PROTOKÓŁ NR XLV/18

Sesji Rady Gminy Damnica

w dniu 14 czerwca 2018r.

 

 

Na stan 13 radnych obecnych było 12 radnych.

Nieobecni radni: J.Piskuła

 

Przewodniczył – Kazimierz Kozina

Protokółowała - Barbara Imińska

 

            Sesję Rady Gminy Damnica otworzył o godz. 12:00 Przewodniczący K.Kozina, który po przywitaniu radnych i gości stwierdził quorum radnych do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi lub wnioski do proponowanego porządku obrad?

Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

 

Przewodniczący K.Kozina odczytał wniosek Wójta Gminy z dnia 11 czerwca 2018r.              o wprowadzenie do porządku obrad Sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgodny na zbycie nieruchomości.

Rada Gminy jednogłośnie wprowadziła do porządku obrad sesji wnioskowany projekt uchwały.

 

Proponowany porządek obrad przedstawia się następująco:

  1. Sprawy regulaminowe:
  • otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum,
  • przyjęcie porządku obrad,
  • przyjęcie protokołów z poprzednich Sesji.
  1. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie międzysesyjnym.
  2. Informacja z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji.
  3. Informacja na temat działalności instytucji kultury.
  4. Przedstawienie przez Wójta Gminy sprawozdania finansowego Gminy Damnica              za 2017 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za 2017 rok:
  • zapoznanie Rady z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku                       o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2017r.
  • dyskusja nad sprawozdaniem.
  1. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Damnica za 2017 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za rok 2017.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Damnica;
  • zapoznanie Rady z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2017r.
  • zapoznanie Rady z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku o wniosku Komisji Rewizyjnej.
  1. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Damnica na 2018r.
  2. Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2018 – 2024.
  3. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia / nie wyrażenia zgody na umorzenie zaległości.
  4. Projekt uchwały w sprawie przekazania do zaopiniowania projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie gminy Damnica do organu regulacyjnego.
  5. Projekt uchwały w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Damnica.
  6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poza miejscem sprzedaży w gminie Damnica.
  7. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli nabycia do zasobu mienia komunalnego.
  8. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
  9. Interpelacje i zapytania radnych.
  10. Wolne wnioski i informacje.
  11. Zakończenie Sesji.

 

Protokoły z poprzednich Sesji tj. 26 kwietnia 2018r. i 17 maja 2018r. zostały sporządzone i opublikowane w BIP.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi do protokołów z poprzednich Sesji?

Radni nie wnieśli uwag do protokołów z poprzednich Sesji.

 

Ad. 2

Wójt G.Jaworski przedstawił informację z pracy w okresie międzysesyjnym.

  1. Zadania realizowane w zakresie drogownictwa:
  1. Ogłoszono postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Remont drogi gminnej ul. Górna, Damnica” (odcinek o długości 320 mb). Termin składania ofert upływa w dniu 20 czerwca.
  2. Ogłoszono postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego
    pn.: „Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych w obrębie geodezyjnym Damno, dz. nr 229, gmina Damnica”. W ramach zadania przewiduje się budowę drogi betonowej w miejscowości Głodowo, o długości 550 mb i szerokości 3,5 m. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 160 844,64 zł, w tym kwota przyznanej dotacji 59 376,00 zł.
  3. Zakończono II etap przebudowy drogi powiatowej na odcinku Łebień – Stara Dąbrowa. Zadanie było współfinansowane przez Gminę Damnica, w wysokości 250 000,00 zł.
  4. Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku ogłosił przetarg na remont drogi powiatowej
    na odcinku Rogawica-Bięcino. Zadanie współfinansowane przez gminy Słupsk i Damnica. Wkład finansowy gmin wynosi po 200 000,00 zł.
  5. Zadania zrealizowane przez Zakład Gospodarki Komunalnej:
  1. wykonanie podjazdów z betonu towarowego do świetlicy wiejskiej w Mianowicach wraz z porządkowaniem przyległego terenu oraz poszerzenie zatoki autobusowej w Zagórzycy (FS);
  2. wykonanie drogi betonowej przy placu rekreacyjnym w miejscowości Stara Dąbrowa
    o długości 130 mb i szerokości 3 m (FS);
  3. dokończono utwardzenie zjazdów do posesji w sołectwie Budy.
  1. Pozostałe zadania inwestycyjno-remontowe:
  1. Zakończono budowę i dokonano uroczystego otwarcia świetlicy wiejskiej w Mianowicach.
  2. Zakończono termomodernizację budynku Zespołu Szkół w Damnicy.
  3. Rozpoczęto termomodernizację obiektów Szkoły Podstawowej w Damnie.
  4. Gminie Damnica przyznano z Ministerstwa Sportu i Turystyki dotację w wysokości 175 000,00 zł z przeznaczeniem na Otwarte Strefy Aktywności – OSA. W ramach projektu powstaną obiekty sportowo-rekreacyjne w 5 miejscowościach: Sąborze, Bobrowniki, Zagórzyca, Stara Dąbrowa i Damnica.
  5. Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożono wniosek w konkursie „Czyste powietrze”, zakładającego dofinansowanie wymiany starych pieców, na nowe, ekologiczne, przez mieszkańców gminy Damnica. Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 71 400,00 zł, przy wkładzie finansowym mieszkańców w wysokości 156 125,00 zł. Udział środków własnych Gminy wyniesie 5% wartości inwestycji, tj.: około 11 975,00 zł.
  6. Ogłoszono postępowanie przetargowe na budowę oświetlenia ulicznego w Damnicy,
    przy ulicy Ogrodowej, na odcinku od ulicy Różanej w kierunku ulicy Polnej.
  7. W ramach konkursu „Aktywne sołectwo”, z Urzędu Marszałkowskiego otrzymano dofinansowanie w wysokości 10 000,00 zł na wykonanie wiaty rekreacyjnej we wsi Łojewo.
  8. Dokonano napraw i remontów:
  1. ogrodzenia i piłkochwytów Orlika w Damnie, koszt: 6 765,00 zł;
  2. placów zabaw w miejscowościach: Sąborze, Stara Dąbrowa, Łebień, Łojewo;
  3. pokrycia dachowego na altanach rekreacyjnych w miejscowości Świtały oraz ogrodzenia w Domaradzu.
  1. Ze środków funduszu sołeckiego dokonano zakupu:
  1. sołectwo Damnica: ubrania specjalistyczne w celu utrzymania gotowości bojowej dla OSP Damnica (14 131,47 zł); kosiarka(10 000,00 zł); namiot promocyjny (2 873,53zł);
  2. sołectwo Budy: zagospodarowano teren działki gminnej nr 35 w miejscowości Dębniczka - przy stawku (4 920,00 zł);
  3. sołectwo Damno: zakupiono ziemię i piasek na place zabaw w miejscowości Damno
    i Wiatrowo (1 247,22 zł); wykonano prace remontowo-porządkowe – montaż słupków, wyrównanie skarpy w miejscowości Damno (2 214,00 zł);
  4. sołectwo Mianowice: doposażono świetlice: meble kuchenne, stoły, krzesła, lodówka, kuchenka i drobny sprzęt AGD (18 782,63 zł);
  5. sołectwo Łebień: zakup artykułów AGD do świetlicy wiejskiej (1 500,19 zł);
  6. sołectwo Stara Dąbrowa: zakup sołeckiej tablicy informacyjnej (615,00 zł);
  1. Zakład Gospodarki Komunalnej dokonał zakupu kosiarki bijakowej do wykaszania poboczy dróg, koszt 23 739,00 zł.

 

 

  1. Informacje bieżące:
  1. Na podstawie zmienionej w październiku 2017 r. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, od dnia 1 czerwca 2018 r. na terenie Gminy Damnica obowiązują nowe stawki opłat za wodę i ścieki. Wysokość opłat nie jest ustalana jak dotychczas przez Radę Gminy, ale przez organ regulacyjny Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Taryfa zatwierdzana jest na okres 3 kolejnych lat (informacja szczegółowa w załączniku).
  2. W związku z rezygnacją z prowadzenia Szkoły Podstawowej w Domaradzu przez dotychczas prowadzącą, Panią Elżbietę Kołtun, z dniem 1 września 2018 r., organem prowadzącym ponownie stanie się Gmina Damnica. Decyzja Pani Kołtun, została podyktowana zmniejszająca się liczbą uczniów (22 obecnie) i dalszymi deklaracjami rodziców o przeniesieniu dzieci do innych placówek oświatowych na terenie Gminy.
  3. W Ministerstwie Sprawiedliwości złożono wniosek o dofinansowanie zakupu sprzętu ratownictwa medycznego dla OSP w Damnicy, na kwotę 35 897,97 zł. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w dniu 15 czerwca nastąpi podpisanie umowy.
  4. W dniach 25-26 maja odbyły się XV Dni Damnicy pod patronatem Prezydenta Andrzeja Dudy. W ramach obchodów odbyła się uroczysta gala, zaś w sobotę na gminnym stadionie odbył się festyn rodzinny.
  5. W dniu 8 czerwca, w Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy odbyła się sesja plenerowa w ramach XXXIV Seminarium Geografii Wsi, zorganizowana we współpracy z Akademią Pomorską. Panel był poświęcony nowym funkcjom wsi popegeerowskiej.
  6. W dniu 13 czerwca w Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy odbyło się szkolenie przedsiębiorców z tereny Gminy Damnica, dotyczące obowiązujących przepisów prawa związanych ze sprzedażą i podawaniem napojów alkoholowych. Szkolenie było zorganizowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  7. W kasie Urzędu Gminy Damnica istnieje możliwość dokonywania opłat kartą płatniczą.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji.

 

Ad. 3

Informację z realizacji wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji radni otrzymali i zapoznali się.

 

  1. Wnioski przekazane do Wójta Gminy Damnica
    1. Wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku o wyznaczenie przystanku autobusowego na żądanie przy drodze powiatowej Mianowice – Główczyce                     w miejscowości Damno na wysokości drogi w kierunku młyna.

Pismem z dnia 11 maja 2018r. Wójt Gminy wystąpił do Starostwa Powiatowego w Słupsku    o zajęcie stanowiska w temacie zgłoszonego wniosku.

  1. Rozważyć możliwość modernizacji oświetlenia ulicznego na ulicy Leśnej w Damnicy poprzez pozostawienie włączonej w godzinach nocnych jednej lampy na zakręcie przy wjeździe w drogę osiedlową.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

W przypadku kompleksowej modernizacji linii oświetlenia ulicznego rozważy się możliwość zmiany godzin oświetlenia. Na chwile obecną brak jest ekonomicznego uzasadnienia przebudowy/modernizacji oświetlenia na ulicy Leśnej skutkującego zmianą godzin funkcjonowania oświetlenia poszczególnych lamp.

  1. Udzielić informacji w następujących sprawach:

- kiedy zostanie wykonany chodnik przy ulicy Leśnej w Damnicy,

- kiedy zostaną wykonane parkingi przy ulicy Leśnej w Damnicy,

- jakie podjęto działania w kierunku usprawnienia komunikacji na ulicy Konopnickiej     w Damnicy.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Sprawa przebudowy ulicy Leśnej w Damnicy rozpatrzona zostanie po przebudowie linii energetycznej. Natomiast usprawnienie komunikacji na ulicy Konopnickiej w Damnicy zostanie podjęte w okresie wakacyjnym.

  1. Czy jest odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych w Słupsku na temat realizacji wniosku dotyczącego naprawy barierki betonowej  na moście przy drodze powiatowej Damnica-Damno oraz wniosku o rozwiązanie problemu skrzyżowania ulic Szkolnej z ulicą Dolną w Damnicy?

Odpowiedź ZDP w Słupsku z dnia 16 maja 2018r.

Naprawa barierki betonowej wykonana zostanie systemem zleconym w terminie do              30 czerwca br. Natomiast w kwestii związanej z niebezpiecznym wyjazdem z ulicy Dolnej na ulicę Szkolną w Damnicy dokonano przestawienia lustra drogowego usytuowanego na skrzyżowaniu drogi powiatowej i ul. Dolnej w inne miejsce, celem poprawienia widoczności w lustrze.

  1. Udzielić informacji, czy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przeprowadził kontrolę zabezpieczenia budynku po gorzelni w Bobrownikach oraz czy ustalono dane właściciela tej nieruchomości.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

W powyższej sprawie występowano już kilkakrotnie do Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W związku z tym, iż sytuacja nadal nie jest wyjaśniona sprawa zostanie ponownie zgłoszona.

  1. Udzielić informacji, czy w planach inwestycyjnych na 2018r. uwzględniono wykonanie jednej lampy oświetlenia ulicznego w Bobrownikach przy chodniku biegnącym przez park (na skarpie przy posesji nr 4) oraz wykonanie ogrodzenia przy ośrodku zdrowia       w Bobrownikach?

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Wniosek zostanie zrealizowany, po stwierdzeniu celowości wykonania zadania.

  1. Zlecić wykonanie konserwacji urządzeń na placach zabaw dla specjalistycznej firmy w tym zakresie.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Place zabaw są sukcesywnie przeglądane pod względem stanu technicznego a prace konserwatorskie zlecane są firmie zewnętrznej.

  1. Wystąpić do właściciela Gospodarstwa Rolnego Rumsko Sp. z o.o. Pana Jana Richert      o uprzątnięcie zalegającego na działce będącej własnością gospodarstwa eternitu oraz wykoszenie i uporządkowanie działki.

Dnia 14 maja 2018r. Wójt Gminy wystąpił do właściciela nieruchomości Grupa Producentów Rolnych NATURA Spółka z o.o. w Rumsku z pismem nakazującym uprzątnięcie działki z nagromadzonych odpadów, pod rygorem wszczęcia postępowania administracyjnego.

  1. Wyjaśnić i poinformować o przyczynie braku uruchomienia połączenia autobusowego    do miejscowości Łebień przez firmę Nord Expres.

Pismem z dnia 10 maja 2018r. Wójt Gminy wystąpił do firmy Nord Expres Sp. z o.o. w Słupsku o przedstawienie pisemnego stanowiska w sprawie uruchomienia połączenia autobusowego na trasie Słupsk-Łebień-Stara Dąbrowa-Słupsk.

Na chwilę obecną nie otrzymano odpowiedzi.

  1. Zamontować oświetlenie przy placu rekreacyjnym w miejscowości Łebień.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Doświetlenie placu rekreacyjnego w miejscowości Łebień zostanie wykonane w bieżącym roku.

  1. Wykonać pobocze przy drodze gminnej nr 154  w miejscowości Sąborze.
  2. Udzielić informacji, kiedy dokończona zostanie budowa drogi gminnej do miejscowości Paprzyce.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Zgodnie z planem zadań inwestycyjnych – drogowych na 2018r. w pierwszej kolejności będą wykonywane zadania z funduszu sołeckiego, a kolejno zadania z przetargów dróg powiatowych. W chwili obecnej realizowane jest dofinansowanie drogi na odcinku Łebień-Stara Dąbrowa a następnie realizowana będzie droga powiatowa na odcinku Bięcino-Rogawica oraz most w Damnie.

  1. Wystąpić do PKS w Słupsku o zmianę godziny kursu autobusowego na trasie Słupsk-Grapice wyjeżdżającego ze Słupska o godz. 14:30,  na godzinę wyjazdu 15:40.

Odpowiedź PKS Spółka Akcyjna w Słupsku z dnia 4 czerwca 2018r.

Proponowana zmiana została przyjęta do realizacji i wdrożona jest do rozkładu jazdy autobusów od dnia 5.06.2018r.

  1. Wykonać nawierzchnię betonową na drodze gminnej w Dąbrówce w kierunku przepompowni.

Odpowiedź Wójta Gminy z dnia 21 maja 2018r.

Zgodnie z planem zadań inwestycyjnych – drogowych na 2018r. w pierwszej kolejności będą wykonywane zadania z funduszu sołeckiego, a kolejno zadania z przetargów dróg powiatowych. W chwili obecnej realizowane jest dofinansowanie drogi na odcinku Łebień-Stara Dąbrowa a następnie realizowana będzie droga powiatowa na odcinku Bięcino-Rogawica oraz most w Damnie.

  1. Wnioski przekazane do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Damnicy:
  1. Podjąć działania mające na celu poprawę jakości wody w miejscowościach: Domaradz, Damnica, Bięcino, Jeziorka, Zagórzyca, Łebień, Łojewo i Bobrowniki.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Jakość wody z ujęć oraz u odbiorców jest monitorowana przez specjalistyczną firmę Hamilton z Gdyni oraz Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Słupsku. Po otrzymaniu informacji o przekroczeniu wartości dopuszczalnych parametrów jakości wody prowadzone były działania naprawcze tj. usunięcie awarii stacji uzdatniania wody, płukanie sieci wodociągowej. Po wykonaniu działań naprawczych ponownie zlecono badanie wody, potwierdzające skuteczność przeprowadzonych działań. Obecne parametry jakości wody we wszystkich ujęciach są w normie. Jedynie w  ujęciu w Jeziorce przekroczone są parametry fizykochemiczne.

  1. Dokonać naprawy nawierzchni drogi gminnej w miejscowości Domaradz na odcinku od szkoły w kierunku drogi krajowej nr 6.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Naprawa nawierzchni drogi gminnej w miejscowości Domaradz na odcinku od szkoły w kierunku drogi krajowej nr 6 wykonana zostanie do końca czerwca br.

  1. Poprawić stan nawierzchni oraz utwardzić pobocze wjazdu z ulicy Szkolnej w ulicę Lipową  w Damnicy.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Wniosek przyjęto do realizacji.

  1. Poprawić stan nawierzchni (wyrównać) drogi na Osiedle Rybackie w Damnicy.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Stan nawierzchni drogi na Osiedle Rybackie w Damnicy został poprawiony.

  1. Przenieść urządzenia ze starego placu zabaw w Zagórzycy na plac zabaw w Karzniczce.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

ZGK w Damnicy nie ma uprawnień do montażu urządzeń na placu zabaw.

  1. Uzupełnić i podwyższyć pobocze przy drodze brukowej biegnącej przez kolonię Stara Dąbrowa.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Wniosek został przyjęty do realizacji.

  1. Wyrównać i utwardzić drogę gminną w miejscowości Łojewo na odcinku od pałacu                   w kierunku lasu.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Wniosek został przyjęty do realizacji w terminie późniejszym

  1. Dokonać odtworzenia drogi gminnej na odcinku od miejscowości Bobrowniki do skraju lasu w kierunku stawów.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Wniosek został przyjęty do realizacji.

  1. Dokonać naprawy zniszczonej nawierzchni drogi gminnej w miejscowości Łebień na odcinku od przystanku autobusowego do wiaduktu kolejowego.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Wniosek został przyjęty do realizacji.

  1. Wykonywać prace porządkowe w miejscach publicznych w miejscowości Łebień przynajmniej jeden raz w miesiącu.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Prace porządkowe będą wykonywane w miarę możliwości raz w miesiącu.

  1. Uzupełnić ubytki w poboczu drogi w Dąbrówce powstałe po wykopach pod kanalizację.

Odpowiedź Dyrektora ZGK w Damnicy z dnia 12 czerwca 2018r.

Ubytki w poboczu drogi w Dąbrówce powstałe po wykopach pod kanalizację zostaną uzupełnione do końca czerwca br.

 

Ad. 4

Informację na temat bieżącej działalności Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy przedstawił Dyrektor Grzegorz Gurłacz.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – zał. nr 1

 

Informację na temat bieżącej działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w Damnicy przedstawiła Dyrektor Bożena Kozłowska.

Informacja w załączeniu do niniejszego protokołu – zał. nr 2

 

Ad. 5

Wójt Gminy G.Jaworski przedstawił sprawozdanie finansowe Gminy Damnica za 2017 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za 2017 rok.

