ZARZĄDZENIE NR 5/2016
WÓJTA GMINY DAMNICA
z dnia 20 stycznia 2016 roku
w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA)
na terenie gminy Damnica
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7, art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku poz. 827 ze zm.), art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku poz. 1515 ze zm.) §3 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 roku Nr 96, poz. 850) oraz w oparciu o wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 roku w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach, jak również o wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 roku w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej, zarządzenia Nr 245/2015 Wojewody Pomorskiego z dnia 3 września 2015 roku w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie województwa pomorskiego, a także zarządzenia Nr 116/2015 Starosty Słupskiego w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania (SWO) oraz systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie powiatu słupskiego z dnia 15 grudnia 2015 roku
zarządza się, co następuje:
§ 1. W celu realizacji zadań związanych z wykrywaniem, identyfikacją i monitorowaniem różnego rodzaju zagrożeń, przekazywaniem informacji o ich zaistnieniu, ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o możliwości ich wystąpienia oraz informowaniem o zasadach zachowania się po ich wystąpieniu, organizuje się na terenie gminy Damnica następujące systemy:
-
system wczesnego ostrzegania, zwany dalej „SWO” – funkcjonujący w stanie stałej gotowości obronnej państwa;
-
system wykrywania i alarmowania, zwany dalej „SWA” – działający w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny.
§ 2. Do głównych zadań realizowanych przez wspomniane systemy należy:
-
wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie wszelkiego rodzaju zagrożeń, umożliwiające śledzenie jego przebiegu i podejmowanie decyzji z tym związanych;
-
wzajemne powiadamianie się organów administracji publicznej o przewidywanych i zaistniałych zagrożeniach;
-
ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed, w trakcie i po ich wystąpieniu;
-
zapewnienie obiegu informacji o zagrożeniach za pomocą dostępnych i powszechnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;
-
opracowanie ocen eksperckich dotyczących zagrożeń oraz przygotowanie proponowanych zaleceń postępowania ochronnego i zapobiegawczego;
-
doradztwo specjalistyczne w zakresie ograniczenia zasięgu i skutków oddziaływania zagrożeń;
-
uruchamianie działań interwencyjnych po wystąpieniu zagrożeń.
§ 3. Użyte w zarządzeniu lub powiązane z tematem określenia oznaczają:
-
alarm – sygnał z dowolnego źródła informujący, że zostało wykryte zagrożenie lub że wystąpiła sytuacja kryzysowa, które zaistniały na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;
-
alarmowanie – działania mające na celu natychmiastowe przekazanie sygnału do właściwych władz, służb i do ludności na danym terenie, informującego o możliwości wystąpienia lub sytuacji kryzysowej, które zaistniały na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;
-
formacja obrony cywilnej – powołana aktem prawnym jednostka organizacyjna, która po stosownym wyposażeniu i przeszkoleniu może być wykorzystana w stanach nadzwyczajnych do realizacji zadań obrony cywilnej, w tym zadań związanych z wykrywaniem różnego rodzaju zagrożeń, alarmowaniem i ostrzeganiem przed nimi;
-
monitoring zagrożeń – systematyczna obserwacja prowadzona w celu wykrywania zagrożeń (czasu, miejsca i rodzaju) oraz ich dalsze śledzenie w celu stwierdzenia zmian stopnia ich negatywnego oddziaływania;
-
ostrzeganie – działania mające na celu przekazanie komunikatów i informacji uprzedzających o prawdopodobnych zagrożeniach i zalecających podjęcie działań zabezpieczających i ochronnych oraz instruujące o sposobach wykonania takich działań;
-
powiadamianie – przekazanie, przy użyciu wszelkich dostępnych środków, określonych informacji mających na celu zaalarmowanie właściwych władz i ludności o możliwości wystąpienia zagrożenia, o jego wystąpieniu lub ustąpieniu oraz przekazanie informacji dotyczących sposobu postępowania w danym przypadku;
-
prognozowanie – dokonywanie oceny rozwoju sytuacji będącej następstwem zaistniałego zagrożenia z jednoczesnym przewidywaniem i przedstawianiem możliwych skutków tego zagrożenia dla środowiska naturalnego, w szczególności gruntu, wody, powietrza, dla ludzi i zwierząt, a także określanie wynikających z tego skutków dla funkcjonowania sfery publicznej i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
-
rozpoznanie skażeń – działanie mające na celu stwierdzenie obecności substancji promieniotwórczych, środków chemicznych lub biologicznych, jak również uzupełnienie i potwierdzenie wstępnych meldunków o ich zaistnieniu;
-
skażenie – zanieczyszczenie środowiska, w szczególności gruntu, wody, powietrza, roślin oraz powierzchni ciał ludzi lub zwierząt, niebezpiecznymi substancjami chemicznymi lub materiałami promieniotwórczymi, niezależnie od ich rodzaju i czasu ich oddziaływania;
-
systemy – systemy wykrywania, obserwacji, pomiarów, analiz i prognozowania różnego rodzaju zagrożeń i powiadamiania o nich, funkcjonujące lub uruchamiane w razie wystąpienia zagrożeń powstałych na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego lub wojny;
-
zakażenie – skutki oddziaływania zakaźnych czynników biologicznych na ludzi, zwierzęta lub rośliny;
-
zagrożenie – sytuacja kryzysowa powstała na skutek zaistnienia katastrofy naturalnej, awarii technicznej, działań terrorystycznych lub na skutek zagrożenia wojennego i wojny (w tym skażenie chemiczne, promieniotwórcze i biologiczne), która może stanowić poważne niebezpieczeństwo dla ludzi, zwierząt i roślin oraz środowiska naturalnego.
§ 4. 1.Gminne SWO tworzą jednostki organizacyjne, które zapewniają codzienne funkcjonowanie gminy w stanie stałej gotowości obronnej państwa.
2. Zgodnie z zaleceniami zarządzenia Wojewody Pomorskiego i Starosty Słupskiego na terenie gminy Damnica System Wczesnego Ostrzegania tworzą:
-
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK);
-
System Stałych Dyżurów;
-
50% obsady drużyny wykrywania i alarmowania;
-
50% obsady GPA;
-
komórki organizacyjne (osoby funkcyjne) z terenu gminy Damnica, właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej;
-
stanowiska dyżurne lub operacyjne jednostek organizacyjnych, podległych Komendantowi Miejskiemu Policji w Słupsku;
-
stanowiska dyżurne lub operacyjne jednostek organizacyjnych, podległych Komendantowi Miejskiemu Państwowej Straży Pożarnej;
3. Do podstawowych zadań SWO należy:
-
zbieranie i weryfikacja oraz wstępna analiza informacji o możliwości wystąpienia różnego rodzaju zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt oraz mienia i środowiska naturalnego;
-
wymiana informacji o możliwych i zaistniałych zagrożeniach z jednostkami nadrzędnymi, podległymi, współdziałającymi i sąsiednimi;
-
pozyskiwanie, przekazywanie i wymiana informacji odnośnie rodzaju, miejsca, czasu i skali przewidywanych i zaistniałych zagrożeń;
-
określanie i oznaczanie stref niebezpiecznych;
-
opracowywanie wniosków i propozycji dla szefów obrony cywilnej właściwego szczebla administracji publicznej;
-
ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach oraz informowanie o możliwych zasadach zachowania się;
-
powiadamianie i uruchamianie sił ratowniczych, adekwatnych do zaistniałych zagrożeń;
-
uruchamianie i koordynacja likwidacji skutków zaistniałych zagrożeń.
4. Jednostki i instytucje wchodzące w skład SWO zobowiązane są do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej, codziennej działalności statusowej i mających związek z wystąpieniem wszelkiego rodzaju zagrożeń dla ludności, zwierząt, mienia i środowiska. Zgodnie z zasadami ustawy o zarządzaniu kryzysowym, jednostki zaangażowane w sprawy zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom (w tym SWO) wzajemnie informują się o przewidywanych lub stwierdzonych zagrożeniach, przesyłając również informację do właściwych terenowo organów administracji publicznej (obrony cywilnej).
5. SWO funkcjonując całodobowo, jest systemem spójnym całościowo i organizacyjnie działając bez doraźnych aktów prawa powołujących go do działania. Funkcjonowanie wszystkich wymienionych jednostek w SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania ani zakresu realizowanych przez nie zadań.
6. Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWO zapewnia Wójt Gminy jako Szef Obrony Cywilnej Gminy przy pomocy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i pracownika właściwego ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
§ 5. 1.Gminny SWA rozwijany jest w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub czasu wojny oraz w czasie pokoju – w celu przeprowadzenia kontroli, ćwiczeń i treningów. W skład SWA wchodzi funkcjonujący w czasie pokoju w trybie ciągłym SWO, a ponadto formacje obrony cywilnej, tworzone przez niektóre organy administracji publicznej i zakłady pracy.
Do formacji tych należy na szczeblu gminy:
-
Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA);
-
Gminny Punkt Alarmowania (GPA).
2. DWA tworzona jest przez wójta – szefa obrony cywilnej gminy, głównie na bazie pracowników urzędu gminy i jednostek organizacyjnie podległych.
3. GPA tworzony jest przez Wójta – szefa obrony cywilnej gminy:
-
na bazie GZZK - głównie w oparciu o pracowników gminy i jednostek organizacyjnie podległych;
-
w sołectwach (osiedlach), na bazie stacjonarnych i mobilnych urządzeń alarmowych jakie się w nich znajdują lub zostaną im przekazane – głównie w oparciu o obsługujące je osoby funkcyjne, sołtysów i członków ich rodzin.
4. Tworzenie powyższych formacji odbywa się poprzez nadanie przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych ich członkom przez organy tworzące te formacje, po uzgodnieniu z Komendantem Wojskowej Komendy Uzupełnień w Słupsku.
5. Przy tworzeniu powyższych formacji należy kierować się potrzebami wynikającymi z lokalnej specyfiki zagrożeń, własnymi możliwościami kadrowymi, finansowymi i organizacyjnymi oraz „Wytycznymi Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 roku w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej”.
6. Włączenie jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach SWO do gminnego SWA i/lub nałożenie na niektóre z nich obowiązku utworzenia formacji obrony cywilnej, nie zmienia ich służbowego podporządkowania ani zakresu realizowanych przez nie zadań w codziennej działalności.
7. W przypadku zagrożenia uderzeniami z powietrza, gminny SWA wchodzi w skład krajowego systemu powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, nadzorowanego przez Ministra Obrony Narodowej.
8. Do podstawowych zadań SWA należy:
-
wykrywanie i rozpoznanie wszelkiego rodzaju zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, w tym skażeń chemicznych, promieniotwórczych i biologicznych;
-
pobieranie próbek i określanie rodzaju i stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej, wód powierzchniowych, gleby i powietrza w ramach posiadanych środków lub wnioskowanie o udzielenie pomocy w tej materii do powiatowego SWA;
-
wykrywanie i określanie parametrów uderzeń Bronią Masowego Rażenia (BMR) oraz awarii w zakładach z toksycznymi środkami przemysłowymi (TŚP) lub obiektach energetyki jądrowej (EJ) – w miarę możliwości;
-
określanie i oznaczanie stref niebezpiecznych;
-
prowadzenie obserwacji i nasłuchu radiowego o zagrożeniu uderzeniami z powietrza;
-
określanie skutków zaistniałych zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju;
-
wymiana informacji o zaistniałych zagrożeniach z jednostkami nadrzędnymi, podległymi, współdziałającymi i sąsiednimi;
-
ostrzeganie i alarmowanie ludności o zaistniałych zagrożeniach oraz informowanie o zalecanych sposobach postępowania;
-
uprzedzanie ludności o zagrożeniach, które mogą wystąpić w najbliższym czasie oraz o zalecanych sposobach zachowania się;
-
powiadamianie i uruchamianie sił ratowniczych, adekwatnych do zaistniałych zagrożeń;
-
opracowywanie wniosków i propozycji dla szefów obrony cywilnej danego szczebla administracji publicznej;
-
realizacja zadań postawionych przez centralne organy administracji rządowej, wynikające z bieżącej sytuacji kryzysowej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku braku technicznych możliwości do wykonania powyższych zadań należy wnioskować do powiatowych struktur SWA o udzielenie pomocy w tej materii.
9. Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWA zapewnia na szczeblu gminy – Wójt przy pomocy DWA, oraz komórki organizacyjnej (osób funkcyjnych) właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, funkcjonującej w czasie pokoju.
10. Za przygotowanie i zapewnienie warunków do prawidłowego działania wszystkich elementów SWA, odpowiedzialni są kierownicy jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład, poprzez:
-
działalność organizacyjną, polegającą na zapewnieniu odpowiednich warunków lokalowych i socjalnych oraz odpowiedniego sprzętu i wyposażenia dla stanów osobowych;
-
działalność planistyczną, polegającą na utworzeniu i aktualizowaniu bazy danych dotyczących zagrożeń, które mogą wystąpić na danym terenie, katalogu procedur postępowania po ich stwierdzeniu oraz doskonaleniu wymiany informacji o przewidywanych lub zaistniałych zagrożeniach;
-
działalność szkoleniową, polegającą na doskonaleniu osób funkcyjnych w znajomości zagadnień merytorycznych i stanu prawnego w tym obszarze oraz na organizowaniu i prowadzeniu treningów i ćwiczeń doskonalących w tym zakresie.
