ZARZĄDZENIE NR 246/2019 WÓJTA GMINY DAMNICA z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w 2019 r
ZARZĄDZENIE NR 246/2019
WÓJTA GMINY DAMNICA
z dnia 28 listopada 2019 r.
w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w 2019 r.
Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (teks jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 351) oraz Zarządzenia Nr 12/2012 Wójta Gminy Damnica z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie przyjęcia zasad (polityki) prowadzenia rachunkowości dla Urzędu Gminy Damnica oraz określenia obowiązującej dokumentacji w tym zakresie, zatwierdzającego „Instrukcję inwentaryzacyjną”
zarządza się, co następuje:
§ 1. Przeprowadzić pełną inwentaryzację składników majątkowych w: Urzędzie Gminy Damnica oraz Jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej, w terminie od dnia 2 grudnia 2019 r. do dnia 8 stycznia 2020 r., przez komisję inwentaryzacyjną w następującym składzie:
- Marta Bursztynowicz – przewodnicząca,
- Grzegorz Kiczmachowski – członek,
- Marzena Góralska – członek
według harmonogramu przeprowadzenia inwentaryzacji, stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Inwentaryzacją należy objąć następujące składniki majątkowe:
1) drogą spisu z natury:
a) druki ścisłego zarachowania,
b) środki trwałe i wyposażenie (bez gruntów i praw),
c) środki trwałe i wyposażenie będące własnością innych jednostek (bez gruntów),
d) zapasy paliwa i opału,
e) środki pieniężne w kasie (w formie protokołu kasy),
f) depozyty.
2) drogą potwierdzenia sald:
a) środki pieniężne znajdujące się na rachunkach bankowych, kredyty bankowe oraz wyemitowane papiery wartościowe,
b) należności (z wyłączeniem należności spornych, wątpliwych, publicznoprawnych i od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych), w tym udzielone pożyczki,
c) składniki majątkowe własne powierzone innym kontrahentom.
3) drogą weryfikacji – porównania danych z ewidencji z dokumentacją i ich analiza:
a) grunty i prawa użytkowania wieczystego
b) środki trwałe w budowie,
c) środki trwałe do których dostęp jest znacznie utrudniony,
c) wartości niematerialne i prawne,
d) rozrachunki publicznoprawne,
e) środki pieniężne w drodze,
f) rozrachunki z pracownikami i osobami nieprowadzącymi ksiąg rachunkowych,
g) zobowiązania wobec dostawców.
§ 3. Inwentaryzację należy przeprowadzić drogą spisu z natury według stanu na dzień 30 listopada 2019 r. środki trwałe i wyposażenie (bez gruntów i praw), środki trwałe i wyposażenie będące własnością innych jednostek (bez gruntów i praw), drogą spisu z natury na dzień 31 grudnia 2019 r. zapasy paliwa i opału, środki pieniężne w kasie oraz drogą potwierdzenia sald i drogą weryfikacji na dzień 31 grudnia 2019 r.
§ 4. Powołuje się 3 zespoły spisowe celem przeprowadzenia inwentaryzacji w 2019 r. oraz ustala się przypisane im pola spisowe i zakresy prac:
1. Zespół spisowy nr I w składzie:
- Izabela Rak – przewodnicząca,
- Barbara Imińska – członek,
- Adam Nowakowski – członek,
który przeprowadzi inwentaryzację drogą:
- spisu z natury nieruchomości stanowiące mienie komunalne gminy (budynki, budowle, obiekty inżynierii lądowej i wodnej), środki pieniężne w kasie (w formie protokołu inwentaryzacji kasy), depozyty, druki ścisłego zarachowania,
- drogą weryfikacji środki trwałe w budowie, środki trwałe do których dostęp jest znacznie utrudniony.
2. Zespół spisowy nr II w składzie:
- Halina Buchholz – przewodnicząca,
- Joanna Jarominiak – członek,
- Zdzisław Kołtuniak – członek,
który przeprowadzi inwentaryzację drogą:
- spisu z natury składniki majątkowe jednostki OSP w Damnicy,
- drogą potwierdzenia salda należności, w tym udzielone pożyczki,
- drogą weryfikacji grunty i prawa użytkowania wieczystego, środki pieniężne w drodze, rozrachunki z pracownikami i osobami nieprowadzącymi ksiąg rachunkowych, rozrachunki publicznoprawne, zobowiązania wobec dostawców.
3. Zespół spisowy nr III w składzie:
- Bogumiła Obert – przewodnicząca,
- Joanna Zdun – członek,
- Alina Kwiatkowska – Sipta,
który przeprowadzi inwentaryzację drogą:
- spisu z natury składników majątkowych Urzędu Gminy w Damnicy, środki trwałe i wyposażenie będące własnością innych jednostek, zapasy paliwa i opału,
- drogą potwierdzenia salda środki pieniężne znajdujące się na rachunkach bankowych, kredyty bankowe i wyemitowane papiery wartościowe, składniki majątkowe powierzone innym jednostkom,
- drogą weryfikacji należności sporne i wątpliwe, wartości niematerialne i prawne.
§ 5. Arkusze spisowe pobierze przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej w referacie finansowym w terminie do dnia 2 grudnia 2019 r.
§ 6. Zobowiązuje się komisję do:
- przeprowadzenia inwentaryzacji przy czynnym udziale osób materialnie odpowiedzialnych,
- przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów o inwentaryzacji oraz zasad i sposobu postepowania określonych w instrukcji inwentaryzacyjnej,
- sporządzenia rozliczenia inwentaryzacji,
-
przekazania kompletnej dokumentacji inwentaryzacyjnej do referatu finansowego
w terminie 4 dni po zakończeniu spisu.
§ 7. Do obowiązków zespołu spisowego należy w szczególności:
-
zapoznanie się z obowiązującą w Urzędzie instrukcją inwentaryzacyjną oraz udział
w szkoleniu przed rozpoczęciem inwentaryzacji, - pobranie przed rozpoczęciem spisu arkuszy spisu z natury,
- pobranie od osób materialnie odpowiedzialnych oświadczeń wstępnych i końcowych,
- przeprowadzenie spisu z natury w określonym terminie,
- ustalenie rzeczywistej ilości poszczególnych składników majątku poprzez ich przeliczenie, zważenie, zmierzenie oraz ujęcie ustalonej ilości w arkuszu spisu z natury,
- terminowe przekazanie wypełnionych arkuszy spisu z natury przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej oraz wszelkich informacji o stwierdzonych w toku czynności spisowych nieprawidłowościach.
§ 8. W terminie do 3 dni po zakończeniu spisu, zespół spisowy składa przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej rozliczenie z przeprowadzonego spisu i przedkłada prawidłowo wypełnione arkusze spisowe oraz sprawozdanie. Ponadto rozlicza się z pobranych arkuszy spisowych.
§ 9. Osoby powołane w skład zespołu spisowego ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwe, dokładne i rzetelne przeprowadzenie inwentaryzacji, zgodne ze stanem faktycznym.
§ 10. Zobowiązuje się pracowników Urzędu Gminy w Damnicy do zapewnienia harmonijnej pracy zespołów spisowych.
§ 11. Zmienia się treść załącznika nr 7 do Zarządzenia Nr 2/2012 Wójta Gminy Damnica z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie przyjęcia zasad (polityki) prowadzenia rachunkowości dla Urzędu Gminy Damnica oraz określenia obowiązującej dokumentacji w tym zakresie, który otrzymuje brzmienie:
- w § 5 punkcie 12 „Arkusze spisu z natury oraz materiały pomocnicze używane przy ustaleniu ilości są dowodami księgowymi i muszą być wypełnione w sposób przewidziany dla dowodów księgowych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym. Niedopuszczalne jest więc przerabianie cyfr lub treści, wymazywanie, niedozwolone poprawki, jak również wypełnianie ołówkiem. Niewłaściwe zapisy należy poprawić przez skreślenie liczby lub treści nieprawidłowej – wpisanie powyżej lub obok liczby lub treści prawidłowej i umieszczenie obok zapisu poprawionego parafki członka zespołu spisowego dokonującego skreślenia.”
- w § 5 punkcie 14 „Bezpośrednio pod ostatnią pozycją na arkuszu spisowym należy zamieścić klauzulę o treści: „Spis zakończono na poz. ……..”. Natomiast pozostałe wolne pozycje arkusza należy skreślić.”.
§ 12. Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy.
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
W Ó J T
mgr Andrzej Kordylas