 

Zarządzenie Nr 36/2018 Wójta Gminy Damnica z dnia 30 marca 2018r. w sprawie przedstawienia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu za 2017 rok zamieszczone zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Damnicy.

Sprawozdanie w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Skarbnik U.Perkowska odczytała uchwałę Nr 047/g220/R/I/18 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 11 kwietnia 2018r. w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Damnica za 2017 rok.

Uchwała w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Następnie przewodniczący  Komisji Budżetu i Finansów przedstawili pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu Gminy Damnica za 2017 rok.

 

Przewodniczący K.Kozina otworzył dyskusję nad sprawozdaniem.

 

Radni nie prowadzili dyskusji w temacie sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za 2017 rok i nie wnieśli uwag do jego treści.

Ad. 6

Skarbnik U.Perkowska odczytała projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Damnica za rok 2017 wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za 2017r.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/332/18 w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminy Damnica za rok 2017 wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Damnica za 2017r.

 

Ad. 7

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej P.Obert odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Damnica za 2017 rok.

Wniosek w załączeniu do niniejszego protokołu - zał. nr 3

 

Następnie wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytał Uchwałę Nr 088/g220/A/III/18 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 21 maja 2018r. w sprawie pozytywnej opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Damnica w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Damnica z tytułu wykonania budżetu za 2017 rok.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej P.Obert odczytał projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Damnica z tytułu rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2017 rok.

 

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/333/18 w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Damnica z tytułu rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za 2017r.

 

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na 2018r. odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/334/18 w sprawie zmian w budżecie gminy Damnica na 2018r.

Ad. 9

Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2018 – 2024 odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/335/18 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Damnica na lata 2018-2024.

 

Ad. 10

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umorzenie zaległości wraz z uzasadnieniem odczytała Skarbnik U.Perkowska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

 

Radny G.Kiczmachowski stwierdził, iż z uzasadnienia do projektu uchwały nie wynika dlaczego wnioskodawcy zwrócili się o umorzenie zaległości oraz jaka jest ich sytuacja materialna.

 

Skarbnik U.Perkowska odczytała wniosek zawierający prośbę o umorzenie zaległości z tytułu opłat za wodę i ścieki.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/336/18 w sprawie nie wyrażenia zgody na umorzenie zaległości.

Ad. 11

Projekt uchwały w sprawie przekazania do zaopiniowania projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie gminy Damnica do organu regulacyjnego odczytał Dyrektor A.Łosiak.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/337/18 w sprawie przekazania do zaopiniowania projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie gminy Damnica do organu regulacyjnego.

Ad. 12

Projekt uchwały w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Damnica odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

 

Radny G.Kiczmachowski stwierdził, iż wskazana w projekcie odległość 10m od ośrodków kultu religijnego, przystanków autobusowych oraz zakładów opieki zdrowotnej jest niewielka i praktycznie nic nie znacząca. Projekt uchwały jest w zasadzie dostosowaniem przepisów do obowiązujących realiów.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych – 9 głosami „za”, 2 głosami „przeciw” i 1 głosem „wstrzymującym się” podjęła uchwałę Nr XLV/338/18 w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy Damnica.

 

Ad. 13

Projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poza miejscem sprzedaży w gminie Damnica odczytała Sekretarz A.Harmacińska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/339/18 w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poza miejscem sprzedaży w gminie Damnica.

 

Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego odczytała Inspektor B.Maruszewska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/340/18 w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości do zasobu mienia komunalnego.

 

Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości odczytała Inspektor B.Maruszewska.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż projekt uchwały omówiony został podczas posiedzeń Komisji.

Przewodniczący K.Kozina zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają uwagi do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Rada Gminy w składzie 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XLV/341/18 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

 

Ad. 16  

Radny G.Kiczmachowski zwrócił się z pytaniem, dlaczego petycja mieszkańców miejscowości Domaradz przekazana została do rozpatrzenia dla Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji? Ustawa o petycjach mówi, że petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.

