie, aby przekazać tej rodzinie mieszkanie, które zajmują?

 

Inspektor M.Boryła wyjaśniła, że obecnie trwa procedura z przekazaniem tego mieszkania do zasobu komunalnego. Jednakże właściciel mieszkania wnosi o uregulowanie przez gminę odszkodowania od czasu kiedy zapadł wyrok o eksmisje najemcy.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/225/17 w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na 2017r.

 

Ad. 10

Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016-2021 wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/226/17 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2016-2021.

 

Ad. 11

Projekt uchwały w sprawie zawarcia umowy partnerskiej na rzecz wspólnej realizacji projektu pn. „Ochrona różnorodności biologicznej na terenie powiatu słupskiego” planowanego do złożenia w ramach konkursu nr RPPM.11.04.00-IŻ.00-22-002/17 dla Działania 11.4. Ochrona różnorodności biologicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor L.Wiczkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

 

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się z pytaniem, czy te 500 tys.zł. jest to wartość zadania razem z dofinansowaniem? Czy jest to te 15% które musi wyłożyć gmina?

 

Inspektor L.Wiczkowska wyjaśniła, że 500 tys.zł. jest to całkowita szacunkowa wartość zadania.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/227/17 w sprawie zawarcia umowy partnerskiej na rzecz wspólnej realizacji projektu pn. „Ochrona różnorodności biologicznej na terenie powiatu słupskiego” planowanego do złożenia w ramach konkursu nr RPPM.11.04.00-IŻ.00-22-002/17 dla Działania 11.4. Ochrona różnorodności biologicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

 

Ad. 12

Projekt uchwały w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica” wraz z uzasadnieniem odczytała Sekretarz A.Harmacińska

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/228/17 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Damnica”.

 

Ad. 13

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/229/17 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego.

 

Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

 

Radny P.Obert zaproponował, aby wstrzymać z podjęciem uchwały o sprzedaży działki do czasu najbliższego zebrania wiejskiego. Na działce jest stawek, z którego czasem korzystają mieszkańcy sołectwa Budy. Zachodzi obawa, że właściciel może zabronić dostępu do stawku dla mieszkańców. Dlatego proponuje, żeby temat ten przedstawić na zebraniu wiejskim, aby mieszkańcy mogli się wypowiedzieć.

 

Inspektor M.Boryła wyjaśniła, że nieruchomości ta była dotychczas użytkowana w ramach  umowy dzierżawy przez Polski Związek Wędkarski. Dotychczasowy dzierżawca zrezygnował z  dalszego  użytkowania  tej  nieruchomości. Nieruchomość ta  jest zbędna  do realizacji zadań własnych przez Gminę.

 

Radny G.Kiczmachowski poinformował, że Komisja Budżetu i Finansów negatywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 14 radnych – 13 głosami „przeciw” i 1 głosem „wstrzymującym się” nie podjęła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

 

Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz Gminnej Biblioteki Publicznej w Damnicy wraz z uzasadnieniem odczytała Inspektor M.Boryła.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/230/17 w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz Gminnej Biblioteki Publicznej w Damnicy.

 

Ad. 16

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy wraz z uzasadnieniem odczytał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej P.Obert.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Rada Gminy w składzie 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/230/17 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy.

 

Ad. 17

W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:30 Przewodniczący K.Kozina zamknął obrady XXXII Sesji Rady Gminy Damnica.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokółowała                                                                                     Przewodniczący

Barbara Imińska                                                                                    Kazimierz Kozina

 

 

 

 

 

 

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Sipajło Tomasz
(2017-06-09 12:24:42)
Ostatnio zmodyfikował:
Sipajło Tomasz
(2017-06-09 12:27:46)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki