Projekt
UCHWAŁA NR ………
RADY GMINY DAMNICA
z dnia …………………. 2018r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U z 2018r. poz. 994) w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2017r., poz. 1257 z późn.zm.1) oraz § 107 pkt 1 uchwały Nr XXXVIII/277/09 Rady Gminy Damnica z dnia 24 czerwca 2009r. w sprawie Statutu Gminy Damnica (Dz.Urz.Woj.Pomorskiego z 2009r. Nr 116, poz. 2265), po uprzednim zbadaniu skargi przez Komisję Rewizyjną
uchwala się, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy złożonej w dniu 14 maja 2018r. przez Panią Teresę S. i zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Gminy Damnica uznaje skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Damnica do powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie skarżącej odpisu niniejszej uchwały wraz z załącznikiem.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy Damnica
Kazimierz Kozina
Załącznik
do uchwały Nr
Rady Gminy Damnica
z dnia …………… 2018r.
UZASADNIENIE
do uchwały Rady Gminy Damnica
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy
Dnia 5 czerwca 2018r. do Rady Gminy Damnica wpłynęła skarga Pani Teresy S. na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy przekazana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Socjalnej Departament Pomocy i Integracji Społecznej.
Skarżąca zarzuca Gminnemu Ośrodkowi Pomocy w Damnicy nie wywiązywanie się z obowiązków w zakresie terminowego rozpatrywania i przyznawania pomocy materialnej.
Przewodniczący Rady Gminy Damnica skierował skargę do Komisji Rewizyjnej w celu rozpatrzenia i wydania opinii.
Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 3 lipca 2018r. zapoznała się z:
-
treścią złożonej skargi,
-
dokumentami źródłowymi w sprawie złożonej skargi,
-
wyjaśnieniami złożonymi w przedmiocie skargi przez kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy.
Komisja Rewizyjna ustaliła, co następuje:
Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego, wywiad przeprowadza się w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia, natomiast w sprawach nie cierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego, wywiad przeprowadza się nie później niż w terminie 2 dni roboczych.
Ustalono, iż skarżąca zwracała się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy o udzielenie pomocy materialnej w następujących terminach:
-
Podanie o przyznanie zasiłku stałego z dnia 20 lutego 2018r.
Wywiad środowiskowy przeprowadzono dnia 21 lutego 2018r.
Wydano decyzje administracyjne przyznające skarżącej:
- zasiłek stały w kwocie 284,83 zł. na okres od 1.02.2018r. do 31.12.2019r. (decyzja wydana w dniu 6.03.2018r., płatność nastąpiła w dniu 9.03.2018r.),
- zasiłek celowy w kwocie 200 zł. jednorazowo na zakup żywności (decyzja wydana w dniu 5.03.2018r., płatność nastąpiła w dniu 9.03.2018r.
2. Podanie o przyznanie pomocy materialnej z dnia 30 marca 2018r.
Wywiad środowiskowy przeprowadzono dnia 16 kwietnia 2018r. (10 dni roboczych od wpływu podania).
Wydano decyzję administracyjną przyznającą skarżącej zasiłek jednorazowy w wysokości 150 zł. (decyzja wydana w dniu 20.04.2018r., płatność nastąpiła w dniu 25.04.2018r.
-
Podanie o przyznanie pomocy materialnej z dnia 8 maja 2018r.
Wywiad środowiskowy przeprowadzono dnia 16 maja 2018r.
Wydano decyzję administracyjną przyznającą skarżącej zasiłek celowy w wysokości 200 zł. (decyzja wydana w dniu 23.05.2018r., płatność nastąpiła w dniu 25.05.2018r.).
-
Podanie o przyznanie pomocy materialnej z dnia 1 czerwca 2018r.
Wywiad środowiskowy przeprowadzono w dniu 6 czerwca 2018r.
Wydano decyzję administracyjną przyznającą skarżącej zasiłek celowy w kwocie 250 zł.
(decyzja wydana w dniu 21.06.2018r., płatność nastąpiła w dniu 25.06.2018r.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2014r. o pomocy społecznej (t.j.Dz.U.z 2017r., poz. 1769) „Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości”.
Wobec powyższego Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Damnicy zaproponował współmałżonkowi skarżącej zawarcie kontraktu socjalnego, którego celem byłoby aktywne poszukiwanie pracy, na co w/w wyraził zgodę i w dniu 16 kwietnia 2018r. kontrakt został podpisany.
Kontrakt zobowiązywał do:
- poszukiwania pracy z Kartą Aktywności Bezrobotnego w terminie do 31 maja 2018r.
- w ciągu tygodnia potwierdzenie wizyty w 6 zakładach pracy,
- raz w tygodniu przedstawienie pracownikowi socjalnemu uzupełnioną Kartę Aktywności Bezrobotnego oraz bilety za przejazdy komunikacja publiczną.
Natomiast GOPS zobowiązał się zapewnić w/w na okres trwania kontraktu środki na żywność i pokrycie kosztów dojazdu do zakładów w poszukiwaniu pracy, przyznając:
- zasiłek celowy w wysokości 150 zł. na pokrycie kosztów dojazdów związany z poszukiwaniem pracy,
- zasiłek okresowy od kwietnia do czerwca 2018r. w kwocie 80.01 zł. miesięcznie.
Mimo, iż GOPS poinformował o skutkach nie wywiązywania się z ustaleń kontraktu socjalnego, współmałżonek skarżącej w dniu 10 maja 2018r. odmówił podjęcia pracy, co zostało odnotowane w Karcie Aktywności Bezrobotnego.
Podczas przeprowadzanych wywiadów środowiskowych pracownik socjalny informował skarżącą oraz jej współmałżonka, iż pomoc przyznawana jest w miarę posiadanych środków przez Ośrodek i nie zabezpiecza wszystkich potrzeb życiowych rodziny, co zapisane zostało w karcie wywiadu środowiskowego.
Ponadto stwierdzono, iż skarżąca oraz jej współmałżonek nie korzystali z prawa wniesienia odwołania od decyzji administracyjnych przyznających pomoc materialną w zakresie terminu i wysokości przyznanej pomocy materialnej.
Przedstawione dokumenty oraz złożone wyjaśnienia nie potwierdzają zarzutów przedstawionych w skardze.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Komisja Rewizyjna przyjęła jednogłośnie stanowisko, uznając skargę za bezzasadną i wnioskując o uznanie skargi za bezzasadną w całości, przez Radę Gminy Damnica.
Rada Gminy Damnica, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej podziela ocenę stanu faktycznego i prawnego w nim wyrażonym i postanawia uznać skargę na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Damnicy za bezzasadną.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 239 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku, gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadomienia skarżącego.
1 Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w: Dz.U. z 2018r. poz. 149 i 650