 

Sekretarz A.Harmacińska wyjaśniła, iż petycja skierowana została do Komisji Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Inwestycji w celu dokonania wstępnej analizy poruszonego            w petycji tematu i wydania w tej sprawie opinii. Następnie petycja wraz z opinią Komisji trafi pod obrady Rady Gminy.

 

Radna S.Seweryńska zwróciła się do Dyrektora ZGK w Damnicy o dokonanie naprawy uszkodzonej bramy na cmentarz komunalny w Damnicy od strony ulicy Witosa, która obecnie nie zamyka się. Ponadto radna poruszyła sprawę niebezpiecznego wyjazdu z ulicy Przemysłowej w Damnicy w lewo w ulicę Witosa. Widoczność w tym miejscu jest ograniczona przez pojazdy zaparkowane na parkingu, co stwarza zagrożenie dla użytkowników drogi. Problem ten należałoby rozwiązać.

 

Radna J.Michalska poruszyła sprawę odbioru przez PSZOK odpadów takich jak zużyte opony, opakowania po chemikaliach. W regulaminie utrzymania porządku i czystości            w gminie zapis na ten temat jest ogólny, bez określenia od jakich pojazdów mają pochodzić zużyte opony. Kwestię tę należałoby uregulować w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie. Ponadto radna zwróciła się o ustawienie koszy na śmieci przy ulicy Witosa wzdłuż obiektów CEiK i obiektów handlowych.`

 

Radny A.Michalski zwrócił uwagę, iż w wielu miejscach na terenie gminy oświetlenie uliczne pali się całą noc, natomiast oświetlenie na przystanku w Karzniczce pali się do godz. 24:00. Radny uważa, iż w takim miejscu oświetlenie winno palić się całą noc i należy to zmienić.

 

Radny L.Kowalski zwrócił się z wnioskiem, aby wystąpić do zarządcy drogi o wycięcie krzaków i odrostów wokół drzew przy drodze powiatowej w miejscowości Bięcino. Zakrzaczenia przy drzewach w znacznym stopniu ograniczają widoczność korzystającym          z drogi.

 

Radny B.Bubnowski stwierdził, iż ten sam problem dotyczy dróg powiatowych  w miejscowości Bobrowniki.

 

Przewodniczący K.Kozina nawiązał do wniosku zgłoszonego na poprzedniej sesji   a dotyczącego potrzeby wykonywania prac porządkowych we wszystkich miejscowościach przynajmniej jeden raz w miesiącu. Stwierdził, iż nadal prace te wykonywanie są tylko          w Damnicy, Damnie i Bobrownikach. Ponownie zgłasza wniosek, aby do prac porządkowych    w poszczególnych miejscowościach zaangażować osoby, które mają zaległości w opłatach na rzecz gminy.

 

Radny T.Bubniak zgłosił wnioski w następujących sprawach:

  1. poprawić stan nawierzchni drogi gminnej w miejscowości Zagórzyczki na odcinku od drogi betonowej do skrzyżowania oraz od skrzyżowania do budynku nr 8,
  2. poprawić właz studzienki w miejscowości Zagórzyca przy budynku nr 50,
  3. naprawić zarwany chodnik na moście w miejscowości Zagórzyca.

 

Radny M.Jarzmicki zwrócił się z pytaniem, na jakim etapie jest realizacja światłowodu w naszej gminie?

 

Wójt G.Jaworski wyjaśnił, iż na chwilę obecną nie posiada aktualnych wiadomości na ten temat.

 

Radny Powiatu G.Grabowski pogratulował Wójtowi G.Jaworskiemu uzyskania absolutorium oraz podziękował Radzie Gminy za współpracę w mijającej kadencji.

Ad. 17

Przewodniczący K.Kozina poinformował, iż dnia 26 czerwca br. o godz. 16:00 w sali konferencyjnej CEiK odbędzie się prezentacja elektronicznego systemu obsługi Rady Gminy eSesja. Zainteresowanych radnych zaprosił do udziału w spotkaniu.