11. W zależności od rodzaju i skali zagrożenia, a także w celu przeprowadzenia kontroli, ćwiczeń i treningów, gminny SWA rozwijany jest na polecenie Wójta - Szefa Obrony Cywilnej Gminy.
12. Szef Obrony Cywilnej niższego szczebla zawsze powiadamia szefa wyższego szczebla o fakcie i przyczynach samodzielnego uruchomienia SWA na administrowanym terenie.
§ 6. 1.Wymiana informacji o zagrożeniach pomiędzy elementami SWO i SWA odbywa się z wykorzystaniem następujących systemów łączności: wojewódzkiej, powiatowych i gminnych sieci radiotelefonicznych, sieci radiotelefonicznej koordynacji ratownictwa, telefonicznych sieci bezprzewodowych i przewodowych oraz poczty elektronicznej. W systemy te wyposażone są odpowiednio wszystkie elementy wchodzące w skład SWO i SWA. Obowiązuje generalna zasada, że wszystkie jednostki organizacyjne stanowiące elementy SWO i SWA, mają obowiązek przekazywania informacji o przewidywanych lub stwierdzonych zagrożeniach do właściwych terenowo organów administracji publicznej (obrony cywilnej).
2. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach odbywa się poprzez:
-
system syren alarmowych OSP, zlokalizowanych na terenie gminy;
-
system powiadamiania o zagrożeniach;
-
sieć internetową oraz telefonię komórkową i stacjonarną;
-
urządzenia nagłaśniające stacjonarne i ruchome na pojazdach służb ratowniczych, porządku publicznego i służb komunalnych;
-
komunikaty i ostrzeżenia przekazywane przez Regionalny System Ostrzegania (RSO).
3. W ostrzeganiu i alarmowaniu ludności o zagrożeniach należy posługiwać się sygnałami alarmowymi i komunikatami ostrzegawczymi oraz sposobami ich przekazywania, określonymi w załączniku do „Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 roku w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach”.
4. Zasady wykorzystania mediów publicznych tj. telewizji, radia, prasy, telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz urządzeń nagłaśniających w procesie ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach, należy regulować na podstawie stosownych porozumień zawieranych pomiędzy terenowymi szefami obrony cywilnej a kierownikami wspomnianych podmiotów, funkcjonujących na danym terenie lub będących ich właścicielami.
5. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze mogą być wykorzystane wyłącznie w sytuacji zaistnienia rzeczywistego zagrożenia. Decyzję o ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego, a także o ich odwołaniu podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej, będący jednocześnie organem obrony cywilnej na tym terenie.
6. Użycie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach ćwiczeń i treningów oraz syren alarmowych w celach innych niż alarmowanie, możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu z 24 godzinnym wyprzedzeniem w środkach masowego przekazu, przez właściwy terytorialne organ administracji publicznej (obrony cywilnej). Ogłoszenie powinno zawierać informację o celu, zakresie, zasięgu terytorialnym i czasie mającego się odbyć przedsięwzięcia.
7. W celu doskonalenia poziomu funkcjonowania SWO i SWA w gminie, zaleca się prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych nie rzadziej niż:
-
testowanie syren alarmowych bez ich uruchamiania – raz w miesiącu;
-
przeprowadzenie głośnej próby syren alarmowych – raz w roku;
-
sprawdzenie łączności w poszczególnych sieciach radiotelefonicznych – w dni pracy Urzędu Gminy Damnica;
-
udział w treningu ostrzegania o zagrożeniu uderzeniami z powietrza – raz w miesiącu;
-
trening SWO i SWA na szczeblu powiatu – raz w roku;
-
trening SWO i SWA na szczeblu województwa – raz w roku;
-
udział w treningu SWO i SWA na szczeblu kraju – raz w roku;
-
udział w ćwiczeniach z użyciem SWO i SWA na szczeblu kraju – raz na trzy lata.
§ 7. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Damnica.
§ 8. Ustala się osiągnięcie gotowości gminnego SWO i SWA zgodnie z regulacjami zawartymi w zarządzeniu, na dzień 1 lutego 2016 roku.
§ 9. Traci moc Zarządzenie Nr 3/OC/2012 Wójta Gminy Damnica – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 31 stycznia 2012 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w Gminie Damnica.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
inż. Grzegorz Jaworski