 

Sekretarz A.Harmacińska poinformowała, iż ustawa z dnia 11 stycznia 2018r. wprowadza wiele zmian do ustawy o samorządzie gminnym, które dotyczą samorządu gminnego  a obowiązywać będą od nowej kadencji. Najważniejsze zmiany dotyczą m.in. obowiązku transmitowania i udostępniania w BIP nagrań z przebiegu sesji oraz publikowania imiennych wyników głosowań, powołanie komisji skarg i petycji. Zmiany dotyczą także zasad składania i udzielania odpowiedzi na interpelacje. Wszelkie materiał dla radnych przekazywane będą drogą elektroniczną. Wiele nowych zapisów należy wprowadzić do statutu gminy. Obecnie działa komisja, która przygotuje nowy statut gminy.

 

Sołtys B.Piskuła zwrócił się z wnioskiem o poprawę stanu nawierzchni drogi gminnej na odcinku Strzyżyno – Dąbrówka. Obecny stan drogi utrudnia poruszanie się po niej. Należałoby uzupełnić ubytki w drodze i ją wyrównać. Sołtys B.Piskuła zwrócił się o pomoc dla rolników, których gospodarstwa dotknięte zostały suszą. Długotrwała susza spowodowała straty w uprawach zbóż.

 

Wójt G.Jaworski potwierdził, iż sytuacja w rolnictwie, z uwagi na trwającą suszę, jest trudna  i podjęte zostaną kroki mające na celu pomoc rolnikom dotkniętym suszą.

 

Sołtys R.Drozd zgłosiła problem zjazdu z drogi krajowej nr 6 w miejscowości Sąborze w drogę gminną w kierunku do Paprzyc, który jest bardzo stromy i niebezpieczny dla korzystających z drogi pojazdów.

 

Wójt G.Jaworski potwierdził, iż faktycznie zjazd w drogę do Paprzyc jest stromy i należałoby go złagodzić. Należy to do obowiązku zarządcy drogi.

 

Sołtys R.Drozd zwróciła uwagę na potrzebę doświetlenia poprzez zamontowanie dodatkowych lamp terenu przy placu zabaw w Sąborzu. Ponadto sołtys R.Drozd poinformowała, iż na pytanie, kiedy zostanie wykonana zostanie modernizacja drogi gminnej w Sąborzu, uzyskała odpowiedź że w pierwszej kolejności będą realizowane zadania  z funduszu sołeckiego oraz dofinansowanie dróg powiatowych. Wobec powyższego ponownie zwraca się z pytaniem, kiedy mieszkańcy Sąborza mogą liczyć na realizację tego zadania?

Ponadto sołtys R.Drozd po raz kolejny zwróciła uwagę na nie rozwiązany od dłuższego czasu problem fetoru w Sąborzu, który wydobywa się z sieci kanalizacyjnej.

 

Radny M.Jarzmicki poinformował, iż Komisja Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa  i Inwestycji w trakcie przeglądu stanu dróg gminnych stwierdziła zasadność wykonania poszerzenia tej drogi.

 

Przewodniczący K.Kozina poinformował, że jest możliwość uzyskania na w/w drogę dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego więc warto się wstrzymać z remontem drogi i skorzystać z dofinansowania.

 

Sołtys A.Kulesza, w związku z rozpoczęciem sezonu kajakowego, zwróciła się z prośbą do Dyrektora ZGK w Damnicy o ustawienie w okolicy mostu na rzece w Łebieniu dużego pojemnika na śmieci.

 

Radny A.Michalski poruszył sprawę ścieków, które od dłuższego czasu wpływają do rzeki    w Karzniczce. Z prowadzonych obserwacji wynika, że ścieki spływają z budynku socjalnego.

Ad. 18

W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 15:00 Przewodniczący K.Kozina zamknął obrady XLV Sesji Rady Gminy Damnica.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokółowała                                                                                   Przewodniczący

Barbara Imińska                                                                                Kazimierz Kozina


Załącznik Nr 1

Załącznik Nr 2

Załącznik Nr 3

Wytworzył:
Barbara Imińska
Udostępnił:
Schulz Krzysztof
(2018-09-26 12:40:52)
Ostatnio zmodyfikował:
Schulz Krzysztof
(2018-10-01 09:32:58)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki